Toon posts:

LCD automatische omhoog zelfbouw lift voor lcd tv

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• japje
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 04-10-2009
Zelfbouwlift voor lcd

Na het lezen van op het forum. [cm] tft vanuit bureau omhoog.
Ben ik wat gaan maken. om een lcd tv automatische omhoog, te laten komen uit een kast .
na achtweken ,aan de hobby te zijn geweest. is hij klaar.
Gemaakt met onderdelen van een automatische deur.

Een multiplexplaat met aan beide zijden hoeklijnen .
Mat daar aan gelast, cv buis 15mm verticaal.
Hier tussen een loopwagen .
Een kant een montageplaat ,voor een lcd tv van 15kg andere zijde 6 pvc buizen gevuld met lood 15kg contra gewicht .
Verbonden met een getande riem. motor onderzijde bovenzijde looprol

Zijn er meer van dit soort hobby projecten .
Foto,s zijn er al maar het lukt mij nog helemaal om ze te plaatsen .

• Reptile209
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 19:56

Reptile209

- gers -

offtopic:
Je foto's kan je uploaden naar bijv. www.tinypic.com en dan zoals uitgelegd in Forum FAQ #images met [img]-tags in je post zetten. En post even een linkje naar het draadje dat je geïnspireerd heeft :)

If you're not part of the solution, you're part of the precipitate.

• Puch-Maxi
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 00:25
Dat zal dit topic zijn geweest: [cm] tft vanuit bureau omhoog Leuk project, mijn mams wil de TV ook niet continue in het zicht hebben. Je moet dan wel een nogal hoog dressoir hebben lijkt me.

[Voor 42% gewijzigd door Puch-Maxi op 19-08-2009 20:28]

My favorite programming language is solder.

• japje

Draadje [cm] tft vanuit bureau omhoog

Bedankt voor de foto tip

De hoogte is natuurlijk afhankelijk van je tv
De sony s2000 32inc,die ik heb gebruikt .is breed 80cm hoogte 57cm

Het was de bedoeling ,dat hij een mooi plekje kreeg tegen de achterkant van het bed ,
Met een ombouw hoogte van ca 95cm
Bij het testen van de tv werd het al snel duidelijk dat een 32inc op twee meter
Wel heel dicht bij is (hobby leer moment)
dus lekker een stuk verplaatst

[Voor 33% gewijzigd door japje op 19-08-2009 22:33]

• DaMarcus
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 24-10 20:14

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

En een move naar Elektronica

• Standeman
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 13:30

Standeman

Moderator Wonen & Mobiliteit

Prutser 1e klasse

Ziet er ontzettend gaaf uit. Wat zijn de kosten ongeveer geweest? En heb je een electronica / ipo achtegrond of was dit ook allemaal nieuw voor jou?

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Robino
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 24-10 22:30
japje schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 21:38:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Draadje [cm] tft vanuit bureau omhoog

Bedankt voor de foto tip

De hoogte is natuurlijk afhankelijk van je tv
De sony s2000 32inc,die ik heb gebruikt .is breed 80cm hoogte 57cm

Het was de bedoeling ,dat hij een mooi plekje kreeg tegen de achterkant van het bed ,
Met een ombouw hoogte van ca 95cm
Bij het testen van de tv werd het al snel duidelijk dat een 32inc op twee meter
Wel heel dicht bij is (hobby leer moment)
dus lekker een stuk verplaatst
Dat ziet er zeer mooi uit! Heb je die kast er speciaal voor gemaakt?

• karstjan
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 11-06 15:30
Vet man. Hoe laat je m omhoog komen, met een afstandbediening of zoiets?

• japje
Standeman schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 12:55[/message]:[/b]
Ziet er ontzettend gaaf uit. Wat zijn de kosten ongeveer geweest? En heb je een electronica / ipo achtegrond of was dit ook allemaal nieuw voor jou?
[/quote]
Wat betreft achtergrond
voor mijn werk plaats ik automatische schuifdeuren.
Elektrotechniek en mechanische

De kosten ca 125euro bij de gamma
Een multiplex plaat 18mm
Vier vuren balken van een meter
Een Plaat mdf 8mm
Twee plaat mdf 18mm bodem en deksel
Vier aluminium u profielen
En een pot verf hooglans

Motor en stuurprint uit de oud ijzerbak op de zaak
Rest materialen uit mijn hobby verzameling uit de schuur

[Voor 5% gewijzigd door japje op 20-08-2009 21:13]

• japje
http://www.youtube.com/watch?v=f0l6fRnCc5M
karstjan schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 13:23:
Vet man. Hoe laat je m omhoog komen, met een afstandbediening of zoiets?
afstandsbediening verglijkbaar met een van een garage opener.
Met een druk op de een afstand bediening komt de tv omhoog.
En de stuurprint schakelt dan de tv aan
Nogmaals drukken de tv gaat uit. en omlaag .
http://www.youtube.com/watch?v=f0l6fRnCc5M

[Voor 11% gewijzigd door japje op 22-08-2009 11:13]

• _Badeend_
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 22-10 11:48
Hey japje,

Ik vind je project wel erg goed gelukt en ik wil zelf ook zoiets gaan maken.
Heb je misschien ook een iets duidelijkere tekening / foto over hoe het ongeveer werkt?

