[Advies] Sterke Router

Pagina: 1
Acties:

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:04
Ik heb "vroeger" een TP-Link TL-WR1043ND router gehad. Prima, geen klagen en bereik was uitstekend. Op een gegeven moment heb ik mijn internetverbinding gewijzigd waardoor ik een nieuwe router/modem kreeg van UPC. De Technicolor TC7200. Wifi leek eerst ook prima van dat ding, waardoor ik mijn router heb verkocht.

Na verloop van tijd was ik toch niet helemaal tevreden waardoor ik op zoek ben gegaan naar een nieuw router. Gelijk een goed moment om mijn router/wifi netwerk te upgraden. Uiteindelijk is dit een TP-Link WDR-3600 geworden. Deze router geplaatst. Maar na een aantal weken ook hier niet tevreden over het bereik. Bereik was beduidend minder dan de 1043, ondanks dat dit in theorie een betere router is.

Via ebay al eens sterke antenne's gekocht, maar ook dit hielp niet. Vervolgens nog DD-WRT geinstalleerd, maar ook dat heeft niet geholpen.

Inmiddels ben ik dus weer op zoek naar een andere router, maar om te voorkomen dat ik een verkeerde keus maak schakel ik jullie hulp maar eens in.

Wat nog goed is om te weten is dat ik in een huis uit 2009 woon. Goed geisoleerd dus. Om deze reden staat de router ook op mijn slaapkamer (Centrale plek). Er loopt vanuit de meterkast (waar het modem staat) een cat6 SFTP kabel naar de slaapkamer die uitkomt bij de router. De andere routers (de 1043 en de 3600 hebben hier ook gestaan).

Mijn wensen:
- Goed wifi bereik. Zowel op zolder als beneden als in de tuin.
- Simultaan 2.4Ghz en 5Ghz band.
- Gigabit poorten.
- Budget: +- 70 euro.
- Bij voorkeur 1 router gebruiken.

Ik lees onder andere goede verhalen over de:
- Asus RT-N56U
- Linksys E4200
- Netgear WDR-3700
- Western Digital Mynet N900

Iemand die me een goede tip kan geven?

[ Voor 1% gewijzigd door Robbie T op 15-10-2013 19:58 . Reden: Toevoegen wensen ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:12
Ik mis twee dingen:
Wat is je budget, en is het evt. ook een optie om een router te plaatsen, en ergens anders nog een accespoint?

[Ervaringen] Asus RT-N66U (N900) dual-band router en [Ervaringen] Asus RT-AC66U Dualband Gigabit Router schijnen hele goede routers te zijn qua performance. Bereik weet ik niet.

Maargoed die zijn wel aardig aan de prijs, dus vandaar de vraag naar je budget.

[ Voor 66% gewijzigd door ThinkPad op 15-10-2013 19:56 ]

• Robbie T
ThinkPadd schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 19:55:
Ik mis twee dingen:
Wat is je budget, en is het evt. ook een optie om een router te plaatsen, en ergens anders nog een accespoint?

[Ervaringen] Asus RT-N66U (N900) dual-band router en [Ervaringen] Asus RT-AC66U Dualband Gigabit Router schijnen hele goede routers te zijn qua performance. Bereik weet ik niet.

Maargoed die zijn wel aardig aan de prijs, dus vandaar de vraag naar je budget.
Heel goed! Ik wist dat ik wat vergeten was. Kon alleen niet bedenken wat.
2 routers heeft niet mijn voorkeur. Aangezien ik vanuit de 1043 weet dat het met 1 ook moet kunnen.

• ThinkPad
Wat voor verbinding heb je trouwens (welke snelheid)? Anders haal je voor 2 tientjes toch gewoon weer een 1043ND van V&A / Marktplaats?

Als je 5Ghz en 802.11ac e.d. misschien wel helemaal niet gebruikt...?

Ben zelf niet heel erg gecharmeerd van de 1043ND (liep veel te vaak vast, nu vervangen door een WRT54GL met Tomato, oudje, maar 0 problemen), maar als hij jou goed beviel... why not

[ Voor 30% gewijzigd door ThinkPad op 15-10-2013 20:07 ]

• Robbie T
ThinkPadd schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 20:06:
Wat voor verbinding heb je trouwens (welke snelheid)? Anders haal je voor 2 tientjes toch gewoon weer een 1043ND van V&A / Marktplaats?

