Hoe beginnen als tweaker

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan13v
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-03-2023
Beste Tweakers,

Al een tijdje lijkt het me erg leuk om een keer iets met elektronica te doen. In het dagelijks leven ben ik bezig met het maken van software. Maar van hardware heb ik totaal geen verstand. Maar dat is voor mij niet echt een probleem. Ik vind het leuk om nieuwe dingen te leren en wil graag de uitdaging aan gaan.

Ik heb alleen geen idee hoe ik moet beginnen. Het is zelfs zo erg dat ik niet weet hoe ik de informatie kan vinden om iets te bouwen, omdat ik gewoon weg niet weet hoe 'het' heet.

Ik wil eigenlijk beginnen met iets eenvoudigs. Het idee is om een nachtkasje te maken aan het hoofd van mijn bed met daarin een tv die omhoog komt zetten als er op een knopje gedrukt wordt.

Zouden jullie mij een stukje op weg kunnen helpen? En dan bedoel ik vooral waar ik de informatie kan vinden en niet zozeer hoe ik het moet doen.

Groeten,

Johan
Een tweaker in spe :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Hier vind je vast wel wat zoekwoorden die je kunt gebruiken.

[cm] tft vanuit bureau omhoog
LCD automatische omhoog zelfbouw lift voor lcd tv

[ Voor 24% gewijzigd door Oyster op 27-12-2013 00:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirKartoffel
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 10-12-2024
johan13v schreef op vrijdag 27 december 2013 @ 00:48:

Ik wil eigenlijk beginnen met iets eenvoudigs. Het idee is om een nachtkasje te maken aan het hoofd van mijn bed met daarin een tv die omhoog komt zetten als er op een knopje gedrukt wordt.
Tja, want dat is zooooo eenvoudig. 8)7

Wel een leuk idee, daar niet van en ben helemaal fan van mensen die graag iets (nuttigs) willen leren.

[ Voor 13% gewijzigd door SirKartoffel op 27-12-2013 02:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexandersamson
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-12-2022
Om zoiets te maken zul je waarschijnlijk de volgende technieken en materialen nodig hebben:
- gelijkstroom elektromotor van 12 volt bijvoorbeeld
- MOSFETs (transistor soort)
- H-Bridge met de mosfets om de motor 2 kanten op te kunnen laten draaien
- Aansturing, ik lees dat je handig bent met software, dat is heel mooi. Probeer dan eens wat uit te zoeken over Arduino. Dat is een microcontroller om mee te prototypen.
-sensoren om te meten of beeldscherm volledig boven is of ingetrokken is. (Een of meerdere van volgende technieken: Microswitches, hall effectsensor met magneten, lichtsluizen.)
-Mechanische opbouw: welke materialen, tandwielen, loopwerken, aandrijfriemen, bevestigingsmaterialen. Enze enze. Een tekening maken is hierbij bijna een must.
-aderdikte van stroomvoerende kabels. Je elektromotor kan grote stromen vragen. Je zal moeten uitzoeken hoeveel en welke dikte kabels je daarvoor minimaal nodig hebt.
-Natuurlijk wat basiskennis: Voltage (U), Stroom (I), Ohmse weerstand (R), Diodes, Condensatoren, transistoren, weerstanden, gelijkspanning/gelijkstroom. Zijn wel de meest gebruikte voor dit project. Ik adviseer hiermee ook te beginnen in de vorm van een boek of zoek wat rond op youtube. Zitten goede filmpjes tussen van mensen die het goed uitleggen.

Het is wel een wat ingewikkeld projectje voor een beginneling, maar als je bovenstaande dingen wat bijspijkert aan kennis en vaardigheden, moet het lukken. Neem gewoon je tijd en al doende leert men :)
Zorg in ieder geval voor een veilige werkspanning. Een gelijkstroommotor van 12 volt nominaal is dan ook mijn advies. Ga niet beginnen aan 230 volt materiaal als je nog geen kennis hebt :)

Anderen zullen misschien adviseren om een wat simpeler projectje te nemen of een aantal onderdelen als kant en klaar bouwpakket aan te schaffen. Dat zijn ook opties. Bijvoorbeeld de H-Bridge, die heb je kant en klaar ook liggen. Maar of je daarmee dan ook echt goed leert hoe deze werkt? Lijkt mij juist leuk dat je het zelf eerst eens probeert te bouwen en als je echt ontmoedigt raakt omdat je het niet snapt, kan je altijd een kant en klaaroplossing zoeken.

