Inclusief g/w/l en belastingen op mijn salaris circa 34%, gezamenlijk precies 20%. Gaat om een koopwoning
XXXVI
XXXVI
Verwijderd
CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Volgens mij niet, toen wij gingen huren heb ik daar gekeken, maar ik kon er niets over vinden. De wooncooperatie hier hanteert als eis dat het bruto verzamelinkomen van alle huurders van een woning minstens 4x de maandhuur moet zijn. Kennelijk vinden zij 25% bruto een goed ijkpunt.gambieter schreef op donderdag 28 november 2013 @ 14:20:
Heeft het NIBUD geen advies over deze materie? Ik heb altijd geprobeerd het te cappen tot een max van ~25% van mijn netto inkomen.
We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation
Ja, over het algemeen 1/3 van je netto loon mag opgaan aan je netto huurlast. Wanneer je beter kijkt is het advies afhankelijk van je inkomsten, gezinssamenstelling en energielabel van de woning. Zie ook http://www.nibud.nl/kenni...oonlasten-huurwoning.html en het bijbehorende pdf'je. Zie vooral dat de inkomens tussen de 32000 en 40000 de sjaak zijn. Deze vallen buiten de subsidieregelingen en het recht op een sociale woning, waardoor ze feitelijke meer moeten betalen voor een kleinere woning dan wanneer je onder de 32000 verdient.gambieter schreef op donderdag 28 november 2013 @ 14:20:
Heeft het NIBUD geen advies over deze materie? Ik heb altijd geprobeerd het te cappen tot een max van ~25% van mijn netto inkomen.
[ Voor 6% gewijzigd door wcduck op 28-11-2013 14:45 ]
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
[ Voor 45% gewijzigd door Pannenkoekkie op 28-11-2013 15:00 ]
Dat kan natuurlijk op twee manieren: goedkoper gaan wonen, of meer gaan verdienengambieter schreef op donderdag 28 november 2013 @ 14:20:
My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant
[ Voor 11% gewijzigd door 418O2 op 28-11-2013 17:08 ]
Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me
[ Voor 6% gewijzigd door CodeCaster op 28-11-2013 17:20 ]
https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...
Verwijderd
[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2013 17:31 ]
Virussen? Scan ze hier!
Ik heb het anders gedaan: huis kopen zonder hypotheek van de spaarcentjes, en zo is opeens mijn huisvesting minder dan 5% van mijn netto salarisATS schreef op donderdag 28 november 2013 @ 14:55:
Dat kan natuurlijk op twee manieren: goedkoper gaan wonen, of meer gaan verdienen
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
[ Voor 18% gewijzigd door Wuursj op 28-11-2013 19:19 ]
droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst
"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett
[ Voor 33% gewijzigd door n8n op 28-11-2013 22:17 ]
dat doen we allemaal
[ Voor 11% gewijzigd door BasieP op 28-11-2013 23:51 ]
This message was sent on 100% recyclable electrons.
Dus met minimale beloningen verdien je ~5600 bruto? Not baddfrenner schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 14:12:
30% enkel netto hypotheeklasten. (1040 euro)
37% netto hypotheeklasten, GWL, woonhuisverzekering, gemeentebelastingen. (1295 euro)
Dit is wel zo'n beetje het maximale wat het kost, dus met minimale variabele beloningen in het salaris.
[ Voor 6% gewijzigd door Zoijar op 29-11-2013 18:12 ]
Verwijderd
Modaal is bruto nog niet eens (of heel misschien net) 2800/maand, dus netto ga je dat niet overhouden hoor.Verwijderd schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 18:32:
Meeste mensen zullen hun huishouden nemen en dan heb je vaak 2 inkomens. Gewoon modaal x2 in dat geval.
