Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:33
Vooropgesteld dat het bij ons op de zaak niet super gaat, is mij ter oren gekomen dat de werkgever de werknemers een 'contract' wil laten ondertekenen waarin staat dat alle overuren die opgebouwd zijn geschrapt worden, zonder dat er iets tegenover staat, en dat er de komende drie maanden geen verlof mag worden opgenomen of opgebouwd zal worden.

Nu is het niet alleen zo dat sommige werknemers meer overuren dan andere kwijt zouden raken, maar ook dat productiepersoneel en kantoormensen over 1 kam worden gescheerd, waar de oorzaak toch hoofdzakelijk bij fouten in de productie ligt.

Vervolgens worden er eisen gesteld voor het weer toekennen van overuren waar ik zelf geen invloed op kan uitoefenen.

Vraag me af of dit zomaar kan? Weigeren zal uiteraard niet ten goed komen aan de sfeer.

Update 21 januari: beetje laat van mijn kant maar zitten hier nog in behoorlijk wat onduidelijkheid. Het voorstel om de uren te schrappen is niet meer ter sprake gekomen, wel mogen er geen overuren worden opgebouwd de eerste 3 maanden. Goed, kan ik mee leven als het op zich rustig is en het werk binnen normale tijden goed afgerond kan worden.

Maar nu komt er weer opeens iets nieuws op ons dak; we krijgen onze jaaropgave, maar wat blijkt, het zijn opeens twee jaaropgaven. Twee verschillende BV's waarbij het eerste halfjaar op de oude BV staat, die van naam gewijzigd is, en het tweede halfjaar op de nieuwe BV maar die de naam heeft gekregen van de oude BV.

Ik probeer er achter te komen wat hiervoor de reden is, of dit zomaar kan en wat men hiermee probeert te bereiken... iemand hier die er verstand van heeft?

[ Voor 34% gewijzigd door Phusebox op 21-01-2014 09:07 ]

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-02 17:24
Weigeren zal uiteraard niet ten goed komen aan de sfeer.
Nee, net als het afdwingen van het weggooien van je overuren dat ook niet doet. ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnnaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 09:31

EnnaN

Toys in the attic

Het is raar om zomaar, zonder overleg uren te schrappen. Het klinkt niet alsof het daar nu al erg gezellig is.

Dit doet ook niet mee met het gevoel over de sfeer...
Phusebox schreef op woensdag 11 december 2013 @ 08:54:
waar de oorzaak toch hoofdzakelijk bij fouten in de productie ligt.
Hullie fout. hullie betalen!

sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vraag me af of dit zomaar kan? Weigeren zal uiteraard niet ten goed komen aan de sfeer.
Uiteraard kan dit niet zomaar, een werkgever kan dit vragen aan zijn medewerkers om af te zien van de overuren ( in belang van het grotere geheel ), maar absoluut niet afdwingen.

Zet voor jezelf even op een rijtje wat het kost ( aan dagen cq omgerekend naar geld ) en of je dat de evt ' verziekte' sfeer waard is.
Zit dit ook even tegen huidige contract vorm ( tijdelijk of vast ), hoe lang je nog bij het bedrijf wil blijven, etc etc en maak dan pas de beslissing om er wel of niet van af te zien.

Het allerbelangrijkste, mocht het op een onbewaakt moment onder je neus geschoven worden NOOIT gelijk tekenen, neem het mee naar huis, slaap er een paar nachten over en doe wat ik hierboven heb beschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:21
Juridisch gezien is het gewoon achterstallig loon, daar heb je recht op. Het beste is wellicht om ze gewoon zo snel mogelijk te gebruiken zodat er geen discussie is.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als het ondertekent geef je wel een signaal af. Nu zijn het de overuren, daarna worden het de vakantiedagen, dus waar stopt het.

Ik snap best dat bedrijven in lastige tijden op zoek gaan naar mogelijkheden om de periode te overbruggen maar in deze situatie is het beter dat de werkgever er ook wat tegenover stelt en waarbij je zwart op wit laat opnemen dat je akkoord gaat met een uitgestelde uitbetaling van de overuren, maar kwijt schelden, nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Helaas gaat het volgens mij morgen al gebeuren en mag je vervolgens ook geen verlof meer opnemen van de overuren die je nog hebt.

Ik wil zeker de schuld niet afschuiven, maar vind dit wel heel onredelijk. Ik ben zeker bereid wel wat overuren te maken het komende kwartaal zonder dat ik die schrijf, maar om al mijn overuren *poef* te zien verdwijnen, terwijl ik die al jaren mee overneem, nee dat gaat mij wat ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-Opensource
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06-08 15:14
Stel dat iedereen collectief weigert om te tekenen, wat gaat er dan gebeuren?

Realistisch gezien wordt het lastig om iedereen mee te krijgen in die gedachte, maar ik denk dat je werkgever jullie niks kan maken als er niemand tekent.

"Find what you love and let it kill you"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:46
Belachelijk dit zeg. Een werkgever kan best dwingen om overuren uit te laten betalen maar ze gewoon weggooien mag nooooooit. Als ze zoiets doorzetten was het voor mij heel makkelijk: het exacte aantal uren per persoon gewoon thuis gaan zitten.

80+ overuren foetsie? Toedeledoekie, blijf ik lekker 2 weken thuis. Als je dit accepteert zonder slag of stoot dan is het hek van de dam, wie weet wat ze dan allemaal nog verzinnen...

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat moet je vooral doen ja. Verlof opnemen gaat altijd in overleg. Hebben ze meteen een reden om je dienstverband te beëindigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:55

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Was vorig jaar bij ons eerste maatregel, overuren worden niet meer uitbetaald. Maar wel zo redelijk dat dat per x datum in ging. Waarin ik heel simpel werd: ik ga dus ook absoluut niet meer dan 40 uur in de week werken.

Die 3 maanden geen verlof vind ik vage regel, wat willen ze daarmee bereiken?

Maargoed, een duidelijk gesprek met directie is nog een optie? Als jij aantoonbaar de fout op een afdeling kan leggen, hopelijk kom je daar nog verder mee.

Maar wat ik een probleem vind:
is mij ter oren gekomen
Is dat niet gewoon een pissed off collega die random zut loopt rond te slingeren?
EvaluationCopy schreef op woensdag 11 december 2013 @ 09:34:
80+ overuren foetsie? Toedeledoekie, blijf ik lekker 2 weken thuis. Als je dit accepteert zonder slag of stoot dan is het hek van de dam, wie weet wat ze dan allemaal nog verzinnen...
Vooral doen, mag je thuis blijven zitten :)

[ Voor 19% gewijzigd door SinergyX op 11-12-2013 09:39 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbeckx
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-09 16:37
Allemaal leuk en aardig, al die mensen die hier gaar roepen dat je je poot stijf moet houden...

Ik zou als werknemer ook even verder kijken dan mijn neus lang is. Stel dat door het uitbetalen van de overuren, het bedrijf geen geld meer heeft voor vaste lasten (leveranciers betalen of wat nog meer), dan moet het dalijk uitstel van betaling of zelfs faillissement aanvragen. Waar sta je dan als het collectief van medewerkers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:41
Misschien op de feiten vooruitlopend, want wij kunnen de financiële situatie van je werkgever niet beoordelen, maar hou het volgende goed in de gaten. Overuren ouder dan drie maanden kan je naar fluiten, dus ik zou ze structureel laag houden/opmaken.

Sfeer zou ik me minder druk om maken. Het gaat al slecht met je werkgever. Dat zet sowieso de sfeer.
Naast loon neemt het het UWV ook gratificaties, provisies en overwerkvergoedingen over mits deze van toepassing zijn op de 13 weken voor het faillissement. Het is dus zo dat je alleen de betaling van overuren kunt claimen als deze uren zijn gemaakt tot maximaal 13 weken voor het faillissement. Opgebouwde overuren voor deze periode zullen dus niet door UWV worden uitbetaald.
Om even on-topic je vraag te beantwoorden, nee dat kunnen ze niet. Het is uitbetalen of op laten nemen als verlof.