[ Voor 22% gewijzigd door alexandersamson op 27-12-2013 07:31 ]

Elektronicaprojecten van mij: http://www.gm7.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Laten we nou niet gaan overdrijven hoe ingewikkeld het is. Elektronisch is het een makkie. Oh tuurlijk voor iemand met 0 ervaring zitten er wel wat uitdagingen in, maar veel meer dan dat niet. Code is standaard arduino code voor een knopje uitlezen, twee lichtsluisjes of iets soortgelijks uitlezen om te kijken wanneer hij boven/beneden is, en standaard code voor een DC motor + motor driver shield. Dan heb je eigenlijk alles al, dingen als kabel diktes hoef je je niet druk over te maken, ik neem aan dat er geen plasma TV naar boven hoeft te komen, dus dan is het simpelweg niet hele dunne kabels en het is wel oké.

Het gedeelte waar ik me meer druk over zou maken is hoe je het mechanisch netjes laat lopen, dat hij soepel omhoog komt, goed weggewerkt, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:46

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

De besturing is zelfs met 2 microswitches, een ompoolschakelaar en 2 diodes te maken. Het mechaniek kan je alles voor verzinnen maar je zult iests van een motor met vertraging moeten hebben

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
alexandersamson schreef op vrijdag 27 december 2013 @ 07:17:
...............
-Natuurlijk wat basiskennis: Voltage (U), Stroom (I), Ohmse weerstand (R), Diodes, Condensatoren, transistoren, weerstanden, gelijkspanning/gelijkstroom. Zijn wel de meest gebruikte voor dit project. Ik adviseer hiermee ook te beginnen in de vorm van een boek of zoek wat rond op youtube. Zitten goede filmpjes tussen van mensen die het goed uitleggen.

Het is wel een wat ingewikkeld projectje voor een beginneling, maar als je bovenstaande dingen wat bijspijkert aan kennis en vaardigheden, moet het lukken. Neem gewoon je tijd en al doende leert men :)
Zorg in ieder geval voor een veilige werkspanning. Een gelijkstroommotor van 12 volt nominaal is dan ook mijn advies. Ga niet beginnen aan 230 volt materiaal als je nog geen kennis hebt :)

Anderen zullen misschien adviseren om een wat simpeler projectje te nemen of een aantal onderdelen als kant en klaar bouwpakket aan te schaffen. Dat zijn ook opties. Bijvoorbeeld de H-Bridge, die heb je kant en klaar ook liggen. Maar of je daarmee dan ook echt goed leert hoe deze werkt? Lijkt mij juist leuk dat je het zelf eerst eens probeert te bouwen en als je echt ontmoedigt raakt omdat je het niet snapt, kan je altijd een kant en klaaroplossing zoeken.
Heel verstandig advies, het allervoornaamste heb ik even geaccentueerd. Want het stellen van een vraag als deze illustreert het totaal ontbreken van die basiskennis. Anders (niet denigrerend bedoeld!) stel je zo'n vraag helemaal niet. Onderschat het belang daarvan niet, want anders kan zo'n geknutsel met kant en klare pakketjes met uitgebreide instructies best leuk zijn, maar het allemaal goed begrijpen is nog veel leuker. Onderschat het eigen maken van die kennis echter niet als die nog helemaal ontbreekt! Ik heb namelijk destijds wel eens een blik geworpen in de natuurkundeboekjes van mijn kinderen toen ze op de havo zaten. En dat stelde niet zo veel voor. Een paar kleine hoofdstukjes over elektriciteit was alles, onvoldoende om alles goed te begrijpen.

[ Voor 17% gewijzigd door Techneut op 27-12-2013 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorneB
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23:31
johan13v schreef op vrijdag 27 december 2013 @ 00:48:
Ik heb alleen geen idee hoe ik moet beginnen. Het is zelfs zo erg dat ik niet weet hoe ik de informatie kan vinden om iets te bouwen, omdat ik gewoon weg niet weet hoe 'het' heet.
Wellicht ietwat ouderwets, maar dit boek is een absolute aanrader.

