This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Dat is eigenlijk het belangrijkste advies wat ik je mee kan geven : ga niet passief zitten wachten of de boel wel of niet gered word. Ga niet wachten tot al je collega's dingetjes uitgezocht hebben.VVVJeroen schreef op woensdag 11 december 2013 @ 21:36:
[...]
Verder stelt intermediair hier:
Let op: om aanspraak te kunnen maken op deze regeling, moet je aangifte doen bij het UWV binnen een week nadat je je salaris had moeten ontvangen. Wacht je te lang met je melding, dan loop je het risico dat het UWV kort op de uitkering van je achterstallige loon of dat helemaal niet uitbetaalt.
Wees actief, ga overal achteraan en win informatie in.
Zodra je ook maar een tinteling lichte vermoeden hebt dat er een faillissement aan komt : schrijf je direct in bij het UWV en leg de boel uit.
Toen ik daar op de eerste 'meeting' zit, kon ik (net als de overige 80% aanwezigen!) vertellen dat ik nu nog werk had maar wel al wist op welke datum ik werkloos zou worden.
Noem me een botte lul, maar heb geen meelij met je baas of het bedrijf. Zodra ze niet betalen, aanschrijven en aanmanen tot direct betalen, Zo niet, trek direct de stekker eruit.
Wij hebben uiteindelijk ook als personeel de stekker eruit getrokken, en van mij had dat zelfs nog eerder gemogen ook.
Volgens mij kun je zelfs de kosten voor advocaat daarin ook nog eens terugkrijgen van het UWV.
Let er ook op dat UWV echt niet binnen 1 dag een zak geld op tafel gaat gooien. Op het moment dat het faillissement hangende is zit je gewoon een tijd zonder centen.
Linksom of rechtsom JIJ bent degene die er straks financieel slechter van word, niet je directeur. Die heeft zijn centjes al veilig gezet en/of jarenlang de winstuitkering gehad.
Tijd voor een nieuwe sig..
En zo niet, dan is dat alsnog het risico van ondernemen en juist de reden waarom sommige mensen kiezen voor een dienstverband ipv de eigen baas uithangen.Koffie schreef op woensdag 11 december 2013 @ 23:03:
Linksom of rechtsom JIJ bent degene die er straks financieel slechter van word, niet je directeur. Die heeft zijn centjes al veilig gezet en/of jarenlang de winstuitkering gehad.
Verder ben ik het eens met het sentiment van de meeste mensen hier. Tenzij het echt heel veel gaat helpen ( ooit gewerkt bij een bedrijf waar de klanten grote arrogante multinationals waren die 5 maanden te laat betaalden, voor u tien anderen - dan is het anders ) zou ik niet meewerken aan zoiets.
Als het team slecht presteert moet de werkgever daar was aan doen, als een werknemer slecht presteert kan je een ontslagtraject beginnen. Geen reden om overwerk maar te zien als iets extra's..
Succes ermee verder. Probeer als het nog kan een buffer op te bouwen, want zoals gezegd krijg je niet direct geld waar je ev. recht op hebt, maar kan vele maanden duren.
Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.
Daarnaast worden productiemedewerkers regelmatig gevraagd om een dag of meer thuis te blijven wanneer er geen opdrachten liggen. Dit gebeurt in de meeste gevallen zonder discussie, en is dus uiteindelijk een wederzijdse oplossing voor de overuren. Het getuigt in ieder geval van welwillendheid bij de werknemer.
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
Hoeveel dagen hebben jullie wel niet? Dat zijn er al 25Phusebox schreef op donderdag 12 december 2013 @ 08:11:
2 weken zomervakantie (na mijn inmenging wel volgens een rooster en niet iedereen collectief in dezelfde weken), 2 weken kerstvakantie en meestal een week carnavalsvakantie.
Ik mag toch aannemen dat niet alle dagen worden vastgesteldVerwijderd schreef op donderdag 12 december 2013 @ 08:18:
Het wettelijk minimum is 20 dagen bij voltijd. Dus 25 is echt niet zo belachelijk veel.
Dus 25 vastgestelde dagen dan ben ik benieuwd hoeveel er in totaal zijn.
Kerstvakantie zijn in principe 7 vrije dagen, als de feestdagen op werkdagen vallen.
Carnavalsvakantie wordt nog wel eens op ma t/m wo teruggebracht, dus 3 dagen.
Twee weken zomervakantie is 10.
Dus in totaal gemiddeld 20 verplichte vrije dagen per jaar van de 25, waarvan de zomervakantie dus gelukkig nu in overleg te plannen is, waar dat voorheen gewoon tijdens de bouwvak een sluiting van het bedrijf was.
En dat midden in de voor ons drukste tijd van het jaar, talk about good management. Waarop ik dus ooit heb aangekaart om dat verlies aan personeel te compenseren door de vakanties te spreiden. Hiermee hebben klanten wellicht te maken met een langere levertijd, maar we kunnen wel inspelen op zeer dringende orders die anders gewoon tegen een gesloten deur aanliepen.
[ Voor 40% gewijzigd door Phusebox op 12-12-2013 08:31 ]
Verwijderd
Ik vind de 2 blokdagen die ik dit jaar moet opnemen al vervelend.
