Vervelend om te horen dat je tegen een oplichter aan bent gelopen, Cassie.
Ik begrijp echter dat er hier heel veel verwarring is over wat je positie is in zo'n marktplaatsoplichting, en wat je daar aan kan doen. Welnu, het eerste dat je moet begrijpen is dat je te maken hebt met een civiel geschil, meer specifiek heb je een koopovereenkomst gesloten, waarbij de wederpartij zijn deel van de overeenkomst niet nakomt (althans het vermoeden hebt dat dat zo is). Hoe vervelend ook, zul je daar in beginsel samen weer uit moeten komen.
Wordt wel lastig natuurlijk, wanneer je geen (harde) gegevens hebt van de wederpartij of, in ieder geval, de ontvanger van het geld. Dat is in de eerste plaats - hoe hard ook - je eigen schuld. Jurisprudentie wijst uit dat je bij zo'n overeenkomst onderzoeksplicht hebt, bijvoorbeeld om na te gaan of het niet om heling gaat (whole other can of worms, I can tell you). Door af te zien van (grondig) onderzoek, neem je daarmee de tegenpartij in vertrouwen - en tegelijk het risco dat dat geschaadt wordt.
Ik begrijp dat dat nu niet meer van toepassing is, maar voor het achterhalen van de
juiste gegevens loop je meteen tegen een aantal problemen aan. Wanneer je te maken hebt met een particulier, zijn zijn gegevens beschermd door privacywetgeving en mogen in beginsel door derden niet worden verstrekt. Gezien de verhandelingen, zou je het kunnen vragen aan je bank, de bank van de begunstigde of, wellicht, de telefoonprovider, wanneer die te achterhalen is. Kans is echter ook heel groot dat het antwoord "nee" is.
Terugstorten dan? Dat ligt natuurlijk aan je bank en de afspraken die je met ze hebt gemaakt. In zijn algemeenheid kan ik aangeven dat als het bedrag daadwerkelijk is bijgeschreven middels een overboeking op de andere rekening, de bank niet bij rechte is het bedrag terug te boeken. In geselecteerde gevallen kunnen zij besluiten een bemiddeling te doen. Of dat van toepassing is op oplichting hangt van de bank af. Het is duidelijk dat met internetoplichting geen rekening is gehouden bij het opstellen van interbancaire afspraken hierover. De interpretaties hierover lopen dus nogal uiteen. De tendens is echter dat banken het niet doen. Ik begrijp dat je het je bank hebt gevraagd, en dat het verzoek is afgewezen. Nou ja, 't was het proberen waard
Wat kan er dan toch worden gedaan? Nou, dat begint bij aangifte of, eerder, melding bij de politie op
www.mijnpolitie.nl. Het nadeel is dat zij alleen actie gaan ondernemen op het moment dat blijkt dat er sprake is van een professionele oplichter - een enkel civiel geschil zoals eerder beschreven is namelijk niet eens strafbaar. Ik geloof dat het quotum op 10 meldingen is gesteld, maar het korps Kennemerland, dat deze dossiers behandeld, pakt natuurlijk de laaghangeden vruchten. Goede kans dat jou dossier op die andere stapel ligt.
Op het moment dat de politie toch actie gaat ondernemen, wordt je daarover bericht. Tegen die tijd is het geld echter in de regel allang weg. Natuurlijk zijn er uitkeringstrekkers die graag een centje bijverdienen - maar in de meeste gevallen gaat het om georganiseerde misdaad, waarbij het bedrag wordt geboekt naar katvangers (tegenwoordig ook wel "mules"). Die opent gewoon voor dit doel een nieuwe rekening bij een bank waar hij nog geen klant was. Bijschrijvingen worden gewoon dagelijks afgehaald bij de flappentap, en voor 90% afgegeven aan een loopjongen van de roverhoofdman. Ik benijd die katvangers niet - over het algemeen zijn zij hoofdelijk aansprakelijk voor de schade. Persoonlijk faillisement ligt dan voor de hand, gezien de situatie zal een rechter niet snel overgaan op het toewijzen van een WSNP traject. Dan sluit je dus aan bij de normale schuldeisers, en vis je nog achter het net.
Het ziet er dus niet goed uit voor de slachtoffers van internetoplichting. Wat kun je nog doen? Nou, je zou je rechtsbijstandsverzekering kunnen vragen (als je die hebt, natuurlijk). Er is immers sprake van een civiel geschil, en wie weet kunnen zij nog ergens druk zetten waar jij dat niet kan. Ik weet dat het sommige verzekeraars te ingewikkeld cq kansloos is, en komen op voorhand met een voorstel, waarbij zij bijvoorbeeld de helft van de schade vergoeden als ze de zaak verder mogen laten rusten.
Maar goed, nu je sluitende naam- en adresgegevens lijkt te hebben, zou ik zeggen: reden te meer om eens bij je verzekeraar aan te kloppen: dit is een kolfje naar hun hand. Als je die niet hebt, zou je het trouwens kunnen proberen bij een rechtshulpwinkel (afhankelijk van je inkomen gratis) - of, als je echt niets meer hebt, een advocaat. Met schades onder een bepaald bedrag (ik meen € 20.000) mag je het trouwens ook zonder tussenkomst van advocaat bij een kantonrechter proberen - uiteraard na betaling van griffierechten.
Wens je veel succes bij je missie je geld terug te vorderen Cassie. Ik hoop dat je succes hebt!
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000