Toon posts:

Filosofische boeken

Pagina: 1
Acties:
  • 235 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik was op zoek naar een aantal titels..

Uitleg:

Na het (proberen) lezen van "Gödel, Escher & Bach" van Hofstadter groeide mijn interesse naar dit soort literatuur. Echter heb ik te weinig kennis op het gebied van natuurkunde en wiskunde. Van dezelfde auteur heb ik ook "The Mind's I" deels gelezen, ook met niet al teveel resultaat!
Ik ben dus op zoek naar een aantal titels die qua inhoud op hetzelfde ingaan maar een stuk toegankelijker zijn (met meer uitleg van de betreffende wiskundige&natuurkundige modellen). Zo wil ik graag meer kennis opbouwen over zowel de exacte theorie alsmede de filosofische benadering(en). (kortom Discovery-channel gehalte maar dan net wat uitgebreider!)

Weet een van jullie interessante boeken? :? (ook geschikt voor in de vakantie enzo)

• RobzQ
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-12-2020

RobzQ

greedy as a pig

Vette boeken idd, al moet ik ook toegeven dat Hofstadter vaak een beetje erg wiskundig bezig is in zijn uitleg.

Daniel C. Dennet heeft ook een aantal soortgelijke boeken beschreven die iets minder technisch zijn.

En misschien niet helemaal hetzelfde maar zeker wel relevant zijn Zen en de kunst van het motoronderhoud en Lila, beide van Robert M. Pirsig.

..so be wary of any man who keeps a pig farm..

Verwijderd

Topicstarter
Ah, dank!
Maar als ik het goed heb is "The Mind's I" een samenwerking van Dennet en Hofstadter geweest (bedenk ik net..). Helaas zit ik nu niet bij mijn boeken.

• Lord Daemon
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Ik kan je "Matter and Consciousness" van Paul M. Churchland erg aanraden. Ik denk dat het best te doen is.

Om meer kennis op te doen van filosofie kan je best een geschiedenis van de filosofie lezen; bijvoorbeeld die van Störig, of die van Russell.

Meer kennis van wis- en natuurkunde... tja, dat wordt wat lastiger; want veel zin om echte wis- en natuurkunde boeken te gaan doorwerken heb je vast niet. :)

Over welke onderwerpen wil je precies iets weten (hoe ruim is je belangstelling)? Dan kan ik misschien nog wel wat meer verzinnen.

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

• RobzQ
  • Laatst online: 21-12-2020

RobzQ

greedy as a pig

Op donderdag 07 juni 2001 14:49 schreef Mephistopheles het volgende:
Ah, dank!
Maar als ik het goed heb is "The Mind's I" een samenwerking van Dennet en Hofstadter geweest (bedenk ik net..). Helaas zit ik nu niet bij mijn boeken.
Klopt

..so be wary of any man who keeps a pig farm..

Verwijderd

Op donderdag 07 juni 2001 17:19 schreef Lord Daemon het volgende:

Meer kennis van wis- en natuurkunde... tja, dat wordt wat lastiger; want veel zin om echte wis- en natuurkunde boeken te gaan doorwerken heb je vast niet. :)
als je nou toch iet helders over de geschiedenis van de natuurkunde wilt lezen (ik weet dat je topic over filosofie ging, maar deze kon ik je niet onthouden :) )kan ik je 'de geschiedenis van de natuurkunde'(toepasselijke titel :) ) van Motz en Weaver aanraden; van de oude Grieken tot aan de quantummechanica met goede uitwerkingen, relaties en een redelijk hoog niveau.

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Even offtopic: zijn er hier mensen die wel eens iets van Kierkegaard gelezen hebben? Zo ja, wat is een goed boek van hem om mee te beginnen? Staan die dingen ergens op het net (ik heb ze niet gevonden, en ja dit is legaal want meer dan 100 jaar oud)?

