Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!
Maar die mensen die nu aan GNU/Linux aan het knutselen, houden daar niet mee op, sterker nog, steeds meer mensen gaan meeknutselen.Op donderdag 07 juni 2001 10:56 schreef Wirf het volgende:
[..]
linux kan niet dood, idd. Maar het kan wel sterven.
als iedereen ophoud met het ontwikkelen voor linux, dan sterft het gewoon af, net zoals elk ander project.
Ik draai sushi 7.1 naast win2k en de enige redenen dat ik win2k nog heb is:
-Voor school (Visual Basic en Delphi);
-Games (DirectX);
-CD's branden (op de een of andere manier wil dat bij mij nog niet).
Ik zit zeker 90% van me tijd in linux, gewoon omdat ik het leuk, interessant en vooral een vooruitstrevend OS vind...
Rookworst zonder R is ook worst.
Verwijderd
InderdaadOp donderdag 07 juni 2001 08:24 schreef j3p het volgende:
linux KAN niet dood, onmogelijk..en het is steengoed.. daarom is m$ bang en gaan ze moeilijk doen.
Welnee, bedrijven HOEVEN helemaal niet de source vrij te geven. Dat moeten ze alleen maar INDIEN ze ook source gebruiken van gpl projectn. Niets of niemand kan een bedrijf daartoe dwingen (behalve marktwerking, maar da's een heel goed zaak)Op donderdag 07 juni 2001 08:18 schreef M_KOS het volgende:
Microsoft bedoelt daarmee dat andere bedrijven dood gaan door open source.
Doordat bedrijven door linux ook een source code vrij moeten geven.
Ik heb je het laatst ook al kort uitgelegd via e-mail. Lees dit maar eens helemaal door:Waarom zit microsoft ook te kankeren op linux.Het zal toch niet een groot succes worden.
[topic=156676]
Je moet bij linux niet kijken naar hoe het nu is, maar hoe het er over 10 jaar uit ziet. Over 10 jaar is er geen windows meer. Linux is er dan wel (waarschijnlijk 5 tot 10 grote aanbieders, elke disto specifiek voor bepaalde doelgroepen)
TuurlijkOp donderdag 07 juni 2001 09:01 schreef Jotti het volgende:
Mensen, houden we het gezellig? Okee, geweldig
Ontopic; een linux freak is een linux freak voor altijd, en zolang het er steeds meer worden sterft het ook niet.
The problem is in the part of your brain that handles intelligence.
Dat zou wel eens helemaal kunnen kloppen. Ik heb nog weinig mensen gezien die Linux echt niks vonden...Op donderdag 07 juni 2001 15:56 schreef j3p het volgende:
Ontopic; een linux freak is een linux freak voor altijd, en zolang het er steeds meer worden sterft het ook niet.
Linux op de desktop kan, maar dan moeten Gnome en KDE samengevoegd worden en dat zie ik nog niet zo heel gouw gebeuren. Gewoon 1 standaard GUI is wel genoeg: ze zitten nu alleenmaar dubbelwerk te doen IMHO...
[deze advertentieruimte is te koop]
Wat een ontzettend vaag artikel. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat Gates zulke uitspraken heeft gedaan. Ik snap ook helemaal niet waarom hij dat ooit zou doen.Op donderdag 07 juni 2001 16:46 schreef Sjonny het volgende:
zelfs billy is het niet met stevy eens:
http://bbspot.com/News/2001/06/gates.html
Het lijkt sterk op een slecht uitgevoerd toneelstukje, want serieus kan hij die 'knieval' nooit bedoelen.
Volgens mij heeft hij gewoon aandelen van Redhat, Mandrake, Suse, Debian en de rest gekochtOp donderdag 07 juni 2001 17:18 schreef Platypussy het volgende:
Wat een ontzettend vaag artikel. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat Gates zulke uitspraken heeft gedaan. Ik snap ook helemaal niet waarom hij dat ooit zou doen.
Het lijkt sterk op een slecht uitgevoerd toneelstukje, want serieus kan hij die 'knieval' nooit bedoelen.
Verwijderd
Dat is het namelijk al, eerst gaat de servermarkt eraan geloven.. voor zover dat nog niet helemaal op linux draait, dan de desktops Believe me or not..
Servers iig
</quote>
mwa, hier zet ik mijn twijfels bij. Begrijp mij goed, ik ben zelf ook een Linux gek, maar toch zijn er een aantal redenen waarom dit zeker de eerste tijd nog niet zal gebeuren.
1. De Windows beheerder hoeft niet superveel kennis te hebben, zoals je zelf in een andere thread (ik heb hem niet bij de hand maar ik neem aan dat je dat niet direct tegen me zal gebruiken
2. De *NIX beheerder heeft verstand van zaken, niet alleen van het besturingssysteem (zoals bijvoorbeeld MCSE'ers) maar ook van de omgeving daaromheen, deze beheerder kent minimaal 2 programmeertalen en weet ten aller tijde waar hij mee bezig is.
3. Microsoft kan zich nog steeds vasthouden aan de naamsherkenning. Bij veel bedrijven worden de beslissingen voor de aanschaf van servers en de daarbij behorende software niet genomen door het automatiseringspersoneel maar door een manager zonder enig inzicht, die ziet de naam Windows staan en het bedrijf Microsoft en denkt "heej zitten ze ook in de servermarkt, dan nemen we dit, kan ik ook nog eens een spel spelen op die server (iets overdreven maar denk dat punt zo duidelijk is)" waardoor er uiteindelijk nog Windows op de server draait.
4. Linux moet ondertussen ook al strijd leveren tegen andere unix varianten die ook "gratis" te verkrijgen zijn, zoals bijvoorbeeld solaris. Hierdoor krijgt het naar mijn persoonlijke mening teveel vijanden.
btw, ik heb best zin in een nuttige discussie hierover, niet in een flamewar.
ow en even over meneer Balmer zelf, als Linux kanker is wat is windows dan wel niet
Om te beginnen zijn er voor alle dingen in GNU/Linux meerdere mogelijkheden om het te bereiken, en dit is juist een van de geweldige aspecten van GNU/linux: je hoeft niet opgescheept te zitten met datgene wat voor iedereen goed genoeg geacht wordt.Op donderdag 07 juni 2001 16:49 schreef Groot-Moefti het volgende:
Linux op de desktop kan, maar dan moeten Gnome en KDE samengevoegd worden en dat zie ik nog niet zo heel gouw gebeuren. Gewoon 1 standaard GUI is wel genoeg: ze zitten nu alleenmaar dubbelwerk te doen IMHO...
Verder verschillen KDE en Gnome wel wat; KDE is een windows-look-alike, en daarom waarschijnlijk vrij geschikt voor beginners; Gnome is anders en is ook wat minder 'beschermend' (geeft de user meer controle), en is daarom vrij geschikt voor de desktopgebruiker die iets anders wil. Ben je nog avontuurlijker, dan heb je waarschijnlijk helemaal geen desktop environment, maar draai je alleen een windowmanager, en customize je alles precies zo in als jij het wilt (zoals ikke doe
Bovendien kun je KDE programma's gewoon in Gnome draaien en andersom, dus het levert in ieder geval extra mogelijkheden op.
Dus het is wel dubbel werk ja, maar dat dubbel werk levert wel iets heel goeds op: veel keuzemogelijkheden. En nu weet ik wel dat veel keuzes een desktop gerbuiker af kunnen schrikken, maar 2 desktop environments is een keuze die de consument nog wel aan moet kunnen (kbedoel: ze overleven win98/winME/win2k/winXP keuze ook).
Mjah, dat is wel een beetje waar, maar dit is precies de reden waarom er zoveel gare Windows powered machines zijn. Je hoeft maar te kunnen klikken en je kunt het wel (je denkt het tenminste). En dat is op beheersniveau toch niet echt zo.Op donderdag 07 juni 2001 17:31 schreef DeatHLocK het volgende:
1. De Windows beheerder hoeft niet superveel kennis te hebben, zoals je zelf in een andere thread (ik heb hem niet bij de hand maar ik neem aan dat je dat niet direct tegen me zal gebruiken)aangeeft hoef je er alleen maar mee te klikken en na verloop van tijd lukt het je wel.
Dat komt denk ik doordat er feitelijk veel meer dingen meegeleverd worden en je ze maar kent of moet kennen 'omdat ze erbij horen'.2. De *NIX beheerder heeft verstand van zaken, niet alleen van het besturingssysteem (zoals bijvoorbeeld MCSE'ers) maar ook van de omgeving daaromheen, deze beheerder kent minimaal 2 programmeertalen en weet ten aller tijde waar hij mee bezig is.
Nou, ik denk niet dat de manager gaat zitten quaken op een NT server, maar in essentie heb je hier wel gelijk3. Microsoft kan zich nog steeds vasthouden aan de naamsherkenning. Bij veel bedrijven worden de beslissingen voor de aanschaf van servers en de daarbij behorende software niet genomen door het automatiseringspersoneel maar door een manager zonder enig inzicht, die ziet de naam Windows staan en het bedrijf Microsoft en denkt "heej zitten ze ook in de servermarkt, dan nemen we dit, kan ik ook nog eens een spel spelen op die server (iets overdreven maar denk dat punt zo duidelijk is)" waardoor er uiteindelijk nog Windows op de server draait.
Mjah, maar gratis != open source. En dat vindt niet iedereen een argument, maar ikzelf wel. En dan nog: concurrentie houdt je scherp en zorgt voor betere software, van beide kanten.4. Linux moet ondertussen ook al strijd leveren tegen andere unix varianten die ook "gratis" te verkrijgen zijn, zoals bijvoorbeeld solaris. Hierdoor krijgt het naar mijn persoonlijke mening teveel vijanden.
Het zal wel niet, maar het zou maar wel.
Verwijderd
Mjah, dat is wel een beetje waar, maar dit is precies de reden waarom er zoveel gare Windows powered machines zijn. Je hoeft maar te kunnen klikken en je kunt het wel (je denkt het tenminste). En dat is op beheersniveau toch niet echt zo.
</quote>
uiteraard is dit op beheerdersniveau niet zo, maar veel bedrijven nemen als sysadmins aan die in hun cv hebben staan dat ze met windows NT op school hebben gewerkt, sommige van hun hebben daar ook echt iets van geleerd en weten het OS dan ook goed op servers te gebruiken. Anderen (verreweg de meeste) hebben niet veel meer geleerd dan hoe ze quake moeten installeren en verpesten de hele server met hun gebrek aan kennis.
<quote>
Dat komt denk ik doordat er feitelijk veel meer dingen meegeleverd worden en je ze maar kent of moet kennen 'omdat ze erbij horen'.
</quote>
Mja, dat is wel zo, maar ik heb ook de indruk dat de meeste windows beheerders te "ongeintereseerd" (no offence) zijn om verder te kijken dan dat wat windows zelf kan.
<quote>
Nou, ik denk niet dat de manager gaat zitten quaken op een NT server, maar in essentie heb je hier wel gelijk
</quote>
nu ben ik geen manager (pfiew) maar ik moet eerlijk bekennen dat ik het wel een keer gedaan heb
<quote>
Mjah, maar gratis != open source. En dat vindt niet iedereen een argument, maar ikzelf wel.