Afbeeldingslocatie: http://files.innaamderwetenschap.nl/system_preview_small_200000105-50f5851ba0/electronica.jpg

Dit is het enige boek in mijn collectie waarvan ik ten alle tijde weet te herinneren waar het ligt. Naast alle theorie en veiligheidsaspecten leert dit boek je ook hoe en waar je de juiste componenten kan vinden. Zonder de juiste omschrijving van een component te weten is een bezoek aan een webshop een behoorlijke uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Lijkt me wel een aardige aanrader. Ik ken deze niet, maar de meeste boekjes uit de Dummiereeks die ik terloops wel eens doorbladerde van uiteenlopende onderwerpen waren heel redelijk informatief voor de doelgroep waarvoor ze bedoeld zijn. Niet te diepgaand, maar dat is ook niet nodig. Ze zijn geschikt als aanloop voor het geval je er helemaal verslingerd aan raakt en er meer van wilt weten. Voor zover ik weet heb je voor dit boek geen voorkennis nodig van de elektrotechniek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Younes
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14-09 15:30

Younes

Wie, Wat, Waar?

De beste man geeft al aan dat hij 0 verstand heeft van electronica. Wat ik nu zie gebeuren is een schoolvoorbeeld van (gebrek aan goede) communicatie tussen de klant en de techneut. Uitdaging hier is dat we elkaar begrijpen. Ik vind dit namelijk ook een interessante vraag en het antwoord van JorneB is misschien wel een makkelijke, maar geeft vermoedelijk wel een eerste stap in de goede richting. Verder aan alle techneuten om je te proberen te verplaatsen in iemand die 0 verstand heeft van electrotechniek ;)

...en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Tja Younes, met al je ongetwijfeld goede bedoelingen, wat heet goede conversatie? Mijn nickname is inderdaad Techneut en als technicus constateerde ik dat 0 verstand van elektronica natuurlijk ook. Vandaar ook mijn volmondige akkoord met het advies van alexandersamson om tegelijk met het knutselen wat dieper in de materie te duiken, met daaraan toegevoegd dat het goed begrijpen de aardigheid aan zo'n project aanzienlijk verhoogt. Heel eerlijk gezegd zie ik dat zoals jij het formuleert gebrek aan verplaatsing dan ook niet. Je kunt allerlei adviezen in jip-en-janneketaal geven, doe jij overigens ook niet, maar ik vrees dat TS daarmee niet veel verder komt als hij het noch niet volledig genoeg begrijpt. Vandaar dus onze gegeven adviezen. Wat vind jij dan wat hier nog aan ontbreekt? In ieder geval geen gebrek aan verplaatsing dunkt me. Zelf gaf ik juist aan, dat zo'n bouwdoosje heus wel aardig is, althans dat neem ik aan, ik ken die dingen niet, maar dat je zonder die broodnodige basiskennis er nauwelijks wat van opsteekt. En dan lijkt me met die tip van JorneB met dat boekje niets mis. Ze schijnen wel redelijk informatief te zijn die Dummieboekjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Vergeet de Velleman kitjes niet, altijd leuk en leerzaam om mee te beginnen ( en met een goede uitleg )

http://www.conrad.nl/ce/n...2E3C6F49019A39F.ASTPCEN22

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Maar volgens mij ben je met die dingen al snel blind de dingetjes op de juiste plaats aan het solderen.

