Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassie789
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22-05 12:52
Afgelopen dinsdag heb ik een akkoord bereikt met een adverteerder op Marktplaats. Het geld had ik reeds overgemaakt, en vanaf dat moment reageerde de adverteerder niet meer. Na meerdere mails gestuurd te hebben en nog steeds geen reactie te hebben gehad probeerde ik te testen of hij wel reageerde op andere potentiële kopers... en ja hoor hij reageert gewoon!

Mijn vraag is nu: Wat zijn de juiste stappen? Vragen om een telefoonnummer/adres om een product op te halen? Eerst bellen en daarna mogelijk aangifte doen?

Ik hoor graag jullie mening!

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shamalamadindon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-03-2024
Je hebt neem ik aan een rekening nr dus aangifte doen en er jezelf in berusten dat je het geld nooit meer terug krijgt.

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassie789
Ik heb een rekeningnummer, en binnenkort dus waarschijnlijk ook een adres/telefoonnummer... is er dan geen mogelijkheid om mijn geld terug te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:28
Cassie789 schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 10:26:
Ik heb een rekeningnummer, en binnenkort dus waarschijnlijk ook een adres/telefoonnummer... is er dan geen mogelijkheid om mijn geld terug te krijgen?
Nee. Aangifte doen mág, gebeurt echter niets mee, geld ben je gewoon kwijt. Been there, done that.

[ Voor 59% gewijzigd door Brad Pitt op 24-09-2013 10:27 ]

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stef1256
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05-06 14:59
Ik doe ook altijd een check van het rekening nr, geen garantie, maar mss een extra middel

https://www.mijnpolitie.nl/b/miocheck2.html#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassie789
stef1256 schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 10:27:
Ik doe ook altijd een check van het rekening nr, geen garantie, maar mss een extra middel

https://www.mijnpolitie.nl/b/miocheck2.html#
Gedaan, kwam niks omhoog =/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Vergeet ook niet om MarktPlaats in te lichten. Dat geeft je je geld niet terug maar kan er hopelijk voor zorgen dat het account gesloten wordt.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07:28
Leo1010 schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 10:24:
Je hebt neem ik aan een rekening nr dus aangifte doen en er jezelf in berusten dat je het geld nooit meer terug krijgt.
Wat een domme pessimistische reactie. De kans is uiteraard groot dat hij het geld niet terug krijgt, maar hij kan er in ieder geval nog voldoening uit halen om de verkoper het leven zuur te maken.

Ik zou mailen vanuit een ander emailadres, of je het product op kunt komen halen (een nieuw product dus). Dan neem je een afschrijving van je bankgegevens mee waarop je vervolgens aan de deur kunt aantonen dat je een andere koper bent en het product wil/je geld.
Uiteraard de confrontatie vermijden als hij agressief wordt. Kijken of je hem in ieder geval nog wel duidelijk kunt maken dat je anders naar de politie gaat (of deze statement anders later via de mail/telefoon overbrengen). Ik denk dat de kans best aanwezig is dat hij zich dan bedenkt.

Uiteraard is het goed mogelijk dat hij je geen huisadres geeft; zou dan wel een erg domme oplichter zijn. In dat geval zou ik hem een serieuze email sturen met het verhaal dat je je geld terug wilt en dat je anders aangifte doet. Als hij daar ook niet naar luistert, dan zou ik naar de politie gaan met je afschrift en zijn rekeningnummer/marktplaats-account/emailadres en aangifte doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
WWAS schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 10:29:
[...]
Ik zou mailen vanuit een ander emailadres, of je het product op kunt komen halen (een nieuw product dus). Dan neem je een afschrijving van je bankgegevens mee waarop je vervolgens aan de deur kunt aantonen dat je een andere koper bent en het product wil/je geld.
Lol, hoe naief. Uiteraard gaat dat niet door hè :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassie789
Bedankt voor je advies! Echter heb ik het volgende probleem: Zijn woonplaats is Kerkrade, en dat is niet echt in de buurt voor mij.. Uiteraard zou ik ook nog kunnen bellen.

EDIT: De oplichter wilde in eerste instantie juist dat ik het product ging ophalen....

[ Voor 20% gewijzigd door Cassie789 op 24-09-2013 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
Brad Pitt schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 10:30:
[...]

Lol, hoe naief. Uiteraard gaat dat niet door hè :z
De TS zegt toch dat hij denkt binnenkort een adres te hebben? (hij stelt het zo dat ik niet aanneem dat dit een random adres is, bedacht door de verkoper).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
WWAS schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 10:31:
[...]
De TS zegt toch dat hij denkt binnenkort een adres te hebben? (hij stelt het zo dat ik niet aanneem dat dit een random adres is, bedacht door de verkoper).
Het echte adres krijgt de TS nooit. Geld is kwijt. Aangifte doen mág (zou ik wel doen), maar zinloos om je geld terug te krijgen. Enige dat je er mee bereikt is dat die account op MP misschien verwijderd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassie789
@WWAS Een vriend van me heeft zijn interesse geuit in een andere advertentie van hem, die ook op ophalen stond. Hij heeft zelfs een tafel te koop, dus een adres achterhalen moet zeer zeker mogelijk zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
Cassie789 schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 10:32:
@WWAS Een vriend van me heeft zijn interesse geuit in een andere advertentie van hem, die ook op ophalen stond. Hij heeft zelfs een tafel te koop, dus een adres achterhalen moet zeer zeker mogelijk zijn...
Nou dat is mooi. Maar je geld daarmee niet terug. Van oplichters geld plukken is een wonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TECHcrime
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14:57
Je kan toch best veel persoons info vinden met een rekeningnummer en bijbehorende naam. Probeer het exacte adres eens te vinden. Wellicht kan de bank je verder helpen (hoewel ze ook aan privacy moeten denken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
TECHcrime schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 10:33:
Je kan toch best veel persoons info vinden met een rekeningnummer en bijbehorende naam. Probeer het exacte adres eens te vinden. Wellicht kan de bank je verder helpen (hoewel ze ook aan privacy moeten denken)
De bank gaat je niet helpen, op geen enkele manier. Geld is gewoon kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:44
Die check is ook niet heilig. Hij geeft pas een melding als er meerdere meldingen bij de politie binnen zojn gekomen over een verkoper. Zelf ook gehad, rekeningnummer gecheckt, niks aan de hand. Geld overgemaakt, uiteindelijk dus wel opgelicht, en toen gaf die site ineens wel een melding :|

Kijk eens op www.opgeletopinternet.nl, misschien zijn er nog meer gedupeerden waar je je bij kan aansluiten.

[ Voor 11% gewijzigd door ThinkPad op 24-09-2013 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TECHcrime
Brad Pitt schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 10:34:
[...]

De bank gaat je niet helpen, op geen enkele manier. Geld is gewoon kwijt.
Ik had het meer over adres gegevens..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
TECHcrime schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 10:34:
Ik had het meer over adres gegevens..
Geeft de bank, uiteraard, niet. En dan nog, langsgaan met sterke jongens of zo? Succes daarmee dan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
Cassie789 schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 10:31:
Bedankt voor je advies! Echter heb ik het volgende probleem: Zijn woonplaats is Kerkrade, en dat is niet echt in de buurt voor mij.. Uiteraard zou ik ook nog kunnen bellen.

EDIT: De oplichter wilde in eerste instantie juist dat ik het product ging ophalen....
Overigens hopelijk needless to ask, maar: je hebt hem toch al gewoon verzocht het geld terug te storten? Of heb je alleen gezegd dat het pakket nog niet is aangekomen? Misschien heeft hij lang gewacht met verzenden en weet hij dat het pakket spoedig aan komt (omdat hij het gister pas verzonden heeft?) Hoe lang is het geleden sinds je betaald hebt?

