Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goeiedag beste Tweakers,

Ik hoop dat ik met mijn verhaal in de juiste categorie zit, maar ik kon helaas geen beter passende vinden.

Vandaag zondag 08-12-13 ben ik boodschappen gaan doen bij Dirk van den Broek in Amersfoort. Tevens kocht ik hierbij een pakje tabak. Als vanzelfsprekend werd er om mijn id kaart gevraagd, dit is verder niet ongebruikelijk. Echter na het tonen van mijn id kaart, grijpt de cassiere deze uit mijn hand. En haalt deze zonder mijn toestemming door een kaart lezer, het soort dat in staat is om de gegevens op de chip uit te lezen(en op te slaan). Hier wordt mij verder totaal geen toestemming voor gevraagd. Ik geef vervolgens duidelijk aan hier geen akkoord op te geven. De Cassiere reageert hier vervolgens op met enige minachting. En zegt dat dit door haar werkgever is verplicht. Ik neem vervolgens de kaart uit haar handen, en vraag of ik nu kan gaan pinnen. Nogmaals reageert de mevrouw met een minachtende grijns. En geeft mij vervolgens aan niet verplicht te zijn om mij iets te verkopen. Uiteindelijk krijgt ik haar zover om het bedrag op de pinautomaat in te tikken. Ik betaal en ben op weg naar huis.

De vraag die mij nu bezig houdt is, kan dit zomaar? Iemand kan toch niet zomaar zonder mijn toestemming mijn id kaart uitlezen en mogelijk de data opslaan?

Alvast bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit is al ruim een jaar een extra stap richting een controlestaat. En ja, het mag gewoon. Jouw supermarkt doet dan mee met de proef van de GGD. Vorig jaar deden er een handvol aan mee, maar nu zijn ze het op grotere schaal aan het testen.. Dit zijn zogeheten ID-swipers ofzo. Die worden opgeslagen in een landelijke database, en uiteindelijk is het doel om iedereen te controleren. Wanneer de database opmerkt van die wilt illegaal alcohol kopen (Onder de 18) dan zal landelijk, waar dit apparaatje is aangesloten, de kassa blokkeren omdat jij als feite als een crimineeltje bestempeld bent in de database.
Die kassieres volgen ook alleen maar de regeltjes, vrijwillig of niet.

Edit: ik zeg niet dat het zo werkt, ik zeg alleen hoe de GGD wilt dat het loopt in de toekomst.. Ik weet niet in hoeverre ze beweren wat er gebeurd met de gegevens, of wat er ook daadwerkelijk gebeurd.

Aangezien ik geen cameraatje zie die de datum afleest, denk ik dat er wel degelijk sprake is van een database wat gebruikt wordt. Dus het wórdt niet opgeslagen, je kan makkelijk zeggen dat het al is opgeslagen. E: Of dit zal al in de chip natuurlijk als ik er even over nadenk x)

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2013 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:45
Ze slaan de data niet op (als het goed is). Bij de Lidl zag ik die apparatuur ook hangen, en daar hing een grote poster over de regels mbt alcohol (daar gebruiken ze ze ook voor), en onderaan op die poster stond dat je veiligheid was gewaarborgd ofzo.

Volgens mij is het puur iets wat geboortedatum uitleest en aan de hand daarvan je leeftijd berekent en dan OK/Niet OK zegt. Het is wel gekoppeld aan de kassa, ik zag op het kassascherm namelijk iets staan over het apparaat.

[ Voor 33% gewijzigd door ThinkPad op 08-12-2013 16:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Was laatst nog in het nieuws; er wordt geen data opgeslagen, en de scan checkt alleen of de kaart echt is en doet het rekenwerk om te controleren of je oud genoeg bent. Je hóeft je sigaretten niet daar te kopen, maar als je dit wel wilt, zul je je leeftijd moeten aantonen....

Ik vind het persoonlijk niet raar dat ze het mensenwerk ertussenuit halen; wie kent immers alle honderdtweeduizendriehonderviertachtig echtheidskenmerking uit z'n hoofd en hoeveel mensen hebben er moeite mee om een geboortedatum naar een nauwkeurige leeftijd om te zetten. Verbeterpuntje zou imho idd nog zijn dat je zelf je id-card (á la pinpas) in het apparaat steekt (zodat er niets 'uit je handen gegrepen' wordt), maar verder niets mis met dit systeem. :)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok, bedankt voor jullie reacties. Ik moet zeggen deze praktijk zeer beangstigend te vinden. Éen ding is mij wel duidelijk geworden. Boodschappen ga ik niet langer doen bij de Dirk^^

Overigens heb ik nog wel gekeken of er iets van een bordje hing of wat dan ook. Maar dit lijken ze iig bij de Dirk geheel onaangekondigd te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is gewoon het feit dat het wéér electronisch moet gebeuren. Ze willen het mensenwerk eruit halen. Sorry hoor, maar ook als minderjarige die wat bijverdient weet jij gewoon dat wanneer het 8 december is, dat mensen met een ID geboortedatum jonger dan 8 december 1995 geen 18 zijn. Je hebt het hier op zo'n niveau niet eens over slim of dom, je hebt het over iets algemeens waar je eigenlijk niet eens bij na hoeft te denken: huidige jaar - 18. Ook mensen met een lager IQ kunnen lopen..
E: Ook is het nadeel van electronisch dat je niet weet waar het naartoe gaat. Tenzij je een cassiere met fotografisch geheugen tegenkomt, is er niemand die ook maar iets van de gegevens overneemt. Die gegevens zijn ook helemaal niet aan hun besteed. Wat gebeurd er nu met de gegevens vanuit dat kastje? Waar gaat het naartoe? Bespioneerde server? Nog een grotere profiel maar niet alleen met je naam, maar nu ook met je persoonlijk Nederlands nummer! Geen enkele mogelijkheid meer dat je zelf kan kiezen welke gegevens je online zet.

Of het niet opgeslagen wordt: Ja, dat valt maar te betwijfelen. Hoe is dat anders dan bonuspassen die producten linkt die je koopt, om vervolgens nog meer reclame door je strot te krijgen terwijl je gewoon betaald. Als we nou de producten gratis uit de winkel mochten pakken.. :X
Ik zie het gewoon gebeuren dat je ID-nummer gelinked word met de producten op het bonnetje: nog meer 'persoonlijke' troep.

E: Dat uit je handen nemen is dan denk ik een fout van de medewerk(st)er. Als je daar hele dagen zit en je werkt al wat langer met dat systeem, dan ga je er misschien automatisch van uit dat mensen jou dat pasje willen geven. Ze zouden inderdaad moeten beseffen dat het een pilot is en dus duidelijk! aangeven.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2013 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 08 december 2013 @ 16:25:
Het is gewoon het feit dat het wéér electronisch moet gebeuren. Ze willen het mensenwerk eruit halen. Sorry hoor, maar ook als minderjarige die wat bijverdient weet jij gewoon dat wanneer het 8 december is, dat mensen met een ID geboortedatum jonger dan 8 december 1995 geen 18 zijn. Je hebt het hier op zo'n niveau niet eens over slim of dom, je hebt het over iets algemeens waar je eigenlijk niet eens bij na hoeft te denken: huidige jaar - 18. Ook mensen met een lager IQ kunnen lopen..

Of het niet opgeslagen wordt: Ja, dat valt maar te betwijfelen. Hoe is dat anders dan bonuspassen die producten linkt die je koopt, om vervolgens nog meer reclame door je strot te krijgen terwijl je gewoon betaald. Als we nou de producten gratis uit de winkel mochten pakken.. :X
Ik zie het gewoon gebeuren dat je ID-nummer gelinked word met de producten op het bonnetje: nog meer 'persoonlijke' troep.
Nou dat is precies wat ik bedoel. Als je toch kan uitrekenen hoeveel wisselgeld ik moet terug krijgen als ik 2 pakjes boter van een euro koopt. En een tien euro biljet overhandig. Dan moet het lezen van een geboorte datum ook wel lukken denk ik. Tevens, als de beste mevrouw mij zou vragen of ze mijn kaart mag uitlezen. Dan zal ze er achter komen dat ik niet de beroerste persoon ben. Het is echter wel mijn beslissing of ze hem mag uitlezen ja of neen.

Tja, wellicht ben ik wel gewoon te principieel:S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adion
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-09 09:24
Een plastic kaartje maken met een andere datum op word steeds eenvoudiger en goedkoper.
Een chip ondertekend met een certificaat van de overheid vervalsen hoort bijna onmogelijk te zijn.

Verder zijn er gewoon regels voor de opslag van persoonsgegevens, en denk ik niet dat dit toegestaan is zonder toestemming.
Als je niet vertrouwd dat deze regels nageleefd worden dan zit je ook al met een probleem met bewakingscamera's, betalingen met je bankkaart, of in principe zelfs de serienummers op cash geld.

VirtualDJ 2024 - Fast Image Resizer - Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Verwijderd schreef op zondag 08 december 2013 @ 16:33:
[...]

Nou dat is precies wat ik bedoel. Als je toch kan uitrekenen hoeveel wisselgeld ik moet terug krijgen als ik 2 pakjes boter van een euro koopt. En een tien euro biljet overhandig. Dan moet het lezen van een geboorte datum ook wel lukken denk ik.
Dat je het niet wil zien, wil niet zeggen dat deze verloedering niet al lang geleden is ingezet. In welke supermarkt wordt nog uit het hoofd uitgerekend hoeveel wisselgeld er nodig is? Dit staat allemaal netjes op het apparaat hoor; velen kijken je zelfs raar aan als je vraagt of het misschien makkelijker is als je er 15 cent bij geeft.... Dus: Ja, we zouden graag willen dat (...), maar: Nee, dit is gewoon niet de realiteit.

En dan zwijgen we nog maar even over de valse ID-bewijzen en de (persoonlijke!!) aansprakelijkheid van de kassameisjes...
Tevens, als de beste mevrouw mij zou vragen of ze mijn kaart mag uitlezen. Dan zal ze er achter komen dat ik niet de beroerste persoon ben. Het is echter wel mijn beslissing of ze hem mag uitlezen ja of neen.
Hier ben ik het dan wel mee eens, want vriendelijkheid heeft geen opleiding nodig.... Kinderziektes zullen we het maar noemen ;)
Tja, wellicht ben ik wel gewoon te principieel:S
Je weet dat principes je in principe alleen maar geld kosten he :+

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik geef dan gewoon mijn buitenlandse ID kaart in het vervolg als ze dit gaan doen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:09

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Marzman schreef op zondag 08 december 2013 @ 16:53:
Ik geef dan gewoon mijn buitenlandse ID kaart in het vervolg als ze dit gaan doen.
:Y

Mijn Franse rijbewijs volstaat ook prima. Probeer maar eens een chip uit te lezen van een ouderwets roze papiertje... :D

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Verwijderd

Wat ik uit dit verhaal opmaak is dat het kassa meisje voornamelijk een beetje onbeschoft is, als zij netjes had gevraagd of zij het ID bewijs door een scanner mocht halen om de leeftijd en echtheid van het document te controleren dan ga ik ervanuit dat de OP hier geen probleem mee heeft.
Zou dit bij mij gebeuren zonder te vragen dan zou ik het ook zeker niet waarderen.

Overigens wel apart dat er geen documenten in de supermarkt hangen waren waarin staat dat zij mee doen aan deze test, voor hetzelfde geld zit er een eigenaar met een iets te overdreven ICT hobby die wel eens wilt weten wat je allemaal koopt. /alluhoedje

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
En ik weet niet wat de laatste keer is dat TS daar tabak had gekocht, maar misschien gebeurd het al een tijdje en ging ze ervanuit dat je het wist. Tel daar een niet al te goede bui bij op en je hebt dit.

Lijkt me dat er wel ergere dingen zijn.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Goed, het schap Wetenschap is leeg, en bij de Levensbeschouwing afdeling wordt niet opgenomen. Aangezien privacy meer actualiteit is, geef ik het een schopje die kant op met een aanpassing van de topictitel ;) .