Verwijderd
Netto 1295/37*100=3500. Als je 2 mensen hebt die 2x modaal verdienen zit je wel op 3500 netto per huishouden. Of denk ik nu zo verkeerd?dfrenner schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 14:12:
30% enkel netto hypotheeklasten. (1040 euro)
37% netto hypotheeklasten, GWL, woonhuisverzekering, gemeentebelastingen. (1295 euro)
Dit is wel zo'n beetje het maximale wat het kost, dus met minimale variabele beloningen in het salaris.
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
Scheefhuren is eveneens een loze term verzonnen door de overheid. De overheid vindt dat wij scheefwonen, terwijl 39% van ons netto loon opgaat aan de kale huur. Hierdoor krijgen wij elk jaar netjes een huurverhoging van 5% voor onze kiezen, iets wat wij niet kunnen dragen. Wij worden geacht een woning te kopen of via de particuliere sector te verkrijgen. Dit zal onze maandlasten alleen maar verder doen toenemen.BasieP schreef op donderdag 28 november 2013 @ 23:48:
mensen ik had niet zoveel reactie verwacht, dit geeft echt een super veel beter beeld van wat normaal is dan ik had durven hopen. Allemaal sowieso bedankt voor de reactie.
Ja ik zie veel scheefwoners, maar die kan ik alleen maar gelijk geven. Waarom groter wonen als je het niet nodig hebt.
Verwijderd
Precies hetzelfde (gehad) hier. Uiteindelijk maar gewoon een woning gekocht, met name omdat het inkomen van beide mijzelf en mijn partner de komende jaren zal stijgen (beide jonge starters) en dus de huur alleen maar meer en meer omhoog gaat. Prachtig hoe niet-werken in Nederland beloond wordt en werken daarentegen ontmoedigd wordt. Maar goed, we moeten alle toeslagen van uitkeringen van zielige mensen (en dat zijn er een hele hoop in Nederland, blijkbaar!) toch érgens van betalen.wcduck schreef op zaterdag 30 november 2013 @ 12:29:
[...]
Scheefhuren is eveneens een loze term verzonnen door de overheid. De overheid vindt dat wij scheefwonen, terwijl 39% van ons netto loon opgaat aan de kale huur. Hierdoor krijgen wij elk jaar netjes een huurverhoging van 5% voor onze kiezen, iets wat wij niet kunnen dragen. Wij worden geacht een woning te kopen of via de particuliere sector te verkrijgen. Dit zal onze maandlasten alleen maar verder doen toenemen.
Het bizarre is dat een manier is om weer rond te kunnen komen enkele honderden euro's per jaar minder te verdienen is. Hierdoor val je onder de grens van de huurverhoging, en krijg je ook nog eens meer zorgtoeslag en kindgebonden toeslag. Al met al hou je dan netto meer over. Bizar eigenlijk.
Verwijderd
Hmm, nu ben ik zeer benieuwd. Heb je de topics toevallig van?Verwijderd schreef op zaterdag 30 november 2013 @ 14:25:
Dat toeslagen verhaal is al vaak genoeg ontkracht op got als je alles meerekent. Ardana kan dat wel.
Public Publieke map | ||
![]() |
[ Voor 74% gewijzigd door wcduck op 30-11-2013 17:04 ]
Bij een bepaald inkomen kan je nu eenmaal bepaalde privileges tot je gaan nemen. Met een laag inkomen zal je wat meer aan de onderkant van de markt moeten zoeken, terwijl met een hoger inkomen er meer mogelijk is. De prijs van een woonruimte zal eigenlijk altijd bepaald worden aan de hand van de locatie, voorzieningen en staat van onderhoud. Het is uiteindelijk aan iedereen om zelf te bepalen wat men belangrijk vind.MisterBlue schreef op zaterdag 30 november 2013 @ 10:27:
Het is een valkuil om naar percentage van inkomen te kijken en te vergelijken met anderen. Als je meer gaat verdienen, moet je dan ineens ook duurder gaan wonen? Als anderen met een vergelijkbaar salaris duurder of goedkoper wonen, zegt dat iets over hoe jij woont?