Bellen is uiteraard minder dwingend dan langs gaan maar als het ver weg is zou ik dat inderdaad doen. Maak er dan wel een beleefd gesprek van en val hem niet meteen aan. Zeg dat je betaald hebt en dat je je "zorgen maakt" om de verzending. Dat je het pakket binnen twee dagen wil hebben (heeft hij een dag om naar het postkantoor te gaan) en dat je anders over drie dagen je geld terug wil zien, en anders aangifte doet bij de politie in Kerkrade (klinkt misschien iets specifieker/dreigender).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
WWAS schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 10:36:
Bellen is uiteraard minder dwingend dan langs gaan maar als het ver weg is zou ik dat inderdaad doen. Maak er dan wel een beleefd gesprek van en val hem niet meteen aan. Zeg dat je betaald hebt en dat je je "zorgen maakt" om de verzending. Dat je het pakket binnen twee dagen wil hebben (heeft hij een dag om naar het postkantoor te gaan) en dat je anders over drie dagen je geld terug wil zien, en anders aangifte doet bij de politie in Kerkrade (klinkt misschien iets specifieker/dreigender).
En daardoor gaat de oplichter opeens het geld terug storten dan wel het artikel sturen? Kom op mensen, niet zo naief doen please. Het is een oplichter. Stuurt niks. Geeft geen geld terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saveljos
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:59
Als je je bank belt kunnen ze bij oplichter vragen of ze het terug sturen, doet hij dat niet in bepaalde tijd dan stuurt de bank zijn privé gegevens. Zoiets kon ik me tenminste herinneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NrG!
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 04-02-2023
Misschien staat hij hier wel bij:

opgelichtopinternet.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
saveljos schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 10:37:
Als je je bank belt kunnen ze bij oplichter vragen of ze het terug sturen, doet hij dat niet in bepaalde tijd dan stuurt de bank zijn privé gegevens. Zoiets kon ik me tenminste herinneren.
Nou nee, de bank geeft nul gegevens. Hooguit met een politiebevel maar die krijg je helaas niet zomaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassie789
@WWAS Ik heb ongeveer 6 mailtjes verstuurd over het product of hij wel/niet verzonden is en dat wanneer dit niet mogelijk is hij het geld maar moet terug sturen. Hij zou op zijn minst een mailtje terug kunnen sturen maar dit is al te veel gevraagd. + Het feit dat hij wel reageert op mailtjes van andere lijkt mij een beetje verdacht...

Dat dreigen kan ik inderdaad wel doen... maar goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
Mooi. Dan heb je in ieder geval iets en kun je in het extreme geval een gedetailleerde aangifte doen. Inderaad: dit gaat niks helpen. De politie gaat geen huiszoeking doen voor dit soort dingen. Echter maakt dat het voor de koper wel iets moeilijker om zijn praktijken te herhalen.

Ik zou dus langsgaan/bellen/kaartje sturen met de vraag of je je geld terug kunt krijgen omdat je niks hebt gehad. Dat je je "zorgen maakt om de verzending" en dat je "in het geval ik niets van u hoor helaas genoodzaakt ben naar de politie in Kerkrade te stappen".
Dat lijkt mij, persoonlijk, de beste oplossing :) en de grootste (ik zeg niet hoe groot ;)) kans op enig succes.

@ Verhalen over de bank: die doen niks. Je krijgt geen gegevens van hem (privacy - tenzij de politie hierom vraagt) en ze gaan ook niks terug storten (ze mengen zich nooit in het conflict).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
WWAS schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 10:40:
kaartje sturen met de vraag of je je geld terug kunt krijgen omdat je niks hebt gehad. Dat je je "zorgen maakt om de verzending" en dat je "in het geval ik niets van u hoor helaas genoodzaakt ben naar de politie in Kerkrade te stappen".
Je kan dit niet serieus menen toch? In wat voor wereld denk je dat wij nu helaas leven? Een kaartje :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Ik zou in ieder geval altijd aangifte doen, want als er meerdere aangiftes tegen dezelfde persoon worden gedaan dan is de kans groter dat de politie hier een onderzoek naar gaat doen.

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassie789
@Brad Pitt ik begrijp dat de kans dat ik het geld NIET terug kijk zo'n 100x groter is dand e kans dat ik het geld WEL terug krijg. Maar het is altijd het proberen waard... De advertenties leken niet zo opgezet dat het als doel oplichting had. Elke advertentie stond als ophalen op de lijst, dit soort mensen zijn (denk ik) toch nog wel redelijk te overtuigen/bang te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
Cassie789 schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 10:38:
@WWAS Ik heb ongeveer 6 mailtjes verstuurd over het product of hij wel/niet verzonden is en dat wanneer dit niet mogelijk is hij het geld maar moet terug sturen. Hij zou op zijn minst een mailtje terug kunnen sturen maar dit is al te veel gevraagd. + Het feit dat hij wel reageert op mailtjes van andere lijkt mij een beetje verdacht...

Dat dreigen kan ik inderdaad wel doen... maar goed.
Dreigen, mwah. Je geeft hem een laatste oplossing toch? Een paar mailtjes kan hij misschien eenvoudig negeren. Als het dat specifiek over de politie gaat dan kan hij zich evt. nog bedenken.
Ik weet er niks van natuurlijk, maar dat lijkt me de beste oplossing :).

@Brad Pitt: pffff, wat ben jij een doom-denker zeg. Natuurlijk verwacht niemand meer dat de TS het geld echt terug krijgt. Die kans is inderdaad klein.
Maar hij kan het allicht nog even proberen toch? adviezen daarvoor vraagt hij. Niet om jouw geafknap (?) op alle mogelijkheden.
Als we nu allemaal wisten dat het een Roemeense oplichtersbende was, ja - dan zou er het beste helemaal geen tijd meer in steken.
Laten we hopen dat het zo'n pauper/alcoholist/tokkie is die je evt. nog van gedachten kan later veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
Blijf on-topic of reageer niet. Dit is geen wedstrijdje

[ Voor 87% gewijzigd door gambieter op 24-09-2013 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
*troll*

[ Voor 97% gewijzigd door gambieter op 24-09-2013 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alphazara13
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 23-06 12:12
Goede optie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
Brad Pitt schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 10:45:
[...]

Nou mooi toch! Stuur een kaartje, ik raad aan met een boze smiley op de voorkant, en wacht rustig af :)
Haha kaartje, je begrijpt wat ik bedoel toch? Hoeft geen kerstkaart met muziekje te zijn nee. Puur iets om de boodschap over te brengen dat je anders naar de politie zou stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Cassie789 schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 10:23:

Mijn vraag is nu: Wat zijn de juiste stappen? Vragen om een telefoonnummer/adres om een product op te halen? Eerst bellen en daarna mogelijk aangifte doen?

Alvast bedankt!
Hoe moeilijk is het? Op marktplaats staat duidelijk aangegeven hoe of wat. Doe aangifte via marktplaats en dan komt het ook bij hun terecht.

http://www.marktplaats.nl...ig-en-succesvol/index.dot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TECHcrime
WWAS schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 10:46:
[...]

Haha kaartje, je begrijpt wat ik bedoel toch? Hoeft geen kerstkaart met muziekje te zijn nee. Puur iets om de boodschap over te brengen dat je anders naar de politie zou stappen.
Hebben ze ook standaard kaartjes met: 'Ik heb aangifte gedaan bij de politie' ? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Modbreak:En zo kan 'ie wel weer. Terug on-topic, laat de suggesties over langsgaan svp achterwege, en de trollerige opmerkingen over en weer gaan linea recta foetsie.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassie789
Ik wacht eerst even af tot ik het adres heb losgeweekt, en ga dan pas beginnen over mogelijke vervolgstappen. Uiteraard wil ik hem niet argwanend maken.. ;)

In ieder geval bedankt voor de suggesties! Ik zal langs de Bruna gaan en kijken of ze een mooi kaartje hebben liggen.... hehe...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alphazara13
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 23-06 12:12
Laat dit soort opmerkingen achterwege.

[ Voor 89% gewijzigd door gambieter op 24-09-2013 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saveljos
Brad Pitt schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 10:38:
[...]

