• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:52
Anoniem: 44947 schreef op woensdag 25 september 2013 @ 10:38:
Banken checken alleen steekproefsgewijs de tenaamstelling, je kan gewoon overmaken naar Pietje Puk of Sinterklaas. Als beide partijen dezelfde bank hebben, wordt/werd de tenaamstelling wel aangepast (NA betaling...) maar met de invoering van IBAN is dat ook niet meer altijd het geval.
Daar zit één van de grootste problemen.
Banken schijnen in deze tijd van verregaande automatisering, niet voor elkaar te kunnen krijgen om een sluitend systeem te ontwerpen waarmee je naar een gecontroleerd naam/adres/rekeningnummer geld over kunt maken.
Hoe moeilijk kan het zijn om dit goed werkend te krijgen?

Stel dat je geld wilt overboeken naar rekening 123456789 van A. Jansen maar je maakt een foutje en het is niet A. Jansen maar A.B.C. Janssen met dubbel S en meer voorletters.
Dit wordt niet of nauwelijks gecontroleerd het adres wat erbij hoort ook niet.
Dit is een slechte zaak en veroorzaakt vaak genoeg problemen.
Oplichting is niet altijd te voorkomen maar door een beter betalingssysteem is de kans daarop wel kleiner.

• Ex Nunc
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

@Helixes: Mooi uitgebreid verhaal in mooie stappen om over na te denken. (Alleen 1 typefoutje ontdekt: laaghangeden.)
Voor de laatste stap naar de kantonrechter nog even de stap van 'macnerd' invoegen, namelijk de ingebrekestelling. Heb je dat niet gedaan, dan stuurt de kantonrechter je mooi terug (rechtsbijstand ook trouwens). Jammer van alle moeite en griffiekosten tot dan toe.

Helaas gaat het bijna nooit zo ver komen. Ik heb zelf ook al eens zoiets meegemaakt, hier op Tweakers. (Gelukkig maar 1 keer. Naam, adres en telefoonnummer gevraagd van de verkoper, beoordelingen nagekeken en toen het geld, in goed vertrouwen overgemaakt. Nooit een product gezien. Achteraf gezien dat het ook raar was, meerdere namen gebruikt, etc.

Het punt is dat je aan het eind van de rit te weinig (kloppende) gegevens hebt om iets te ondernemen. Als jij een adres in Kerkrade kan opzoeken in een Telefoonboek, dan kan iedereen dat, ook een oplichter.
Als je wel 100% kloppende gegevens hebt, dan kan je ook een incassobureau inzetten. Die werken soms op "no cure, no pay"-basis of je kan je vordering verkopen. Moet je die vordering wel solide kunnen aantonen natuurlijk.
Davetc schreef op woensdag 25 september 2013 @ 08:57:
Een rekeningnummer is aan een naam gekoppeld. De verkoper geeft een naam en zijn rekeningnummer voor de overschrijving. Een oplichter zal zijn echte naam waarschijnlijk niet geven. Dus als er geld wordt overgeschreven naar een rekeningnummer met een niet matchende naam, is dat dan niet automatisch een verkeerde overboeking? (Wat misschien een reden kan zijn om het geld terug te halen bij de bank).
Die laatste hoop had ik ook. Alleen kreeg ik van de Rabobank te horen dat de naam-nummer check alleen is bij Postbanknummers (nu ING, dus niet de nieuwe ING-nummers). Dat is omdat die, zoals eerder hier in het topic vermeldt, geen 11-proef hebben, maar gewoon oplopende nummers. Daar maak je dus sneller een fout, dus een andere check nodig. Banken kunnen vast wel een check invoeren, maar gaan dat stomweg niet doen.

Si vis pacem, para bellum

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
HoppyF schreef op woensdag 25 september 2013 @ 11:06:
[...]
Stel dat je geld wilt overboeken naar rekening 123456789 van A. Jansen maar je maakt een foutje en het is niet A. Jansen maar A.B.C. Janssen met dubbel S en meer voorletters.
Dit wordt niet of nauwelijks gecontroleerd het adres wat erbij hoort ook niet.
Dit is een slechte zaak en veroorzaakt vaak genoeg problemen.
Ik denk dat je onderschat hoeveel voordelen dit juist oplevert.

• MonkeySleeve
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:07

MonkeySleeve

It's just Monkey business

Gomez12 schreef op woensdag 25 september 2013 @ 11:51:
[...]

Ik denk dat je onderschat hoeveel voordelen dit juist oplevert.
Noem er 10.