</quote>
Ben ik helemaal met je eens, persoonlijk vindt ik het argument dat "als het open source is dan is het beter" wat ik nogal vaak hoor de laatste tijd onzinnig, maar zeker met Linux is er te zien dat het waargemaakt kan worden. Ikzelf ben op het moment solaris aan het leren omdat we bij mijn werkgever enkelt solaris draaien en een enkele NT server hebben omdat het hoofdkantoor in de USA dat zo graag wil. Solaris vindt ik overigens een bewijs van dat het zonder open source ook goed kan zijn, waarbij linux naar mijn mening het bewijs is dat open source ook goed is.
<quote>
concurrentie houdt je scherp en zorgt voor betere software, van beide kanten.
</quote>
Goed argument, alleen neem nooit teveel hooi op je vork. Windows is een fabrikaat van topprogrammeurs (laten we nu ff eerlijk zijn) die in zekere zin door een bedrijf worden afgebeuld om een product te leveren dat eigenlijk nog niet klaar is. Unix daarintegen is een product dat al 20 jaar geleden gemaakt is, het is wel aangepast en bijgewerkt tot de huidige tijd, maar in zijn eigen catagorie kent het alleen de echte unix varianten (BSD en Linux even niet meegerekent) als oppositie. Linux is een bedreiging gericht naar de markt van windows, Linux is naar mijn mening nog geen bedreiging voor Unix terwijl dit andersom wel begint te gelden.
Een MCSE traject bevat inderdaad als KERN het OS, de clients, networking en eventueel Internet. Geen programmeur, MAAR het is NIET zo, dat een windows sysengineer of noetm t wat je wil met of zonder mcse een prutser is. Hoewel er natuurlijk ENORM veel prutsers zijn. Maar die zijn er op elk OS.
Goed, dat even terzijde
Ik vind de opmerking van Ballmer volledig onterecht en getuigd inderdaad niet van enig respect. M$ zal waarschijnlijk nooit meer zijn positie uit handen hoeven geven, maar een aantal sistro's van linux zijn inderdaad in sommige omgevingen beter te gebruiken, dan windows 95 of nt. Zelf werk ik alleen maar met win2k en strax XP en in ieder geval heeft M#$ daar weer eens een redelijk produkt neergelegd, wat kan concurreren met linux. Ik ben niet pro of contra, ieder zijn heug en zijn meug en laat elkaars keuze in waarde
En voor nu allemaal een dikke smakkerd en welterusten alvast.
Weet t soms wel beter
Met name dat laatste stuk ben ik het erg mee eens... Linux wordt nog veel te vaak met Windows vergeleken... herstel: met de desktopversies van Windows, terwijl de grote kracht daar helemaal niet zit. "De onwetende thuisgebruiker" denkt nu eenmaal in desktopcomputers en niet in netwerkservers. Denk aan de (veelgehoorde) opmerking bij het plaatsnemen achter een linuxbak waarop X (nog) niet draait: "Hoe kom ik nu in Linux?".
basjuh: Tja, dat heen en weer geklets is idd lang niet altijd boeiend, maar in een draadje over een opmerking van meneer Ballmer van Microsoft lijkt het me onmogelijk dat er geen discussie ontstaat en ik vind het best interessant zo
Verwijderd
DeatHLocK: als je even
Bij dezegebruikt ipv <quote>, dan is het wat leesbaarder
Ik weet niet of je mij inclusief hierin bedoelt, maar even er vanuitgaande van wel, het is geenzins mijn bedoeling om een "gevecht" te leveren over windows/linux, ik ben gestart met reageren omdat het mij een leuke discussie leek (en nogsteeds lijkt) en om te zien hoe anderen tegenover linux en windows staan, ik heb bij mijn eerste reaktie ook aangegeven dat ik geen zin heb in een flamewar of andersinds, zodra dat wel gebeurt reageer ik niet meer. Ik ben hier om te leren en om anderen te helpen als ik dat kan. Ik hoop via deze discussie de standpunten van anderen beter te begrijpen.Jammer, dat er altijd weer een "gevecht" ontstaat over wel of geen windhoos/linux.
Natuurlijk niet, begrijp mij goed, ik ben van mening dat er overal goeie en slechte sysadmins zijn, onafhankelijk van hun achtergrond qua opleidingen en kennisopbouw. Ikzelf heb een quasi MCSE gedaan (ging via mijn schoolopleiding, had genoeg punten om MCSE examen af te leggen, maar het toengeplande systeem van school werd stop gezetEen MCSE traject bevat inderdaad als KERN het OS, de clients, networking en eventueel Internet. Geen programmeur, MAAR het is NIET zo, dat een windows sysengineer of noetm t wat je wil met of zonder mcse een prutser is. Hoewel er natuurlijk ENORM veel prutsers zijn. Maar die zijn er op elk OS.
ik zie in je personalia dat je een man bent, nu moet je het me niet al te kwalijk nemen maar ik wordt liever niet door mannen gezoendEn voor nu allemaal een dikke smakkerd en welterusten alvast.
Bij mijn vorige werkgever heb ik een soortgelijke discussie ook ooit gevoerd, daar ging het over het vervangen van de AIX terminal server met een aantal windows terminal servers (2 stuks). Ik persoonlijk was toen nog van mening dat dit een uitermate slecht idee was, dit met name omdat windows 2000 nog niet geintroduceerd was en Windows NT Terminal server erg slecht stond aangeschreven, na een x aantal tests te hebben gedraaid (opgezet door Windows Professionals (waar ik weer veel van geleerd hebMet name dat laatste stuk ben ik het erg mee eens... Linux wordt nog veel te vaak met Windows vergeleken... herstel: met de desktopversies van Windows, terwijl de grote kracht daar helemaal niet zit. "De onwetende thuisgebruiker" denkt nu eenmaal in desktopcomputers en niet in netwerkservers. Denk aan de (veelgehoorde) opmerking bij het plaatsnemen achter een linuxbak waarop X (nog) niet draait: "Hoe kom ik nu in Linux?".
Met windows 2000 is er wel veel veranderd, win2k is naar mijn mening een product zoals er nog veel mogen komen van MS, toch denk ik (en dat is geheel persoonlijk) dat MS zich beter kan richten op de werkstation markt dan op de servermarkt. De servermarkt is in mijn ogen nu eenmaal weggelegt voor Unix en zijn varianten.
helemaal mee eens en zodra het echt te ver gaat dan zal ik de eerste zijn die er mee stopt. (als jotti me niet voor isbasjuh: Tja, dat heen en weer geklets is idd lang niet altijd boeiend, maar in een draadje over een opmerking van meneer Ballmer van Microsoft lijkt het me onmogelijk dat er geen discussie ontstaat en ik vind het best interessant zo
Klopt. Ikzelf ben ook niet voor samenvoeging van beide, maar wat is de kracht van Windows? Juist alles is hetzelfde. Nou zie jij Tante Truus en Ome Jan maar eens al die dingen te leren. Mooi niet dus. Moeten die mensen ineens veel meer gaan leren. Naar mijn idee is een computer nog steeds een dermate ingewikkeld apparaat dat het helemaal niet geschikt is voor de normale consument want die maakt er toch een potje van... Niet vervelend bedoeld, maar de oorzaak van Koernikova virussen enzo ligt niet bij Microsoft, maar gewoon bij de domme gebruikers die maar wat rondklikken...Op donderdag 07 juni 2001 17:31 schreef deadinspace het volgende:
Om te beginnen zijn er voor alle dingen in GNU/Linux meerdere mogelijkheden om het te bereiken, en dit is juist een van de geweldige aspecten van GNU/linux: je hoeft niet opgescheept te zitten met datgene wat voor iedereen goed genoeg geacht wordt.
Verder verschillen KDE en Gnome wel wat; KDE is een windows-look-alike, en daarom waarschijnlijk vrij geschikt voor beginners; Gnome is anders en is ook wat minder 'beschermend' (geeft de user meer controle), en is daarom vrij geschikt voor de desktopgebruiker die iets anders wil. Ben je nog avontuurlijker, dan heb je waarschijnlijk helemaal geen desktop environment, maar draai je alleen een windowmanager, en customize je alles precies zo in als jij het wilt (zoals ikke doe).
Bovendien kun je KDE programma's gewoon in Gnome draaien en andersom, dus het levert in ieder geval extra mogelijkheden op.
Dus het is wel dubbel werk ja, maar dat dubbel werk levert wel iets heel goeds op: veel keuzemogelijkheden. En nu weet ik wel dat veel keuzes een desktop gerbuiker af kunnen schrikken, maar 2 desktop environments is een keuze die de consument nog wel aan moet kunnen (kbedoel: ze overleven win98/winME/win2k/winXP keuze ook).
Dat is dus meteen het zwakke punt van Windows NT en 2000. Ze moeten gewoon die grafische schil weglaten dan worden de beheerders eens gedwongen om verder te kijken dan hun muiscurso lang is. Ja begrijp me niet verkeerd of voel je niet aangesproken want het is niet bij iedereen zo, maar alle brakke Windows servers die er staan is voor een groot deel ook niet de schuld van Microsoft maar van de beheerder die er geen bal van weet. En ik heb er ervaring mee... Bij ons o school is alles NT, maar het is zo'n giga chaos, dat je er moe van wordt. het enige dat goed functioneerd is de Linux webserver en de Linux proxy, maar die heb ik dan weer met een stel andere in elkaar gezet...
UNIX mensen weten gewoon waar ze mee bezig
zijn en dat is een GROOT voordeel voor de server, maar dus precies omgekeerd voor de desktop.
Maar ik blijft bij mijn standpunt dat er best 2 grote desktop environments kunnen zijn voor de desktop-users. KDE voor diegenen die gewoon willen dat alles hetzelfde is als in windows (dat is niet, maar ok), en gnome voor de mensen die wat anders willen zien. (diegenen die er verstand van hebben zullen we maar buiten beschouwing laten; die lukt het toch wel om er iets moois van te makenOp donderdag 07 juni 2001 21:50 schreef Groot-Moefti het volgende:
Klopt. Ikzelf ben ook niet voor samenvoeging van beide, maar wat is de kracht van Windows? Juist alles is hetzelfde. Nou zie jij Tante Truus en Ome Jan maar eens al die dingen te leren. Mooi niet dus. Moeten die mensen ineens veel meer gaan leren. Naar mijn idee is een computer nog steeds een dermate ingewikkeld apparaat dat het helemaal niet geschikt is voor de normale consument want die maakt er toch een potje van... Niet vervelend bedoeld, maar de oorzaak van Koernikova virussen enzo ligt niet bij Microsoft, maar gewoon bij de domme gebruikers die maar wat rondklikken...
En wat betreft het feit dat normale users en incompetente admins er een potje van maken: praat me er niet van...
Verwijderd
Dat office erop draait en een heleboel spelletjes, EN dat die eenvoudig illegaal verkrijgbaar zijn.Op donderdag 07 juni 2001 21:50 schreef Groot-Moefti het volgende:
Klopt. Ikzelf ben ook niet voor samenvoeging van beide, maar wat is de kracht van Windows?
NopeJuist alles is hetzelfde.
Mensen leren werken met applicaties. NIET met het OS. Welk OS eronder zit maakt niet uit, zolang de startbutton maar gevonden kan worden. (daarom heet het ook een START button, dat maakt het makkelijker)Nou zie jij Tante Truus en Ome Jan maar eens al die dingen te leren. Mooi niet dus. Moeten die mensen ineens veel meer gaan leren.