Verwijderd
Zoals je onder jou en boven mij kunt zien komt er zelden wat goeds van aannemen. Al is het wel redelijk belachelijk dat je het meerendeel van je vakantie niet zelf kan indelen. Het is maar de vraag of dat zomaar mag!Flatlinernl schreef op donderdag 12 december 2013 @ 08:22:
[...]
Ik mag toch aannemen dat niet alle dagen worden vastgesteldDan zou je nogal snel in de problemen komen lijkt me.
Dus 25 vastgestelde dagen dan ben ik benieuwd hoeveel er in totaal zijn.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.
Met de bouwvak meegaan snap ik niet helemaal, tenzij je in die sector zit, zeker niet voor ons bedrijf want:Standeman schreef op donderdag 12 december 2013 @ 08:36:
Een bizarre situatie zeg. Imo getuigt het niet van goed werkgeverschap om op deze wijze met vakantiedagen om te gaan. Dat je bijv. met de bouwvak mee gaat is niet zo raar, maar dat je er nog 10 extra dagen bij verplicht vind ik wel heel ver gaan
1) Dit is onze drukste periode, in de zomermaanden moet juist de winst worden gemaakt
2) Het levert de werkgever geen voordeel op in die periode, enkel de werknemers een nadeel (duurdere vakanties)
Maar goed, ik zie het dan ook vanuit het oog van een werknemer.
Volgens de CAO mogen er drie weken verplicht collectief verlof worden gegeven, daarnaast mogen er drie verplichte dagen worden aangewezen mits het niet individueel gebeurd.
Het gevolg, wanneer ik dit aankaart, gaat natuurlijk zijn dat we 3 weken verplicht vakantie krijgen ergens in een bagger periode, en vervolgens nog drie verplichte dagen elders. Dan zit je toch al aan 18.
Ben hier eigenlijk ook wel heel benieuwd naar. Kan er zo snel niets over vinden.Verwijderd schreef op donderdag 12 december 2013 @ 08:35:
[...]
Het is maar de vraag of dat zomaar mag!
Snap ook niet dat mensen zulke dingen accepteren, want heb je niet sowieso instemmingsrecht bij het vaststellen van verplichte vakantiedagen? Dacht dit niet eenzijdig besloten mag worden.
Dit soort zaken en mijn eigen ervaringen met kleinbedrijven waarvan de eigenaar ook de directeur is, zorgt ervoor dat ik nevernooit meer voor ze wil werken.
Dit soort kleine bazen wil alles, eist alles en geeft niets...
Verwijderd
Yzord schreef op woensdag 11 december 2013 @ 14:07:
[...]
Een reden om je dienstverband op te zeggen wanneer je ziek thuis zit? Volgens mij moeten jullie de regeltjes nog eens even goed doorlezen ipv dit te verkondigen!!
Inderdaad. Daarbij kost ziek zijn je geen verlofdagen.KillerAce_NL schreef op woensdag 11 december 2013 @ 14:32:
[...]
Lees voor je quote, hij heeft het over zonder overleg opnemen van overuren.
En ja tegenwoordig is het zelfs mogelijk je dienstverband te beeïndigen in de ziektewet. Maar dat is een andere discussie.
3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super
Samengevat: tekenen voor het inleveren van je overuren heeft alleen zin als je denkt dat er een serieus risico op failissement is, en gelooft dat die ingeleverde uren dat risico gaan wegnemen.
wat eigenlijk wel een bijzondere situatie zou zijn.in de meeste gevallen wendt je een faillissement niet af door een stapel overuren in te leveren, hoguit stel je het onvermijdelijke even uit.
In alle andere gevallen denk ik dat je beter een andere baan zoekt.
Maar laat niet over je heen lopen (lijkt me niet te gebeuren zoals hoe je post hier in dit topic) en bekijk het met een zakelijke blik. Jij hebt ook je maandelijkse lasten, je hebt een contract wat verteld hoeveel je verdient en wanneer dit uitbetaald moet worden. Als dat dus niet gebeurt ga dan direct aan de bel trekken. Niet afwachten of het wel goed komt - en dan verrast zijn dat er geen centen meer in de toko zitten en alles via via uit de toko gehaald is. Of dat er gewoon financieel mismanagement gebeurde en de toko met een torenhoge schuld zit.
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
de manier waarop je hier post en het feit dat jij de persoon bent die al met goede ideeën kwam in de firma, doet mij vermoeden dat je wel iets nieuws vindt.
Do what you love, do it often
Even ter info: wettelijk verplichte feestdagen bestaan niet in Nederland.Phusebox schreef op donderdag 12 december 2013 @ 08:29:
We hebben 25 dagen, de rest van de vrije dagen komt dus uit overuren of wettelijk verplichte feestdagen.
Kerstvakantie zijn in principe 7 vrije dagen, als de feestdagen op werkdagen vallen.
Carnavalsvakantie wordt nog wel eens op ma t/m wo teruggebracht, dus 3 dagen.
Twee weken zomervakantie is 10.
Dus in totaal gemiddeld 20 verplichte vrije dagen per jaar van de 25, waarvan de zomervakantie dus gelukkig nu in overleg te plannen is, waar dat voorheen gewoon tijdens de bouwvak een sluiting van het bedrijf was.
