Home Server hardware advies

Pagina: 1
Acties:

• Twanne
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 27-08-2025
Hallo,

Ik ben van plan om thuis een server te installeren die moet dienen als mediastreamer, backup en torrentbox.
Ik heb al wat research gedaan naar de hardware en ik heb mijn lijstje klaar, maar ik zou graag een second opinion willen.

criteria: - Moet er goed uitzien en stil zijn (komt in de salon te staan)
- Liefst zo weinig mogelijk verbruiken (staat 24/7 te draaien)
- Moet eventueel video kunnen transcoden bij het streamen
-Kostprijs is minder belangrijk, maar prijs-kwaliteit telt wel natuurlijk (met deze setup schat ik rond de 1200€ te zitten)

Processor: Intel i5 3330
Moederbord: Asus P8H77-I mini ITX
RAM: KINGSTON HYPERX GENESIS 8 GB DIMM DDR3-1600 KIT
Behuizing: Fractal Design NODE 304 Black
Voeding: CORSAIR RM450 RM SERIES CP-9020066-EU
SSD (OS): SAMSUNG 120GB EVO SERIES MZ-7TE120BW
HDD's (5 stuks in RAID5): Seagate 7200.14 3TB SATA3 64Mb 7200rpm (ST3000DM001)

Ik wil redelijk goed zitten naar de toekomst toe, dus het kastje mag wel wat performance hebben, maar het moet ook niet overdreven zijn. Als er iemand een betere setup kan aanraden, of denkt dat ik ergens te ver ga of misschien zelfs niet krachtig genoeg, laat maar weten, alle raad is welkom.

Alvast Bedankt

• C0rnelis
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20-02 19:13
Allereerst zou het tof zijn als je gebruikt maakt van een wenslijst waarbij je een mooie tabel hier kan posten met directe links naar alle producten.

Voor alle beschreven taken op transcoden na is de CPU overkill, ik doe hetzelfde (op transcoden na) op een Intel Celeron G540 - iemand anders mag je vertellen of de 3330 de goeie keuze is m.b.t. video transcoden. Ik weet niet of je met "eventueel" transcoden bedoelt dat je er af en toe gebruik van gaat maken of dat je nog moet beslissen het uberhaupt te gaan doen ? Ik gok zelf dat ook een i3 zou moeten volstaan.

Standaard Kingston geheugen geeft jou geen mindere performance tov HyperX, ik zou zelf gewoon het goedkoopste setje pakken zolang er geen verschil in bijv. garantie is. Bijvoorbeeld pricewatch: Kingston KVR1333D3N9/8G.

Verder kan ik je nog aanraden een kleinere voeding te pakken, bijvoorbeeld de pricewatch: be quiet! Pure Power L7 300W gebruik ik zelf ook.

Ook zet ik vraagtekens bij het gebruik van een SSD voor een NAS, waarom denk je die nodig te hebben?

Toevallig ook al eens gebladerd in Het grote DIY RAID NAS topic deel 3 ?

[ Voor 6% gewijzigd door C0rnelis op 10-11-2013 15:42 ]

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-02 16:41
Ik zou voor de boel in ieder geval op een ESXi-omgeving zetten, zodat je volledige vrijheid hebt in configuratie-mogelijkheden en uitbreidingen. Daarvoor zou ik dan ook een iets grotere SSD kiezen en wat meer geheugen. Verder zou ik de voorkeur geven aan grotere HDD's. 5x 7200RPM ga je niet echt stil krijgen. Liever dan wat grotere disks (wat je ook meteen upgrade-mogelijkheden geeft). Verder kan je je afvragen of Raid5 wel de logische keuze is. Nadeel is dat als je data aanspreekt, je direct 5 disks aanspreekt en dus ook energieverbruik en geluid van 5 disks kado krijgt. Misschien is het wel logischer om naar een raid 5 van 3 disks en een raid 1 van 2 disks te gaan bijvoorbeeld met 4TB disks.