[ Voor 33% gewijzigd door nare man op 01-12-2013 17:45 ]
After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.
Ik vind vooral dat het effect makkelijker in te zien moet zijn. Merk op dat je allerlei gemeentelijke regelingen nog niet eens hebt meegenomen... Meer inkomen verwerven moet m.i. gewoon leiden tot meer bestedingsruimte.
Nee, dat lijkt me een slecht plan. "Sociaal" oprekken tot 43k is niet de manier. Bovendien is het onzin om te stellen dat je met 35k geen woning zou kunnen kopen in de randstad. Met 35k inkomen + 5k spaargeld kan je tot ongeveer €140k een woning kopen. Daar is echt genoeg voor te krijgen. Je moet daarbij natuurlijk wel je eisen aanpassen aan je budget, in plaats van andersom.- grens van 34229 euro voor sociale woningbouw ophogen tot 43000. Wanneer je 35k verdient kan je in de randstad geen woning koping, zelfs al zou je al een hypotheek krijgen.
My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant
Daar zijn we (en ik denk iedereen) het over eens. De gemeentelijke regelingen voor compensatie van verplichte heffingen worden wel meestal pas toegepast onder de de lonen die ik heb weergegeven in het lijstje. Toch wel interessant om ook dit mee te nemen om zo een totaaloverzicht te maken. Helaas zal dit overzicht per gemeente verschillen.ATS schreef op maandag 02 december 2013 @ 07:19:
[...]
Ik vind vooral dat het effect makkelijker in te zien moet zijn. Merk op dat je allerlei gemeentelijke regelingen nog niet eens hebt meegenomen... Meer inkomen verwerven moet m.i. gewoon leiden tot meer bestedingsruimte.
Gelukkig is het huidige kabinet het wel eens met mij[...]
Nee, dat lijkt me een slecht plan. "Sociaal" oprekken tot 43k is niet de manier. Bovendien is het onzin om te stellen dat je met 35k geen woning zou kunnen kopen in de randstad. Met 35k inkomen + 5k spaargeld kan je tot ongeveer €140k een woning kopen. Daar is echt genoeg voor te krijgen. Je moet daarbij natuurlijk wel je eisen aanpassen aan je budget, in plaats van andersom.
[ Voor 26% gewijzigd door hackerhater op 02-12-2013 11:20 ]
Verwijderd
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2013 12:22 ]
Dance with the stars
[ Voor 4% gewijzigd door WernerL op 02-12-2013 13:02 ]
Roses are red, violets are blue, unexpected '{' on line 32.
[ Voor 52% gewijzigd door Ikke_Niels op 02-12-2013 13:41 ]
User Error -- Please Replace User
[ Voor 41% gewijzigd door indexample op 02-12-2013 13:48 ]
Ik vrees dat niet heel veel mensen een dusdanig bedrag op hun spaarrekening hebben staangambieter schreef op donderdag 28 november 2013 @ 19:12:
[...]
Ik heb het anders gedaan: huis kopen zonder hypotheek van de spaarcentjes, en zo is opeens mijn huisvesting minder dan 5% van mijn netto salaris
We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation
Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen
du -ba --max-depth=1| sort -nr | awk ' {printf("%20.2f MB %-s %-s %-s %-s %-s %-s\n", $1 / (1024*1024)+"MB\n", $2,$3,$4,$5,$6,$7)}'
[ Voor 95% gewijzigd door Tleilaxu op 02-12-2013 15:59 ]
This footer is intentionally left blank
jammer van de hypotheekrenteaftrek, die laat je nu liggen.gambieter schreef op donderdag 28 november 2013 @ 19:12:
[...]
Ik heb het anders gedaan: huis kopen zonder hypotheek van de spaarcentjes, en zo is opeens mijn huisvesting minder dan 5% van mijn netto salaris
Tip: hij woont niet in Nederland..S0epkip schreef op maandag 02 december 2013 @ 17:11:
[...]
jammer van de hypotheekrenteaftrek, die laat je nu liggen.