Als je 5Ghz en 802.11ac e.d. misschien wel helemaal niet gebruikt...?

Ben zelf niet heel erg gecharmeerd van de 1043ND (liep veel te vaak vast, nu vervangen door een WRT54GL met Tomato, oudje, maar 0 problemen), maar als hij jou goed beviel... why not
Ik heb een UPC 100/10 mbit verbinding liggen. En heb een telefoon + tablet die de 5GHZ band ondersteunen en zit er aan te denken om de wifi kaart in de laptop nog eens te vervangen voor eentje met 5Ghz ondersteuning.

• ThinkPad
Dan is een moderne goede router inderdaad wel verstandig.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Robbie T schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 19:51:
[...]

Wat nog goed is om te weten is dat ik in een huis uit 2009 woon. Goed geisoleerd dus.

[...]

Mijn wensen:
- Gigabit poorten.

[...]

Iemand die me een goede tip kan geven?
1 router is prima, maar vergeet maar dat je dit goed werkend gaat krijgen op een enkele AP :o

- 2009 betekent gewapend beton. Je vloeren en draagmuren gaan vrijwel geen WiFi doorlaten.
- Goed geisoleerd betekent een alufolielaag onder alle vloeren en mogelijk op meerdere muren, dat laat nog minder door.

De muren vallen mee, maar vloeren als dit zijn gewoon een nauwelijks te nemen obstakel.

Waar je naartoe wilt is een AP per verdieping, die in 5GHz met volle kracht zendt (want dat gaat echt nergens doorheen), maar 2.4GHz max 50% zodanig dat je zeker weet dat je niet per ongeluk beneden met AP van boven verbindt. De router die je nu hebt kan naast router als eerste AP fungeren, voor de overige verdiepingen moet je andere inzetten. Dat gaat best simpel, huidige router in meterkast plaatsen. Vervolgens via Cat6-kabel naar jouw slaapkamer waar je de tweede hangt. Allicht kun je een van de oude routers daar met NAT en DHCP uit plaatsen als tweede AP, en tenslotte indien nodig op zolder nog een derde. Enkel voor die derde hoef je (voorzover niet al aanwezig) een kabel te trekken.

Oslik blyat! Oslik!

• Robbie T
dion_b schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 20:38:
[...]

1 router is prima, maar vergeet maar dat je dit goed werkend gaat krijgen op een enkele AP :o

- 2009 betekent gewapend beton. Je vloeren en draagmuren gaan vrijwel geen WiFi doorlaten.
- Goed geisoleerd betekent een alufolielaag onder alle vloeren en mogelijk op meerdere muren, dat laat nog minder door.

De muren vallen mee, maar vloeren als dit zijn gewoon een nauwelijks te nemen obstakel.

Waar je naartoe wilt is een AP per verdieping, die in 5GHz met volle kracht zendt (want dat gaat echt nergens doorheen), maar 2.4GHz max 50% zodanig dat je zeker weet dat je niet per ongeluk beneden met AP van boven verbindt. De router die je nu hebt kan naast router als eerste AP fungeren, voor de overige verdiepingen moet je andere inzetten. Dat gaat best simpel, huidige router in meterkast plaatsen. Vervolgens via Cat6-kabel naar jouw slaapkamer waar je de tweede hangt. Allicht kun je een van de oude routers daar met NAT en DHCP uit plaatsen als tweede AP, en tenslotte indien nodig op zolder nog een derde. Enkel voor die derde hoef je (voorzover niet al aanwezig) een kabel te trekken.
De 1043 kan het wel. Ook met deze 3600 die er nu staat heeft beneden, in de woonkamer een wifi bereik. (echter, 0/1 streepje, maar er is wel verbinding)

Verwijderd

Het is niet alleen "van de router naar mobiel apparaat". Het moet ook terug. Hoeveel "vermogen" kan jouw kleine Samsung of iPhone telefoon terug zenden, om door gewapend beton (de vloer) te komen naar de volgende verdieping.

Ik sluit mij aan bij dion, gewoon 1 AP per verdieping. Dat kan een mix zijn met 2,4 en 5 GHz. Hoeft niet.

Kijk eens met iSSIDer, hoeveel netwerken (buren) er zitten op verschillende verdiepingen. Maak een screen shot (ééntje per verdieping) en post deze eens hier.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 15-10-2013 22:45 ]

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 29-11 10:54

stuffer

Ondertietel

Zelf heb ik de 3700 van Netgear met DD-WRT en zelfs op zolder nog prima bereik met mijn telefoon (HTC One X+) Dit in tegenstelling tot mijn buren (links en rechts) die alleen het standaard Ziggo modem/router gebruiken.