WL >> ASP

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Noob_Saibot
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22:16

Noob_Saibot

Azerbaijan 🔥

Bizar dit... Ik moet zeggen dat ik verbaasd ben, nou ben ik zelf geen roker maar dat ze je ID moeten scannen om te kunnen controleren of het echt is vind ik een slappe smoes. Daarbij geloof ik niet dat ze niks met je "data" doen, over paar jaar komt er iemand naar voren die tegendeel gaat bewijzen...

Land van het eeuwige vuur

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 08 december 2013 @ 16:33:
[...]

Nou dat is precies wat ik bedoel. Als je toch kan uitrekenen hoeveel wisselgeld ik moet terug krijgen als ik 2 pakjes boter van een euro koopt. En een tien euro biljet overhandig.
En dat is waar je in je aanname de mist in gaat. Op de kassa geven ze in dat je 10 euro betaald hebt en dat ding geef je precies aan wat je moet teruggeven. Sommige kassa's zelfs het aantal muntjes en biljetten van welke soort. Je hoeft dus hooguit de munten en biljetten te herkennen en tot 3 kunnen tellen.

https://discord.com/invite/tweakers

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Sissors schreef op donderdag 12 december 2013 @ 15:00:
Lijkt me dat er wel ergere dingen zijn.
Ja, natuurlijk zijn er wel ergere dingen.

Maar ondertussen leven wij in de meest gesloten, meest gecontroleerde, meest privacyloze samenleving ooit.

Tot aan het eind van de 19e eeuw had niemand een ID-kaart of een paspoort. Van visa had geen enkel land nog gehoord. Iedereen was vrij om te gaan en staan waar hij wilde. De eerste staat die verplichte ID-kaarten voor iedereen invoerde was.... Ja, je voelt de Godwin al aankomen hè? Nazi-Duitsland. "Ausweis bitte!" was een gotspe, een totalitaire maatregel, totaal ongehoord in een vrij land! Maar ondertussen vinden we het heel normaal dat zelfs baby's een paspoort moeten hebben als je ermee de grens over wilt!

Big Brother ontstaat niet van de ene op de andere dag. Het is een geleidelijk proces waarbij de burger telkens weer een klein beetje van zijn vrijheid en/of zijn privacy inlevert. Dat maakt immers toch niet uit, het is maar één centimeter. Maar een heleboel centimeters bij elkaar maken onderhand al ruim een kilometer. Vergeleken bij de huidige Westerse wereld was Nazi-Duitsland zowat een vrijstaat. Maar de kikker blijft lekker in het steeds warmer wordende water zitten...

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02:02
Ik was laatst anders bij een winkel waar ik wat kocht waar je 18+ voor moet zijn, en de medewerkster vroeg om mijn ID waarna ze 2013 - mijn geboortejaar uitrekende op een rekenmachine :'( _O-

[ Voor 26% gewijzigd door Bobmeister op 12-12-2013 15:30 ]

• Marzman
  • Niet online

Marzman

redfoxert schreef op donderdag 12 december 2013 @ 15:24:
[...]

En dat is waar je in je aanname de mist in gaat. Op de kassa geven ze in dat je 10 euro betaald hebt en dat ding geef je precies aan wat je moet teruggeven. Sommige kassa's zelfs het aantal muntjes en biljetten van welke soort. Je hoeft dus hooguit de munten en biljetten te herkennen en tot 3 kunnen tellen.
Met die datums is echt geen rekenwerk aan. Je weet de datum van vandaag en dan ga je 18 jaar terug. Dat is bij elke aankoop precies hetzelfde voor de cassiere maar elke dag schuift het een dagje op mee met de huidge calender. Als je weet wat de datum van vandaag is en op welk jaar je moet letten weet je genoeg. Als je dat na een dag inwerken niet kan ben je te dom om cassiere te zijn en moet je ander werk gaan zoeken.

/▌

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-09 14:26

weebl

YARR!

Mx. Alba schreef op donderdag 12 december 2013 @ 14:36:
[...]

Mijn Franse rijbewijs volstaat ook prima. Probeer maar eens een chip uit te lezen van een ouderwets roze papiertje... :D
Inderdaad, ik heb ook nog een oud papieren rijbewijs. Gewoon een Nederlandse en geldig tot oktober 2015. Ik was een van de laatste geloof ik. Ik vraag me af wat ze gaan doen als ik ze die geef, het is immers een geldig ID :P

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Awsom schreef op donderdag 12 december 2013 @ 15:28:
Ik was laatst anders bij een winkel waar ik wat kocht waar je 18+ voor moet zijn, en de medewerkster vroeg om mijn ID waarna ze 2013 - mijn geboortejaar uitrekende :'( _O-
Die ken ik. Inschrijven bij een of andere Franse instantie in 2002. Ik overhandig mijn Nederlandse paspoort en krijg dat in eerste instantie weer teruggesmeten want het was niet Frans. Nee, dat klopt, maar Nederland hoort ook bij de EU dus ik kan me hier gewoon inschrijven. Dan had ze een verblijfsvergunning nodig, zei ze. Nee natuurlijk niet want als EU-burger heb ik in Frankrijk geen verblijfsvergunning nodig - sterker nog, kan ik niet eens een verblijfsvergunning aanvragen als ik dat zou willen. O... Toen ging ze er toch maar mee aan de slag maar ondanks dat van alles ook netjes een Franse vertaling staat in het Nederlandse paspoort kwam ze er niet uit en vulde de uitgiftedatum (ergens in 1998) in als mijn geboortedatum. Hallo, zie ik er uit alsof ik 3 1/2 jaar oud ben? :D

Verwijderd

Heel erg raar dit en ook nog beangstigend. Noem me paranoide, dat is wel eens gebeurd. Maar wij zijn met zijn allen erg hard op weg naar een politiestaat. Helaas ben ik de generatie die weer moet gaan vechten voor mijn vrijheden.

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:02

Bob Popcorn

Plop!

Mx. Alba schreef op donderdag 12 december 2013 @ 14:36:
[...]

Veel gemaakte fout, maar een Frans of ander buitenlands rijbewijs is net zo min een personalia conform als een bibliotheekkaart.

Kan niet stoppen met ontploffen!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Bob Popcorn schreef op donderdag 12 december 2013 @ 15:54:
[...]

Veel gemaakte fout, maar een Frans of ander buitenlands rijbewijs is net zo min een personalia conform als een bibliotheekkaart.
http://www.infopolitie.nl/forum/viewtopic.php?t=22556

Een rijbewijs, uitgegeven in een EU lidstaat, is inderdaad een toegestaan identiteitsbewijs volgens de Wet op de Identificatieplicht, mits dit rijbewijs niet verlopen is.

Of heel exact:

een geldig rijbewijs dat is afgegeven op basis van de Wegenverkeerswet, een geldig rijbewijs als bedoeld in artikel 107 van de Wegenverkeerswet 1994 of een rijbewijs dat is afgegeven door het daartoe bevoegde gezag in een andere lidstaat van de Europese Gemeenschappen of in een andere staat die partij is bij de Overeenkomst betreffende de Europese Economische Ruimte, waarvan de houder in Nederland woonachtig is, zolang de bij de Wegenverkeerswet 1994 vastgestelde termijn van geldigheid in Nederland niet is verstreken, aan de houder geen administratieve maatregel bedoeld in paragraaf 9 van hoofdstuk VI van de Wegenverkeerswet 1994 is opgelegd of aan hem niet de bijkomende straf bedoeld in artikel 179 van die wet is opgelegd en mits het rijbewijs is voorzien van een pasfoto van de houder.

[ Voor 45% gewijzigd door Mx. Alba op 12-12-2013 16:14 ]

• Sissors
  • Niet online
Mx. Alba schreef op donderdag 12 december 2013 @ 15:27:
[...]

Maar ondertussen leven wij in de meest gesloten, meest gecontroleerde, meest privacyloze samenleving ooit.
True, maar aan de andere kant leven wij in de meest open, minst gecontroleerde en meeste privacyvolle samenleving ooit.

En nee ik ben niet aan het trollen. Ik begrijp je punt. Maar is er ooit in het verleden een mogelijkheid geweest om je mening voor 99% anoniem te delen met miljoenen mensen zonder enige moeite? Met hoever je mag gaan voor ze echt gaan proberen je te vinden? En in dat geval is het ook nog prima te doen naar de 99.99% anoniem te gaan, enkel om echt 100% anoniem te doen is het lastig.
Verwijderd schreef op donderdag 12 december 2013 @ 15:32:
Heel erg raar dit en ook nog beangstigend. Noem me paranoide, dat is wel eens gebeurd. Maar wij zijn met zijn allen erg hard op weg naar een politiestaat. Helaas ben ik de generatie die weer moet gaan vechten voor mijn vrijheden.
Een politiestaat omdat ze je ID verifiëren?

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Mx. Alba schreef op donderdag 12 december 2013 @ 16:12:
[...]

http://www.infopolitie.nl/forum/viewtopic.php?t=22556

Een rijbewijs, uitgegeven in een EU lidstaat, is inderdaad een toegestaan identiteitsbewijs volgens de Wet op de Identificatieplicht, mits dit rijbewijs niet verlopen is.

Of heel exact:

een geldig rijbewijs dat is afgegeven op basis van de Wegenverkeerswet, een geldig rijbewijs als bedoeld in artikel 107 van de Wegenverkeerswet 1994 of een rijbewijs dat is afgegeven door het daartoe bevoegde gezag in een andere lidstaat van de Europese Gemeenschappen of in een andere staat die partij is bij de Overeenkomst betreffende de Europese Economische Ruimte, waarvan de houder in Nederland woonachtig is, zolang de bij de Wegenverkeerswet 1994 vastgestelde termijn van geldigheid in Nederland niet is verstreken, aan de houder geen administratieve maatregel bedoeld in paragraaf 9 van hoofdstuk VI van de Wegenverkeerswet 1994 is opgelegd of aan hem niet de bijkomende straf bedoeld in artikel 179 van die wet is opgelegd en mits het rijbewijs is voorzien van een pasfoto van de houder.
Binnen Nederland (en daar gaat het in dit topic ook over). In Belgie is een rijbewijs geen identiteitsbewijs.

/▌

Verwijderd

[...]

[/quote]

Oh jawel. Wedden dat dit ook gekoppeld word aan het profiel dat ze van jou hebben? "Maar dat zouden ze nooit doen! " Oh, waar heb ik dat eerder gehoord? Niemand hoeft te weten wanneer ik waar en waarom alcohol koop. Niemand's zaken behalve die van mij. En natuurlijk gaat het me niet alleen om die alcohol: je hebt zelf ook gezien wat er de laatste tijd allemaal in het nieuws is gekomen als het gaat om praktijken van geheime diensten. Smerige zaken :(

Verwijderd

Kwestie van je niet laten overrompelen. Vriendelijk edoch duidelijk nee zeggen en desnoods bij een andere winkel je zaken kopen.
Want als bij die proef >95% nee zegt dan weten ze donders goed dat er de mensen niet van gediend zijn. Maar als 95% zonder nadenken meewerkt dan is het de opmaat om weer een volgend stapje te nemen. Want ze zijn zo gehaaid dat ze het heel langzaam invoeren en voordat je er echt last van gaat krijgen en je dusdanig gestuurd en gecontroleerd wordt dat het echt niet meer leuk is.

Niemand komt voor jouw rechten op, dat moet je zelf doen.

• Sissors
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 12 december 2013 @ 19:03:
[...]