En dat midden in de voor ons drukste tijd van het jaar, talk about good management. Waarop ik dus ooit heb aangekaart om dat verlies aan personeel te compenseren door de vakanties te spreiden. Hiermee hebben klanten wellicht te maken met een langere levertijd, maar we kunnen wel inspelen op zeer dringende orders die anders gewoon tegen een gesloten deur aanliepen.
Landelijk erkende feestdagen wel en het is leuk dat veel mensen vrij krijgen op deze feestdagen maar "wettelijk" heb je dus helemaal geen recht op vrij (of extra loon/compensatie) met de feestdagen (tenzij je CAO anders zegt).
Klinkt dus al positiever dan verwacht, volgende week schuift de eigenaar bij aan.
Na het lezen van je verhaal zie ik ernstig veel overeenkomsten met mijn eigen werk momenteel.. ook onze overuren zijn zonder enig overleg gereset en op 0 gezet. Ik ben hier samen met mijn collega achter gekomen nadat we onze uren wilden opnemen en dit dus niet kon.
Ook hier wordt precies dezelfde verklaring gegeven zoals jij al eerder aangaf " Zijn mening is dat die overuren enkel gemaakt zijn omdat het personeel niet voldoende gepresteerd heeft. Hadden ze dat wel, dan waren die overuren niet nodig geweest. "
Ik wens je in ieder geval veel succes!
Ik ben wellicht te negatief voor dit soort situaties .. maar die man heeft geen enkel recht van spreken. Hij is niet je leidinggevende en is niet in dienst van het bedrijf waar je voor werkt.
Als hij dingen anders wil, dan mag hij de zaak overnemen en kan hij doen en laten wat hij wil.
Tijd voor een nieuwe sig..
Zo gek is het niet dat een bedrijf een bepaalde periode het verlof wil beperken. Dat zie je ook vaak bij seizoensarbeid. In dit voorstel lever je in principe niks in, behalve de vrijheid om in die periode (veel) verlof op te nemen.Koffie schreef op donderdag 12 december 2013 @ 11:30:
Dat is leuk .. hij wil die hut overnemen maar ziet dan wel graag dat er eerst getornd word aan jou rechten. Wel nog onder de vlag van de huidige eigenaar, niet via hem zelf.
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Ik neem aan dat alle onzekerheden die je nu hebt reden genoeg zijn om het geen probleem te vinden van baan te wisselen indien mogelijk? Lijkt me een hele opluchting.
Probeer de situatie positief en proactief te blijven aanpakken iig
Overuren schrappen zou wellicht wel wettelijk mogelijk zijn...
Heeft het bedrijf meer dan 50 werknemers? Zo ja, wat vindt de ondernemingsraad ervan? Wel >50 werknemers maar geen ondermeningsraad, dan nu als de wiedeweerga een opzetten. De werkgever is verplicht daaraan mee te werken en dit soort vraagstukken zijn wettelijk instemmingsplichtig dus de OR moet ermee akkoord zijn voor het gedaan kan worden. Als er een OR is en die is het er niet mee eens, dan is het besluit nietig en kan dus niet worden uitgevoerd.
[ Voor 9% gewijzigd door Mx. Alba op 12-12-2013 12:19 ]
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Zoals het er nu naar uit ziet uit jouw verhaal, wordt het bedrijf overgenomen en kan je de eerste 3 maanden van aankomend jaar geen verlof opnemen. Als het 3 maanden geen verlof opnemen de prijs is die je betaald om je baan te behouden, dan mag je toch wel flink in je handjes knijpen.
Nu maar hopen dat de nieuwe eigenaar een betere visie heeft dan de uit jouw woorden opgemaakte huidige.
succes verder
Dat wordt een leuke week zo voor de kerst wanneer hij terug is.
Jij hebt vast nooit in een OR gezeten? De praktijk is niet zo zwart/wit. Als de directie per se iets wil en dat gewoon uitvoert dan rest de OR alleen een gang naar de rechter. Maar zo'n relatie met je bestuurder wil je als OR niet, dan krijg je je gelijk maar ben je volledig uitgespeeld in het vervolg en word je nergens meer over op de hoogte gehouden.Mx. Alba schreef op donderdag 12 december 2013 @ 12:18:
Niet alles gelezen (sorry) maar volgens mij is "geen verlof opbouwen" sowieso een wettelijke onmogelijkheid.
Overuren schrappen zou wellicht wel wettelijk mogelijk zijn...
Heeft het bedrijf meer dan 50 werknemers? Zo ja, wat vindt de ondernemingsraad ervan? Wel >50 werknemers maar geen ondermeningsraad, dan nu als de wiedeweerga een opzetten. De werkgever is verplicht daaraan mee te werken en dit soort vraagstukken zijn wettelijk instemmingsplichtig dus de OR moet ermee akkoord zijn voor het gedaan kan worden. Als er een OR is en die is het er niet mee eens, dan is het besluit nietig en kan dus niet worden uitgevoerd.
Volgens mij had de TS z'n bedrijf te weinig medewerkers voor een OR.