Daarnaast is het natuurlijk ook een stuk configuratie wbt kanaalverdeling zoals hierboven staat uitgelegd. iSSID is daar wel de makkelijkste tool voor.

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

stuffer schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 22:57:
Zelf heb ik de 3700 van Netgear met DD-WRT en zelfs op zolder nog prima bereik met mijn telefoon (HTC One X+) Dit in tegenstelling tot mijn buren (links en rechts) die alleen het standaard Ziggo modem/router gebruiken.
1) zou zomaar kunnen dat bouwmaterialen van jouw huis anders zijn. Er kan zelfs verschil tussen types gewapend beton, en de isolatielaag die je erop legt (of gebrek eraan) kan nog veel meer uitmaken.
2) hou er ook rekening mee dat het verschil tussen modem/router en losse router voor een groot deel te verklaren is uit locatie: waar een kabelmodem (of trouwens glasvezel FTU of DSL modem) staat is vrijwel per definitie slechtst denkbare plek in huis voor een WiFi AP. Jouw WNDR3700 is zonder meer beter dan wat gemiddeld in een modem ingebouwd is, maar het verschil bij jou zou desondanks grotendeels aan de andere locatie van de router (al is het maar een metertje hoger in de meterkast) kunnen liggen, nog meer dan evt kwaliteitsverschil.
Daarnaast is het natuurlijk ook een stuk configuratie wbt kanaalverdeling zoals hierboven staat uitgelegd. iSSID is daar wel de makkelijkste tool voor.
Nee, dat is in een geval als dit niet het grootste probleem. Als je in een geisoleerde betonbunker woont waar je eigen signaal al snel te zwak wordt, is demping door muren en vloeren je probleem, niet interferentie van buitenaf. Dat is juist in oudere, minder geisoleerde huizen het primaire probleem (zoals hier, ik kan hier 46 netwerken in de woonkamer detecteren).

Komt gelijk bij dat InSSIDer en dergelijke tools helemaal niet zo nuttig zijn. Ze tonen welke WiFi-netwerken ontvangen worden en met welke signaalsterkte. Dat is leuk om te weten, maar wat ze niet kunnen tonen zijn nog belangrijkere dingen:
- hoeveel gebruik gemaakt worden van een netwerk (geen gebruik=geen probleem, al is het een buitengewoon sterk signaal, veel gebruik=probleem, ook al is het een betrekkelijk zwak signaal)
- welke non-WiFi interferentiebronnen er in dezelfde frequentiebanden zitten (denk aan babyfoons, beveiligingscamera's of zelfs slecht afgeschermte microgolfovens)

Zonder die info levert iets als InSSIDer alleen schijnzekerheid op, niet informatie op basis waarvan je goede keuzes kunt maken. Om alle interferentie goed in kaart te krijgen heb je een spectrum analyzer nodig, en dan heb je het over EUR 500 of meer (kijk maar bij Metageek, makers van InSSIDer - hun WiSpy is een eenvoudige WiFi-band spectrum analyzer, die je met hun tool Chanalyzer kunt gebruiken). Erg leuk en nuttig speelgoed (heb er hier eentje liggen), maar duur.

Als je dat er niet voor over hebt (en dat heb je als gewone thuisgebruiker niet snel ;) ) mis je gewoon teveel info om op basis van metingen beste kanaal te kiezen. Als je denkt last te hebben van interferentie zit er dan maar een ding op: gewoon een voor een de kanalen aflopen en uitzoeken wat voor jou het beste werkt. Ongeacht wat een halfslachtige tool je verder allemaal vertelt :z

Oslik blyat! Oslik!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Ik vermoed dat je een denkfout maakt: je baseert je mening dat "het moet kunnen met 1 AP" op je ervaring met de 1043nd. Maar da's een 2,4 GHz geval.

Je wilt nu dezelfde dekking met een 5 GHz apparaat bereiken en dat gaat niet lukken. 5 GHz signalen hebben al moeite om door muurtjes van gipsplaat heen te komen; al dan niet gewapend beton kun je wel vergeten

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Robbie T
Brahiewahiewa schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 15:18:
Ik vermoed dat je een denkfout maakt: je baseert je mening dat "het moet kunnen met 1 AP" op je ervaring met de 1043nd. Maar da's een 2,4 GHz geval.

