Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?

Pagina: 1 ... 131 132 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• AJPH
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 26-03 16:30
Geen matches
Hallo, iemand bekent met/ ervaring met de waterontharders van just soft uit zeewolde? Prijsstelling lijkt goed, maar ik vind nihil achtergrondinfo over bedrijf (handelsnaam just clima) en product (merk, waar geproduceerd, door wie etc)

Dank vast!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:05
Geen matches
Evo X schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 12:48:
[...]

Hardop denkend:
Gaat dit niet om het 'CV' water ipv alleen het warme water uit de kraan?
Dit vul je niet regelmatig bij dus op het moment dat het wel zou moeten neem je 'even' hard water af door de ingebouwde bypass of externe bypass vd ontharder te gebruiken?
Veel waterontharders (zoals mijn Aqmos BMX) hebben achterop twee kraantjes waarmee je zo'n bypass al hebt.
Interessant. Want als je natuurlijk een losse bypass gaat maken voor je warme tapwater (dat uit de warmtepomp komt), is alleen je koude water nog onthard. Op dat moment vraag ik me af of een ontharder überhaupt nog nuttig is.

omniscale.nl

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 04-04 21:59
Geen matches
posttoast schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 13:54:
[...]

Interessant. Want als je natuurlijk een losse bypass gaat maken voor je warme tapwater (dat uit de warmtepomp komt), is alleen je koude water nog onthard. Op dat moment vraag ik me af of een ontharder überhaupt nog nuttig is.
Je warme water van je warmtepomp gaat niet door je warmtepomp. Die gaat door je SWW vat, waar het gescheiden is van de warmte kring uit de warmtepomp.

Die mag je dus sowieso achter de ontharder.
Ik heb de buitenkranen direct vanaf de watermeter en de rest van het huis via een technische ruimte voor een (toekomstige) ontharder. Het bij vullen kan dan bijvoorbeeld via de buitenkraan. (wat haast nooit hoeft, mijn vorige huis had ik 8 jaar de CV, nooit de verwarming hoeven bijvullen)

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:05
Geen matches
Kodess schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 13:59:
[...]

Je warme water van je warmtepomp gaat niet door je warmtepomp. Die gaat door je SWW vat, waar het gescheiden is van de warmte kring uit de warmtepomp.

Die mag je dus sowieso achter de ontharder.
Ik heb de buitenkranen direct vanaf de watermeter en de rest van het huis via een technische ruimte voor een (toekomstige) ontharder. Het bij vullen kan dan bijvoorbeeld via de buitenkraan. (wat haast nooit hoeft, mijn vorige huis had ik 8 jaar de CV, nooit de verwarming hoeven bijvullen)
OK, dus eigenlijk niet zoveel aan de hand? Als je het CV/vloerverwarmingscircuit moet vullen, zet je gewoon even de bypass uit (in mijn geval bij de LESS even beide kraantjes dichtdraaien)?

omniscale.nl

• Kodess
Geen matches
posttoast schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 14:08:
[...]

OK, dus eigenlijk niet zoveel aan de hand? Als je het CV/vloerverwarmingscircuit moet vullen, zet je gewoon even de bypass uit (in mijn geval bij de LESS even beide kraantjes dichtdraaien)?
inderdaad. Maar goed, stel je moet bijvullen eens in de 8 jaar. Dan wordt de hardheid van je CV water niet opeens onder de 3. Dus na 16 jaar is je hardheid misschien te laag.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• cybermaus
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 27-03 07:56
Geen matches
Aquaman schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 18:06:
Ik heb hier diverse onderdelen en stukken van leidingen liggen die totaal verkalkt zijn.
Bijzondere foto. I probeer de schaal in te schatten, is dit een normaal 15mm koperen pijpje, of een andere maat. Het ziet er niet echt als koper uit. Hoe oud denk je dat deze installatie was?

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Geen matches
AQMOS schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 11:20:
Als er nog meer mensen zijn die de FLEX-10/15 met Clack kop willen testen, dan ontvang ik graag je adresgegevens, telefoonnummer en e-mail.

@AUijtdehaag wil jij een upflow variant testen?
Ja, maar ik kan hem eventueel zelf ook wel upflow maken met een V3011-01
Een flex-10 met ws1 zou ik willen aanschaffen

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-03-2026 08:22 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Aquaman
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 04-04 11:40
Geen matches
cybermaus schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 07:56:
[...]

