Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

te verwachten energieverbruik bij switchen naar warmtepomp

Pagina: 1
Acties:

• wtkoos
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 27-05 13:16
Na ruim een jaar in ons (nieuwbouw) huis met stadsverwarming (en overal vloerverwarming) hebben we nu een redelijk inzicht in ons warmte verbruik.

Het jaar verbruik (met dit frisse voorjaar) was 55 GJ. Dat is 15.278 kWh.

Als ik nu een (water/water) warmtepomp met COP van 5 zou installeren, kan ik dan een electrisch verbruik van de warmtepomp verwachten van 3.055 kWh?

Dat zou de warmte energierekening met 60% zou verminderen (zo'n Euro 1000 per jaar).

Leuk bedrag maar 15 jaar is niet echt een geweldige terugverdientijd (en dan doe ik het nog goedkoop).

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Jaarrond een COP van 5 is misschien wat optimistisch. Verder klopt de berekening wel.
Lucht/water is misschien een leuke tussenstap (veel goedkoper, tvt van <5 jaar lijkt bij jou haalbaar).
Had je dit draadje al gelezen?
Lucht/water warmtepomp om stroomoverschot af te fikken

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Verwijderd

Bij een dergelijk jaarverbruik zou ik toch eerder kijken naar een lucht-water warmtepomp. De bron investeringen voor water/water zijn nu eenmaal dusdanig hoog dat het alleen bij grote systemen (hoge warmtevraag en liefst ook flinke vraag naar koeling) loont. Mogelijk wil je nog een kleine elektrische boiler als back-up voorziening, heb je toevallig data van je dagelijkse energieverbruik?
COP gaat met lucht-water wel naar ca 3-4, maar de investering is ook een stuk lager.

-edit- was even vergeten dat bij stadsverwarming er waarschijnlijk geen gasaansluiting was.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2013 11:59 ]

• Proton_

Proton_

Team Welles

Ik begrijp dat 15k investeren op zich een optie is, als het zich maar terugverdient.
Met 15k kan je met een boiler met daar een lucht/water warmtepomp, een zonnecollector en een elektrisch backupverwarmingselement helemaal van de stadsverwarming af. Hoe ziet het financiële plaatje er dan uit?
Misschien heb je dan nog geld over voor zonnepanelen om het meerverbruik ook nog zelf op te wekken :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• wtkoos
Bedankt voor jullie reacties. Ja, met zo'n 15 K heb ik een water/water warmtepomp (ik woon praktisch "in" het water, kan zelf de installatie doen en goed en constant grondwater zit op 16 m. diepte. Deze prijs is ook inclusief een opslagvat van 500 liter. Ik denk dat een COP van

Het doel is uiteraard van de stadsverwarming af te komen want besparingen alleen hebben weinig zin i.v.m. het hoge vastrecht. Daarom vind ik een lucht/water warmtepomp ook minder aantrekkelijk: de COP is echt lager en in mijn geval zijn de kosten van de water toevoer niet zo hoog.

Maar dan blijft dus dat je je netto (na aftrek extra electriciteitskosten) "maar" Euro 1000 bespaart .

Ja, zonnepanelen zijn ook gepland maar meer dan 5500 Wp kan ik niet kwijt en dat dekt ons huidige verbruik (we moeten immers electrisch koken).

Wat ik eigenlijk niet begrijp is dat zo'n WP unit, niet veel meer dan een compressor, warmte wisselaar en wat electronica Euro 10.000 moet kosten (een fatsoenlijke Duitse of Oosterijkse).

• Proton_

Proton_

Team Welles

Welke unit had je in gedachten dan?
Een random google hit is flink overgedimensioneerd (je zal met 5 kW wel toe kunnen) en minder dan €5k.
[edit] misschien is een korte samenvatting van de situatie handig, gezin 5 personen in vrijstaande woning?
5 MWh per jaar kan misschien nog wel wat vanaf.
De 55 GJ is inclusief tapwater neem ik aan.

[ Voor 24% gewijzigd door Proton_ op 11-10-2013 14:20 ]

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online
wtkoos schreef op vrijdag 11 oktober 2013 @ 13:28:
Bedankt voor jullie reacties. Ja, met zo'n 15 K heb ik een water/water warmtepomp (ik woon praktisch "in" het water, kan zelf de installatie doen en goed en constant grondwater zit op 16 m. diepte. Deze prijs is ook inclusief een opslagvat van 500 liter. Ik denk dat een COP van

Het doel is uiteraard van de stadsverwarming af te komen want besparingen alleen hebben weinig zin i.v.m. het hoge vastrecht. Daarom vind ik een lucht/water warmtepomp ook minder aantrekkelijk: de COP is echt lager en in mijn geval zijn de kosten van de water toevoer niet zo hoog.

