FotW schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 12:02:
Ik ben zeer geinteresseerd in de Surface Pro, ik weet echter niet hoeveel geheugen ik het beste kan nemen, ik zal hem voornamelijk gebruiken voor grafische programma's (Photoshop etc.) Dan is uiteraard meer geheugen "altijd" beter, helaas is bij de Surface het prijsverschil behoorlijk groot.
Dus, zijn er hier tweakers die de Surface gebruiken i.c.m. grafische toepassingen en wat zijn jullie ervaringen met 4 danwel 8GB geheugen.
Ik was van plan de 256 versie te halen vanwege die 8 mb ram maar na een tijdje met een andere surface pro gespeeld te hebben heb ik besloten daar vanaf te zien.
Voor mij is het gewoon geen primair apparaat. Scherm is echt te klein en de afwijking van de pen op de hoeken en randen is ook nog eens behoorlijk aanwezig (toch wel een heel stuk meer dan op mijn cintiq).
Waardoor het effectief nog kleiner wordt. En voor niet primair gebruik is dan de prijs van de 256 voor mij te hoog.
Ook de typecover vind ik leuk maar toch nog wel te "flimsy" voor productief gebruik. Gebruik hem vaker als cover voor de onderkant (erg kras gevoellig!

) dan dat ik er mee type. Heb altijd een klein toetsenbord bij me, dit werkt ook beter als je met de pen werkt, kan je het toetsenbord er naast leggen.
Overigens is het formaat goed hoor, een inch groter zou nog wel fijn zijn maar anders laat je hem al gauw weer thuis liggen denk ik. Ik ben uiteindelijk vanwege bovenstaande gewoon voor de basis versie gegaan met 64 gb (ik had 32 gb vrij bij aanschaf). Nu met mijn software en wat projecten erop 20 gb vrij.
Ik heb 16gb ram in mijn andere pc's en moet zeggen dat de surface echt lekker loopt met 4gb. Anders dan mijn eerdere ervaringen met laptops met 4gb. Dit kan ook door de ssd of win8 zijn, had daar nog niet veel ervaring mee maar het valt absoluut niet tegen.
Ga je echt met behoorlijke bestanden werken dan zal mijn surface wel door de mand vallen, wil best iets voor je testen? Ik twijfel alleen ook wel of je dat echt op de surface moet willen, dan doorsparen voor de wacom companion?
Surface pen vond ik trouwens helemaal niks, een wacom UP-817E pen bestellen is echt een aanrader!
Puur mijn mening hoor, ben echt super blij met de surface pro, gadget van het jaar voor mij!
Lekker waar dan ook wat 2d/3d werk doen en op de pc maak ik het vervolgens wel af.
Heb overigens eerder een tablet pc gehad maar dat is voor mij nooit een succes geweest.