Bijzondere foto. I probeer de schaal in te schatten, is dit een normaal 15mm koperen pijpje, of een andere maat. Het ziet er niet echt als koper uit. Hoe oud denk je dat deze installatie was?
Beste @cybermaus ,

Dit stukje gegalvaniseerde buis is diameter 1 duim en komt uit een stoomoven installatie die ik ooit (+30 jaar geleden) heb afgebroken.

Met vriendelijke groeten
Aquaman

• mxmemx
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 04-04 14:42
Geen matches
AQMOS schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 11:20:
Als er nog meer mensen zijn die de FLEX-10/15 met Clack kop willen testen, dan ontvang ik graag je adresgegevens, telefoonnummer en e-mail.

@AUijtdehaag wil jij een upflow variant testen?
Welk ventiel zit er normaal op de flex dan? Ik dacht juist dat elke FLEX een clack ventiel kreeg? (alleen dat de diamond versie onzeker was?)

• AUijtdehaag
  • Niet online
Geen matches
@mxmemx
Staat toch gewoon op de website?
BNT-1650

De diamond met Clack WS1DV die op de LESS ook zit is vervallen, in de plaats daarvoor komt er (waarschijnlijk) een versie met een CLACK WS1CI

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-03-2026 12:22 ]

• Kodess
Geen matches
AUijtdehaag schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 12:19:
@mxmemx
Staat toch gewoon op de website?
BNT-1650

De diamond met Clack WS1DV die op de LESS ook zit is vervallen, in de plaats daarvoor komt er (waarschijnlijk) een versie met een CLACK WS1cs
Dan is de Flex met Clack bijna een CM(X) die de WS1C1 heeft. Alleen dan met een mooier uiterlijk en een minder grote zoutbak

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• AUijtdehaag
  • Niet online
Geen matches
@Kodess
Klopt.
Alleen de BNT-1650 is met de bypass kraan iets compacter van achter.
De standaard clack bypass maakt hem een stuk langer vanachter.
Exacte maten heb ik even niet, maar ik heb hier een WS1CI liggen met bypass (maar andere plannen vandaag op mijn vrije dag ;-) )

• Voggy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Geen matches
Is er ergens een overzicht waar een vergelijking staat tussen de verschillende aqmos modellen? Op de website zie ik 111 waterontharders.

• Kodess
Geen matches
Voggy schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 12:27:
Is er ergens een overzicht waar een vergelijking staat tussen de verschillende aqmos modellen? Op de website zie ik 111 waterontharders.
Filter op capaciteit en vink dan 4000 en 4800 liter aan. Dan heb je ongeveer van elk type 1.
Je hebt
R2D2
BM
BMX
CM
CMX
Flex

Dan ben je zo goed als rond.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• lanticster
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:08
Geen matches
Sinds 4-5 maand was ik tevreden van 0dH water. Gisteren toch wat resthardheid ingesteld. De dweilrobot narwal ultra z, met water exchange unit, gaf problemen. Error 3001. Was sinds maandje ook overgegaan naar universeel zeepmiddel. Ook low foam. Ik vermoed dat de level probes niet correct werkten. Bij het wegpompen van vuil water. Was gelijk weg met de ontkalker in bypass. Blijft weg met 2dh resthardheid. Ik bekijk het nog even zo. Dan zien of het nog lager kan.

• mxmemx
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 04-04 14:42
Geen matches
lanticster schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 13:28:
Sinds 4-5 maand was ik tevreden van 0dH water. Gisteren toch wat resthardheid ingesteld. De dweilrobot narwal ultra z, met water exchange unit, gaf problemen. Error 3001. Was sinds maandje ook overgegaan naar universeel zeepmiddel. Ook low foam. Ik vermoed dat de level probes niet correct werkten. Bij het wegpompen van vuil water. Was gelijk weg met de ontkalker in bypass. Blijft weg met 2dh resthardheid. Ik bekijk het nog even zo. Dan zien of het nog lager kan.
Niet over nagedacht, ik heb zelf een robotstofzuiger/dweil, maar is zacht water slecht voor dit soort apparatuur?

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:25
Geen matches
mxmemx schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 14:26:
[...]

Niet over nagedacht, ik heb zelf een robotstofzuiger/dweil, maar is zacht water slecht voor dit soort apparatuur?
Hier geen issues. Zou ook niet weten wat een gebrek aan kalk voor problemen zal geven bij een robotstofzuiger met dweilfunctie. Is allemaal plastic en dat wordt echt niet aangetast door water zonder hardheid.

• lanticster
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:08
Geen matches
Nee, er gaat niets kapot.
Ik vermoed dat,
Of door iets teveel schuim vorming. (Originele zeep was beter hierin)
Of het effect van het zachte water op level probes.
De cyclus van het ding ontregeld raakt.
In dit narwal geval ook wat misleidend, want er zijn posts dat recente firmware de water exchange niet langer ondersteund in Europa.
Maar, met wat rest hardheid is alles terug ok.