Mensen moeten helemaal niet hoeven te installeren en configureren. Wat mensen nodig hebben is een complete distributie geleverd bij hun PC. Bij aankoop moeten ze opgeven wat ze willen, welke applicaties en in welke omgeving het geinstalleerd moet worden. (is het een server of is het een client of is het stand alone)Naar mijn idee is een computer nog steeds een dermate ingewikkeld apparaat dat het helemaal niet geschikt is voor de normale consument want die maakt er toch een potje van...
Niet vervelend bedoeld, maar de leverancier van de software moet rekening houden met de klant. Microsoft kan dat overigens nietNiet vervelend bedoeld, maar de oorzaak van Koernikova virussen enzo ligt niet bij Microsoft, maar gewoon bij de domme gebruikers die maar wat rondklikken...
MS heeft 1 OS voor iedereen, echter niet iedereen heeft dezelfde wensen. Wat de markt nodig heeft zijn verschillende distributies die specifiek gericht zijn op de kennis van de klant.
Microsoft _kan_ en zal dat niet gaan aanbieden. De linux community gaat dat _wel_ aanbieden. Dat doet het zelfs al ! Trustix, slackware, debian, redhat en mandrake richten zich op een net iets andere doelgroep.
Ik verwacht dat er binnenkort nog een mandrake clone komt die zich nog specifieker op de thuisgebruiker gaat richten.
Linuxdistro voor de thuisgebruiker:
KDE-defaultGUI,
MSoffice-kloon,
IE-kloon,
geen wachtwoorden (wel een login met cancel), LICQ,
yahoo-mail account,
outlook-clone,
een aantal spelletjes,
een GOEDE firewall,
geen servers zoals telnet e.d.,
een mediaplayer en recorder,
een plaatjesviewer,
een winzip,
acrobat reader
geen root-acces !
directorytree goed verborgen (alleen MIJN_bestanden moet je kunnen zien)
geen terminals, CtrlAltF1 beblokkeert enzo
reiserFS
Voila! Perfect systeem voor veel gebuikers.
Gebruikertje komt thuis met zijn systeempje en sluit het aan op zijn Com21. Doet de @home CD erin, klikt op een knopje. Internet wordt geconfigureerd, CDtje wordt weer uitgespuugt en de gebruiker kan internetten. Zonder te restarten !
En wat valt er te tweaken aan zo'n disto?
Niets
Linux wordt gewoon heel erg groot. Als dat NIET zo zou zijn zou Steve Balzak zich niet zo uitlaten over linux en opensource.
Steve doet dergelijke uitspraken om de opkomst van linux af te remmen. Elk jaar dat dat lukt levert microsoft $$$$$$ op, en Steve krijgt daar flink van van.
Dat Office gebeuren is er al genoeg. Daar gaat het echt niet om. Mensen zullen best bereid zijn om StarOffice te gaan leren, maar dat wertk weer heel anders dan andere programma's... Op zich niet erg (zelfs goed) alleen voor consumenten is dat niet handig. Applicaties die Linux mist zijn gewoon "Braken met Joopkookhekke" cdrom's en "Pietje gaat naar de boerderij".Op vrijdag 08 juni 2001 00:45 schreef Zemanova het volgende:
Dat office erop draait en een heleboel spelletjes, EN dat die eenvoudig illegaal verkrijgbaar zijn.
Mensen leren werken met applicaties. NIET met het OS. Welk OS eronder zit maakt niet uit, zolang de startbutton maar gevonden kan worden. (daarom heet het ook een START button, dat maakt het makkelijker)
Wat die startbutton betreft klopt. Mensen leren niet hoe computers (of programma's) werken maar waar ze moeten klikken. Als ik voor mijn zusjes Word ergens anders op de desktop zet, kunnen ze het niet vinden...
Ja dat is zo, maar dan moet er toch wel een standaard komen zodat alle programma's op alle distributies vlekkeloos draaien. Dan zou je standaard het deb of rpm systeem in moeten voeren, alleen dan een beter versie.Mensen moeten helemaal niet hoeven te installeren en configureren. Wat mensen nodig hebben is een complete distributie geleverd bij hun PC. Bij aankoop moeten ze opgeven wat ze willen, welke applicaties en in welke omgeving het geinstalleerd moet worden. (is het een server of is het een client of is het stand alone)
Ja maar mensen zoeken zwakke plekken in systemen op. Kun je van te voren ook niet bedenken... Ik ben niet voor Microsoft hoor (aljeblieft zeg) maar 9 van de 10 problemen worden veroorzaakt door rondklikkende mensen.Niet vervelend bedoeld, maar de leverancier van de software moet rekening houden met de klant. Microsoft kan dat overigens niet
Nee dat zal Microsoft zeker niet doen. Op zich best een leuk idee, maar vrijwel elke distro (behalve Slackware) levert gewoon alles mee en dat werkt dus niet.MS heeft 1 OS voor iedereen, echter niet iedereen heeft dezelfde wensen. Wat de markt nodig heeft zijn verschillende distributies die specifiek gericht zijn op de kennis van de klant.
Microsoft _kan_ en zal dat niet gaan aanbieden. De linux community gaat dat _wel_ aanbieden. Dat doet het zelfs al ! Trustix, slackware, debian, redhat en mandrake richten zich op een net iets andere doelgroep.
Ik verwacht dat er binnenkort nog een mandrake clone komt die zich nog specifieker op de thuisgebruiker gaat richten.
Dat Office gebeuren is er al genoeg. Daar gaat het echt niet om. Mensen zullen best bereid zijn om StarOffice te gaan leren, maar dat wertk weer heel anders dan andere programma's... Op zich niet erg (zelfs goed) alleen voor consumenten is dat niet handig. Applicaties die Linux mist zijn gewoon "Braken met Joopkookhekke" cdrom's en "Pietje gaat naar de boerderij".Op vrijdag 08 juni 2001 00:45 schreef Zemanova het volgende:
Dat office erop draait en een heleboel spelletjes, EN dat die eenvoudig illegaal verkrijgbaar zijn.
Mensen leren werken met applicaties. NIET met het OS. Welk OS eronder zit maakt niet uit, zolang de startbutton maar gevonden kan worden. (daarom heet het ook een START button, dat maakt het makkelijker)
Wat die startbutton betreft klopt. Mensen leren niet hoe computers (of programma's) werken maar waar ze moeten klikken. Als ik voor mijn zusjes Word ergens anders op de desktop zet, kunnen ze het niet vinden...[quote]
Mensen moeten helemaal niet hoeven te installeren en configureren. Wat mensen nodig hebben is een complete distributie geleverd bij hun PC. Bij aankoop moeten ze opgeven wat ze willen, welke applicaties en in welke omgeving het geinstalleerd moet worden. (is het een server of is het een client of is het stand alone)
[quote]
Ja dat is zo, maar dan moet er toch wel een standaard komen zodat alle programma's op alle distributies vlekkeloos draaien. Dan zou je standaard het deb of rpm systeem in moeten voeren, alleen dan een beter versie.
[quote]Niet vervelend bedoeld, maar de leverancier van de software moet rekening houden met de klant. Microsoft kan dat overigens niet[quote]
Ja maar mensen zoeken zwakke plekken in systemen op. Kun je van te voren ook niet bedenken... Ik ben niet voor Microsoft hoor (aljeblieft zeg) maar 9 van de 10 problemen worden veroorzaakt door rondklikkende mensen.
Nee dat zal Microsoft zeker niet doen. Op zich best een leuk idee, maar vrijwel elke distro (behalve Slackware) levert gewoon alles mee en dat werkt dus niet.MS heeft 1 OS voor iedereen, echter niet iedereen heeft dezelfde wensen. Wat de markt nodig heeft zijn verschillende distributies die specifiek gericht zijn op de kennis van de klant.
Verwijderd
Komt nog. Corel linux is een goed initiatief (alleen iets te vroeg).Op vrijdag 08 juni 2001 01:07 schreef Groot-Moefti het volgende:
Op zich best een leuk idee, maar vrijwel elke distro (behalve Slackware) levert gewoon alles mee en dat werkt dus niet.
Linux zal eerst de "Nep-tweakers" moeten bereiken voordat het de leek als klant zal winnen. Het probleem met de Nep-tweaker is dat ze nogal windows minded zijn. Fijn warez installeren enzo. M.a.w. Wine zal snel af moeten zijn.
Waar misschien al wel een markt voor is zijn de bedrijven. Virusjes enzo kosten veel geld, wat eenvoudig voorkomen wordt door linux te draaien. Helaas hebben grote bedrijven vaak specifieke bedrijfssoftware, en kleine bedrijven niet de kennis in huis. Verder willen bedrijven niet graag het eerste zijn met software, maar kijken ze de kat uit de boom.
imho had corel met mandrake samen moeten gaan werken http://www.corellinux.com/
Verwijderd
De punten zijn:
Installatie out of the box:
Linux kun je sneller installeren op je PC dan windows. Mijn Suse 7.0 had ik binnen een uur op mijn PC en ik kan draaien.
Nu heb ik kort geleden win2k op mijn PC gezet en ik was 4 uur bezig geweest met het opnieuw partitioneren en formatteren van mijn harde schijf, en de installatie van windows 2000.
Linux is zelfs met KDE2 vergelijkbaar in snelheid op een wat oudere PC cel 433@520 met 150 mb ram.
Desktop
De vier desktops in mijn KDE 2 mis ik echt, nu zit ik weer te schuiven met ruimte op mijn scherm.
Verder is de KDE 2 desktop goed uitgerust en die ziet er zeker beter uit dan de win2k desktop. Konqueror heeft het browserprobleem goed opgelost, en mozilla zou ook goed moeten zijn.
Hoeveelheid applicaties
Geen diepe uitleg, maar een linux distro heeft meer applicaties dan een windows CD en daarmee ben je geen tijd kwijt met het afstruinen van het internet naar applicaties + e.v.t cracks.
De punten die nog verbeterd kunnen worden zijn.
3 D zal out of the box werkend moeten zijn, en de NVIDIA drivers moeten gewoon standaard geinstalleerd worden.
Spellen ->Meer titels, en een goede implementatie van wine X zullen dit probleem verhelpen.
Updaten via internet zou gemakkelijker moeten kunnen, en de automatische tools hiervoor zullen een hogere kwaliteit moeten hebben, zodat zij niet alles om zeep helpen. (dit is mij met de X configuator van SuSE vaak gebeurd)
Deze problemen zijn echter ook in Windowsland voorgekomen, vooral rond 95-98 en ook nu komen er rare prolemen nog zeker boven.
Maar Linux is naar mijn mening aardig op weg om windows serieus aan te pakken, en daarmee zijn de rare sprongen van de heer S.B. goed te verklaren.
Verwijderd
Steve Balmer ziet in dat het microsoft rijk onder de voet wordt gelopen door penquins. Daar wordt hij pissed off van en gaat hij rare dingen zeggen
Dus een iemand die geen linux gebruikt is een nep-tweaker? (zo bedoel je het vast niet......) Ik maak zelf op dit moment met redelijke tevredenheid gebruik van win2k. Ik ben (moet er weer ff op) bij mijn vorige partitionering redhat (alles eigenlijk) kwijtgeraakt, maar ben er niet zo rouwig om. Ik zit er af en toe een beetje in rond te pielen, heb wel enig idee hoe alles werkt, maar er echt mee werken? nee. Ik kan alles met mijn windhoos bak en heb daar linux niet voor nodig. Tis meer dat ik het gebruik als interesse, om ook de andere kant eens te zien dan als nuttig gebruiksvoorwerp (fout he?) terwijl ik toch al vaak hoor dat je er veel meer mee kan. Ik heb echter nog steeds geen manier gevonden om alles wat ik (wine komt in de buurt) met me windows bak kan te draaien. Alle onnutige (belasting, voorlichtings en andere) rotzooi komt er ook op binnen.Linux zal eerst de "Nep-tweakers" moeten bereiken voordat het de leek als klant zal winnen.