Did you bring the banana's? Steam-id: MonkeySleeve

• Gomez12
1 : De gemiddelde mens kan geld overmaken naar een bedrijf (ik heb geen idee op welke naam een bedrijfsrekening staat)
2 : De gemiddelde mens kan geld overmaken naar een ander persoon zonder 100% exact iemands naam te hoeven weten.

En eigenlijk is dan punt 1 uit te splitsen naar punt 1 t/m 1000 vul daar gewoon bedrijfsnamen in. En punt 2 is uit te splitsen naar punt 1001 t/m 17 miljoen.

Ik weet van mijn vriendin of mijn eigen broer nog niet eens of hun bankrekeningen staan op 1e voorletter + achternaam of dat die staat op 1e naam voorletter + 2e naam voorletter + achternaam.

100% check is simpelweg extreem onpraktisch (alhoewel ik wel denk dat het huidige 0% check ook niet werkt). Wmb zou je best kunnen checken maar dan wel met een ruime foutmarge.
Dus een overschrijving op naam van Pietersen naar Jansen mag niet, maar een overschrijving op naam van Jaanssen naar Jansen zou wel weer mogen

• MonkeySleeve

MonkeySleeve

Gomez12 schreef op woensdag 25 september 2013 @ 12:00:
[...]

1 : De gemiddelde mens kan geld overmaken naar een bedrijf (ik heb geen idee op welke naam een bedrijfsrekening staat)
2 : De gemiddelde mens kan geld overmaken naar een ander persoon zonder 100% exact iemands naam te hoeven weten.

En eigenlijk is dan punt 1 uit te splitsen naar punt 1 t/m 1000 vul daar gewoon bedrijfsnamen in. En punt 2 is uit te splitsen naar punt 1001 t/m 17 miljoen.

Ik weet van mijn vriendin of mijn eigen broer nog niet eens of hun bankrekeningen staan op 1e voorletter + achternaam of dat die staat op 1e naam voorletter + 2e naam voorletter + achternaam.

100% check is simpelweg extreem onpraktisch (alhoewel ik wel denk dat het huidige 0% check ook niet werkt). Wmb zou je best kunnen checken maar dan wel met een ruime foutmarge.
Dus een overschrijving op naam van Pietersen naar Jansen mag niet, maar een overschrijving op naam van Jaanssen naar Jansen zou wel weer mogen
Dan ga je er van uit dat je _altijd_ alles precies goed moet invullen. Wanneer het fout is, dat er dan niks gebeurt. Wat gewoon niet waar is.

Bij de ING is het zo als ik bv via Markplaats naar ene J Pieterse wil overmaken, en hij heeft ook ING, dan komt er een melding; Dit rekeningnummer is van J. H. Pieterse(Tweede naam dus), weet u zeker dat u wilt doorgaan? En wanneer hij niet bij de ING zit, wordt de opdracht gewoon uitgevoerd.

Ik vind dit wel handig; zo weet ik direct of het rekeningnummer klopte aan de hand van de naam van dat rekeningnummer(ook al kan die iets anders zijn) En als er een andere naam komt dan moet ik gewoon even het nummer nog eens nachecken.

• Prolution
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:22
Enige tijd geleden ben ik ook opgelicht op Marktplaats, had er toen flink te pest in.
Wat ik toen gedaan heb:
- Informatie opgedaan & aangemeld op www.opgelichtopinternet.nl (forum)
Daar kwam ik ook de naam en het rekeningnummer tegen waar ik geld naar had overgemaakt. Er waren in mijn geval dus meerdere gedupeerde. Die site werkt ook samen (geloof ik?) met de politie om aangiftes te bundelen (samen sta je wat sterker dan een individuele aangifte)

- Zelf aangifte gedaan via www.mijnpolitie.nl

Uiteindelijk duurde het een aantal maanden (tot bijna een jaar), voordat ik meer informatie kreeg.
Enige tijd later werd ik plotseling gebeld door de persoon in kwestie dat hij het geld had teruggestort, en daarbij excuses ;) (moest ie waarschijnlijk doen om strafvermindering te krijgen ofzo?)

Om een lang verhaal kort te maken; je kan dus wel je geld terug krijgen als je opgelicht bent via Marktplaats.

