High-end gamepc

Pagina: 1
Acties:

• Arachnan
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-04 15:23
Wat wil je doen met je nieuwe systeem? (welke programma's wil je gebruiken)?
Gaming, video-editing, voor de rest werk gerelateerde zaken, maar geen CAD o.i.d.

Wat mag het systeem gaan kosten?
1500-2000 euro

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
Wat ik meeneem uit mijn huidige systeem zijn 2 Samsung 830 256GB SSD's, een WD 2TB HDD en een DVD-speler.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Alles behalve bovenstaande en randapparatuur.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
CPU: Intel, ben op zoek naar een high-end pc en heb goede ervaringen de laatste jaren met Intel.
MoBo: Gigabyte, zelfde als bovenstaande, heb goede ervaringen met Gigabyte en de UEFI ziet er geweldig uit.
GPU: Nvidia, ik heb mezelf voorgenomen om iedere aanschaf te switchen tussen het rode en groene kamp en aangezien ik nu een HD7950 heb, wil ik een high-end Nvidia model.
PSU: Platinum efficiency & modulair, lijkt me logisch waarom.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Een grote performancewinst op CPU basis zal ik niet echt gaan realiseren (i7-2600K momenteel), maar verbruik zou mooi zijn om omlaag te brengen. Vandaar ook de overstap van Sandybridge naar Haswell en van een Bronze PSU naar Platinum.

Zelf zat ik te denken aan de volgende onderdelen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 4770K Boxed€ 289,-€ 289,-
1Gigabyte GA-Z87X-UD4H€ 166,22€ 166,22
1EVGA GeForce GTX 780 Ti 3GB Superclocked€ 648,-€ 648,-
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 87,38€ 87,38
1be quiet! Dark Rock 2€ 53,70€ 53,70
2GeIL Dragon RAM GD38GB1600C11SC€ 64,90€ 129,80
1Corsair AX760€ 137,50€ 137,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.511,60

Hebben jullie op basis van bovenstaande nog aanvullingen/opmerkingen? Ik neem trouwens even aan dat deze CPU koeler geen probleem zal zijn in een Define R4, omdat dit een vrij brede kast is.

[ Voor 35% gewijzigd door Arachnan op 23-11-2013 15:37 ]

• niektb
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 04-02 10:46
Is het wel zinnig om nu al een nieuw systeem te kopen, terwijl je oude nog zo goed is?

Nevens dat, de voeding mag wel wat minder krachtig.

AMD Athlon II X4 860K Black Edition, MSI A88X-G43, 8GB RAM, be quiet! Pure Power L8 400W, Samsung SSD 840 EVO 120GB, Palit Nvidia GTS450 1GB

• Arachnan
Het is een beetje een luxe-positie waar ik me momenteel in bevind. Ik heb namelijk een zakelijk budget wat alleen gebruikt mag worden voor dergelijke uitgaven en dit budget moet op voor het einde van het jaar.

Had er even bij moeten vermelden dat ik graag de optie openhoud om in de toekomst SLI te draaien, dus wil graag voorlopig even voorzien zijn van genoeg prik.

[ Voor 7% gewijzigd door Arachnan op 23-11-2013 15:21 ]

• niektb
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 04-02 10:46
Ik wil je nog een tip geven aangaande wenslijstjes. Op de Pricewatch is het mogelijk een wenslijstje te maken waardoor je een beter overzicht krijgt van de kosten:
Handleiding Pricewatch

Heb je verder nog eisen qua geluidsproductie / koeling?