Wat betreft de CPU durf ik niet met zekerheid te zeggen of dit handig is. Aan de ene kant denk ik aan een Xeon -CPU, maar gegeven dat je dan nog op Ivy Bridge zit, is een i5 op Haswell toch ook wel erg aantrekkelijk. Daarover zou je misschien wat meer onderzoek nog kunnen doen.

iRacing Profiel

• Twanne
In ieder geval al bedankt voor de reacties.
Na wat jullie voorgesteld hebben, heb ik de hardware wat aangepast. Ik ga er een FreeNas installatie van maken met de harde schrijven in een RaidZ1 configuratie. Hierdoor kan ik ook een sata-poort vrijmaken, want ipv een ssd voor het OS kan ik booten vanop USB.

Hier is de voorlopige lijst:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus P8-H77-I€ 93,94€ 93,94
1Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001, 3TB€ 99,90€ 99,90
1Seagate Desktop HDD.15 (OEM), 4TB€ 143,51€ 143,51
1Fractal Design Node 304 Zwart€ 66,20€ 66,20
1Corsair XMS3 CMX16GX3M2A1333C9€ 135,-€ 135,-
1Corsair CX430M€ 42,99€ 42,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 581,54

Zoals je kan zien is de ram opgetrokken, want het ZFS-fylesystem heeft liever wat meer. (Ik heb gewoon de goedkoopste 16GB dual channel van een merk genomen dat ik vertrouw)

Voor de HDD's heb ik er 2 opties opgezet, De seagate 4TB of 3TB. De 4TB schijven zijn wel wat duurder/GB, maar ze draaien op een lager RPM, dus zullen ze ook wel wat stiller zijn en dit geeft naar de toekomst toe meer uitbreidingsmogelijkheden.

De voeding is dezelfde gebleven, ik weet dat de pricewatch: be quiet! Pure Power L7 300W goed genoeg is, maar ze is niet modulair en in een case als degene die ik wil gebruiken is er niet zoveel plaats over voor extra kabels.

I.v.m. de processor, ik ben voor een i5 gegaan omdat ik denk van toch te gaan transcoden, de bedoeling is om media te streamen naar alle mediatoestellen in het huis (Ipad, 2 Iphones, laptop, Macbook Pro, PS3, in de toekomst misschien nog anderen) Eerlijk gezegd heb ik het maar genomen omdat ik zeker wou zijn dat het kon als het nodig moest zijn, als iemand denkt van niet, laat gerust weten, ik leer graag bij (dat is tenslotte waarom ik hier ben :P )

Groeten,

• kroegtijger
Gezien FreeNas is virtualisatie niet handig (disks kunnen dan niet goed aangeboden worden) en dus is je stap naar een USB-based boot helemaal logisch imho.
Wat betreft disks is het voornamelijk de vraag waar je zelf het zwaartepunt van je build in wilt leggen. Stilte, of performance. Deze 2 gaan (in dit geval) niet helemaal lekker samen. 5400RPM disks halen simpelweg niet de performance van 7200RPM disks, maar zijn wel aanzienlijk stiller. Ook zal je met Raid5 baat hebben bij meer disks (meer performance). Voor je huidige doeleinde heb je deze performence niet echt nodig, dus zou je kunnen kiezen voor een opstelling met 4 disks op 5400RPM ipv 5 disks op 7200RPM.
De voeding die je nu hebt gekozen zal voor zover ik kan overzien wel volstaan, alhoewel ik vanwege het 24/7 karakter van de machine eerder voor een voeding met wat hoger rendement zou kiezen dan een 80 Bronze certified PSU.
De CPU (ben je overigens in je lijstje vergeten op te nemen) die je gekozen hebt (i5 3330) lijkt me geen onlogische keuze. Je zal wel wat CPU-kracht nodig gaan hebben op momenten, en dan is dit een prima keuze naar mijn mening. De voorgestelde G540 is voor transcoding volgens mij echt (aanzienlijk) te traag.

iRacing Profiel

• Twanne
Ik heb besloten van met de volgende configuratie te gaan:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3330 Boxed€ 147,60€ 147,60
1Asus P8-H77-I€ 93,94€ 93,94
4Seagate Desktop HDD.15 (OEM), 4TB€ 143,51€ 574,04
1Fractal Design Node 304 Zwart€ 66,20€ 66,20
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.016,78