Als ze geld moeten plukken van werknemers om het hoofd boven water te houden, dan is de levensvatbaarheid van het bedrijf zijn houdbaarheidsdatum al ver voorbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Sowieso de reeds gemaakte overuren inleveren zou ik niet zomaar doen. Op het moment dat je die maakte stond daar een belofte tegenover ( Geld of Tijd ) en dat hebben ze gewoon na te komen. Ik zou zelf inderdaad een stuk positiever staan tegenover een verzoek om de aankomende tijd wat meer onbetaald over te werken ( Ik zou het nog wel registreren, dan is tenminste helder wat jij opoffert, en is het later weer makkelijker terug te draaien ).

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Ja maar moet je dan onder het mom van "als het zo doorgaat gaan we failliet" maar alles accepteren? Tuurlijk ik ben best bereid water bij de wijn te doen. Af en toe een uurtje niet schrijven, misschien een deel van de uren inleveren, maar het voelt nu gewoon als een pressiemiddel.

Als je weigert, tja, ik zie de eigenaar nog zo gek om gewoon de stekker eruit te trekken, maar als we akkoord gaan wil dat niet zeggen dat hij dat niet evengoed doet over een half jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technomania
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

Technomania

Huiskamer verslaafde.

Kijk bovenstaande klopt dus. Straks heb je wel je overuren maar geen werk meer omdat werkgever failliet is. Zie het als een verkapte vorm van een loonoffer.

Maar teken iig niks want dan heb je bij een eventueel faillissement je overuren uitbetaald door het uwv

Niets is onmogelijk voor de mens die het zelf niet hoeft te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, maar het kan ook anders. Als mijn werkgever problemen zou hebben en naar mij toe zou komen van, goh we hebben wat financiële issues en we hebben niet de mogelijkheid om op korte termijn de overuren te compenseren maar die willen we graag even in overleg parkeren totdat er wel ruimte is, dan zou ik daar minder moeite mee hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 06:36

ATS

Als je nu eens even afwacht wat het verhaal nu wordt? Ok, niet direct tekenen natuurlijk, maar verder eerst eens afwachten wat er aan de hand is zonder dat je je enorm gaat lopen opblazen en boos maken over geruchten uit de wandelgang?

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:50

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Simba schreef op woensdag 11 december 2013 @ 09:04:
[...]

Nee, net als het afdwingen van het weggooien van je overuren dat ook niet doet. ..
Precies!!

Zo vaak word er als antwoord gegeven "zijn die paar overuren het nu echt waard om een slechte verhouding met je werkgever te hebben". Deze kan net zo makkelijk omgedraaid worden: heeft je baas die paar euro er voor over om ruzie met zijn werknemers te hebben?

Ik weet niet wat de situatie nu met het bedrijf is, maar als ze op randje van faillissement staan gaan ze dat echt niet afwenden door overuren te bevriezen.

Als er echt een dreigend faillissement in de lucht hangt: poot stijf houden (achterstallig loon word door UwV vergoed) en asap de stekker eruit trekken.
Het heeft geen enkele zin een lijdend bedrijf te rekken als er geen financiële zekerheid meer tegen over staat. Dan kun je beter euthanasie plegen zodat iedereen zo snel mogelijk verder kan.
Heb je een 13e maand? Die worden nl. niet door UwV vergoed.

Overigens kun je als personeel alleen faillissement aanvragen als het bedrijf een achterstallige schuld heeft bij je. Wanneer hij loon (overuren is ook loon) niet betaald : direct aanmanen om die wel te betalen en er een redelijke termijn voor geven (volgende salarisronde is geen redelijke termijn als je op je geld wacht).

Blijf niet passief wachten in zulke situaties. Ga ander werk zoeken, schrijf je in bij UwV (als het echt zo erg is) en voer de druk op bij je werkgever.
De directeur zit met kerst gewoon aan een goed wijntje slobberen boven een groot stuk wild vlees, terwijl; jij je afvraagt hoe je de dure feestmaand door komt omdat er geen loon uitbetaald is ..

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:03

Shabbaman

Got love?

Is er geen ondernemingsraad om dit soort zaken door te spreken?

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Helaas is het maar een klein bedrijf, en is de directeur de enige die dit soort beslissingen neemt en uitvoert... Ik verwacht dat het morgen gaat plaatsvinden tijdens werkoverleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Phusebox schreef op woensdag 11 december 2013 @ 10:01:
Helaas is het maar een klein bedrijf, en is de directeur de enige die dit soort beslissingen neemt en uitvoert... Ik verwacht dat het morgen gaat plaatsvinden tijdens werkoverleg.
Zie mijn post hierboven.
Die directeur zal er echt niet minder om worden als de tent failliet gaat, dat hij al geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsNdz
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18-08 11:55
Koffie schreef op woensdag 11 december 2013 @ 10:03:
[...]

Zie mijn post hierboven.
Die directeur zal er echt niet minder om worden als de tent failliet gaat, dat hij al geregeld.
Ik vind dit ook wel een beetje in de trend van "hij" verdient toch al genoeg! en "wij" krijgen niks!
Sorry hoor maar je weet de hele situatie niet, en als het echt zo slecht gaat met het bedrijf dan zal de directeur daar waarschijnlijk al tijden van wakker liggen.

Daarnaast betaald hij ook waarschijnlijk gewoon zijn hypotheek moeten betalen en heeft de directie minder wettelijke bescherming dan de werknemers.

Ik ben het eens dat als het zo slecht gaat het niet uitbetalen van overuren hooguit een minimale uitstel van executie is. Maar wat je nu aan het roepen bent en de toon waarop getuigd niet echt van een blik die verder kijkt dan je eigen kleine wereldje :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Ik met het bijltje gehakt, en kon ook de kerst uitzingen met te weinig betaald loon.
Inmiddels weet ik beter en kun je een stervend bedrijf beter de stekker eruit trekken dan keer op keer de hand toe te reiken om vervolgens toch bij het faillissement uit te komen.
Als die directeur een beetje slim is, heeft hij allang al vermogen uit de toko gehaald en veilig gesteld.
Vergeet ook niet dat hij veel langer van de slechte omstandigheden weet dan wie dan ook in het bedrijf. Een betalingsachterstand heb je niet zomaar, dat loopt maanden op.

Het gaat niet om het hij verdient meer dan wij, maar hij weet allang al wat er speelt, en heeft (als hij slim) allang al voor zichzelf gezorgd.

Als een faillissement onomkeerbaar is moet je gewoon doen wat juist is : zo snel mogelijk faillissement aanvragen zodat je verzekerd bent van terugbetaling van je achterstallige loon.
Vergeet ook vooral niet dat je dit als personeel zelf kunt doen (zeker als een merendeel geen loon heeft gekregen) en gebruik dit ook als pressiemiddel richting directie wanneer het zover is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:11

Standeman

Prutser 1e klasse

Ik zou toch proberen om op eigen initiatief een personeelsvertegenwoordiging in te richten, of in ieder geval iets te organiseren zodat collectief een discussie gestart kan worden met de directie. Dat overuren worden "weggegooid" vindt ik echt te belachelijk voor woorden! Het bedrijf levert de producten toch ook niet tegen materiaalprijs aan klanten, waarom zou jij wel gratis werken? Het is gewoon een vorm van diefstal en imo ben je gek als daar aan gaat meewerken.

Een beter alternatief zou zijn om ze te bevriezen voor bijvoorbeeld 6 maanden zodat de vordering wel blijft staan, maar nog niet opgenomen kan worden. Op die manier krijgt het bedrijf een beetje "lucht" om zaken op orde te stellen zodat de uren wel uitbetaald / opgenomen kunnen worden. Als het dan nog niet kan heeft de ondernemer blijkbaar gefaald en is het bedrijf imo niet levensvatbaar.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-09 14:23
Vooropgesteld dat het bij ons op de zaak niet super gaat, is mij ter oren gekomen dat de werkgever de werknemers een 'contract' wil laten ondertekenen waarin staat dat alle overuren die opgebouwd zijn geschrapt worden, zonder dat er iets tegenover staat, en dat er de komende drie maanden geen verlof mag worden opgenomen of opgebouwd zal worden.
Doe een tegenvoorstel, laat ze wat nieuwe aandelen drukken en de overuren daarmee afbetalen. Dan deel je de pijn met de eigenaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Let wel op : het UWV betaald slechts loon over de laatste 13 weken bij faillissement, dus ik weet niet of zo'n cnstructie je achterstallige loon in de toekomst veilig stelt bij faillissement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Faillissement is een sleutelwoord.