Verwijderd

Topicstarter
Waar ik dus in beginsel naar op zoek was zijn meer AI geörienteerde boeken. Maar dan dus met een heldere uitleg als het over wis&nat. modellen gaat.
Wat ik erg interessant vond in bijv. The Mind's I was het deel wat over 'superposities' e.d. ging om dat vervolgens door te werken in een filosofische kijk. Het probleem is dus alleen dat ik maar een deel ervan begrijp aangezien ik niet de achtergrondkennis heb betreffende de exacte vakken.
Om een natuurkunde boek erbij te halen leek me een beetje saai.

Ik zal zeker achter 'Matter and consciousness' aangaan. Het is altijd wel lekker om een aantal filosofische boeken mee te nemen op vakantie!

Verwijderd

Op donderdag 07 juni 2001 21:46 schreef Lord Daemon het volgende:
Even offtopic: zijn er hier mensen die wel eens iets van Kierkegaard gelezen hebben? Zo ja, wat is een goed boek van hem om mee te beginnen? Staan die dingen ergens op het net (ik heb ze niet gevonden, en ja dit is legaal want meer dan 100 jaar oud)?
Ik heb nooit iets van hem gelezen, ken z'n naam alleen uit 'Sophie's world' van Jostein Gaarder. Overigens vond ik dat zelf (een paar jaar geleden) ook best een leuke inleiding in de geschiedenis van de filosofie. (En een stuk lichter verteerbaar dan Gödel, Escher, Bach, maar die kun je niet helemaal vergelijken denk ik) :)

Bij project Gutenberg hebben ze niets van hem, maar voor het geval je die site niet kende post ik hem toch maar even. Daar worden een hoop oudere boeken waarvan de copyrights zijn vervallen digitaal aangeboden.

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Natuurlijk ken ik die site! :)

Ze hebben er echt veel, inclusief Nietzsche's "Thus Spake Zarathustra" (wat ik je niet aan kan raden om te lezen als je nog niets anders van hem gelezen hebt), Tolstoy's "War and Peace" en toneelstukken van Shakespeare, om maar eens wat diverse dingen te noemen. Vette aanrader idd die site, maar helaas geen Kierkegaard.

Het leek me namelijk wel eens leuk om de andere 19e eeuwse 'oorspronkelijke' filosoof te gaan lezen, zeker omdat hij zo volledig anders is dan Nietzche.

Verwijderd

Topicstarter
Kijk! Ik kwam wat tegen met titels van Kierkegaard:

http://members.tripod.lycos.nl/filosofie/gnw2/kierkegaard.html

er staat ook een korte biografie op!

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Dank je! Er staan voor zover ik kan zien elaas geen teksten op, maar nu weet ik alvast beter waar ik naar moet zoeken. :)

Verwijderd

Op donderdag 07 juni 2001 21:46 schreef Lord Daemon het volgende:
Ja. O.a. zijn roman 'De Verleider'. Maar zijn belangrijkste werken ('Enten Eller') zijn niet vertaald.

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Uhm... ook niet naar het Engels? (Ik lees net zo lief Engels als Nederlands, zo niet liever.)

• GeekK
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

GeekK

Rag Mama Rag

Ja. O.a. zijn roman 'De Verleider'. Maar zijn belangrijkste werken ('Enten Eller') zijn niet vertaald.
"Enten/eller" is recentelijk vertaald als "Of/of". Gewoon te bestellen (wel duur). Wel aan te raden heb ik gehoord

Opera topic op GoT | Vivaldi topic op GoT | Vivaldi Tips

Verwijderd

Op zaterdag 09 juni 2001 21:52 schreef geek het volgende:

[..]

"Enten/eller" is recentelijk vertaald als "Of/of". Gewoon te bestellen (wel duur). Wel aan te raden heb ik gehoord
In het Nederlands?

• GeekK
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

GeekK

Rag Mama Rag

Op zaterdag 09 juni 2001 22:24 schreef joska het volgende:

[..]