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:28
Check!
Daar kwam ik ook de naam en het rekeningnummer tegen waar ik geld naar had overgemaakt. Er waren in mijn geval dus meerdere gedupeerde. Die site werkt ook samen (geloof ik?) met de politie om aangiftes te bundelen (samen sta je wat sterker dan een individuele aangifte)
Check!
- Zelf aangifte gedaan via www.mijnpolitie.nl
Check!
Uiteindelijk duurde het een aantal maanden (tot bijna een jaar), voordat ik meer informatie kreeg.
Check! Anderhalf jaar hier.
Enige tijd later werd ik plotseling gebeld door de persoon in kwestie dat hij het geld had teruggestort, en daarbij excuses ;) (moest ie waarschijnlijk doen om strafvermindering te krijgen ofzo?)
Hier niéts aangezien de kwestie was "verlopen" volgens de politie. Ehhh, misschien eerder naar kijken?! :X
Om een lang verhaal kort te maken; je kan dus wel je geld terug krijgen als je opgelicht bent via Marktplaats.
Met veel geluk wellicht wel. Vrijwel altijd ben je gewoon je geld kwijt, helaas :)

Nickname does not reflect reality

• Cassie789
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22-05 12:52
Zo te zien maakt dit topic behoorlijk wat los... ik ga vanavond even lekker bellen met de verkoper in kwestie om te kijken of ik mijn geld wellicht terug kan krijgen. Niet geschoten is altijd mis.

• Gomez12
MonkeySleeve schreef op woensdag 25 september 2013 @ 12:07:
[...]
Dan ga je er van uit dat je _altijd_ alles precies goed moet invullen. Wanneer het fout is, dat er dan niks gebeurt. Wat gewoon niet waar is.
Tja, waar moet je anders vanuit gaan als mensen checks willen invoeren?
MonkeySleeve schreef op woensdag 25 september 2013 @ 12:07:
[...]
Bij de ING is het zo als ik bv via Markplaats naar ene J Pieterse wil overmaken, en hij heeft ook ING, dan komt er een melding; Dit rekeningnummer is van J. H. Pieterse(Tweede naam dus), weet u zeker dat u wilt doorgaan? En wanneer hij niet bij de ING zit, wordt de opdracht gewoon uitgevoerd.

Ik vind dit wel handig; zo weet ik direct of het rekeningnummer klopte aan de hand van de naam van dat rekeningnummer(ook al kan die iets anders zijn) En als er een andere naam komt dan moet ik gewoon even het nummer nog eens nachecken.
Dit systeem is enkel erg makkelijk te misbruiken. Als ik een dropbox ergens geregeld heb (leegstaand pand oid) dan kan je met ING bankieren gewoon een willekeurig reknr invoeren en je krijgt de naam erbij.

Op basis van naam en reknr en dropbox adres doe je een bestelling op basis van eenmalige machtiging of een automatische incasso en de eigenaar van de rekening mag het gaan uitzoeken.

[ Voor 14% gewijzigd door Gomez12 op 25-09-2013 13:02 ]

• Vistajevski
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:33
Nimac91 schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 22:56:
Als je voortaan wat koopt op marktplaats, check altijd hoe lang hij lid is van marktplaats als er staat 1 of 2 dagen of minder dan een paar maanden is het al niet betrouwbaar,
Een langere periode is overigens ook geen garantie. Zo ben ik opgelicht door iemand die al > 6 jaar stond ingeschreven. De enige voldoening die ik heb is, dat het ook geen dag langer is geworden.

Marktplaats gebruik ik inmiddels niet meer om iets te kopen. Soms nog om te verkopen, maar de types die je dan aan de deur krijgt stemmen ook niet vrolijk. De kringloopwinkel is inmiddels erg blij met mij.

• MonkeySleeve

MonkeySleeve

Gomez12 schreef op woensdag 25 september 2013 @ 13:01:
[...]

Tja, waar moet je anders vanuit gaan als mensen checks willen invoeren?

[...]

Dit systeem is enkel erg makkelijk te misbruiken. Als ik een dropbox ergens geregeld heb (leegstaand pand oid) dan kan je met ING bankieren gewoon een willekeurig reknr invoeren en je krijgt de naam erbij.

Op basis van naam en reknr en dropbox adres doe je een bestelling op basis van eenmalige machtiging of een automatische incasso en de eigenaar van de rekening mag het gaan uitzoeken.
Snap niet helemaal wat je hier probeert te zeggen :?

• Cassie789
Zojuist contact gehad met de desbetreffende verkoper... hij ontkent alles, hangt vage verhalen op over dat hij eerst op het genoemde adres woonde (Terwijl zijn naam overeenkomt met het adres in het telefoonboek) en noemt een ander adres waar zijn vader blijkt te wonen. Hij beweert nooit op Marktplaats actief te zijn geweest, bij een hele andere bank te zitten en zelfs geen computer te hebben!?!

Lijkt mij dus een hopeloos geval? Tenzij hij natuurlijk alsnog over de brug komt...