AMD Athlon II X4 860K Black Edition, MSI A88X-G43, 8GB RAM, be quiet! Pure Power L8 400W, Samsung SSD 840 EVO 120GB, Palit Nvidia GTS450 1GB

• mirp
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 31-07-2022
Koeler gaat het niet trekken bij een hoge overclock. Kast is wel stil maar wordt met enkel de meegeleverde standaard fans te warm, zeker met sli.Je kan de kast volbouwen met fans. (klik even naar mijn naam en ga naar wenslijstjes voor ideeen voor high end systemen)

• Arachnan
niektb schreef op zaterdag 23 november 2013 @ 15:30:
Ik wil je nog een tip geven aangaande wenslijstjes. Op de Pricewatch is het mogelijk een wenslijstje te maken waardoor je een beter overzicht krijgt van de kosten:
Handleiding Pricewatch

Heb je verder nog eisen qua geluidsproductie / koeling?
Thanks! Gelijk even aangepast.

Aangezien de Design Define R4 geluidsdempend materiaal heeft mag het best een relatief stil systeem worden. Enige waar ik me (nog) niet aan wil wagen is waterkoeling.
mirp schreef op zaterdag 23 november 2013 @ 15:32:
Koeler gaat het niet trekken bij een hoge overclock. Kast is wel stil maar wordt met enkel de meegeleverde standaard fans te warm, zeker met sli.Je kan de kast volbouwen met fans. (klik even naar mijn naam en ga naar wenslijstjes voor ideeen voor high end systemen)
Ik zal niet extreem gaan overclocken, waarschijnlijk zelfde als mijn huidige CPU, dus rond de 4,2-4,4GHz.
Ook is SLI iets voor de toekomst, een EVGA GTX780Ti Superclocked moet voorlopig wel even de meeste recente games aankunnen neem ik aan :P

[ Voor 34% gewijzigd door Arachnan op 23-11-2013 15:40 ]

• mirp
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 31-07-2022
4,4 is voor een haswell al extreem. Je temps zullen makkelijk boven de 90 gaan, zelfs met een waterkoeler zoals de h100i.

Hangt natuurlijk ook van af ook je een gelukkige wordt in de haswell loterij. Je hebt kans om een koelere processor te krijgen.

Met het delidden zal je de temperatuur wel omlaag krijgen.

Wat voor scherm heb je?

• Arachnan
Whoops, ik heb me vergist in de overclock die ik op mijn huidige CPU heb.
Ik zit momenteel op 4,0GHz, dus dat is wat ik ook met de Haswell zal proberen te bereiken.

2x een pricewatch: Dell Ultrasharp U2312HM Zwart is wat ik momenteel heb, maar wil de overstap maken naar of 3x dat scherm of naar 2560x1440 resolutie 120 MHz.

• Arachnan
Thanks voor de links, ik zal er eens een stel gaan bekijken!

Nog een vraagje over de CPU koeler, ik zat ook nog te twijfelen of ik de be Quiet! zal halen of bijvoorbeeld de pricewatch: Thermaltake Frio Advanced, maar bij die koeler zit ik geen 1150 socket staan bij compatability. Deze kan dus niet gebruikt worden met de i7 4770K?

EDIT: nvm, op de site van thermaltake zelf staat LGA 1155/1156/1150

[ Voor 7% gewijzigd door Arachnan op 23-11-2013 16:11 ]

• Beroemdheid
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Als je gaat overclocken met zo'n ruim budget, dan zou ik toch iets meer uitgeven voor deze: pricewatch: Noctua NH-D14 Een erg goede cooler; hij koelt goed, is ook erg stil en is van goede kwaliteit. Daarnaast is er vanuit Noctua een goede support voor nieuwe sockets. Verder, als het budget toch op moet, kan je nog deze nemen: pricewatch: Intel Core i7 4930K Boxed Moet er wel een bijbehorend moederbord bij, maar dan heb je ook wat :)

Verder weet ik ook niet zo goed waar je het geld aan moet uitgeven, aangezien je ook nog flink wat kapitaal meeneemt uit je oude systeem :P Misschien de fans van de case vervangen of een fancontroller inbouwen. Zijn ook niet heel erg duur, maar wellicht vind je het fijn. Of je kan een nog duurdere case nemen, al is de R4 ook een prima ding.

Edit: geluidskaart wellicht?