In het Nederlands?
http://www.uitgeverijboom.nl/db/common/page/boek.php3?item=55 :)

Opera topic op GoT | Vivaldi topic op GoT | Vivaldi Tips

Verwijderd

Op zaterdag 09 juni 2001 23:01 schreef geek het volgende:

[..]

http://www.uitgeverijboom.nl/db/common/page/boek.php3?item=55 :)
Thanx! :)

Verwijderd

uhm, misschien ook interessant: The Cambridge dictionary of philosophy.

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

fl. 135,48
*Slik*

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Best leuke boeken hebben ze daar trouwens, moet ik toch eens even door lezen.

• HermeS
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-01 14:40
Ik ben de titel kwijt, wie weet hem.

hij is ongeveer geschreven in 1700-1800, door een adviseur van een hooge ambetenaar. Het boek gaat over wat je het beste kunt doen in bepaalde situatie.

bijv: je bondgenoten zijn de laatste jaren veel zwaker geworden, nu kan je ze aan, hou je je aan je overeenkomst (woord) of breek je die .. (advies was geloof ik ja).

was dus een soort oorlogs manual. Tevens 1 van de favorite boeken van Hitler, en geloof ook Stalin.

Ik wil dit boek nog kopen, maar ben de titel vergeten.
wie o wie weet de titel (als ik het zie dan herken ik het weer).

Lijkt me trouwens dus ook wel een intresant boek voor dit topic!

Verwijderd

Over AI heeft Roger Penrose ook wel mooie dingen geschreven, een mooi boek vond ik 'The emperor's new mind'.
Hoewel de onderwerpen best pittig zijn, legt ie alles wel vanaf het begin uit, over wiskunde, wat een turing-machine is, van alles.

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

hij is ongeveer geschreven in 1700-1800, door een adviseur van een hooge ambetenaar. Het boek gaat over wat je het beste kunt doen in bepaalde situatie.
"The Prince" van Machiavelli, bedoel je denk ik. Die staat op het net, ff zoeken.

http://www.ilt.columbia.edu/projects/digitexts/machiavelli/the_prince/title.html

ftp://ibiblio.org/pub/docs/books/gutenberg/etext98/tprnc10.txt

Ik heb 'm zelf ook tot ongeveer de helft gelezen, de rest moet nog een keer.

Verwijderd

Ik kan 'Geschiedenis van de filosofie' van Hans Joachim Storig van harte aanbevelen. Erg gericht op de Duitse filosofie, maar goed te lezen en heel leerzaam.

Verwijderd

Als ik zou willen beginnen aan Nietzche zou willen beginnen, welk boek zou ik dan moeten doen (of is het sowieso geen doen om daar aan te beginnen)?

Verwijderd

Op zondag 10 juni 2001 21:25 schreef Ereinion het volgende:
Als ik zou willen beginnen aan Nietzche zou willen beginnen, welk boek zou ik dan moeten doen (of is het sowieso geen doen om daar aan te beginnen)?
Jazeker: 'Die frohliche wissenschaft'

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Op zondag 10 juni 2001 21:25 schreef Ereinion het volgende:
Inderdaad, de vrolijke wetenschap, zoals mijn voorganger al zei. Vooral absoluut niet de Zarathustra.

Veel werken van Nietzsche kan je hier vinden. Het vervelende is dat nu juist de 'Gay Science' er niet helemaal op staat.

De Antichrist is wel humor, maar geeft een wat verkeerd beeld van Nietzsche; probeer anders maar Beyond Good and Evil.

Overigens zou ik best geïnteresseerd zijn in een topic waar men zeg maar uit 1 boek van Nietzsche van begin tot eind de paragrafen bespreekt of zo. Lijkt me interessant om er over te discussieren met mensen die het dan tegelijkertijd ook lezen. Ik zelf heb ondertussen gelezen (ik zeg alles maar in het Engels, want ik lees ze in het Engels of Nederlands, en op die site staan ze in het Engels): Gay Science, Beyond Good and Evil, Antichrist, verder stukken uit bijna alles, en ik ben nu bezig met de Zarathustra.
Ik kan 'Geschiedenis van de filosofie' van Hans Joachim Storig van harte aanbevelen. Erg gericht op de Duitse filosofie, maar goed te lezen en heel leerzaam.
Inderdaad, die is erg goed.