Het probleem met de Nep-tweaker is dat ze nogal windows minded zijn. Fijn warez installeren enzo. M.a.w. Wine zal snel af moeten zijn.
Misschien ben ik niet gemotiveerd genoeg, misschien mis ik vanalles, maar ik red me wel. Misschien moet ik ns een keer eens iemand zien werken met linux en zien wat ie er allemaal extra mee kan, maar heb tot nu toe alleen ondervonden dat het wat meer gepruts is om je hardware aan de praat te krijgen. Een meerwaarde heb ik nog niet echt gevonden (al werkt het wat stabieler en misschien wat lekkerder - command shell werkt beter als dos).
Maar mijn verhaal wordt wat te lang en onsamenhangend, dus * SilentStorm out.
Localhost is where the heart is
Kortom als Microsoft .Net gaat invoeren en niemand kan meer gaan kopieren, dan kan het HEEL snel afgelopen zijn met Microsoft, vooral bij de Nedrelanders. Ik zie echt niemand hier als particulier elk jaar duizenden guldens neertellen om een beetje fatsoenlijk met een pc te kunnen werken.
Wat er in Linux beter moet is gewoon de standaardisering en algemene configuratiebestanden voor de hardware, zodat er makkelijk frontends voor te bakken zijn.
Voor deze post zou ik een Troll krijgen op tweakers.net (kreeg ik ook) maar het is nu eenmaal zo...
Verwijderd
Heheh, jij ook alOp vrijdag 08 juni 2001 15:57 schreef Groot-Moefti het volgende:
Voor deze post zou ik een Troll krijgen op tweakers.net (kreeg ik ook) maar het is nu eenmaal zo...
Verwijderd
ikke!!wie heeft er hier op tweakers.net 500 ballen neergeteld voor Windows2000?
photoshop gebruik ik niet, maar office heb ik ook gekocht hoor.Hetzelfde geldt voor Office, Photoshop, etc...
ik heb nog steeds geen omonstotelijk bewijs gezien dat met de invoering van .NET het kopieren geschiedenis wordt. Iedereen heeft het recht!! om een backup van de door hem/haar aangeschafte software te maken en er staat nergens vastgelegd op welk medium dat geschieden moet.Kortom als Microsoft .Net gaat invoeren en niemand kan meer gaan kopieren, dan kan het HEEL snel afgelopen zijn met Microsoft, vooral bij de Nedrelanders.
mwa, dan mis je dus ook veel feiten en nieuws of halen jullie die bij soortgelijke sitesOp vrijdag 08 juni 2001 15:57 schreef Groot-Moefti het volgende:
--------------------------------------------------------------------------------
Heheh, jij ook al Gelukkig hoef je niet in het land der blinden te vertoeven. Ik kijk niet eens meer op t.n, alleen als ik eens zin heb om smakelijk te lachen.
Ik ben met jullie eens dat het moderatiesysteem op t.net soms een beetje vreemd gaat, maar om daar in deze thread over te zeuren vindt ik nogal onzinnig.
Andere nieuwssites zijn er zat. Ik noem anandtech, slashdot, linuxtoday, hardwareinfo, etc...
Verwijderd
En jotti: op hardwareinfo kun je wel hardware nieuws vinden natuurlijk! En ook ik vind Engels wel leuk. Ik hang trouwens ok vaak rond op het slackware forum, zoals meerdere van hier trouwens...
Verwijderd
Wel helemaal mee eens. Het merendeel van de tweakers zijn middelbare scholieren die maar roepen dat iets rulez omdat ze toevallig zelf die sw/hw in huis hebben. Diepgaande kennis is niet voorhanden.Op zaterdag 09 juni 2001 13:26 schreef Groot-Moefti het volgende:
Ik zeg niet dat iedereen op tweakers.net wannabees zijn. Een groot deel is dit echter wel. Die mensen komen ok niet verder dan zeggen dat ze op een IBM cluster van 2000 computers ook wel eens een potje Quake willen spelen... Mensen die constant schreeuwen dat Windows2000 (of win2k zoals ze het noemen) rulz, maar wel alles lekker zitten kopieren. En als je er iets van zegt heb je meteen een flamebait aan je broek hangen....
En jotti: op hardwareinfo kun je wel hardware nieuws vinden natuurlijk! En ook ik vind Engels wel leuk. Ik hang trouwens ok vaak rond op het slackware forum, zoals meerdere van hier trouwens...
En dan heb je uiteraard nog die mannen die denken te weten hoe NT/2000 werkt. Helaas komt er heel wat meer bij kijken jongens dan alleen een usermanager en een regeditor.
En natuurlijk al die mensen die lopen te zeiken op Microsoft, maar er wel dagelijks gebruik van maken.
Mijn stelling: Windows 2000 als client is nog helemaal zo gek nog niet. Alleen is windows een client OS, geen server OS!
En idd krijg je om de haverklap een flamebait aan je anus, maar who cares. Ik laat me niet door een stel schooljochies afzeiken. Jammer van dit toch wel interessante forum, maar als ik zie dat mensen nog niet weten hoe een pc geinstalleerd moet worden vraag ik me af wat je hier doet. GA PC-CONSUMENT LEZEN!!!!!
En voor wat betreft die uitspraak: DOM DOM DOM, marketingtechnisch uit de kunst natuurlijk, iedereen lult weer over Microsoft. En dat is waar het hier om draait. Naamsbekendheid en die bekendheid in stand houden. Laat de mensen maar over je lullen, maakt niet uit hoe. En Billyboy zal dadelijk wel weer de toffe peer uithangen en deze dude ontslaan voor het oog van het publiek. Achterom zal deze persoon er dan toch wel weer met een gouden handshake er van door gaan.
Maar ik had er niet bij moeten geweest zijn toen hij dat zei. Ik had die discussie over kanker wel eens met hem willen aangaan.
Verwijderd
fijn weekend allen.
http://www.akaxaka.tk/ - "Knowledge is power. Power corrupts. Study hard, be evil." - 4 Jaar GoT en nog steeds niet evil: er moet een verband zijn...
Groot-Moefti: couldn't agree more. En tja, ben niet zo'n hardware iemand, dus op pure hardware sites heb ik weinig te zoeken (en te vinden
Mensen schreeuwen dat iets roelt puur omdat ze het zelf gebruiken, dat gebeurt overal. Aan de ene kant zeg ik: ze zijn niet wijs, ze denken er niet diep genoeg over na. Maar aan de andere kant: als zij er tevreden mee zijn, dan is het toch goed, zolang ze het niet opdringen aan de rest?
À vaincre sans péril, on triomphe sans gloire - Pierre Corneille
Verwijderd
Ja vertel mij wat. Ik zit er elke dag tussen (ja ik ben ook nog maar zo'n jochie op de middelbare schoolOp zaterdag 09 juni 2001 13:39 schreef www.hadecom.nl het volgende:
Wel helemaal mee eens. Het merendeel van de tweakers zijn middelbare scholieren die maar roepen dat iets rulez omdat ze toevallig zelf die sw/hw in huis hebben. Diepgaande kennis is niet voorhanden.
Ja de wannabees dusOp zaterdag 09 juni 2001 13:39 schreef www.hadecom.nl het volgende:
En dan heb je uiteraard nog die mannen die denken te weten hoe NT/2000 werkt. Helaas komt er heel wat meer bij kijken jongens dan alleen een usermanager en een regeditor.
Ik zijk ook op Microsoft. Nou ja ik heb er kritiek op, ik ga niet van die lopen schreeuwen dat het sucks, maar draag ook argumenten aan. Ik gebruik windows vrijwel dagelijks. Sowieso op school en thuis ook (heb mijn Slackware workstation niet echt lekker draaien)[b]Op zaterdag 09 juni 2001 13:39 En natuurlijk al die mensen die lopen te zeiken op Microsoft, maar er wel dagelijks gebruik van maken.
Mijn stelling: Windows 2000 als client is nog helemaal zo gek nog niet. Alleen is windows een client OS, geen server OS!
Verwijderd
Overigens Steve hoeft nergens bang voor te zijn.
De linux-drempel is voor een doorsnee-thuisgebruiker toch te hoog. Hoeveel mensen zijn er wel niet die niet eens Windows opnieuw durven te installeren.
Ik gebruik zowel XP als Redhat 7.2 (Jaja, Mandrake is beter: laat me met rust
Als ik met projecten bezig ben voor mn studie dan gebruik ik fijn XP. Ga ik lekker klooien & netwerk dingen doen dan gaan we snel naar Linux.
Face it, als Linux geen underdog was zou geen enkele nerd zich er voor interesseren. Linux is lekker mee te prutsen en om er servertjes mee te laten draaien maar het vriest eerder in die grote warme plaats beneden dan dat bijvoorbeeld een verzekeringskantoor of een bank z'n type-miep achter Linux zet.
Overigens koop ik XP omdat ik het erg knap vind van Microsoft dat ze uiteindelijk toch een degelijk, snel besturingssysteem hebben kunnen maken. Bravo jongens, ik wist dat jullie het konden
À vaincre sans péril, on triomphe sans gloire - Pierre Corneille
Verwijderd
ummm je hebt zeker het bericht gemist dat er nu in america eenOp zaterdag 03 november 2001 20:59 schreef Philip J. Dijkstra het volgende:
Face it, als Linux geen underdog was zou geen enkele nerd zich er voor interesseren. Linux is lekker mee te prutsen en om er servertjes mee te laten draaien maar het vriest eerder in die grote warme plaats beneden dan dat bijvoorbeeld een verzekeringskantoor of een bank z'n type-miep achter Linux zet.
stadskantoor draait voledig op linux.
een mega server draait daar linux en een boel kleine terminals zijn daar op aangesloten.
een reactie van de tiepmipen was.
"ja ik vind het wel grapig dat ik zo veel kan veranderen, dat moch bij windows nooit"
ze hadden daar namelijk gewoon een heel grote map met theme's aan gemaakt omdat het personeel dat leuk vond.
sorry kan geen bron hiervan bij zetten want tis al een tijdje geleden en heb geen zin om te zoeken.,
na 16 jaar mag dat ook wel een keertje ja..Op zaterdag 03 november 2001 20:59 schreef Philip J. Dijkstra het volgende:
Overigens koop ik XP omdat ik het erg knap vind van Microsoft dat ze uiteindelijk toch een degelijk, snel besturingssysteem hebben kunnen maken. Bravo jongens, ik wist dat jullie het konden
Linux ? Jaah, da's wel een jaar 10 oud.. Klein verschil, vind je niet ? Linux is al jaren stabiel, en Windows pas sinds een paar maanden...
God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt
Hmmm, het is rond Samhain - de tijd van het jaar dat divinatie het best werkt. Maar hoe heb je deze cijfertjes gedivineerd? Moet wel een zeer betrouwbare methode zijn, met zo'n significantie van vier decimalen 3 jaar in de toekomst!Op woensdag 06 juni 2001 12:28 schreef Zemanova het volgende:
FUD ja... Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat Steve Balmer's uitspraken averechts werken. Mensen worden bang/onzeker van microsoft (door dit soort uitspraken), niet bang van linux (is tux ook veeeels te lief voor volgens mijn vriendin)
Marktaandeel op de desktop: volgens <font color="#df040f">* Zemanova
</font>
01;99% eind 2000
05;95% eind 2001
11;89% eind 2002
20;80% eind 2003
33;67% eind 2004
50;50% eind 2005
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
enne ik zag niet dat t een oude draad was, maar die Steve B. mag zn mond wel eens gaan spoelen.........