Nou nee, de bank geeft nul gegevens. Hooguit met een politiebevel maar die krijg je helaas niet zomaar.
Ik weet niet hoe het precies zit, maar wat ik zei heb ik eerder gelezen hier op GoT.
Deze topic bijvoorbeeld.
ING wil verkeerd gestort geld terughalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
Cassie789 schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 10:50:
Ik wacht eerst even af tot ik het adres heb losgeweekt, en ga dan pas beginnen over mogelijke vervolgstappen. Uiteraard wil ik hem niet argwanend maken.. ;)

In ieder geval bedankt voor de suggesties! Ik zal langs de Bruna gaan en kijken of ze een mooi kaartje hebben liggen.... hehe...
Haha ok mooi. Hou ons op de hoogte. Ik heb zelf gelukkig nog nooit zoiets mee gemaakt maar ben er wel huiverig voor.
Mag ik vragen wat voor product je hebt gekocht? Ik mijd altijd de telefoons en andere dubieuze elektronica (de risicogevallen imho?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
saveljos schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 11:05:
Ik weet niet hoe het precies zit, maar wat ik zei heb ik eerder gelezen hier op GoT.
Deze topic bijvoorbeeld.
ING wil verkeerd gestort geld terughalen
Leuk, maar de bank gaat het geld niet terug storten. Vrijwillig geld gestort = doomed. Alleen als de andere partij het ook goed vindt, hetgeen logischerwijs in dit geval niet zo zal zijn,krijg je je geld terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saveljos
Het gaat voornamelijk om het krijgen van zijn echte gegevens. Ik denk dat het hebben van die gegevens in sommige gevallen al genoeg is om hem het geld te laten terug storneren

[ Voor 20% gewijzigd door saveljos op 24-09-2013 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
saveljos schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 11:19:
Het gaat voornamelijk om het krijgen van zijn echte gegevens. Ik denk dat het hebben van die gegevens in sommige gevallen al genoeg is om hem het geld te laten terug storneren

Online oplichten doe je toch juist omdat je denkt dat je vrijwel geen risico's loopt?
Wat bedoel je hiermee? Brad Pitt heeft gelijk op dit punt, vrijwillig geld gestort betekent dat je het niet terug kunt krijgen. De bank wil zich niet mengen in dit soort disputen en velt geen oordeel.

Het hebben van de gegevens van die ander verandert hier niets aan. Stel dat de koop wel door zou zijn gegaan en ik heb alle gegevens van de verkoper, denk je dat ik dan achteraf nog mijn betaling kan later annuleren? als ik het product al heb?
De bank stort niet terug, tenzij de politie tussenbeide komt.

Bij online oplichten loop je dus ook relatief weinig risico. Als je het goed doet zijn alleen je emailadres en rekeningnummer bekend. Emailadres kun je verwijderen/verversen en met je rekeningnummer kunnen mensen niets (tenzij dus via de politie).
Voordat de politie daar echter iets mee gaat doen moeten ze keihard bewijs hebben van meerdere personen. Niet een loze claim "Ik heb m'n pakketje niet gehad" van een enkel persoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saveljos
De bank gaat inderdaad niets terug storten, maar die kan wel aan oplichter vragen of hij het bedrag terug overmaakt. zo niet, dan stuurt de bank de NAW gegevens van oplichten naar jouw toe.

Daarna confronteer je de oplichter mijn zijn eigen gegevens. Die dan waarschijnlijk het geld terug stort om fysieke confrontatie's te voorkomen.

(Zo lees ik het tenminste in andere topic(s). )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
saveljos schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 11:47:
De bank gaat inderdaad niets terug storten, maar die kan wel aan oplichter vragen of hij het bedrag terug overmaakt. zo niet, dan stuurt de bank de NAW gegevens van oplichten naar jouw toe.

Daarna confronteer je de oplichten mijn zijn eigen gegevens. Die dan waarschijnlijk het geld terug stort om fysieke confrontatie's te voorkomen.

(Zo lees ik het tenminste in andere topic(s). )
Nope, this ain't gonna happen d:)b De bank geeft nul gegevens aan de aanvrager.

[ Voor 4% gewijzigd door Brad Pitt op 24-09-2013 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saveljos
Brad Pitt schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 11:48:
[...]

Nope, this ain't gonna happen d:)b De bank geeft nul gegevens aan de aanvrager.
Persoonlijke ervaring? Hoe ging het dan wel?

Uit die topic die ik linkte
Puch-Maxi schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 22:45:
Het is zelfs zo dat de bank je NAW-gegevens door mag geven aan de andere partij. Normaal vragen ze je eerst of je het bedrag zelf terug wil boeken, doe je dat niet dan gaan ze over tot het doorgeven van je gegevens.
Staat er paar keer in in dat topic door verschillende mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
saveljos schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 11:57:
Persoonlijke ervaring? Hoe ging het dan wel?
Uiteraard, anders nogal zinloos dit soort dingen at random te roepen lijkt mij.
Staat er paar keer in in dat topic door verschillende mensen.
Nou mooi toch, kan de TS naar de bank gaan om de adresgevens op te vragen. Die 'ie niét krijgt, maar goed :)

Horen het wel over een paar uur/dagen hopelijk :P

[ Voor 6% gewijzigd door Brad Pitt op 24-09-2013 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Cassie789 schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 10:23:
Afgelopen dinsdag heb ik een akkoord bereikt met een adverteerder op Marktplaats. Het geld had ik reeds overgemaakt, en vanaf dat moment reageerde de adverteerder niet meer. Na meerdere mails gestuurd te hebben en nog steeds geen reactie te hebben gehad probeerde ik te testen of hij wel reageerde op andere potentiële kopers... en ja hoor hij reageert gewoon!

Alvast bedankt!
ik weet niet hoor, maar ben ik de enige die 1 week om de conclusie te trekken dat je word opgelicht wel erg kort vind? Ok, niet netjes dat de verkoper niet op je mail reageert... maar dat zou ook andere redenen kunnen hebben (bijv. je hebt een zeikmail gestuurd en de verkoper denkt: "ja daag, daar ga ik niet op reageren.. komend weekend doe ik het op de bus, en je ziet het wel verschijnen" of de koper schaamt zich dat hij nog geen tijd gevonden heeft en durft je daar niet terug over te mailen)... natuurlijk kun je ook opgelicht zijn, maar om daar al helemaal van uit te gaan vind ik iets te snel geconcludeerd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewoudalexander
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11-06 19:36
Brad Pitt schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 10:38:
[...]

Je kunt bij je eigen bank een reklame indienen voor de overboeking. Je moet dan aangeven dat je een bepaald bedrag hebt overgeboekt, maar dat je per ongeluk een verkeerd nummer hebt gebruikt en geen contactgegevens hebt van die persoon, of je geeft aan dat de begunstigde zegt dat er niets is aangekomen.

Vervolgens wordt er een brief door de bank verzonden met het verzoek het bedrag aan jou terug te storten. Nadat de wettelijke termijn is verstreken (ik geloof 2 of 3 weken) mogen ze jou de naam en adresgegevens verstrekken zodat jij e.v.t. juridische stappen kunt ondernemen tegen de begunstigde.

Dus een bank kan je wel degelijk aan zijn gegevens helpen, alleen wel na de juiste termijn welke in de voorwaarden is vastgelegd. Mochten ze geen reklame voor je indienen omdat het om oplichting gaat is het altijd handig om hiervan alsnog melding te doen bij de bank. Bij meerdere meldingen over een klant doet de bank hier echt wel wat mee, alleen er moeten wel aangiftes en meerdere signalen zijn.

certified prutser

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
ewoudalexander schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 12:18:
[...]
Mochten ze geen reklame voor je indienen omdat het om oplichting gaat is het altijd handig om hiervan alsnog melding te doen bij de bank.
En dat houdt in? Dan bij je bij oplichten geen NAW gegevens krijgt? Want een normale "foutieve" overboeking komt heus wel goed. Bij een oplichter is dat uiteraard anders want die geeft geen gehoor.

