Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?

Pagina: 1 ... 129 130 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• AQMOS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 07-03 12:12

AQMOS

Bedrijfsaccount AQMOS Waterbehandeling B.V.
Geen matches
QuestionMarc schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 14:59:
Even wat ervaringen delen met de LESS-15 die ik hier 10 dagen geleden (zelf) heb geinstalleerd.

Het aansluiten was op zich niet zo moeilijk. Wel kwam ik er (gelukkig net voor de installatie) achter dat mijn aanvoerleiding 14mm was, dat werd dus solderen.
De eigenlijk in gebruik name vind ik slecht gedocumenteerd. Er zat ook geen installatie handleiding in de doos ofzo, daar mag wat mij betreft wel aandacht aan geschonken worden.

Helaas bleek na een paar dagen dat één van de flexibele leidingen lekte, daar wordt nog een vervangend exemplaar voor gestuurd.

Ook is niet goed aangegeven waar je de overloop van de bak op moet aansluiten, want mijn afvoer zit 20 cm hoger dan het apparaat, dat gaat dus niet werken. Je kunt hem in een emmer laten overlopen, maar stel dat hij in storing gaat, hoeveel water komt daar dan uit?
Als de bak vol water staat en je dan zout bijvult, dan loopt die overloop over, en dat is zeer zout water, dus geeft aardig wat vlekken overal.
Het water is wel zacht nu, dus wat dat betreft geen klagen. Een stukje goede documentatie had veel van mijn vragen en ervaringen kunnen wegnemen.
Met documentatie zijn wij bezig. Dat was gebrekkig vanuit de leverancier uit, dus dat moeten wij aanpassen.

De overloop kan je aansluiten, maar er zitten al meerdere beveiligingen in tegen overstromen.
Mocht het overstromen, dan heb je het over 5 liter water ongeveer. Meestal raad ik aan om een slangetje naar de kruipruimte te laten lopen, maar zelf sluit ik het geeneens aan.

Bedankt voor het delen van je ervaring! Wanneer wij een nieuwe handleiding hebben, dan plaatsen wij dit bij het product op onze website.

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 04:50
Geen matches
AUijtdehaag schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 17:58:
Zoek eens op 14 mm koperen leiding jongens (en meisjes)
Ja, gedaan, maar het lijkt toch niet echt gemeengoed. Vandaar mijn vraag / opmerking dat het een vreemde maat is (voor mij als hobbyist)

• QuestionMarc
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 06-03 14:10
Geen matches
gjcvro schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 19:21:
[...]

Ja, gedaan, maar het lijkt toch niet echt gemeengoed. Vandaar mijn vraag / opmerking dat het een vreemde maat is (voor mij als hobbyist)
Vroeger, en mijn huis is uit 1953, was de leiding vanaf de watermeter 14mm. Dat is echt een rotmaat, want er zijn geen knelkoppelingen meer die daarop passen, die zijn allemaal 15mm. De enige optie is dan dus een 14-15mm busje erop solderen zodat je naar 15mm kunt.

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Geen matches
@Aquaman welk merk ontharder gebruik jij eigenlijk? en waarom?

• Aquaman
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 07-03 07:44
Geen matches
@Farabi,
Ik heb in de 35 jaar dat ik met waterontharders bezig ben al diverse types in werking gehad, temeer daar ik vooral zelf wilde uittestten welk systeem wat precies deed.
Ik heb daarvoor dan ook een testbank staan om toestellen te testen.
De diverse modellen die ik al in werking heb gehad in mijn huishouden, gaat van de klassieke modellen met een Fleck 5600-klep, van de Eco tot de SXT-versie, de Autotrol-klep, de Erie-klep (vaak verkocht via Van Marcke) tot de Clack-klep van zodra deze in de handel verkrijgbaar was.
Tussenin heb ik ook al een paar diverse 'stroomloze' toestellen uitgeprobeerd, en ook dat type met een sensor erop (weet niet of die in Nederland verkocht wordt)
Momenteel staat een toestel met een Clack-besturing in werking en ik zal waarschijnlijk binnenkort de Clack-DV-klep wel eens uitproberen.
Ik wijzig namelijk wel eens van type toestel, maar zorg wel dat mijn vrouw zeker over zacht water blijft beschikken. :*)

Met vriendelijke groeten,
Aquaman

[ Voor 8% gewijzigd door Aquaman op 28-02-2026 15:53 ]

• Farabi
  • Niet online
Geen matches
wat is een DV-klep?