[/quote]

Oh jawel. Wedden dat dit ook gekoppeld word aan het profiel dat ze van jou hebben? "Maar dat zouden ze nooit doen! " Oh, waar heb ik dat eerder gehoord? Niemand hoeft te weten wanneer ik waar en waarom alcohol koop. Niemand's zaken behalve die van mij. En natuurlijk gaat het me niet alleen om die alcohol: je hebt zelf ook gezien wat er de laatste tijd allemaal in het nieuws is gekomen als het gaat om praktijken van geheime diensten. Smerige zaken :(
Lijkt me eigenlijk niet heel waarschijnlijk dat dit gebruikt zou worden om een profiel te maken. Simpelweg te weinig data. Wat de AH doet bijvoorbeeld is veel effectiever. Daarmee kunnen ze veel effectiever targetted advertising doen dan door een unieke code van je ID uit te lezen. (Als dat al mogelijk is, ik weet niet wat er zomaar uit te lezen van een ID chip is).

Maar wat heeft de geheime dienst ermee te maken? Of denk je dat de ID scanners om leeftijd van een ID uit te lezen terug rapporteren aan de AIVD???

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:08

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
Sissors schreef op donderdag 12 december 2013 @ 19:38:
[...]

Lijkt me eigenlijk niet heel waarschijnlijk dat dit gebruikt zou worden om een profiel te maken. Simpelweg te weinig data. Wat de AH doet bijvoorbeeld is veel effectiever. Daarmee kunnen ze veel effectiever targetted advertising doen dan door een unieke code van je ID uit te lezen. (Als dat al mogelijk is, ik weet niet wat er zomaar uit te lezen van een ID chip is).

Maar wat heeft de geheime dienst ermee te maken? Of denk je dat de ID scanners om leeftijd van een ID uit te lezen terug rapporteren aan de AIVD???
Je moet je niet afvragen of die bedrijven met de AIVD samenwerken, maar of de AIVD belangstelling voor die gegevens zou hebben (net als bonuskaart etc). En het antwoord daarop is natuurlijk ja. Als jij precies kan zien wat iemand koopt dan kun je een heel profiel opstellen van iedereen.

Het zou mij verbazen als de AIVD daar nog nooit over nagedacht heeft en eventueel via andere geheime diensten al laat uitvoeren (en nee, ah.nl word niet in nederland gehost).

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Ik zou gewoon mijn ID kaart terugpakken, en dat stukje "ik hoef u niks te verkopen" zou ik zeggen "prettige dag nog" en gewoon de onafgerekende boodschappen laten staan, toedeloe, doe wel ergens anders boodschappen.

Maar, ik vind het eigenlijk ook geen geweldig idee dat mijn ID kaart "gescand" wordt. Ik betwijfel ten zeerste of dat ding echt alleen uitrekent of ik wel echt in '94 geboren ben. Immers, dat kan een kassameisje ook nog wel, zij het misschien met moeite. En hoevaak jij drank en peuken koopt, is misschien niet heel interessant voor de AIVD [waar je dat doet misschien wel], maar je zorgverzekering vindt het wél interessant.

Overigens is mijn ID-kaart nog maar 1x gecontroleerd bij het kopen van drank, en dat was vooral omdat mijn vriendin van toen 2 dagen 16 met mij mee was. Ja, je moet onder de 21 je ID kaart altijd afgeven, maar, zonder mijn ID kaart kun je niet controleren of ik wel of niet 21 ben :+

People as things, that’s where it starts.

Verwijderd

Leuke info voor je zorgverzekeraar, als ze de data zouden opslaan. Even kijken hoe patiënt X leeft.

Edit: spuit 11 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2013 20:06 ]

Verwijderd

Sissors schreef op donderdag 12 december 2013 @ 19:38:
[...]

Ja, ik denk zeer zeker dat dat gebeurt. Noem het aluhoedjes, maar we hebben allemaal gezien wat de AIVD doet, van plan is en ons niet vertelt. Dan rekenen we alle andere geheime diensten voor het gemak even niet mee. Ik geloof gewoon niet meer dat er iets is wat de AIVD of de NSA niet over ons verzamelt.

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Ik zou het erbij laten. Als ik een slechte dag en/of tijd over zou hebben om elders een karretje te vullen zou ik mijn rijbewijs meepakken en direct vertrekken na de opmerking dat ze niet verplicht zijn mij iets te verkopen. Bij weinig tijd of een bijzonder goed humeur afrekenen en gaan.

Hoewel de houding van de caissière absoluut beneden peil is heeft klagen tegen haar geen zin. Daar wordt niet naar geluisterd en je bent hoogstens 'die ene klant' waar bij de koffiepauze zuchtend over gepraat wordt. Klagen bij de manager is een optie, maar is dit het waard? Persoonlijke afweging, maar voor mij absoluut niet.

En over het apparaat zelf: ach. De AIVD gaat echt geen gsm chippies in die apparaten laten bouwen. Dat is veel en veel te duur. En of je rookt of drinkt is voor hen mauwelijks relevante info. Als ze dat echt willen weten dan is dat niet van de hele populatie maar van specifieke personen. En dat is goedkoper te doen met meer targeted data verzamelen.

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Zo bizar zeg! Het is wel even afhankelijk van het moment en de mate waarin ik overrompeld word, maar de winkelketen had aan mij mogen bewijzen dat mijn gegevens per direct verwijderd zijn en ik onherleidbaar ben. Als ik dit zo lees zie ik het als diefstal van persoonsgegevens en daar zal ik naar handelen.

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

Gewoon stoppen met roken... :z

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Waar ik nu trouwens aan moet denken: Zullen die dingen ook "skimbaar" zijn? Het is immers al vaak genoeg gebeurd dat pinautomaten bij winkels gebruikt werden door skimmers, dus dan zou je denken dat zo'n ID-kaart-lezer opzich ook wel te skimmen moet zijn.

Makkelijke manier om aan een flinke hoeveelheid persoonsgegevens te komen.

Verwijderd

VasZaitsev schreef op donderdag 12 december 2013 @ 21:00:
Waar ik nu trouwens aan moet denken: Zullen die dingen ook "skimbaar" zijn? Het is immers al vaak genoeg gebeurd dat pinautomaten bij winkels gebruikt werden door skimmers, dus dan zou je denken dat zo'n ID-kaart-lezer opzich ook wel te skimmen moet zijn.

Makkelijke manier om aan een flinke hoeveelheid persoonsgegevens te komen.
Als het niet-gecodeerde NFC-chips zijn dan wel ja. Maar ik denk dat de gegevens niet op je kaart staan, maar dat je kaart alleen maar een code is die aangeeft dat bij die kaart bepaalde gegevens in het systeem horen. Met andere woorden: je gegevens staan in het systeem en je kaart geeft alleen maar aan dat die gegevens bij de drager van de kaart horen. Ten minste, zo denk ik dat het werkt.

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Bizar dat je zo bent weggelopen.

Ik was blijven staan, had de koopovereenkomst ontbonden, de boodschappen teruggelegd en had vervolgens geeist dat ze mijn gegevens weer uit hun systeem. Laat ze ter plekke de query maar zien waarmee jouw record uit de database werd gehaald. Doen ze dat niet? Dan had ik de politie erbij gehaald.

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Trommelrem schreef op donderdag 12 december 2013 @ 21:03:

Ik was blijven staan, had de koopovereenkomst ontbonden, de boodschappen teruggelegd en had vervolgens geeist dat ze mijn gegevens weer uit hun systeem. Laat ze ter plekke de query maar zien waarmee jouw record uit de database werd gehaald. Doen ze dat niet? Dan had ik de politie erbij gehaald.
En toen werd je wakker in de echte wereld :')

Verwijderd

Zoijar schreef op donderdag 12 december 2013 @ 21:05:
En toen werd je wakker in de echte wereld :')
Stelt allemaal niet zoveel voor. Kwestie van je niet laten overreden door iets wat simpelweg niet klopt.
Het was al weer een poosje geleden maar toen ik een kaart bij de Pathé wilde hebben vroegen ze om mijn BSN nummer. Vriendelijk geweigerd en toen de manager erbij kwam nog een keer uitgelegd hoe ik er over dacht en daarna afgesproken dat ze er achteraan zijn gegaan. Ondertussen zelf even op het internet gekeken en bij een website een vraag gesteld of dit normaal was. De persoon die antwoordde gaf aan dat hij bij het CPB een aangifte had gedaan van misbruik. (En dat is waarschijnlijk ook bij Pathé terecht gekomen)
De week daarna ben ik er weer langs gegaan en gaven ze aan dat het BSN niet nodig was en ze landelijk al hun software aan moesten passen omdat ze fout zaten. Als je je rechten weet en die verdedigd dan zal je uiteindelijk niet alleen jezelf een gunst mee doen maar ook al die anderen die het daarna niet meer hoeft te overkomen.

In dit geval is het ook onrechtmatig om een ID te scannen omdat het niet strikt noodzakelijk is en het opslaan van deze gegevens is simpelweg verboden. De caissière kan hem bekijken zonder hem aan te raken en het zo controleren of je oud genoeg bent.
En het staat je ook geheel vrij om dit alsnog te weigeren en aan te geven dat je helemaal niet mee wil werken en je boodschappen wel ergens anders doet. Want als die proef 'geslaagd' wordt verklaard dan zal je straks bij elke slijterij hetzelfde gezeur krijgen.

• Sissors
  • Niet online
Trommelrem schreef op donderdag 12 december 2013 @ 21:03:

Dan stond je daar leuk een tijd. En had de politie je uitgelachen.
Oyster schreef op donderdag 12 december 2013 @ 20:07:
Zo bizar zeg! Het is wel even afhankelijk van het moment en de mate waarin ik overrompeld word, maar de winkelketen had aan mij mogen bewijzen dat mijn gegevens per direct verwijderd zijn en ik onherleidbaar ben. Als ik dit zo lees zie ik het als diefstal van persoonsgegevens en daar zal ik naar handelen.
En om deze ook meteen erbij te pakken. Hoe hadden jullie precies gezien dat ze dat gingen bewijzen? Dat ze de source code van de microcontroller die er waarschijnlijk in zit aan je geven? En schematics, GDS en die foto van de NFC tag lezer?

Oftewel welkom in de echte wereld. Ook succes met het vinden van een rechter die je gelijk geeft dat het uitlezen van je leeftijd diefstal van persoonsgegevens is.

[ Voor 5% gewijzigd door Sissors op 12-12-2013 21:31 ]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Het gaat inderdaad steeds wat verder.

Amerika is natuurlijk ook steeds erger bezig. Voor een weekje New York moest ik daar ook van beide handen de vingerafdrukken laten afnemen om het land in te mogen. Nou zou dit voor de meeste wel bekend zijn maar ik stond er toch wel even van te kijken.

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Sissors schreef op donderdag 12 december 2013 @ 21:31:
[...]

Dan stond je daar leuk een tijd. En had de politie je uitgelachen.

[...]

En om deze ook meteen erbij te pakken. Hoe hadden jullie precies gezien dat ze dat gingen bewijzen? Dat ze de source code van de microcontroller die er waarschijnlijk in zit aan je geven? En schematics, GDS en die foto van de NFC tag lezer?

Oftewel welkom in de echte wereld. Ook succes met het vinden van een rechter die je gelijk geeft dat het uitlezen van je leeftijd diefstal van persoonsgegevens is.
Je zou bijvoorbeeld kunnen denken aan een intentieverklaring en een document waarin de gebruikte apparatuur is getoetst aan de huidige regelgeving betreffende persoonsinformatie en privacy. Sourcecode en schema's zijn ook prima en ik zal het zeker niet weigeren. Maar ik denk niet dat je een eventuele overtreding aan de hand van een MOVC a,@a+dptr of desnoods Maxwell erg effectief aan kan tonen. Laat staan dat de exacte implementatie van de gebruikte apparatuur morgen kan verschillen en het geen enkele verklaring van intentie in de toekomst verschaft. Als dat niet beschikbaar is dan wordt het tijd dat dergelijke zaken gekaderd worden voordat ze onderhevig worden aan een glijdende schaal.