* zomertje is ook n pinguin-os desktopusertje
het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun
Precies. Jan met de pet die thuis surft en osama-grapjes doormailt naar zijn vrienden kan (nog) geen linux installeren.Op zaterdag 03 november 2001 20:59 schreef Philip J. Dijkstra het volgende:
Overigens Steve hoeft nergens bang voor te zijn.
De linux-drempel is voor een doorsnee-thuisgebruiker toch te hoog. Hoeveel mensen zijn er wel niet die niet eens Windows opnieuw durven te installeren.
Okee, hier ben ik het dus niet mee eens. Een paar maanden terug (Misschien al meer dan een jaa ondertussen) is er een onderzoek geweest naar aanpassingsproblemen voor de allersimpelste gebruikers (typemiepen). Uit die test bleek, en dat is in mijn ogen ook zeer logisch, dat die juist helemaal geen moeite hebben met overstappen. Zolang zij maar een programma hebben waarin zij hun teksten kunnen typen, zijn zij blij. Dat is ook het probleem van Linux niet. Het probleem zit hem in de beginnende "computerkenner" die zelf gaat zitten prutsen.Degene die besluit om zelf maar eens een webcam te kopen en die probeert aan te sluiten.Face it, als Linux geen underdog was zou geen enkele nerd zich er voor interesseren. Linux is lekker mee te prutsen en om er servertjes mee te laten draaien maar het vriest eerder in die grote warme plaats beneden dan dat bijvoorbeeld een verzekeringskantoor of een bank z'n type-miep achter Linux zet.
Oftewel: zolang er iemand met gedegen kennis die dingen instelt, kan iedereen er NU al mee omgaan. Installeren/configureren van Linux is het enige wat nu nog echt moeilijk is voor de normale gebruiker, maar in een bedrijfsomgeving is dat niet nodig. Daar hebben we de systeembeheerder voor (bijkomend voordeel is dat het niet iedere maand opnieuw hoeft)
Okee het ziet er leuk uit. Je krijgt een leuk pakket meegeleverd, maar een paar dingen die je hier zegt zijn gewoonweg niet waar.Overigens koop ik XP omdat ik het erg knap vind van Microsoft dat ze uiteindelijk toch een degelijk, snel besturingssysteem hebben kunnen maken. Bravo jongens, ik wist dat jullie het konden
Degelijk: Ja, tot nu toe de minst beroerde iig
Snel: No F*cking way. Op een athlon 1,1 bestanden selecteren is wel zo traag, mijn 486 met '98 deed dat nog sneller. Echt een kwestie van slecht programmeerwerk. Verder nadeel is dat de kwaliteit van MP3 met WMP beperkt is.
Een voordeel wat je niet genoemd hebt is in mijn ogen de multi-user mogelijkheid Meerdere gebruikers zonder dat je alles moet afsluiten.
even een kanttekening bij mijn "snel" opmerking. Ieder nieuw OS heeft weer meer features, mogelijkheden en "eye-candy". Het is niet meer dan logisch dat het daardoor trager wordt, maar om nou doodleuk te beweren dat XP snel is, dat is gewoon te zot voor woorden. Dat is het NIET.
Verwijderd
Op zaterdag 03 november 2001 20:59 schreef Philip J. Dijkstra het volgende:
Linux is lekker mee te prutsen en om er servertjes mee te laten draaien maar het vriest eerder in die grote warme plaats beneden dan dat bijvoorbeeld een verzekeringskantoor of een bank z'n type-miep achter Linux zet.
de thread en het verhaal zelf.Op zaterdag 03 november 2001 21:33 schreef StratoS_V2.0 het volgende:
ummm je hebt zeker het bericht gemist dat er nu in america een
stadskantoor draait voledig op linux.
een mega server draait daar linux en een boel kleine terminals zijn daar op aangesloten.
een reactie van de tiepmipen was.
"ja ik vind het wel grapig dat ik zo veel kan veranderen, dat moch bij windows nooit"
ze hadden daar namelijk gewoon een heel grote map met theme's aan gemaakt omdat het personeel dat leuk vond.
sorry kan geen bron hiervan bij zetten want tis al een tijdje geleden en heb geen zin om te zoeken.,
Voor zover ik kan zien zijn het allemaal hele getallen hoorOp zaterdag 03 november 2001 22:04 schreef Reyn_Eaglestorm het volgende:
[..]
Hmmm, het is rond Samhain - de tijd van het jaar dat divinatie het best werkt. Maar hoe heb je deze cijfertjes gedivineerd? Moet wel een zeer betrouwbare methode zijn, met zo'n significantie van vier decimalen 3 jaar in de toekomst!
Copyright Auteur heeft Tweakers.net BV geen exclusieve licentie op bovenstaande post verleend. Voorafgaande en uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van Tweakers.net BV is dus niet noodzakelijk voor het vermenigvuldigen van bovenstaande post
Verwijderd
Dat programma heb ik nl nodig om een verbinding te krijgen tussen m'n PC en de Mac. Als er ook zoiets voor Linux bestaat dan stap ik over
Steve is zo dement als een deurIk vind het eerlijk gezegd wel een beetje simpel als je Steve's frustratie uitlatingen tov Linux gaat vergelijken '40 - '45.
O ja ooit met windows gewerkt moet je ook alles zelf aan de gang zien te krijgen hoorOp woensdag 06 juni 2001 09:58 schreef DjFoxy het volgende:
totdat ik in 1995 met linux in aanraking kwam. Ik ben blij dat dit gebeurde. Het is gewoon veel leuker om de boel zelf aan de praat te krijgen dan kant en klare software ed te gebuiken, maar dat is mijn mening.
Verwijderd
Duidelijk iemand die niet weet waar hij over praat.Op zondag 04 november 2001 22:56 schreef BaseFreak het volgende:
Linux bah linux is idd zooi neem FreeBSD. een stuk beter. en een stuk stabieler
Als dat wel het geval is, neem dan tenminste even de tijd om die stelling te onderbouwen of zeg gewoon niks.
Zo he dat is een nuttige reply! Daar hebben we wat aan in deze discussie... Zeg iets nuttigs of zeg gewoon niks...Op zondag 04 november 2001 22:56 schreef BaseFreak het volgende:
NetatalkOp zondag 04 november 2001 11:57 schreef Beathoven het volgende:
zou PC-Maclan ook werken onder linux of werkt er geen 1 windows applicatie onder linux?
Zelf ben ik fervent linux-gebruiker. Je wordt toch eens wijs
Dat Windows (op de meeste fronten) ondergeschikt is aan Linux moge duidelijk zijn, maar Windows blijft nog steeds het platform dat de gemiddelde computeraar kan installeren en vooral kan gebruiken. Windows is nog steeds het OS waarvoor _ALLE_ software geschreven wordt. Windows is _HET_ os dat mijn oma ook nog kan gebruiken om een email naar haar kleinzoon (ik dus) te sturen.
En zolang Windows dit allemaal nog beter (lees makkelijker) kan dan Linux, zal Windows nog steeds verkocht worden bij iedere computer.
Ik heb wel zin om eens in een paar ASCII-config files te duiken om mijn console-prompt het superieure niveau te laten benaderen, maar het overgrote deel van de computer-gebruikende bevolking heeft hier helemaal geen zin in.
Conclusie: zolang je bij linux niet allerhande achterlijke nietszeggende (en vooral niet werkende) dingetjes aan kan klikken, zal Windows zegevieren. Hoe erg ik dit ook betreur, want een computer kan meer dan 2 keer per dag hangen.
Was getekend,
The TimmeStein
p.s. wat is er stabieler aan een BSD machine die 5 jaar draait dan aan een Linux machine die 5 jaar draait?
Het maakt niet niet uit of het rechts of het links is, maar TimmeStein weet precies wat de Jinx is !
D'r is alleen no fsck'ing way dat Linux 5 jaar draait, in tegenstelling tot *BSD. (zie http://uptime.netcraft.com/up/today/top.avg.html).Op maandag 05 november 2001 00:49 schreef TimmeStein het volgende:...
p.s. wat is er stabieler aan een BSD machine die 5 jaar draait dan aan een Linux machine die 5 jaar draait?
RANT:
Ongeacht wat de zealots hier en op andere plaatsen willen denken, linux is traag, instabiel (voor een *NIX) en een ongestructureerde verzamelbak van losstaande programmatjes die niks met elkaar te maken hebben. Leer eerst maar eens omgaan met een echte UNIX voor je je mond opentrekt. En als desktop is het al net zo'n puin als windows (of net zo goed, tis maar hoe je het bekijkt). Who cares als je niet noodzakelijker wijs hoeft te rebooten op het moment dat X of Gnome of KDE op z'n gat gaat? Waar gaat het nou om? uptime statjes? Je bent je werk kwijt, en dat is wat belangrijk is.
Ik
/RANT
Blegh
Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs
Verwijderd
Lees je eigen post nou eens goed! Ik kan een glimlach bij een dergelijke post niet onderdrukken.Op maandag 05 november 2001 04:11 schreef afterburn het volgende:
[..]
D'r is alleen no fsck'ing way dat Linux 5 jaar draait, in tegenstelling tot *BSD. (zie http://uptime.netcraft.com/up/today/top.avg.html).
RANT:
Ongeacht wat de zealots hier en op andere plaatsen willen denken, linux is traag, instabiel (voor een *NIX) en een ongestructureerde verzamelbak van losstaande programmatjes die niks met elkaar te maken hebben. Leer eerst maar eens omgaan met een echte UNIX voor je je mond opentrekt. En als desktop is het al net zo'n puin als windows (of net zo goed, tis maar hoe je het bekijkt). Who cares als je niet noodzakelijker wijs hoeft te rebooten op het moment dat X of Gnome of KDE op z'n gat gaat? Waar gaat het nou om? uptime statjes? Je bent je werk kwijt, en dat is wat belangrijk is.
Ikop het ongefundeerde geblaat en hypocrite gezeik van de zealots hier (en andere plaatsen). Blijf maar lekker aanknoeien met Linux hoor, op een dag groei je op en leer je wat echt belangrijk is en dingen werken in deze wereld.
/RANT
Blegh
Ten eerste hoe kom je erbij dat Linux instabiel is? Heb je daar voorbeelden van? Buiten een netcraft plaatje waarop Unix machines er wat beter vanaf komen misschien.
Op welk punt is Linux instabiel volgens jou in vergelijking tot de verschillende Unices?
Verder zegt uptime niets! Een kernel updaten onder Linux zonder reboot wordt verdomde lastig (ondanks dat het daar al meerdere keren over gegaan is).
Geloof maar niet dat mensen met een kernel van 5 jaar oud willen gaan draaien! Dat geeft gewoon het onvermogen van de beheerder aan.
Ten tweede hoe kom je erbij dat de Unices sneller zijn dan Linux? Heb je daar voorbeelden van. Ik heb namelijk wel eens tests gezien, waarbij dat bijzonder weinig uitmaakte.