Je wilt nu dezelfde dekking met een 5 GHz apparaat bereiken en dat gaat niet lukken. 5 GHz signalen hebben al moeite om door muurtjes van gipsplaat heen te komen; al dan niet gewapend beton kun je wel vergeten
Nergens vertel ik dat ik overal in huis dekking wil hebben met 5GHz. Ik weet namelijk dat dat zeker in dit geval een stuk lastiger zal worden, aangezien 5GHz sowieso al een mindere dekking geeft.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wat is exact je probleem tegen meerdere AP's? Dat is veel eleganter, flexibeler en makkelijker dan koste wat kost vanuit een enkel punt te werken...

Oslik blyat! Oslik!

• Robbie T
- Ik heb een keer gewerkt met een range extender. Na wat zoeken bleek dat er eigenlijk twee netwerken naast elkaar draaiden. Hierdoor kreeg ik o.a problemen met de printer. Vandaar dat ik daar momenteel een beetje huiverig voor ben.

- Daarnaast snap ik niet zo goed waarom ik met meerdere ap's moet gaan werken gezien mijn ervaring met de 1043. (Ik wil niet zeggen dat die router heilig is, alleen als die het kan, waarom kan een andere met wat meer opties het dan niet?)

- Meerdere ap's betekent ook meer stroomverbruik.

Vanavond vanuit het werk een WNDR3700 meegenomen. Deze heeft een iets beter bereik maar het is nog steeds niet fantastisch.

• secretdk
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 06-05 10:46
Robbie T schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 22:00:
- Ik heb een keer gewerkt met een range extender. Na wat zoeken bleek dat er eigenlijk twee netwerken naast elkaar draaiden. Hierdoor kreeg ik o.a problemen met de printer. Vandaar dat ik daar momenteel een beetje huiverig voor ben.

- Daarnaast snap ik niet zo goed waarom ik met meerdere ap's moet gaan werken gezien mijn ervaring met de 1043. (Ik wil niet zeggen dat die router heilig is, alleen als die het kan, waarom kan een andere met wat meer opties het dan niet?)

- Meerdere ap's betekent ook meer stroomverbruik.

Vanavond vanuit het werk een WNDR3700 meegenomen. Deze heeft een iets beter bereik maar het is nog steeds niet fantastisch.
Een range extender zorgt er gewoon voor dat alles in hetzelfde netwerk blijft mits je hem goed instelt.

En mensen hier raden liever meerdere AP's aan, omdat elk huis verschillend is gebouwd kwa materiaal en grootte, waardoor het moeilijk te vertellen is of een dergelijke Asus RT-N66u jou volledige dekking gaat bieden.

En als die oude router van jou zo fijn werkte, waarom haal je er dan niet gewoon weer 1?

• AkkelDeFakkel
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 28-11 15:45
Ik adviseer je de Cisco linksys ea6500 of ea6700 het zijn allebei cat. D routers dus je zou door heel het huis wifi moeten hebben.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Robbie T schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 22:00:
Zie eerder in dit topic, 2,4GHz zou moeten werken, maar 5GHz komt nauwelijks ergens doorheen, dus zul je of meer AP's moeten gaan gebruiken of de 5GHz band eis laten vallen.

• GrtA
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:12

GrtA

TEH

dion_b schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 09:22:
Zonder die info levert iets als InSSIDer alleen schijnzekerheid op, niet informatie op basis waarvan je goede keuzes kunt maken. Om alle interferentie goed in kaart te krijgen heb je een spectrum analyzer nodig, en dan heb je het over EUR 500 of meer (kijk maar bij Metageek, makers van InSSIDer - hun WiSpy is een eenvoudige WiFi-band spectrum analyzer, die je met hun tool Chanalyzer kunt gebruiken). Erg leuk en nuttig speelgoed (heb er hier eentje liggen), maar duur.
Wellicht dat je dit (het gebruik van de zichtbare netwerken) ook voor elkaar kunt krijgen met Kismet (https://kismetwireless.net/) in de zg. 'monitor' modus. Ik heb dit wel eens gedaan en het laat zien hoeveel verkeer er per netwerk langskomt. Kismet werkt wel alleen onder Linux (en op Mac als 'Kismac' maar dat heb ik nog niet werkend gekregen).

I can hold my breath for ten minutes.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:06
GrtA schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 22:23:
[...]

