Even voor de goede orde: dit testteam test de
HTC One.
Niet de HTC One Mini
Mijn eerste indrukken van het toestel: Het toestel voelt zeer solide aan, o.a. door de metalen achterkant. Wel wat zwaar, maar nog wel handzaam. Wel is de powerbutton en de volumerocker redelijk verzonken in de behuizing, waardoor die lastiger zijn in te drukken.
De geluidskwaliteit is erg goed! Speakers aan de voorkant voegt zeker wat toe. Je hoort alles veel beter.
Ik vind de HTC Sense skin en bijbehorend zwart-wit-kleurenschema wel mooi eigenlijk. Het maakt hem wat zakelijker en professioneler. Bij andere merken zie je vooral veel kleurtjes voorbij komen. Ieder zijn smaak zullen we maar zeggen. Wat daarbij wel mag is dat er meer applicatie-icoontjes in de appdrawer mogen. Het is nu 4*3 icoontjes. Dat kan prima verhoogd worden naar 4*4 of zelfs 5*4 (toestel is langwerpig). Ik heb toestellen in gebruik gehad die op een kleinere oppervlakte 5*5 huisvesten.
Wat ik persoonlijk niet zo fijn vind is de powerbutton aan de bovenkant van het toestel. Het toestel is vrij langwerpig (o.a. door de extra speakers aan weerskanten) waardoor je hem in principe niet met één hand kan ontgrendelen. Het gaat althans vrij moeilijk. Bij andere toestellen zit de powerbutton bijv. aan de rechterkant wat al een stuk makkelijker gaat met het ontgrendelen.
Enkele testjes die ik tot nu toe gedaan heb:
Iemand anders het toestel geven
Het ging al mis met het ontgrendelen. De persoon drukte, of dacht te drukken, op de powerbutton maar er gebeurde niets in eerste instantie omdat die knop zo verzonken is. Na nog een poging ging het al wel goed. Voor de rest was het vooral wennen aan de interface. Een foto maken ging vrij snel, maar er werd al snel overgegaan op burstmode (als je de knop heel iets langer inhoudt). Dat was allemaal nieuw, wat voor vreemde gezichten zorgde.
Ik zal proberen wat meer mensen de telefoon in handen te geven.
Kort gebruik van de carkit
Waarbij de telefoon voor een groot deel van aluminium is gemaakt, is de carkit gewoon van simpel (zwart) plastic. Dat contrast tussen bouwkwaliteit is redelijk groot. Daarnaast valt het op dat de telefoon op geen andere manier in de carkit vastzit dan de micro-usb-aansluiting. Dus geen vernauwing/schuim waardoor het toestel fysiek een stuk stabieler in de carkit zit. Nu is het begrijpbaar dat de telefoon dan misschien minder makkelijk in de aansluiting glijdt, maar het voelt nu niet goed afgewerkt aan. Dit betekent ook dat je de carkit niet kan gebruiken zonder usb-aansluiting. Dan glijdt de HTC One er zo uit als die in landscape-modus is. Beetje verraderlijk, want je kan hem dus niet gebruiken zoals
afgebeeld door HTC.
Als je de speciale micro-usb-aansluiting hebt ingeplugd wordt automatisch de HTC carmode gestart. GPS en bluetooth worden dan ook automatisch gestart. Mooie grote knoppen met de mogelijkheid om zelf knoppen te verwijderen en toe te voegen. Dit werkt erg gebruiksvriendelijk. Wat alleen niet zo mooi is, is dat de knop naar de navigatie gewoon een snelkoppeling is naar Google Maps / Google Navigatie. De letters zijn dan nog erg klein, alsmede de knoppen voor tekstinvoer. De integratie lijkt simpelweg niet zo heel geslaagd.
GPS fix is erg snel. Dit is nu puur op gevoel, ik zal proberen concrete tijden te meten.
Er werd hier de vraag gesteld of de carkit het geld waard is. Als je puur naar het materiaal kijkt zou ik zeggen van niet; het is simpelweg wat plastic. Dan lijkt het relatief duur. Zie je het echter als vervanger van je huidige carkit (ie. je hoeft geen aparte carkit aan te schaffen) dan is het een schijntje. Ik heb de vergelijking gemaakt met het nieuwe navigatiesystemen van Mercedes Benz (auto is van afgelopen zomer) en dan vind ik de combinatie van HTC One + carkit prettiger in gebruik. Uiteraard kan je niet de hendeltjes en knoppen van het stuur gebruiken, maar dat werkt bij Mercedes toch al matig.
Zoals het er nu uit ziet zou de carkit met HTC One zeker een uitkomst zijn voor sommige personen die ik ken.
Morgen ben ik op pad met het toestel. Ik ga onder andere een paar uur reizen. GPS fix, Zoë en accuduur bij algemeen gebruik staan dan centraal.
sys64738 schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 12:25:
Aangezien jullie 5 toestellen hebben om mee te testen, lijkt het mij wel leuk om de onderlinge verschillen te testen. Soms zie je bij elektronica behoorlijke schommelingen in productiekwaliteit dus laten we eens kijken hoe HTC zijn kwaliteitscontrole voor elkaar heeft.
Dingen waar ik eventueel verschillen zou verwachten, zijn:
- kwaliteit camera / fotos: schieten alle toestellen dezelfde kwaliteit foto's onder diverse omstandigheden?
- speakers: hoe hard kunnen de speakers en hoe is de geluidskwaliteit?
- accu: hoe lang gaan de toestellen mee bij gelijk gebruik?
- scherm: helderheid en kleurechtheid
Maar ook andere tests (benchmarks, boot time, wifi en GSM bereik) zijn interessant. En mocht ik dan winnen, wil ik natuurlijk het beste toestel ontvangen

Bedenk wel dat wij als moderators door het gehele land verspreid zijn (één van de redenen ook om een divers testteam te hebben). Goed vergelijken is daarom lastig. Ofja, je kan er eigenlijk niets zinnigs over zeggen. Deze toestellen komen waarschijnlijk ook nog uit één batch.
[
Voor 11% gewijzigd door
Bolletje op 13-11-2013 03:41
]