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Geen matches
@Farabi disc valve
Volgens mij heb je er daar een van.

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-02-2026 21:28 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• creon
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 06-03 17:33
Geen matches
Nu wil ik mijn nieuwe waterontharder aan gaan sluiten
Alleen ik heb maar beperkt ruimte voor de koppeling naar de waterleiding
Daarom zou ik graag direct aan de watermeter een t-stuk plaatsen
Alleen dat zou dan een t-stuk moeten zijn met aan 1 zijde wartelend?
Volgens mij is tegen de watermeter een vlak richting
Of is hier een andere oplossing voor waar ik nog niet aan gedacht heb

• AUijtdehaag
  • Niet online
Geen matches
@creon Die watermeter heeft inderdaad een vlakke pakking nodig
https://www.warmteservice...ermeterkoppeling/p/L26460
(controleer even of het 1" is en vergeet de vlakke pakking niet)

Alternatief is 3/4
https://www.warmteservice...g-sok-met-wartel/p/L12415

Vervolgens zou je een t-stuk kunnen persen met een stukje koperen leiding erin om zo kort mogelijk uit te komen, maar vaak zit de beugel in de weg.
https://www.heima24.de/ro.../pressfittings/t-stuecke/

[ Voor 45% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-02-2026 21:32 ]

• creon
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 06-03 17:33
Geen matches
AUijtdehaag schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 21:26:
@creon Die watermeter heeft inderdaad een vlakke pakking nodig
https://www.warmteservice...ermeterkoppeling/p/L26460
(controleer even of het 1" is en vergeet de vlakke pakking niet)

Alternatief is 3/4
https://www.warmteservice...g-sok-met-wartel/p/L12415

Vervolgens zou je een t-stuk kunnen persen met een stukje koperen leiding erin om zo kort mogelijk uit te komen, maar vaak zit de beugel in de weg.
https://www.heima24.de/ro.../pressfittings/t-stuecke/
Bedankt
Nu ik (dankzij jouw idee) zit te denken zou ik een pompkoppeling nodig hebben
Pompkoppeling - T-stuk - kogelkraan - T-stuk - knel 15 - oude leiding

Nogmaals bedankt voor het nieuwe inzicht

• AUijtdehaag
  • Niet online
Geen matches
@creon Zorg dat het wel geschikt is voor drinkwater.

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Geen matches
Mijn installatie lijkt te lekken.. of is dit normaal (condens?). Is in de kelder.

Afbeeldingslocatie: https://upload.bmwaddict.nl/images/2026/03/01/WhatsApp-Image-2026-03-01-at-10.11.16-2.th.jpeg

Mijn V&A

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 04:50
Geen matches
Workaholic schreef op zondag 1 maart 2026 @ 11:08:
Mijn installatie lijkt te lekken.. of is dit normaal (condens?). Is in de kelder.

[Afbeelding]
Moeilijk te zien, maar is het niet gewoon condens?

• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Koning Review '23, '24 en '25!

Geen matches
@Workaholic Lijkt gewoon condens. Ik weet niet hoe de luchtvochtigheid in die ruimte is (ik verwacht vrij hoog?) en de temperatuur? (Ik vermoed, gezien de condensvorming, dat het wel warm(er) is in de kelder. Door het koude leidingwater wat er door de harscilinder stroomt koelt deze af, alwaar het vocht in de lucht kan condenseren op de buitenzijde.
Hoeveel kwaad het kan, durf ik niet te zeggen, maar ik kan me goed inbeelden dat dit wel schimmelgevoelig kan zijn/worden.

Mijn reviews al gezien?