Sterker nog in de ene test komt een bepaalde Linux kernel met een bepaalf FS er sneller uit dan een BSD, terwijl het in de andere test weer omgekeerd is. Dat jij daar meteen de conclusie uit trekt dat Linux traag is, lijkt mij toch wel een erg voorbarige en ondoordachte conclusie (zeker als je dat dan ook nog eens zonder onderbouwing doet). Of baseer je dat ergens anders op?
Zo ja, dan zou ik graag horen waar je het op baseert.
Tja en ongestructureerd is wel weer erg overdreven vind je niet? Okee een BSD is inderdaad wat netter qua structuur, dat zal ik niet geheel ontkennen, maar je kan in je enthousiasme het natuurlijk ook wel gaan overdrijven.
Wat je bedoelt met verzamelbak van losstaande progjes die niks met elkaar te maken hebben, snap ik niet helemaal, maar dat zal wel aan mij liggen. Kan je dat ook wat duidelijker maken a.u.b?
Wat heeft een Desktop omgeving met Linux te maken; die moet je me echt eens uitleggen? Omdat volgens jouw een bepaalde desktop omgeving niet goed in elkaar zit (wederom zonder enige onderbouwing) ligt dat in jouw ogen zeker ook aan Linux? Wat is er precies mis aan die desktop-omgevingen cq windowmanagers volgens jou? En belangrijker wat heeft Linux hier mee te maken?
Je hebt het over ongefundeerd geblaat door zogenaamde linux zealots. Ik denk toch niet dat ik je duidelijk hoef te maken dat je zelf daar nu wel een hoogstandje van gegeven hebt.
Zie ik enige fundamenten in je post? Ik kan ze in ieder geval niet vinden, misschien dat je ze me even aan kan wijzen? Want ja, ik ben toch wel benieuwd waarop jouw standpunten die je overduidelijk makt gebaseerd zijn.
Sja en ik heb op zowel verschillende Unices als Linux gewerkt, maar ja in jouw ogen ben ik natuurlijk een zealot hier, die nog op moet groeien en dan uiteraard Linux helemaal links zal laten liggen omdat de Unices zo ontzettend veel beter zijn
Hint: Gebruik de search eens op mijn username als deze het weer doet!
Amen. Beetje (heel erg) genuanceerder en met wat meer onderbouwing mag ook wel hoor, afterburn
Anyways, degelijke onderbouwing had gekunt maar die vind je meestal niet in een rant, en zeker niet om 4u 's-ochtends.
Maargoed, tis half 8 geweest, zit weer op mn werk en het is dus weer tijd om mijn Sunnetjes te gaan vertroetelen.
Computer specs
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
| AIX AmigaOS AS/400 BSD/OS DG/UX Cisco Compaq Tru64 FreeBSD HP-UX IRIX Linux MacOSX NetBSD/OpenBSD NetWare NT3/Windows 95 NT4/Windows 98 OS/2 OS/390 SCO UNIX Sony NEWS-OS Solaris (both Solaris 2 and Solaris 7) Solaris 8 SunOS 4 VM Windows 2000 |
Bovenstaande lijst krijg je voor je kiezen als je op de site bekijkt welke OSses ze allemaal kunnen detecteren. En in dat mooie tabelletje van Afterburn staat alleen: Unix.
Zelf heb ik behoorlijk wat met SCO-Unix gewerkt (heel lang heel populair geweest). Ouwe 100 Mhz Pentium met 2 multidropboards, 16 TCU's en dus 128 terminals die allemaal in een database lopen te kloten met een paar miljoen records is geen probleem voor SCO
Maar ik zou toch wel achterlijk zijn als ik SCO thuis op mijn desktop ga draaien en iedere keer een behoorlijk spartaanse X voor me neus krijg, waar ik geen mp3tje kan spelen of documentje kan maken. Doe mij dan maar een gelikte linux X.
Nou kun je dus wel zeiken dat Linux een klote-OS is, afterburn. Maar ik vind het een mooie en stabiele desktop (en server!!!) omgeving. En nog gratis ook (in tegenstelling tot die Sunnetjes van je (solaris draait trouwens ook beroerd op een x86)).
Het maakt niet niet uit of het rechts of het links is, maar TimmeStein weet precies wat de Jinx is !
Verwijderd
Maar idd de woordkeuze is een beetje verkeerd, dit aangezien je Linux kiest en ms (de werkelijke kanker) je wordt opgedrongen.
Solaris is gratis. De Sun machine niet nee, maar de laatste keer dat ik gekeken heb naar Linux kreeg je daar ook niet de computer gratis bij. Solaris draait trouwens perfect en bloedje snel op x86, je moet alleen wel goed ondersteunde hardware hebben.Op maandag 05 november 2001 10:00 schreef TimmeStein het volgende:Nou kun je dus wel zeiken dat Linux een klote-OS is, afterburn. Maar ik vind het een mooie en stabiele desktop (en server!!!) omgeving. En nog gratis ook (in tegenstelling tot die Sunnetjes van je (solaris draait trouwens ook beroerd op een x86)).
Wat betrefd de rest, ik had al uitgelegd waar en hoe mijn reactie vandaan kwam, en dat ga ik dus niet nog een keer doen.
Computer specs
wat de boer niet kent....
Btw, had je er wel es bij stil gestaan, hoe klein het succes van FreeBSD was geweest als Linux nooit had bestaan?Op zondag 04 november 2001 22:56 schreef BaseFreak het volgende:
Tenminste, "iets als linux" nooit had bestaan...
FreeBSD lift mee op het succes van linux.
Tsja, sterker nog. Mensen die het "proberen" (installeren, starten, denken "hee dat is eng", gauw terug naar windows boten) kankeren er vaak ook nog wel overOp maandag 05 november 2001 11:16 schreef Klauwhamers het volgende:
ik denk niet dat hij betaald krijgt om linux cool te vinden en op zn private laptop te installeren en over het algemeen... mensen die linux nooit hebben geprobeerd lopen erover te kankeren...
wat de boer niet kent....boe!
Tsja, en weer anderen proberen alle mogelijke en verkrijgbare smaken uit en in plaats van mee te lopen met de meute, kiezen ze uiteindelijk bewust voor een bepaald OS met de capaciteiten en kwaliteiten die passen bij waar ze het voor willen gebruiken. En even voor de goede orde: voor mij persoonlijk houdt dat in dat dat op mijn werkstation XP staat, op mn laptop Mandrake 8.1 en op mn Sun server Solaris.Op maandag 05 november 2001 11:20 schreef ACM het volgende:
[..]
Tsja, sterker nog. Mensen die het "proberen" (installeren, starten, denken "hee dat is eng", gauw terug naar windows boten) kankeren er vaak ook nog wel over
Computer specs
Verwijderd
GheheOp maandag 05 november 2001 07:40 schreef afterburn het volgende:
Ja sorry, maar soms schiet de hele Linux verheerlijking me even in het verkeerde keelgat. Sommigen hier gedragen zich hier alsof het "the second best thing after God" is. Ennuh Nelske, als jij al jaren met verschillende Unices werkt, en dus waarschijnlijk ook een redelijk genuanceerde mening erop na kunt houden (wat ook uit je reply wel naar voren komt), waarom voel je je dan aangesproken? Het was dan duidelijk niet aan jou gericht.
Waar ik mij inderdaad af en toe ook wel aan kan ergeren (ik gok dat het bij jou net zo zal zijn), is de instelling van sommige lieden dat Linux alles is.
Okee als je de ins en outs van Linux en haar progs kent en je kan het goed onderbouwen dan is daar niks mis mee.
Hetgeen mij in het verkeerde keelsgat schiet zijn mensen die net 4 weken met Linux bezig zijn en dan gaan beweren hoe goed Linux wel niet is en hoe slecht bijvoorbeeld M$.
Leer eerst een OS goed kennen voor je dergelijke meningen gaat verkondigen. Of andersom natuurlijk. Net 2 weken bezig zijn met Linux en er de ballen van snappen en dan maar gaan roepen dat Windows zoveel beter is
Download dan Quake III voor linux draait hier perfectOp maandag 05 november 2001 00:49 schreef TimmeStein het volgende:
Zelf ben ik fervent linux-gebruiker. Je wordt toch eens wijs. En eigenlijk draai ik windows voor niets meer dan een spelletje Quake III arena
Verwijderd
In dat kader een leuke test gezien tussen MacOs X, Win XP en Linux. Hier te lezen...Op maandag 05 november 2001 18:53 schreef nelske het volgende:
--knip--
Leer eerst een OS goed kennen voor je dergelijke meningen gaat verkondigen. Of andersom natuurlijk. Net 2 weken bezig zijn met Linux en er de ballen van snappen en dan maar gaan roepen dat Windows zoveel beter is
ik denk dat ze vooral bij mircosoft zo iets moeten zeggen laatst is nog bekent geword dat ze zelf onder linux webservers hebben draaien
(had deze thread nog niet gelezen)
Linux ondersteund zeer veel hardware, ik weet zeker dat het de UNIX is met de meest ondersteunde hardware. Kan ik TV kijken in Solaris? Kan ik spellen spelen op IRIX? Kan ik mp3's luisteren op SCO? Nee kan niet, kan wel allemaal met Linux. Maar met Linux kun je ook webservers draaien of webpads.
Het beste voorbeeld waarom Linux niet slecht is, is het feit dat IBM er zoveel in invensteerd en er zoveel mee doet, bijvoorbeeld op mainframes. En daarop gaan ze geen derderangs afgezaagd OS draaien.
Don;t get me wrong: ik vind alle Unices erg cool, maar Linux is voor mij toch het beste
Verwijderd
Er zit altijd wel iets van partijdigheid in zo'n onderzoek.In dat kader een leuke test gezien tussen MacOs X, Win XP en Linux. Hier te lezen...
Prop daar 256MB in en je zult zien dat het wel goed werkt, waarom nou weer 128MB.. ?running on a 600MHz G3 iMac with 128MB of RAM.
Win XP draait ook niet lekker met 128MB.
En ze hun website + msn website op een mac hebben ontworpen en gemaakt.ik denk dat ze vooral bij mircosoft zo iets moeten zeggen laatst is nog bekent geword dat ze zelf onder linux webservers hebben draaien
Als je een programmaatje make-t en het lukt niet om wat voor reden dan ook kan je de maker ervan (een Italiaan of Braziliaan, of een Duitser of weet ik wie) gewoon mailen en zie je het in de volgende versie gefixt.
Ik vind het jammer dat ik zelf niet kan proggen (php, ok, maar meer niet). Anders had ik graag meegeholpen aan de OS familie (de meest vrije familie van de wereld
* balk is een tevreden linux gebruiker
Nouja, dat je merkt dat het zo groeit is alleen als je regelmatig update natuurlijk, maar ik snap wat je bedoelt ja... Dat vindt ik al hele tijd lang heel leuk om te zien (ik draai Debian Sid).Op maandag 05 november 2001 23:51 schreef balk het volgende:
Erg mooi aan Linux vind ik dat je ziet dat het 'leeft'. Je doet weer eens een apt-get upgrade en ineens heeft je wget dl snelheden erbij gekregen. Ineens kan een programmaatje dat. Ineens ondersteunt de kernel dat of dit. Erg mooi om een OS te zien groeien.
Als je een programmaatje make-t en het lukt niet om wat voor reden dan ook kan je de maker ervan (een Italiaan of Braziliaan, of een Duitser of weet ik wie) gewoon mailen en zie je het in de volgende versie gefixt.
Ik vind het jammer dat ik zelf niet kan proggen (php, ok, maar meer niet). Anders had ik graag meegeholpen aan de OS familie (de meest vrije familie van de wereld).