Ik heb geen enkele behoefte om mijn gegevens bij een organisatie zonder opsporingsbevoegdheid achter te laten. Laat staan zonder toestemming en met de mogelijkheid om bit-precies te dupliceren. Iedereen heeft fantastische ideeën en als puntje bij paaltje komt heeft niemand verantwoording voor de mogelijk ongewenste en onvoorziene implicaties. Ik snap best dat jouw beeld van de echte wereld een wereld van acceptatie is, maar er zijn mensen die daar anders over denken. Wel vind ik het frappant dat je jezelf op de stoel van Politie of rechter plaatst. Automatisering is fantastisch, maar laten we er even voor waken dat wetgeving gelijktijdig mee innoveert.

• Sissors
  • Niet online
Sowieso waaruit blijkt dat er gegevens worden opgeslagen (iig waar je je druk over zou kunnen maken, als hij nou de leeftijd van de laatste 10 die zijn gescanned nog even intern in een array heeft staan lijkt mij dat niet het einde van de wereld, maar goed).

En bit-precies dupliceren? Moeten ze je leeftijd dan lossy opslaan? Hoe had je dat gezien? Ik neem toch aan dat je het niet over de complete chip hebt, want er is een reden dat we geen magneetstrips meer gebruiken maar chips, zodat dat dus niet kan.

En ik plaats mij op de stoel van rechter omdat ik betwijfel dat een rechter erin mee gaat dat je leeftijd uitlezen diefstal van persoonsgegevens is? Right...
Sourcecode en schema's zijn ook prima en ik zal het zeker niet weigeren.
Dat was overigens een sarcastische opmerking. En je kan het prima vinden omdat het grappig is, maar wat precies zou jij dan doen met de schematics van een NFC tag lezer IC? Behalve aan hun concurrenten verkopen?

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

Oyster schreef op donderdag 12 december 2013 @ 22:27:
Ik snap best dat jouw beeld van de echte wereld een wereld van acceptatie is, maar er zijn mensen die daar anders over denken.
Wat ik van hem lees is zijn echte wereld er een van realisme en pragmatisme -- maw, hoe dingen in de echte wereld gaan en niet zoals in films, series of bij grootspraak op een forum. Dat doet overigens niet af aan je idealen, maar "pick your battles". Ik vergelijk dit met dat topic laatst over die jongen in de tram die een boete kreeg omdat hij per se legitimatie moest zien oid -- op papier allemaal heel leuk, maar in de praktijk eindigde het na weken precies zoals door de realistische pragmatisten opgemerkt: dat hij zijn boete moest betalen.

Je weet hiet helemaal niet of de winkel iets opslaat. Je weet niet hoe het zit met algemene voorwaarden waar je mee akkoord gaat bij het betreden van het pand en/of een tot aankoop van goederen over te gaan -- ze moeten je leeftijd controleren volgens de wet, en bij een valse legitimatie zijn ze alsnog fout, dus rest ze weinig keus de echtheid van het legitimatiebewijs te verifieren. Nodig dus. Of dat stand houdt weet ik niet -- ik ben ook geen jurist -- maar men roept al weer heel makkelijk dat van alles niet mag.

Vervolgens zelfs al sta je in je gelijk ga je dat nooit krijgen. Wachten en de politie bellen dan verzoeken ze je hetpand te verlaten, en doe je dat niet dan komt de politie voor jou en niet voor hun. En te slotte zelf als je je gelijk krijgt, wat win je er dan mee? Men maakt zich tegenwoordig meer druk om symboolpolitiek dan echte zaken.

Verwijderd

FREE SMOKERS

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

WTF? BSN gevraagd bij Pathé? 8)7 Het moet echt niet gekker worden... Vraag dan het mobiele nummer, dan heb je ook een unieke ID.

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:38

orf

Zoijar schreef op donderdag 12 december 2013 @ 22:45:
[...] Dat doet overigens niet af aan je idealen, maar "pick your battles". Ik vergelijk dit met dat topic laatst over die jongen in de tram die een boete kreeg omdat hij per se legitimatie moest zien oid -- op papier allemaal heel leuk, maar in de praktijk eindigde het na weken precies zoals door de realistische pragmatisten opgemerkt: dat hij zijn boete moest betalen. [...]
Misschien heb je dat topic niet helemaal tot het eind gevolgd. Zie NeutraleTeun in "Onterecht proces-verbaal, bezwaar... maar hoe verder"

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 00:38
Sinds kort hebben we bij de Albert Heijn waar ik werk ook ID-scanners staan. Het enige wat deze doet is met behulp van OCR de datum uitlezen en dan een groen lampje+piepje geven indien >16 (>18 vanaf 1-1-2014) en rood+zoemer indien <16 (<18). Dus... TS... Weet je zeker hoe het apparaat werkt? Welke het is?

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
http://idreaders.nl

Het is dus een gewoon een commercieel product dat verkocht wordt, en gezien de mogelijke consequenties voor supermarkten enigszins begrijpelijk dat ze extra middelen aanschaffen.

Supermarkten zouden er beter voor kunnen kiezen om tabak en sterke drank bij een aparte kassa te laten afrekenen. Alleen maak je van de "gebruikers" ook echte paria van de samenleving. Het beleid is halfbakken en zeker geen oplossing.

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Site ziet er ook lekker betrouwbaar uit.

Ik vind het eigenlijk een geweldige manier om op grote schaal persoongegevens te stelen. Naast het scannen van die code, leest hij direct BSN en andere leuke dingen af, slaat die op en bij een "firmware update" haal je ze van dat ding af, en hoppa, de gegevens van zomaar een paar duizend mensen.

Maar, zelfs al wordt dat niet gedaan, het is al sneu genoeg dat blijkbaar dit ook al digitaal moet. Zo heel moeilijk is het toch niet om te rekenen hoe oud iemand is? Ja, natuurlijk kun je ID's vervalsen, maar ik vraag me af hoevaak dat nou gebeurd om bier te halen. Dan haal je gewoon je 17 jarige vriendje die bier haalt, probleem opgelost.

Het is blijkbaar gewoon in om om 1 probleem te verhelpen er aardig wat bij te maken.

Ik zal iig weigeren mijn ID kaart op die manier te laten scannen, al heb ik ze eerlijk gezegd nog nooit gezien. Ik betwijfel trouwens of ze je echt kunnen verplichten zo'n scan te moeten doen.

• ShitHappens
Ja, als ze de scan opnemen in de huisregels, dan heb je je daaraan te houden.

En heb dus zelf deze in de winkel staan: http://idreaders.nl/produ...duct_id=48&category_id=16
Dus geen koppeling naar kassa, niets extra uitlezen enzo.
[b]Iblies schreef op donderdag 12 december 2013 @ 23:28:
Supermarkten zouden er beter voor kunnen kiezen om tabak en sterke drank bij een aparte kassa te laten afrekenen. Alleen maak je van de "gebruikers" ook echte paria van de samenleving. Het beleid is halfbakken en zeker geen oplossing.
Tabak gaat over het algemeen al via een klantenservice/balie oid, behalve die kleine supermarktjes waar het niet anders kan. Zelfde voor sterke drank, dat is in een supermarkt een afzonderlijke ruimte, en daarbuiten heet het een slijterij.
Maar goed, anderen zijn ook weer fan van het hele idee dat je alcohol alleen maar in de slijterij moet kunnen krijgen.

[ Voor 53% gewijzigd door ShitHappens op 12-12-2013 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Beetje reclame voor de de security-afdeling van de Radboud-universiteit, een kaart die alleen die dingen verifieert die ook echt nodig zijn. Dat wordt ook door de overheid gevolgd en met een beetje geluk krijgen we dus een dergelijke variant van de ID-kaart.

Als ze dan meer opvragen dan alleen of je 18+ bent, kun je dat controleren en bij de winkel gaan klagen. Volgende stap: voorkomen dat ze überhaupt meer dan de leeftijd kunnen opvragen, maar dat zou zo'n kaart wel erg ingewikkeld maken.

De wet zegt dat je 16/18 moet zijn voor alcohol of tabak, dus dat je dat bewijst met een ID-kaart is op zich echt geen big-brother. Het probleem is slechts dat je niet zeker weet wat ze allemaal met die kaart doen, terwijl ze daar ook gewoon je BSN uit kunnen halen zonder dat je het weet. Bij die IRMA-kaart weet je natuurlijk nog steeds niet of die data enkel eenmalig gebruikt wordt of dat het wordt opgeslagen, maar het enige wat er dan op te slaan valt is "er is iemand geweest die 18+ is", dat mogen ze van mij wel weten. :)

[ Voor 33% gewijzigd door bwerg op 13-12-2013 00:34 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ShitHappens schreef op donderdag 12 december 2013 @ 23:51:Ja, als ze de scan opnemen in de huisregels, dan heb je je daaraan te houden.
Zo kan ik er ook nog wel eentje. In de 2e wereld oorlog moest je ook verplicht een paspoort met vingerafdrukken hebben. Wel zo makkelijk om die joden te verlinken want daar zijn er ook genoeg voor geld in 'vakantiekampen' geëindigd. (Om er maar even een Godwinnetje tegen aan te gooien.)

Maar het is een proef dus het is geen wet en hoef je er niet aan te houden. En dan kan je dus ook dmv discussiëren de rij net zo lang ophouden dat ze je publiekelijk uitbaggeren of je alsnog je zin krijgt en al die mensen hebben gezien dat het ook zonder die volkomen kinderachtige regels kan. Want het is volslagen bezopen (pun intended) om je inhoud van je ID in een database te moeten opslaan omdat je als minderjarige misschien wel eens wat alcohol zou kunnen kopen. Alsof de ouders te onbeholpen zijn om hun kinderen te leren dat zoiets op die leeftijd minder stoer is dan het lijkt. Want dat is nou net het hele punt van de overheid die zo nodig zich met zaken moet bemoeien die je met gewoon gezond verstand ook gewoon kan oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Toch best handig.

Als ze dan over een paar jaar eindelijk rokers meer zorgpremie gaan laten betalen, kunnen ze makkelijk zien wie hoeveel sigaretten heeft gehaad.

(Sarcasme)

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Hier stond onzin.

[ Voor 93% gewijzigd door CH4OS op 13-12-2013 00:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

ShitHappens schreef op donderdag 12 december 2013 @ 23:51:
Ja, als ze de scan opnemen in de huisregels, dan heb je je daaraan te houden.
Dat betwijfel ik dus ten zeerste, net dat algemene voorwaarden nooit tegen de wet in mogen gaan. Dus stel je zet in de AV van je webwinkel dat je als je besteld je eerstgeboren kind bij de volgende volle maan moet offeren, betekend nog niet dat je mensen daartoe kan verplichten. Een iets normaler voorbeeld is natuurlijk wet koop op afstand, grondwet nummer zoveel tegen discriminatie en dat soort dingen.

Ik kan in de huisregels van mijn huis/achtertuin/voortuin ook wel stellen dat iedere meid/vrouw van 18-30 alleen topless die gebieden mag betreden, maar, again, ik betwijfel of ik een kans heb in de rechtzaal als ik iemand voor de rechter sleep omdat ze mijn huisregel brak.

Gezien niet iedereen om je ID kaart mag vragen en al helemaal niet een volledige kopie mogen maken [want hoe weet ik dat dat niet gebeurd?] betwiijfel ik het of ik verplicht kan worden mijn ID door een apparaat te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Zoijar schreef op donderdag 12 december 2013 @ 22:45:
[...]

Wat ik van hem lees is zijn echte wereld er een van realisme en pragmatisme -- maw, hoe dingen in de echte wereld gaan en niet zoals in films, series of bij grootspraak op een forum. Dat doet overigens niet af aan je idealen, maar "pick your battles". Ik vergelijk dit met dat topic laatst over die jongen in de tram die een boete kreeg omdat hij per se legitimatie moest zien oid -- op papier allemaal heel leuk, maar in de praktijk eindigde het na weken precies zoals door de realistische pragmatisten opgemerkt: dat hij zijn boete moest betalen.
Zoals al gezegd: BOEM BULLSHIT!