Heeft iemand nog boeken waarvan hij zegt: Dat moet iedereen gelezen hebben?

Verwijderd

Topicstarter
Te gek al die titels!
Dat wordt in ieder geval weer een leerzame vakantie :)

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Dat sowieso. :)

Verwijderd

Als je geinteresseerd ben tin het heelal, en de toepassing van de nieuwe ideen in de verschillende geloven en filosofien, dan zou ik eens : "A brief history of time" van Stephen Hawkins, of de nederlandse vertaling: "het heelal" lezen.

Verwijderd

Ethiek: James Rachels: The Elements of Moral Philosophy (duur dun boekje:) )
Kentheorie: Morton, A guide through the Theory of Knowledge
"Philosophy of mind": Andy Clark, Being There (putting Brain, Body and World together again) onder meer over neurowetenschappen, AI e.d. ... een erg leuk boek

Verwijderd

Topicstarter
Top!
Ik maak even een lijstje van alle titels die langs zijn geweest. Kan ik lekker een dag besteden bij Scheltema (altijd heerlijk om daar met een missie te zitten).

Verwijderd

'Der mann sonder eigenschaften', Mussil. Een filosofische roman; echt een aanrader!

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

O, hoe kon ik het vergeten. Dit is een zeer tof boek:

An Atheist's Values - Richard Robinson

Drop ook hier eens langs: Internet Infidels Library

Een erg goed boek over atheisme is overigens "Atheism: The Case against God" van George H Smith. En mocht je het wat meer in de wetenschap willen zoeken, dan zou ik je "The Selfish Gene" van Richard Dawkins aanbevelen.

Verwijderd

Nog even twee boeken, thrillers/romans: De slinger van Foucault en De naam van de roos, beiden van Umberto Eco.
De eerste gaat over al die vage theorien over de Tempeliers etc en de tweede over middeleeuwse filosofie/geschiedenis/politiek. Beide verhalen verpakt in briljante thrillers.

Verwijderd

Op dinsdag 12 juni 2001 13:37 schreef casual het volgende:
Nog even twee boeken, thrillers/romans: De slinger van Foucault en De naam van de roos, beiden van Umberto Eco.
De eerste gaat over al die vage theorien over de Tempeliers etc en de tweede over middeleeuwse filosofie/geschiedenis/politiek. Beide verhalen verpakt in briljante thrillers.
Vergeet 'het eiland van de vorige dag' niet!

Verwijderd

Op dinsdag 12 juni 2001 20:48 schreef joska het volgende:
Vergeet 'het eiland van de vorige dag' niet!
En als je die gaat lezen is 'lengtegraad' van Dava Sobel ook wel leuk. Gaat over de geschiedenis van navigatie op zee, en waarom het bepalen van de tijd zo lastig was.

(gaat alleen niet helemaal (helemaal niet) meer over filosofie, meer wetenschapsgeschiedenis)

• Ivo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-01-2025

Ivo

Ik heb dit boel al in andere threads geplaatst, maar hier is het ook weer van toepassing.

Het betreft Deus Ex Machina van Pierre Ouelette. Als je er het fijn van wil weten chech dan even dit:
[topic=157438]
Kijk naar een post van BlueAngelGoT (duh)

Verwijderd

Op dinsdag 12 juni 2001 21:46 schreef Atari_Junkie het volgende:

[..]

En als je die gaat lezen is 'lengtegraad' van Dava Sobel ook wel leuk. Gaat over de geschiedenis van navigatie op zee, en waarom het bepalen van de tijd zo lastig was.

(gaat alleen niet helemaal (helemaal niet) meer over filosofie, meer wetenschapsgeschiedenis)
Wetenschapsgeschiedenis is geen onderdeel van filosofie, maar wetenschapsleer wel, en daarvoor is de geschiedenis best belangrijk! :)
Pagina: 1