Voor de HDD's ben ik maar voor de Desktop HDD.15 4TB gegaan, het scheelt maar een paar euro per TB. Wat wel nog kan veranderen is dat ik misschien met 6 stuks in RAIDZ2 ga ipv 4 stuks in RAIDZ1. Dat valt nog te bezien.
kroegtijger schreef op maandag 11 november 2013 @ 16:00:
De voeding die je nu hebt gekozen zal voor zover ik kan overzien wel volstaan, alhoewel ik vanwege het 24/7 karakter van de machine eerder voor een voeding met wat hoger rendement zou kiezen dan een 80 Bronze certified PSU.
Heb je een voorstel hieromtrent? Ik heb al wat liggen rondzoeken en heb er twee interessante gevonden. Ze staan hieronder samen met de 80Plus Bronze die ik eerst had. De andere twee zijn wel bijna 2 en 2,5 keer zo duur. Denk je echt dat ik dat geld, toch al 60€, ga goedmaken op het energiefactuur?

#ProductPrijsSubtotaal
1Corsair CX430M€ 42,99€ 42,99
1Seasonic G-Serie 450Watt€ 75,-€ 75,-
1Seasonic Platinum Series 400 Watt Fanless€ 107,30€ 107,30
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 225,29

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:58

jgj82

Ja, maar = nee

1 W =2 euro op jaarbasis.
Ik heb een Seasonic G-series (360W) in mijn server, schijnt één van de meest efficiente voedingen te zijn op het moment. je kan ook nog even in "Het grote zuinige-server topic" kijken!

• kroegtijger
jgj82 schreef op woensdag 13 november 2013 @ 21:48:
1 W =2 euro op jaarbasis.
Ik heb een Seasonic G-series (360W) in mijn server, schijnt één van de meest efficiente voedingen te zijn op het moment. je kan ook nog even in "Het grote zuinige-server topic" kijken!
Jouw voeding was ook precies een van de eerste voedingen die me te binnen schoot qua prijs / rendement, maar je zou ook een pricewatch: be quiet! Straight Power E9 400W kunnen nemen.

iRacing Profiel

• Twanne
Update:

Er zijn een paar dingen aangepast.
  • Eerst en vooral het moederbord: het nieuwe moederbord heeft 6 SATA III poorten, wat de datatransfer sneller maakt in het algemeen.
  • Het nieuwe moederbord heeft een Intel 1150 socket en geen 1155 zoals het vorige, dus de processor is ook veranderd. De algemene performance blijft wel zo goed als gelijk.
  • De voeding is geen van de twee voorgestelde opties geworden (toch bedankt voor de tips ;) ), dit vooral omdat geen van de twee voedingen modulair was (het is en blijft een kleine case, dus hoe minder kabels, hoe beter) en ten tweede ook omdat de Seasonic voeding fanless is, wat de geluidsproductie ook ten goede komt.
  • Nog een verandering is het aantal HDD's, ik heb besloten om te beginnen met een setup van 3 HDD's van 4TB in RAIDZ1 (RAID 5). Dit brengt de opslag op 8TB, uitbreidbaar tot 16TB (De case heeft plaats voor 6 schijven). Om te starten leek me dit uiteindelijk wel genoeg (Ik kom van een externe HDD van 1TB :P ) en een paar honderd euro is geen supergroot verschil, maar even het budget spreiden kan toch zeker geen kwaad :P .
De nieuwe lijst:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4430 Boxed€ 154,90€ 154,90
1Asus H87I-PLUS€ 98,-€ 98,-
3Seagate Desktop HDD.15 (OEM), 4TB€ 143,51€ 430,53
1Fractal Design Node 304 Zwart€ 64,53€ 64,53
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 990,26

Zoals de vorige keren: als jullie commentaar hebben, shoot. Ik sta open voor feedback.