Wellicht dat je dit (het gebruik van de zichtbare netwerken) ook voor elkaar kunt krijgen met Kismet (https://kismetwireless.net/) in de zg. 'monitor' modus. Ik heb dit wel eens gedaan en het laat zien hoeveel verkeer er per netwerk langskomt. Kismet werkt wel alleen onder Linux (en op Mac als 'Kismac' maar dat heb ik nog niet werkend gekregen).
nee, dat laat nog steeds alleen WiFi verkeer zien en zoals dion_b al zegt: er is helaas zoveel meer op de 2.4 ghz.

@TS
Kan je niets eens die 1043 van iemand lenen en die terugplaatsen? Wellicht is er wel iets anders in je huis veranderd en heb je daarom minder bereik dan je met de 1043 had :) Dan kan je dat principe iig laten varen ;)

Mbt meerdere APs: Ik snap je bezwaar, meerdere AP's leveren standaard inderdaad meerdere netwerken op wat zonder controller (Enterprise apparatuur) niet met alle apparaten goed wil samen werken.

Unifi heeft hier een oplossing voor, seamless roaming, wat een groot virtueel netwerk creert. De APs communiceren dan onderling met elkaar wie met welke client gaat communiceren. Dat is een manier die stukken beter werkt. Helaas is het Unifi spul voor de 5ghz redelijk prijzig :(

CISSP! Drop your encryption keys!

• Robbie T
Nogmaals.. Zoals reeds eerder aangegeven in het topic; 5GHz door het hele huis is geen vereiste. Het is een redelijk lastig om dat voor elkaar te krijgen. 2.4GHz door het huis is prima. Het is alleen mooi om 5GHz te kunnen gebruiken op de plaatsen waar het bereik er wel is. (voorbeeld; ik wil nog een keer een mediaplayer erbij voor op de slaapkamer. Aangezien deze aan de andere kant van de slaapkamer komt dan waar de router staat is het mooi als deze draadloos via de 5GHz band kan.).

Overigens iedereen bedankt voor het meedenken en de tips.
Mocht ik toch gaan nadenken over meerdere aps aan welke apparatuur kan ik dan denken? ( bij voorkeur in totaal binnen het budget)

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Qua prijs die je noemt heb je volgens de pricewatch alleen deze: pricewatch: D-Link DAP-1522

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• GrtA
  • Laatst online: 21:12

GrtA

TEH

In mijn huis uit '73, een soort pre-fab-bouw, dus ook allemaal loeizware betonnen platen voor muren en vloeren, hangt mijn Netgear WNDR3700 in de ruimte onder de trap naar de 1e verdieping. Hij hangt dan net onder de bovenste trede. De trap naar de zolder zit boven deze trap. Hierdoor hangt de router redelijk in het middelpunt van het huis en doordat de min of meer vrije ruimte te plekke van de trappen (alleen hout, geen beton) is met deze ene router ook op zolder goede ontvangst (2.4 GHz, 5 niet of nauwelijks), voldoende voor HD streaming van YouTube en mijn telefoon (iPhone 4s) heeft ook prima verbinding.

Dus het optimaliseren van de routerpositie kan al veel resultaat opleveren.

Die WNDR3700 is nu bij 4Launch in de aanbieding voor 65Euro https://www.4launch.nl/shop/#p-4-productid-080831

I can hold my breath for ten minutes.

• Robbie T
Heb inmiddels een ASUS RT-N56U thuis liggen en een Western Digital My Net N900. Vanavond eens even mee stoeien en ik zal ook nog eens even de locatie van het trapgat proberen.
(Heb een trapkast, daar zou hij eventueel kunnen, enige " probleem" ik moet dan even een gat boren in de trapkast om de kabel vanuit de kruipruimte naar de meterkast te krijgen).

Mocht ik toch met meerdere Ap's gaan werken. Wat is dan het meest handige? Mijn UPC router/modem staat in de meterkast. In de meterkast staat ook mijn Synology, die wil ik daar eigenlijk ook laten. De UPC moet dus als router blijven fungeren.