Afhankelijk wat TS precies voor ogen heeft kan hij ook gewoon een random Arduino (of soortgelijke) startersset kopen en eens gaan kloten met LEDjes, knopjes, lichtsensoren, etc. Dan heb je namelijk een stuk meer vrijheid om wat rond te kloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 28-09 14:11
Sissors schreef op vrijdag 27 december 2013 @ 17:27:
Maar volgens mij ben je met die dingen al snel blind de dingetjes op de juiste plaats aan het solderen.
Dat vond ik eigenlijk ook en uitleg bij zo'n kitje heb ik nog niet gezien.
Enkel het bouwschema maar nog nooit de werking ervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexandersamson
Velleman kitjes zijn inderdaad leuk, maar ik kon mij zelf nooit herinneren dat ik er zelf ook veel wijzer van werd. Het enige dat ik er van leerde is goed te solderen. Ik had ooit eens een bouwpakket lichtkrant gekregen toen ik 10 was... iets van 490 LEDs... xD Daar heb ik een paar dagen over moeten solderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Je kan er wel van leren maar dan moet je zelf de gebruikte onderdelen opzoeken. Zit geen verklarend boekje bij ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorneB
  • Laatst online: 23:31
Een Arduino alleen geeft natuurlijk ook geen tekst en uitleg. En hoewel het zeker leerzaam 'speelgoed' is is het geen vervanging voor de theorie. Ikzelf ben ook slechts amateur op het gebied van elektronica. Mocht ik een Arduino aanschaffen als voorbereiding op een project als TS schetst dan bestaat natuurlijk altijd de kans dat diezelfde Arduino uiteindelijk meegemonteerd word in het bewuste project want "het werkt toch?" Toch zonde van de 50 Euro (Arduino), als (schatting) 25 Euro aan simpele componenten (excl. DC motor) ook had volstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexandersamson
Voordeel van een Arduino UNO (20-25 Euro, geen 50) is dat je de 328 chip er uit kan halen, nadat je hem helemaal hebt geprogrammeerd en hem op een printplaat kan vastsolderen. Scheelt ook ruimte. De lege UNO kan je weer voorzien met een nieuwe 328 met Arduino optiboot, die slechts een paar Euro kost en is daarmee weer klaar voor je volgende project.
Natuurlijk zit hier voor TS wat uitzoekwerk in. Maar Arduino hoeft zeker niet te duur te zijn.
Daarom is de basis van elektrotechniek ook zo belangrijk, want dat maakt je zelf ook vindingrijk en creatief. Het alleen maar opvolgen van schemaatjes maakt je niet persee wijzer. Wel sneller en beter in het volgen van schemaatjes :P

[ Voor 20% gewijzigd door alexandersamson op 27-12-2013 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Prrrrffff.... Waarom zoekt de gemiddelde Tweaker zijn oplossing altijd in een Arduino?

Een stukje mechaniek laten bewegen met 2 eindstops kan prima zonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexandersamson
Voordeel van een AVR (om niet te beperken tot Arduino) is dat je bepaalde parameters altijd snel kan aanpassen achteraf zonder een weerstand of condensator te moeten solderen, of een potmeter te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Nogmaals, je hebt te maken met een stukje mechaniek die 2 posities moet innemen, de eindstopdetectie bepaalt dat. Of het nu magneetsensoren, lichtsluizen of simpele microswitches zijn maakt niet uit maar met een processor en een beetje vogelen met parameters ga je het niet lukken zonder een eindstopdetectie want daarin zijn de motoren te onnauwkeurig tenzij je een stappenmotor gaat aansturen. Met een eindstopdetectie kan je simpele motoren gebruiken en heb je geen parameters nodig.

Het enige wat hierin nuttig kan zijn is de 1-toets aan/uit functie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Oftewel dan kan je daar moeilijk mee gaan zitten doen, of je pakt gewoon een arduino (of soortgelijk), en je hebt een simpelere, betrouwbaardere oplossing.

En waarom Arduino dan? Omdat er nou eenmaal veel informatie over is. Ik heb zelf genoeg kritiek op die dingen, maar voor een beginner zijn ze imo prima.

@JorneB, ja het is iets duurder. En dan? Het is toch een hobby, niet als doel zo goedkoop mogelijk een commerciele oplossing te maken. Dan hoeft het uiteraard niet idioot duur te zijn, maar om dan nou met een losse uC, programmer, etc te gaan kloten. Een standard boardje is gewoon zoveel makkelijker dat er een spanningsregulator op zit, kristal, programmeeropties, etc.

En een Arduino geeft zelf geen uitleg nee (al zijn er genoeg tutorials), maar als je een arduino en een breadboard hebt kan je zelf eens kijken wat er nou gebeurd als je die weerstand wat groter maakt. Bij een Velleman kitje doe je dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
memphis schreef op vrijdag 27 december 2013 @ 18:13:
Prrrrffff.... Waarom zoekt de gemiddelde Tweaker zijn oplossing altijd in een Arduino?

