W.Zijlstra. schreef op zaterdag 10 mei 2014 @ 13:42:
Hierbij mijn recensie van Belsimpel, de webshop en fysieke winkel in Groningen. Mijn advies: Doe het niet. Dit is mijn eerste negatieve webshop review in 7 jaar, dat geeft aan dat ik mensen serieus wil waarschuwen voor dit bedrijf.
De korte versie: Ik heb 1.5 week geprobeerd een Nexus 5 te kopen, ze leveren defecte modellen (4x). De service is waardeloos, klantenservice komt niet met een oplossing, klant is de dupe en je moet achter je geld aan zitten anders kun je er naar zwaaien met je handje.
Ik heb net een Nexus 5 gekocht bij dat bedrijf, in 1 keer goed. In elk geval met het aankoop en verzend proces is niets mis. Snelle levering, goede status updates over hoe het er mee staat. Wel jammer dat ik nu pas zag dat er korting op de verzendkosten mogelijk was. Geen ervaring met aftersales, dit is mijn 1e aankoop daar en deze werkt goed. Mijn nieuwe Nexus 5 heeft geen enkele dode pixel.
Echter uit je lange verhaal valt me wel wat op.
Dit soort bedrijven moeten het hebben van goed ingerichte bedrijfsprocessen. Dat betekent vaste wijze van afhandelen van alles. Je komt op 1 plaats het proces binnen en via workflow worden alle stappen doorlopen die nodig zijn. Vandaar dat afwijken van het proces niet kan, tenminste als daar is geen proces voor is.
Nu blijkt uit jou verhaal dat je rechtstreeks naar de winkel ben gegaan, er communicatie is met memotjes, post-its, kattebelletjes, mondelinge afspraken noem maar op. Uiteraard moet een bedrijf ook dit goed afhandelen, maar zijn daar meestal niet goed in omdat opeens niets meer automatisch geregeld is en het opeens op aankomt dat individuen zich moeten realiseren dat er ergens nog een briefje hangt, iets wat ze ook niet verwachten want dat is niet gebruikelijk.
Eigenlijk is het op die manier benaderen van een organisatie vragen om moeilijkheden. Had je netjes de procedure doorlopen dat was alles denk ik een stuk beter gegaan. Misschien is het helemaal niet handig voor dit soort bedrijven om ook een fysieke winkel te hebben. Je verwijst naar Cool blue, maar ik denk dat daar ook de logistiek volledig in het honderd loopt als je je aankoop komt afleveren bij een magazijn of bij een administratief kantoor.
Ik wil niets goed praten en misschien is het een waardeloos bedrijf maar de shop review op Tweakers geeft dat in elk geval niet aan. Wil je goed en goedkoop spullen leveren, of je nu Cool blue, Bol, Wehkamp of wat ook bent moet je goede processen hebben en moeten klachten op het juiste punt het proces binnen komen. Ga je daar dwars doorheen dan kun je er vergif op innemen dat het niet goed gaat.
Iedereen kent wel voorbeelden van problemen met de overheid en ambtenaren. Andere tak, zelfde probleem.
Daarnaast heb ik geen idee wat ze in de fysieke winkel hebben, maar ik denk dat de bestellingen van Internet rechtstreeks uit een magazijn van de leverancier komen want ook een zo klein mogelijke voorraad draagt bij aan efficiëntie. Dikke kans dat een bestelling bij een andere leverancier uit het zelfde magazijn komt.
Voor hetzelfde geld liggen in de winkel retour exemplaren en heb je die gekregen omdat je zo aan bleef dingen dat je een andere telefoon wou. Mensen worden creatief op die momenten.