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 05-03 10:51

icecreamfarmer

en het is

Geen matches
Ik heb een aqmos less 15 woon alleen en heb geforceerde ontharding staan op 14 dagen. Is het nog veilig omdat te rekken?

Waterverbruik is ca 2m3 per week.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

• AUijtdehaag
  • Niet online
Geen matches
@icecreamfarmer
Ik zou het lekker zo laten.
En heb dezelfde situatie

• AQMOS

AQMOS

Geen matches
Aquaman schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 15:53:
@Farabi,
Ik heb in de 35 jaar dat ik met waterontharders bezig ben al diverse types in werking gehad, temeer daar ik vooral zelf wilde uittestten welk systeem wat precies deed.
Ik heb daarvoor dan ook een testbank staan om toestellen te testen.
De diverse modellen die ik al in werking heb gehad in mijn huishouden, gaat van de klassieke modellen met een Fleck 5600-klep, van de Eco tot de SXT-versie, de Autotrol-klep, de Erie-klep (vaak verkocht via Van Marcke) tot de Clack-klep van zodra deze in de handel verkrijgbaar was.
Tussenin heb ik ook al een paar diverse 'stroomloze' toestellen uitgeprobeerd, en ook dat type met een sensor erop (weet niet of die in Nederland verkocht wordt)
Momenteel staat een toestel met een Clack-besturing in werking en ik zal waarschijnlijk binnenkort de Clack-DV-klep wel eens uitproberen.
Ik wijzig namelijk wel eens van type toestel, maar zorg wel dat mijn vrouw zeker over zacht water blijft beschikken. :*)

Aquaman
Mocht je een WS1DV willen kopen voor een klein prijsje die hier gebruikt wordt voor wat testjes (met drinkwater), dan kan je me een berichtje sturen!

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:23
Geen matches
AUijtdehaag schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 22:22:
@icecreamfarmer
Ik zou het lekker zo laten.
En heb dezelfde situatie
Ik heb mijn less15 nu nog op 10 dagen staan en in die tijd verbruik ik maar een 1500 liter, dan kan ik hem denk ik ook wel naar 14 dagen zetten of niet?

Of is 10 dagen toch veiliger, hij staat in de meterkast die door alle apparatuur wel een 28 graden wordt.

[ Voor 13% gewijzigd door TheMystery op 04-03-2026 20:28 ]

• Aquaman
Geen matches
Workaholic schreef op zondag 1 maart 2026 @ 11:08:

[Afbeelding]
Beste @Workaholic , dit is zeker gewoon condens.

Aquaman

• Farabi
  • Niet online
Geen matches
wat is het nut van een disc valve?

• Aquaman
Geen matches
Farabi schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 15:45:
wat is het nut van een disc valve?
Beste @Farabi ,
Regelventielen zoals de Clack WS1DV gebruiken dubbele keramische schijven met een diamantcoating voor maximale duurzaamheid.
Het gebruik van keramische schijven verklaart waarom sommige waterontharders als “onderhoudsarm” worden omschreven.

Aquaman

• Murrays
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01:44
Geen matches
@AUijtdehaag , is er al meer bekend over de nieuwe LESS serie die 1 april uitkomt?

• AUijtdehaag
  • Niet online
Geen matches
Murrays schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 16:02:
@AUijtdehaag , is er al meer bekend over de nieuwe LESS serie die 1 april uitkomt?
Beste even aan @AQMOS vragen :)

• AQMOS

AQMOS

Geen matches
Murrays schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 16:02:
Ik ben de Flex serie aan het testen. We lopen op schema voor uitrol op 1 april of eerder!

• Murrays
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01:44
Geen matches
Ik ben zeer benieuwd. Dat zijn ook modellen die in de meterkast passen?

• Speedyace
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 21:53

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Geen matches
AQMOS schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 16:55:
[...]