3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Er moet dus iemand komen die volledig autonoom kan werken zonder zijn inmenging, hij krijgt dan rust om te herstellen, en het personeel kan gaan werken aan herstel van het bedrijf. Het probleem is echter dat hij het niet los kan laten en helaas overal toch zijn stempel op wil drukken. Zijn goed recht uiteraard, het is zijn bedrijf, maar ik ben van mening dat het meer negatieve dan positieve impact heeft op zowel de structuur als de sfeer en teamgeest binnen het bedrijf.
Ik hoop dat hij voor reden vatbaar is volgende week, anders is het waarschijnlijk snel afgelopen. Het plan, zoals nu duidelijk is geworden, was dus origineel wel om de overuren te schrappen, en geen overuren te vergoeden de komende maanden tot alles op orde is, zonder compensatie whatsoever als alles weer op de rails is. Dat is natuurlijk voor geen enkele werknemer acceptabel, en zal niemand hier accepteren.
We shall see. To be continued.
https://niels.nu
Was die vraag gesteld? Die heb ik gemist.Hydra schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 11:27:
Je hebt alleen nog geen antwoord gegeven op de vraag waarom je daar in hemelsnaam wil blijven werken?
Waarom, tja als alles op de rails is valt er best goed te werken hier en zie ik wel mogelijkheden.
Soms heb je ook weinig keus gezien de arbeidsmarkt.
Daarom moet je nu al gaan zoeken naar iets anders voordat straks al je andere collega's ook op straat zijn op zoek naar dezelfde baantjes.Phusebox schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 11:28:
[...]
Soms heb je ook weinig keus gezien de arbeidsmarkt.
[ Voor 19% gewijzigd door Johnny op 13-12-2013 11:29 ]
Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.
Ik ben de enige hier intern op dit vakgebied.Johnny schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 11:29:
[...]
Daarom moet je nu al gaan zoeken naar iets anders voordat straks al je andere collega's ook op straat zijn op zoek naar dezelfde baantjes.
Verandert niks. Trust me, werk zoeken op het moment dat je bedrijf falliet aan het gaan is en je dus 'moet' is een stuk vervelender.Phusebox schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 11:32:
Ik ben de enige hier intern op dit vakgebied.
https://niels.nu
Dat snap ik, uiteraard wil ik dat voor zijn.Hydra schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 11:42:
[...]
Verandert niks. Trust me, werk zoeken op het moment dat je bedrijf falliet aan het gaan is en je dus 'moet' is een stuk vervelender.
Daarnaast de arbeidsmarkt valt best mee hoor. Je moet gewoon een beetje geluk hebben en weten wat je wilt en welke functie bij je aansluit. Ik ben net begonnen met mijn nieuwe baan en van start tot worden aangenomen heeft 3 weken geduurd. Dus het kan ook makkelijk zijn.
De man is dus gewoon een hufter. Zo'n klootzak die hoogstwaarschijnlijk zijn eigen zakken al flink gevuld heeft en nu nog even z'n loonslaven uit gaat zuigen.Phusebox schreef op woensdag 11 december 2013 @ 11:08:
Zijn mening is dat die overuren enkel gemaakt zijn omdat het personeel niet voldoende gepresteerd heeft. Hadden ze dat wel, dan waren die overuren niet nodig geweest.
Alleen al om die mening van hem moet je hem niet eens tegemoet willen komen.
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Bwa ... eigenlijk klop je dat argument direct dood met 1 tegen-argument.evilution schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 11:58:
[...]
De man is dus gewoon een hufter. Zo'n klootzak die hoogstwaarschijnlijk zijn eigen zakken al flink gevuld heeft en nu nog even z'n loonslaven uit gaat zuigen.
Alleen al om die mening van hem moet je hem niet eens tegemoet willen komen.
"Tiens, is het niet aan het management om erop toe te zien dat het personeel goed genoeg presteert? En indien nodig actie te ondernemen"
Gaat lekker.
Verwijderd
idd gewoon opzoek gaan naar een nieuwe baanCardinal schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 11:52:
Dan is dit een mooi moment om te starten met het opstellen/bijwerken van je CV en te zoeken naar eventuele nieuwe uitdagingen. Dat is beter dat onder het UWV vallen en per week verplicht een aantal sollicaties moet versturen.
Daarnaast de arbeidsmarkt valt best mee hoor. Je moet gewoon een beetje geluk hebben en weten wat je wilt en welke functie bij je aansluit. Ik ben net begonnen met mijn nieuwe baan en van start tot worden aangenomen heeft 3 weken geduurd. Dus het kan ook makkelijk zijn.
Sterkte
Maar wel een tip. CV bijwerken en om je heen kijken. Beter zelf veranderen dan gedwongen veranderen....
[ Voor 89% gewijzigd door Wim-Bart op 17-12-2013 19:11 ]
Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.
Afgezien van de vraag of dit wel kan en of je dat wil, is het beter je te realiseren dat je ervan uit moet gaan dat je werkgever zinkt.Phusebox schreef op woensdag 11 december 2013 @ 08:54:
Vooropgesteld dat het bij ons op de zaak niet super gaat, is mij ter oren gekomen..
Bind je dus niet aan het schip vast en gooi op tijd (morgen) een boei uit naar andere schepen. Geef aan dat je ze graag wil helpen maar geen keuze hebt. Laat je werkgever je niet doen geloven dat ze het beste met je voor hebben, het is en blijft een bedrijf en ze moeten harde keuzes maken. Doe dat ook.
