@ Proton:
Ik dacht aan een unit van IDM (
http://www.idm-energiesysteme.at/default_en.asp) met hun "hygienik' tapwater verwarming. Met dat systeem heb je geen electrisch element nodig ivm legionella waardoor (niet goed voor je systeem COP toch?).
Ik denk inderdaad dat 6-7 KW unit wel genoeg, Installateurs komen altijd om iets van rond de 10-12 KW uit maar volgens mijn is dat overgedimensioneerd. Niet dat de prijzen zo verschillen maar toch, waarom zou je?
Het gaat om een nieuwbouwwoning van 2012. 5 Gezinsleden, 2 badkamers met douche (geen ligbaden). het is een hoekhuis maar het staat op een vrije hoek en als het waait, dan hoor je dat bij wijzee van spreke.
55 GJ is inderdaad inclusief tapwater.
Voor dat ik een WP zou installeren overweeg ik eerst een WTW unit te plaatsen. Dat kan flink wat schelen en is geen al te grote investering omdat ik vrij makkelijk wat nieuwe (inblaas) kanalen zou kunnen creeren.
@TLer bedankt voor het delen van deze info!
Waar is jouw land? In het westen? Zo niet, ja, dan wordt het duur (tenzij je zo'n lus doet in je (grote) achtertuin. Maar OK. Je bedoeld wellicht dat je op land woont en dacht dat ik niet op land woonde? Ja wel hoor. Alleen staat het water grondwater 60 cm onder het straatoppervlak en zal ik volgens de deskundige op 16m genoeg water hebben. Zo'n boring met put slaan kost nog geen Euro 1000.
Ons huis is 440 m3. Dus inderdaad, dat verbruik van ons is hoog. Geen idee waarom. We hebben pas vandaag de ruimteverwarming aan gedaan en stoken echt niet tropisch. Thermostaat in woonkamer meestal op 19-20. In slaapkamers op 17 maar die zijn vanzelf al ruim 18.
Ik heb ook heel erg zitten kijken naar houtkachel, vooral me CV ondersteuning. M'n voorraad tank zal daar ook een spiraal voor hebben. Als je alle kosten bekijkt is zo'n toevoeging niet echt een besparing maar 't is wel leuk natuurlijk . En als je dan toch lekker met hout aan het stoken bent, vind ik dat je dan ook maar meteen je hele huis ermee warm moet kunnen maken.
Heb ook aan PV gedacht maar wil eerst maar eens kijken of ze saldering nog 20 jaar laten bestaan....
Je stroomverbruik is ook laag: wij dus met z'n 5-en, ook inductie, veel spaarlampen en LED..... toch maar eens kijken naar dat sluipverbruik van wifi, WAP's enz.....
Ja het moment dat ik NUON kan zeggen: haal maar op die zooi, dan gaat de vlag uit :-).