Een stukje mechaniek laten bewegen met 2 eindstops kan prima zonder.
Is dat zo, dat de gemiddelde Tweaker (wat is dat?) dit doet? Lijkt me sterk.
Maar vanwaar dat ietwat hooghartig overkomende Prrrrffff? Niet iedereen heeft de technische achtergrond die jij wellicht wel hebt. Ik kan me je gedachten op zich wel een beetje voorstellen, ik hoef die spullen namelijk ook niet, sterker nog, ik ken ze niet eens. Maar ik verneem wel van deze en gene dat het leuke knutseldingetjes zijn, vooral voor kinderen met beginnende interesse in techniek. En ja, ook een niet technisch geschoolde volwassene kan op zeker moment geïnspireerd raken. En dan kan zo'n pakketje leuk zijn om te beginnen. om in geval van blijvende interesse misschien een studieboek er over aan te schaffen. B.v. dat gnoemde Dummieboek of desnoods wat zwaardere kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Ach, je kan het zo ingewikkeld maken als je wil. Zelfs over een weerstand, hoe het gemaakt wordt, waarom welke materialen, de onderlinge verschillende soorten, hoe kom je aan de vereiste tolerantie etc. etc. kan je hele boeken volschrijven.
Knoop er een paar aan elkaar en je krijgt met allerlei theorema's te maken.
Ik bedoel maar. Zelfde als met arduino. Je kan er een kind een ledje mee laten knipperen of je gaat de datasheet van 450 pagina's doorspitten van de 328.

Overigens wil ik nog even terug komen op Vellemankitjes.
Er zitten ook educationele bij. Je leert er altijd wel wat van natuurlijk maar sommigen zijn speciaal gemaakt als experimenteerbordje.
Vanaf pagina 27 uit deze catalogus.
http://www.velleman.eu/do...pdf/catproj12vl_ebook.pdf
Wil daar zelf nog eens mee beginnen maar ben nog niet uitgekeken op waar ik nu mee bezig ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan13v
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-03-2023
Bedankt allemaal voor de input! Heb meteen het Elektronica voor Dummies maar besteld. Het lijkt me inderdaad ook erg verstandig om me te gaan verdiepen in de theorie. De elektronica hoofdstukken van de middelbareschool zijn wel erg ver weggezakt.

Ik vind het nog moeilijk om een goed beeld te hebben van waar ik moet beginnen qua elektronica. Het is inderdaad misschien wel verstandig om te beginnen met een bouwpakket of iets kleiners met LEDjes oid.

Op de middelbare school hebben we vaker een project moeten doen met NEXT Lego en daarmee zou ik eventueel zo'n constructie kunnen maken om de TV omhoog te krijgen (in theorie, praktijk is het waarschijnlijk niet sterk genoeg). Vandaar dat het me wel een eenvoudig project leek, ondanks dat het mechanisch wat lastiger is. Maar ik zal me wat meer moeten verdiepen hoe je hardware slim kan laten samenwerken.

Eerst maar eens kijken waar Elektronica voor Dummies mij brengt.

Iedereen ontzettend bedankt voor de input! Het helpt me zeker de goede kant op:)

[ Voor 3% gewijzigd door johan13v op 27-12-2013 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• levik7
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17:42
Beste,

Ik ben benieuwd hoe het gaat worden en hoe je het allemaal uiteindelijk hebt gedaan, dus hou mij/ons op de hoogte!(als je dat zelf ook leuk vind natuurlijk)

Mvg Levi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
johan13v schreef op vrijdag 27 december 2013 @ 21:19:

Ik vind het nog moeilijk om een goed beeld te hebben van waar ik moet beginnen qua elektronica. Het is inderdaad misschien wel verstandig om te beginnen met een bouwpakket of iets kleiners met LEDjes oid.
Hmm, kan nooit kwaad natuurlijk maar brengt je pas via een omweg bij je doel.
Stel, iemand wil een goede Béchamelsaus maken en iemand anders zegt tegen hem : "leer eerst maar eens aardappels koken" vraag je dan af of dat echt nodig is.
Zelfde als met die Leds, heb je die nodig voor je tv-lift ?

Probeer het eens op schaal, met een houten fruitkistje of desnoods kartonnen doos met weinig belasting.
Uiteindelijk hoef je dan enkel op te schalen naar sterkere cilinders of motoren of een soort katrolsysteem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Ik heb er nog even over nagedacht, zou een schaarlift geen goede toepassing zijn ?

Gaat om principe natuurlijk.
Waar nu de "zwengel" zit zou je rechtstreeks een motor op dat cilinderasje kunnen zetten.
Een schakelaar voor omhoog/omlaag en twee eindschakelende sensors om de motor te stoppen zoals memphis al beschreef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

De meest simpesle schakeling:

Afbeeldingslocatie: http://www.euronet.nl/users/tooms/ftp/tvrails.GIF

In het blauw 2 microswitches die op de eindpunten zitten waarvan de verbreekcontat gebruikt wordt. In het rood een 2 polige wisselschakelaar die als ompoler is geschakelt.