• Calypso
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-04 08:19
Geen matches
Kodess schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 12:24:
[...]

Dan is de Flex met Clack bijna een CM(X) die de WS1C1 heeft. Alleen dan met een mooier uiterlijk en een minder grote zoutbak
En een grotere harscylinder (FLEX-10 vergelijkend met CMX-32)

Maar goed, als je de vergelijking maakt tussen een FLEX-10 met Clack WS1C1, waarom maak je dan dezelfde opmerking niet over de BMX-32 met de standaard FLEX-10 met BNT?

• Robbie-1
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13:18
Geen matches
Ik ga eindelijk mijn AQmos CMX installeren.
De installatievideo geeft aan, dat ik bij het instellen een aantal stappen kan overslaan.
De handleiding op de site geeft aan:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
7. Inbedrijfstelling
Vul de zoutbak met ongeveer 15 liter water (1/3e vol). Voeg nog geen zout toe.
Controleer de pekelaanzuigleiding op een goede pasvorm.
Sluit het systeem aan op het lichtnet. Het LCD-scherm toont de tijd en resterende capaciteit.
Voer een handmatige regeneratie uit om het systeem te testen.
Volg de stappen op de regelklep (Backwash, Brine, Rinse, Refill). Controleer tijdens elke stap op lekken en correcte werking.
Vul na de regeneratie het zoutreservoir met onthardingszout.[/quote]
[quote]
Wat is het beste?
Video geeft aan dat je alleen zout moet vullen, geen water. en dat ik stappen kan overslaan.
Verder zie ik ook een overloop op mijn zoutvat. Het geheel staat in de kelder, mijn afvoer zit 1 meter hoger. voor het spoelen van de ontharder gaat dat wel lukken, maar niet voor de overloop op het zoutvat.
Ik neem aan dat deze overloop een "noodmaatregel" is ? waar sluit je dat op aan? bakje achter het vat?

[ Voor 16% gewijzigd door Robbie-1 op 28-03-2026 21:32 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
Geen matches
@Robbie-1
Vertrouwen is goed, controleren is beter.

Vanuit een installateur oogpunt controleer je eerst of alles goed werkt.
Voeg nog geen zout toe want dat kan verstorend werken als je het proces niet begrijpt. Ook zie je dan niet goed hoeveel water erin komt tijdens fill.
Iedere stap even laten lopen, maar je hoeft brine niet volledig af te wachten.
Uiteindelijk de laatste stap zal er met water gevuld worden.
Wil je de vlotter testen (en overloop) stap dan nog eens door naar de laatste stap met nog water erin. Dan blokkeert de vlotter bij maximaal water en heb je de overloop getest.
Ik heb hem hier niet aangesloten.

De harsfles is niet verzadigd.
Wanneer je zout toevoegd maakt voor inbedrijfstelling dus niet uit.
Wel zo fijn dat het hars al eens gespoeld is, door de regeneratiestappen met name rinse waar het hars weer samendrukt en hij gereed is voor gebruik.

[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-03-2026 07:22 ]

• Aquaman
Geen matches
Beste @Robbie-1 ,

Bij een opstart na installatie is het best om nog geen zout te vullen zodat je de diverse cyclussen (4) zonder problemen kan nakijken.
De eerste stap, tegenspoeling, laatje best lang genoeg doorlopen, aangezien de droge harsen soms wel eens een verkleuring van het water kunnen meebrengen.
Van zodra je helder water door de afvoer ziet stromen, kun je naar de volgende cyclussen doorgaan.
De tweede cyclus, bezouten, kan jen overslaan aangezien er nog geen pekel is.
De derde cyclus, snelspoelen, is belangrijk doordat deze stap de harsen op hun plaats brengt.
De vierde en laatste stap, zoutbakvulling, laat je volledig doorlopen want dit bepaalt hoeveel pekel er zal aangemaakt worden.

Met vriendelijke groeten,
Aquaman

• Robbie-1
Geen matches
Goede tips, bedankt.
Ik zag det het stangetje van de vlotter onderin los zat, die heb ik even vastgeklikt.
Verder zie ik dat de vlotter best wel scheef in de huls zit. zodra ik het slangetje aansluit, komt volgens mij de vlotter tegen de witte moer van de overloop.
Mijn gevoel zegt, dat ik even het stangetje bovenin met een tie wrap vast moet zetten, twee kleine gaatjes boren en bandje erdoor. dat kan geen kwaad toch?
Ze komen bij ons binnenkort een warmtepomp met boiler installeren, ik neig ernaar om het systeem te vullen met mijn nieuwe ontharde water. :-)
Maar tijdens het installeren van de leidingen zal de ontharder en zoutvat even aan de kant moeten. Geen probleem toch, om deze op dat moment even te ontkoppelen? Of beter wachten tot alles geïnstalleerd is, voordat ik de ontharder in werking zet?