Error 304: Please hit any user to continue.
Het zelfde gebeurt nu ook bij ons bedrijf, maar gelukkig hebben wij een collectief opgesteld en zijn bezig om met de vakbond daar iets aan te doen.
Ik hoop het beste voor je.
Enerzijds is je werk je leven. En als het ook nog eens een organisatie betreft waar een goede "vrienden" of zelfs "familie" sfeer hangt, dan is het helemaal gecompliceerd.
Echter, een paar maanden terug was op het nieuws ook een dergelijke situatie. In die situatie werden de werknemers gevraagd een loonsverlaging te accepteren. Werknemers deden dat, maar het bedrijf ging alsnog failliet en de werknemers die zonder baan kwamen te zitten kregen een lagere uitkering omdat UWV uitgaat van het laatstverdiende loon.
Dusz... no matter what, don't accept it. Houd je altijd vast aan je rechten en zoek altijd gezelschap. Alleen ben je de gebeten hond, maar als pack sta je sterk. En dat moeten meer mensen zich gaan realiseren, de tijden van overwerken en keihard knokken voor je werkgever zijn voorbij, nu is het tijd dat de werkgever voor haar werknemers gaat zorgen. In die tijd hadden die achterlijke bedrijven genoeg reserves op kunnen bouwen naast investeren.
There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.
Heftig verhaal dit.Phusebox schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 11:32:
[...]
Ik ben de enige hier intern op dit vakgebied.
Ik ben toch erg benieuwd wat dit voor vakgebied is. Indien het moeilijk is om aan een vergelijkbare baan bij een ander bedrijf te komen, misschien een idee om voor jezelf te beginnen? Wellicht zijn hier Tweakers opzoek naar talent en kunnen ze je helpen aan een nieuwe baan?
Veel sterkte voor de komende periode. En zoals vaker gezegd in dit topic: teken niks, accepteer niks, zeg niks toe zonder dat je begrijpt wat de consequenties zijn. Accepteer nooit een ontslag.
Ben je bereid om concessies te nemen, zo ja hoeveel?
Bepaal voor jezelf de grenzen tot hoever je werkgever bij jou mag gaan om zijn bedrijf te redden. Schrijf ze op. Als je straks werkgever je daartoe ongemakkelijk maakt bij het overschrijden van zo'n grens: zeg hem dat je zijn situatie begrijpt of probeert te begrijpen en dat je daar later op terugkomt zodat je over zijn aanbod kunt nadenken. Als hij blijft doorgaan: vertel hem dan, dat wat hij vraagt verder gaat dan jezelf nu kan gaan en dat dit voor jou niet tot de gewenste oplossing brengt. Denk bij het bedenken van een oplossing ook na over de lange termijn.
Sterkte!!
[ Voor 3% gewijzigd door Arx op 20-12-2013 16:38 ]
Copywight 2000,2001,2002,2003,2004,2005,2006,2007 Arx. All wights wesewved. | PS Network tag -> Arx_nl
Zie ook PcDealer in "Slecht presterend bedrijf, geen bonus"
Er waren nog 2 pagina's met reacties. Never mind.
[ Voor 101% gewijzigd door DrivinUCrazy op 23-12-2013 14:27 ]
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
Ik hoop dat je niet klakkeloos iets getekend hebt, het bedrijf gaat ten onder maar als je afstand hebt gedaan van je rechten dan kun je in ieder geval vergeten dat je nog iets krijgt...
Koffie schreef op woensdag 11 december 2013 @ 09:59:
[...]
De directeur zit met kerst gewoon aan een goed wijntje slobberen boven een groot stuk wild vlees, terwijl; jij je afvraagt hoe je de dure feestmaand door komt omdat er geen loon uitbetaald is ..
Koffie schreef op woensdag 11 december 2013 @ 10:03:
[...]
Die directeur zal er echt niet minder om worden als de tent failliet gaat, dat hij al geregeld.
Koffie schreef op woensdag 11 december 2013 @ 10:28:
Het gaat niet om het hij verdient meer dan wij, maar hij weet allang al wat er speelt, en heeft (als hij slim) allang al voor zichzelf gezorgd.
Ik vind het raar dat jij precies weet hoe die ondernemer werkt zonder het bedrijf en persoon te kennen. Er zijn ook ondernemers met hart voor de zaak, die met de billen bloot bij de bank staan, hun huis en auto verliezen als het bedrijf failliet gaat.Koffie schreef op woensdag 11 december 2013 @ 23:03:
[...]
En dergelijke ondernemers hebben méér ongeluk dan de werknemers. Voor de ondernemer staat geen uitkering van het UWV of opgebouwd pensioen klaar. Die valt privee én zakelijk in een faillissement.
Maar jij weet dat hij vooraf al de kas leeg heeft getrokken en een goed gevulde bankrekening heeft? En moedigt iedereen aan faillissement aan te vragen om alle kansen op een goede afloop weg te halen, omdat de directeur het lef had te vragen of men de overuren liet vallen? Als je hart voor de zaak hebt kan je ook de schouder eronder zetten en het bedrijf samen door de crisis te loodsen.