(1) je houdt serieus rekening met de mogelijkheid dat je werkgever failliet gaat?
JA: ga naar (2)
NEE: ja naar (X)

(2) denk je dat het nullen van de overuren en vakantieuren de overlevingskansen van het bedrijf enorm vergroot?
JA: ga naar (O)
NEE: ga naar (3)

(3) ga elders solliciteren.

(O) als er voldoende animo is onder je collega's, is tekenen misschien wel verstandig.

(X) waarom zou je tekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-09 14:31
Nooit weggeven, hooguit ruilen tegen een aandeel in het bedrijf. Precies om reden (O) hierboven: als jouw inbreng in gratis uren het bedrijf redt, dan hoor jij als redder daarin mee te delen.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr0kie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 31-08 21:21
Niet doen.
Je hebt die overuren waarschijnlijk gemaakt omdat je om het bedrijf geeft en iets harder wilt werken.
Misschien eens in het weekend komen werken.
Een vrije dag opgeofferd.
En nu wil je werkgever, voor wie je dat allemaal hebt gedaan. Je enigste beloning weggooien.
Ik zou dus niet tekenen.
Maar ze a.s.a.p. laten uitbetalen.
Maar dit is mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Werknemers hebben veelal ook al jaren geen loonsverhoging gehad, behalve de verplichtte collectieve CAO verhoging. De jaarlijkse verhoging die ook in de CAO staat is bijna nooit toegekend.

Zo zijn er nog wel meer verplichtingen uit de CAO nooit nagekomen, en ben ik zelf diegene geweest die vaakk dergelijke issues heeft aangekaart. Had ik dat niet gedaan was het nog schrijnender geweest.
RobbertDs1 schreef op woensdag 11 december 2013 @ 11:08:
Niet doen.
Je hebt die overuren waarschijnlijk gemaakt omdat je om het bedrijf geeft en iets harder wilt werken.
Misschien eens in het weekend komen werken.
Een vrije dag opgeofferd.
En nu wil je werkgever, voor wie je dat allemaal hebt gedaan. Je enigste beloning weggooien.
Ik zou dus niet tekenen.
Maar ze a.s.a.p. laten uitbetalen.
Maar dit is mijn mening.
Zijn mening is dat die overuren enkel gemaakt zijn omdat het personeel niet voldoende gepresteerd heeft. Hadden ze dat wel, dan waren die overuren niet nodig geweest.

[ Voor 45% gewijzigd door Phusebox op 11-12-2013 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
heb zoiets ook al eens meegemaakt, het hangt van jezelf ( en dus jouw persoonlijke en financiele situatie) af.

ten tweede heeft het een beetje te maken met jou verbondenheid met het bedrijf.

Het zal vast collectief gevraagd worden, maar als jij als enige nee zegt, dan ben je de enige die niet mee doet, en dat is je goed eigen recht, het gaat notabene over jouw inkomen. Ik zou me daar niet schuldig over voelen.

En heb dat in het verleden ook niet gedaan: Toen werd er gevraagd om minder te gaan werken 1 a 2 dagen. Als er collectief 95% stemmers voor waren ging de regeling door, behalve voor degene die NEE hadden gestemd. Waaronder ik dus.

Kortom, kijk in je eigen portemonnee en trek je conclusie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Ik heb het gevoel dat het niks voor het bedrijf doet, het verziekt de sfeer alleen verder waardoor de motivatie nog verder wegzakt en dan helpen die paar overuren ook niet meer.

Men zal nog minder bereid zijn over te werken, en de prestatiedrang zal dus ook naar beneden gaan. Ik zou denken dat je de situatie alleen maar verslechterd.

Ik heb nu al het gevoel dat ik mentaal onder redelijke druk sta vanwege de verhoudingen hier, en als dit door zou gaan vrees ik dat ik echt ga breken.

[ Voor 18% gewijzigd door Phusebox op 11-12-2013 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Sowieso ben ik van mening dat als er structureel moet worden overgewerkt dat het geen overwerk meer is maar dat er ergens anders in de organisatie wat fout gaat.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjkv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:09
Tsja, als directeur/leiding van het bedrijf heb je nu eenmaal de verantwoordelijkheid voor het draaien van het geheel.
Als de efficiëntie/werksnelheid van het personeel laag ligt, moet je betere mensen zoeken, niet dat op het personeel verhalen.

Net zoals wanneer er iets kapot/mis gaat op de werkvloer. Dat is gewoon verantwoordelijkheid van de werkgever. Dat kan hij niet van het loon van de bewuste werknemer afhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Phusebox schreef op woensdag 11 december 2013 @ 11:08:
Zijn mening is dat die overuren enkel gemaakt zijn omdat het personeel niet voldoende gepresteerd heeft. Hadden ze dat wel, dan waren die overuren niet nodig geweest.
Dan had hij dat op dat moment moeten aankaarten, en het maken van overuren niet goed moeten keuren. Daar achteraf over zeuren schiet niet op.

Ik vind de oplossing om de overuren uit te ruilen tegen een deel van het bedrijf wel een redelijke tussenweg.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-Opensource
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06-08 15:14
Woy schreef op woensdag 11 december 2013 @ 11:35:
[...]

Dan had hij dat op dat moment moeten aankaarten, en het maken van overuren niet goed moeten keuren. Daar achteraf over zeuren schiet niet op.

Ik vind de oplossing om de overuren uit te ruilen tegen een deel van het bedrijf wel een redelijke tussenweg.
En wat betekenen aandelen als het bedrijf op het moment al op de rand van de afgrond staat (theoretisch)?

"Find what you love and let it kill you"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07:37
ECiftci schreef op woensdag 11 december 2013 @ 09:40:
Allemaal leuk en aardig, al die mensen die hier gaar roepen dat je je poot stijf moet houden...

Ik zou als werknemer ook even verder kijken dan mijn neus lang is. Stel dat door het uitbetalen van de overuren, het bedrijf geen geld meer heeft voor vaste lasten (leveranciers betalen of wat nog meer), dan moet het dalijk uitstel van betaling of zelfs faillissement aanvragen. Waar sta je dan als het collectief van medewerkers?
Als je allen veel overuren hebt en het bedrijf kan deze niet uitbetalen.. dan wordt er dus verlies gedraaid op het werk. Het niet uitbetalen van deze uren vertraagt dan alleen het onvermijdelijke...

Er wordt niet genoeg omgezet om de uren te betalen dus uren in de toekomst leveren ook te weinig op. Volgende vraag werkgever: willen jullie allemaal je vakantie inleveren of willen jullie een maand gratis werken?

Ik zou eerder geneigd zijn om te vechten waar ik recht op heb. Dat faillissement lijkt er toch wel aan te komen, vecht voor je recht en zoek een andere baan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Run Forrest, run.

Ik zou er wel wat van zeggen en de discussie aangaan, maar niet tot het uiterste ermee gaan.

En sowieso naar een andere baan zoeken, want er lijkt zo te zien totaal geen toekomst in te zitten.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:03

Shabbaman

Got love?

Phusebox schreef op woensdag 11 december 2013 @ 11:08:
Tsja. Zo'n mening hoor ik hier sporadisch ook wel, maar enkel wanneer je overduidelijk iets hebt verprutst. Je hebt toch geen prestatiecontract? Je hebt een contract voor een aantal uren. Als de geleverde prestatie van het gehele bedrijf te laag (onvoldoende kwaliteit/kwantiteit), dan is de organisatie (in abstracte zin; een verzameling van medewerkers is geen organisatie) schuldig, niet de medewerker.

Heb je er al eens aan gedacht om lid te worden van een vakbond of een rechtsbijstandsverzekering voor arbeidsconflicten af te sluiten? Dit lijkt me het juiste moment (of bij een afkoelingsperiode wellicht net wat te laat).

