Nieuwe netwerkkaart voor in laptop.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRAI.7
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:42

KRAI.7

Bwoah...

Topicstarter
Beste Tweakers,

Nadat ik heb besloten mijn HDD en RAM te upgraden in mijn laptop heb ik nu ook besloten mijn netwerkkaart te vervangen, de reden hiervoor is omdat de kaart naar mijn weten de snelheid niet kan halen die mogelijk zou moeten zijn. Op mijn iMac haal ik een snelheid van 95Mb/s, en op deze HP G6-1150SD een kleine 15Mb/s op z'n max. In deze laptop zit een Ralink RT5390, wat (volgens meerdere mensen op internet) een slechte kaart schijnt te zijn.

Nu wil ik hem dus upgraden, voordat ik aan dit soort dingen begin lees ik me altijd goed van tevoren in, er zijn verschillende maten kaartjes zo blijkt, sommige laptops hebben zogenoemde 'whitelists' die aangeven welke netwerkkaartjes er met de laptop compatible zijn, die lijst heb ik gevonden: klik!

Nu heb ik ieder kaartje een beetje opgezocht op Google maar ik zie nou niet echt iets van een soort review ofzo, en voordat ik zo'n kaartje koop wil ik toch wel weten hoe 'ie presteert.

Misschien weet één van jullie welk netwerkkaartje de beste keuze zou zijn, of dat misschien gewoon alle kaartjes zouden passen? Ik vind internetten met deze kaart namelijk één groot drama.

Hoop dat jullie me kunnen helpen. :)

Marco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:23

lier

MikroTik nerd

Hoe heb je de snelheid vastgesteld?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRAI.7

KRAI.7

Bwoah...

Topicstarter
Via Speedtest.net, meerdere malen geprobeerd maar het blijft echt die snelheid of zelfs eronder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Vergeet ook niet dat de prestaties vaak afhangen van de gebruikte antenne's, die zijn in notebooks lang niet altijd even geweldig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:12

mrc4nl

Procrastinatie expert

Ik weet niet of up ook een vendor lock heeft maar ik zou gewoon voor Intel kaartjes gaan, die voor een tientje ofzo op eBay te koop zijn.Geen idee of je baat hebt bij Bluetooth maar er zijn ook gecombineerde kaartjes waar de Bluetooth via antennes gaat en veel beter bereik geeft bijv bij headsets.
ik heb zelf de Intel 6230 voor 13 euro gekocht maar zie dat de prijzen gestegen zijn ofzo :P

[ Voor 14% gewijzigd door mrc4nl op 24-08-2013 01:25 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
KRAI.7 schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 00:30:
...Op mijn iMac haal ik een snelheid van 95Mb/s, en op deze HP G6-1150SD een kleine 15Mb/s op z'n max. In deze laptop zit een Ralink RT5390, wat (volgens meerdere mensen op internet) een slechte kaart schijnt te zijn.
Is die snelheid op je iMac ook draadloos of zit ie met een draad ingeplugd in je router?
Zelfs voor een 802.11n is dat best wel heel erg snel!!!
http://www.speedguide.net/faq_in_q.php?qid=374

Wat voor een router heb je?
Voor een 802.11g verbinding is 15Mb/s wat aan de lage kant, maar wel normaal. Gezien de getallen krijg ik de indruk dat je draadloos met bedraad aan het vergelijken bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRAI.7

KRAI.7

Bwoah...

Topicstarter
Bluetooth hoeft van mij niet per sé, heb/gebruik het nu ook niet dus... ;)

Die snelheid op m'n iMac is draadloos, m'n setup is dan zo: Beneden: Glasvezel Experiabox -> 10 meter CAT6 kabel naar zolder -> AirPort Extreme (5Ghz voor m'n iMac) en dan staat de iMac er misschien 3/4 meter vanaf.

Omdat m'n AirPort Extreme het volledige bereik niet volledig door kon geven naar beneden en ik geen zin had om te switchen tussen netwerken iedere keer heb ik nog een draad naar beneden getrokken (wederom CAT6 en 10 meter lang) en die aangesloten op een AirPort Express, zodat die als range extender zou werken, dat idee is gelukt en heb nu volledig bereik op zowel laptop als iPhone. Nu nog de snelheid dus... ;)

[ Voor 10% gewijzigd door KRAI.7 op 24-08-2013 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Die airport extreme is lekker snel dan! Is dat een 802.11ac of 802.11n router?
Is de snelheid van je laptop op beide airports even slecht?

