Wifi kaart voor laptop

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killerman1991
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 04-02 12:10
Hallo,

Ik heb een MSI gaming laptop met een intel centrino wireless-n 2230. Deze is uitgerust met 2,4 GHz en bluetooth. Ik ben op zoek naar een betere, aangezien ik bereik problemen heb en ik graag 5 GHz wil. Mijn netwerk kaart voor de kabel is van het merk Killer en volgens mij zijn deze goed.

Ik ben op zoek naar een andere het liefst van Killer. Ik heb zelf de Killer Wireless-N 1103 gevonden, maar hier zit geen bluetooth op. Hij haalt theoretisch 450 MB/s en 3-stream MIMO. Ik heb gelezen dat je voor bluetooth een Dell wireless 375 bluetooth module kunt gebruiken zodat je wel weer bluetooth hebt.

De Killer Wireless-N 1103 kost €89,90 bij Alternate en de Dell wireless 375 bluetooth module kost €4,50 bij ebay. Totaal kost dit €94,40.

Er bestaat ook een andere van Killer, dat is de Killer Wireless-N 1202. Deze heeft wel bluetooth ingebouwd maar haalt een theoretische snelheid van 300 MB/s en 2-stream MIMO.

De Killer Wireless-N 1202 kost €59,90.

Wat houdt stream MIMO precies in? En wat zou de beste keuze zijn?

Misschien weten jullie nog betere suggesties.

[ Voor 9% gewijzigd door Killerman1991 op 06-10-2013 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
MIMO houdt in dat je kaart meerdere antennes gebruikt voor de ontvangst en het versturen van data om zo de maximale doorvoersnelheid te verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killerman1991
Ok dan is dat in ieder geval duidelijk.

De een is duurder dan de andere plus dat er via ebay nog een bluetooth module bij gekocht moet worden wat heel lang duurt waarschijnlijk voordat ik het heb. En de andere heeft lagere doorvoersnelheid dan die duurdere versie. Maar ik download wel vrij veel, dus weet niet of dat nog invloed heeft?

Wat is de beste oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203842

Er is ook een vraag, zijn je antenne's in de laptop wel 5 GHz geschikt? Dat is meestal niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killerman1991
Hoe kan ik dit controleren dan? Ik heb al even via google gezocht maar kan het niet vinden of dat er in zit.

Ik heb de MSI GT70 0nc-027nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:00
Wat is er zo speciaal aan die "Killer" ? Kun je niet beter een Intel 6300 pakken? Dat is een aardig high-end kaartje.

Of je laptop ook voor 5 Ghz geschikt is kun je checken door te kijken hoeveel antennekabels er naar je netwerkkaartje lopen.

[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 07-10-2013 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killerman1991
Maar die ik nu heb kan maar 2,4 ghz liggen er dan kabels los?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 26-02 23:43
Dat snelheidsverschil gaat noch voor gaming, noch voor downloads echt uitmaken. Of for that matter, ook maar ene zier uitmaken.

Waar het in scheelt is als jij met 60MB/S films van je NAS naar je laptop verplaatsen wil, oid. Niet voor de snelheid waarmee eender welke consumentenlijn downloaden kan, en voor gaming is sowieso je latency belangrijker; dan zou ik eerlijk gezegd gewoon een van die fijne, inderdaad behoorlijk high-end, intel 6300 kaartjes pakken. Daarvan weet je dat ze degelijk in elkaar zitten.

Die 'killer' meuk is een hele goede manier om zgn. "Gamers" (vooral met hoofdletter, als je snapt wat ik bedoel ;) ) wat extra geld uit de zak te kloppen; dat zal echt niet daadw. helpen.

Mocht die ms of twee latency verschil je écht aan het hart gaan (en ik vermoed niet dat killer en intel elkaar daarin ontlopen, zou me zelfs niet verbazen als killer weinig meer doet dan reference designs stickeren vandaag de dag...) zou ik gewoon proberen zo veel mogelijk bedraad te werken; last I checked was ethernet nog altijd dat kleine, voornamelijk theoretische, stukje lager in latencies dan wifi kán zijn.