"Hier" werkte de bank nul komma nul mee (ING) en de politie was nóg lakser dan verwacht. Ergo: geld kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickH89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-06 22:46
Brad Pitt schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 12:24:
[...]

En dat houdt in? Dan bij je bij oplichten geen NAW gegevens krijgt? Want een normale "foutieve" overboeking komt heus wel goed. Bij een oplichter is dat uiteraard anders want die geeft geen gehoor.

"Hier" werkte de bank nul komma nul mee (ING) en de politie was nóg lakser dan verwacht. Ergo: geld kwijt.
Voor een verkeerde overboeking is de onterechte ontvanger zelfs verplicht om het bedrag terug te storten (in een gerechtelijke procedure kan zelfs beslag en de hele mikmak gelegd worden op de rekening van de onterechte ontvanger om het geld terug te vorderen). Dit is wellicht niet van toepassing in zo'n geval, omdat het geen foute overboeking is (de koop was echt tot stand gekomen). Ik neem aan dat dergelijke zaken wel mogelijk zijn (ontbinden van de koop = geld verplicht terugstorten), maar daadwerkelijk verhalen van een oplichter is waarschijnlijk niet de moeite waard (of vrijwel onmogelijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassie789
P.O. Box schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 12:01:
[...]

ik weet niet hoor, maar ben ik de enige die 1 week om de conclusie te trekken dat je word opgelicht wel erg kort vind? Ok, niet netjes dat de verkoper niet op je mail reageert... maar dat zou ook andere redenen kunnen hebben (bijv. je hebt een zeikmail gestuurd en de verkoper denkt: "ja daag, daar ga ik niet op reageren.. komend weekend doe ik het op de bus, en je ziet het wel verschijnen" of de koper schaamt zich dat hij nog geen tijd gevonden heeft en durft je daar niet terug over te mailen)... natuurlijk kun je ook opgelicht zijn, maar om daar al helemaal van uit te gaan vind ik iets te snel geconcludeerd...
Ik snap wat je bedoelt, maar ik reageer altijd zeer netjes en adequaat op alle mailtjes en maak het geld altijd snel over. (Zie ook mijn V&A beoordeling) Een adverteerder kan altijd even netjes reageren, het is immers nu al zo'n 6 dagen geleden sinds het laatste mailcontact... Na het geld overgemaakt te hebben reageert hij niet, en er is duidelijk nog activiteit op het account aangezien hij nog steeds advertenties verwijdert.

Het gaat trouwens om een pakket, namelijk een Xbox 360 spelcomputer. Het bedrag was niet gigantisch hoog, maar dat doet er niet toe.

De enige conclusie die IK hieruit kan trekken is oplichting, want 6 mailtjes en 6 dagen later zonder reactie lijkt mij een beetje verdacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeTjuk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:43
ewoudalexander schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 12:18:
[...]

Je kunt bij je eigen bank een reklame indienen voor de overboeking. Je moet dan aangeven dat je een bepaald bedrag hebt overgeboekt, maar dat je per ongeluk een verkeerd nummer hebt gebruikt en geen contactgegevens hebt van die persoon, of je geeft aan dat de begunstigde zegt dat er niets is aangekomen.

Vervolgens wordt er een brief door de bank verzonden met het verzoek het bedrag aan jou terug te storten. Nadat de wettelijke termijn is verstreken (ik geloof 2 of 3 weken) mogen ze jou de naam en adresgegevens verstrekken zodat jij e.v.t. juridische stappen kunt ondernemen tegen de begunstigde.

Dus een bank kan je wel degelijk aan zijn gegevens helpen, alleen wel na de juiste termijn welke in de voorwaarden is vastgelegd. Mochten ze geen reklame voor je indienen omdat het om oplichting gaat is het altijd handig om hiervan alsnog melding te doen bij de bank. Bij meerdere meldingen over een klant doet de bank hier echt wel wat mee, alleen er moeten wel aangiftes en meerdere signalen zijn.
Dus eerst op basis van een leugen proberen gegevens te achterhalen via de bank en als dat niet lukt, opeens met de waarheid op tafel komen. 8)7

Dat lijkt me ook niet de juiste weg om te bewandelen.

[PSN: DeTjuK] Follow your instinct, no one beats you with character and balls.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomskio
  • Laatst online: 17-04 13:52
Die gast woon vast niet in Kerkrade. Dat is volgens mij gewoon een gemeente in een uithoek van Nederland, bewust gekozen zodat weinig mensen er dichtbij in de buurt wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassie789
@Tomskio

Daar dacht ik dus ook al aan, maar een tafel kan je denk ik niet echt verkopen zonder een echt adres op te geven, waar of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomskio
  • Laatst online: 17-04 13:52
En hoe lang is de verkoper al "actief op marktplaats"? Dat is vaak ook een goede indicatie. Ik heb hetzelfde wel eens meegemaakt, maar op de valreep niet ingetrapt. Had net zo goed wel kunnen gebeuren. Was ook in een uithoek, en het account was nog maar een week actief. Dat vond ik beide verdacht. Toen het rekeningnummer kwam heb ik dat voor de zekerheid maar even ingetyped in google en toen kwam ik bij zo'n opgelicht op internet site uit.

Die tafel kan ook best een truc zijn hoor. Ze zijn gewiekst. Probeer maar eens of je mag komen kijken. Dan is misschien ie "toevallig" net verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Doos
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16-06 16:03

John Doos

ClaudZaque

Been there done that, geld zie je NOOIT meer terug.

Mede door:

- Aliassen
- Tijdelijke rekeningnummers
- Valse / tijdelijke woon adressen
- Meerdere internet locaties (openbaar en zowel prive)
- Veelplegers, geen geweten geen sympathie etc.

Nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Cassie789 schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 15:21:
@Tomskio

Daar dacht ik dus ook al aan, maar een tafel kan je denk ik niet echt verkopen zonder een echt adres op te geven, waar of niet?
Simpel gezegd : Je begint je advertentie met ophalen zodat mensen denken dat je geen oplichter bent, en als puntje bij paaltje komt dan kan het vanwege reden x/y/z niet opgehaald worden.

Zelfde met dingen als huisraad / tafels etc. Dat zijn schitterende dingen om vertrouwen mee te winnen (kijk hij verkoopt niet enkel dure electronica) en je kan de ads gewoon laten doodbloeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 13:32
Ook ik heb hier helaas ervaring mee. Gelukkig heb ik mijn geld wél teruggekregen.

Ben eerst naar de bank gegaan, die wilde me wel vertellen dat de naam klopte maar het adres niet. Meer konden / wilden ze niet zeggen.

Toen heb ik de klantenservice gebeld en me voorgedaan als de bezitter van de rekening. Vaag verhaal opgehouden wat erop neerkwam dat ik een adreswijziging had doorgegeven maar dat het volgens mij mis was gegaan omdat ik niks hoorde. Of deze wel was aangekomen. Medewerker gaf me toen vrij snel het huidige (en dus correcte) adres. Toen opgelegd.

Vervolgens via DeTelefoongids.nl het vaste telefoonnummer achterhaald. Gebeld en werd direct opgenomen. Gezegd dat ik hem 24 uur de tijd gaf om het geld terug te storten; zo niet dat er een baksteen door de ruit zou gaan. "Ik weet waar je huis staat en je zult niet lekker meer slapen" heb ik letterlijk gezegd (ik was zó kwaad).

De volgende morgen stond het geld weer op m'n rekening.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-02 23:46
Ik heb wel enig succes geboekt (lees: 3 v/d 4) met een 'bluf'-mailtje, zoiets als:
Beste persoon die mij niet geeft wat ik wilde hebben :+,

Tot op heden heb ik nog altijd geen pakketje ontvangen noch is mijn aankoopbedrag teruggestort.