Fractal Design Core 1100 review

• Arachnan
Die Noctua had ik inderdaad ook bekeken, maar een ietswat rood-zwart thema in mijn kast leek me wel mooi ^^

Niet dat ik mijn kast zo vaak open zal hebben.. maar ja :P

Helaas kan ik niet zelf de winkels uitzoeken waar ik kan bestellen en degene waarvan ik weet dat ik wel kan bestellen liggen de prijzen meestal wel wat hoger. Met bovenstaande items zit ik dus al tegen de 1900-2000 euro aan bij die shops. Echt heel veel duurder kan ik dus niet gaan, was eerder nieuwsgierig of er andere artikelen beter zouden passen rond hetzelfde prijsniveau.

• blauwe eend
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11-04 23:07
Voor geheugen zou ik zelf een 16GB setje nemen inplaats van twee keer één enkele 8GB module.
Verder zou je eventueel nog voor inderdaad (veel) extra fans kunnen gaan.
Je hebt noctua NF-F12 dacht ik en bij NoiceBlocker heb je ook echt top fans. Kijk maar eens bij mijn pc'tje die ik nu gebruik Prodigy waterkoeled.
Fans draaien bij mij standaard zo een 600rpm, omdat het kan. Maar op 800 rpm zullen ze met meerdere genoeg lucht verplaatsen en onhoorbaar zijn. Zeker in zo een kast met geluidsdemping.
Om even te vergelijken, als ik een normale hdd (7200rpm) aansluit dan komt het geluid hiervan boven het geluid van mijn pc uit. ;)
Eventueel zou je een H100i met eigen fans kunnen overwegen. Je kunt dan bijvoorbeeld veel makkelijker bij je geheugen, maar je moet dan wel kijken of het in je kast past. Ik denk als je dan fans neemt die geoptimaliseerd zijn om druk uit te oefenen bij lage rpm je ook een H100i weinig geluid kan laten maken. Zonder andere fans zou ik zeggen dat ie te veel geluid maakt, maar ik hou nou eenmaal van stil.

Maar wel moet je nog even rekening houden met je videokaart, deze zal ook wel een minimaal geluid hebben.

• Beroemdheid
  • Niet online
Klopt, de Noctua verdient überhaupt niet echt een schoonheidsprijs :P

Op zich ziet het er dan goed uit. Ik weet niet hoeveel je aan zo'n duur moederbord zal hebben, maar het zal ook niet schaden. Enige waar ik dan wellicht over twijfel is het intern geheugen. In eerste instantie zie kan ik niet zo veel info hierover vinden. Misschien is pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU dan een betere keuze.

Qua voeding kan je ook nog gaan voor pricewatch: Corsair AX760i Als dat nog in het budget past, is dat een betere voeding. Die je nu hebt is zeker niet slecht, maar deze is gewoon iets koeler, stabieler etc.

Maar als je echt advies wil voor je voeding, kan je het beter aan -The_Mask- vragen: [BBG aanschaf] Voedingen - Deel 29

Edit: je kunt je RAM trouwens ook uitzoeken op kleur, zijn er genoeg die rood zijn :)

[ Voor 4% gewijzigd door Beroemdheid op 23-11-2013 17:02 ]

• Arachnan
blauwe eend schreef op zaterdag 23 november 2013 @ 16:52:
Voor geheugen zou ik zelf een 16GB setje nemen inplaats van twee keer één enkele 8GB module.
Wat is daar precies het voordeel van? Ik ben bij lange na geen memory expert, dus ben gewoon voor 2x 8GB gegaan. Thanks voor je overige tips, maar ik ben (nog) niet op zoek naar waterkoeling.
Beroemdheid schreef op zaterdag 23 november 2013 @ 16:58:
Enige waar ik dan wellicht over twijfel is het intern geheugen. In eerste instantie zie kan ik niet zo veel info hierover vinden. Misschien is pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU dan een betere keuze.
Die zag ik inderdaad langskomen in de BBG van november, maar ik vind dat geel persoonlijk afschuwelijk.
Beroemdheid schreef op zaterdag 23 november 2013 @ 16:58:Edit: je kunt je RAM trouwens ook uitzoeken op kleur, zijn er genoeg die rood zijn :)
Zit daar een filter voor in de Pricewatch? Daar was ik naar op zoek, maar ik kon hem niet vinden.
Ik zie bijvoorbeeld ook de pricewatch: Kingston HyperX KHX16C10B1RK2/16 maar daar lees ik verder ook niet zo veel over. Het moeten volgens mij in ieder geval wel reepjes zijn zonder hoge heatspreaders, anders gaat de CPU koeler niet passen.