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP
Maakt niet uit, er zijn vele BVs waar de ondernemer privee garantstellingen af heeft moeten geven aan de bank(en). Dat het een BV is betekend niet dat de ondernemer volledig vrij is van aansprakelijkheid.PcDealer schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 17:50:
Het gaat hier geloof ik niet over een eenmanszaak.
De TS meldt dat de man al thuis zit met een burnout. Als het financieel misgaat zal dat alleen maar erger worden. Ik hekel die egoistische gedachtegang om faillissement aan te vragen omdat enkele overuren niet uitbetaald worden. Dat zou de doorstart ook hebben gehinderd.
[ Voor 27% gewijzigd door Stewie! op 03-01-2014 18:14 ]
Dat is wel iets wat alleen de TS kan besluiten hoe het er uit ziet (of anderen die de organisatie/eigenaar kennen).
Prive aansprakelijk bij een BV is vaak alleen maar bij slecht beheer van de BV. Dus vaak zal het niet voorkomen dat de eigenaar opeens alles prive ook inlegt. Als dat wel zo is, is het ook wel gelijk een teken van slecht beheer (wanhoop acties) aan de kant van de eigenaar (maar dat terzijde).
In moelijke situaties (zowel werknemer als werkgever) moet je goed op jezelf passen en ook voor jezelf opkomen. Afspraken zijn afspraken - betekent niet dat alles zwart-wit is, maar dat het wel duidelijk moet zijn dat er een compromis gemaakt wordt en dat dat ook veel moet betekenen aan beide kanten.
Inderdaad bij zaken als boekhoudkundige onregelmatigheden en fraude, maar ook het verzuimen van tijdig belasting aangeven en betalen kan leiden tot hoofdelijke aansprakelijkheid.Qwerty-273 schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 22:20:
Maar zijn het wel alleen de overuren? Or is het meer, je geeft een vinger en ze nemen je hele hand?
Dat is wel iets wat alleen de TS kan besluiten hoe het er uit ziet (of anderen die de organisatie/eigenaar kennen).
Prive aansprakelijk bij een BV is vaak alleen maar bij slecht beheer van de BV.
Als bedrijven in de problemen komen dan wil een directeur wel eens kiezen om eerst de salarissen te betalen en de aangifte omzetbelasting even te laten liggen. Zodoende is die aansprakelijkheid misschien dichterbij dan veel mensen zich beseffen.
Verder verlangen crediteuren wel eens prive garantstellingen voor zakelijke kredieten. Bij soort deals is de persoonlijke blootstelling niet onbeperkt zoals in het voorbeeld hierboven, maar desondanks leiden ze ook tot prive-risico's boven het maatschappelijk vermogen.
Maar nu komt er weer opeens iets nieuws op ons dak; we krijgen onze jaaropgave, maar wat blijkt, het zijn opeens twee jaaropgaven. Twee verschillende BV's waarbij het eerste halfjaar op de oude BV staat, die van naam gewijzigd is, en het tweede halfjaar op de nieuwe BV maar die de naam heeft gekregen van de oude BV.
Ik probeer er achter te komen wat hiervoor de reden is, of dit zomaar kan en wat men hiermee probeert te bereiken... iemand hier die er verstand van heeft?
Je had immers een contract met de oude BV.
Dit kan niet maar zo, volgens mij.
mountainbiker
@mountainbiker: ik heb toen ook geen nieuw arbeidscontract gekregen. Als een organisatie in zijn geheel overgaat naar een nieuwe juridische entiteit blijven alle oude contracten gewoon behouden.
[ Voor 14% gewijzigd door Mx. Alba op 21-01-2014 09:14 ]
misschien een matige constructie om de vorderingen op het bedrijf te saneren?Phusebox schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 09:07:
[...]
Maar nu komt er weer opeens iets nieuws op ons dak; we krijgen onze jaaropgave, maar wat blijkt, het zijn opeens twee jaaropgaven. Twee verschillende BV's waarbij het eerste halfjaar op de oude BV staat, die van naam gewijzigd is, en het tweede halfjaar op de nieuwe BV maar die de naam heeft gekregen van de oude BV.
Ik probeer er achter te komen wat hiervoor de reden is, of dit zomaar kan en wat men hiermee probeert te bereiken... iemand hier die er verstand van heeft?
als een bedrijf zo rommelt vraag ik me af of je pensioenpot we is bijgevuld de afgelopen X maanden.
d:)b
Wat kan ik met die KVK gegevens?
De oude bv heeft een nieuwe naam gekregen en bestaat dus nog gewoon. Is (nog) geen sprake van iets laten klappen zover ik weet.
Waarschijnlijk begrijp ik er weinig van als ik die gegevens inzie.Mx. Alba schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 09:44:
Je kan de KvK-gegevens van de oude en de nieuwe BV met elkaar vergelijken en dan wellicht e.e.a. te weten komen over wat de bedoeling ervan is? Het klinkt in ieder geval als een soort "grijze doorstart" zo en ik vraag me af of dat juridisch en fiscaal wel door de beugel kan... Maar iemand die beter juridisch/fiscaal onderlegd is kan daar vast meer duidelijkheid in scheppen.