• Amaze86
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:30
Ben ook de klos,had gta5 gekocht maar helaas mocht niet waar zijn.De verkoper had andere naam gebruikt,ben er wel achter gekomen via mijn bank waar die een rekening heeft,en dat de rekeningnummer op een andere naam stond.Ook aangifte gedaan via intetnet,en via marktplaats kreeg ik een bericht dat meerdere kopers waren opgelicht en aangifte hadden gedaan,ben benieuwd hoelang dit zal duren,ze moeten oplichters gewoon harder straffen.Jammer dat de bank zelf weinig middelen heeft om het geld terug te storten.

It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky

• Gomez12
Cassie789 schreef op woensdag 25 september 2013 @ 23:00:
Zojuist contact gehad met de desbetreffende verkoper... hij ontkent alles, hangt vage verhalen op over dat hij eerst op het genoemde adres woonde (Terwijl zijn naam overeenkomt met het adres in het telefoonboek) en noemt een ander adres waar zijn vader blijkt te wonen. Hij beweert nooit op Marktplaats actief te zijn geweest, bij een hele andere bank te zitten en zelfs geen computer te hebben!?!

Lijkt mij dus een hopeloos geval? Tenzij hij natuurlijk alsnog over de brug komt...
Is dit contact verlopen via een kanaal (email / telefoon etc) waarmee je eerder contact hebt gehad? Of is dit een nieuwe contact methode?

Want het kan namelijk best zijn dat een oplichter gezien heeft dat de naam van de vorige huurder nog in het telefoonboek staat en daar gewoon misbruik van maakt en dat je nu dus gewoon tegen de verkeerde persoon zit te praten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valinor
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18-06 11:03
Aangifte doen, vervolgens gegevens bij de bank opvragen en uiteindelijk gewoon een civiele zaak bij de rechter beginnen.
Een civiele zaak klinkt ingewikkeld waardoor mensen dit niet doen maar het is echt best simpel. Je kan eventueel advies vragen bij het juridisch loket. Dit zijn rechtenstudenten die gratis advies geven.

• Cassie789
Gomez12 schreef op donderdag 26 september 2013 @ 23:36:
[...]

Is dit contact verlopen via een kanaal (email / telefoon etc) waarmee je eerder contact hebt gehad? Of is dit een nieuwe contact methode?

Want het kan namelijk best zijn dat een oplichter gezien heeft dat de naam van de vorige huurder nog in het telefoonboek staat en daar gewoon misbruik van maakt en dat je nu dus gewoon tegen de verkeerde persoon zit te praten...
Het gaat om een mobiel telefoonnummer, dus ik ga er vanuit dat het wel klopt.

In iedergeval aangifte gedaan. Misschien helpt het nog iets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 528479

Daarom als ik iets koop van marktplaats ga ik het persoonlijk halen als het boven de 10euro is.

Betalen bij de overdracht. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 80487

Aghanim schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 21:25:
[...]

Je kunt het ook anders zien: mensen die geld storten op een rekening van iemand die ze niet kennen vragen er zelf om opgelicht te worden. Dat de politie hier geen topprioriteit van maakt is begrijpelijk.
Dat is natuurlijk onzin van de bovenste richel. Je gaat gewoon een onderlinge overeenkomst aan waar gewoon strafrechtelijke procedure's voor zijn in dit soort gevallen. Dat men daar niet zo actief mee bezig is heeft andere oorzaken zoals [insert makkelijke klote opmerking over flitsen], maar zeker niet omdat je "vraagt" om opgelicht te worden. |:( Agenten die dat tegen je zeggen moeten uit hun functie gezet worden.
Anoniem: 528479 schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 13:57:
Daarom als ik iets koop van marktplaats ga ik het persoonlijk halen als het boven de 10euro is.
Dit dus. Marktplaats haar mechanismen om oplichting tegen te gaan zijn nog steeds heel erg minimaal. Ebay doet veel meer zoals onder andere verificatie van zowel de koper als de verkoper als ook dekking van e.e.a. wat oplichting via Ebay kanalen erg onaantrekkelijk maakt. Marktplaats gebruik ik nagenoeg niet, en zo wel dan alleen voor hele goedkoper dingen of perse gelijke overdracht. Ebay heeft ook nog eens een mooi reviewsysteem die lastig te saboteren is, zo kan je aan de transactie historie van de verkoper zien of hij te vertrouwen is of niet. Waterdicht is het nog altijd niet maar ik heb inmiddels wel een stuk of 100 ebay transacties uitgevoerd die allen probleemloos verliepen.

[ Voor 37% gewijzigd door Anoniem: 80487 op 04-10-2013 14:12 ]

Pagina: 1 2 Laatste