Beide, Het beeld stopt gewoon effe. En de fps (perfoverlay.drawfps 1) geeft ongeveer de helft van de frames aan vlak nadat het beeld stopte. Nu is het zo dat de fps niet getoond kan worden als het beeld stopt omdat die counter bij BF hoort. Dus misschien is op dat moment de fps gewoon 0.
Ik denk dat de fps meter van Fraps meer kan vertellen.
Heeft jammer genoeg niet geholpen. Het lijkt ietsjes minder, maar dat is denk ik schijn. Het is i.i.g. niet weg.
Ik ga nog wat anders proberen.
Edit 1:Dit maakte voor mij jammer genoeg geen verschil.
Edit 2:
Ik heb nu HyperThreading weer ingeschakeld en Turbo Boost uitgezet. Nu lijken de frame drops minder en stutter is nagenoeg weg.
Ik heb ook nog V-sync geprobeerd. Maakte geen verschil.
Toen HyperThreading uit was en Turbo Boost aan, merkte ik wel met V-sync aan dat de fps op 55 vast stond. Wat vrij raar is. En nu, met HyperThreading ingeschakeld en Turbo Boost uit, was de fps met V-sync aan gewoon 60 steady. Maar ik heb V-sync overigens wel uit staan en mijn fps hangt tussen de 50-80.
Overigens draai ik nu dus met mijn GTX670 alles high, Ambient op SSAO, AA uit en Post AA wel high op een resolutie van 2560x1440. Hopen dat ie ook steady blijft. In de tussen tijd wel al weer 2 vastlopers gehad.
Ik ga nu nog even een Conquest Large potje spelen met zoveel mogelijk voertuigen en explosies om er zeker van te zijn.
Edit 3:
Die 'render.drawgraph 1' zegt niks. In alle situaties die ik heb geprobeerd zitten gigantische spikes. Vooral als je naar het spawn menu gaat. Ik wou dus overigens nog testen (met Xfire fps counter) of de fps bij zo'n stutter (dat het beeld even stil staat) op 0 ging. Maar ik heb dat niet meer gehad. Meer frame drops dan echt stutter.
Edit 4:
Net dus een potje Conquest Large met 64 spelers gedaan. Het merendeel van de tijd blijft de fps op 60 (

). En soms zakt ie in naar 40. Maar dat is niet erg. I.i.g. geen grote stutters meer.
Wat opvalt is dat alles op medium en high weinig verschilt in minimum & average fps.
Ongeveer dit:
GTX 670 op 1440p | Medium | High |
---|
Minimum | 50 | 40 |
---|
Average | 65 | 60 |
---|
Maximum | 115 | 85 |
---|
Edit 4:
Tweede computer (E8400 (@3,6GHz), HD7850, 4GB geheugen en BF4 op HDD) net getest. Het stutteren is er nog wel, maar veel minder. Bij die computer heb ik C1E (Enhanced Halt) uitgezet. Denk niet dat dat het verschil maakte. Ik denk ook dat Dice iets heeft gepatched (game/servers?) waardoor de stutter minder is.
Het idiote is dat op die tweede computer de verschillen tussen low (alles low, AA uit, post AA high, Ambient uit) en high (alles high, AA uit, post AA high, Ambient HBAO) qua average ook minimaal zijn.
Ongeveer dit:
1680x1050 | Low | High |
---|
Minimum | 20 | 10 |
---|
Average | 35 | 30 |
---|
Maximum (naar de lucht kijken) | 80 | 55 |
---|
Het verschil bij 'render.drawgraph 1' is dat de getallen bij High bij de stutters vaak duizendtallen zijn (een keer zelfs 5000+) en bij low eerder hoge honderdtallen (600/700). En als er geen stutters zijn liggen de getallen bij high bijna 2x zo hoog. Het is net alsof de processor en videokaart in BF4 totaal niet optimaal gebruikt worden (toekomstige drivers kunnen dit fixen?).
Het verschil met mijn hoofd computer is dat in die graph bij deze computer het veel meer schommelt. De E8400 wordt overigens volgens Hardware Monitor max 70 graden en de cores slechts max 44 graden. Ik dacht dat de cores altijd warmer werden? De videokaart lijkt ook niet echt uitgedaagd te worden: max 51 graden.
[
Voor 105% gewijzigd door
Fleximex op 06-11-2013 14:36
]