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:26

Qwerty-273

Meukposter

SinergyX schreef op woensdag 11 december 2013 @ 09:37:
Die 3 maanden geen verlof vind ik vage regel, wat willen ze daarmee bereiken?
Waarschijnlijk een volledige productie capaciteit? Werken op volledige sterkte?

Maar ik zou niet tekenen. Je hebt er ten slotte hard voor gewerkt. Aandelen in een bedrijf wat andere suggeren? Schiet je daar ooit wel eens iets mee op? Voor dat je daar iets aan kan verdienen/terugkrijgen zal je namelijk wel een koper van je aandelen moeten zien te vinden. Zeker met een "onbekend" bedrijf of een kwakkelend bedrijf kan dat zeker een issue zijn. Nu of op de lange termijn.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Bedankt voor alle adviezen. Ik hou jullie morgen op de hoogte. Rechtsbijstand heb ik in ieder geval, geen lid van vakbond.

Tekenen doe ik sowieso niet. Als hij dan het bedrijf kapot wil laten gaan, het zij zo. Is blijkbaar dan toch alleen maar uitstel van executie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Je kunt hooguit toezeggen dat je ze de komende tijd niet opneemt. Maar de gewerkte uren dienen gewoon betaald te worden. Achteraf mekkeren om de uren kan gewoon niet, dat is een makke die veel voorkomt in de MKB, werkgevers die denken dat ze alles kunnen maken.
Hou de situatie in de gaten en bel eens naar het uwv, met een beetje mazzel voorkom je dat een failissement jou die 80u kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Standeman schreef op woensdag 11 december 2013 @ 10:28:
Ik zou toch proberen om op eigen initiatief een personeelsvertegenwoordiging in te richten, of in ieder geval iets te organiseren zodat collectief een discussie gestart kan worden met de directie. Dat overuren worden "weggegooid" vindt ik echt te belachelijk voor woorden! Het bedrijf levert de producten toch ook niet tegen materiaalprijs aan klanten, waarom zou jij wel gratis werken? Het is gewoon een vorm van diefstal en imo ben je gek als daar aan gaat meewerken.
Precies.
Een beter alternatief zou zijn om ze te bevriezen voor bijvoorbeeld 6 maanden zodat de vordering wel blijft staan, maar nog niet opgenomen kan worden. Op die manier krijgt het bedrijf een beetje "lucht" om zaken op orde te stellen zodat de uren wel uitbetaald / opgenomen kunnen worden. Als het dan nog niet kan heeft de ondernemer blijkbaar gefaald en is het bedrijf imo niet levensvatbaar.
Precies. Dit werkt als het een bijvoorbeeld een cash flow probleem is.

Het kan natuurlijk ook nog een balansprobleem zijn, maar dan zou je verwachten dat men een aanbod doet om de verplichtingen om te zetten in aandelen van het bedrijf. Anders is het direct gratis geld / schenking van werknemers aan de eigenaren van het bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie001
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07-09 21:31
Het hard roepen van opties wat door verschillende hier gedaan wordt is makkelijk en soms ook wat kortzichtig.

De vraag op wat je gaat doen/ te doen staat hangt van meerdere factoren af. De factoren die nog niet benoemd zijn zijn misschien nog wel het allerbelangrijkst in je keuze.

-In hoeverre klopt het wandelgangverhaal? (je weet morgen waarschijnlijk meer)
misschien wel de belangrijkste.

Maar er van uitgaande dat dit klopt teken je niks op het moment zelf. Dat is met bijna geen een contract verstandig zonder daar eerst rustig over na te denken.

Probeer zoveel mogelijk info in te winnen.
De huidige financiele status en hoe dit gekomen is. Is dit gekomen door tijdelijke factoren of is er iets structureels aan de hand. zoja, kan daar wat aan gedaan worden? Hoe ziet de verwachte toekomst eruit? orderpakket? Wat is de impact van de voorgestelde maatregelen? Is er een tegenbod mogelijk? bijv. de overuren voor een bepaalde tijd bevriezen zoals eerder aangehaald.

Hoe ziet de arbeidsmarkt eruit in jou functie, dus hoe makkelijk vind je een nieuwe? Wat kan meewegen in hoe hard je je best wil doen om je huidige te behouden.

De enige tip die ik je kan meegeven, probeer zoveel mogelijk nuchter na te denken en zo min mogelijk met je gevoel. Emotie is niet altijd een goede leidraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Ik laat het morgen over me heen komen, zal als ik meer info heb dat hier plaatsen, en ga sowieso in overleg met de rechtsbijstand.

Concreet komt het er nu op neer dat ik niets meteen teken, en eerst in dialoog wil met de werkgever. Of dat nu collectief gebeurt of niet. Lijkt mij dat we een tegenvoorstel moeten doen en als we er niet uitkomen dan zal verdere escalatie niet te voorkomen zijn, maar dat is voor latere zorg.

Mijn positie in de arbeidsmarkt is slecht, er is niet veel vraag naar mensen met mijn opleiding dus ik ben me zeker bewust van de risico's. De vraag is alleen of ik mijn (geestelijke) gezondheid op het spel wil zetten voor een paar maanden uitstel van het onvermijdbare (als dat de situatie blijkt te zijn).

Ik verwacht dan ook volledige openheid van de werkgever in de financiële situatie, anders is zijn vraag helemaal nergens op gestoeld, geloven op zijn blauwe ogen doe ik niet meer.

Gelukkig heeft mijn vrouw ook werk dus het zal niet meteen rampzalig zijn voor onze thuissituatie, aanpassen is dan het credo maar ook daar komen we hopelijk wel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poops_McGhee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:53
Zonder alle feiten te kennen is het moeilijk oordelen. En vanuit welk oogpunt wil je werkgever de overuren doen verdwijnen? Is het omdat er teveel wordt opgepot? Welke methodiek hanteren jullie?
Als ik de punten van de TS lees, dan kan ik iets niet rijmen. Overuren worden verdampt, okee, maar geen verlofopbouw in de komende 3 maanden kan niet zomaar.
Het lijkt me raadzaam om je arbeidsovereenkomst en de arbeidsvoorwaarden eens goed door te nemen. Ook voor een kleine onderneming zijn daar regels aan verbonden. Je kunt ook vooronderzoek doen op de site van het UWW of Rijksoverheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 10:54

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Verwijderd schreef op woensdag 11 december 2013 @ 09:36:
Dat moet je vooral doen ja. Verlof opnemen gaat altijd in overleg. Hebben ze meteen een reden om je dienstverband te beëindigen.
Een reden om je dienstverband op te zeggen wanneer je ziek thuis zit? Volgens mij moeten jullie de regeltjes nog eens even goed doorlezen ipv dit te verkondigen!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Yzord schreef op woensdag 11 december 2013 @ 14:07:
[...]

Een reden om je dienstverband op te zeggen wanneer je ziek thuis zit? Volgens mij moeten jullie de regeltjes nog eens even goed doorlezen ipv dit te verkondigen!!
Lees voor je quote, hij heeft het over zonder overleg opnemen van overuren.
En ja tegenwoordig is het zelfs mogelijk je dienstverband te beeïndigen in de ziektewet. Maar dat is een andere discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whitey-d
  • Laatst online: 18-07 20:02
Dat kan wel een beetje de achilleshiel zijn van een klein bedrijf: als de zaak in gevaar komt moet de eigenaar iemand zijn met daadkracht en strategische visie voor het bedrijf en het personeel, zodat er beslissingen genomen worden tijdens crisistijd die daadwerkelijk de economische positie van het bedrijf verbeteren, anders krijg je als personeel al maatregelen voor je kiezen waarbij iedereen zich opoffert maar het feitelijk geen verbetering brengt en de toko alsnog onderuit gaat.

Ben ook wel eens uitgenodigd op een sollicitatiegesprek voor 40-urige baan bij zo'n klein bedrijfje (tot 10 man) bijvoorbeeld, waarbij ik net voor het contract ineens te horen kreeg dat het toch niet zo lekker ging met de zaak, dat ze even geen raad wisten met hun visie. Wel/niet/wel/niet iemand willen aannemen. Ik hoorde tijden later dat ze waren opgesplitst en ben blij dat ik daar niet in dienst ben gegaan.