Grz

There's no savegame in real life...

• DM.Aram
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 26-06-2012

DM.Aram

DMTZ.i

Hij komt erg vlot omhoog, ik heb eerder zo'n zelfbouw lift gezien en die ging tergend langzaam. Dit maakt het ook nog eens functioneel. Leuk dat dat klepje zo soepel open klapt.

See you in another life, brother.

• japje
bedankt voor de reactie! zal kijken wat ik kan doen _/-\o_
_Badeend_ schreef op maandag 28 september 2009 @ 00:02:
Hey japje,

Ik vind je project wel erg goed gelukt en ik wil zelf ook zoiets gaan maken.
Heb je misschien ook een iets duidelijkere tekening / foto over hoe het ongeveer werkt?

Grz

• japje
ik ga de besturing even uitlezen
en dan zsm de sluit en open snelheid plaatsen
DM.Aram schreef op maandag 28 september 2009 @ 20:02:
Hij komt erg vlot omhoog, ik heb eerder zo'n zelfbouw lift gezien en die ging tergend langzaam. Dit maakt het ook nog eens functioneel. Leuk dat dat klepje zo soepel open klapt.

• ESteg
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 21-10 21:26
Wauw, dat ziet er echt fantastisch uit, ik was vooral erg onder de indruk van het filmpje! Heb je de constructie met de klep aan de bovenzijde zelf uitgevogeld? Hij lijkt op het filmpje vooral erg mooi te sluiten. Ik zie "keukenkast-scharnieren", zit er een demper op bij het sluiten o.i.d.?

• Dutch_Razor
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 11-09 13:04
Nog cooler zou zijn als je em zo vanonder je bed laat uitschuiven (aan het uiteinde), en dan 90 graden laat klappen :D (ik heb n laag bed, dus misschien ga ik eens zoiets maken nadat mijn rolgordijnen zijn geautomatiseerd)

• sanzut
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 11:12

sanzut

It's always christmas time

Ik zag een tijd geleden bij een meubel zaak een aantal dressoirs die ook deze functionaliteit hebben(TV omhoog en omlaag). Was volgens mij bij Goossens in Nuenen, maar die zitten volgens mij op meerdere locaties..

Maar dat komt met het budget dan weer wat hoger uit;)

• CodeCaster
  • Registratie: juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

👌👀 good shit ✔💯

Ik vind het er erg gaaf uitzien, maar wat heb je hier nu eigenlijk aan? Je kunt niks op die kast zetten, want dat flikkert eraf als iemand met je afstandsbediening gaat zitten spelen. En ik vind de meeste LCD's niet lelijk qua vormgeving, dus ik zou me er niet voor schamen om zo'n scherm een prominente plek in de woonkamer te geven.

As always, we are nailed to a cross of our own construction.

• japje
Bedankt voor je reactie _/-\o_

Van de keukenkast scharnieren .
het veertje er uit geknipt.
Zo gaat de klep heel soepel . open en dicht .
de besturing zo ingesteld dat er een mooie remweg is
alles zonder dempers gemaakt
ESteg schreef op maandag 28 september 2009 @ 23:28:
Wauw, dat ziet er echt fantastisch uit, ik was vooral erg onder de indruk van het filmpje! Heb je de constructie met de klep aan de bovenzijde zelf uitgevogeld? Hij lijkt op het filmpje vooral erg mooi te sluiten. Ik zie "keukenkast-scharnieren", zit er een demper op bij het sluiten o.i.d.?

• japje
LINK film lcd lift systeem
http://www.youtube.com/user/TheJapje

• Felyrion
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 14:08

Felyrion

goodgoan!

Erg gaaf gelukt project!

Wat voor motor + aansturing gebruik je hier eigenlijk voor? En ik zie dat je met een soort tegengewicht werkt, zit dat met staalkabel en katrol aan elkaar? Of hoe heb je dat gedaan?

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

• japje
De motor en besturing zijn onderdelen van een automatische deur .

Het contra gewicht is 15kg lood in zes pvc buizen
de lcd heeft ook een gewicht van 15kg
Er loopt een platte getande riem over de motor aan de onderzijde naar een snaarwiel aan de bovenzijde

1Aan de voorzijde boven een bevestiging aan de riem
2Achterzijde onderzijde een bevestiging aan de riem
Als de motor links of rechts draait gaat de tv omhoog of omlaag

Een extra riem, gaat via een snaarwiel aan de bovenzijde .
Van tv naar contragewicht
als veiligheid mocht er een riem breken . ;)
Felyrion schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 14:17:
Erg gaaf gelukt project!