Het is in ieder geval als volgt:
Afgelopen 8 jaar:
Personeel werkzaam in A
Holding daarboven B
Verder is er een BV voor een nevenactiviteit die al een tijdje stil ligt, deze noemen we C
Nu:
Personeel werkzaam in bv C, maar met naam van BV A
Holding B is gebleven
A heeft nu nieuwe naam D gekregen
Uitleg van de directeur was, ik begrijp ook niet waarom dat is gebeurd... maar hij bedoelde waarschijnlijk: ik begrijp ook niet waarom jullie er achter zijn gekomen, dit had niet moeten gebeuren.PcDealer schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 09:48:
Verder geen uitleg? Mijn vrouw is binnen een bedrijf met twee takken ook van de ene naar de andere b.v. over gegaan. Ze heeft daarbij een nieuw contract gekregen. Ze had al onbepaalde tijd op dat moment en dat is zo gebleven.
[ Voor 23% gewijzigd door Phusebox op 21-01-2014 09:52 ]
A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814
Nee het is maar een klein bedrijfje.Roeligan schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 12:20:
Geen OR aanwezig?
In Belgie toch niet, daar krijgt iedereen een C4 - ontslagbrief en kan men dan pas overgaan naar een nieuwe vennootschap.
De reden waarom het gebeurd ... dat kan vanalles zijn:
- andere vennootschap zit mogelijk in een andere sector -> andere algemene voorwaarden
- het is gewoon gemakkelijker organisatorisch
- fiscale redenen
- oude vennootschap leegzuigen ... of de nieuwe
- ...
Het hangt er maar net vanaf welke van de 2....
Je kunt eenvoudig bij de Kamer van Koophandel voor een paar euro uittreksels van de beide BV's aanvragen om inzicht in de bedoelingen te krijgen. Deze (openbare) gegevens kun je dan doorspelen naar je rechtsbijstandsverzekering.
Doe er je voordeel mee.
Edit : Zie dat inmiddels meerdere mensen dezelfde tips geven.
[ Voor 7% gewijzigd door Atomic2005 op 21-01-2014 12:53 ]
16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric
Ik weet dat je uittreksels kunt opvragen, maar naar mijn weten staat daar weinig nuttige informatie op. Ik weet althans niet waar ik op moet letten?Atomic2005 schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 12:51:
Een logische reden zou zijn om 1 van de 2 BV's failliet te laten gaan binnenkort.
Het hangt er maar net vanaf welke van de 2....
Je kunt eenvoudig bij de Kamer van Koophandel voor een paar euro uittreksels van de beide BV's aanvragen om inzicht in de bedoelingen te krijgen. Deze (openbare) gegevens kun je dan doorspelen naar je rechtsbijstandsverzekering.
Doe er je voordeel mee.
Edit : Zie dat inmiddels meerdere mensen dezelfde tips geven.
Stel je werkt 20 jaar voor een bedrijf en deze probeert nu jouw een nieuw contract te laten ondertekenen.
De reden welke een bedrijf hiervoor aandraagt kan ver uiteenlopen maar ik zie slechts 2 mogelijke redenen.
- Opnieuw 2 maand proefperiode dus gemakkelijk vroeg ontslag (al is dit niet netjes en weet ik niet of dit overeind blijft bij een rechtzaak) (mismanagement?, fraude?)
- Bij een later ontslag is de huidige dienstverband veeel korter en veel goedkoper om mensen te ontslaan.
Origineel werkte ik voor een detacheringstoko. Na een paar jaar nam het bedrijf waar ik mijn werk deed het contract over. Vervolgens promotie + overplaatsing naar Nederland (tot die tijd werkte ik in Frankrijk). Vervolgens de juridische herstructurering. Maar in alle HR-systemen staat mijn "datum in dienst" op de datum waarop ik als gedetacheerde in Frankrijk begon te werken voor dit bedrijf...
Het komt "bij ons" ook zeer regelmatig voor dat mensen switchen van de ene dochteronderneming naar de andere, van het ene land/continent naar het andere, dat soort processen zijn dus redelijk goed ingeregeld. Maar dat zelfs de jaren dat ik hier gedetacheerd was ook worden meegerekend is wel heel puik.
Ik maak in die zin wel vaker mee dat ondernemers een bv laten klappen omdat ze problemen met personeel hebben (veel zieken, te dure krachten, ontslagrecht te moeilijk en te veel personeel) om dan enkele maanden later een doorstart te maken en daarbij alleen het "goede" personeel opnieuw aannemen.
PSN: Kjujay
Verwijderd
klinkt best leuk, als truc, maar werkt natuurlijk van geen kanten omdat hier wettelijk alles over dichtgespijkerd is:rene1991 schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 13:46:
Ik heb ergens een keer gelezen dat een bekende management truc is om werknemers een nieuw contract te laten tekenen.
Stel je werkt 20 jaar voor een bedrijf en deze probeert nu jouw een nieuw contract te laten ondertekenen.
De reden welke een bedrijf hiervoor aandraagt kan ver uiteenlopen maar ik zie slechts 2 mogelijke redenen.Als bij jouw overgang naar het andere bedrijf de contracten zijn overgenomen en jij niks hebt hoeven tekenen dan ga ik er van uit dat jij hier nu geen last van hebt.