Kortom, als de directeur geen goede visie toont in deze tijd en dat lijkt er hard op, dan is het slim om idd wat anders te zoeken, desnoods door omscholing of een extra cursus. Verdiep je in vergelijkbare functies waar wel veel vraag naar is en probeer daarop in te haken of probeer anders freelance aan de bak te komen (als je van netwerken houdt).

Zet 'm op ;)

[ Voor 44% gewijzigd door whitey-d op 11-12-2013 14:58 ]

“Advertising says to people, 'Here's what we've got. Here's what it will do for you. Here's how to get it.'”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 12:46
Geen vakantie opnemen ... dat is misschien nog te verdedigen, mits werknemers natuurlijk hun lang verlof al hebben kunnen opnemen. (wettelijk heeft iedereen recht op x tijd aaneengesloten vakantie opnemen)

Maar geen vakantie opbouwen en overuren laten schrappen ... nee, het eerste lijkt me ronduit illegaal, het tweede verre van correct.
Die overuren heb je namelijk al gepresteerd + die hebben toen normaal gezien voor extra inkomen voor het bedrijf gezord.

Komt erbij dat in het beste geval het gewoon een doekje voor het bloeden is ... het gaat structurele problemen niet oplossen.

Kortom ... ik persoonlijk zou er niet op ingaan.

Mocht de vraag opkomen bij een overleg: vraag dan ook heel goed door waarom en welke andere opties men heeft bekeken.
Als het schip reeds zwaar slagzij aan het maken is ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:36
Afgezien dat je niemand zoiets gunt, en het offer wat gevraagd wordt natuurlijk volstrekt belachelijk is (als je er per saldo niets mee opschiet). Is dit wel een aardige cliffhanger, ben best benieuwd wat je morgen te horen krijgt, en hoop voor jou dat het meevalt t.o.v. datgene wat jij nu denkt dat je te wachten staat.

In ieder geval fingers crossed voor je.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbull4u
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-09 23:12
Het kwijtschelden van de overuren, daar wordt het bedrijf op korte termijn niet beter van. Als ze het al als "schuld" opgenomen hebben op de balans (correct me if i'm wrong), dan komt het financiële plaatje er iets beter uit te zien maar rekeningen (liquiditeit) kun je er niet van betalen.

Voor een investeerder wordt het misschien wel iets interessanter om er geld in te steken.

Mocht het bedrijf failliet gaan krijg je via het UWV de overuren en vakantiegeld tot een jaar terug, uitbetaald. Het UWV wordt de eerste schuldeiser bij de curator. Ook zij zien het dus als misgelopen salaris.

[ Voor 0% gewijzigd door Redbull4u op 11-12-2013 20:16 . Reden: typos ]

If it does not kill u, it makes u stronger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Redbull4u schreef op woensdag 11 december 2013 @ 20:10:
Het kwijtschelden van de overuren, daar wordt het bedrijf op korte termijn niet beter van. Als ze het al als "schuld" opgenomen hebben op de balans (correct me if i'm wrong), dan komt het financiële plaatje er iets beter uit te zien maar rekeningen (liquiditeit) kun je er niet van betalen.

Voor een investeerder wordt het misschien wel iets interessanter om er geld in te steken.

Mocht het bedrijf failliet gaan krijg je via het UWV de overuren en vakantiegeld tot een jaar terug, uitbetaald. Het UWV wordt de eerste schuldeiser bij de curator. Ook zij zien het dus als misgelopen salaris.
Je bedoelt ongeacht of je ze nu op papier inlevert? Neem aan alleen wanneer ik ze nu niet inlever?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

ECiftci schreef op woensdag 11 december 2013 @ 09:40:

En wie garandeert dat dit helpt? Voor mij is het meer principieel, de werkgever probeert zijn risico (slechter draaiend bedrijf) af te wimpelen op het personeel, zou ik _nooit_ aan mee werken.

Mijn probleem hiermee is heel simpel: Als het goed gaat heeft meneer de directeur/ondernemer de winsten geprivatiseerd (hem en de aandeelhouders, of verdien je zonder bonus een marktconform salaris (voor mensen die nooit een bonus krijgen) & krijg je daar als het mee zit echt een heel erg flinke bonus bovenop? Dan zeg ik niets). Echter als het slecht is wordt het risico gesocialiseerd: het personeel deelt mee in het Risico.

Opzich snap ik de directeur; hij kan het proberen en een bank doet het tenslotte ook, winsten belanden elders in de zakken en als het fout gaat worden we gered door het gewone voetvolk. Ik zou als ik ondernemer was ook denken: Dat wil ik ook!!

[ Voor 31% gewijzigd door GoldenSample op 11-12-2013 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whitey-d
  • Laatst online: 18-07 20:02
GoldenSample schreef op woensdag 11 december 2013 @ 20:28:

En wie garandeert dat dit helpt? Voor mij is het meer principieel, de werkgever probeert zijn risico (slechter draaiend bedrijf) af te wimpelen op het personeel, zou ik _nooit_ aan mee werken.
Komt heel vaak voor, maar idd zeker geen reden om daar maar in mee te gaan "omdat ons bedrijf anders failliet gaat" ofzo.

“Advertising says to people, 'Here's what we've got. Here's what it will do for you. Here's how to get it.'”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:53
Heeft het UWV niet ook een adviserende taak voor dit soort gevallen? Of zie je die echt pas bij (dreigend) ontslag of faillissement? Het lijkt me een goed moment om eens voorzichtig te gaan polsen voor deskundig advies. Wij Tweakers zijn hooguit ervaringsdeskundigen, vrees ik.

M.i. klinkt afstand doen van je overuren gewoon als éénmalig een bescheiden sommetje aan je werkgever kado te geven; Reken ze even na tegen je bruto-uurloon.
Het eerder genoemde voorstel om ze een periode (jaar lijkt me heel redelijk) te bevriezen, lijkt me handiger voor iedereen: Jij hebt ze blijkbaar toch niet direct nodig maar raakt je tegoed ook niet kwijt, je werkgever hoeft een jaar lang geen geld te reserveren om ze uit te betalen/vrij te geven en heeft dat dus tijdelijk vrij besteedbaar. Als je werkgever daar niet aan wil of kan, lijkt schriftelijk vragen om ze per direct uit laten betalen des te belangrijker, zodat je hem indien nodig in gebreke kan stellen en je een eis hebt bij een eventueel (en blijkbaar dreigend) faillissement.

Dat je werkgever vindt dat het de schuld van de werknemer is dat die overuren nodig waren, vind ik ronduit schandalig: Hij is de ondernemer, dus hij draagt het risico. Als het maken van overuren daadwerkelijk noodzakelijk is geworden door grove nalatigheid van een werknemer, dan had hij die op staande voet kunnen en moeten ontslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinp
  • Laatst online: 27-08 18:44
Ik weet niet hoe groot een bedrijf is. En hoe groot de problemen zijn.

Maar lijkt me ten eerste dat je wil weten hoe de financiele situatie precies is.

Wat gebeurd er als je accoord gaat en ze toch failliet gaan?

Wat krijg je van het UWV als ze nu failliet gaan? (betalen die deze uren uit?)

Het is natuurlijk erg lastig. Geen dagen opbouwen scheelt natuurlijk gewoon veel werk. IPV bv 30 dagen maar 20 is dat 10 "gratis" werkdagen per werknemer. Wat overigens alleen nuttig is als er ook werk is.

Misschien is een optie om om een winstdeling te vragen de komende X jaar in ruil voor deze constructie. Je leverd nu wat in, en als het goed gaat krijg je daar de komende X jaar iets voor terug. Dit lijkt me toch een eerlijke constructie. Je kreeg je normale uren toen het goed ging ook niet als overuren uitbetaald immers. Maar ik weet niet wat de onderhandelingsruimte is. (en ow ja die X jaar moet natuurlijk wel een jaar of 5 zijn immers gaat het nu niet zo goed).

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VVVJeroen
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Redbull4u schreef op woensdag 11 december 2013 @ 20:10:

De bronnen [1] die ik vind geven Koffie hierin gelijk dat je overuren slechts over de laatste 13 weken worden uitbetaald, en niet over het afgelopen jaar. Wel lijkt het dat je vakantiedagen tot maximaal een jaar terug kunnen worden terugbetaald aldus de wet. Hoe dit berekend word en hoe het werkt snap ik niet volledig, maar ik neem aan dat de rechtsbijstand dit wel weet en beter kan opzoeken en uitleggen dan dat ik kan :) .