Werking:
Op het moment dat de eindstop gehaald wordt komt een diode in sper te staan en stopt de motor. Na het ompolen van de voeding (wel DC spanning gebruiken) komt de diode in geleiding, de motor draait de andere kant op en stopt op dezelfde manier bij de andere eindpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexandersamson
Ik snap je hele schakeling memphis, iedereen die wat van elektro afweet, snapt wat er gebeurt, maar:
Zouden jullie mij een stukje op weg kunnen helpen? En dan bedoel ik vooral waar ik de informatie kan vinden en niet zozeer hoe ik het moet doen.
Ik denk dat het belangrijker is dat TS zijn basis wat bijschaafd, wat ook zijn intentie lijkt te zijn met de aanschaf van het voor dummies boek. Als hij na wat zelf te hobbieen in de knoop komt met een bepaalde schakeling, idee of component, kunnen we hem daar altijd bij helpen, lijkt mij :)

Wel een allersjiekste schakeling en de simpelheid zelve, die bovenstaande, moet ik je nageven :). Je hebt alleen wel 2 stroomvoerende kabels (+ en -) lopen vanaf je nachtkastje naar de andere kant van het bed/kamer. Als iemand deze gaat namaken en een daarbij een degelijke motor neemt, vergeet niet wat steviger draad te nemen. tweelingsnoer van 1 tot 1.5mm2 is prima, ik zou niet minder nemen. De ompoolschakelaar en de microswitches moeten minimaal de aanloopstroom van de motor kunnen handelen ook.
Een opzich handige website daarvoor heb ik hier gevonden. Weliswaar voor speakers en versterkers, maar voor andere belastingen, zoals motoren ook prima te gebruiken: http://www.popschoolmaast...llege_spanning_stroom.php

[ Voor 10% gewijzigd door alexandersamson op 28-12-2013 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Ik gebruik voor een bandensmeer machine (RC auto) een 12v motor met een opgebouwde 1:148 vertraging (60rpm). Als ik heel veel druk op de banden zet waarbij de boel hoorbaar zwaarder gaat lopen kom ik niet eens boven de 2A uit. Met andere woorden, het valt wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexandersamson
Maar de ene 12V motor is de andere niet. Hangt er maar net van af welke motor je neemt. Vaak worden zulke motoren ergens uit 'gesalvaged', oftewel "oh, ik heb hier nog iets liggen met een geschikte motor er in, laten we dit slopen en de motor er uit halen".
Ik heb bijvoorbeeld hier een 12V motor liggen die werd gebruikt als koffiedikpress in een espressomachine, die motor trekt zo 8 Ampere.
Daarom liever safe than sorry :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Ik heb ook motoren die gemiddeld 60A kunnen trekken maar onbelast niet eens op 3A komen. Juist door de vertraging zal de motor lichter lopen en minder stroom trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonschong
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 03-10 05:56
Mocht de TS nog niet afgehaakt zijn; voor beginnende tweakers is dit wel een leuke site http://www.instructables....e-id/?sort=none&q=tv+lift met veel uitleg en stap-voor-stap instructies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [TazZ]
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-06 15:06
Sissors schreef op vrijdag 27 december 2013 @ 18:52:
Oftewel dan kan je daar moeilijk mee gaan zitten doen, of je pakt gewoon een arduino (of soortgelijk), en je hebt een simpelere, betrouwbaardere oplossing.
Ok, hoe dacht je dan de eindstops te gaan bepalen? Motor 'x' seconden aan is boven, ditzelfde voor naar beneden?
Houd even rekening met het volgende:
- Belasting kan veranderen, hierdoor kan de snelheid variëren
- Motor kan slechter worden, hierdoor kan de snelheid variëren
- De wind kan anders staan, hierdoor kan niet op het juiste moment de motor stoppen

Uiteindelijk kom je erop uit dat op het einde van de rails, of wat je ook gebruikt je iets moet hebben wat het einde aangeeft. Op dit einde moet er iets gebeuren. Waarom een microcontroller tussen de aansturing van het relais en de eindstop (schakelaar) zetten als je ze ook zo aan elkaar kunt knopen.