...Maar nogmaals, dit gaat allemaal geen zier uitmaken voor jouw toepassingen.

€60 uitgeven aan een 2x2 wifi-n kaartje is voor mijn gevoel ook véél te duur; daarvoor kun je pretty much wifi-ac fiksen vzviw.
...wat dan overigens ook weer geen biet uitmaakt zolang gamen en downloaden alles is wat je doet, en je geen grote, zware bestandsoverdracht over het lokale netwerk wil gaan doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killerman1991
Ik zet wel eens 100 gb over naar een mediaspeler en wil over jaartje wel een nas kopen. Maar als ik met mijn pc bestanden op de nas zet gaat dat nog maar 9 a 10 MB/s, wat naar mijn mening nog niet heel snel is aangezien beide apparaten bekabeld zijn.

Ik heb nog wel even een foto gemaakt van mijn wireless card en heb op ebay gezien dat je losse antennes kunt kopen dus waarschijnlijk kan ik dan wel 5 ghz inbouwen, weet alleen niet of dat heel makkelijk omdat het bij je beeldscherm zit.

Afbeeldingslocatie: http://img202.imageshack.us/img202/1466/rq3c.jpg

[ Voor 19% gewijzigd door Killerman1991 op 08-10-2013 01:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iceheart
Tja, dat zou wel eens de grens kunnen zijn van óf je netwerk (100Mbit, overhead, dan is 10MB/s niet vreemd) óf van je NAS (10MB/s voor goedkopere NASjes, ook niet opmerkelijk).

Een ding mag duidelijk zijn: als je Gbit hebt vanaf je laptop (en dat heb je) ga je niet magisch sneller zijn dan je bedrade netwerk door ook nog een draadloze stap toe te voegen.
Dan moet je ook andere elementen van je netwerk gaan updaten. Ben je bereid daar (ook) in te investeren? Dat kan aantellen, maar anders heeft op snelheid mikken he-le-maal geen zin.

Tja, met alle respect, niet lullig bedoeld enzo: je komt uit je posts in dit topic nu niet over als iemand die zo een-twee-drie wat problemen met een (potentieel) complexer projectje aan kan pakken. Een extra antenne in een laptop inbouwen is niet extreem lastig, maar kan wel wat probleemoplossend vermogen vereisen. ik zou er nog eens goed over nadenken als ik jou was.

Vervolgens: die kaart die je nu hebt *is* een 2x2 wifi-n kaartje. die kaart van €60 is op geen enkele manier een daadwerkelijke upgrade, dat is geld wegspoelen. Kan je wifi router met drie kanaaltjes overweg? als die 2x2 is (en de meeste ietwat betaalbaarder apparaten zijn dat, vzviw) heeft een upgrade naar 3x3 geen enkele zin. Zelfs als ie het wel is betwijfel ik, gezien wat je hier zo vertelt, of het ene biet uitmaken gaat.

De verbinding die je nu hebt is meer dan toereikend voor alles wat jij ermee wil, en wat je netwerk lijkt aan te kunnen. als je meer snelheid nodig hebt is wellicht de rest van het netwerk eerder de issue.

Mag ik vragen welke router en welke NAS we het hier over hebben? daar kunnen we misschien wat mee ;)

Maar alstjeblieft, vergeet die "killer" meuk even en investeer eerst in een degelijke infrastructuur thuis ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killerman1991
Wat betreft het inbouwen als je daar goed bij kunt is dat voor mij geen probleem, ik bouw me eigen pc ook en heb MBO Mechatronica gedaan.