Verder stelt intermediair hier:
Let op: om aanspraak te kunnen maken op deze regeling, moet je aangifte doen bij het UWV binnen een week nadat je je salaris had moeten ontvangen. Wacht je te lang met je melding, dan loop je het risico dat het UWV kort op de uitkering van je achterstallige loon of dat helemaal niet uitbetaalt.
Maar dit soort zaken kan de rechtsbijstand vast ook vertellen.

[1] Zie hiervoor bijv:
http://www.fnvbondgenoten...uwv-bij-een-faillissement
http://www.intermediair.n...ruren-ooit-nog-uitbetaald
http://maxius.nl/werkloosheidswet/hoofdstuk4 Artikel 64

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:32
Volgens mij bouw je altijd 20 dagen vakantie verplicht per jaar op. Dat is geen schakelaar. Maar ik zou niks tekenen. Vaak is het bedrijf al praktisch ten einde als er een loonoffer wordt gevraagd.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

VVVJeroen schreef op woensdag 11 december 2013 @ 21:36:
[...]
Verder stelt intermediair hier:

Let op: om aanspraak te kunnen maken op deze regeling, moet je aangifte doen bij het UWV binnen een week nadat je je salaris had moeten ontvangen. Wacht je te lang met je melding, dan loop je het risico dat het UWV kort op de uitkering van je achterstallige loon of dat helemaal niet uitbetaalt.
Dat is eigenlijk het belangrijkste advies wat ik je mee kan geven : ga niet passief zitten wachten of de boel wel of niet gered word. Ga niet wachten tot al je collega's dingetjes uitgezocht hebben.
Wees actief, ga overal achteraan en win informatie in.
Zodra je ook maar een tinteling lichte vermoeden hebt dat er een faillissement aan komt : schrijf je direct in bij het UWV en leg de boel uit.
Toen ik daar op de eerste 'meeting' zit, kon ik (net als de overige 80% aanwezigen!) vertellen dat ik nu nog werk had maar wel al wist op welke datum ik werkloos zou worden.

Noem me een botte lul, maar heb geen meelij met je baas of het bedrijf. Zodra ze niet betalen, aanschrijven en aanmanen tot direct betalen, Zo niet, trek direct de stekker eruit.
Wij hebben uiteindelijk ook als personeel de stekker eruit getrokken, en van mij had dat zelfs nog eerder gemogen ook.
Volgens mij kun je zelfs de kosten voor advocaat daarin ook nog eens terugkrijgen van het UWV.

Let er ook op dat UWV echt niet binnen 1 dag een zak geld op tafel gaat gooien. Op het moment dat het faillissement hangende is zit je gewoon een tijd zonder centen.

Linksom of rechtsom JIJ bent degene die er straks financieel slechter van word, niet je directeur. Die heeft zijn centjes al veilig gezet en/of jarenlang de winstuitkering gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje
  • Laatst online: 18:45

Basszje

Reisvaap!]

Koffie schreef op woensdag 11 december 2013 @ 23:03:

Linksom of rechtsom JIJ bent degene die er straks financieel slechter van word, niet je directeur. Die heeft zijn centjes al veilig gezet en/of jarenlang de winstuitkering gehad.
En zo niet, dan is dat alsnog het risico van ondernemen en juist de reden waarom sommige mensen kiezen voor een dienstverband ipv de eigen baas uithangen.

Verder ben ik het eens met het sentiment van de meeste mensen hier. Tenzij het echt heel veel gaat helpen ( ooit gewerkt bij een bedrijf waar de klanten grote arrogante multinationals waren die 5 maanden te laat betaalden, voor u tien anderen - dan is het anders ) zou ik niet meewerken aan zoiets.

Als het team slecht presteert moet de werkgever daar was aan doen, als een werknemer slecht presteert kan je een ontslagtraject beginnen. Geen reden om overwerk maar te zien als iets extra's..

Succes ermee verder. Probeer als het nog kan een buffer op te bouwen, want zoals gezegd krijg je niet direct geld waar je ev. recht op hebt, maar kan vele maanden duren.

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

• Phusebox
Overuren worden overigens nooit uitbetaald, maar altijd tijd voor tijd. Daarbij worden er al diverse dagen per jaar verplicht gesteld; waaronder 2 weken zomervakantie (na mijn inmenging wel volgens een rooster en niet iedereen collectief in dezelfde weken), 2 weken kerstvakantie en meestal een week carnavalsvakantie.

Daarnaast worden productiemedewerkers regelmatig gevraagd om een dag of meer thuis te blijven wanneer er geen opdrachten liggen. Dit gebeurt in de meeste gevallen zonder discussie, en is dus uiteindelijk een wederzijdse oplossing voor de overuren. Het getuigt in ieder geval van welwillendheid bij de werknemer.

• Flatlinernl
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:46
Phusebox schreef op donderdag 12 december 2013 @ 08:11:
2 weken zomervakantie (na mijn inmenging wel volgens een rooster en niet iedereen collectief in dezelfde weken), 2 weken kerstvakantie en meestal een week carnavalsvakantie.
Hoeveel dagen hebben jullie wel niet? Dat zijn er al 25

Verwijderd

Het wettelijk minimum is 20 dagen bij voltijd. Dus 25 is echt niet zo belachelijk veel.

• Flatlinernl
Verwijderd schreef op donderdag 12 december 2013 @ 08:18:
Het wettelijk minimum is 20 dagen bij voltijd. Dus 25 is echt niet zo belachelijk veel.
Ik mag toch aannemen dat niet alle dagen worden vastgesteld ;) Dan zou je nogal snel in de problemen komen lijkt me.

Dus 25 vastgestelde dagen dan ben ik benieuwd hoeveel er in totaal zijn.

• Phusebox
We hebben 25 dagen, de rest van de vrije dagen komt dus uit overuren of wettelijk verplichte feestdagen.

Kerstvakantie zijn in principe 7 vrije dagen, als de feestdagen op werkdagen vallen.
Carnavalsvakantie wordt nog wel eens op ma t/m wo teruggebracht, dus 3 dagen.
Twee weken zomervakantie is 10.

Dus in totaal gemiddeld 20 verplichte vrije dagen per jaar van de 25, waarvan de zomervakantie dus gelukkig nu in overleg te plannen is, waar dat voorheen gewoon tijdens de bouwvak een sluiting van het bedrijf was.
En dat midden in de voor ons drukste tijd van het jaar, talk about good management. Waarop ik dus ooit heb aangekaart om dat verlies aan personeel te compenseren door de vakanties te spreiden. Hiermee hebben klanten wellicht te maken met een langere levertijd, maar we kunnen wel inspelen op zeer dringende orders die anders gewoon tegen een gesloten deur aanliepen.

[ Voor 40% gewijzigd door Phusebox op 12-12-2013 08:31 ]

Verwijderd

Daar alleen al zal ik niet vrolijk van worden, wat moet je nou met vrije dagen met die vieze grauwe weer. Ik wil vakantie in de zomer.

Ik vind de 2 blokdagen die ik dit jaar moet opnemen al vervelend.

Verwijderd

Flatlinernl schreef op donderdag 12 december 2013 @ 08:22:
[...]

Ik mag toch aannemen dat niet alle dagen worden vastgesteld ;) Dan zou je nogal snel in de problemen komen lijkt me.