Ik hoop dat je nog even contact met me opneemt, anders ben ik genoodzaakt aangifte te doen. Daarnaast zal ik de bank vragen te bemiddelen waarbij ze je zullen verzoeken, conform artikel 6:203 BW, het verschuldigde bedrag zo spoedig mogelijk terug te storten. Indien je in gebreke blijft, stelt de bank, dat zijn ze verplicht, jouw naam en adresgegevens ter beschikking en zul je een ingebrekestelling van mijzelf dan wel een incassobureau ontvangen. De kosten die voortvloeien uit deze procedure zijn geheel voor jouw rekening.

Ik verwacht een spoedige reactie.

SH4D3H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benchMarc
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 23-06 08:31
Geld ben je kwijt. Je kunt aangifte doen, maar die komt op de stapel en daar gebeurt pas iets mee wanneer meneer nog tientallen slachtoffers heeft gedupeerd en het bedrag over een paar duizend euro gaat of hoger. Helaas werkt het in NL zo dat ook jij gewoon iets kan 'verkopen' op marktplaats voor bijvoorbeeld 500 euro en na het geld te hebben ontvangen niets opstuurt. Je kunt er zelfs je echte naam en rekeningnummer voor gebruiken, want de politie is nog te laks dat ze daarvoor in actie komen. Ik ken namelijk zo'n oplichter via de sportschool en die vertelt er wel eens over (kun je nagaan hoe laks de politie is aangezien hij dit gewoon vertelt).

Dus, je kunt aangifte doen met als resultaat dat het een druppel op de gloeiende plaat is. Als ik de gedupeerde zou zijn zou ik het mbv 'de community' zelf proberen op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassie789
SH4D3H schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 16:08:
Ik heb wel enig succes geboekt (lees: 3 v/d 4) met een 'bluf'-mailtje, zoiets als:

[...]
Bedank voor het mooie template mailtje! Ga ik gebruik van maken als laatste redmiddel!

@Gomez, erg dure apparatuur zat er niet tussen. 2x Harmann Kardon versterkers waar hij 200 euro voor vroeg en de rest was simpel gezegd goedkope meuk... een Pentium 4 PC'tje, een Nintendo DS Lite, nog een Pentium 3 PC....

[ Voor 27% gewijzigd door Cassie789 op 24-09-2013 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:52
*knip*

Als de rekeninghouder niet de oplichter zelf is maar een katvanger is deze ook strafbaar, geldezels worden door justitie ook hard aangepakt en komen op de zwarte lijst bij de banken.

Een bank zal meewerken als het om een misdrijf gaat anders zouden ze immers medeplichtig zijn en criminaliteit faciliteren en dat willen ze niet. En ja, privacy bestaat maar is ondergeschikt aan een misdrijf.

Modbreak:Geen oproepen om langs te gaan, of vergelijkbare voorstellen.

[ Voor 28% gewijzigd door gambieter op 24-09-2013 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryke
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-06 18:16

Barryke

blauw

Geen heksenjacht beginnen, ook adresgegevens kunnen naar een onschuldige leiden.

Je bank bellen en de transactie laten terugdraaien.

[ Voor 45% gewijzigd door Barryke op 24-09-2013 16:58 ]

Error 304: Please hit any user to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KhaZ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:46

KhaZ

Alfa Romeo

Barryke schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 16:55:
Je bank bellen en de transactie laten terugdraaien.
:X 8)7 ;w

AMD 5800X3D | MSI B450 Tomahawk MAX | 16GB DDR4 Crucial 3.200Mhz CAS 16 | PNY GeForce RTX 2060 | Samsung 970 Evo Plus 500GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryke

Barryke

blauw

Beetje jammer van die flauwe reactie hierboven, maar dat kan dus gewoon en niet alleen bij onrechtmatige incasso.

Ik heb al eens verkeerd geklikt met internetbankieren, en de bank medewerker draait gewoon telefonisch mijn eigen transactie terug.

Ook heeft mijn bank mij ooit gebeld of ik het erg vond als die bom geld die mij was overgemaakt weer retour afzender mocht aangezien hij een fout was. Ze gaf al aan dat ze normaliter het meteen recht zou zetten maar het ging in dit geval wel om een groot bedrag dus vandaar dat ze even belde. En dat is dat zo simpel kan het zijn.

[ Voor 72% gewijzigd door Barryke op 24-09-2013 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KhaZ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:46

KhaZ

Alfa Romeo

Barryke schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 16:59:
Beetje jammer van die flauwe reactie, maar dat kan dus gewoon en niet alleen bij onrechtmatige incasso.
Bron?

AMD 5800X3D | MSI B450 Tomahawk MAX | 16GB DDR4 Crucial 3.200Mhz CAS 16 | PNY GeForce RTX 2060 | Samsung 970 Evo Plus 500GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-02 21:14

millman

6708Mhz @ -185c

Helaas Barryke, Een bank zal bij eigen overmaking niet de overboeking terugplaatsen. Al meegemaakt met een oplichter hier op tweakers..

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryke

Barryke

blauw

Ik. Ik was mijn post nog aan het editen er staat nu meer info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
millman schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 17:03:
Helaas Barryke, Een bank zal bij eigen overmaking niet de overboeking terugplaatsen. Al meegemaakt met een oplichter hier op tweakers..
Een overschrijving kun je niet zomaar laten storneren, dat kan alleen maar bij een automatische incasso.
Als je iets koopt via Marktplaats bv is dat een gewone overschrijving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spekkie88
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21-06 20:09
HoppyF schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 17:05:
[...]

Een overschrijving kun je niet zomaar laten storneren, dat kan alleen maar bij een automatische incasso.
Als je iets koopt via Marktplaats bv is dat een gewone overschrijving.
Waarschijnlijk zal het wel kunnen tot op zekere hoogte... Als jij direct na het overmaken de klantenservice belt met de mededeling dat je hebt misgeklikt zullen ze het misschien nog terug willen/kunnen draaien. Echter is het dan waarschijnlijk nog niet volledig verwerkt en is de transactie nog niet "echt" gedaan. Maar als je dat na een dag probeert zullen ze dat niet meer doen lijkt me...

FX8350 @4.8 GHz
i7 4930K @4.5 GHz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sdreeg
  • Laatst online: 11-12-2024
Spekkie88 schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 17:27:
[...]

Waarschijnlijk zal het wel kunnen tot op zekere hoogte... Als jij direct na het overmaken de klantenservice belt met de mededeling dat je hebt misgeklikt zullen ze het misschien nog terug willen/kunnen draaien. Echter is het dan waarschijnlijk nog niet volledig verwerkt en is de transactie nog niet "echt" gedaan. Maar als je dat na een dag probeert zullen ze dat niet meer doen lijkt me...
Eens; zolang de batch nog niet is verwerkt door je eigen bank, kan de betaling uiteraard nog uit de batch worden gehaald door een behulpzame medewerker, ongeacht het soort boeking (overschrijving of niet). De bank van de wederpartij heeft op dat moment de boeking immers nog niet ontvangen, dus het geld is feitelijk nog niet overgeschreven. Vaak staat er dan bij het overzicht van je rekening nog dat het een reservering betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Ik heb al eens verkeerd geklikt met internetbankieren, en de bank medewerker draait gewoon telefonisch mijn eigen transactie terug.
Die bankmedewerker loopt een risico op ontslag + gerechterlijke vervolging.
Ook heeft mijn bank mij ooit gebeld of ik het erg vond als die bom geld die mij was overgemaakt weer retour afzender mocht aangezien hij een fout was. Ze gaf al aan dat ze normaliter het meteen recht zou zetten maar het ging in dit geval wel om een groot bedrag dus vandaar dat ze even belde. En dat is dat zo simpel kan het zijn.
Een bank mag idd wel vragen of het geld weer retour afzender mag, maar het daadwerkelijk doen zonder vragen is echt een giga-overtreding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathiasv91
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17-03-2023

mathiasv91

Trotse Vlaming

Overschijvingen binnen de zelfde financiële instelling kunnen tot 10 minuten na de uitvoering terug gedraait worden door de dienst betalingsverkeer. naar een AFI (andere financiële instelling) kan dit nog tot 24 uur later.

bron: werk zelf bij de bank.

Killboard--Eve-Board

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 445490

*knip* de volgende keer graag nadenken voor je post, dat scheelt weer opruimen

[ Voor 64% gewijzigd door gambieter op 24-09-2013 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinkman
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-06 17:04
Heb ook een keer zo iets mee gemaakt.
Geld overgemaakt, product niet gekregen.

Naar de bank geweest, geld kunnen ze niet terug boeken.
Daarna heb ik de adverteerder een "dreigmailtje" gestuurd dat ik aangifte ging doen bij de politie.
Een dag daarna had ik het geld weer op mijn rekening staan (terwijl ik niet naar de politie ben geweest.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ps3gamer91
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13:02
Is er iemand hier die een civiele procedure heeft gestart? n.a.v vermeende oplichting?

''And maybe where the wind blows, Its all worth waiting for''

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheUninvited
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20:43
Oplichting op internet is een veelvoorkomend probleem helaas waar weinig aan gedaan word omdat het meestal om niet al te grote bedragen gaat, de politie steekt zijn energie liever in makkelijkere taken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18:40
tomskio schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 15:18:
Die gast woon vast niet in Kerkrade. Dat is volgens mij gewoon een gemeente in een uithoek van Nederland, bewust gekozen zodat weinig mensen er dichtbij in de buurt wonen.
Er wonen toch wel genoeg mensen bij Kerkrade. De omliggende plaatsen zoals Heerlen, Hoensbroek, Brunssum etc vormen gemeente Parkstad en daar wonen toch aardig wat mensen.
Maar Kerkrade zelf heeft veel leegstand en afbraak/leegloopwijken, kans is dus groot dat het adres onbewoond is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkmushy1995
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20-06 23:28
Beetje jammer van die flauwe reactie hierboven, maar dat kan dus gewoon en niet alleen bij onrechtmatige incasso.

Om welk bedrag ging dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassie789
Heb inmiddels een adres wat correspondeert met het adres/naam/telefoonnummer van de persoon met dezelfde naam uit het telefoonboek. Er is dus hoop. Nog 1 laatste mail gestuurd, nu is het afwachten. Anders morgen een belletje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
TheUninvited schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 19:33:
Oplichting op internet is een veelvoorkomend probleem helaas waar weinig aan gedaan word omdat het meestal om niet al te grote bedragen gaat, de politie steekt zijn energie liever in makkelijkere taken.
Je kunt het ook anders zien: mensen die geld storten op een rekening van iemand die ze niet kennen vragen er zelf om opgelicht te worden. Dat de politie hier geen topprioriteit van maakt is begrijpelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Aghanim schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 21:25:
[...]

Je kunt het ook anders zien: mensen die geld storten op een rekening van iemand die ze niet kennen vragen er zelf om opgelicht te worden. Dat de politie hier geen topprioriteit van maakt is begrijpelijk.
Onzin.
Marktplaats (en ook andere sites) zijn gebaseerd op het kopen en verkopen van goederen tussen particulieren en bedrijven.
Deze handel is grotendeels gebaseerd op onderling vertrouwen.
De koper maakt het geld over en de verkoper levert de goederen.
Oplichters vormen een minderheid maar schaden wel de handel en het onderling vertrouwen.

Het gaat vaak op relatief kleine bedragen maar dat wil nog niet zeggen dat de politie hier geen prioriteit aan zou moeten geven. De politie besteed toch ook tijd aan snelheidsovertredingen terwijl dit toch ook om bedragen gaat van tientallen tot een paar honderd euro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18:23
Vervelend om te horen dat je tegen een oplichter aan bent gelopen, Cassie.

Ik begrijp echter dat er hier heel veel verwarring is over wat je positie is in zo'n marktplaatsoplichting, en wat je daar aan kan doen. Welnu, het eerste dat je moet begrijpen is dat je te maken hebt met een civiel geschil, meer specifiek heb je een koopovereenkomst gesloten, waarbij de wederpartij zijn deel van de overeenkomst niet nakomt (althans het vermoeden hebt dat dat zo is). Hoe vervelend ook, zul je daar in beginsel samen weer uit moeten komen.

Wordt wel lastig natuurlijk, wanneer je geen (harde) gegevens hebt van de wederpartij of, in ieder geval, de ontvanger van het geld. Dat is in de eerste plaats - hoe hard ook - je eigen schuld. Jurisprudentie wijst uit dat je bij zo'n overeenkomst onderzoeksplicht hebt, bijvoorbeeld om na te gaan of het niet om heling gaat (whole other can of worms, I can tell you). Door af te zien van (grondig) onderzoek, neem je daarmee de tegenpartij in vertrouwen - en tegelijk het risco dat dat geschaadt wordt.

Ik begrijp dat dat nu niet meer van toepassing is, maar voor het achterhalen van de juiste gegevens loop je meteen tegen een aantal problemen aan. Wanneer je te maken hebt met een particulier, zijn zijn gegevens beschermd door privacywetgeving en mogen in beginsel door derden niet worden verstrekt. Gezien de verhandelingen, zou je het kunnen vragen aan je bank, de bank van de begunstigde of, wellicht, de telefoonprovider, wanneer die te achterhalen is. Kans is echter ook heel groot dat het antwoord "nee" is.

Terugstorten dan? Dat ligt natuurlijk aan je bank en de afspraken die je met ze hebt gemaakt. In zijn algemeenheid kan ik aangeven dat als het bedrag daadwerkelijk is bijgeschreven middels een overboeking op de andere rekening, de bank niet bij rechte is het bedrag terug te boeken. In geselecteerde gevallen kunnen zij besluiten een bemiddeling te doen. Of dat van toepassing is op oplichting hangt van de bank af. Het is duidelijk dat met internetoplichting geen rekening is gehouden bij het opstellen van interbancaire afspraken hierover. De interpretaties hierover lopen dus nogal uiteen. De tendens is echter dat banken het niet doen. Ik begrijp dat je het je bank hebt gevraagd, en dat het verzoek is afgewezen. Nou ja, 't was het proberen waard :)

Wat kan er dan toch worden gedaan? Nou, dat begint bij aangifte of, eerder, melding bij de politie op www.mijnpolitie.nl. Het nadeel is dat zij alleen actie gaan ondernemen op het moment dat blijkt dat er sprake is van een professionele oplichter - een enkel civiel geschil zoals eerder beschreven is namelijk niet eens strafbaar. Ik geloof dat het quotum op 10 meldingen is gesteld, maar het korps Kennemerland, dat deze dossiers behandeld, pakt natuurlijk de laaghangeden vruchten. Goede kans dat jou dossier op die andere stapel ligt.

Op het moment dat de politie toch actie gaat ondernemen, wordt je daarover bericht. Tegen die tijd is het geld echter in de regel allang weg. Natuurlijk zijn er uitkeringstrekkers die graag een centje bijverdienen - maar in de meeste gevallen gaat het om georganiseerde misdaad, waarbij het bedrag wordt geboekt naar katvangers (tegenwoordig ook wel "mules"). Die opent gewoon voor dit doel een nieuwe rekening bij een bank waar hij nog geen klant was. Bijschrijvingen worden gewoon dagelijks afgehaald bij de flappentap, en voor 90% afgegeven aan een loopjongen van de roverhoofdman. Ik benijd die katvangers niet - over het algemeen zijn zij hoofdelijk aansprakelijk voor de schade. Persoonlijk faillisement ligt dan voor de hand, gezien de situatie zal een rechter niet snel overgaan op het toewijzen van een WSNP traject. Dan sluit je dus aan bij de normale schuldeisers, en vis je nog achter het net.

Het ziet er dus niet goed uit voor de slachtoffers van internetoplichting. Wat kun je nog doen? Nou, je zou je rechtsbijstandsverzekering kunnen vragen (als je die hebt, natuurlijk). Er is immers sprake van een civiel geschil, en wie weet kunnen zij nog ergens druk zetten waar jij dat niet kan. Ik weet dat het sommige verzekeraars te ingewikkeld cq kansloos is, en komen op voorhand met een voorstel, waarbij zij bijvoorbeeld de helft van de schade vergoeden als ze de zaak verder mogen laten rusten.