Wat voor motor + aansturing gebruik je hier eigenlijk voor? En ik zie dat je met een soort tegengewicht werkt, zit dat met staalkabel en katrol aan elkaar? Of hoe heb je dat gedaan?

• Felyrion
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 14:08

Felyrion

goodgoan!

ahh, bedankt, dat maakt het een stuk duidelijker voor me :)

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

• Stoney3K
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 14:50

Stoney3K

Flatsehats!

Hee, grappig, ik ben aan het kijken of ik een 'lift' kan bouwen voor mijn beamer: In plaats van de TFT die uit de kast naar boven komt, wil ik een beamer-mount maken die vanuit mijn (verlaagd) plafond naar beneden komt ;)...

Heb al wat losse tekeningen liggen, waarschijnlijk maak ik een schaar-constructie met twee dempers aan elke kant om de beamer te laten zakken, en waarschijnlijk iets van een 'lier' (staalkabeltjes op haspels) met stappenmotoren om het ding weer in het plafond te laten verdwijnen. Waarschijnlijk dat ik van nog wat beveiligingen (o.a. safety-kabels en vergrendeling in de gesloten-stand) in ga bouwen om te voorkomen dat ik een beamer + mount van zo'n 7kg op mijn hoofd krijg ;)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• _ferry_
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Voor een beamer kun je het wellicht nog makkelijker maken door 1 kant vast te maken met een scharnier, en de andere via je motor te laten zakken.
Een beetje hetzelfde idee, maar dan juist voor het projectiescherm heeft atmoz eens gemaakt: atmoz in "Post hier pics en specs van je home cine..."

• Stoney3K
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 14:50

Stoney3K

Flatsehats!

_ferry_ schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 18:46:
Voor een beamer kun je het wellicht nog makkelijker maken door 1 kant vast te maken met een scharnier, en de andere via je motor te laten zakken.
Een beetje hetzelfde idee, maar dan juist voor het projectiescherm heeft atmoz eens gemaakt: atmoz in "Post hier pics en specs van je home cine..."
Wat je dan krijgt is dat de beamer naar beneden kantelt, en je dus óf een lelijke puist op de muur hebt in ingeklapte toestand, óf je je plafond dusdanig moet verlagen dat het niet meer praktisch is. Je beamer hangt immers in ingeklapte toestand op zijn (voor/zij/achter)-kant, en die is altijd groter dan de hoogte van het ding. 30cm verlagen kan ik nog wel, als het een halve meter wordt kan ik beter een plank aan de muur hangen. :+

Verder is het zo dat ik een systeem wil hebben wat inherent veilig is: In onbekrachtigde toestand moet het altijd in rust zijn op een manier waarop de beamer ondersteund wordt. De kijk/luisterpositie is er immers recht onder. Mocht tijdens het zakken de hele boel onverhoopt geen stroom meer krijgen, dan moet de beamer gewoon netjes op zijn plaats terecht komen en niet óf episch hard naar beneden storten óf op de huidige (onstabiele) stand blijven hangen. Vandaar mijn reden om gewoon zwaartekracht te gebruiken om de beamer te laten zakken. Ophijsen doe ik wel met een motor, als die stuk gaat is het ergste wat kan gebeuren dat mijn beamer op zijn plaats terug zakt. ;)

Atmoz' systeem berust erop dat zijn projectiescherm in normale toestand gewoon plat tegen het plafond hangt. Dat is in geval van een beamer niet zo heel praktisch, het hele idee is juist om de beamer als ie niet gebruikt wordt uit het zicht, stof en herrie te onttrekken. Mechanisch falen van het ophangsysteem vang ik op 2 manieren op: De beamerplank valt in 'rust' als de beamer aan staat op de steunbalken die ook de plafondverlaging dragen, de mechanische delen dragen dus geen gewicht, en het plankje wordt nog eens dubbel beveiligd met een aantal safety-kabels. Mocht er iets serieus fout gaan, dan wordt de val van de hele reut in ieder geval genoeg vertraagd dat ik er geen blijvende schade van ondervnd. :Y)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• Jules en louis
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 04-05-2016
Beste Japi,
knap werk. Het lijkt wel of je helemaal geen grote diepte nodig had. Zelf ben ik op zoek om een tv lift te maken voor mijn sony toestel van 55". Mijn inbouwdiepte is ongeveer 74 cm en mijn tv toestel is al 72 cm. Ik had gedacht aan de constructie met een buismotor. En voor de de verticale beweging heb ik lineaire telescopische ladegeleiders gevonden die 116 kg kunnen dragen maar kostprijs 266 euro voor de geleiders alleen al. Jij gebruikt precies een andere soort van geleiders. Kan je me daar wat informatie over geven? En ook de contra gewichten, wat is daar de bedoeling van? Vooraleer ik materiaal aankoop wil ik natuurlijke eerst en vooral een goed ontwerp dus ik ga nog even afwachten misschien is uw concept maar dan met buismotor ook niet slecht. Wat denk je Japi
Vriendelijke groeten
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee