Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 06:44
Zoals in de titel al staat vermeld ben ik op zoek naar een nieuwe netwerkkaart voor mijn laptop

het betreft een asus n56vz-s4035 om exact te zijn.

Nu heb ik een beetje het internet afgezocht op te kijken wat de mogelijkheden zijn.
Nu ben ik niet goed bekend hoe dit werkt in een laptop.
Het kaartje zelf vervangen is geen enkel probleem maar ik zit wel met een aantal vragen.

om jullie wat beter van dienst te zijn wat achtergrond info

waarom?
ik woon in een flat en de 2,4 GHz band is zeer goed vertegenwoordigd hier en daar word ik dus niet zo blij van. 8)7
De snelheid die ik hierop haal met mijn laptop stijgt vaak niet boven de 10mbit/s uit.
Waarbij ik met mijn Note 2 op de 5Ghz mijn volle 60mbit/s kan halen.
er valt dus genoeg winst te halen dacht ik zo.

De gebruikte aparaten:
-ziggo ubee modem
-linksys ea6300 dualband ac router
-asus n56vz-s4035

nu zit ik met de volgende vragen:
-hoe werkt het met pci-e kaarten en antennes? zijn deze intern of heeft deze ook 2 of 3 externe antennes nodig? (heb dit zelf nog niet nagekeken in mijn laptop :X )
-kan ik zomaar een dualband kaart gebruiken terwijl mijn oude kaart dit dus niet ondersteund?

Nu heb ik natuurlijk ook even rond gekeken naar de beschikbare kaarten.
-een veel genoemde kaart is de centrino 6300 maar daar hoor ik ook wel het een en ander aan problemen over en deze ondersteund geen bluetooth.
-Daarvoor zou ik dan ook kunnen kiezen voor de 6235 maar deze schijnt weer iets minder te presteren qua wifi.
-Aangezien ik ook een ac router heb zou ik ook voor de 7260 van intel kunnen gaan maar ik krijg niet echt hoogte van de prestaties van deze kaart en mogelijke problemen die zich voor zouden kunnen doen.

Dus om het verhaal maar even samen te vatten.

Kan ik mijn kaart vervangen voor een willekeurige andere pci-e kaart?
hoe zit dat met antennes?
hebben jullie advies voor een goede kaart en indien mogelijk één die ac ondersteund.

alsvast bedankt voor jullie moeite

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Belangrijk om te weten is: is je huidige kaart 802.11g of 802.11n?
Als je huidige kaart alleen "g" is, heb je waarschijnlijk maar twee antennes
Voor "n" heb je idealiter 3 antennes nodig, maar met twee kom je weg.

De antennes zijn ook getuned voor de frequentie die ze moeten ontvangen.
Maar omdat 2 x 2,4 ≈ 5, kom je daar ook mee weg.

Verwacht echter geen topprestaties

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:45

lier

MikroTik nerd

Volgens Google zit er een Intel Centrino Wireless-N 2230 in. Dit is een combi 2,4GHz en Bluetooth kaartje met twee antenne aansluitingen. De vraag is of je laptop twee (of meer) antennes heeft en of deze 2,4GHz only zijn. Daar kan ik niet zo snel een antwoord op vinden.

Om je vragen te beantwoorden:

Kan ik mijn kaart vervangen voor een willekeurige andere pci-e kaart? Nee, soms wordt er een beperking vanuit de bios geregeld maar het scheelt dat de kaartjes niet duur zijn
hoe zit dat met antennes? Dat zal je even zelf uit moeten zoeken (aantal/ondersteuning)
hebben jullie advies voor een goede kaart en indien mogelijk één die ac ondersteund. Zoek eens op GoT, er zijn meer topics over een pci-e kaartje vervangen in de laptop

[update]
Voorbeeld topics:
Wifi kaart voor laptop
Nieuwe netwerkkaart voor in laptop.

[ Voor 8% gewijzigd door lier op 23-10-2013 09:33 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Grote kans dat er nu een matig Atheros 1x2 of 1x1 stream ding in zit, ding doet op 2.4GHz ook maar 65Mbit waarschijnlijk. Drivers updaten helpt vaak wel (atheros.cz), maar vervangen werkt beter.

Heb in mijn Dell Vostro 3350 een Intel 6230 gezet, werkt prima op zowel 2.4GHz als 5GHz onder Windows 7 en Archlinux. Volgens productreview: Asus N56VZ-S4035V review door dirkjesdirk zou een Intel 6235 moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
aaah ja dat had ik er idd bij willen zetten in mijn laptop zit deze kaart Qualcomm Atheros AR9485WB-EG
deze ondersteund wel wireless-N maar heeft naar mijn weten 2 antennes....
(ben hier niet zeker over aangezien hij up to 150mbit gaat. is dit evenredig met aantal antennes?)
uitleg hierover kan ik moeilijk vinden op internet of ik zoek gewoon verkeerd.

ik kan dus ook niet zo gauw vinden of deze de benodigde antennes heeft om over te gaan naar 5GHz en of er een mogelijkheid bestaat antennes bij te plaatsen?

edit: blijkbaar met een beetje geduld lijkt het niet te moeilijk te zijn om er een extra antenne bij te plaatsen mocht dit nodig zijn.

edit2: ik lees een paar goeie dingen over de nieuwe 7260 en dit is een 2x2 kaart
mijn kaart ziet er uit als ik mijn laptop open zoals op het plaatje in dit topic Wifi kaart voor laptop

zou iemand mij kunnen bevestigen of deze 2 uitwisselbaar zijn qua antennes?

[ Voor 40% gewijzigd door s0ulmaster op 23-10-2013 13:12 ]

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:35

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

s0ulmaster schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 02:43:
nu zit ik met de volgende vragen:
-hoe werkt het met pci-e kaarten en antennes? zijn deze intern of heeft deze ook 2 of 3 externe antennes nodig? (heb dit zelf nog niet nagekeken in mijn laptop :X )
Kleine moeite toch om het zelf na te kijken... had je kunnen doen in de tijd dat je nodig had om je topicstart te tikken.

Sowieso, het gaat om een laptop, dus je gaat er geen PCIe kaart in vinden, hooguit een mPCIe kaart. Dat maakt nogal uit qua vorm, formaat en aansluiting.

In de meeste laptops heb je een mPCIe kaart die uiteraard in een mPCIe slot steekt met één, twee of drie aansluitingen voor antennes. Die aansluitingen kunnen ofwel van het 'grote' U.FL-type zijn, danwel van het kleine M.FL-type. Zie dit plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://wikidevi.com/w/images/thumb/9/97/Comparision_u.fl-w.fl.jpeg/400px-Comparision_u.fl-w.fl.jpeg

De connectoren van het ene type passen niet op het andere type. En zoals je ziet, zelfs een en dezelfde fabrikant gebruikt ze door elkaar :o

Eerst en vooral is het dus zaak om te achterhalen welk van de twee het in jouw laptop is. U.FL is in mijn ervaring meest voorkomende, maar ik zou het er niet op gokken.

Vervolgens de vraag hoeveel antennes je hebt. Meer antennes geeft betere performance, maar zelf aantal/type antenne uitbreiden in een laptop is vrijwel niet te doen. Kortom, je zit - tenzij je serieus breek- hak en vooral rekenwerk wilt doen om een betere configuratie te regelen dan de fabrikant - vast aan wat erin zit. Dat zou mede je keuze voor NIC moeten bepalen: minder kost je performance, meer is zinloos want niet aan te sluiten.
-kan ik zomaar een dualband kaart gebruiken terwijl mijn oude kaart dit dus niet ondersteund?
Ja en nee.

Single-band vs dualband is het probleem niet, ergste wat kan gebeuren is dat je antennes niet ideaal zijn voor 5GHz, maar dat valt vaak ook mee. Probleem is BIOS compatibility. Door een kronkel in VS wetgeving is het verplicht dat combinatie laptop-WNIC gecertificeerd is door FCC, en moet een vendor verhinderen dat niet-gecertificeerde combinaties gebruikt worden. In theorie hebben we in NL daar niets mee te maken, maar in praktijk wel. Helaas is het uitermate zeldzaam om hier documentatie over te vinden, waardoor je terug moet vallen op uitproberen en altijd rekening houden met niet werken ivm compatbility.
Je herkent een BIOS compatibility issue doordat het device niet eens geinitialiseerd wordt, dus niet in Device Manager terechtkomt onder Windows, onder Linux zie je het met lspci niet terug. Als het een 'Unknown Device' is moet je gewoon drivers installeren en het werkt. Geen BIOS issue dan.

Concreet voorbeeld:
Ik wilde mijn Acer D522 netbook dezelfde upgrade geven die jij nu ook overweegt, dus van crappy 2.4GHz-only Broadcom NIC naar dual-band. Mijn netbook heeft twee antennes met U-FL connectoren. Een NIC met 3 antennes zou overkill zijn. Ik heb dus goedkoop een Intel 6230 op te kop getikt (2x2 config, plus ingebouwde bluetooth). Prima NIC, maar werd niet gedetecteerd. Eerste aanname was dat het kapot was. Dus andere kaart gescoord, een Intel 6330. Dat is een high-end NIC met 3 antenneaansluitingen. Overkill, maar gebrek aan bluetooth deerde me niet, dus geprobeerd: ook niets. Twee NICs op zelfde manier dood leek me onwaarschijnlijk, dus heb ik m'n werklaptop (op dat moment een HP Elitebook 8nogwattes) opengeschroefd en daarin geprobeerd. Er zat oorspronkelijk een Intel 5300 in en zowaar, beide nieuwere Intel NICs werkten er ook in :o

Dus niks mis met NICs, puur compatibility :/

Vervolgens op zoek gegaan naar een andere dualband-NIC. Toevallig had ik een kapotte modem/router in de buurt liggen die dualband WiFi ondersteunde. En jawel, daar zat een mPCIe-kaart in met een Broadcom chip. Die eruitgehaald en in m'n Elitebook gepropt: werkt niet. Maar in m'n D522 netbook wel :)

Veel trial and error dus, en geen logica waar je van tevoren op aan kunt (toevallig waren het hier steeds dezelfde merken die het deden, maar heb bjiv ook laptop waar de 5300 het wel deed maar 6230 niet...)

Oh, en dan heb je ook nog formaat. mPCIe komt in full-height en half-height:

Afbeeldingslocatie: https://www.thinkpenguin.com/files/MiniPCI_and_MiniPCI_Express_cards.jpg

Dat lompe geval links is een oude mPCI-kaart, het gaat hier om de twee rechtse. Moge duidelijk zijn dat een full-height kaart niet gaat passen in een bay met ruimte voor slechts half-height, maar omgekeerd mis je vaak schroefgaten voor half-heigh in een full-height bay. Nu kun je natuurlijk altijd improviseren (laatst ook gedaan bij upgrade voor vriendin van 802.11g naar 802.11n dualband), maar als je nog moet kopen is het gewoon iets om gelijk mee te nemen.
Nu heb ik natuurlijk ook even rond gekeken naar de beschikbare kaarten.
-een veel genoemde kaart is de centrino 6300 maar daar hoor ik ook wel het een en ander aan problemen over en deze ondersteund geen bluetooth.
Als je 3 antennes hebt is dit een pre, zo niet levert het geen meewaarde qua performance tov de 623x. Let wel dat deze een U-FL connector heeft.
-Daarvoor zou ik dan ook kunnen kiezen voor de 6235 maar deze schijnt weer iets minder te presteren qua wifi.
Presteert minder als je drie antennes hebt. Heb je die niet, dan presteert het vrijwel exact hetzelfde. Wel zijn er flink wat bugs met de 623x-series van Intel, dus ik zou het niet zo aanraden. Let op dat de 6235 een M-FL connector heeft. De 6230 is vrijwel identiek maar heeft een U-FL connector.
-Aangezien ik ook een ac router heb zou ik ook voor de 7260 van intel kunnen gaan maar ik krijg niet echt hoogte van de prestaties van deze kaart en mogelijke problemen die zich voor zouden kunnen doen.
U-FL connector. Nog geen grote problemen mee gemeld, zou een goede 2x2 adapter moeten zijn. Of je meerwaarde hebt van "ac" is nog maar de vraag. De 802.11ac-standaard is nog steeds niet officieeel vastgelegd en vroege implementaties verschillen nogal. Twee dezelfde chips werken meestal wel met elkaar op ac-snelheid, maar chips van verschillende vendor doen dat niet altijd. Ik heb voorbeelden gezien van mensen met een Broadcom 4360 chip (in een Asus RT-AC66U router) die enkel op n-snelheden met een Intel 7260 konden communiceren.

Op zich zou ik de 7260 boven de 6230 verkiezen omwille van onopgeloste issues met de 623x-reeks, maar voor betere performance zou ik het niet doen. Zeker niet als je drie antennes hebt, want 3x3:3 bij n is sneller dan 2x2:2 bij ac :o
Dus om het verhaal maar even samen te vatten.

Kan ik mijn kaart vervangen voor een willekeurige andere pci-e kaart?
Niet willekeurige.
hoe zit dat met antennes?
Aantal is relevant en type connector.
hebben jullie advies voor een goede kaart en indien mogelijk één die ac ondersteund.
Hangt af van:
- aantal antennes
- type connector
- kaartgrootte
- "ac" chip in je router
...en dan nog moet je slag om arm houden ivm BIOS-compatibility
Brahiewahiewa schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 03:25:
Belangrijk om te weten is: is je huidige kaart 802.11g of 802.11n?
Als je huidige kaart alleen "g" is, heb je waarschijnlijk maar twee antennes
Voor "n" heb je idealiter 3 antennes nodig, maar met twee kom je weg.

De antennes zijn ook getuned voor de frequentie die ze moeten ontvangen.
Maar omdat 2 x 2,4 ≈ 5, kom je daar ook mee weg.

Verwacht echter geen topprestaties
Eeeh... bij 802.11g zie je inderdaad max 2 antennes (maar vaak genoeg slechts 1), helaas is 3 antennes bij 802.11n ook nog erg zeldzaam. Verreweg meeste devices hebben nog altijd maar 1 of 2 :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

s0ulmaster schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 12:03:
aaah ja dat had ik er idd bij willen zetten in mijn laptop zit deze kaart Qualcomm Atheros AR9485WB-EG
deze ondersteund wel wireless-N maar heeft naar mijn weten 2 antennes....
(ben hier niet zeker over aangezien hij up to 150mbit gaat. is dit evenredig met aantal antennes?)
uitleg hierover kan ik moeilijk vinden op internet of ik zoek gewoon verkeerd.
Allerlei onzinnige markteingtermen maken dit soort zaak veel moeilijker dan nodig :X

Wat ertoe doet (maar vrijwel nooit zo helder vermeld wordt) is:
- aantal radio's
- aantal antennes
- aantal physical streams die je op kunt zetten (nooit meer dan bovenstaande twee, soms minder)

De notatie die je gebruikt is: #radio's x #antennes : #physical streams.

Dus wat _JGC_ noemt is 1x2:1, dus 1 radio, 2 antennes en 1 physical stream. Meer radio's dan antennes heeft een klein beetje zin (je kunt met wat trucjes stoorproducten uitfilteren), maar het schiet niet veel op. Uiteindelijk gaat het om die streams, 2x zoveel streams is bijna 2x zoveel throughput, 3x zoveel streams bijna 3x zoveel.

Daarom is de Intel 6300 met z'n 3x3:3 zo goed - maar die meerwaarde haal je alleen als de router waar je mee werkt ook 3 streams aankan.

Daar komt trouwens nog iets om de hoek kijken: dualband routers doen niet altijd hetzelfde over beide bands. Neem de populaire Asus RT-AC66U. In 5GHz is het een indrukwekkende 3x3:3 met features zoals beam forming enzo. In 2.4GHz is het een zeer matige 2x2:2 (de middelste antenne is alleen op 5GHz aangesloten). Dit is in 5GHz snelste router van het moment, maar je bent met een Sitecom van EUR 30 beter uit in 2.4GHz.
ik kan dus ook niet zo gauw vinden of deze de benodigde antennes heeft om over te gaan naar 5GHz en of er een mogelijkheid bestaat antennes bij te plaatsen?