Ik ben de Flex serie aan het testen. We lopen op schema voor uitrol op 1 april of eerder!
Dan wacht ik nog even met aanschaffen tot zeker het einde van de maand :)

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

• Aquaman
Geen matches

• AQMOS

AQMOS

Geen matches
Murrays schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 16:56:
Ik ben zeer benieuwd. Dat zijn ook modellen die in de meterkast passen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R0qr-3LqSMHUkbO6QA-_CQu2xcE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WqvCpaEta40BkZvNiB91WW2g.png?f=fotoalbum_large

Varianten:
  • Flex-10
  • Flex-15
  • Flex-10 Diamond
  • Flex-15 Diamond

• Barpij
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 07-03 13:52
Geen matches
AQMOS schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 08:28:
[...]

[Afbeelding]

Varianten:
  • Flex-10
  • Flex-15
  • Flex-10 Diamond
  • Flex-15 Diamond
Wat is technisch gezien het verschil tussen de Flex 15 Diamond en de Less 15? En zijn er prijsverschillen tussen die twee?

• AQMOS

AQMOS

Geen matches
Barpij schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 09:00:
[...]

Wat is technisch gezien het verschil tussen de Flex 15 Diamond en de Less 15? En zijn er prijsverschillen tussen die twee?
Technisch eigenlijk geen verschil, op een betere vlotter na. Prijs weet ik niet. Ik verwacht dat het iets duurder zal zijn (tientjes werk). Maar ook de LESS-15 gaan we met eigen componenten laten bouwen, zodat deze betrouwbaarder wordt.

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:54
Geen matches
AQMOS schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 09:50:
[...]

Technisch eigenlijk geen verschil, op een betere vlotter na. Prijs weet ik niet. Ik verwacht dat het iets duurder zal zijn (tientjes werk). Maar ook de LESS-15 gaan we met eigen componenten laten bouwen, zodat deze betrouwbaarder wordt.
Blijft wel jammer dat die Clack ventielen allemaal nog zo dom zijn. Eigenlijk zou ik wel iets van Modbus of RS232 verwachten zodat ze goed uitgelezen en eventueel aangestuurd kunnen worden. Zijn hier ontwikkelingen in waar je van weet?

• AQMOS

AQMOS

Geen matches
wouter.N schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 09:54:
[...]

Blijft wel jammer dat die Clack ventielen allemaal nog zo dom zijn. Eigenlijk zou ik wel iets van Modbus of RS232 verwachten zodat ze goed uitgelezen en eventueel aangestuurd kunnen worden. Zijn hier ontwikkelingen in waar je van weet?
Clack ventielen zijn gebouwd voor de industriële markt. Daar zijn tal van opties voor.
Zo heb je veel mogelijkheden met een Clack controller: https://www.ecosoft.com/product-ecosoft/clack-valve-system-controller

Echter is dit (prijstechnisch) niet geschikt voor de particuliere markt.

Op dit moment zijn er (zo ver ik weet) geen ontwikkelingen om de Clackkoppen uitleesbaar te maken.

• Phoolie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06-03 17:30
Geen matches
wouter.N schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 09:54:
[...]

Om uit te lezen kan je deze oplossing van @AUijtdehaag gebruiken

• Speedyace
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 21:53

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Geen matches
AQMOS schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 09:50:
[...]

Maar ook de LESS-15 gaan we met eigen componenten laten bouwen, zodat deze betrouwbaarder wordt.
Dus de bestaande Less-15 maar links laten liggen en wachten op een Flex-15.

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

• wouter.N
Geen matches
Phoolie schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 15:56:
[...]

Om uit te lezen kan je deze oplossing van @AUijtdehaag gebruiken
Ja heb ik, maar dat is toch iets anders dan een echte native oplossing. Door de post van @AQMOS zie ik dat er wel ventielen zijn met een proprietary 3 pin communicatiepoort. Helaas kan ik nog niemand vinden die het protocol heeft ge reverse engineered.

• matje12345
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 22:47
Geen matches
Wij willen graag een (Aqmos denk ik) waterontharder laten installeren. Zou die in deze meterkast passen?
Wellicht is het nog mogelijk om het glasvezel aansluitpunt een stukje te verplaatsen. @AQMOS

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kUZplcNtv7G1NnfXaysShcb2498=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4czO35DSofiXINNfjGy7QJHX.jpg?f=fotoalbum_large

• AQMOS

AQMOS

Geen matches
wouter.N schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 19:29:
[...]