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:06
Ik heb een Fractal Node 304 met dat Asus bord en ik gebruik als voeding een Seasonic G450, semi-modulair. Voeding is goed te noemen en een stukje goedkoper dan jouw optie. ;)

Daarbij zeg ik semi-modulair, want full modulair heeft toch geen zin, want je hebt altijd de 24pins kabel en 4pins kabel toch nodig. ;)

En qua geluidsproductie. Het enige wat ik hoor is licht gezoem van de schijven. Ventilator van de voeding is stil te noemen. :)

[ Voor 43% gewijzigd door GioStyle op 21-11-2013 22:23 ]

• kroegtijger
Wat betreft de voeding; het passieve karakter ervan is mooi, maar gaat je ook ten kosten van je airflow. Mogelijk dat je dus nog wel een case-fan moet toevoegen (maar dat kan dan wel weer een heel stille worden).

iRacing Profiel

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-02 10:31

Thomg

Aww yiss

Er worden al 3 fans geleverd met de kast ;)

Ben er eerlijk gezegd niet zo over te spreken, vergeleken met Noctua's zijn ze ronduit luid te noemen ;(

Aan de andere kant, de noctuas zijn ook weer abnormaal stil, dat is geen eerlijke vergelijking :/

[ Voor 83% gewijzigd door Thomg op 22-11-2013 00:04 ]

• GioStyle
Ik moet er inderdaad wel bij zeggen dat ik de standaardfans heb vervangen door Noctua''s en die op 7V laat draaien. :p

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-02 10:31

Thomg

Aww yiss

Pff, 7v. 5v en niet hoger ;)

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:48

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Waarom niet gewoon een HP microserver? :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• GioStyle
Waarom wel? Zo'n ding ziet er leuk uit, maar is wel rete traag.

• Nessuno
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19-02 15:06

Nessuno

io sono nessuno

Twanne schreef op donderdag 21 november 2013 @ 21:01:
Update:

Er zijn een paar dingen aangepast.
  • Eerst en vooral het moederbord: het nieuwe moederbord heeft 6 SATA III poorten, wat de datatransfer sneller maakt in het algemeen.
  • Het nieuwe moederbord heeft een Intel 1150 socket en geen 1155 zoals het vorige, dus de processor is ook veranderd. De algemene performance blijft wel zo goed als gelijk.
  • De voeding is geen van de twee voorgestelde opties geworden (toch bedankt voor de tips ;) ), dit vooral omdat geen van de twee voedingen modulair was (het is en blijft een kleine case, dus hoe minder kabels, hoe beter) en ten tweede ook omdat de Seasonic voeding fanless is, wat de geluidsproductie ook ten goede komt.
  • Nog een verandering is het aantal HDD's, ik heb besloten om te beginnen met een setup van 3 HDD's van 4TB in RAIDZ1 (RAID 5). Dit brengt de opslag op 8TB, uitbreidbaar tot 16TB (De case heeft plaats voor 6 schijven). Om te starten leek me dit uiteindelijk wel genoeg (Ik kom van een externe HDD van 1TB :P ) en een paar honderd euro is geen supergroot verschil, maar even het budget spreiden kan toch zeker geen kwaad :P .
De nieuwe lijst:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4430 Boxed€ 154,90€ 154,90
1Asus H87I-PLUS€ 98,-€ 98,-
3Seagate Desktop HDD.15 (OEM), 4TB€ 143,51€ 430,53
1Fractal Design Node 304 Zwart€ 64,53€ 64,53
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 990,26

Zoals de vorige keren: als jullie commentaar hebben, shoot. Ik sta open voor feedback.
Vanwaar deze processor en voeding? (streaming of transcoding)
Heb gister nog een 20gb blueray getranscode met mn huidige nas. en die loopt op een i3 3220.
Die Seasonic 360G die aanbevolen word is ruim voldoende voor je wensen.
Pasief is leuk maar die warmte moet toch ergens heen, helemaal in een kleine behuizing.

Hier voor draaide ik bijna het zelfde config alleen een andere processor (i3) en had hier een 120w power brick voor.
Normaal verbruik zat rond de 24w ongeveer met uitschieters zo als opstarten etc richting de 70w.
Heb hem nooit daar boven gezien.

Na rose e cient spin

Verwijderd

Twanne schreef op zondag 10 november 2013 @ 15:10:
Voeding: CORSAIR RM450 RM SERIES CP-9020066-EU
kroegtijger schreef op donderdag 14 november 2013 @ 11:32:
[...]