De router die ik straks krijg is de ASUS RT-AC66U en wat de NAS betreft wil ik de Synology DiskStation DS214+ kopen over een tijdje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iceheart
Oke, inschattingsfoutje. Succes, zou ik zeggen :) is op zich met enige technische achtergrond inderdaad prima te doen. Gewoon via de scharnieren langs bezel van lcd leggen is dan niet bijster lastig. Denk er aan speling in de kabel/antenne te houden ivm beweging scherm e.d.! Dat is basically het ene dingetje dat echt fout kan gaan (en meuk slopen, enzo).

Tja, je gaat ook wel voor een monstertje van een NAS: als de opgegeven specs van fabrikant kloppen is wifi ac misschien nog niet zo'n gek idee :P (holy feth, 150MB/s writes... voor een thuisNAS...).

Die router is wifi-ac compatible; elke zinnige upgrade voor je laptop wifi kaartje zou ook die specificatie moeten ondersteunen, IMO. Daarnaast, als je de snelheden van die ds214+ wil halen is dat pretty much ook wel nodig. Ziet er verder uit als een prima setje.

Vergeet nadat je die stapel toch redelijk prijzige speeltjes hebt ingekocht overigens niet er een fatsoenlijke cat6e kabel tussen te leggen - kost ook geen donder maar brakke ethernetkabels willen nog wel eens een netwerk vernaggelen ;) is toch zonde, in zo'n situatie.

Is er een reden dat je 5GHz zoekt? Druk bezette 2.4GHz band e.d.? op zich is dat idd. wel een nuttige update - als je het echt nodig hebt ;) Je noemt bereikissues, maar op zich heeft de 5ghz band niet echt meer bereik dan de 2.4 band. als de 2.4band echt moeilijk crowded is bij jou in de buurt kan het wel helpen, ja.

Uiteraard is de "nieuwste" wifi standaard gebruiken vaak wel handig: 20% daadwerkelijke performance van een drie maal zo snelle standaard zal toch tegen de drie maal zo veel daadwerkelijk overgezette data opleveren, in simpele gevallen :)

wat je zou kunnen overwegen is een intel 7260HMW (AC variant, ik geloof dat er ook wifi-n versies zijn!) die doet geloof ik alles wat je nodig hebt - en via ebay voor minder dan €40.

...Wat betreft suggesties voor specifieke kaartjes en chipsets (zoals hierboven :P ) zou ik overigens wel even afwachten wat anderen te zeggen hebben - zo diep zit ik daar ook weer niet in.

Het idee een extra antenne aan te brengen zou inderdaad meer snelheid kunnen brengen. de genoemde router is ook een 3x3 model dus als je laptop op de volledige aandacht van je router kan rekenen, kan dat in theorie 50% sneller zijn. At that point moet je je af gaan vragen of een en ander nog nuttig is wellicht, maar dat is met sommige speeltjes inderdaad bijzaak ;)

Je zou dus inderdaad voor een 3x3 kaartje kunnen gaan (again, suggesties welk model precies laat ik liever aan anderen over). Antennes voor 2.4GHz en 5GHz schijnen uitwisselbaar te zijn (nu is een 1/4 wavelength antenna voor 2.4GHz pretty much een 1/2 wavelength antenna voor 5GHz dus komt mij dat ook niet onwaarschijnlijk voor) dus door voor een op zich ook wel voldoende 2x2 modelletje te gaan spaar je jezelf wel een hoop werk.
De vraag is of dat echt uitmaakt; als je enigszins fatsoenlijk bereik hebt zou die 2link je vzviw al rond de 40-60MB/S moeten leveren, real life, naar wat ik links en rechts gehoord heb. Het scheelt wat geld, het scheelt vooral ook werk; ik zou gewoon lekker een 2x2 kaartje pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killerman1991
Het is inderdaad wel druk op de 2,4 ghz in deze buurt. Mijn mobiel kan ook 5ghz en dat werkt prima moet ik zeggen ook boven. Maar met 5 ghz gaat het verplaatsen kopieren van bestanden naar bijv een nas stuk sneller wat jij ook al zei.