Verder is dit natuurlijk geen argument, door makke schapen die zeggen: ja in m'n eentje doe ik niets of 'ik ga maar de weg van de minste weerstand' veranderd er natuurlijk nooit wat. Nee in z'n geval is het niet dat zo iemand pragmatisch is, nee dan ben je gewoon een slappe zak of heb je geen principes.
Je weet hiet helemaal niet of de winkel iets opslaat. Je weet niet hoe het zit met algemene voorwaarden waar je mee akkoord gaat bij het betreden van het pand en/of een tot aankoop van goederen over te gaan -- ze moeten je leeftijd controleren volgens de wet, en bij een valse legitimatie zijn ze alsnog fout, dus rest ze weinig keus de echtheid van het legitimatiebewijs te verifieren. Nodig dus. Of dat stand houdt weet ik niet -- ik ben ook geen jurist -- maar men roept al weer heel makkelijk dat van alles niet mag.
Haha, ja want een chip is niet na te maken? Gelukkig hebben we in Nederland een rechtstaat die naar de precieze situatie kan kijken en een oordeel kan vellen. Want volgens deze redenering moeten ze gewoon een medische analyse gaan doen wat je leeftijd is want ja 'die chip is ook na te maken' dus dit is 'nodig', komt u even mee, we nemen even wat wangslijm af, dit word verder niet opgeslagen in een database hoor!
Vervolgens zelfs al sta je in je gelijk ga je dat nooit krijgen. Wachten en de politie bellen dan verzoeken ze je hetpand te verlaten, en doe je dat niet dan komt de politie voor jou en niet voor hun. En te slotte zelf als je je gelijk krijgt, wat win je er dan mee? Men maakt zich tegenwoordig meer druk om symboolpolitiek dan echte zaken.
_o-

Ach ja, 'echte zaken'
Hoe ging hij ookalweer? Oja, zo ongeveer: 'show me the man and i'll find you the crime'

Weet je zeker dat je gister je hand uit stak op de fiets? Fietste je niet over de stoep? iets gedownload wat niet mag toevallig 4 jaar terug?
6 jaar terug toevallig een beetje veel kunstmest gekocht?
Heb je nog vuurwerk thuis liggen, misschien wel net te veel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Streskip
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11-09 19:53
Iemand gaf in dit topic aan een nog papieren rijbewijs te bezitten die nog geldig is, kan het nooit verplicht worden alleen al door die reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan00
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-09 16:07
Maar ondertussen willen we met z'n alle minder zorgpremie betalen, dus doen we het rook- en alcoholbeleid naar 18+, iedereen van <25 jaar checken, top.

Dat moet goed gecontroleerd worden bij winkels waar ze tabak- en alcoholhoudende producten verkopen, dus waarom niet een scannertje die alleen je leeftijd (niks mee, niks minder) uitleest?

Geen gedoe meer met kassadames die alcohol meegeven aan vrienden. -we kennen het allemaal-

Kaart er doorheen, lampje groen? mag je betalen. Lampje rood? sorry. Je mag alleen de appelsap afrekenen.

Als je het aan het kassasysteem koppelt en het scannen van alcohol en tabak onmogelijk maakt als er niet eerst een ID-kaart door de scanner is gegaan, kan je ook niet meer met de smoes 'oh, geen ID-kaart bij mij, vergeten' aankomen.
En geef de supermarkten/kassadames eens ongelijk, want zij moeten de boetes betalen als het verkeerd gaat.

Lijkt mij een kwestie van tijd voordat dit is ingeburgerd en het de normaalste zaak van de wereld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Nogmaals, waarom moet er weer persé een scanner bij [die heus echt alleen maar kijkt wanneer je geboren bent hoor!] bijkomen als zelfs de meest simpele kassamiep kan zien bedenken dat je minimaal op 13 december 1997 geboren moet zijn om booze en peuken te kopen?

Ook hebben mensen die zich niet meer hoeven te identifieren omdat je op een kilometer afstand al ziet dat hij/zij 18+ is [zoals ik] een probleem. En ja, ik heb er bezwaar tegen dat ik telkens kan laten zien dat ik toch echt ouder ben dan 16/18 als ik drank koop. En ga jij aan een ouwe knar die zijn jenevertje wilt maar uitleggen dat hij echt zijn ID kaart moet meenemen zodat het apparaat kan zien dat hij echt 70 is en niet stiekem een jochie van 15 met een pruik :P

En je lost helemaal niks op. Denk je nou echt dat jongeren massaal drank/peuken halen met vervalste ID kaarten? :/ Nee joh, zoals ik al zei, die halen hun vriendje van 16 [eerdaags 18], geven hem 20 euro en hij haalt twee kratten bier. Probleem opgelost. Hoe gaan we dat oplossen? Je moet je in een straal van 100m identificeren? Maximaal 2 alcoholhoudende artikelen per klant?

Dit is gewoon bedacht om een niet grootschalig probleem op te lossen, en geeft ondertussen meer problemen.

Want: wat als ik me met mijn papieren rijbewijs wil identificeren? Wat als een Duitser een biertje wilt halen? Dan moet het systeem dus met alle rijbewijzen. paspoorten en ID kaarten van de hele wereld werken. En daar zitten hele leuke tussen :P Rijbewijs van Zimbabwe is zo'n leuke.

Nah, gezond verstand + een telraam voor de kassamiep verslaat in dit geval een "bliep" automaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
GoldenSample schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 00:50:
[...]

Haha, ja want een chip is niet na te maken? Gelukkig hebben we in Nederland een rechtstaat die naar de precieze situatie kan kijken en een oordeel kan vellen. Want volgens deze redenering moeten ze gewoon een medische analyse gaan doen wat je leeftijd is want ja 'die chip is ook na te maken' dus dit is 'nodig', komt u even mee, we nemen even wat wangslijm af, dit word verder niet opgeslagen in een database hoor!
Dat is dus het hele punt, een fatsoenlijk ontworpen chip is extreem moeilijk na te maken. Onmogelijk is niks, maar de apparatuur die je dan nodig hebt gaat niemand krijgen om een minderjarige drank te laten kopen.
Verwijderd schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 00:20:
[...]

Want het is volslagen bezopen (pun intended) om je inhoud van je ID in een database te moeten opslaan omdat je als minderjarige misschien wel eens wat alcohol zou kunnen kopen.
Helemaal mee eens. Echter waar haal jij die database vandaan?

Ik ben het er helemaal mee eens dat er geen reden is om het in een database op te slaan voor de overheid, maar hoewel jij het telkens daarover hebt, heb ik nog niks gezien om aan te nemen dat dat gebeurd (buiten dat mogelijk intern de laatste 10 leeftijden in een array worden gegooid ofzo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sissors schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 08:07:
Helemaal mee eens. Echter waar haal jij die database vandaan?

Ik ben het er helemaal mee eens dat er geen reden is om het in een database op te slaan voor de overheid, maar hoewel jij het telkens daarover hebt, heb ik nog niks gezien om aan te nemen dat dat gebeurd (buiten dat mogelijk intern de laatste 10 leeftijden in een array worden gegooid ofzo).
De TS heeft het over een scanner die de gegevens ook op kan slaan.
Misschien dat ze dat dan nog niet direct doen maar dat kan dan een volgende stap zijn want volgens omroep Gelderland kon tijdens die proef nog steeds 20% van de jongeren aan alcohol komen dus de effectiviteit van die proef is niet onomstreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Ik zal misschien als "ignorant" overkomen maar ik heb het hele "mijn privacy is dierbaar" nooit gesnapt, zeker niet de felle reacties die er soms gegeven worden zodra men je ID 'durft' te vragen.

Als het in de toekomst verplicht wordt je te legitimaliseren om alcohol te kopen, dan is dat zo. Je moet je ook legitimaliseren voor de aankoop van vuurwapens (met vergunning), om een bankrekening af te sluiten, om een lening aan te gaan, om een job te krijgen, om naar school te gaan, om te reizen middels vliegtuig, om een aangetekende levering te ontvangen, om een levering bij het postkantoor op te halen, etc etc.

Het is niet alsof men je niet al lang 'volgt', maar hier zullen de samenzweringsexperts wel weer een aantal wall-of-texts over kunnen verzinnen. Als je niet wil opvallen in de maatschappij moet je vooral maar heel erg bezorgd zijn over je identiteit en wat er met je gegevens gedaan wordt om iets te krijgen wat je zelf wilt. Het zijn vooral de rode vlagjes die omhoog gaan bij de mensen die tussen de duizenden hun mond opentrekken...

Als je hier een probleem mee hebt om voor alcohol of sigaretten je te moeten legitimaliseren, moet je ze in een buurland halen of zolang het nog mogelijk is bij winkels waar ze niet je ID nodig hebben.

Ik ken iemand die zelfs schriftelijke testen moet afleggen elke keer als hij op een locatie onderhoud moet doen aan toestel, terwijl ze hem volledig uitlichten (natuurlijk afgifte ID en GSM) en het is maar een chemisch bedrijf.

Als Belg zal ik het waarschijnlijk nooit snappen waarom de Nederlanders zo'n issues hebben rond het tonen van hun identiteitskaart, het lijkt een gevoelige kwestie te zijn. Als het vooral een issue is wat men met de gegevens doet, dan kan je dit wel eisen maar ik vrees dat het heel makkelijk is dat zelfs binnen strikt afgebakende grenzen, je gegevens nog steeds, moedwillig of niet, voor andere doeleinden gebruikt worden.

tl;dr
Er zijn grotere problemen in de wereld dan je identiteit beschermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Phuncz schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 08:38:
Er zijn grotere problemen in de wereld dan je identiteit beschermen.
Ja, natuurlijk zijn er grotere problemen. Heb ik een stukje terug ook al gezegd.

Het probleem is dat stukje bij beetje steeds meer privacy en steeds meer vrijheid wordt ingeleverd. Dan weer een stukje hier, een beetje daar. Elk kleine beetje op zich maakt weinig uit, maar al die kleine beetjes bij elkaar sinds het begin van de 20e eeuw maken een heel grote afstand.

Want eigenlijk, waarom moet je een identiteitsbewijs op zak hebben? Omdat je niet wordt vertrouwd. De burger wordt niet meer vertrouwd. De overheid constant maar klagen dat de burger hun niet meer vertrouwt - maar moet vertrouwen niet van twee kanten komen? Alles wordt gecontroleerd, alles moet je kunnen bewijzen. Als de overheid nou eerst de burger eens zou vertrouwen, krijgt de burger misschien ook weer vertrouwen in de overheid!

Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Vergelijken met de 19de eeuw is niet helemaal op z'n plaats, de gemiddelde Nederlander toen had geen paspoort of wat dan ook want hij of zij zou nooit de grens kunnen passeren. Het idee om voor je lol verre landen te bezoeken was iets dat alleen de allerrijksten zich konden veroorloven.

