Nieuwe videokaart; HD 7970 of wachten op R9 280X?

Pagina: 1
Acties:
  • 557 views

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:48
Lastig! In plaats van een HD 7970 te kopen, zou misschien de R9 280X ook een goede kandidaat zijn. Echter, is deze nog niet zo goed beschikbaar en blijft het een beetje gissen naar wanneer hij wel beschikbaar is.

Aan de andere kant, 300 euro voor een HD 7970 is ook niet heel veel, maar dat kan altijd nog zakken als de 280X eenmaal wel beschikbaar is.

Dus wat is nu een goed idee, langer dan twee weken wachten is ook niet de bedoeling, dan blijf je bezig. Maar toch; de HD 7970 of eventueel een HD 7950 kopen, of liever de R9 280X? Als het dan moet, is een GTX 770 ook nog een alternatief natuurlijk.

• DM89
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:30
De 7970 heeft dezelfde chip als de 280x, De 7970/280x ligt gelijk aan de GTX 770 maar is een stuk goedkoper.

De 280x duurder dan de 7970 maar het verschil wordt wel al langzaam kleiner alleen zijn ze nog niet voor die prijzen op voorraad. Maar nu zou je alleen maar meer betalen voor een andere naam. Mocht geld geen probleem zijn kan je die keuze voor jezelf maken.

De 7970 van CLub3D (snelst geklokte 7970) is er al voor 249 euro of je moet echt die Asus 7970 op het oog hebben..
pricewatch: Club3D Radeon HD 7970 royalAce Tahiti XT2
pricewatch: Club3D Radeon HD 7970 XT2 '13Series

Lees de onderstaande topics even:
AMD Radeon HD7XXX Ervaringen - Deel 1
Videokaart voor Battlefield 4
Nieuwe videokaart kiezen
MSI GTX760 Twin Frozr of Club3D Radeon HD 7970 royalAce

[ Voor 45% gewijzigd door DM89 op 14-10-2013 16:52 ]

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:12

Thomg

Aww yiss

Het goedkopere. Let vooral op de kloksnelheden!

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

De 770 is een leuke optie, toch net even sneller dan de 7970/280X, maar het prijsverschil (op dit moment) m.i. niet meer waard (bij de release van de 770 koste deze 10-20e meer dan een snelle 7970, nu ~100e of meer).

Ik denk dat die Club3D 7970 met 250 euro een geweldige aankoop is. 50 euro (/20%) meer voor een 280X, waar je in de praktijk weinig (of niets) terug van gaat zien, lijkt mij geen verstandige keuze. Mocht je per se Asus willen, de 280X gaat ook voor ~300 de winkel uit, dan zou ik lekker voor de nieuwere gaan.

edit: zo, even een dagje of 2 niet naar de pricewatch kijken en die boel veranderd weer.

pricewatch: Gigabyte GV-R928XOC-3GD

Informatique is meestal toch vrij degelijk, 265e voor een snelle 280X. Zou een hele leuke koop zijn.

[ Voor 23% gewijzigd door Foritain op 14-10-2013 17:06 ]

• TheNephilim
Het liefst een kaart van Asus inderdaad, de DC2 versies bevallen me zo goed! :D

Dank voor jullie input, zal nog even de prijzen in de gaten houden. Jammer dat het zo lang duurt voor die 280X (van Asus) eens fatsoenlijk leverbaar is. Kan ook niet zo snel een indicatie vinden van wanneer die leverbaar wordt.

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Gigabyte Windforce koeler is geen slechte koop overigens, althans op de Hd7000/GTX700 series, zal op de R9 dus ook wel goed zitten.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:12

Thomg

Aww yiss

Dju, de 280X voor 265 met Gigabyte? Dit is een no brainer.
De WindForce doet alleen maar ten onder aan de Asus bij geluidsdruk ( en is vaak ook nog koeler dan de Asus ).

[ Voor 49% gewijzigd door Thomg op 14-10-2013 18:48 ]

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Ik heb de windforce op mijn 7950, lekker koel en stil.