Kosten verminderen is niet hetzelfde als verdienen.S0epkip schreef op maandag 02 december 2013 @ 17:11:
Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me
Nooit heel veel hypotheek gehad en net nog een extra deel afgelost. Bewust gekozen voor geen villa, maar een normaal huis, zodat ik leuke dingen kan doen en blijven doen zoals verre reizen, leuke auto, etc. En... We hebben nog geen kinderen. Ben nu 32, dus dat gaat nog veranderen.Z___Z schreef op maandag 02 december 2013 @ 16:55:
@Nomis: Betaal je evenveel aan GWL als aan je hypotheek? Al bijna volledig afgelost?
Aan je avatar te zien heb je een LFA?Nomis schreef op maandag 02 december 2013 @ 18:19:
[...]
Nooit heel veel hypotheek gehad en net nog een extra deel afgelost. Bewust gekozen voor geen villa, maar een normaal huis, zodat ik leuke dingen kan doen en blijven doen zoals verre reizen, leuke auto, etc.
Ja... was dat maar waar.Het Fantoom schreef op maandag 02 december 2013 @ 19:07:
[...]
Aan je avatar te zien heb je een LFA?
Verwijderd
S0epkip schreef op maandag 02 december 2013 @ 17:11:
[...]
Want de HRA is gratis geld, en gratis geld laat je niet liggen toch? Dat je er reguliere hypotheek rente voor moet betalen, maakt niet uit want het is gewoon gratis geld dat je laat liggen!Verwijderd schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 07:36:
[...]
Waarom zou je _in godsnaam_ een lening aangaan om iets te financieren terwijl je het geld al hebt liggen?
Verwijderd
Dat kan financieel interessant zijn als je dat geld beter kan laten renderen dan je aan hypotheekrente - HRA + VRH kwijt bent. Ik zeg niet dat dat altijd/vaak/meestal verstandig is, maar financieel kan het best interessant zijn.Verwijderd schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 07:36:
[...]
Waarom zou je _in godsnaam_ een lening aangaan om iets te financieren terwijl je het geld al hebt liggen?
[ Voor 9% gewijzigd door r.e.s op 03-12-2013 15:18 ]
UNOX: The worst operating system
[ Voor 68% gewijzigd door Nightquest77 op 03-12-2013 16:45 ]
LR AWD | WIT | WIT | 19" - Order 27 SEPT - RN 10 OKT - VIN 28 NOV - SMS 20 NOV - Delivery - 27 Dec 14:30 Amsterdam
"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"
Verwijderd
Toon mij eens aan waarom het afsluiten van een hypothecaire lening anno 2013 (~4% rente) met verplichte aflossing en een HRA die momenteel jaarlijks afgebouwd wordt gunstiger zou zijn dan het neerleggen van een x-bedrag om een huis te kopen. Sparen lijkt me niet bijster interessant gezien de inflatie (3%) + vermogensrendementheffing (1,2%). Dus ik ben erg benieuwd naar je berekeningen.ATS schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 09:43:
[...]
Dat kan financieel interessant zijn als je dat geld beter kan laten renderen dan je aan hypotheekrente - HRA + VRH kwijt bent. Ik zeg niet dat dat altijd/vaak/meestal verstandig is, maar financieel kan het best interessant zijn.
Ze zijn ook wel eens 15% gedaald. 30 jaar is een lange tijd en als je in het verleden 5 jaar op verlies hebt gestaan, moet je dat nadien goed maken met extra winst (rendement op rendement). En ja, er zijn succesverhalen maar ik vermoed evenveel drama's.Z___Z schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 18:50:
Aandelen en/of obligaties.AEX is 15% gestegen.
| | | · | | · | | · | | · | | | : | | |·| |·| |·| |·|
Inflatie is veel lager dan 3% op dit moment.Verwijderd schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 18:37:
[...]