Je maakt het minder eenvoudig met een microcontroller dan zonder.

Het wordt een ander verhaal als je een soft start en soft stop wil maken, of andere fancy extra's, maar misschien eerst maar eens de basis maken: omhoog, omlaag.

If it ain't broke, fix it till it is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexandersamson
Wat maakt het uit... De basis moet hoe dan ook geleerd worden en TS gaf aan dat hij handig was met software, wellicht vind hij het wel leuk om te kloten met een Arduino en een softstart knopje te maken, of misschien ook niet en blijft hij lekker bij de basics en analoge elektronica. Allemaal prima toch?
Maar volgens mij was dit ook niet de vraag van TS. TS wilde weten naar wat hij moest zoeken en wilde juist niet verteld worden hoe het gedaan moest worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Het feit dat TS handig is met software wil niet zeggen dat voor hem een Arduino of een ieder andere processor de juiste oplossing is want uiteindelijk moet je nog steeds de poespas er omheen maken en gezien zijn lege kennis over elektronica denk ik dat ook een Arduino onbekend terrein is.
Ik had het al vaker opgemerkt dat het lijkt dat de gemiddelde Tweaker niet meer simpel buiten de Arduino om kan denken. Ik weet het, deze discussie hoort hier in dit topic niet thuis maar TS is er niet mee geholpen om zijn idee extra moeilijk te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Misschien is dat dan ook de reden dat ik lichtsluisjes adviseerde erbij :F .

En een soft start/stop is één reden, maar wat dacht je van simpelweg de snelheid kunnen aanpassen waarmee hij omhoog en naarbeneden gaat?

En als het niet werkt kan je ook heel simpel wat debug berichten naar je computer laten versturen.

@Memphis, het punt is dat niet iedereen het er hier mee eens is dat het er moeilijker van wordt.

[ Voor 10% gewijzigd door Sissors op 31-12-2013 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexandersamson
@memphis.
Ik zeg ook niet dat het een beter is dan het ander. Natuurlijk ben ik biased door mijn eigen ervaringen en wat ik leuk vind om mee te hobbyen. Maar ik zeg er ook bij dat TS de basis het beste eerst kan begrijpen. En dat het zijn eigen keus is. Jij bent er niet om daarover te oordelen. Dat mag hij zelf bepalen. Maar blijkbaar lezen jullie alleen het woord 'Arduino' en 'uC' in mijn zinnen.
Waarom voeren we geen classic vs uC discussie in de EL kroeg en vervuilen we dit topic niet met onze eigen meningen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:57

epic_gram

undercover moderator

Het is inderdaad onzin om voor zo'n schakeling een arduino te gebruiken. Er zijn veel makkelijkere oplossingen te vinden. Dit is alsof je met een vrachtauto een pak melk gaat halen bij de supermarkt.

Tevens zou ik, als ik TS was, sowieso niet beginnen aan arduino's maar direct naar de pics of microcontrollers gaan. Hij kan immers al programmeren, dus die stap is niet zo groot.

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
epic_gram schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 15:04:
Het is inderdaad onzin om voor zo'n schakeling een arduino te gebruiken. Er zijn veel makkelijkere oplossingen te vinden. Dit is alsof je met een vrachtauto een pak melk gaat halen bij de supermarkt.

Tevens zou ik, als ik TS was, sowieso niet beginnen aan arduino's maar direct naar de pics of microcontrollers gaan. Hij kan immers al programmeren, dus die stap is niet zo groot.
Voor het eerste gedeelte, daar is een ander topic ondertussen voor.

Voor het tweede gedeelte: sinds wanneer is een arduino geen microcontroller, en waarom zou een PIC in hemelsnaam beter zijn? Als je naar iets beter wil ga dan direct door naar een ARM.
Maar er is ook een heel verschil tussen wat de gemiddelde programmeur maakt voor de PC, en voor een microcontroller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sissors schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 15:17:
[...]

Voor het eerste gedeelte, daar is een ander topic ondertussen voor.