[ Voor 14% gewijzigd door Arachnan op 23-11-2013 17:18 ]

• Beroemdheid
  • Niet online
Arachnan schreef op zaterdag 23 november 2013 @ 17:07:
Zit daar een filter voor in de Pricewatch? Daar was ik naar op zoek, maar ik kon hem niet vinden.
Ik zie bijvoorbeeld ook de pricewatch: Kingston HyperX KHX16C10B1RK2/16 maar daar lees ik verder ook niet zo veel over. Het moeten volgens mij in ieder geval wel reepjes zijn zonder hoge heatspreaders, anders gaat de CPU koeler niet passen.
Nee, geen filter, gewoon afgaan op de plaatjes :) In het topic waar onderdelen worden aangeraden, staat een standaard filter voor 16GB RAM: http://tweakers.net/categ...VKkK5zJbZMSp09YzpKRB2Fd_w

Daar moet je dan een rode uitkiezen :) Die heatspreaders heb je trouwens niet nodig, dus dat maakt niet uit.

• Arachnan
Thanks voor de tips, ik ga nog wat verder sleutelen aan mijn lijstje.
Tevens even proberen mijn bedrijf over te halen om bij een goedkopere shop te bestellen, bij azerty kost exact hetzelfde bijvoorbeeld in totaal bijna 200 euro minder..

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Hoeveel video-editing denk je te gaan doen? Want als dat niet zo veel is, raad ik je een i5 CPU aan. Dat is voor gaming namelijk een interessantere CPU. In combinatie met Quick Sync kun je ook een boel tijd besparen doordat je dan hardwarematig gaat renderen. Een i7 heeft dat ook wel, maar die heeft dezelfde onboard GPU, dus schiet je er niks mee op, behalve dat je 100 euro lichter bent, waar je denk ik ook wel leukere dingen mee kan doen. Ook voor Adobe programma's heeft Intel tegenwoordig een plugin zodat je ook Quick Sync kan gebruiken in die programma's. :)

De i7 vind ik niet zo future proof als de meesten hier doen geloven. Tegen de tijd dat het raadzaam is om de i5 te vervangen voor een andere CPU, zijn ook wel CPU's uit die zelfs sneller zijn dan de i7 die je er nu in wilt stoppen. :)

[ Voor 19% gewijzigd door CH4OS op 23-11-2013 17:38 ]

• Beroemdheid
  • Niet online
Waar zou jij dat geld dan nog voor gebruiken? Moederbord, geheugen, voeding, case, processorkoeler is allemaal al high-end. Nog een betere videokaart? Ik denk dat je dan gelukkiger wordt van een processor die sneller is bij video-editing, games gaan er sowieso heel goed uitzien met dit systeem.

Ben trouwens benieuwd op welke resolutie je gaat gamen, FHD zou wel jammer zijn met zo'n videokaart :P

[ Voor 15% gewijzigd door Beroemdheid op 23-11-2013 17:47 ]

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Beroemdheid schreef op zaterdag 23 november 2013 @ 17:41:
Waar zou jij dat geld dan nog voor gebruiken? Moederbord, geheugen, voeding, case, processorkoeler is allemaal al high-end. Nog een betere videokaart? Ik denk dat je dan gelukkiger wordt van een processor die sneller is bij video-editing, games gaan er sowieso heel goed uitzien met dit systeem.