Paspoorten bestonden al wel, in Henry IV van Shakespeare de beroemde St. Crispin speech wordt het al genoemd, een papiertje waarmee iemand terug naar Engeland kan varen. Dat suggereert dat zonder dat papiertje iemand niet terug zou kunnen gaan.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zal misschien als "ignorant" overkomen maar ik heb het hele "mijn privacy is dierbaar" nooit gesnapt, zeker niet de felle reacties die er soms gegeven worden zodra men je ID 'durft' te vragen.
Als het ID niet verplicht was geweest dan zou de GGD nooit zomaar op het idee gekomen zijn omdat het gros van de mensen geen ID bij zich zou hebben. Maar nu dat wel het geval is wordt de deur open gezet om het voor alles en nog wat te gaan vragen.
Er wordt dan voorbij gegaan of het überhaupt wel zin heeft in de praktijk en uiteindelijk zal de consument voor de kosten van deze schijnmaatregel moeten opdraaien.
Als je hier een probleem mee hebt om voor alcohol of sigaretten je te moeten legitimaliseren, moet je ze in een buurland halen of zolang het nog mogelijk is bij winkels waar ze niet je ID nodig hebben.
En wat schiet je daar mee op? Als je zaken die je tegenstaan gaat vermijden ipv ze direct aan proberen te pakken? De overheid is er om de burgers te helpen, niet om ze bij van alles en nog wat lastig te vallen met onbelangrijke zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Mx. Alba schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 08:58:
Want eigenlijk, waarom moet je een identiteitsbewijs op zak hebben? Omdat je niet wordt vertrouwd.
Omdat men zich anders kan voordoen als eender wie. Als je niet goed overkomt met je buurman, geef je zijn naam he. Hallo meneer de politieagent, ik ben dan wel dronken op de weg, mijn naam is *naam van buurman*.
En ook omdat men zo kan zien of jij een crimineel bent of niet, met een verleden. Verantwoordelijkheid wordt ontweken in anonimiteit.
De burger wordt niet meer vertrouwd. De overheid constant maar klagen dat de burger hun niet meer vertrouwt - maar moet vertrouwen niet van twee kanten komen? Alles wordt gecontroleerd, alles moet je kunnen bewijzen. Als de overheid nou eerst de burger eens zou vertrouwen, krijgt de burger misschien ook weer vertrouwen in de overheid!
Je kan toch vragen wie wat heeft besloten en wie waar verantwoordelijk is ?
Ik zie het probleem niet: als er ergens is waar je je privacy niet kan beschermen, is het in de politiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-09 18:42
Heb je de discussie ook werkelijk gelezen? Ik krijg het gevoel van niet...

Sowieso gaat een vergelijk van het kopen van een pakje sigaretten of een blikje bier t.o. het kopen van een vuurwapen of het openen van een rekening natuurlijk compleet scheef. Je hebt denk ik wat moeite om de gevallen in het juiste perspectief te zien.

Het probleem wat hier wordt aangekaart is niet zozeer het tonen van de legitimatie, maar het inzetten van elektronische middelen om dit te controleren en de eventuele gevolgen die het kan hebben. Jij snapt 'ons Nederlanders' niet vanwege alle heisa, wij snappen 'jullie Belgen' andersom niet dat jullie het allemaal maar prima vinden dat de overheid zijn burgers tot in de detail probeert te profileren. Ik hoop dat je begrijpt dat ik deze even terug geef zoals je het uitdeelt... want wij kunnen uiteraard niet voor al onze medelanders spreken... dus dat moeten we denk ik ook maar laten.

Ik weet overigens niet of je de laatste jaren het nieuws een beetje volgt... want je opmerking 'er zijn grotere problemen dan je identiteit beschermen' doet mij vermoeden van niet. Juist op dit moment is jouw en mijn privacy wereldwijd een groot probleem... een steeds groter wordend probleem. Neemt niet weg dat erg hele erge rampen en oorlogen e.d. in de wereld zijn, maar omdat die er zijn moet ik het maar okay vinden dat de overheid en bedrijven mij tot in details wil profileren? Of al die socialmedia bedrijven die niet alleen jou, maar je volledige familie en vriendenkring profileren en van ieder persoon individueel ook nog eens kunnen presenteren wat hun interesses en voorkeuren zijn? Bijvoorbeeld als jij wil weten wat je tante als cadeau voor haar verjaardag wil hebben dan is er bijna niemand meer die jou dat beter kan vertellen dan Google. Ik vind het ENORM beangstigend dat de overheid en voor mij volledig vreemde bedrijven bestaan die mensen toegang kunnen geven tot zeer persoonlijke gegevens. Wat dacht je bijvoorbeeld van het tracken van mensen mbt wat ze allemaal bekijken op pornosites om dergelijke gegevens eventueel tegen een persoon te kunnen gebruiken? Was vorige week nog in het nieuws.

Het is hier al eerder aangehaald... de term 'pragmatisch denken' wordt veel te snel verward met een slappe houding en gebrek aan principes... oftewel de weg van de minste weerstand. Mag jij zelf invullen wat ik van jouw reactie vind. De overheid gaat uit van het standpunt van wantrouwen...
Omdat men zich anders kan voordoen als eender wie. Als je niet goed overkomt met je buurman, geef je zijn naam he. Hallo meneer de politieagent, ik ben dan wel dronken op de weg, mijn naam is *naam van buurman*. En ook omdat men zo kan zien of jij een crimineel bent of niet, met een verleden. Verantwoordelijkheid wordt ontweken in anonimiteit.
Dat is toch echt alle gekheid op een stokje? Omdat jij van die enkele gevallen uitgaat waar iemand valse gegevens opgeeft, dan moet iedere andere eerlijke burger daar maar de consequenties van ondervinden? Wat een onzin zeg! Dus omdat er toch wel regelmatig mensen worden aangehouden in de auto met een slokje op, moet iedereen maar een alcoholslot in de auto? Of omdat de hond van de buurman op de stoep schijt moet iedereen hondenbelasting gaan betalen? Oftewel, iedereen potentieel verdacht! Dat zijn o.a. de basiskenmerken van een politiestaat... onze overheid acteert steeds meer op een basis van wantrouwen en dat merkt het volk en voelt zich daar zeer ongemakkelijk bij.

[ Voor 22% gewijzigd door MicGlou op 13-12-2013 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Ik vind dit onderwerp interessant om over te discussiëren om meer inzicht te krijgen op de motivaties van de verschillende meningen. Voel je dus niet aangevallen door mijn mening of uitingen, het is heus niet slecht bedoeld.
MicGlou schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 10:13:
Heb je de discussie ook werkelijk gelezen? Ik krijg het gevoel van niet...

Sowieso gaat een vergelijk van het kopen van een pakje sigaretten of een blikje bier t.o. het kopen van een vuurwapen of het openen van een rekening natuurlijk compleet scheef. Je hebt denk ik wat moeite om de gevallen in het juiste perspectief te zien.
Dat was van mijn kant ook meer een algemeen argument omdat dezelfde gevoelens weer naar boven komen zoals bij elke discussie die over privacy of identiteitskaarten gaat.
Het probleem wat hier wordt aangekaart is niet zozeer het tonen van de legitimatie, maar het inzetten van elektronische middelen om dit te controleren en de eventuele gevolgen die het kan hebben. Jij snapt 'ons Nederlanders' niet vanwege alle heisa, wij snappen 'jullie Belgen' andersom niet dat jullie het allemaal maar prima vinden dat de overheid zijn burgers tot in de detail probeert te profileren. Ik hoop dat je begrijpt dat ik deze even terug geef zoals je het uitdeelt... want wij kunnen uiteraard niet voor al onze medelanders spreken... dus dat moeten we denk ik ook maar laten.
Ik snap het probleem niet met de overheid die je profileert, dat doet Google met volledig economische motivatie al door hun zoekmachine, telefoontoestellen en tablets. Ik zie het probleem ook niet in dat de overheid mij profileert omdat ze voor 99,9999% kans ook geen issues gaan zien in mijn gedrag/profiel.

Er worden dagelijks vele mensen opgelicht, uitgebuit en misbruikt juist door het gebrek aan identificatie en de daaraan verbonden verantwoordelijkheid. Zoals Marktplaats, donkere steegjes en phishing.
Natuurlijk, "goede huisvader", maar in onze maatschappij moeten veel mensen nog steeds met het handje vastgehouden worden omdat natuurlijke selectie wordt vermeden door de samenleving.
Ik weet overigens niet of je de laatste jaren het nieuws een beetje volgt... want je opmerking 'er zijn grotere problemen dan je identiteit beschermen' doet mij vermoeden van niet. Juist op dit moment is jouw en mijn privacy wereldwijd een groot probleem... een steeds groter wordend probleem. Neemt niet weg dat erg hele erge rampen en oorlogen e.d. in de wereld zijn, maar omdat die er zijn moet ik het maar okay vinden dat de overheid en bedrijven mij tot in details wil profileren? Of al die socialmedia bedrijven die niet alleen jou, maar je volledige familie en vriendenkring profileren en van ieder persoon individueel ook nog eens kunnen presenteren wat hun interesses en voorkeuren zijn? Bijvoorbeeld als jij wil weten wat je tante als cadeau voor haar verjaardag wil hebben dan is er bijna niemand meer die jou dat beter kan vertellen dan Google. Ik vind het ENORM beangstigend dat de overheid en voor mij volledig vreemde bedrijven bestaan die mensen toegang kunnen geven tot zeer persoonlijke gegevens. Wat dacht je bijvoorbeeld van het tracken van mensen mbt wat ze allemaal bekijken op pornosites om dergelijke gegevens eventueel tegen een persoon te kunnen gebruiken? Was vorige week nog in het nieuws.
Dat is nu éénmaal een ontwikkeling van de maatschappij: men wil meer veiligheid, men dient zich te verantwoorden (identiteit). Men wilt goedkopere producten, men moet compenseren op andere manieren (koopprofiel).

Je zegt wel "de laatste jaren", maar dit is al de laatste 50 jaren bezig.
Dat is toch echt alle gekheid op een stokje? Omdat jij van die enkele gevallen uitgaat waar iemand valse gegevens opgeeft, dan moet iedere andere eerlijke burger daar maar de consequenties van ondervinden? Wat een onzin zeg! Dus omdat er toch wel regelmatig mensen worden aangehouden in de auto met een slokje op, moet iedereen maar een alcoholslot in de auto? Of omdat de hond van de buurman op de stoep schijt moet iedereen hondenbelasting gaan betalen? Oftewel, iedereen potentieel verdacht! Dat zijn o.a. de basiskenmerken van een politiestaat... onze overheid acteert steeds meer op een basis van wantrouwen en dat merkt het volk en voelt zich daar zeer ongemakkelijk bij.
Het probleem is dat wanneer misbruik mogelijk is, dit wordt uitgebuit. Hoe makkelijker het gaat, hoe meer het gedaan wordt. Er is een reden dat Marktplaats een broedhaard voor oplichters is, omdat het niet opgelost wordt. Het gaat niet over mijn wensen, maar ik geef uitleg hoe ik bijvoorbeeld denk. Als men morgen niemand meer verplicht om zich te moeten legitimaliseren, dan heeft de misbruik geen einde meer.

Dat alcohol en tabak aan banden gelegd wordt onder 18 jaar heeft er volledig mee te maken dat men de winkeliers heeft vertrouwd dit zelf op te lossen door hier concreet zich aan te houden (niet gebeurd) en daarvoor heeft men getracht dat de burgers zelf hier verantwoordelijkheid voor nemen (ook niet gebeurd). Dus de volgende stap is harde maatregelen. Dit gaat altijd ten koste van anderen. Alle acties gaan altijd ten koste van iemand, het is maar dat het voor de maatschappij het voornaamste is (of zou moeten zijn) dat de meeste mensen van kwaad en onheil beschermd worden. De meeste mensen vinden het nog steeds leuker dat ze hun zoon of dochter niet in het ziekenhuis moeten aantreffen voor onverantwoordelijk gebruik dan dat men zich moet legitimaliseren. Dat is natuurlijk een standpunt als een ander, maar dat is nu éénmaal een eigenschap van de maatschappij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Mx. Alba schreef op donderdag 12 december 2013 @ 15:27:
[...]

Tot aan het eind van de 19e eeuw had niemand een ID-kaart of een paspoort. Van visa had geen enkel land nog gehoord. Iedereen was vrij om te gaan en staan waar hij wilde. De eerste staat die verplichte ID-kaarten voor iedereen invoerde was.... Ja, je voelt de Godwin al aankomen hè? Nazi-Duitsland. "Ausweis bitte!" was een gotspe, een totalitaire maatregel, totaal ongehoord in een vrij land! Maar ondertussen vinden we het heel normaal dat zelfs baby's een paspoort moeten hebben als je ermee de grens over wilt!

