Verplaatsen docs & pics mislukt, alles kwijt? of niet?

Pagina: 1
Acties:

• Jobvink
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 05-05-2024
Ik heb een externe harde schijf van 1,5 TB en die heb ik voornamelijk in gebruik voor documenten, foto's, PDF's, downloads en - heel belangrijk - al mijn zelf opgenomen muziek-projectbestanden en -eindversies. Ik heb de laatste dagen veel muzikale inspiratie maar bijna geen opslagruimte meer op die harde schijf, dus besloot ik wat GB's aan Word-docs, Excel-mappen, PDF's, duizenden foto's en illustraties en ca. honderdvijftig karaoke-filmpjes naar een geheugenstick van 16 GB te verplaatsen.
Nadat ik daarmee klaar dacht te zijn, heb ik de prullenbak geleegd, want het geheel nam nog steeds ruimte in op de harde schijf.
Toen ik de volgende dag de pc aanzette was ongeveer 2/3e deel van de verplaatste bestanden op wonderbaarlijke wijze verdwenen!! Er staan wel verwijzingen naar de mapnamen, dit zijn extensieloze bestandjes van ca. 8 tot 32 KB.
Vooral het verlies van de ruim vijfduizend foto's, illustraties en Word- en Excel-documenten ervaar ik als dramatisch en zeer pijnlijk. De rest is voor een groot deel nog wel te downloaden of anderszins te achterhalen.
Echter, als ik de eigenschappen van de USB-stick raadpleeg zie ik dat 13 van de ruim 15 GB ruimte in gebruik is. Maar de bestanden zijn niet letterlijk te zien.
Ten einde raad heb ik een virusscan uitgevoerd en toen scande die wel degelijk een hele rits bestanden!!! Ik snap daar niks van. De stick was trouwens wel geheel virusvrij.
Het gaat om een spookmap met de naam found.000 met daarin duizenden *.CHK spookfiles. Deze map werd kennelijk aangemaakt na een herstelprocedure van de stick, vermoedelijk na onjuist afsluiten, waarvan ik overigens geen clou heb hoe dit kan zijn gebeurd.
Wat erg raar blijft, is dat die map niet te zien is in Windows-verkenner, zelfs niet met de optie "geheime bestanden weergeven" aangezet.

De bronmappen op de harde schijf zijn inderdaad gewist en de prullenbak is leeg, dus daar kan ik het wel schudden. Op de usb-stick zijn, ook na herhaalde herstelprocedures, geen fouten gevonden. Het betrof een tot dit weekend ongebruikte en ongevulde usb-stick.

Ik vermoed dat ik bij de *.CHK files wel degelijk met mijn foto's en docs te maken heb!

Heeft iemand een bruikbaar idee om deze voor mij onbetaalbare data te herroepen, of moet ik ze toch als verloren beschouwen? Ik hoor wel eens iets over recovery-programma's, maar ik heb werkelijk geen idéé hoe dat werkt.

Alvast veel bedankt voor jullie informatie en adviezen. |:( :| ;)

Groeten,
Job

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Jobvink
Aha vriendelijk dank je wel @Gambieter, die had ik zo snel nog niet gezien.
:D

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Voor de toekomst is het ook verstandig je te verdiepen in Thematopic: Backups. Je hebt nu geen backup en dat is eigenlijk het echte probleem; zorg voor extra opslag en een regelmatige backup :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Jobvink
Ja goede tip inderdaad, moet ik eens even naar kijken. Moet alleen even kijken waar ik die 1+ TB aan muziek (MP3's, cd-rips en zeer veel eigen muziekfiles) dan weer laat. Heb momenteel geen geld voor extra schijfruimte, omdat ik eerst andere computerproblemen moet aanpakken (regelmatig optredende blauwe schermen wegens voortdurend crashende externe audio-interface); de oplossing voor dat probleem is ook nabij, echter, deze gaat ook - voor mijn begrippen dan - in de papieren lopen. In ieder geval bedankt en die extra backup gaat er zeker nog wel een keer komen.
:)

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-12-2025

ByteDelight

Retro computing is alive!

Waar heb je de 16GB stick vandaan?
Via eBay worden er nog wel eens sticks verkocht met hergeprogrammeerde firmware, zodat de stick zich voordoet als 16GB, maar er werkelijk slechts een veel kleinere flash chip op zit.

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-01 16:51
@bverstee, ook bij de Action zijn deze sticks een tijdje verkocht. Deze hadden maar 2GB aan werkelijke opslag en waren dus in feite 16Gbit...

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-01 03:14
alex3305 schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 01:32:
@bverstee, ook bij de Action zijn deze sticks een tijdje verkocht. Deze hadden maar 2GB aan werkelijke opslag en waren dus in feite 16Gbit...
Zelfs bij een groot bekend warenhuis in Engeland hebben ze 32GB sticks gekocht met eigenlijk maar 1GB aan ruimte...

Die dingen zijn niet te vertrouwen als het geen echte merk stick is.

Maar ik geloof echt niet dat je geen geld hebt voor backups, je kan al voor een paar euro oneindig veel backuppen naar bv Crashplan.

[ Voor 21% gewijzigd door Megamind op 30-10-2013 01:42 ]

• Jobvink
Hmmm dank voor de aanvullende informatie. Inmiddels ben ik een aardig eindje op weg met het recoveren van de data.

@Alex3305: wat grappig dat je dat aanhaalt: het gaat inderdaad om een 16 GB stick van de Action, van het merk BSIX. Als ik het goed begrijp kan ik die dus het beste wegdoen? Er was voor zover ik kon beoordelen wel 15 a 16 GB opslagruimte op dat ding, want bij mijn weten was alles wel gewoon daarop weggeschreven in eerste instantie. Als het echt maar 1 a 2 GB werkelijke vrije ruimte is, dan was die stick wel flink duur zeg, voor € 9,95.

@Megamind: Ik zat eigenlijk niet te denken aan betaalde cloud-storage, maar aan een extra harde schijf die kan worden opgeborgen wanneer niet gebruikt of grote usb-stick van een "echt" merk, en daar heb ik nu gewoon echt even geen geld voor. Natuurlijk, ik heb ook basis Dropbox, Skydrive en Googledrvie-accounts, maar die 10 à 15 GB totale ruimte is ook zo vol.

In ieder geval bedankt voor alle tips.
Pagina: 1