Ben trouwens benieuwd op welke resolutie je gaat gamen, FHD zou wel jammer zijn met zo'n videokaart :P
Moet het geld perse op gemaakt worden dan? :? Anno 2013 hoeft een PC helemaal zo duur niet meer te zijn.
Ik kijk voor mezelf altijd naar hardware die de meeste bang for the buck geven, de prijs-kwaliteit verhouding.

Een andere CPU, bijvoorbeeld de i7 ipv een i5 is leuk, maar nogmaals, met Quick Sync (en daar is tegenwoordig Adobe support voor dankzij een plugin van Intel!) is dat helemaal niet nodig; de i5 heeft immers dezelfde onboard GPU als de i7. In de reviews kun je zien dat mét Quick Sync tot wel 50% sneller is dan softwarematig met de i7. Dan ben je naar mijn idee gek als je dus 100 euro méér gaat uitgeven voor praktisch dezelfde performance.

• Arachnan
CptChaos schreef op zaterdag 23 november 2013 @ 17:57:
[...]
Moet het geld perse op gemaakt worden dan? :?
Alles wat niet opgemaakt wordt krijg ik netto uitgekeerd, echter zie ik dan 52% naar de belastingdienst verdwijnen.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Dan is er toch ook geen noodzaak om een goedkopere winkel te gaan zoeken?

EDIT:
blauwe eend schreef op zaterdag 23 november 2013 @ 16:52:
Om dit stukje moet ik toch wel even lachen. Met een 16GB setje is de kans 100% dat je gewoon twee 8GB krijgt van hetzelfde type. Zou je de enkele 8GB setjes dubbel aanschaffen, krijg je precies hetzelfde. In een 16GB setje wordt er niets op elkaar afgestemd ook (zou ook wel erg veel tijd en geld kosten). Als twee 8GB setjes goedkoper is dan 1 16GB setje, zou ik hetzelfde hebben gedaan.

Voor de TS:
Wat je kan doen, is een i5 CPU pakken met een H87 moederbord. Vervolgens de videokaart vervangen en er een crossfire of CLI setup van maken. :) (Al zie ik zelf ook het nut van dergelijke setups niet in, maar is dan wel een mogelijkheid natuurlijk)

[ Voor 96% gewijzigd door CH4OS op 23-11-2013 18:32 ]

• Arachnan
CptChaos schreef op zaterdag 23 november 2013 @ 18:28:
Dan is er toch ook geen noodzaak om een goedkopere winkel te gaan zoeken?
Dat is een beetje erg kort door de bocht. De i7-4770K is allicht beter dan de i5-4670K op sommige vlakken.
Nee ik zal er in mijn dagelijkse werkzaamheden misschien geen minuten tijd mee verdienen, maar iedere performancewinst is meegenomen toch?

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Maar rechtvaardigd dat het 100 euro prijsverschil? Hoeveel tijd denk je te besparen door de i7 te pakken en de tijd die je daarmee bespaard, rechtvaardigd dat die 100 euro. Gaat dat verschil in tijd jou meer dan 100 euro opleveren gedurende de periode dat je voor ogen hebt jouw PC te gaan gebruiken? Bedoel, meestal willen we toch een zo goed mogelijk systeem, tegen zo laag mogelijke kosten? :) En dus de beste bang-for-the-buck verhouding. :) Aangezien jij voornamelijk wil gaan gamen, is de i5 een betere keuze imo.

Voor videobewerking gebruik je dan Quick Sync, iets wat Intel nooit aan de grote klok wíl gaan hangen, want ontwetendheid brengt mensen ook op een andere beslissing en dus liever een i7, want die kan dankzij de hyperthreading beter (softwarematig!) renderen dan een i5. Totdat je Quick Sync dus gebruikt, want dan is de performance gelijk (ook voor Adobe programma's), omdat dezelfde onboard GPU erop zit.