• AQMOS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 02-04 18:29

AQMOS

Bedrijfsaccount AQMOS Waterbehandeling B.V.
Geen matches

FLEX + Clack test Tweakeraars (Inschrijvingen gesloten)

Beste mensen,

wat ongelooflijk veel animo voor de test, geweldig! Dankjewel!
Ik heb een link gestuurd naar jullie inbox met een Google formulier. Zo heb ik de gegevens bij elkaar en ik zal jullie uitnodigen voor een Whatsapp groep waar ik meer duidelijkheid verschaf.

Door het vele animo en Tweakeraars met Home Assistants e.d., gaan we er gelijk werk van maken om het model te perfectioneren. We gaan niet alleen zoutverbruik testen, maar ook waterverbruik optimaliseren.

Je krijgt een specifieke test toegewezen. Dit kan een standaard installatie zijn of een waterontharder met andere onderdelen die ingericht zijn op zoutbesparing. (Geen zorgen, na de testperiode kan de waterontharder omgebouwd worden indien van toepassing)

Mocht je geen home assistant spullen hebben, dan adviseer ik om in ieder geval het volgende in huis te halen: Homewizard Water meter

Dus vul het formulier in wat je hebt ontvangen en dan kunnen wij snel aan de slag!
Kan ik de FLEX-10 Diamond en FLEX-15 Diamond al bestellen?
Ja. Maar deze komen met het regelventiel WS1CI in plaats van de variant met keramische schijven. Beiden hebben zijn voordelen, maar de WS1CI is jaar en dag betrouwbaar en onze nummer 1 keuze voor elke zakelijke toepassing.

(We houden de naam Diamond aan, ondanks het andere Clack ventiel)

Mail info@aqmos.nl met je adresgegevens en het model wat je wilt bestellen, dan wordt er handmatig een offerte voor je gemaakt.
Wordt mijn waterontharder omgebouwd/verbeterd wanneer de testresultaten bekend zijn?
De testresultaten komen publiekelijk op Tweakers. Wanneer hier een advies uit komt, dan kan je de instellingen zelf wijzigen.

Indien hier een advies uit komt waar je fysieke onderdelen voor nodig hebt, dan zullen wij een set gaan aanbieden voor aantrekkelijke prijs. Wanneer je het niet zelf kan uitvoeren, kan een monteur van ons het uitvoeren voor €119,- exclusief materiaal.

Voel je vrij om vragen te stellen en dankjewel!

[ Voor 0% gewijzigd door AQMOS op 30-03-2026 17:44 . Reden: spelfout ]

• Binky11
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 04-04 17:25
Geen matches
@AQMOS Nu ben ik in de markt voor een waterontharder.

De Flex-15 zou aan mijn eisen voldoen, maar ik kan beter even wachten begrijp ik?

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:01

MasterL

Moderator Internet & Netwerken
Geen matches
Ik heb half januari een Aqmos BMX48 laten installeren en het werd dan
vandaag tijd om eens wat onderhoud te doen. Er zat nog een klein laagje zouttabletten in het reservoir dus mijn eerste plan was om het water inc "oude" zout eruit te gooien, het reservoir schoon te maken, harsreiniger en "nieuw" zout toe te voegen en klaar ermee.

Echter kwam ik er snel achter dat het eruit gieten van het water/zout een beetje irritant zou zijn aangezien er een opstaande rand in het reservoir zit. Aangezien ik niet zoveel aangekoekt zout zag en ik van nature lui ben dacht ik ach laat ik gewoon de harsreiniger en zout in het reservoir gooien "as is" maar al snel begon het water niveau te stijgen tot het niveau van de slangaansluiting waar het water dus uit begon te lekken.
Ik zie verder ook helemaal geen overloop en de slangaansluiting is dus niet waterdicht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wAttKSPBpnylCZ1eJ6DTqHGuKrw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/zAMEnkdR3n3BSKInF4oem7xD.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OBqAIiIQNDLnHW42TogPTdp1siA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/S3yGRPZfH9TVB7j29ImHBpHv.png?f=user_large

Dus mijn vragen:

1: Wat is de goede/beste manier om dit bij te vullen zonder dat ik de vloer daarna moet dweilen?
2: Klopt het dat de slangaansluiting niet waterdicht is/hoort te zijn?

