@Hemmer02hemmer02 schreef op maandag 20 januari 2014 @ 14:31:
@antoine
Tussen ons twee is het inderdaad moeilijk vergelijken ivm radiatoren tov vloerverwarming. De vloerverwarming reageert op zich nog redelijk snel, omdat het een zwevende plak beton van maar 5cm is welke op een laag van 5cm EPS isolatie met folie ligt. De warmte wordt nog wel even tegengehouden door 13mm parket, maar het kan uiteindelijk maar een kant op en dat is naar boven :-). Mijn buurman heeft de leidingen ingefreesd en daar duurt het aanzienlijk langer omdat er 20cm beton opgewarmd moet worden. Al voel je de warme vloer wel beter met plavuizen.
De link kan ik helaas niet openen. Maar bij mij is de ecolution geinstalleerd als het eerste schema in de installatiehandleiding. Is dat bij jou hetzelfde?
Als mijn thermometers binnen zijn dan zal ik hier posten wat het verschil is in warmteverlies tussen ongeisoleerde leidingen en geisoleerde leidingen. Dus meten op retour ecolution t.o.v. aanvoer vloerverwarming en retour vloerverwarming t.o.v. aanvoer ecolution. Want in een normale situatie waar de aanvoer 50 graden is, maakt een halve graad warmteverlies nauwelijks verschil. Maar als de vwp het water maar 3 graden opwarmt, staat een halve graad ruwweg gelijk aan 15% warmteverlies.
Ik heb het plaatje op mijn eigen webspace gehost. Nu zou je het wel moeten kunnen zien.
Ik ben wel benieuwd naar die resultaten van het isoleren van de buizen. Omschoon ze bij ons voornamelijk op zolder liggen is die radiatorfolie misschien een optie om rond de schuim-buizen te maken.
@Hemmer02
Je schreef "Maar er zit volgens mij een verschil met hoe de ecolution bij jou en mij is aangesloten. De aanvoer van de ecolution hoort op de retourleiding van het circuit. Is dat bij jou het geval?"
Misschien bedoel je hetzelfde als ik in onderstaande tekening heb staan. De term werkt volgens mij verwarrend. Bedoel je daarmee de leiding waarmee het water naar de Ecolution instroomt of de leiding waarmee het water vanuit de Ecolution naar de radiatoren wordt gevoerd?
Bij mij is dus de retourleiding van de radiatoren aangesloten op de ingaande kant van de Ecolution en de uitgaande kant van de Ecolution is aangesloten op de toevoerleiding naar de radiatoren toe.
[ Voor 25% gewijzigd door antoinevromen op 20-01-2014 15:34 ]