• Xant0r
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 31-01 19:11
Ik heb zelf net een Gigabyte 280X OC Windforce besteld, het scheelde net ~20 euro, wat wel te verwaarlozen is. Ben uitgegaan op de huidige reviews van deze kaart, waarbij die erg goed scored en kans aanwezig is dat je over de 1200mhz core clock komt, icm met de goede koeler is dit natuurlijk erg mooi :).

Zoals de andere zeggen heb je later de mogelijkheid om een "nieuwere" 280X kaart te verkopen ipv een "oude" 7970 ondanks dat het dezelfde kaart is, wat voor mij ook een beetje meewoog.

De vraag is alleen wanneer die leverbaar gaat worden, toen ik hem bestelde waren er 48 op voorraad bij de leverancier...Vandaag is hele kaart verdwenen en 0 op voorraad bij de leverancier. Zal mij dus benieuwen of alle kaarten inmiddels op/gereserveerd zijn of dat die voorraad voor geen kant klopt. Heb daar inmiddels een mailtje over gestuurd.

Edit: Net reactie gekregen. De Gigabyte R9 280X is vooralsnog niet leverbaar en de zogenaamde "realtime" voorraad indicatie is dus ook gewoon dikke onzin. Nu wachten op terugstorting. Wees gewaarschuwd :)

[ Voor 11% gewijzigd door Xant0r op 14-10-2013 21:10 ]

• TheNephilim
Xant0r schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 19:09:
Ik heb zelf net een Gigabyte 280X OC Windforce besteld, het scheelde net ~20 euro, wat wel te verwaarlozen is. Ben uitgegaan op de huidige reviews van deze kaart, waarbij die erg goed scored en kans aanwezig is dat je over de 1200mhz core clock komt, icm met de goede koeler is dit natuurlijk erg mooi :).

Zoals de andere zeggen heb je later de mogelijkheid om een "nieuwere" 280X kaart te verkopen ipv een "oude" 7970 ondanks dat het dezelfde kaart is, wat voor mij ook een beetje meewoog.

De vraag is alleen wanneer die leverbaar gaat worden, toen ik hem bestelde waren er 48 op voorraad bij de leverancier...Vandaag is hele kaart verdwenen en 0 op voorraad bij de leverancier. Zal mij dus benieuwen of alle kaarten inmiddels op/gereserveerd zijn of dat die voorraad voor geen kant klopt. Heb daar inmiddels een mailtje over gestuurd.

Edit: Net reactie gekregen. De Gigabyte R9 280X is vooralsnog niet leverbaar en de zogenaamde "realtime" voorraad indicatie is dus ook gewoon dikke onzin. Nu wachten op terugstorting. Wees gewaarschuwd :)
Ja jammer dat ze overal weer opduiken, terwijl er nog helemaal niets leverbaar is.

Verwijderd

TheNephilim schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 22:45:
[...]

Ja jammer dat ze overal weer opduiken, terwijl er nog helemaal niets leverbaar is.
Wordt helaas wel een terugkerend fenomeen van AMD... Een kaart releasen en het is niet leverbaar, of maar van één merk ofzo. Stel je release dan gewoon een week uit ofzo. Maargoed, ze druppelen nu toch wel een beetje binnen, zo is de Gigabyte bij Alternate wel leverbaar (tenminste, dat staat op de site en bij Alternate klopt dat meestal wel)

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 15-10-2013 00:04 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:53

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ahum:
Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!)

Aankoopadviesvragen horen in de aankoopadviessubfora.

Move VB -> CAA

Verder is het waar dan ook op GoT de bedoeling dat je leest wat er al eerder over een onderwerp geschreven is voor je een eigen topic opent. Een search in CAA op "R9 280X" levert o.a. op:

HD 7970 vs R9 280X/290X
aanschaf hd7990
Nieuwe videokaart kiezen
Wachten op 280x of voor de 7970 gaan?

Allemaal zelfde afweging die jij maakt. Jij vraagt niets nieuws, dus dit topic heeft geen meerwaarde en gaat dicht.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.