edit: blijkbaar met een beetje geduld lijkt het niet te moeilijk te zijn om er een extra antenne bij te plaatsen mocht dit nodig zijn.
Zelf antennes plaatsen is ingewikkelder dan alleen maar een antenne scoren en erin vrotten. Het heeft alleen zin als de onderlinge afstand exact goed is, anders kan het zelfs contraproductief werken. De kans dat je het zonder rekenwerk goed doet is beperkt. Tenzij je je flink in RF-techniek wilt verdiepen zou ik het afraden.
edit2: ik lees een paar goeie dingen over de nieuwe 7260 en dit is een 2x2 kaart
mijn kaart ziet er uit als ik mijn laptop open zoals op het plaatje in dit topic Wifi kaart voor laptop

zou iemand mij kunnen bevestigen of deze 2 uitwisselbaar zijn qua antennes?
Als het exact hetzelfde eruit ziet, dus met U-FL connectoren, dan zijn ze volledig uitwisselbaar :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
Dank voor alle duidelijke reacties mensen
Google bracht mij hier veel minder duidelijkheid in dan jullie mij weer hebben geleerd.

Afbeeldingslocatie: http://s16.postimg.org/xapz9e6u9/20131023_150320.jpg

dit zijn nu de 2 aansluitingen voor de antennes, daaruit neem ik aan dat het dus een u.fl aansluiting betreft?
Kijkende naar het formaat aansluitingen en alle info die jullie mij hebben geleverd hebben zou de 7260 de beste optie voor mij zijn momenteel.
Voor €25,- durf ik de poging wel te wagen om te kijken of het werkt en of ik het gewenste resultaat zal krijgen :)

super bedankt voor alle info mensen en laat wel even weten of alles goed gegaan is wanneer hij erin zit.

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dat zijn inderdaad U-FL connectoren - als het ook een half-heigt kaart is kun je zo de 7260 erin vrotten :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
kaart is besteld ;) is idd half height dus dat wordt ff priegelen als de kaart binnen is.
Hele laptop moet namelijk uit elkaar anders kan ik niet bij de kaart..zucht

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
Mijn nieuwe kaart zit er dan in :)
het is de 7260 geworden, moest wel even de laptop helemaal open maken voordat ik er goed bij kon maar met een beetje breken is alles gelukt!

5GHz werkt al een trein en ook mijn bios had nergens problemen mee. :9~

met als resultaat waar ik voorheen om 2,4 GHz max 15/60 mbit op 3 meter van mijn router
is dit mijn nieuwe resultaat geworden om 5GHz

speedtest

ook data overdracht van mijn nas gaat een goed stuk sneller

Dank aan alleen voor de goede raad en ik ben super blij met het resultaat!! _/-\o_

[ Voor 5% gewijzigd door s0ulmaster op 24-10-2013 15:45 ]

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Eerlijk gezegd vind ik 60Mbps op 3 meter afstand behoorlijk teleurstellend. Ik zou met gewoon 802.11n ongeveer het dubbele verwachten bij fatsoenlijke AP en NIC en met 802.11pre-ac allicht het viervoudige. Met een gare 802.11pre-ac dongle haalde ik al 250Mbps op 5 meter afstand...

Nu verwacht ik niet dat je ac-snelheden haalt omdat router en NIC andere chips hebben, maar zelfs met een matige 802.11n verbinding zou ik 120Mbps verwachten...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacuzzi
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14-08 12:14
dion_b schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 19:38:
Eerlijk gezegd vind ik 60Mbps op 3 meter afstand behoorlijk teleurstellend. Ik zou met gewoon 802.11n ongeveer het dubbele verwachten bij fatsoenlijke AP en NIC en met 802.11pre-ac allicht het viervoudige. Met een gare 802.11pre-ac dongle haalde ik al 250Mbps op 5 meter afstand...

Nu verwacht ik niet dat je ac-snelheden haalt omdat router en NIC andere chips hebben, maar zelfs met een matige 802.11n verbinding zou ik 120Mbps verwachten...
Hij kan wel sneller waarschijnlijk, maar hij heeft zijn internetsnelheid gemeten en die is slechts 60 Mb/s...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Oh ja :o :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
haha ik heb hem idd ook al op andere plekken getest daar red ik wel veel hogere snelheden, maar idd mijn internet snelheid is maar max 60mbit. daar ik eerst 15mbti haalde is dit al een hele prestatie, maar op mijn ouders 500mbit lijn trok ik vele malen hogere snelheden ik zat met 1 test zelfs op bijna 300 mibt

dus voor mij zeker wel een succes ;)

tijd voor wat klusjes!

Pagina: 1