Toon mij eens aan waarom het afsluiten van een hypothecaire lening anno 2013 (~4% rente) met verplichte aflossing en een HRA die momenteel jaarlijks afgebouwd wordt gunstiger zou zijn dan het neerleggen van een x-bedrag om een huis te kopen. Sparen lijkt me niet bijster interessant gezien de inflatie (3%) + vermogensrendementheffing (1,2%). Dus ik ben erg benieuwd naar je berekeningen.
Er zijn ook constructies mogelijk om wel van de hypotheekrenteaftrek te profiteren. Als je een BV hebt kun je een hypotheek aan jezelf verstrekken. De rente betaal je aan de BV en trek je af.Verwijderd schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 18:37:
[...]
Toon mij eens aan waarom het afsluiten van een hypothecaire lening anno 2013 (~4% rente) met verplichte aflossing en een HRA die momenteel jaarlijks afgebouwd wordt gunstiger zou zijn dan het neerleggen van een x-bedrag om een huis te kopen. Sparen lijkt me niet bijster interessant gezien de inflatie (3%) + vermogensrendementheffing (1,2%). Dus ik ben erg benieuwd naar je berekeningen.
Heel simpel, omdat je met iig en deel van het geld dat je zou gebruiken om een huis te kopen, ook juist meer geld kunt verdienen, ook via relatief risicoloze en defensieve beleggingen.Verwijderd schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 18:37:
[...]
Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen
Inflatie is momenteel < 1%. Ik drukte mij met opzet heel voorzichtig uit, al was het maar omdat ik niet wilde oproepen tot speculeren met geleend geld. Echter, het halen van meer rendement op geld dan de kosten van een hypothecaire lening + HRA - eigenwoningforfait + VRH is niet zo heel erg moeilijk op dit moment. Houdt je er rekening mee dat die 4% netto maar 2% is voor veel mensen? Tel de VRH daar bij op, en je hebt 3,2% rendement nodig. Mijn eigen beleggingen hebben over het afgelopen jaar >15% rendement opgeleverd, en ik doe echt geen rare dingen.Verwijderd schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 18:37:
Dat kan je ook omdraaien: direct beschikbaar vermogen is ook wat waard ten opzichte van waarde die vastzit in stenen. Zoals we hebben gezien, is ook dat geen zekere waarde. En andersom staat ook niets je in de weg om alsnog af te lossen als je denkt dat dat om welke reden dan ook gunstiger wordt. Aflossen doe je sowieso, want anders krijg je die HRA niet.mekkieboek schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 22:03:
Het gevoel van vrijheid / geen blok meer aan je been te hebben, is best wat geld waard. Daarbij, niets staat je in de weg om na volledige aflossing alsnog te gaan beleggen. Sterker nog, niets staat je in de weg om tijdens het volledige aflossen ook nog te beleggen in ditjes of datjes. Nouja, je moet denk ik wel een baantje ofzoiets hebben
Volgens mij maakt dat geen verschil meer zodra het koopmoment achter de rug is. Of je aflost of niet, de waarde van je huis kan inderdaad bewegen. Als je niet aflost, zit je met een huis wat minder waard is èn met de hypothecaire lening die ongewijzigd is. Het enige wat telt is dat het eventuele rendement van je geld moet opwegen tegen de kosten vd hypotheek èn dat je in staat moet blijven de maandlast op te hoesten.ATS schreef op woensdag 04 december 2013 @ 10:44:
Dat kan je ook omdraaien: direct beschikbaar vermogen is ook wat waard ten opzichte van waarde die vastzit in stenen. Zoals we hebben gezien, is ook dat geen zekere waarde.
| | | · | | · | | · | | · | | | : | | |·| |·| |·| |·|
[ Voor 8% gewijzigd door Galois op 08-12-2013 17:43 ]
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP
[ Voor 61% gewijzigd door Blik1984 op 12-12-2013 14:41 ]
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq