Moederbord selecteren

Pagina: 1
Acties:

• Schzuki
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 26-12-2023
Poging 2:

Namens een no-no:
Ben bezig met het samenstellen van een nieuwe pc Ivm met de ruimte thuis wil ik het formaat beperken. Vandaar dat ik naar uATX en MINI-ITX moederborden aan het kijken ben. Op termijn wil ik de computer kunnen uibreiden met een extra video kaart en geluidskaart, maar voorlopig staat dit nog niet op het lijstje. Ivm met die eis, zoek ik een moederbord dat ' toekomst'-klaar is (waar veel aan valt uit te breiden).
Ik wil m gebruiken voor licht/middel game gebruik en verder eenvoudig internet/tekstverwerken.

Na wat zoek werk ben ik op de volgende eisen terecht gekomen:

8 gb ram (1600 mhz) (of moet ik 1666 zeggen?)
usb 3.0
SSD capable, (dus SATA 3.0, toch?)
Fast ethernet (1 Gbps)
Interne video en geluidskaart
meerdere PCIe sloten ivm met latere uitbreiding

Ik kwam zelf uit bij bij deze
ASUS GRYPHON Z87, socket 1150 (http://www.alternate.nl/A...1092189/?tk=7&lk=9447)

met een

Intel® Core™ i5-4430 (http://www.alternate.nl/I...430/html/product/1063383/)

Nu wordt dit wel erg prijzig, dus ik vroeg me af of jullie nog suggesties hebben voor goedkopere combinaties met vergelijkbare mogelijkheden.

Alle hulp is welkom!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:06
Je zegt dat je eventueel een videokaart en een geluidskaart erbij zou willen in de toekomst, dan valt mITX sowieso af, omdat deze maar over 1 PCI-e slot beschikt.

Waarom een moederbord gekozen die bedoeld is om mee over te klokken met een niet overklokbare processor? Je hebt al mATX moederborden te koop vanaf 43 euro.

Verder zou je naar een AMD opstelling kunnen kijken om nog goedkoper uit te zijn.

• henwy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-02 09:00

henwy

Meh

Ik heb het bovenstaande filter nog iets aangepast. Met in ieder geval 4 geheugenbanken (DDR3), zo valt er toch wat makkelijker te upgraden. Daarnaast ook SATA-600 aangevinkt.

linkje

De ASRock boven aan heeft voor extra uitbreiding dan nog 2x PCI, PCI-e, 1x 2.0 x16 en 1x PCI-e 3.0 x16

• Schzuki
Bedankt voor jullie suggesties, ik heb mijn set up inmiddels wat verder ontwikkeld en ben uitgekomen op de
ASRock Q87M vPro.

Veel uitbreidings mogelijkheden en inderdaad SATA-600 ;)

Voor de volledigheid heb ik mijn volledige set up op een anderdeel van het forum gegooid:

Mini PC, graag commentaar!

Hebben jullie nog suggesties?

• commondus
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17-09-2025
Een extra videokaart is sowieso niet zo lekker met een uATX systeem, voor CrossfireX/SLI blijft een ATX bord gewoon het beste, anders kan je nog problemen gaan krijgen met de luchtafvoer en etc. Ik zeg niet dat het niet mogelijk is, maar ik haf door gespaard voor een ATX bord.

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

bij uATX en kleiner valt socket AM3+ eigenlijk direct af, zeggende dat je een moderne socket wil hebben houd je enkel FM2+ en 1150 over (s2011 is denk ik overkill). ik denk dat je voor jezelf (en voor ons) een duidelijk beeld moet geven wat je met de PC wil doen. met een 4770k ga je immers altijd tevreden zijn (sneller kan niet), maar wie weet had je afgekund met een pentium.

bij alle moederborden die verkocht worden heb je SataIII, USB3.0, gigabit ethernet en een interne geluidskaart, ook ondersteunen alle moederborden 16gb geheugen, en met 4 geheugensloten wordt 32gb altijd ondersteund op 1600mhz. (1666 is geen gangbare snelheid) enkel de A55 Hudson chipset moet een aantal dingen ontberen (FM2/FM2+, geen standaard USB3.0/SataIII)

de IGP zit tegenwoordig niet meer op het moederbord, maar in de processor, over 't algemeen hebben de Intels deze standaard (m.u.v. een aantal Xeon's), bij AMD is dat de gehele AMD A-serie op FM2/FM2+, de Athlon 740/750k/760k hebben dit dus nadrukkelijk NIET.

als je meerdere PCi-e sloten wilt valt mini-ITX af, deze heeft slechts 1 uitbreidingsslot. ruimte voor een externe videokaart heeft elk moederbord, dus dat valt wel weg, alleen als je zeker weet dat je op korte termijn een GPU bij gaat prikken is het zonde van de AMD A-serie, deze hebben als sterke punt dat juist de IGP tov die van Intel behoorlijk sterk is, waar het CPU-gedeelte wat minder is.

socket 1150 kent een paar chipsets, van elke is uATX als miniItx verkrijgbaar;
H81 B85 H87 Z87

H81; basischipset, weinig toeters en bellen, maar 0,0 trager dan de rest. maximaal 2 geheugensloten
B85; voor alledaagse PC's, tot 4 geheugensloten, geen ondersteuning voor CFX/SLI, en geen RAID (deze functies ga je waarschijnlijk toch niet gebruiken)
H87; onderschatte chipset, biedt alle functies die Z87 heeft, enkel het overklokken kan niet, CFX/RAID is allemaal mogelijk, SLI niet.
Z87; bedoeld voor OC, SLI ook mogelijk.

wil je gaan overklokken heb je ook een -K processor nodig, een i5-4670k of i7-4770k, en natuurlijk goede koeling.

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-02 16:41
Het lijkt me het handigst om te beginnen met het kiezen van de juiste chipset voor je doeleinde. Daarvoor is van belang om te weten wat je met het systeem wilt gaan doen.
Hiervoor kan je even de wiki van de LGA1150-socket erbij pakken, waar alle chipsets met bijbehorende eigenschappen netjes zijn weergegeven.

Ik neem aan dat overclocking niet van toepassing is. Daarmee vallen de borden met een Z87-chipset al direct af. Ook zie ik je niet zo snel naar raid-arrays toe gaan, dus ook Intel Rapid Storage Technology is niet nodig. Dit beperkt direct de keuze tot 2 chipsets, namelijk de B85 en Q85. De H81 ondersteund geen ClearVideo, en zou ik op basis daarvan dan ook niet adviseren.
Het voornaamste verschil tussen de B85 en Q85 zit in het aantal beschikbare USB-poorten. De Q85 biedt wat meer USB2.0. Indien je dat niet nodig hebt, zou ik dan ook een B85-based bord kiezen.

Om een exacte keuze qua bord te maken komt het daarna voornamelijk aan op eigen voorkeuren qua merk, reviews en details in specs. De verschillen tussen deze borden zijn redelijk minimaal. Ik zou zelf een pricewatch: Asus B85M-G (C2) of een pricewatch: Asus B85M-E aanraden dan. Het voornaamste verschil tussen deze 2 borden is dat de B85M-E nog een display-poort biedt, maar slechts 2.0 audio heeft, terwijl de B85M-G C2 (stepping c2) 7.1 audio ondersteund maar dan dus geen displaypoort heeft. Het is maar net waar je eigen voorkeur ligt wat dat betreft.
Alternatief zou een pricewatch: Intel BLKDB85FL of pricewatch: Intel Desktop Board DB85FL kunnen zijn.
Allemaal hebben ze ongeveer dezelfde specs; de verschillen worden in de details gemaakt.
Voor een compleet vergelijk tussen deze 4 borden kan je hier even kijken: http://tweakers.net/price...;336008;350047/categorie/

iRacing Profiel

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

• Schzuki
Bedankt voor jullie (uitgebreide) commentaar en advies, dat helpt!
Aan de hand van jullie advies kom ik uit bij de
ASrock 85M Pro4
en de
Asus Intel B85M c2 stepping.

Op crossfire en c2 stepping na

Aangezien ik hier voor een kleine formfactor ga, wil ik er zeker van zijn dat ik in de toekomst niet voor verassingen kom te staan als ik een geluids en of video kaart toe voeg. (door gebrek aan sloten of te weinig ruimte). Nu heb ik het idee dat dit bij deze borden niet zo veel verschil maakt. Klopt dat? (ik verwacht niet dat ik crossfire ga gebruiken)
Pagina: 1