Maar goed, nu je sluitende naam- en adresgegevens lijkt te hebben, zou ik zeggen: reden te meer om eens bij je verzekeraar aan te kloppen: dit is een kolfje naar hun hand. Als je die niet hebt, zou je het trouwens kunnen proberen bij een rechtshulpwinkel (afhankelijk van je inkomen gratis) - of, als je echt niets meer hebt, een advocaat. Met schades onder een bepaald bedrag (ik meen € 20.000) mag je het trouwens ook zonder tussenkomst van advocaat bij een kantonrechter proberen - uiteraard na betaling van griffierechten.

Wens je veel succes bij je missie je geld terug te vorderen Cassie. Ik hoop dat je succes hebt!

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nimac91
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 27-05 17:49
Hey Cassie,

Ik heb vorig jaar in dezelfde schoenen als jij gestaan toen ik een iPhone 4S had betaalt voor 350 euro waar ik dus nooit meer wat van heb vernomen.

Ik dacht al zijn gegevens te hebben, maar het enige wat je in werkelijkheid hebt is alleen 1 van zijn velen bankrekening nummers.

Oplichting via marktplaats is zo makkelijk te doen het is gewoon ongelooflijk, de oplichters worden nooit gepakt zolang de politie daar geen behoefte aan heeft, het zijn er teveel.

Ik zou vooral die adressen negeren, want ze zijn ALLEMAAL NEP! Je zult alleen maar de verkeerde beschuldigen en je hebt helaas geen bewijs. Ook als er staat ophalen bij een advertentie zal de oplichter je vaak overtuigen het via post te doen. Er staat juist ophalen mogelijk zodat mensen het eerder gaan vertrouwen.

Het enige wat ik je nog kan geven is een tip als mede marktplaatser die is opgelicht. ik wacht nog steeds op mijn 350 euro helaas, en het zal nooit terug komen. Als je voortaan wat koopt op marktplaats, check altijd hoe lang hij lid is van marktplaats als er staat 1 of 2 dagen of minder dan een paar maanden is het al niet betrouwbaar, en inderdaad als er staat ophalen moet je hem ook echt ophalen! Ver of niet ver, als het gaat om grote bedragen moet je gewoon de moeite nemen om het op te halen of een andere advertentie zoeken, er is geen veiligere weg. Nou wou ik dat ik bij ING werkte en de adressen van de oplichters kon zien, maar helaas werkt dat niet zo.

Heel veel succes, je zal de komende dagen vast nog woest zijn, geloof me, ik begrijp je frustratie en dit herinnerd mij ook weer aan mijn ervaringen met oplichting ik wil nog altijd het geld terug en zal zeker nog een keer aangifte doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krylinck
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-03 00:20
Het is mij ook een keer overkomen op Marktplaats, via een soortgelijke weg als jij: overeenkomst sluiten en betalen, daarna nooit meer reactie. Ik had toen betaald via PayPal en waarschijnlijk dacht die gast dat als ik me zou laten oplichten, ik ook te dom zou zijn om een refund bij PayPal te claimen of zo. Niet dus. Na iets een maand had ik mijn geld terug.

Mocht het nog een keer aan de orde komen, via PayPal betalen is dus altijd een goede mogelijkheid. Geen garantie dat je het wint though, al zijn daar ook weer trucjes voor.

Strava

• Greymane
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20-06 17:23
Heel simpel, op marktplaats NOOIT vooruit betalen door overboeking. Als je dit doet geld overmaakt, dan middels een Paypal betaalverzoek.

Ik had vorige maand een jongeman, die heel geintresseerd was in mijn Alienware M17xR2. En deze was bereid het geld over te maken. Theoretisch had ik met dat geld weg kunnen lopen, zonder de laptop te versturen. Uiteraard heb ik dit niet gedaan, en netjes naar hem toe gestuurd. Maar MET een duidelijke uitleg over wat er had kunnen gebeuren.

Wettelijk gezien heb je geen poot om op te staan. Je mag aangifte doen, maar voor deze vorm van oplichting bestaat nog altijd geen oplossing, omdat er een tekort aan bewijs is. Pas bij meerdere aangiftes zal hooguit tot blokkering overgegaan worden door de bank, van het betreffende rekeningnummer.

Maar simpelweg, je hebt iets heel doms gedaan, een particulier heeft namelijk wettelijk gezien geen leveringsplicht waar aan hij of zij heeft te voldoen. Omdat dit niet gecontroleerd kan worden.

Een hele goede les voor volgende keer, en ik hoop dat het je niet teveel gekost heeft. Want dit geld is voorgoed verdwenen.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

WvanGeest schreef op woensdag 25 september 2013 @ 00:03:
Heel simpel, op marktplaats NOOIT vooruit betalen door overboeking. Als je dit doet geld overmaakt, dan middels een Paypal betaalverzoek.

Ik had vorige maand een jongeman, die heel geintresseerd was in mijn Alienware M17xR2. En deze was bereid het geld over te maken. Theoretisch had ik met dat geld weg kunnen lopen, zonder de laptop te versturen. Uiteraard heb ik dit niet gedaan, en netjes naar hem toe gestuurd. Maar MET een duidelijke uitleg over wat er had kunnen gebeuren.

Wettelijk gezien heb je geen poot om op te staan. Je mag aangifte doen, maar voor deze vorm van oplichting bestaat nog altijd geen oplossing, omdat er een tekort aan bewijs is. Pas bij meerdere aangiftes zal hooguit tot blokkering overgegaan worden door de bank, van het betreffende rekeningnummer.

Maar simpelweg, je hebt iets heel doms gedaan, een particulier heeft namelijk wettelijk gezien geen leveringsplicht waar aan hij of zij heeft te voldoen. Omdat dit niet gecontroleerd kan worden.

Een hele goede les voor volgende keer, en ik hoop dat het je niet teveel gekost heeft. Want dit geld is voorgoed verdwenen.
Op die manier kun je dus alleen maar dingen halen die je kan afhalen. Natuurlijk is dat bij zaken van 500 euro of meer een kleine moeite, maar niet alles is dichtbij en het geld waard.

Soms moet je mensen vertrouwen. Ik heb al zat dure dingen verkocht, alleen maar omdat men mij vertrouwde en dus vertrouwde dat ik daadwerkelijk hun spul op de bus deed.

People as things, that’s where it starts.

• Compaen
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-06 11:32
Beste mede-tweakers,

Voor een redelijke vergoeding kun je je verzekeren tegen dit soort ellende.
Kijk eens op *dat riekt erg naar spam*

Het werkt simpel en doeltreffend.

:)

[ Voor 12% gewijzigd door gambieter op 25-09-2013 00:45 ]

• moh.moh
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik ben eens opgelicht, eerst bij de bank langsgegaan om mijn geld terug proberen te halen is ze niet gelukt, want dat kon niet. Ze hadden alleen een aantekening gemaakt van zijn praktijken. Ik had wel een telefoonnummer, we hadden voor mijn overmaking, wel even via de telefoon gesproken.

Vervolgens heb ik bijna een maand moeten bellen, waarin ik mijn geld telkens wel terug kreeg maar nooit het hele bedrag gelijk. Uiteindelijk na vele keren bellen, heb ik toch mijn volledige bedrag terug gekregen. Dus er is wel hoop....

Anoniem: 197141

een particulier heeft namelijk wettelijk gezien geen leveringsplicht waar aan hij of zij heeft te voldoen. Omdat dit niet gecontroleerd kan worden.
Dat ligt toch wat genuanceerder dan je zo simpel verteld.

• Gomez12
Compaen schreef op woensdag 25 september 2013 @ 00:22:
Beste mede-tweakers,

Voor een redelijke vergoeding kun je je verzekeren tegen dit soort ellende.
Kijk eens op *knip*

Het werkt simpel en doeltreffend.
En je hebt een 3e onbetrouwbare partij die de boel kan belazeren geintroduceerd.