* balk is een tevreden linux gebruiker
Ik vind GNU/Linux geweldig. Ik vind het OS erg prettig, en het feit dat het zo leeft en dat je maintainers kunt mailen (wat voornamelijk door het Open Source Development model komt) is inderdaad ook erg fijn; ik doe er zelf ook wat in mee.
Maar ik vindt andere Unices ook cool... Ik heb een beetje ervaring met Solaris, FreeBSD en HPUX, en ik vind het leuk om daarmee te spelen.
De meeste Unices (GNU/Linux inbegrepen) zijn cool, maar ze hebben natuurlijk allemaal hun sterke en zwakke punten, en daardoor allemaal toepassingen waar de ene beter is dan de andere.
* deadinspace is iig een tevreden GNU/Linux desktop gebruiker.
En achja... Die mensen die roepen dat het perfect is enzo en dat MS sukt, terwijl ze het nauwelijks kennen... Enthousiasme he
Verwijderd
Assignment rejected by specialist
Ik hoop niet dat er systeembeheerders zijn die bewust een ongemodificeerde 2.2.10 kernel gaan draaien.Op maandag 05 november 2001 21:11 schreef RG© het volgende:
De kernel van Linux vind ik best wel goed. Je neemt of een goed geteste kernel (2.2.10 ofzo) als je stabiliteit en betrouwbaarheid wilt
Dat iemand expres/bewust 2.2.x draait snap ik, maar neem dan 2.2.19 of 2.2.20.
Verwijderd
wat argumenten zouden wel leuk zijn?Op dinsdag 06 november 2001 10:02 schreef Ulx het volgende:
Ballmer heeft gedeeltelijk gelijk: Niet alleen Linux is een tumor, maar alle unices zijn met pus en etter bedekte gezwellen.
[afbeelding]
en wat is voor jouw dat HET O/s
wel grapig trouwens
Ik bedoelde ook kernel 2.2.20, alleen ik kan niet zo goed typen en die 1 zit zo dicht langs die 2Op dinsdag 06 november 2001 12:06 schreef ACM het volgende:
Ik hoop niet dat er systeembeheerders zijn die bewust een ongemodificeerde 2.2.10 kernel gaan draaien.
Dat iemand expres/bewust 2.2.x draait snap ik, maar neem dan 2.2.19 of 2.2.20.
Ok, als jij dit mag, mag ik dat ook:
Ballmer heeft gedeeltelijk gelijk: Niet alleen Linux is een tumor, maar alle unices zijn met pus en etter bedekte gezwellen.
20 manieren waarop M$ de autoindustrie zou veranderen
20. The radio would be computerized, but you'd need to install 64 Meg of RAM, a new sound card, a game card, a new video driver, a CD drive, and type C:\radio\talk\rush*.* to get it to play.
19. The entire engine wouldn't be in the bay at once, and the car would have to keep stopping and starting to load in the relevant parts.
18. The speedometer would read 70 even though you are only doing 50.
17. You would have to have a full service every 500 miles.
16. Your car would refuse to start with a message "Abort, Retry, Fail?"
15. For some reason the engine controller would need a 1G hard disc and would take 5 minutes to boot up.
14. The steering wheel would be replaced with a mouse and you'd need to memorize the keyboard short-cut for "Brake".
13. A particular model year of car wouldn't be available until after that year- instead of before it.
12. They wouldn't build their own engines but form a cartel with their engine supplier. The latest engine would have 16 cylinders, multi-point fuel injection and 4 turbos, but it would be a side-valve design so you could use Model-T Ford parts on it. There would be an "Engium Pro" with bigger turbos, but it would be slower on most existing roads.
11. The air bag system would say "Are you sure?" before going off.
10. New seats would require everyone to have the same butt size.
9. We would all have to switch to Microsoft Gas.
8. The U.S. government would be forced to rebuild all of the roads for Microsoft cars; they will drive on the old roads, but they run very slowly.
7. The oil, alternator, gas and engine warning lights would be replaced by a single 'General Car Fault' warning light.
6. Sun MotorSystems would make a car that was solar-powered, twice as reliable and five times as fast, but would run on only 5% of the roads.
5. You would be constantly pressured to upgrade your car.
4. You could have only one person in the car at a time, unless you bought a Car95 or CarNT -- but then you would have to buy ten more seats and a new engine.
3. Occasionally, your car would die for NO apparent reason and you would have to restart it. Strangely, you would just accept this as normal.
3a. Occaionally, executing a maneuver would cause your car to stop and fail to restart and you'd have to re-install the engine. For some strange reason, you'd just accept this, too.
2. Every time the lines of the road were repainted, you would have to buy a new car.
1. People would get excited about the new features of the latest Microsoft cars, forgetting that these same features had been available from other car makers for years.
Prima hoor, ik zweer bij de AS/400.Op dinsdag 06 november 2001 16:22 schreef RG© het volgende:
Ok, als jij dit mag, mag ik dat ook:
20 manieren waarop M$ de autoindustrie zou veranderen
20. The radio would be computerized, but you'd need to install 64 Meg of RAM, a new sound card, a game card, a new video driver, a CD drive, and type C:\radio\talk\rush*.* to get it to play.
19. The entire engine wouldn't be in the bay at once, and the car would have to keep stopping and starting to load in the relevant parts.
18. The speedometer would read 70 even though you are only doing 50.
17. You would have to have a full service every 500 miles.
16. Your car would refuse to start with a message "Abort, Retry, Fail?"
15. For some reason the engine controller would need a 1G hard disc and would take 5 minutes to boot up.
14. The steering wheel would be replaced with a mouse and you'd need to memorize the keyboard short-cut for "Brake".
13. A particular model year of car wouldn't be available until after that year- instead of before it.
12. They wouldn't build their own engines but form a cartel with their engine supplier. The latest engine would have 16 cylinders, multi-point fuel injection and 4 turbos, but it would be a side-valve design so you could use Model-T Ford parts on it. There would be an "Engium Pro" with bigger turbos, but it would be slower on most existing roads.
11. The air bag system would say "Are you sure?" before going off.
10. New seats would require everyone to have the same butt size.
9. We would all have to switch to Microsoft Gas.
8. The U.S. government would be forced to rebuild all of the roads for Microsoft cars; they will drive on the old roads, but they run very slowly.
7. The oil, alternator, gas and engine warning lights would be replaced by a single 'General Car Fault' warning light.
6. Sun MotorSystems would make a car that was solar-powered, twice as reliable and five times as fast, but would run on only 5% of the roads.
5. You would be constantly pressured to upgrade your car.
4. You could have only one person in the car at a time, unless you bought a Car95 or CarNT -- but then you would have to buy ten more seats and a new engine.
3. Occasionally, your car would die for NO apparent reason and you would have to restart it. Strangely, you would just accept this as normal.
3a. Occaionally, executing a maneuver would cause your car to stop and fail to restart and you'd have to re-install the engine. For some strange reason, you'd just accept this, too.
2. Every time the lines of the road were repainted, you would have to buy a new car.
1. People would get excited about the new features of the latest Microsoft cars, forgetting that these same features had been available from other car makers for years.
Prima platform is het. Als bijverdienste ben ik RPG programmeur op die bakkenOp dinsdag 06 november 2001 17:03 schreef Ulx het volgende:
Prima hoor, ik zweer bij de AS/400.
Nou, OS/400 verdwijnt voorlopig echt niet. Maar vanaf V5r1 kun je er ook linux naast draaien. Maar dat zal ws geen einde van OS400 betekenen, je kunt er ook een win2k kaart in prikken, en dat werd ook geen einde os400.Op dinsdag 06 november 2001 18:07 schreef RG© het volgende:
[..]
Prima platform is het. Als bijverdienste ben ik RPG programmeur op die bakkenMaar ik denk dat het niet zo heel lang zal duren voordat IBM al die bakkan standaard van Linux zal voorzien.
Verwijderd
Hier maak je toch een denkfout. Linux draait native op die hardware van de AS/400. Windows 2000 dus duidelijk niet. Die draait op een apparte kaart die je erin zet. Beetje onzin is dat, dat doet Sun al jaren. OS/400 zla inderdaad niet zo snel verdwijnen, vanwege de support, maar als ik IBM zie dan merk je toch echt wel dat ze eigenlijk het liefst alles vervangen door Linux. Linux is nog niet voor alles zo geschikt, daarom doen ze dit nu nog niet voor alles. Maar bijvoorbeeld alle grote clusters die ze afleveren draaien er wel al op.Op dinsdag 06 november 2001 20:42 schreef Ulx het volgende:
Nou, OS/400 verdwijnt voorlopig echt niet. Maar vanaf V5r1 kun je er ook linux naast draaien. Maar dat zal ws geen einde van OS400 betekenen, je kunt er ook een win2k kaart in prikken, en dat werd ook geen einde os400.
Daar heb je gelijk inOp maandag 05 november 2001 18:56 schreef Pc123 het volgende:
[..]
Download dan Quake III voor linux draait hier perfect
Ik zal het wat algemener zeggen: "Ik draai alleen nog een pakketje windows voor het overgrote deel van mijn spelletjes".
Niet mee eens, dit is:Op dinsdag 06 november 2001 22:37 schreef RG© het volgende:
[..]
Hier maak je toch een denkfout. Linux draait native op die hardware van de AS/400. Windows 2000 dus duidelijk niet. Die draait op een apparte kaart die je erin zet. Beetje onzin is dat, dat doet Sun al jaren. OS/400 zla inderdaad niet zo snel verdwijnen, vanwege de support, maar als ik IBM zie dan merk je toch echt wel dat ze eigenlijk het liefst alles vervangen door Linux. Linux is nog niet voor alles zo geschikt, daarom doen ze dit nu nog niet voor alles. Maar bijvoorbeeld alle grote clusters die ze afleveren draaien er wel al op.
a) iets wat al sinds 1982 gezegd wordt over de mainframe. En die zijn er ook nog steeds. (de verkoop aan rekenkracht stijgt zelfs.)
b) Klanten willen het niet. Die kunnen namelijk hun personeel gaan omscholen. En hun applicaties gaan ombouwen.
c) IBM wil niet alles vervangen door linux. Ze willen geld verdienen aan linux.
d) Het nut van een opensource OS op een iSeries ontgaat me, aangezien het veel goedkoper is om het op intel te draaien.
e) OS/400 is geen unix. Men heeft gekozen voor de voordelen van dat systeem, en men wil niet ineens gedwongen worden om alsnog een unixkloon te gaan gebruiken.
Mainframes zijn er ook vooral nog omdat je er tegenwoordig Linux op kunt draaien als virtuele server. Dit doen heel veel bedrijven en daardoor was ok IBM verrast. Bijvoorbeeld Telia die gewoon SuSE draaien op een s/390 of hoe die gevallen tegenwoordig ook mogen heten...Op woensdag 07 november 2001 09:35 schreef Ulx het volgende:
Niet mee eens, dit is:
a) iets wat al sinds 1982 gezegd wordt over de mainframe. En die zijn er ook nog steeds. (de verkoop aan rekenkracht stijgt zelfs.)
Das ja en nee. In principe gaat het erom dat nieuwe servers worden geleverd met een nieuw OS. Oude blijven gewoon bestaan, maar zullen langzamerhand verdwijnen. En niet alle applicaties hoeven omgebouwd te worden. Java spul bijvoorebeld niet. Maja RPG gaat niet natuurlijk. En omdat OS/400 geen UNIX is zoals AIX dus wel, is porten ook niet echt te doen.Op woensdag 07 november 2001 09:35 schreef Ulx het volgende:
b) Klanten willen het niet. Die kunnen namelijk hun personeel gaan omscholen. En hun applicaties gaan ombouwen.