DIe kabel naar boven en dan weer helemaal naar beneden is een vreemde constructie.
Misschien kan je beter de NAT/DHCP/router functionaliteit van de xperiabox gebruiken en die functies in de aiports uitschakelen. Je gebruikt ze dan als gewoon wireless accesspoint, niet als router. Je hebt dan op alledrie de apparaten een en hetzelfde netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Duidelijk is dat je Mac connect via de 5GHz band over 802.11n, terwijl je HP connect via 2.4GHz over 802.11g. In beide gevallen haal je ongeveer 30% van het theoretisch maximum. Meer zul je wel niet kunnen halen met je overpriced Apple product.

Anyway, de enige optie die je hebt is om een 802.11n kaartje in je HP te zetten. Omdat je maar twee antennes hebt, is je theoretisch maximum 150 mbps. Dan zul je ongeveer 50 mbps gaan halen.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Brahiewahiewa schreef op zondag 25 augustus 2013 @ 13:38:
Duidelijk is dat je Mac connect via de 5GHz band over 802.11n, terwijl je HP connect via 2.4GHz over 802.11g. In beide gevallen haal je ongeveer 30% van het theoretisch maximum. Meer zul je wel niet kunnen halen met je overpriced Apple product.

Anyway, de enige optie die je hebt is om een 802.11n kaartje in je HP te zetten. Omdat je maar twee antennes hebt, is je theoretisch maximum 150 mbps. Dan zul je ongeveer 50 mbps gaan halen.
ik weet niet waar jouw 30% vandaan komt

Maar ik trek zelf 25mbit op G en 75mbit op 150N, en maar 85mbit op 300n
die 95mbit is zeker een goeie snelheid voor draadloos

Het aantal antennes staat volledig los van de bandbreedte. onzin zeg ik dan maar netjes.

je apple rant is natuurlijk onnodig, ik heb het ook niet over jouw "goedkope" laptop

[ Voor 44% gewijzigd door Fish op 25-08-2013 14:05 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRAI.7

KRAI.7

Bwoah...

Topicstarter
Ploink schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 14:24:
Die airport extreme is lekker snel dan! Is dat een 802.11ac of 802.11n router?
Is de snelheid van je laptop op beide airports even slecht?

DIe kabel naar boven en dan weer helemaal naar beneden is een vreemde constructie.
Misschien kan je beter de NAT/DHCP/router functionaliteit van de xperiabox gebruiken en die functies in de aiports uitschakelen. Je gebruikt ze dan als gewoon wireless accesspoint, niet als router. Je hebt dan op alledrie de apparaten een en hetzelfde netwerk.
Tja dat zou in principe wel kunnen, wist het zelf ook niet even goed toen ik die structuur moest maken met die AirPorts, maar opzich werkt het idee wel. Snelheid werkt op beide AirPorts even slecht (alleen met laptop dan).

Kan ik dus ieder willekeurig netwerkkaartje gebruiken of zou dat niet lukken? Ik doe het liever in één keer goed dan dat ik straks 6 van die kaartjes sta te proberen. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CedricD
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-09 17:09
802.11g = ~ 25 Mbps

802.11n op 2,4 GHz = ~ 85 Mbps
802.11n op 5 GHz = Vlotjes 120 Mbps (en nog rapper ook, maar mijn internetabbo geeft levert mij maar 120 Mbps :P)

Asus RT-N66U

[ Voor 6% gewijzigd door CedricD op 26-08-2013 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:32
Ik zou er één van deze drie kaartjes in zetten:

pricewatch: Intel Centrino Advanced-N 6230
pricewatch: Intel Centrino Advanced-N 6235
pricewatch: Intel Centrino Ultimate-N 6300

Die presteren volgens mij prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-09 13:25
Intel is inderdaad goed, maar ik ben zelf een groot voorstander van Atheros. Deze heb ik in mijn Eee PC 901 (ja, dat is onderhand antiek ja :P ) gehad, en werkte IMO beter dan de Intel kaart die ik er later in had. Daar kwam bij dat ik goedkoper aan de Atheros kon komen dan aan de Intel kaartjes.

Wel zie ik dat er maar één 2.4+5GHz kaart in de lijst staat, de Realtek 8188BC8 802.11a/b/g/n 2×2 WiFi and Bluetooth 3.0+HS Combo Adapter. Ik durf niet te zeggen hoe het bij jou in de buurt is, maar hier zitten al krap 20 2.4GHz netwerken in de lucht, dus als je je laptop op 5GHz kunt laten verbinden win je waarschijnlijk ook al een heel stuk in je snelheid. Maarja, je verliest natuurlijk wel een stuk(je) bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:23

lier

MikroTik nerd

De N6300 heeft drie antenne aansluitingen, wel goed om te controleren hoeveel antennes je laptop heeft.

Atheros wil ik dan weer graag afraden, dit in verband met incompatibiliteitsproblemen met verschillende apparatuur.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Pagina: 1