- Opnieuw 2 maand proefperiode dus gemakkelijk vroeg ontslag (al is dit niet netjes en weet ik niet of dit overeind blijft bij een rechtzaak) (mismanagement?, fraude?)
- Bij een later ontslag is de huidige dienstverband veeel korter en veel goedkoper om mensen te ontslaan.
* Opeenvolgend contract: proeftijd is wettelijk verboden
* Oude dienstjaren blijven altijd staan bij een nieuw contract
etc.
Enige nut wat een nieuw contract heeft, is dat de administratie schoon en duidelijk blijft. Een eventuele nieuwe functienaam, eventuele nieuwe bedrijfsnaam etc. Verder vallen hier echt (helaas) geen trucs mee uit te halen.
Bij een opeenvolgend contract mag proeftijd eventueel wel bij een veranderende functie (moet wel echt verschillen van huidige functie).Verwijderd schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 14:50:
[...]
* Opeenvolgend contract: proeftijd is wettelijk verboden
* Oude dienstjaren blijven altijd staan bij een nieuw contract
etc.
i9-9900K@5GHZ - Gelid Solutions Tranquillo Rev. 4 - Z390-A PRO - 32GB Crucial RAM - 870 EVO Plus NVME 256GB Bootdrive- MSI RTX3080 - O11 Dynamic
Weet je dat zeker?? Dan kan je elke "jan lul" promotie geven om ze vervolgens een dag later volgens de proeftijd - zonder opgaaf van reden - te ontslaan... Want je gaat natuurlijk wel een nieuw contract aan op onbepaalde tijd waar de proeftijd dan 2 maanden mag zijn...SharpY schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 22:33:
[...]
Bij een opeenvolgend contract mag proeftijd eventueel wel bij een veranderende functie (moet wel echt verschillen van huidige functie).
IANAL, maar dit lijkt mij niet echt mogelijk....
Ey!! Macarena \o/
Zoals gezegd, KVK uittreksels opvragen. Kan je ook de laatste jaarverslagen inzien en bijvoorbeeld zien wie er eigenaar is op papier van het een en ander. Zelfs als je er niet veel van begrijpt altijd goed om bij de hand te hebben.
Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.
Het kan ook alleen als de functies beduidend verschillend zijn. Er kan dus niet als loophole een kleine salarisverhoging met extra taak aangeboden worden om iemands contract af te laten lopen.RaZ schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 22:38:
Weet je dat zeker?? Dan kan je elke "jan lul" promotie geven om ze vervolgens een dag later volgens de proeftijd - zonder opgaaf van reden - te ontslaan...
Het kan dus wel om van jarenlang een contract voor onbepaalde tijd, naar drie contracten voor bepaalde tijd bij dezelfde werkgever te gaan als je bijvoorbeeld van conciërge naar IT'er functiewisselt.
Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.
Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!
Werkgever wil bedrijf verkopen, maar zit met personeel dat niet altijd overgenomen wil worden. De BV bevat zowel machines als personeel en hangt onder een holding. Werkgever besluit personeel onder te brengen in een tweede BV onder de holding zodat kapitaal en personeel gescheiden is.
Uiteindelijk verkoopt hij de BV met het kapitaal en laat hij de werk BV met het personeel failliet gaan. De nieuwe eigenaar kan zo kiezen welk personeel hij graag wil hebben, if any, en welk niet.
Alleen kwam ik dit artikel tegen:
http://www.volkskrant.nl/...huistruc-werkgevers.dhtml
Waaruit ik zou concluderen dat dit dus niet kan, aangezien al het personeel permanent werkzaam is geweest in de BV met het kapitaal, zonder deze BV hadden we namelijk nooit omzet kunnen draaien.
Als ik het goed begrijp is onderstaande link dan van toepassing:
http://www.wetrecht.nl/we...overgang-van-onderneming/
[ Voor 6% gewijzigd door Phusebox op 22-01-2014 08:46 ]
Ja dat is één van de vragen die ik heb, niemand wist er van er heeft zeker niemand iets getekend om over te gaan naar een andere vennootschap.PcDealer schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 10:00:
Maar dan kan het toch niet dat het personeel zonder hun toestemming overgaat naar een andere vennootschap? Is dat trouwens niet failliessementsfraude?
Het is overigens wel sneaky want in ons contract staat geen KVK nummer vernoemd, enkel een bedrijfsnaam, en de nieuwe BV waar we zijn ondergebracht heeft uiteraard diezelfde naam. Het doel was natuurlijk dit volledig verborgen te houden.
Verwijderd
Punt is dat dan iemand formeel eerst ontslag moet nemen voor zijn huidige functie en dan inderdaad voor een geheel andere functie weer aangenomen wordt. Dat ontslagpuntje is hierbij wel van belang, anders loopt het huidige dienstverband dus door en geldt er geen proeftijd.Nextron schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 01:51:
[...]
Het kan ook alleen als de functies beduidend verschillend zijn. Er kan dus niet als loophole een kleine salarisverhoging met extra taak aangeboden worden om iemands contract af te laten lopen.
Het kan dus wel om van jarenlang een contract voor onbepaalde tijd, naar drie contracten voor bepaalde tijd bij dezelfde werkgever te gaan als je bijvoorbeeld van conciërge naar IT'er functiewisselt.