De TP-Link 3600 kan in de meterkast blijven als wif netwerk. Als ik dan boven een AP plaats, kan deze dan de zelfde SSID hebben als de 3600? Zodat de apparatuur niet ineens overschakelt op een ander wifi netwerk?
Mijn printer staat boven, als ik die verbinding laat maken met het AP boven, kan ik dan van beneden vanuit de laptop die op het andere AP zit, wel gewoon blijven printen?
M.A.W: Ik wil dus een SSID, waar elk apparaat beschikbaar op is, zonder over te schakelen.
GrtA schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 09:56:
In mijn huis uit '73, een soort pre-fab-bouw, dus ook allemaal loeizware betonnen platen voor muren en vloeren, hangt mijn Netgear WNDR3700 in de ruimte onder de trap naar de 1e verdieping. Hij hangt dan net onder de bovenste trede. De trap naar de zolder zit boven deze trap. Hierdoor hangt de router redelijk in het middelpunt van het huis.
Dus het optimaliseren van de routerpositie kan al veel resultaat opleveren.

Die WNDR3700 is nu bij 4Launch in de aanbieding voor 65Euro https://www.4launch.nl/shop/#p-4-productid-080831
De WNDR3700 inmiddels geprobeerd, daar werd ik niet heel veel vrolijker van.
Het ophangen van de router op die plek ga ik nog wel even proberen. Dat is nog wel een goede tip.

[ Voor 27% gewijzigd door Robbie T op 18-10-2013 12:45 ]

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 28-11 12:52

Zorian

What the fox?

Het bereik van de Asus RT-AC66U is uitstekend, zelfs op de 5Ghz band haal ik nog een immens ver bereik.
De Netgear WNDR3700 is ook wel aardig, alleen heb ik al 4 van die apparaten gezien welke na 1-2 jaar er gewoon steeds meer en meer mee kappen totdat je ze weg kan gooien.

Verwijderd

Mensen, het is natuurlijk belangrijk van welk materiaal het huis gemaakt is. Maar nog belangrijker is, hoeveel buren er zijn. Die geven interferentie. Dus je snelheid gaat omlaag. Dat wordt nogal eens vergeten.

Voorbeeld: 3G (UMTS). Deze werkt op één frequentie. Als er veel zware "downloaders" zijn, is je snelheid laag. Het vermogen van de zendmast moet verdeeld worden onder iedereen. Nou heeft een UMTS telefoon 3 ontvangers, en kan dus drie masten uit elkaar houden, en heeft dus minder last van interferentie. En daar wordt met codes gewerkt. Bij WiFi niet. Daar is alles in één spectrum.

Dus, jouw signaal moet sterk boven de buren uitsteken. Dat kan je op twee manieren bereiken:

1. Veel vermogen uitzenden
2. Meerdere AP's in het huis ophangen.

Nadeel nr.1: Je telefoon / laptop moet ook "terugzenden". En dat vermogen is sterk gelimiteerd.
Nadeel nr.2: kabels trekken, maar is wel de beste oplossing.

• Robbie T
Verwijderd schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 15:49:
Mensen, het is natuurlijk belangrijk van welk materiaal het huis gemaakt is. Maar nog belangrijker is, hoeveel buren er zijn. Die geven interferentie. Dus je snelheid gaat omlaag. Dat wordt nogal eens vergeten.

Voorbeeld: 3G (UMTS). Deze werkt op één frequentie. Als er veel zware "downloaders" zijn, is je snelheid laag. Het vermogen van de zendmast moet verdeeld worden onder iedereen. Nou heeft een UMTS telefoon 3 ontvangers, en kan dus drie masten uit elkaar houden, en heeft dus minder last van interferentie. En daar wordt met codes gewerkt. Bij WiFi niet. Daar is alles in één spectrum.

Dus, jouw signaal moet sterk boven de buren uitsteken. Dat kan je op twee manieren bereiken:

1. Veel vermogen uitzenden
2. Meerdere AP's in het huis ophangen.

Nadeel nr.1: Je telefoon / laptop moet ook "terugzenden". En dat vermogen is sterk gelimiteerd.
Nadeel nr.2: kabels trekken, maar is wel de beste oplossing.
Heb je het topic ook gelezen? Over de opties die geprobeerd zijn en het stuk over meerdere aps?

Verwijderd

Robbie T schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 19:51:

Mijn wensen:
- Gigabit poorten.
Ja, ik heb het gelezen.

En daarom ook mijn post. Het gaat dus niet met één router, maar met meerdere.

Wat mis ik hier dan?

• Robbie T
In principe mis je niks. Maar je post leek wat op een herhaling van bovenstaande. Aangezien dat stuk al besproken is.