Overigens ging de handmatige regeneratie gewoon goed, ik zie nu geen water meer in het reservoir in ieder geval niet boven het zoutniveau. Ik zal wel iets fout doen is ook mijn eerste ontharder. Verder tevreden over de installatie en werking van de ontharder alleen dit voelt een beetje contra intuïtief/onhandig.

• Aquaman
Geen matches
Beste @MasterL,

Waarom zou je het resterende zout uit je installatie willen verwijderen? Dat is puur verlies toch?
Wat betreft het toevoegen van harsreiniger: welke hoeveelheid heb je in het zoutreservoir gedaan? Heb je de aanbevolen hoeveelheid gebruikt, 10-20ml per liter hars?
Normaal is de 'connectie van de pekelleiding op de vlotter' wel waterdicht doch de doorvoer in de wand van de zoutbak is groter dan die connectie waardoor dit natuurlijk niet waterdicht is.
Is er echt geen slangpilaar met knie (als overlooppunt) gemonteerd op de zoutbak waar normaal een flexibele slang naar een lager gelegen afvoerpunt kan aangesloten worden?
Op de foto van het toestel op de website staat dit nochtans wel gemonteerd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hERtRY2nxdmWDlNfj277Po6jwmc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/AH6GgUO9OVibXRiMs0MwWTGw.png?f=user_large

Met vriendelijke groeten,
Aquaman

• Dezjay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 12:10
Geen matches
Binky11 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 14:49:
@AQMOS Nu ben ik in de markt voor een waterontharder.

De Flex-15 zou aan mijn eisen voldoen, maar ik kan beter even wachten begrijp ik?
Hier het zelfde, mn ontharder heeft een 8 maanden lang staan te spoelen naar de overloop 🫣 Ik zie iets over homeassistant, waar vind ik meer info? Ik wil graag bovenstaande voorkomen, alleen heb ik een watermeter waar de homewizard watermeter niet op kan. Dus ik zoek een "slimme" ontharder

[ Voor 4% gewijzigd door Dezjay op 04-04-2026 17:33 ]

• Robbie-1
Geen matches
Ik heb mijn cmx 48 in bedrijf.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M-dj9oNdBINNDwcavti8Vf_kPb4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UtwQ6OoCKtOmxclV9Qnf2D3D.jpg?f=fotoalbum_large
Nu lijkt de locatie van de drukverhoger toch problemen te geven, als ik met het stelschroefje in het montageblok, iets extra hardheid wil toevoegen. De pomp blijft doorlopen. Lijkt erop, dat er een "loop" ontstaat, en de pomp zich zelf draaiende houdt.
Ik heb het stelschroefje nu iets verder dicht gedraaid, nu werkt het goed, maar bij de 1e druppel testvloeistof, blijft het water doorzichtig. Na de tweede druppel licht groen.
is hiermee de hardheid nu DN 2 ? dat is eigenlijk mijn doel.
Is er nog een andere manier om de uitgangs hardheid in te stellen in de ontharder zelf? Bij ons is het water rond de DN 10, dat heb ik ook in de Clack ingesteld.
Wat gebeurt er als ik in de Clack b.v. 6 instel? hij hoeft dan minder werk te verrichten, of werkt dat niet zo?
Graag jullie advies.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Geen matches
@Robbie-1
Eigenlijk wel logisch die loop, je maakt een hogere druk met de pomp die weer aangezogen wordt door de bypass in het block, omdat voor de bypass weer een lagere druk heerst. Er zit geen terugslagklep in het montageblok.
Je had de opvoerpomp voor het montage blok kunnen zetten, alhoewel dan de bypass ook wel oncontroleerbaar wordt met de hogere druk.

Je kan wellicht op de zijkant van de clack besturing kijken of je daar ook een stelschroefje ziet voor een bypass hardheid..

De DN (het is dH) lager instellen in de clack resulteert enkel naar een hogere capaciteits instelling/berekening (meer liters ontharden) dus dat is geen verbetering.
Afhankelijk van hoeveel ml je in het buisje doet, heb je bij 5 ml, 1 dH per druppel.
Dus 2 druppels groen is 2 dH bij 5 ml. Bij 10 ml en 2 druppels is dat 1 dH

[ Voor 21% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-04-2026 12:14 ]

Pagina: 1 ... 131 132 Laatste

Let op:
Aan alle behulpzame nieuwe users-met-dubbele-agenda:
https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ en dan vooral 4.8.