Ja en dat doen ze door alles te vervangen door Linux. Het ontwikkelen van OS/400, AIX en OS/2 kost ze bergen geld. Kunnen ze beter Linux nemen en daar dan wat aan meehelpen en dan tegen dikke betaling support bieden. IBM ziet de dollars al aankomen...Op woensdag 07 november 2001 09:35 schreef Ulx het volgende:
c) IBM wil niet alles vervangen door linux. Ze willen geld verdienen aan linux.
Superieure hardware. Een beetje AS/400 is niet zoveel duurder dan een professionele Intel server hoor.Op woensdag 07 november 2001 09:35 schreef Ulx het volgende:
d) Het nut van een opensource OS op een iSeries ontgaat me, aangezien het veel goedkoper is om het op intel te draaien.
Das waar, maar men hoeft niet gedwongen te worden. Door 2 OS'en an te bieden verwacht ik dat OS/400 zal uitserven. Dit gebeurd niet in 2 jaar, maar dat duurt veel langer. Echter voor IBM is het veel voordeliger alles op den duur op Linux te laten draaien. Daarnaast is met Linux ook nog enorm veel meer mogelijk dan met OS/400, hoewel het nut ervan te betwijfelen valt. OS/400 is tenslotte app server en niet een stoere X serverOp woensdag 07 november 2001 09:35 schreef Ulx het volgende:
e) OS/400 is geen unix. Men heeft gekozen voor de voordelen van dat systeem, en men wil niet ineens gedwongen worden om alsnog een unixkloon te gaan gebruiken.
Verwijderd
hij word ervoor betaald om niet beter te (willen) wetenLaat hem lekker, hij weet gewoon niet beter (of wil niet beter weten)
Klopt, maar dat is niet de grootste markt. De markt zal wel wat groter worden, en IMHO zal het ook niet zo vreselijk slecht zijn, maar ook de gewone greenscreens zullen gebruikt blijven worden.Op woensdag 07 november 2001 18:19 schreef RG© het volgende:
[..]
Mainframes zijn er ook vooral nog omdat je er tegenwoordig Linux op kunt draaien als virtuele server. Dit doen heel veel bedrijven en daardoor was ok IBM verrast. Bijvoorbeeld Telia die gewoon SuSE draaien op een s/390 of hoe die gevallen tegenwoordig ook mogen heten...
[..]
Je kunt AIX 4.x appz gewoon draaien op een as/400. Daar heb je PASE voor (OK, de hardware verschilt niet echt veel met een pSeries, dus native zou ook moeten kunnen. Maar IBM doet dat niet. ZOnde. En dom.)Das ja en nee. In principe gaat het erom dat nieuwe servers worden geleverd met een nieuw OS. Oude blijven gewoon bestaan, maar zullen langzamerhand verdwijnen. En niet alle applicaties hoeven omgebouwd te worden. Java spul bijvoorebeld niet. Maja RPG gaat niet natuurlijk. En omdat OS/400 geen UNIX is zoals AIX dus wel, is porten ook niet echt te doen.
[..]
Alles vervangen door linux? LOL. Dat zie ik dus niet gebeuren. Er bestaat ook nog zoiets als een userbase, en die kun je niet ineens dwingen te migreren naar een ander systeem. Zeker niet als het niet de functionaliteit van het oude systeem heeft.Ja en dat doen ze door alles te vervangen door Linux. Het ontwikkelen van OS/400, AIX en OS/2 kost ze bergen geld. Kunnen ze beter Linux nemen en daar dan wat aan meehelpen en dan tegen dikke betaling support bieden. IBM ziet de dollars al aankomen...
[..]
Daar heb je gelijk in, alleen is een intelbak wat flexibeler met z'n hardware.Superieure hardware. Een beetje AS/400 is niet zoveel duurder dan een professionele Intel server hoor.
[..]
Het duurt veel langer dan twee jaar? Ja duh. MS Dos is ook uitgestorven (zeker aan ontwikkelingszijde). S/36 en S/38, VAX/VMS ook. Dat is inherent aan een operating systeem. (alleen unix woekert al honderd jaar voort als een tumor.)Das waar, maar men hoeft niet gedwongen te worden. Door 2 OS'en an te bieden verwacht ik dat OS/400 zal uitserven. Dit gebeurd niet in 2 jaar, maar dat duurt veel langer. Echter voor IBM is het veel voordeliger alles op den duur op Linux te laten draaien. Daarnaast is met Linux ook nog enorm veel meer mogelijk dan met OS/400, hoewel het nut ervan te betwijfelen valt. OS/400 is tenslotte app server en niet een stoere X server
Maar wat is het voordeel van een *nix boven os/400? Weinig.
De tests wijzen uit dat unix minder stabiel is, minder veilig en een lagere performance heeft (op dezelfde hardware.). IBM zal echt niet zo dom zijn om die driekwart miljoen iSeries maar aan de kant te schuiven om het te vervangen door een slechter produkt. En meer mogelijk met linux? Tja. Je hebt meer keuzes uit applicaties, maar of je er ook iets aan hebt? Tucows staat niet vol met allerlei proggies voor de iSeries, geef ik zo toe, maar je kunt alles halen/kopen/gebruiken/maken. Je kunt er alleen nog niet op quaken. Maar goed, zodra er een geForce3 uitkomt op de as/400 is dat probleem ook weg.
Dat is niet zonde en dom, want je kunt nooit native AIX apps op OS/400 draaien. Zul je toch echt de UNIX kernel moeten laden om het native te draaien. Dus je hebt sowieso minstens een compat layer nodig, maar das vrijwel nooit genoeg (behalve dan voor DOS emulatie).Je kunt AIX 4.x appz gewoon draaien op een as/400. Daar heb je PASE voor (OK, de hardware verschilt niet echt veel met een pSeries, dus native zou ook moeten kunnen. Maar IBM doet dat niet. ZOnde. En dom.)
Ik schat dit toch anders in. Natuurlijk is het zo dat ze het systeem nooit zomaar zullen dumpen, maar ik verwacht wel dat deze machines op den duur ook overgaan op Linux. Hoewel andere servers (die nu onder AIX draaien) dit eerder zullen doen denk ik, omdat ze dezelfde API hebben (POSIX)Alles vervangen door linux? LOL. Dat zie ik dus niet gebeuren. Er bestaat ook nog zoiets als een userbase, en die kun je niet ineens dwingen te migreren naar een ander systeem. Zeker niet als het niet de functionaliteit van het oude systeem heeft.
Waarom zou een UNIX een lagere performance leveren en onveiligger zijn? Welke UNIX is hier getest? Blijkbaar is UNIX zo'n goed systeem dat het nog steeds bestaat. Vrijwel alle concurrenten hebben het tot nu toe af moeten leggen. En nu is het nog steeds heer en meester op zware servers.Het duurt veel langer dan twee jaar? Ja duh. MS Dos is ook uitgestorven (zeker aan ontwikkelingszijde). S/36 en S/38, VAX/VMS ook. Dat is inherent aan een operating systeem. (alleen unix woekert al honderd jaar voort als een tumor.)
Maar wat is het voordeel van een *nix boven os/400? Weinig.
De tests wijzen uit dat unix minder stabiel is, minder veilig en een lagere performance heeft (op dezelfde hardware.). IBM zal echt niet zo dom zijn om die driekwart miljoen iSeries maar aan de kant te schuiven om het te vervangen door een slechter produkt. En meer mogelijk met linux? Tja. Je hebt meer keuzes uit applicaties, maar of je er ook iets aan hebt? Tucows staat niet vol met allerlei proggies voor de iSeries, geef ik zo toe, maar je kunt alles halen/kopen/gebruiken/maken. Je kunt er alleen nog niet op quaken. Maar goed, zodra er een geForce3 uitkomt op de as/400 is dat probleem ook weg.
Ik denk dat IBM ook op de iSeries Linux zla gaan promoten (sterker nog dat doen ze al). De voordelen zijn evident: een hele rits applicaties. Ik noem maar iets als Apache, ProFTPD, Samba of elke willekeurige database.
UNIX een kwankergezwel noemen vind ik onzin en bovendien diep triest. Dat is IMHO gewoon geblaat van iemand die er nog niet/weinig mee gewerkt heeft of in een of andere duffe marketingstatistiek afleest dat OS/400 alles is en dat daarom automatisch UNIX maar zuigt...
Verwijderd
Natuurlijk kan dat wel, technisch is het gewoon mogelijk. Als je via LPAR een iSeries partitioneert om enkele operating systems naast elkaar te draaien (zoals linux naast os/400) kun je dat ook regelen voor AIX. IBM doet dat niet omdat ze dan net zo goed de pSeries (RS6000) kunnen afschaffen.Op vrijdag 09 november 2001 01:33 schreef RG© het volgende:
[..]
Dat is niet zonde en dom, want je kunt nooit native AIX apps op OS/400 draaien. Zul je toch echt de UNIX kernel moeten laden om het native te draaien. Dus je hebt sowieso minstens een compat layer nodig, maar das vrijwel nooit genoeg (behalve dan voor DOS emulatie).
[..]
Time will tell. Ik denk het niet.Ik schat dit toch anders in. Natuurlijk is het zo dat ze het systeem nooit zomaar zullen dumpen, maar ik verwacht wel dat deze machines op den duur ook overgaan op Linux. Hoewel andere servers (die nu onder AIX draaien) dit eerder zullen doen denk ik, omdat ze dezelfde API hebben (POSIX)
[..]
Apache is uiteraard ook beschikbaar voor OS/400, Samba ken ik niet (is toch een PDC emalatie voor *nix?) Ook daar is een vergelijkbare oplossing voor. (Je kunt een netware server ook laten denken dat een ISeries een novelldoos is.). True, wat betreft de database zit je op OS/400 vast aan DB2, aangezien die gewoon out of te box meekomt. Nadeel? Ik weet het niet. Ik hoor weinig klachten over db2.Waarom zou een UNIX een lagere performance leveren en onveiligger zijn? Welke UNIX is hier getest? Blijkbaar is UNIX zo'n goed systeem dat het nog steeds bestaat. Vrijwel alle concurrenten hebben het tot nu toe af moeten leggen. En nu is het nog steeds heer en meester op zware servers.
Ik denk dat IBM ook op de iSeries Linux zla gaan promoten (sterker nog dat doen ze al). De voordelen zijn evident: een hele rits applicaties. Ik noem maar iets als Apache, ProFTPD, Samba of elke willekeurige database.
En veiliger? Unix heeft een totaal andere architectuur. De ACL/object based security van os/400 is gewoon beter.
http://www-1.ibm.com/servers/eserver/iseries/conslt/pdf/idctco.pdfUNIX een kwankergezwel noemen vind ik onzin en bovendien diep triest. Dat is IMHO gewoon geblaat van iemand die er nog niet/weinig mee gewerkt heeft of in een of andere duffe marketingstatistiek afleest dat OS/400 alles is en dat daarom automatisch UNIX maar zuigt...
De TCO van de iSeries vergeleken met Unix en Intelbased oplossingen. In kleine en grote bedrijven, onderzocht door IDC. Intel is het duurst, daarna Unix. AS/400 is het goedkoopst.
Dit topic is gesloten.
![]()