Big Brother ontstaat niet van de ene op de andere dag. Het is een geleidelijk proces waarbij de burger telkens weer een klein beetje van zijn vrijheid en/of zijn privacy inlevert. Dat maakt immers toch niet uit, het is maar één centimeter. Maar een heleboel centimeters bij elkaar maken onderhand al ruim een kilometer. Vergeleken bij de huidige Westerse wereld was Nazi-Duitsland zowat een vrijstaat. Maar de kikker blijft lekker in het steeds warmer wordende water zitten...
Lees even Wikipedia: Passport en je gaat redelijk kort door de bocht. Voor de 19e eeuw was je niet zo vrij om te gaan en te staan waar je wilde. Ten eerste was reizen stukken ingewikkelder dan nu (auto, vliegtuig waren er niet, zee gaande boten redelijk gevaarlijk etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Laatst online: 20:13
Ik ging laatst een flesje alcohol kopen (sinds lange tijd) aangezien ik bezoek kreeg.
Gewoon in de slijterij, en kreeg de vraag van de verkoper of ik mij zou willen legitimeren.
Ik kijk en hem en vraag hem "Serieus?".
Jazeker, zegt hij, we zijn wettelijk verplicht iedereen te controleren die jonger is dan 24 jaar.
"Aha, maar ik ben 27, en nu?".
Tja, dan hoeft het niet.

Toen gaf ik aan dat dat toch ook wel belachelijk was. Ik wil hem wel tonen hoor als je dat wilt.
Nee nee, hij geloofde het allemaal wel, en gaf ook aan het gewoon een wettelijke verplichting was.

Tonen heb ik in zo'n situatie weinig tot geen moeite mee, maar laten swipen gaat mij ook te ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie001
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07-09 21:31
Wat nu als straks alle systemen die dingen van je registreren aan elkaar gekoppelt worden, in hoeverre dat al niet gedaan wordt. Wie mogen en kunnen die databases raadplegen? overheden? opsporingsdiensten? belastingdienst? verzekeraars? werkgevers? andere commerciele bedrijven? en op welke voorwaarden? Ze kunnen je in principe al erg gedetailleerd volgen doormiddel van je gsm-locatie, camera's, pin betalingen, bonuskaarten(eetgedrag), surf-gedrag, bel-gedrag, kijkgedrag, welke verenigingen je lid bent. Dan heb ik het nog niet eens over wat mensen zelf posten op social media over hun zelf of andere.

Op sommige punten kan het zelfs onze sociale zorgstaat gaan ondermijnen. Neem nu de verzekeraars.
Die zouden maar wat graag een gedetailleerd profiel van iedereen willen hebben, zodat ze daar de premie op aan kunnen passen. Denkend aan of je rookt en/of drinkt, of je sport, of je gezonde voeding eet, of je erfelijk belast bent of je veel vrienden hebt of niet. Zeg maar alle factoren die invloed kunnen hebben op lichaam en geest.

Of werkgevers die kunnen achterhalen hoe iemand zijn levenstijl is alvorens je aangenomen wordt.

Ik ben zeker niet tegen enige vorm van handhaving/controle, maar het slaat wel erg door richting totale controle. Ik mag aanemen dat niemand het fijn vindt als 24/7 op zijn vingers gekeken wordt. Het is misschien wel erg allu-hoedjes, maar de mensen die zeggen dat ze alles van ze mogen weten vind ik dan weer erg naief.

Dus echt onbelangrijk is deze discussie niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Eddie001 schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 12:36:
Wat nu als straks alle systemen die dingen van je registreren aan elkaar gekoppelt worden, in hoeverre dat al niet gedaan wordt.
Wat wordt er dan geregistreerd? Er is behalve onderbuikgevoelens en glijdende schaal drogredenaties nog absoluut niks gegeven waaruit zou blijken dat er een database wordt bijgehouden, ipv dat hij gewoon de leeftijd checkt.
Op sommige punten kan het zelfs onze sociale zorgstaat gaan ondermijnen. Neem nu de verzekeraars.
Die zouden maar wat graag een gedetailleerd profiel van iedereen willen hebben, zodat ze daar de premie op aan kunnen passen. Denkend aan of je rookt en/of drinkt, of je sport, of je gezonde voeding eet, of je erfelijk belast bent of je veel vrienden hebt of niet. Zeg maar alle factoren die invloed kunnen hebben op lichaam en geest.
Offtopic, gezien het vorige punt, maar dat zou ik persoonlijk meer exact het omgekeerde noemen, de sociale zorgstaat in leven houden.
[...]

Want eigenlijk, waarom moet je een identiteitsbewijs op zak hebben? Omdat je niet wordt vertrouwd. De burger wordt niet meer vertrouwd. De overheid constant maar klagen dat de burger hun niet meer vertrouwt - maar moet vertrouwen niet van twee kanten komen? Alles wordt gecontroleerd, alles moet je kunnen bewijzen. Als de overheid nou eerst de burger eens zou vertrouwen, krijgt de burger misschien ook weer vertrouwen in de overheid!

Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.
De meest misbruikte quote op het internet...

Maar hoe had jij precies gezien dat de overheid de burgers moet vertrouwen? Geen alcoholcontroles meer in het verkeer? Want de overheid moet de burger vertrouwen dat ze niet met drank op gaan rijden? Geen controle meer op wie er een uitkering krijgt? Gewoon vertrouwen dat ze er recht op hebben? Dat zijn geen dingen waardoor ik meer vertrouwen in een overheid zou krijgen, juist precies het omgekeerde!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

NeutraleTeun schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 12:25:
Ik ging laatst een flesje alcohol kopen (sinds lange tijd) aangezien ik bezoek kreeg.
Gewoon in de slijterij, en kreeg de vraag van de verkoper of ik mij zou willen legitimeren.
Ik kijk en hem en vraag hem "Serieus?".
Jazeker, zegt hij, we zijn wettelijk verplicht iedereen te controleren die jonger is dan 24 jaar.
"Aha, maar ik ben 27, en nu?".
Tja, dan hoeft het niet.

Toen gaf ik aan dat dat toch ook wel belachelijk was. Ik wil hem wel tonen hoor als je dat wilt.
Nee nee, hij geloofde het allemaal wel, en gaf ook aan het gewoon een wettelijke verplichting was.

Tonen heb ik in zo'n situatie weinig tot geen moeite mee, maar laten swipen gaat mij ook te ver.
Dat tonen tot een latere leeftijd is omdat het lastig in te schatten is of iemand 17 is of 19. Als iemand 25 is kun je wel zien dat die ouder is als 18, het is gewoon een regel om het controleren wat makkelijker te maken voor het personeel (dat het personeel zelf dit niet snapt en dan moeilijk gaat doen als iemand van 25 er uitziet als 20 (wat oud genoeg is want 20 is ook ouder dan 18) tja... Dat ligt aan het personeel en degene die ze opgeleid heeft.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Voor Sinterklaas had ik bij een slijter iets gekocht en daar moest ik in een soort cameraatje kijken om mijn leeftijd te checken (überhaupt weird, ik ben ruuuuim over de 18 :P ) en dat apparaatje checkte (schijnbaar?) of ik ouder was dan 18. Heel apart.
Blijkbaar worden de beelden naar een centrum gestuurd waar een medewerker controleert of iemand er oud genoeg uitziet, bij twijfel moet er alsnog gelegitimeerd worden.
nieuws: Slijterijen checken leeftijd klant met webcam

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:22
VasZaitsev schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 03:13:
Nogmaals, waarom moet er weer persé een scanner bij [die heus echt alleen maar kijkt wanneer je geboren bent hoor!] bijkomen als zelfs de meest simpele kassamiep kan zien bedenken dat je minimaal op 13 december 1997 geboren moet zijn om booze en peuken te kopen?
Omdat je bepaalde scanners kunt koppelen aan de kassa en er vervolgens voor kunt zorgen dat er simpelweg niet betaald kan worden.
Van de week Panopticon zitten kijken http://panopticondefilm.nl/ en daar komt een dergelijk kassasysteem voorbij.
Ben je volgens het systeem niet oud genoeg dan weigert de kassa en kun je gewoon niets kopen.
Qua privacy ben ik niet direct een voorstander van dergelijke systemen en hink op twee gedachten.
Aan de ene kant de gedachte dat men puur een leeftijdscontrole doet en geen gegevens opslaat en tegelijkertijd de gedachte dat er vandaag de dag zoveel "stiekem" opgeslagen wordt en je er niet zomaar op kunt/moet vertrouwen dat het niet gebeurt.
Voor de winkelier zie ik nog wat voordeel van een dergelijk systeem in de bescherming van de kassamiep.
De kassamiep hoeft en kan nu geen besluit te nemen en kan ook niet gedwongen worden door vriendjes of blaaskaken om toch een en ander te verkopen.
Zoals men in bij Little Britain zou zeggen "Computer says no" 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

anandus schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 13:29:
[...] Blijkbaar worden de beelden naar een centrum gestuurd waar een medewerker controleert of iemand er oud genoeg uitziet, bij twijfel moet er alsnog gelegitimeerd worden.
Dan is de id kaart scannen methode toch een stuk eerlijker. En ook prettiger. :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tleilaxu
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
ninjazx9r98 schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 13:32:
[...]

Omdat je bepaalde scanners kunt koppelen aan de kassa en er vervolgens voor kunt zorgen dat er simpelweg niet betaald kan worden.
Van de week Panopticon zitten kijken http://panopticondefilm.nl/ en daar komt een dergelijk kassasysteem voorbij.
Ben je volgens het systeem niet oud genoeg dan weigert de kassa en kun je gewoon niets kopen.
Qua privacy ben ik niet direct een voorstander van dergelijke systemen en hink op twee gedachten.
Aan de ene kant de gedachte dat men puur een leeftijdscontrole doet en geen gegevens opslaat en tegelijkertijd de gedachte dat er vandaag de dag zoveel "stiekem" opgeslagen wordt en je er niet zomaar op kunt/moet vertrouwen dat het niet gebeurt.
Voor de winkelier zie ik nog wat voordeel van een dergelijk systeem in de bescherming van de kassamiep.
De kassamiep hoeft en kan nu geen besluit te nemen en kan ook niet gedwongen worden door vriendjes of blaaskaken om toch een en ander te verkopen.
yep, dat ziet er soms wel raar uit bij de supermarkt, dan moet zo'n kassameisje van 15 of 16 aan mensen van 20 om legitimatie gaan vragen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

anandus schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 13:29:
Voor Sinterklaas had ik bij een slijter iets gekocht en daar moest ik in een soort cameraatje kijken om mijn leeftijd te checken (überhaupt weird, ik ben ruuuuim over de 18 :P ) en dat apparaatje checkte (schijnbaar?) of ik ouder was dan 18. Heel apart.
Blijkbaar worden de beelden naar een centrum gestuurd waar een medewerker controleert of iemand er oud genoeg uitziet, bij twijfel moet er alsnog gelegitimeerd worden.
Grappig. Waarom kan de slijter dit niet zelf bepalen? Of hebben we het hier over een landelijke keten die het eigen personeel niet vertrouwd of kundig genoeg acht om bij twijfel een ID-kaart af te lezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 14:46:
[...]