Maar dan blijft dus dat je je netto (na aftrek extra electriciteitskosten) "maar" Euro 1000 bespaart .

Ja, zonnepanelen zijn ook gepland maar meer dan 5500 Wp kan ik niet kwijt en dat dekt ons huidige verbruik (we moeten immers electrisch koken).

Wat ik eigenlijk niet begrijp is dat zo'n WP unit, niet veel meer dan een compressor, warmte wisselaar en wat electronica Euro 10.000 moet kosten (een fatsoenlijke Duitse of Oosterijkse).
Ik ben hier momenteel ook zelf mee bezig maar dan met een lucht/water systeem. Ik woon gewoon op land dus zal moeten boren wat heel veel meer kost. Ik heb info opgevraagd van o.a. de Nefit Enviline. Nog geen offerte ontvangen omdat de installateur nog de nodige zaken moest navragen bij Nefit. Een voolopige schatting zou op zo'n 7000 euro uitkomen en dat is inclusief een 300L boiler vat.

Wat mij opvalt is altijd een groot verschil in verbruik bij stadsverwarming. Wij gebruiken 40 - 43 GJ per jaar (inclusief warmwater). Ons huis is ook redelijk nieuw (twee onder een kap), 2008 en heeft een inhoud van 615m3. Is dit vergelijkbaar met jou situatie?

Overigens hebben wij zins dit stookjaar een houtkachel staan die het grootste deel van de warmtevraag voor zijn rekening gaat nemen. Mijn schatting is dat ik komend jaar max 17GJ mag afrekenen met de NUON. Dat komt neer op 277,8KWh * 17 = 4722KWh. Als het systeem een COP haalt van 2,5 gemiddeld over het jaar dan kost dat dus 1900KWh aan elektriciteit. Die 2,5 is denk ik relatief laag en zal in werkelijkheid beter zijn. Immers een derde van de energie moet in het warme klimaar opgewekt worden. Van de koeling functie ga ik geen gebruik maken.

1900 KWh kost 418 euro per jaar (fictief want dit haal ik via PV binnen)
Vastrecht is 475 per jaar
Een GJ kost 25 per jaar
Hout voorraad 240 per jaar

Besparing is dan 25 euro * (40 - 17 GJ) + 475 - 240 = 810 euro

TVT = 8,5 jaar.

Maar mooiste is dat die SV aansluiting de deur uit kan. :w NUON

PS wij doen ook alles electrisch, koken Inductie, en verbruiken tussen de 2800 en 3000 KWh per jaar....(2 + 2 kids (4 en 5))

• wtkoos
@ Proton:

Ik dacht aan een unit van IDM (http://www.idm-energiesysteme.at/default_en.asp) met hun "hygienik' tapwater verwarming. Met dat systeem heb je geen electrisch element nodig ivm legionella waardoor (niet goed voor je systeem COP toch?).

Ik denk inderdaad dat 6-7 KW unit wel genoeg, Installateurs komen altijd om iets van rond de 10-12 KW uit maar volgens mijn is dat overgedimensioneerd. Niet dat de prijzen zo verschillen maar toch, waarom zou je?

Het gaat om een nieuwbouwwoning van 2012. 5 Gezinsleden, 2 badkamers met douche (geen ligbaden). het is een hoekhuis maar het staat op een vrije hoek en als het waait, dan hoor je dat bij wijzee van spreke.

55 GJ is inderdaad inclusief tapwater.

Voor dat ik een WP zou installeren overweeg ik eerst een WTW unit te plaatsen. Dat kan flink wat schelen en is geen al te grote investering omdat ik vrij makkelijk wat nieuwe (inblaas) kanalen zou kunnen creeren.

@TLer bedankt voor het delen van deze info!

Waar is jouw land? In het westen? Zo niet, ja, dan wordt het duur (tenzij je zo'n lus doet in je (grote) achtertuin. Maar OK. Je bedoeld wellicht dat je op land woont en dacht dat ik niet op land woonde? Ja wel hoor. Alleen staat het water grondwater 60 cm onder het straatoppervlak en zal ik volgens de deskundige op 16m genoeg water hebben. Zo'n boring met put slaan kost nog geen Euro 1000.

Ons huis is 440 m3. Dus inderdaad, dat verbruik van ons is hoog. Geen idee waarom. We hebben pas vandaag de ruimteverwarming aan gedaan en stoken echt niet tropisch. Thermostaat in woonkamer meestal op 19-20. In slaapkamers op 17 maar die zijn vanzelf al ruim 18.

Ik heb ook heel erg zitten kijken naar houtkachel, vooral me CV ondersteuning. M'n voorraad tank zal daar ook een spiraal voor hebben. Als je alle kosten bekijkt is zo'n toevoeging niet echt een besparing maar 't is wel leuk natuurlijk . En als je dan toch lekker met hout aan het stoken bent, vind ik dat je dan ook maar meteen je hele huis ermee warm moet kunnen maken.