Maar er is ook een heel verschil tussen wat de gemiddelde programmeur maakt voor de PC, en voor een microcontroller.
juist, de gemiddelde PC programmeur weet niet eens wat een microcontroller is :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Sponder
  • Laatst online: 06-02-2024
"en waarom zou een PIC in hemelsnaam beter zijn?"
beter is niet het goede woord, het zijn 2 verschillende microcontrollers met elk hun voor en nadelen.
Wel is het zo dat ts aangeeft het nodige te willen leren, met als vraag om hem een stukje op weg te helpen.
Vandaar dat ik ook PIC microcontrollers zou aanraden: omdat het geen "plug and play" zoals Arduino maar zelf een chip op een breadbordje prikken, dwingt het je om het electronische schema eromheen te doorgronden (niet zo moeilijk, tutorials zat) om het werkend te krijgen.
Vervolgens ga je stapje voor stapje verder: probeer eerst eens een led te laten blinken, knopjes middels interupts te maken, vervolgens ga je met een max232 chip communiceren met de pc, etc etc. En zo net zolang kennis opdoen totdat je denkt aan je project te kunnen starten. En als je eenmaal wat ervaring hebt en weet waar je mee bezig bent kun je altijd nog een arduino kopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:27
Ik heb ooit eens zo een lift gemaakt op de MTS-E tbv een 19" TFT monitor zonder PCB erin.
Gewoon 2 elektrische autoraam lifters uit een oude Mercedes gesloopt. Alles werkte op 12v DC.
Houten kastje eromheen en een microswitch als eindstop/begrenzer en klaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Zelf vind ik juist het voordeel van Arduinos (of mbeds die ik gebruik), dat je exact hetzelfde kan doen, maar nog wel het gemak van de rest hebt.

Op mbed heb ik redelijk wat alternatieve driver libraries gemaakt. Maar dan is ontwikkelen heel veel makkelijker als je de rest van de omgeving eromheen hebt zitten. Ik kan debug berichten via serieel versturen, ledjes zijn makkelijk aan te sturen, bijvoorbeeld bij lib die SPI via DMA aanstuurt inherit ik de officiele SPI lib: ik hoef me niet druk te maken over het pinnen in de juiste modus zetten en uitvogelen welk SPI peripheral ik nodig heb, ik kan me gewoon richten op hetgene wat ik wil doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb dit topic met interesse doorgenomen.

Ik ben eigenlijk zoals de topicstarter: ik ben een software developer, maar ik ben benieuwd wat elektronica te bieden heeft, maar weet niet goed waar beginnen.

Wat me opvalt hier in de antwoorden, is dat er meteen met allerlei vaktermen wordt gejongleerd.

Mijn plan van aanpak: Raspberry Pi besteld, en dan dit eens proberen: http://www.ocr.org.uk/Ima...rd-singing-jelly-baby.pdf

(edit: hier een uitgebreider overzicht: http://www.ocr.org.uk/qua...t/computing/raspberry-pi/)

Beginnen bij het begin, en op een min of meer vertrouwd terrein, zijnde een computer, programmatie, en een minimum aan elektronica om te beginnen.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2014 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Wat me opvalt hier in de antwoorden, is dat er meteen met allerlei vaktermen wordt gejongleerd.
Tja, welke vaktermen bedoel je hiermee? Ik denk dat een volledig jip-en-jannekebetoog bijna niet mogelijk is. Bepaalde zaken hebben gewoon een naam en ik vrees dat er voor een groot aantal daarvan ook niet een andere naam bestaat. Bepaalde vaktermen zijn dan ook m.i. onvermijdelijk, al of niet gejongleerd ( :) ). Vandaar dat voor de allereerste basisbegrippen dat dummyboekje werd gesuggereerd.

De producten die je noemt ken ik zelf niet, ik ken ze alleen van horen en zeggen, en daaruit begrijp ik dat het a.h.w. met Legopakketjes is te vergelijken, geen idee verder. Ik zou zeggen, probeer er 's eentje, in combinatie met dat boekje. Financieel val je daar geen buil aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Verwijderd schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 08:55:
Beginnen bij het begin, en op een min of meer vertrouwd terrein, zijnde een computer, programmaatje, en een minimum aan elektronica om te beginnen.
Tja, dit subforum heet wel Elektronica.
Beetje codes schuiven is iets heel anders :/

@Natrium hierna
Ik zat maar beetje te stangen :+

[ Voor 7% gewijzigd door kitao op 20-01-2014 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kitao schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 18:35:
[...]

Tja, dit subforum heet wel Elektronica.
Beetje codes schuiven is iets heel anders :/
een minimum aan elektronica is ook elektronica lijkt me.
Beginnen bij het begin.
Pagina: 1