Jouw voeding was ook precies een van de eerste voedingen die me te binnen schoot qua prijs / rendement, maar je zou ook een pricewatch: be quiet! Straight Power E9 400W kunnen nemen.
Al deze voedingen hebben Capxon condensators en zijn dus onbetrouwbaar op de lange termijn, aangezien CapXon van slechte kwaliteit zijn. Niet echt iets dus wat je in een server zou gebruiken.

• kroegtijger
Verwijderd schreef op maandag 25 november 2013 @ 19:54:
[...]

[...]

[...]

Al deze voedingen hebben Capxon condensators en zijn dus onbetrouwbaar op de lange termijn, aangezien CapXon van slechte kwaliteit zijn. Niet echt iets dus wat je in een server zou gebruiken.
Heb je iets meer informatie daarover? (waarom slechte kwaliteit? Is dat per definitie bij Capxon zo? of maken ze ook wel iets fatsoenlijks daar?)

iRacing Profiel

Verwijderd

CapXons zijn per definitie slecht. Alleen in niet kritische plaatsen waar ze weinig hoeven te doen en niet warm worden zullen de elcos van CapXon het lang kunnen volhouden.

• kroegtijger
Maar waarom zijn ze per definitie slecht?? Alleen op basis van het merk? of op basis van karakteristieken van hun producten?

iRacing Profiel

Verwijderd

CapXon gebruikt minder zuiver aluminium en elektroliet, daarom gaan ze veel minder lang mee.

• kroegtijger
Verwijderd schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 16:35:
CapXon gebruikt minder zuiver aluminium en elektroliet, daarom gaan ze veel minder lang mee.
Dus gewoon cheap-ass rommel?? En weet je toevallig ook welke merken hier wel of juist niet gebruik van maken?

iRacing Profiel

Verwijderd

Japanse elco's, solid capacitors zijn altijd prima, zit dat er niet in dan minimaal Taiwanese elco's van Taicon, Teapo, OST of Samxon. Zolang die voeding dan maar redelijke koeling heeft. In een passieve voeding is dat weer niet verstandig.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2013 22:59 ]

• slb
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:51

slb

Bwoah......

Inderdaad, goedkope elco's zijn tegenwoordig een veelvoorkomende oorzaak van problemen.
Op Tom's Hardware is er veel nuttige info te vinden over PSU's (Power Supply Unit, voeding).

http://www.tomshardware.c...pply-psu-review,2916.html
http://www.tomshardware.c...em-manufacturer,2913.html

en lees dit artikel ook eens:
http://nl.hardware.info/r...ik-welke-blijft-efficient

Wat betreft advies: Als je deze bak toch in zal blijven zetten als server, misschien toch beter kiezen voor een Xeon Processor, bijvoorbeeld de Intel Xeon E3-1230 V3 Boxed.

Wat de voeding betreft: de Seasonic G360 is zeer stil, kan ik je uit ervaring melden.

[ Voor 16% gewijzigd door slb op 29-11-2013 22:58 ]

prompt $p $g

Verwijderd

Nu pak je net twee sites met weinig verstand van voedingen. ;)

• slb
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:51

slb

Bwoah......

Het gros van de tweakers hebben aan deze artikelen bij TH en HWI genoeg omdat deze vooral erg praktijkgericht zijn. De methode van meten is discutabel, maar volstaat voor het doel. En bij Tom gaan ze diep genoeg op de materie in om een goede keuze te maken.

Zelf heb ik met Seasonic, maar ook met Super Flower voedingen goede ervaringen mbt betrouwbaarheid en stabiliteit. Ze liggen vaak nét in een wat hoger prijssegment, maar dat wordt imo gerechtvaardigd door de goede kwaliteit.

prompt $p $g

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Twanne, als verbruik een punt is zou ik geen RAID opzetten. Ik weet niet wat je motivatie is voor RAID, een lapmiddel is voor backups, of omdat je er meer uptime uit denkt te halen?

Als je je data niet kwijt wil zijn offline backups sowieso beter op elk vlak. Minder stroomverbruik, en als je voeding of mobo de geest geeft ben je niet alles kwijt. Het gebruiksgemak is natuurlijk wat lager.

Uptime is voor thuisgebruik imho niet echt relevant, maar iedereen kijkt daar natuurlijk anders tegen aan :).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Pagina: 1