Heb ook aan PV gedacht maar wil eerst maar eens kijken of ze saldering nog 20 jaar laten bestaan....

Je stroomverbruik is ook laag: wij dus met z'n 5-en, ook inductie, veel spaarlampen en LED..... toch maar eens kijken naar dat sluipverbruik van wifi, WAP's enz.....

Ja het moment dat ik NUON kan zeggen: haal maar op die zooi, dan gaat de vlag uit :-).

• Bezuiniger
  • Laatst online: 15:21
Ik zou nog niet zo snel voor water/water in Nederland kiezen. Als je hier kijkt zie je wat verontrustende dingen: http://www.sepemo.eu/field-test-sites/

Het lijkt erop dat water/water nogal eens een misser is, met behoorlijk wat metingen met een SPF < 3. Lucht/water is wat dat betreft constanter, hoewel er ook minder uitschieters naar boven zijn waardoor het gemiddelde lager is (N.B. in Nederland is het gemiddelde voor lucht/water zelfs hoger dan water/water).

Als je dan de extra kosten bekijkt, de ca. 10% hogere gemiddelde COP en de kans op mislukking van de bron erbij zet is het plaatje wat mij betreft voor water/water nog niet bepaald heel erg gunstig te noemen. Je kunt natuurlijk hopen dat je geluk hebt en een COP van 4-5 aanboort, maar die kans lijkt hier in Nederland nog niet heel best te zijn.

• wtkoos
Nou, weinig dingen zijn constanter dan de temperatuur van het grondwater. Vooral in vergelijking met de lucht temperatuur. Mijn installatie zou 2.2 m3 per uur nodig hebben. Dat is niet echt een enorme hoeveelheid. De COP is niet afhankelijk van wat je aanboord maar vooral van de temperatuur die je wilt geven aan je systeem en tapwater. Als je die op 35-40 graden houdt ben je goed bezig.

Vergeleken met een lucht/water WP is de COP veel meer dan 10% hoger.

En ja, investering in een goede bronpomp is verstandig.

Verwijderd

wtkoos schreef op vrijdag 11 oktober 2013 @ 11:38:
Na ruim een jaar in ons (nieuwbouw) huis met stadsverwarming (en overal vloerverwarming) hebben we nu een redelijk inzicht in ons warmte verbruik.

Het jaar verbruik (met dit frisse voorjaar) was 55 GJ. Dat is 15.278 kWh.
Dat komt overeen met ongeveer 1500 m3 gas, tenzij het een erg groot huis is, is dat erg veel voor een nieuwbouw. Ter vergelijking bij een 2-onder-1-kap (10 jaar oud, houtskeletbouw) zaten wij ondanks de horror winter van 2012/13 op 900 m3 jaarverbruik terwijl er altijd iemand thuis is, waarbij 400 m3 voor verwarming en 500 m3 voor warm water en koken.

Misschien eerst naar de isolatie kijken dus.

• wtkoos
Het is een huis van 165 m3, 440 m3 in 2012 volgens de laatste normen geisoleerd. Al vraag je je dat af want ja, op de vereiste EPC norm te halen telt die stadsverwarming ook mee en kunnen ze dus in theorie met minder isolatie toe.

Ik ben aan het onderzoeken of onze afzuigventilator kan worden 'geupgraded' tot een CO2 gestuurd model. Missschien een keer zo'n warmtescan laten doen? Om te kijken of er ergens een 'fout' is gemaakt tijdens de bouw?

En zoals ik al schreef, warmte terug winning bij de ventilatielucht zou ook moeten schelen.

Verwijderd

Houd er wel rekening mee dat je behalve grondwater, ook grondwaterstroming nodig hebt. Een gebrekkige doorstroming van je grondwater betekent dat je bron in no-time is afgekoeld en daarmee je COP flink daalt. Voordat je dus water gaat oppompen, zou ik eerst op zoek gaan naar geothermisch advies/meetdata van de waterstroming ondergronds. Sowieso staat me bij dat er tegenwoordig een warmtebalansberekening verplicht zou zijn bij toepassing van geothermische warmtepompen, of dat voor alle formaten geldt weet ik even niet uit mijn hoofd.
Ventilatie wtw kan inderdaad een slok op een borrel schelen, zeker als de installatie lekker ruim gedimensioneerd is. Als toepassing van aanvoerkanalen lastig is, kun je ook een ventilatielucht-warmtepomp overwegen. Weliswaar niet genoeg capaciteit om je hele huis mee te verwarmen, maar toch een mooie terugwinning van je anders verloren gegane energie.
Pagina: 1