Toon posts:

Overclocking: voltages

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een programma genaamd ASRockAXTU, en bij de tab Overclocking staat dit bij default:
Afbeeldingslocatie: http://img401.imageshack.us/img401/5342/zlrm.png

Wat ik dus had gedaan is uitgerekend hoeveel 200mhz (CPU frequency) x CPU ratio (15.5) en ik kwam op 3100mhz uit, dat is dus hoeveel mijn CPU draait. Dus ik zette de CPU ratio naar 13 en ik drukte op Apply en ja hoor, ik draaide toen 2600mhz. Toen zoekte ik op Google wat PCIe frequency en HT ratio was. De PCIe frequency is dus iets met de videokaart ofzo en die HT ratio is de mulitpler?

Dus stel, ik wil me CPU 2,6 ghz laten draaien, hoef ik dan alleen maar de CPU ratio op 13 te zetten en niks aan die voltages te zitten?
(ben nog een beginner in overclocken, CPU: AMD FX 8120 8core
- Dylan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbedem
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-03 17:35
Het doel van overklokken is meestal dubbel:
aan de ene kant wil je zo laag mogelijke voltages om minder warmte te hebben
aan de andere kant wil je zo hoog mogelijke kloksnelheden om de PC sneller te laten werken.

Die twee zijn echter tegenstrijdig omdat de CPU bij hogere snelheden meer volt nodig heeft om geen fouten te maken.
Om te ontdekken hoeveel volt nodig is voor een bepaalde snelheid kan je tests gebruiken.
Prime95 is een van de meest gebruikte. Deze wil je minimaal 6u kunnen laten draaien zonder dat de computer crasht. Als dit wel gebeurd moet je het voltage verhogen of de snelheid verlagen.
Het is ook aan te raden om een programmaatje te gebruiken om de temperaturen in het oog te houden. Ik gebruik zelf RealTemp, maar dat is blijkbaar voor intel processors. Voor amd processors weet ik niet direct wat je best gebruikt.

Ik vermoed dat ze je in dit topic ook wel verder kunnen helpen: Overclock hulp graag! FX 8350!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-10 22:37
Eerst maar eens goed inlezen is mijn tip, dat kan in de daarvoor bestemde topics voor jouw AMD hier: AMD CPU Overclock Topic #7

Je kan daar terecht voor advies bijvoorbeeld, maar afkijken bij dat andere topic dat Robbedem hierboven post kan natuurlijk ook leerzaam zijn.