Dus 25 vastgestelde dagen dan ben ik benieuwd hoeveel er in totaal zijn.
Zoals je onder jou en boven mij kunt zien komt er zelden wat goeds van aannemen. Al is het wel redelijk belachelijk dat je het meerendeel van je vakantie niet zelf kan indelen. Het is maar de vraag of dat zomaar mag!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:11

Standeman

Prutser 1e klasse

Een bizarre situatie zeg. Imo getuigt het niet van goed werkgeverschap om op deze wijze met vakantiedagen om te gaan. Dat je bijv. met de bouwvak mee gaat is niet zo raar, maar dat je er nog 10 extra dagen bij verplicht vind ik wel heel ver gaan :/

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Phusebox
Standeman schreef op donderdag 12 december 2013 @ 08:36:
Een bizarre situatie zeg. Imo getuigt het niet van goed werkgeverschap om op deze wijze met vakantiedagen om te gaan. Dat je bijv. met de bouwvak mee gaat is niet zo raar, maar dat je er nog 10 extra dagen bij verplicht vind ik wel heel ver gaan :/
Met de bouwvak meegaan snap ik niet helemaal, tenzij je in die sector zit, zeker niet voor ons bedrijf want:

1) Dit is onze drukste periode, in de zomermaanden moet juist de winst worden gemaakt
2) Het levert de werkgever geen voordeel op in die periode, enkel de werknemers een nadeel (duurdere vakanties)

Maar goed, ik zie het dan ook vanuit het oog van een werknemer.

Volgens de CAO mogen er drie weken verplicht collectief verlof worden gegeven, daarnaast mogen er drie verplichte dagen worden aangewezen mits het niet individueel gebeurd.

Het gevolg, wanneer ik dit aankaart, gaat natuurlijk zijn dat we 3 weken verplicht vakantie krijgen ergens in een bagger periode, en vervolgens nog drie verplichte dagen elders. Dan zit je toch al aan 18.

• Flatlinernl
Verwijderd schreef op donderdag 12 december 2013 @ 08:35:
[...]
Het is maar de vraag of dat zomaar mag!
Ben hier eigenlijk ook wel heel benieuwd naar. Kan er zo snel niets over vinden.

Snap ook niet dat mensen zulke dingen accepteren, want heb je niet sowieso instemmingsrecht bij het vaststellen van verplichte vakantiedagen? Dacht dit niet eenzijdig besloten mag worden.

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Wow, wat ik nu allemaal lees. Waarom wil je daar werken ? Bijna al je vakantiedagen al vastgelegd, wtf ?
Dit soort zaken en mijn eigen ervaringen met kleinbedrijven waarvan de eigenaar ook de directeur is, zorgt ervoor dat ik nevernooit meer voor ze wil werken.

Dit soort kleine bazen wil alles, eist alles en geeft niets...

• Flatlinernl
Ahh vanuit de CAO dus.. Welke CAO gaat het om? Hebben jullie inspraak gehad in het vaststelen?

Verwijderd

Yzord schreef op woensdag 11 december 2013 @ 14:07:
[...]

KillerAce_NL schreef op woensdag 11 december 2013 @ 14:32:
[...]

Lees voor je quote, hij heeft het over zonder overleg opnemen van overuren.
En ja tegenwoordig is het zelfs mogelijk je dienstverband te beeïndigen in de ziektewet. Maar dat is een andere discussie.
Inderdaad. Daarbij kost ziek zijn je geen verlofdagen.

• EvaluationCopy
Heb je zo'n moeilijk CV dat je bang dat je nergens anders aan de bak komt?

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

• t_captain
@TS: Ook na het lezen van de nieuwere reakties, blijf ik bij mijn flow chart.

Samengevat: tekenen voor het inleveren van je overuren heeft alleen zin als je denkt dat er een serieus risico op failissement is, en gelooft dat die ingeleverde uren dat risico gaan wegnemen.

wat eigenlijk wel een bijzondere situatie zou zijn.in de meeste gevallen wendt je een faillissement niet af door een stapel overuren in te leveren, hoguit stel je het onvermijdelijke even uit.

In alle andere gevallen denk ik dat je beter een andere baan zoekt.

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Als de overuren sowieso niet uitbetaald werden, snap ik echt het doel van het schrappen van het huidig opgebouwde tegoed niet. Bevriezen wellicht zodat het bedrijf een periode op complete kracht kan werken, maar schrappen?
Maar laat niet over je heen lopen (lijkt me niet te gebeuren zoals hoe je post hier in dit topic) en bekijk het met een zakelijke blik. Jij hebt ook je maandelijkse lasten, je hebt een contract wat verteld hoeveel je verdient en wanneer dit uitbetaald moet worden. Als dat dus niet gebeurt ga dan direct aan de bel trekken. Niet afwachten of het wel goed komt - en dan verrast zijn dat er geen centen meer in de toko zitten en alles via via uit de toko gehaald is. Of dat er gewoon financieel mismanagement gebeurde en de toko met een torenhoge schuld zit.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• macciez
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05-09 20:31
En misschien wat positiefs voor het geval het wel mis gaat;
de manier waarop je hier post en het feit dat jij de persoon bent die al met goede ideeën kwam in de firma, doet mij vermoeden dat je wel iets nieuws vindt.

Do what you love, do it often

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07:37
Phusebox schreef op donderdag 12 december 2013 @ 08:29:
We hebben 25 dagen, de rest van de vrije dagen komt dus uit overuren of wettelijk verplichte feestdagen.

Kerstvakantie zijn in principe 7 vrije dagen, als de feestdagen op werkdagen vallen.
Carnavalsvakantie wordt nog wel eens op ma t/m wo teruggebracht, dus 3 dagen.
Twee weken zomervakantie is 10.

Dus in totaal gemiddeld 20 verplichte vrije dagen per jaar van de 25, waarvan de zomervakantie dus gelukkig nu in overleg te plannen is, waar dat voorheen gewoon tijdens de bouwvak een sluiting van het bedrijf was.
En dat midden in de voor ons drukste tijd van het jaar, talk about good management. Waarop ik dus ooit heb aangekaart om dat verlies aan personeel te compenseren door de vakanties te spreiden. Hiermee hebben klanten wellicht te maken met een langere levertijd, maar we kunnen wel inspelen op zeer dringende orders die anders gewoon tegen een gesloten deur aanliepen.
Even ter info: wettelijk verplichte feestdagen bestaan niet in Nederland.
Landelijk erkende feestdagen wel en het is leuk dat veel mensen vrij krijgen op deze feestdagen maar "wettelijk" heb je dus helemaal geen recht op vrij (of extra loon/compensatie) met de feestdagen (tenzij je CAO anders zegt).

• Phusebox
Zojuist een gesprek gehad met het hele bedrijf (behalve de eigenaar/directeur) maar een "onafhankelijk" persoon. Het blijkt nu dat deze persoon, niet zo onafhankelijk dus, het bedrijf wellicht wil overnemen en inziet dat er veranderingen noodzakelijk zijn. Hij is het niet eens met het op papier vastleggen van het voorstel om uren te schrappen, maar wil er in gezamenlijk overleg uitkomen, zoals bijvoorbeeld het tijdelijk parkeren van overuren en beperken van verlof in de eerste 3 maanden van komend jaar.

Klinkt dus al positiever dan verwacht, volgende week schuift de eigenaar bij aan.

• bulletrene
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07-06-2022
Phusebox, ik hoop dat er nog enige verbetering in de zaak komt! Mocht dat niet zijn, zou ik toch eens rondkijken naar iets anders!

Na het lezen van je verhaal zie ik ernstig veel overeenkomsten met mijn eigen werk momenteel.. ook onze overuren zijn zonder enig overleg gereset en op 0 gezet. Ik ben hier samen met mijn collega achter gekomen nadat we onze uren wilden opnemen en dit dus niet kon.

Ook hier wordt precies dezelfde verklaring gegeven zoals jij al eerder aangaf " Zijn mening is dat die overuren enkel gemaakt zijn omdat het personeel niet voldoende gepresteerd heeft. Hadden ze dat wel, dan waren die overuren niet nodig geweest. "

Ik wens je in ieder geval veel succes!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Dat is leuk .. hij wil die hut overnemen maar ziet dan wel graag dat er eerst getornd word aan jou rechten. Wel nog onder de vlag van de huidige eigenaar, niet via hem zelf.

Ik ben wellicht te negatief voor dit soort situaties .. maar die man heeft geen enkel recht van spreken. Hij is niet je leidinggevende en is niet in dienst van het bedrijf waar je voor werkt.
Als hij dingen anders wil, dan mag hij de zaak overnemen en kan hij doen en laten wat hij wil.