Dan kun je wel 0,1 seconden sneller zijn (Wat dan in hele enkele gevallen gaat zijn!) dankzij de i7... Maar is jou dat 100 euro waard? Dan koop ik voor die 100 euro liever een licentie Windows 8.1 erbij, een OS heb je immers ook nodig en dat kan je dan nog eens legaal doen ook.

[ Voor 16% gewijzigd door CH4OS op 23-11-2013 18:57 ]

• Arachnan
Je hebt een punt en het is zeker iets waar ik nog goed over zal nadenken.
SLI ben ik niet echt een voorstander van. Dan heb ik liever een enkele high-end GPU.

Tevens heb ik al een officiële Win7 licentie, dus op dat front zit ik al goed ;)

Een i5-4670K + wat extra case fans zou bijvoorbeeld ook kunnen. Ik denk er even over na.

Thanks voor je input in ieder geval :)

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik heb mijn post nog iets uitgebreid voor je ook. :)

• Djesse8999
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20-04 23:28

Djesse8999

Houd van (T)weekend!

heb je al goede randapparatuur?

• Arachnan
Mwah, redelijk, maar heb momenteel in ieder geval nog geen plek voor meer/grotere schermen :P

2x pricewatch: Dell Ultrasharp U2312HM Zwart
Logitech G11 toetsenbord
Logitech G400 muis
Logitech G930 headset

• Djesse8999
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20-04 23:28

Djesse8999

Houd van (T)weekend!

Is een mechanisch toetsenbord dan niks?

• Arachnan
Vertel mij het maar, is het wat? :P
Heb nooit zo de noodzaak gezien van een mechanisch toetsenbord zolang mijn huidige toetsenbord nog prima werkt.

• blauwe eend
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11-04 23:07
Ik heb momenteel net een mechanisch toetsenbord thuis. Is wel een beetje wennen en zal over het algemeen denk ik toch iets meer/ander geluid maken dan platte soort laptopachtige toetsenborden maar het typt nu al lekker. Ik denk dat ik het na langer gebruik zeker ga waarderen dat ik zo een ding heb. Ook is een mechanisch toetsenbord veel duurzamer en kan hij veel meer toetsen tegelijk registreren wat wel grappig is. Ram maar eens met je handen over je letters en kijk hoeveel er eigenlijk maar op het scherm staan. Dit verschil is wel groot. Maar dat heeft eigenlijk niet veel te maken met het normaal gebruiken. Als je je er in wilt verdiepen dan kun je terecht bij het mechanische toetsenborden topic.
Verder lijkt het me duidelijk voor jou setup:
I5 4670k want i7 is niet nodig
16GB geheugen
Mooi moederborden
Krachtige grafische kaart 780ti of 290(x) >>met aftermarker koeler natuurlijk. Zoiets als de arctic accelero extreem, als deze past tenminste. Ben ik niet zeker van.
Verder natuurlijk hdd, ssd enz.
Behuizing moet je zelf weten, maar zorg er voor dat je opties hebt.
Voor fans kun je bij noctua kijken zoals de nf-f12. Maar zelf vind ik de noiceblocker ms12-ps ook wel een mooie fan. Voor koeling voor je CPU moet je natuurlijk ook nog wat nemen. Kies fan bijvoorbeeld voor de noctua nh-d14 welke de beste koelprestaties heeft of voor de cm 412s welke op lage rpm wel stiller is, maar de Mount hiervan is niet goed vind ik. De gelid solutions tranquillo rev2 kun je dan beter nemen. Deze is op lage rmp volgens mij ook stiller dan de nh-d14 maar heeft wel wat minder koelcapaciteit. Maar als je niet gaat overclocken is dat geen probleem.
Maar omdat je toch een groot budget hebt kun je ook gewoon een H100i nemen met andere goeie fans er op die niet te veel geluid maken maar wel voor genoeg druk zorgen. Dan heb je en een stille PC en goede koeling.
Sorry als alles een beetje op elkaar staat maar via mobiel reactie geven gaat niet het soepelst ;)
Pagina: 1