Sterker vermogen uitzenden word lastig. Heb ddr-wrt geprobeerd met sterk vermogen.
Zie vraag hierboven over hoe het in zijn werk gaat met meerdere aps

• Robbie T
Vanavond aan het stoeien geweest met de Asus RT-N56U en de Western Digital My Net N900 en de TP-Link WRT-3600. Ergo Conclusio; de Asus en de Western Digital kunnen terug. Niet significant beter dan de huidige TP-Link. Het ophangen onder de trap doet wel wat. Dat wordt dus een Cat6 SFTP kabel onder de vloer trekken.

Waarom een Cat6 SFTP? Aangezien ik hier nog wel enkele jaren woon, geen idee wat de toekomst brengt en het prijsverschil met een cat5e kabel klein is

Ben echter nog steeds wel benieuwd hoe het werk met meerdere Ap's.

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Robbie T schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 22:20:
...Ben echter nog steeds wel benieuwd hoe het werk met meerdere Ap's.
Wat houdt je tegen om 't te testen? Je hebt nu nog 3 routers; kabeltje over de trap, inSIDDer op je laptop, plattegrondje maken van je huis en overal de signaalsterktes noteren...

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• ThinkPad
http://www.ekahau.com/wifidesign/ekahau-heatmapper is dan ook een leuke, kan je het gelijk op een heatmap zien hoe sterk je wifi signaal is.

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:30
Zelf heb ik de Linksys E4200 gehad. Aangeschaft ook vanwege de positieve reviews en de uitslag van de Gouden Steeksleutel. Op zich een prima ding, totdat ik een keer een TP-Link TP-WR1043ND besteld had voor iemand en het bereik vergeleek. Mijn dure Linksys was (in mijn geval) geen milimeter beter dan de TP-Link die maar de helft kostte.

Enige voordeel wat ik had was het Guest network, wat voor mij ook een eis was. Helaas is dat de reden dat ie (binnen de garantie) terug moest naar de winkel. Guest clients kregen om de haverklap een 500 Internal Server Error (van de router) voorgeschoteld. Na overigens een behulpzame chat via Linksys de router ingeleverd bij de winkel en een Linksys EA4500 mee gekregen.

De EA4500 is in principe gelijk, ook qua bereik. Een ander groot nadeel van deze routers vind ik de implementatie van het Guest network (toch niet helemaal goed opgelet bij bestellen): Clients moeten inloggen via een portal op de router ipv een gewone WPA2 key.

Volgende keer pak ik sowieso een TP-Link. Prijs/kwaliteit is prima en voor zover ik heb gezien, doen ze wat ze moeten doen. Owja, de Linksys haalt hier ook geen twee verdiepingen, dus heb ook nog een (TP-Link) Access Point staan boven.

Verder zou ik inderdaad niet alles proberen te coveren met één router, maar gewoon accepteren dat je een Access Point nodig hebt.

• SCS2
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18:10
Mijn TL-WR1043ND lijkt ook aan vervanging toe te zijn.
Dus ik "schrik" ervan dat het zo moeilijk is een vergelijkbare sterke, simpele router te vinden.

Maar waarom heb je de TP-Link WDR-3600 i.p.v. de TP-Link 4300 genomen?
Ik zie dat de 3600 een uitgeklede variant is met slecht 2 antennes.
De 1043 en de 4300 hebben er 3. Dat moet toch heel veel schelen!?
Het prijsverschil is slechts e7 , e65 tov e58
Of zie ik iets over het hoofd?

- If I could do that, I would do it better -

• crunchytail
  • Laatst online: 01:00
Robbie T schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 22:20:
Vanavond aan het stoeien geweest met de Asus RT-N56U en de Western Digital My Net N900 en de TP-Link WRT-3600. Ergo Conclusio; de Asus en de Western Digital kunnen terug. Niet significant beter dan de huidige TP-Link. Het ophangen onder de trap doet wel wat. Dat wordt dus een Cat6 SFTP kabel onder de vloer trekken.

Waarom een Cat6 SFTP? Aangezien ik hier nog wel enkele jaren woon, geen idee wat de toekomst brengt en het prijsverschil met een cat5e kabel klein is

Ben echter nog steeds wel benieuwd hoe het werk met meerdere Ap's.
Wat waren je specifieke bevindingen mbt de Western Digital My Net N900?

Mijn TP-Link WR1043ND heeft het begeven en ben op zoek naar iets anders leuks.
Pagina: 1