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Koffie schreef op donderdag 12 december 2013 @ 11:30:
Dat is leuk .. hij wil die hut overnemen maar ziet dan wel graag dat er eerst getornd word aan jou rechten. Wel nog onder de vlag van de huidige eigenaar, niet via hem zelf.
Zo gek is het niet dat een bedrijf een bepaalde periode het verlof wil beperken. Dat zie je ook vaak bij seizoensarbeid. In dit voorstel lever je in principe niks in, behalve de vrijheid om in die periode (veel) verlof op te nemen.

• VR46
  • Laatst online: 08-09 12:51
Ik zou in de tussentijd gewoon op je gemak kijken naar eventuele andere banen, nu je er nog een hebt. Niemand hoeft dat te weten en mocht er iets interessants tussen zitten gewoon solliciteren. Als je denkt dat jouw positie in de arbeidsmarkt niet zo sterk is dan is nu het beste moment om te oriënteren ipv. afwachten. Nu staat er immers (nog) geen druk op je om iets anders te vinden.
Ik neem aan dat alle onzekerheden die je nu hebt reden genoeg zijn om het geen probleem te vinden van baan te wisselen indien mogelijk? Lijkt me een hele opluchting.
Probeer de situatie positief en proactief te blijven aanpakken iig :)

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:13

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Niet alles gelezen (sorry) maar volgens mij is "geen verlof opbouwen" sowieso een wettelijke onmogelijkheid.

Overuren schrappen zou wellicht wel wettelijk mogelijk zijn...

Heeft het bedrijf meer dan 50 werknemers? Zo ja, wat vindt de ondernemingsraad ervan? Wel >50 werknemers maar geen ondermeningsraad, dan nu als de wiedeweerga een opzetten. De werkgever is verplicht daaraan mee te werken en dit soort vraagstukken zijn wettelijk instemmingsplichtig dus de OR moet ermee akkoord zijn voor het gedaan kan worden. Als er een OR is en die is het er niet mee eens, dan is het besluit nietig en kan dus niet worden uitgevoerd.

[ Voor 9% gewijzigd door Mx. Alba op 12-12-2013 12:19 ]

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Eddie001
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07-09 21:31
Dus al met al wordt de soep niet zo heet gedronken als hij opgedient is.

Zoals het er nu naar uit ziet uit jouw verhaal, wordt het bedrijf overgenomen en kan je de eerste 3 maanden van aankomend jaar geen verlof opnemen. Als het 3 maanden geen verlof opnemen de prijs is die je betaald om je baan te behouden, dan mag je toch wel flink in je handjes knijpen.

Nu maar hopen dat de nieuwe eigenaar een betere visie heeft dan de uit jouw woorden opgemaakte huidige.

succes verder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Uit je woorden blijkt in ieder geval dat het niet slechter georganiseerd kan worden dan dat het nu het geval is. Hopelijk wordt het straks beter! Zou er zelf niet zoveel problemen mee hebben om een tijdje geen verlof op te nemen als hierdoor het bedrijf gered kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Nee daar heb ik ook geen problemen mee, het is echter maar de vraag of de huidige eigenaar hiermee akkoord gaat. Zijn reactie via telefoon was in ieder geval al dat hij het er niet mee eens was dat werd afgeweken van zijn plan.

Dat wordt een leuke week zo voor de kerst wanneer hij terug is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
Mx. Alba schreef op donderdag 12 december 2013 @ 12:18:
Niet alles gelezen (sorry) maar volgens mij is "geen verlof opbouwen" sowieso een wettelijke onmogelijkheid.

Overuren schrappen zou wellicht wel wettelijk mogelijk zijn...

Heeft het bedrijf meer dan 50 werknemers? Zo ja, wat vindt de ondernemingsraad ervan? Wel >50 werknemers maar geen ondermeningsraad, dan nu als de wiedeweerga een opzetten. De werkgever is verplicht daaraan mee te werken en dit soort vraagstukken zijn wettelijk instemmingsplichtig dus de OR moet ermee akkoord zijn voor het gedaan kan worden. Als er een OR is en die is het er niet mee eens, dan is het besluit nietig en kan dus niet worden uitgevoerd.
Jij hebt vast nooit in een OR gezeten? De praktijk is niet zo zwart/wit. Als de directie per se iets wil en dat gewoon uitvoert dan rest de OR alleen een gang naar de rechter. Maar zo'n relatie met je bestuurder wil je als OR niet, dan krijg je je gelijk maar ben je volledig uitgespeeld in het vervolg en word je nergens meer over op de hoogte gehouden.

Volgens mij had de TS z'n bedrijf te weinig medewerkers voor een OR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:13

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Ja, ik heb in een OR gezeten. En onze OR was en is heel strikt; we zijn een bedrijf dat bij andere bedrijven langs gaat om te kijken of zij zich aan de regels houden - dan moeten wij dat zeker ook doen. ;)

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

@Phusebox, het is natuurlijk wel intressant om te weten te komen waarom de huidige eigenaar er van af wilt. De mogelijke nieuwe eigenaar heeft verder geen nut aan het schrappen van de overuren - kort bevriezen natuurlijk wel. De berg staande overuren voor het personeel die ooit nog opgemaakt moeten worden, is natuurlijk wel een goed onderhandelings punt om de prijs omlaag te brengen voor de mogelijke nieuwe eigenaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
@Phusebox, heel veel sterkte dan maar volgende week! Ken leukere manieren om de kerst in te gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Het probleem is, naar mijn idee, dat de huidige eigenaar (naar eigen zeggen last hebbende van een burnout) momenteel niet in staat is het bedrijf te sturen zoals dat nodig is, zeker in een tijd als deze. Dat hij het roer niet om krijgt zorgt er alleen maar ovor dat we verder in de problemen raken.

Er moet dus iemand komen die volledig autonoom kan werken zonder zijn inmenging, hij krijgt dan rust om te herstellen, en het personeel kan gaan werken aan herstel van het bedrijf. Het probleem is echter dat hij het niet los kan laten en helaas overal toch zijn stempel op wil drukken. Zijn goed recht uiteraard, het is zijn bedrijf, maar ik ben van mening dat het meer negatieve dan positieve impact heeft op zowel de structuur als de sfeer en teamgeest binnen het bedrijf.

Ik hoop dat hij voor reden vatbaar is volgende week, anders is het waarschijnlijk snel afgelopen. Het plan, zoals nu duidelijk is geworden, was dus origineel wel om de overuren te schrappen, en geen overuren te vergoeden de komende maanden tot alles op orde is, zonder compensatie whatsoever als alles weer op de rails is. Dat is natuurlijk voor geen enkele werknemer acceptabel, en zal niemand hier accepteren.

We shall see. To be continued.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Je hebt alleen nog geen antwoord gegeven op de vraag waarom je daar in hemelsnaam wil blijven werken?

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Hydra schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 11:27:
Je hebt alleen nog geen antwoord gegeven op de vraag waarom je daar in hemelsnaam wil blijven werken?
Was die vraag gesteld? Die heb ik gemist.

Waarom, tja als alles op de rails is valt er best goed te werken hier en zie ik wel mogelijkheden.

Soms heb je ook weinig keus gezien de arbeidsmarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:50

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Phusebox schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 11:28:
[...]
Soms heb je ook weinig keus gezien de arbeidsmarkt.
Daarom moet je nu al gaan zoeken naar iets anders voordat straks al je andere collega's ook op straat zijn op zoek naar dezelfde baantjes.

[ Voor 19% gewijzigd door Johnny op 13-12-2013 11:29 ]

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Johnny schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 11:29:
[...]

Daarom moet je nu al gaan zoeken naar iets anders voordat straks al je andere collega's ook op straat zijn op zoek naar dezelfde baantjes.
Ik ben de enige hier intern op dit vakgebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Phusebox schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 11:32:
Ik ben de enige hier intern op dit vakgebied.
Verandert niks. Trust me, werk zoeken op het moment dat je bedrijf falliet aan het gaan is en je dus 'moet' is een stuk vervelender.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Hydra schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 11:42:
[...]

Verandert niks. Trust me, werk zoeken op het moment dat je bedrijf falliet aan het gaan is en je dus 'moet' is een stuk vervelender.
Dat snap ik, uiteraard wil ik dat voor zijn.

Pagina: 1 2 Laatste