Die intel 7260HMW AC variant is wel stuk goedkoper dan die van killer dat scheelt natuurlijk ook weer

Nu is de vraag welke antenne heb ik nodig, ik heb daar totaal geen verstand van omdat ik me daar normaal nooit mee bezig houd. Jij zegt dat ze uitwisselbaar zijn, betekend dat dat de huidige antenne voldoenden is voor die intel kaart?

Je moet toch voor 5 ghz een andere antenne inbouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renekluitenberg
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 09-02-2024
5 GHz maakt in die zin niet zoveel uit dat het automatisch sneller of beter is. 802.11a zit op de 5 GHz band maar heeft een maximale doorvoer capaciteit van 54Mbps. Ook heb je in een thuis situatie met 5 GHz minder bereik dan 2.4GHz waardoor je niet de maximale capaciteit kan benutten.

Zover ik weet zijn de antennes voor 2.4GHz en 5GHz niet uitwisselbaar, maar heb dit nooit geprobeerd. Het verschil in golflengte vereist in principe een verschil in antenne.

[ Voor 2% gewijzigd door renekluitenberg op 08-10-2013 15:00 . Reden: Grammatica ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killerman1991
Ik heb net MSI gebeld maar die zeggen dat het wel compatibele is maar het was een man die er niet veel van snapte had ik het idee :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iceheart
802.11ac draait dual band, en -n volgens mij (potentieel) ook. die benutten dus ook de 5GHz band.

http://www.netstumbler.or...-ghz-antennas-t22515.html
" which is why laptops with multimode WiFi cards only use the same antenna"
Die Dutch, en ook de Thorn die het bevestigt, weten redelijk precies waar ze het over hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 19:39
Is je BIOS niet voorzien van een HCL of whitelist?

Want als je BIOS hardcoded PCI ID's heeft en je vervangende kaartje er niet bij zit, dan start ie niet op.
Dus da zou je je bios moeten patchen. Ook iets om niet te vergeten. Ik weet niet of MSI dat vaak doet, maar IBM/Lenovo en HP hebben daar wel een handje van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killerman1991
iceheart schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 16:28:
802.11ac draait dual band, en -n volgens mij (potentieel) ook. die benutten dus ook de 5GHz band.

http://www.netstumbler.or...-ghz-antennas-t22515.html
" which is why laptops with multimode WiFi cards only use the same antenna"
Die Dutch, en ook de Thorn die het bevestigt, weten redelijk precies waar ze het over hebben ;)
Ik heb het allemaal gelezen, maar kan er niet echt uit wijs worden hoe ik kan zijn of mijn antenne ook 5 ghz kan doen.
johnkeates schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 16:37:

Is je BIOS niet voorzien van een HCL of whitelist?

Want als je BIOS hardcoded PCI ID's heeft en je vervangende kaartje er niet bij zit, dan start ie niet op.
Dus da zou je je bios moeten patchen. Ook iets om niet te vergeten. Ik weet niet of MSI dat vaak doet, maar IBM/Lenovo en HP hebben daar wel een handje van.
Ik heb in de bios gekeken maar zie niet echt iets wat er op moet lijken, er staat maar heel weinig in deze bios is bijna niks af te lezen.

[ Voor 12% gewijzigd door Killerman1991 op 08-10-2013 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killerman1991
Heeft iemand een idee hoe ik kan zien of mijn antenne 5 ghz kan doen en of de bios niks blokkeert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killerman1991
Ik heb net de Intel Dual Band Wireless-AC Bluetooth E7260 Mini PCI-E ingebouwd. Hij werkt prima ik heb nu ook 5GHz dus dat werkt naar behoren. Het downloaden via 5GHz gaat nu even snel als via de kabel. En het overzetten van bestanden naar de mediaspeler gaat nu ook veel sneller.

Ik ben er tevreden over.
Pagina: 1