Serieus, als ik die site bekijk (geen enkele bekende naam die garant staat), als ik de gelinkte sites bekijk (allemaal van het nivo zolder kamer 5 minuten werk) dan kom ik echt niet verder dan dat een scammersheaven zal zijn.

Maar bedankt voor het aanwijzen van deze site, dan weet ik dat iedereen die daarnaartoe linkt bij mij al minder te vertrouwen is.
Typische escrow site opgezet door "twijfelachtige mensen"

[ Voor 2% gewijzigd door gambieter op 25-09-2013 00:44 ]

• macnerd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:10

macnerd

No Apples please :-)

In principe heb je een koopovereenkomst gesloten. Daar hoort een betalingsverplichting voor koper bij, maar ook een leveringsverplichting voor verkoper. Dat geldt zowel bij zakelijke (B2B, B2C) overeenkomsten als bij particuliere overeenkomsten. In een aantal gevallen heeft de zakelijke verkoper wel wat meer verplichtingen, maar dat heeft hier weinig mee te maken.

Dat de overeenkomst niet gecontroleerd kan worden doet er eigenlijk niet toe, zelfs een mondelinge overeenkomst is wettelijk bindend (tenzij in strijd met de wet). Dat er geen enkele vorm van bewijs is (zoals een opgenomen gesprek) maakt niet uit, het geeft je alleen een moeilijke positie als de ander de overeenkomst simpelweg ontkent.

Omdat er niet geleverd wordt, moet je de ander in gebreke stellen. Je moet de ander een redelijke termijn geven om het op te lossen (dat is meer dan een paar dagen, eerder een week of 2 dacht ik). Als de ander dan de goederen niet alsnog levert, danwel jullie overeenkomen dat de verkoop geannuleerd wordt (en hij het bedrag dus terug stort), dan is er sprake van een onverschuldigde betaling. En dat kun je voor een rechter in principe weer terug eisen.

Uiteraard zal dit lastig zijn als je echt met een oplichter te maken hebt. En niemand wil ingewikkeld doen via de rechter. Maar in theorie is het dus wel geregeld. Alleen de praktijk en theorie liggen soms wel wat uit elkaar. :)

@TS: Dat bericht met al die wetsartikelen lijkt me een goede om te sturen, zeker als je zijn adres/email hebt. Veel succes in ieder geval.

MacNerd

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Vraagje aan iedereen die ooit op zo'n gegevens-achterhaalmissie is gegaan:

Stel dat je van jouw oplichter al zijn echte gegevens hebt die je maar wenst, dus naam, adres, BSN, school van zijn kinderen, etc. WAT DAN?

Hebben jullie echt allemaal de guts om dan gewoon langs te gaan en te zeggen 'hey, doe mij mijn geld terug of anders...'. En wat als hij dan zegt 'sorry, heb ik al uitgegeven'? Mensen die andere oplichten voor een paar tientjes (of misschien hogere bedragen) hebben die paar tientjes over het algemeen ook nodig voor zaken die niet heel erg duurzaam zijn. Je kunt ze niet plukken zonder strafbare feiten te begaan, want ik zie de gemiddelde tweaker er niet echt voor aan om iemand in Jack Bauer style aan een stoel vast te binden en de locatie van zijn geld eruit te meppen.

Dus mijn vraag: wat ga je doen als je die kerel (of dame?) weet te vinden? (Bovenstaande reactie over niet meer rustig slapen en een steen door de ruit valt voor mij in de categorie bedreiging / strafbaar feit en daar kan de oplichter gewoon aangifte van doen, dus geen optie).

Vaak lees ik verhalen over mensen die zijn opgelicht op internet en dan denk ik 'wat als ik zelf iemand zou oplichten, wat zou er dan gebeuren?' Ik heb zelf vaak genoeg het vertrouwen van mensen gewonnen zodat zij geld hebben overgemaakt en ik spullen heb opgestuurd. Was meestal tussen de 50 en 100 euro, en ook nog binnen 24 uur na plaatsen van de advertentie. Mooi, daar zou ik een aardig inkomen mee kunnen opbouwen: 10 van die ads per dag, mailaliasjes opzetten bij net gekochte domeinen (of hotmail), rekeningnummer openen bij alle grote banken en je risico's op opvallen spreiden, (want wie doet er nu aangifte voor < 25 euro?), prepaid simmetje nemen, 2 uurtjes per dag nieuwe ads plaatsen en van IP adres switchen, en tel uit je winst.

Maar ja, dat lukt natuurlijk niet, want de enige reden dat mensen nu geld naar mij overmaken is dat ze mijn volledige naam weten, die kunnen natrekken, ik een normaal Linkedin en facebook (wel gesloten) profiel heb, en het allemaal redelijk plausibel overkomt dat ik geen oplichter ben. Mijn mailtjes zijn over het algemeen vrij snel, in redelijk correct Nederlands, adres is te bekijken op streetview en in het midden van het land...

En daar check je dus ook op als je zomaar geld overmaakt. Iemand die kort actief is op marktplaats, simpel taalgebruik hanteert, met zijn naam niet op facebook, linkedin, of wat dan ook is te vinden, daar maak je toch geen cent naar over? Als je een beetje moeite doet dan is vaak wel te zien of iets betrouwbaar is... (sorry TS, niet flauw bedoeld, er zijn altijd uitzonderingen)

• Acid Vendetta
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:30
Vorige week ben ik ook opgelicht helaas. Defecte producten ontvangen die als werkend zijn verkocht.

Maar om even ontopic te gaan:

Een rekeningnummer is aan een naam gekoppeld. De verkoper geeft een naam en zijn rekeningnummer voor de overschrijving. Een oplichter zal zijn echte naam waarschijnlijk niet geven. Dus als er geld wordt overgeschreven naar een rekeningnummer met een niet matchende naam, is dat dan niet automatisch een verkeerde overboeking? (Wat misschien een reden kan zijn om het geld terug te halen bij de bank).

• Brad Pitt
Davetc schreef op woensdag 25 september 2013 @ 08:57:
Dus als er geld wordt overgeschreven naar een rekeningnummer met een niet matchende naam, is dat dan niet automatisch een verkeerde overboeking? (Wat misschien een reden kan zijn om het geld terug te halen bij de bank).
Kan het toch gewoon een rekeningnummer zijn van zijn/haar vriend(in). De bank stort helemaal niks terug.
Dan nog, al geeft zo iemand zijn goede naam op, da's helemaal niet erg aangezien er toch niets gebeurt :)

[ Voor 10% gewijzigd door Brad Pitt op 25-09-2013 09:22 ]

• Gomez12
Davetc schreef op woensdag 25 september 2013 @ 08:57:
Dus als er geld wordt overgeschreven naar een rekeningnummer met een niet matchende naam, is dat dan niet automatisch een verkeerde overboeking? (Wat misschien een reden kan zijn om het geld terug te halen bij de bank).
Tja, simpele vraag : Bij hoeveel mensen naar wie jij geld overmaakt vraag jij naar de 100% gelijkende naam zoals die bij de bank genoteerd staat? Ik bedoel een punt of een spatie vergeten is al een niet matchende naam.

Het middel gaat dan erger zijn dan de kwaal.

• saveljos
@ hierboven

Je kunt gewoon geld overmaken naar een rekening nummer waarvan de namen verzonnen zijn.
Mijn rekening nummer met jouw naam bijvoorbeeld.

[ Voor 9% gewijzigd door saveljos op 25-09-2013 11:02 ]

Anoniem: 44947

Banken checken alleen steekproefsgewijs de tenaamstelling, je kan gewoon overmaken naar Pietje Puk of Sinterklaas. Als beide partijen dezelfde bank hebben, wordt/werd de tenaamstelling wel aangepast (NA betaling...) maar met de invoering van IBAN is dat ook niet meer altijd het geval.
Pagina: 1 2 Laatste