Grappig. Waarom kan de slijter dit niet zelf bepalen? Of hebben we het hier over een landelijke keten die het eigen personeel niet vertrouwd of kundig genoeg acht om bij twijfel een ID-kaart af te lezen?
Geen keten zo te zien (2 winkels), de apparaatjes kan je op de toonbank zien (die grijze dingen).
Degene achter de toonbank was iets ouder dan ik, jaartje of 50 en zou me prima in moeten kunnen schatten als meerderjarig zijnde (ik ben 35 :P ).
Ik heb geen flauw idee waarom het via die apparaten moet.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

In Amerika is het ook zo dat ze van iedereen die eruit ziet als onder de 30 het ID moeten checken om te zien of ze wel boven de 21 zijn. En dan krijg je soms juist discussies met vrouwen die wel om hun ID gevraagd willen worden want ze zien er toch niet ouder dan 30 uit??? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ShitHappens schreef op donderdag 12 december 2013 @ 22:58:
Sinds kort hebben we bij de Albert Heijn waar ik werk ook ID-scanners staan. Het enige wat deze doet is met behulp van OCR de datum uitlezen en dan een groen lampje+piepje geven indien >16 (>18 vanaf 1-1-2014) en rood+zoemer indien <16 (<18). Dus... TS... Weet je zeker hoe het apparaat werkt? Welke het is?
Helaas is de controleerbaarheid voor de klant nul. Als je de leeftijd wilt controleren, prima (al zou de baard een hint moeten zijn), maar daar komen geen apparaten bij kijken. Als de kassamiep echt te dom is om dat zelf te bedenken bouw je maar een apparaatje dat aangeeft welke geboortedatum vandaag 18 jaar oud betekent en dan mag ze dat vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 15:12:
[...]

Helaas is de controleerbaarheid voor de klant nul. Als je de leeftijd wilt controleren, prima (al zou de baard een hint moeten zijn), maar daar komen geen apparaten bij kijken. Als de kassamiep echt te dom is om dat zelf te bedenken bouw je maar een apparaatje dat aangeeft welke geboortedatum vandaag 18 jaar oud betekent en dan mag ze dat vergelijken.
Punt is dat je dat niet aan de kassa kan koppelen (wat meerdere keren al genoemd is).

Op deze manier kan ze niet onder druk worden gezet door 'vrienden' bijvoorbeeld om toch maar te verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Dus je vertrouwt zo iemand wel honderden euro's toe, maar niet dat hij/zij niet aan minderjarige vrienden drank of sigaretten verkoopt?

Iets met "pay peanuts, get monkeys"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Mx. Alba schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 15:33:
Dus je vertrouwt zo iemand wel honderden euro's toe, maar niet dat hij/zij niet aan minderjarige vrienden drank of sigaretten verkoopt?

Iets met "pay peanuts, get monkeys"...
Euhm, ja. Dit is ook makkelijker voor degene die daarachter zit, want die hoeft zich niet druk erom te maken dat vrienden d'r onder druk zetten, want ze kan het dan gewoon niet verkopen.

En ze honderden Euro's toevertrouwen slaat nergens op, want het is niet alsof aan het einde van de dag de cassieres hun geld inleveren en de supermarkt ze op hun ogen geloofd dat het juist is, dat wordt allemaal nageteld en vergeleken met de gegevens van die kassa. Dus je kan nooit zomaar met honderden Euro's ervandoor gaan.

(Ja tuurlijk je kan het doen, maar ze weten direct wie het heeft gedaan, je moet het terugbetalen, je hebt een strafblad en je kan nooit meer soortgelijk werk krijgen, dat lijkt met niet een heel goed idee).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

ninjazx9r98 schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 13:32:
[...]

Helaas vergeet je het tweede deel van mijn verhaal, het stukje waar alle problemen naar voren komen.

Volgens mij zijn alle ID kaarten van alle EU landen geldig in Nederland. Maar, er is nog geen standaard afgesproken, wel over rijbewijzen, maar niet over ID kaarten. De Nederlandse is compleet anders dan de Finse, die weer helemaal anders dan de Spaanse is etc. Dus, je zou dan een programma moeten maken wat eerst de hele kaart bekijkt om te kijken uit welk land ie komt, en daarna gericht kijken naar de leeftijd. Immers, je kan een kassamiep dat niet toevertrouwen, zij weet echt niet hoe een Finse ID-kaart eruit ziet, dus zij weet ook niet wanneer zij met een vervalsing te maken heeft. Punt is dan: dat ding scant de hele kaart, dus niet meer alleen een bepaalde code.

Ook moet de kassamiep nogsteeds naar de ID kaart kijken om de foto te checken, waar ook al haken en ogen aanzitten. Ik zie er compleet anders uit dan op mijn pasfoto, omdat ik nu lang haar en een baard heb, in plaats van gemillimeterd en baardloos.

En je voorbeeld van "computer says no" is ook heel erg leuk. Wie zegt dat dat systeem nooit fouten maakt? Wat als er een storing is? Als er zo'n systeem landelijk komt, gaat natuurlijk de overheid daarvoor zorgen, en denkende aan de OV-chipkaart..... :/

En zodra je vrienden je onder druk zetten, moet je misschien andere vrienden zoeken. Dit kan natuurlijk nooit een argument zijn voor zo'n systeem. Wat dan al een betere oplossing is, is dat je maar bij een beperkt aantal kassa's peuken en booze kan kopen, en dat daar alleen kassamiepen van 25 of ouder mogen zitten. Goedkopere oplossing, met minder storingen en geen privacy gezeur.

Elektrisch is niet altijd beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hokkie
  • Laatst online: 24-08 09:21

Hokkie

Hello

Even de topic snel doorgelezen, maar ik zie veel offtopic reacties en eigenlijk alleen maar meningen:

De vraag van de TS was:
Verwijderd schreef op zondag 08 december 2013 @ 15:50:
De vraag die mij nu bezig houdt is, kan dit zomaar? Iemand kan toch niet zomaar zonder mijn toestemming mijn id kaart uitlezen en mogelijk de data opslaan?
Het antwoord lijkt mij, NEE! Je moet overigens wel meewerken aan de controle...

Echter, om een beetje nuance in mijn antwoord te geven. Een medewerker bij een supermarkt is over het algemeen niet getraind om leeftijd in te schatten en laat staan een ID op echtheid te controleren. Om die reden zou de supermarkt zo'n apparaat kunnen hebben om de workflow te verbeteren.

EDIT:

Neemt niet weg overigens dat het op een schofterige manier is gebeurt, daar kan je zeker richting haar manager wel wat mee.

[ Voor 8% gewijzigd door Hokkie op 13-12-2013 15:57 ]

 MacBook Air M2  Apple TV 4 64GB  HomeKit  iPhone 13 Pro  Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Laatst online: 10-09 06:36

ATS

Sissors schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 15:31:
[...]
Op deze manier kan ze niet onder druk worden gezet door 'vrienden' bijvoorbeeld om toch maar te verkopen.
Natuurlijk kan dat wel. Je kan nog steeds onder druk gezet worden om een ID van iemand anders te accepteren, ondanks dat de foto niet klopt. Of zelfs om even je eigen ID te gebruiken als 18 jarige...

[ Voor 9% gewijzigd door ATS op 13-12-2013 15:59 ]

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Dus, je moet al training hebben in leeftijden schatten?

Zijn kassamiepen dan echt zo vreselijk dom? Natuurlijk hoeven ze het niet precies goed te doen, maar het verschil tussen 15 en 20 is mij iig wel duidelijk, ook bij meiden. het irritante is dat er veel meiden zijn die eruit zien alsof ze 18 zijn, maar hooguit 16 zijn, en eerder 14/15, maar dan vraag je gewoon ID. Probleem opgelost.

Gekke wereld leven we in dat het blijkbaar al een gave is als je kan inschatten of iemand ouder of jonger dan 18 is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hokkie

Hokkie

Hello

VasZaitsev schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 16:00:
Dus, je moet al training hebben in leeftijden schatten?
Ervaring = training of trainen = ervaring (die context bedoel ik, maar snap de verwarring) ;)

 MacBook Air M2  Apple TV 4 64GB  HomeKit  iPhone 13 Pro  Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hoe werkt dat bet buitenlanders dan, ik heb geen NL ID alleen een Engelse passport (nooit bij me) , die kunnen ze niet scannen, ik heb ook een plastic kaart maar die heeft geen chip (verblijfsdocument is geldig binnen NL als passport))
ok ik ziet niet meer minderjarig uit maar er zo wel andere buitenlanders die onder de 16 zijn of zo en tabac willen kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
De readers die wij hebben staan pikken ook een hoop uit andere EU landen. Daarnaast komen die zo sporadisch weinig voor, dat dan een menselijke controle wel moet kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hokkie

Hokkie

Hello

Wat je goed moet begrijpen is dat, en dat weet iedereen, de winkels dit opgelegd krijgen. Zij willen niets liever dan iedereen wat te verkopen, misschien interesseert ze het niet eens of je minder jarig bent of niet.

DE winkels zijn diegene die verantwoording afleggen op het moment dat ze (al is het per vergissing) tabak/alcohol verkopen aan een minder jarige. Die boetes liegen er niet om en je kan zelfs, als winkel, je vergunning verliezen!

Ik lees hier helaas veel over 'kassamiepen', dat vind ik jammer en denigrerend overigens. Zeker als je naar de gemiddelde leeftijd kijkt die het vaak 'overkomt'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

Offtopic, maar de quote is: "Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety." 'essential' en 'temporary' zijn wel twee vrij belangrijke keywords. Verder is het verschil tussen 'deserve' en 'lose' ook nog wel groot. Ten slotte is de quote hiervolledig uit context gerukt: het ging hier om een hele andere situatie dan een controlerende overheid.

[ Voor 4% gewijzigd door Zoijar op 13-12-2013 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

haha, ja, ge-wel-dig argument :)
Ach ja, 'echte zaken'
Hoe ging hij ookalweer? Oja, zo ongeveer: 'show me the man and i'll find you the crime'

Weet je zeker dat je gister je hand uit stak op de fiets? Fietste je niet over de stoep? iets gedownload wat niet mag toevallig 4 jaar terug?
6 jaar terug toevallig een beetje veel kunstmest gekocht?
Heb je nog vuurwerk thuis liggen, misschien wel net te veel?
Ik snap niet helemaal waar je het over hebt - waarschijnlijk heb je m'n post niet echt begrepen. Ik bedoel dat dit gezeur over kleine dingetjes resulteert in een soort van "boy who cried wolf"-effect; hoe vaker men dit doet, hoe minder serieus men genomen zal worden over belangrijkere zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zynex
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-09 19:58
Ga maar eens een keer naar Holland casino. Daar scannen ze je id kaart en nemen vervolgens nog alle gegevens over ook zonder dat te vragen. Daar was ik op dat moment ook niet zo blij mee....
En wie moeten er dan allemaal hun id kaart laten zien? Zo'n cassiére ziet toch ook wel het verschil tussen iemand van 16 jarige leeftijd en 40 jarige leeftijd. Nu heb je natuurlijk ook altijd mensen die er jonger uitzien (waaronder ikzelf), maar het scannen van id's vind ik wel erg ver gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

zynex schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 19:43:
Ga maar eens een keer naar Holland casino. Daar scannen ze je id kaart en nemen vervolgens nog alle gegevens over ook zonder dat te vragen.
"Wanneer u een vestiging of een website van Holland Casino bezoekt, of producten of diensten van Holland Casino afneemt gaat u ermee akkoord dat Holland Casino uw persoonsgegevens verwerkt voor de doeleinden zoals hierboven omschreven."

"Holland Casino hecht veel belang aan de bescherming van uw privacy en de veiligheid van uw persoonsgegevens. Wij zullen uw persoonsgegevens verwerken in overeenstemming met de Wet bescherming persoonsgegevens ("Wbp")."

https://www.hollandcasino...elregels/privacystatement

Kortom, als je daar niet blij mee was had je niet moeten gaan. En als je er nog steeds niet blij mee bent:

"U kunt te allen tijde Holland Casino verzoeken om inzage in de persoonsgegevens die Holland Casino over u verwerkt. U hebt het recht deze te verbeteren, aan te vullen of te (laten) verwijderen. Een verzoek om inzage en/of correctie dient u schriftelijk en voorzien van een handtekening kenbaar te maken aan:"

[ Voor 21% gewijzigd door Zoijar op 13-12-2013 20:19 ]

Pagina: 1 2 3 4 Laatste