Ja heb ik, maar dat is toch iets anders dan een echte native oplossing. Door de post van @AQMOS zie ik dat er wel ventielen zijn met een proprietary 3 pin communicatiepoort. Helaas kan ik nog niemand vinden die het protocol heeft ge reverse engineered.
De communicatiepoort wordt gebruikt om 2 regelventielen aan elkaar aan te sluiten.
Handig voor Duplex systemen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Perzikvrucht
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:14
Geen matches
Kan je tijdens de regeneratie van een AQMOS Less 15 water blijven gebruiken? Het gebeurt nu om 2.00 uur in de nacht maar we storen ons enigszins aan het geluid, dus wil het eigenlijk overdag laten plaatsvinden.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Geen matches
@Perzikvrucht
Ja
Je hebt dan gwoon hard water, die via de inwendige bypass gaat

• cy-gor25
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:53
Geen matches
Bacteria1980 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 08:52:
[...]

Goedemorgen,

Ik had beloofd om er nog op terug te komen een week na de installatie...
Ik ben zelfs erg verbaasd dat de watts het toch zo goed doet. Had dat eigenlijk totaal niet verwacht... Ik dacht echt van het kalk zal er in de zelfde mate aanwezig zijn nog, en dat ik het er makkelijker af zal kunnen halen. Maar wat schetst mijn verbazing. Kalk is bijna weg, en wat wel achterblijft is inderdaad zo weg te halen met een droge doek meer niet! Als het zo blijft dan ben ik erg tevreden!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb jij de filter ondertussen vervangen? Dat moet elke 2 jaar blijkbaar

• Artisyy
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 22:25
Geen matches
Ik ben net een LESS-15 aan het installeren. Is het normaal dat de adapters die achteraan op de ontharder komen (1” -> 3/4”) kunnen bewegen als je de moer hebt vastgedraaid? Ik kan de adapter zelfs een beetje uittrekken…

• Bacteria1980
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21:11
Geen matches
cy-gor25 schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 15:23:
[...]

Heb jij de filter ondertussen vervangen? Dat moet elke 2 jaar blijkbaar
Hoi,

Ja toevallig twee weken geleden vervangen.. was ook zo gepiept. Ik ben er nog steeds blij. Kalk is minder door dat het niet echt hecht meer op de zwarte kranen bv. Wat er nog wel bovenop blijft liggen aan water dus ook kalk poets je er zo af met een droge doek. 😃

[ Voor 29% gewijzigd door Bacteria1980 op 07-03-2026 17:40 ]

• cy-gor25
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:53
Geen matches
Bacteria1980 schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 17:37:
[...]

Hoi,

Ja toevallig twee weken geleden vervangen.. was ook zo gepiept. Ik ben er nog steeds blij. Kalk is minder door dat het niet echt hecht meer op de zwarte kranen bv. Wat er nog wel bovenop blijft liggen aan water dus ook kalk poets je er zo af met een droge doek. 😃👍
Aha nice, ik heb ook zo´n systeem en dat is nodig want in België is het water heel hard. Waar heb je de filter gekocht?

• AUijtdehaag
  • Niet online
Geen matches
Artisyy schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 15:55:
Ik ben net een LESS-15 aan het installeren. Is het normaal dat de adapters die achteraan op de ontharder komen (1” -> 3/4”) kunnen bewegen als je de moer hebt vastgedraaid? Ik kan de adapter zelfs een beetje uittrekken…
Bedoel je deze?
https://www.installatiewo...ws1-yoke-3-4m-bspt-clack/

Ja dat is normaal. O-ring dicht hem af.
De moer handvast is genoeg.

• Artisyy
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 22:25
Geen matches
AUijtdehaag schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 17:41:
[...]

Bedoel je deze?
https://www.installatiewo...ws1-yoke-3-4m-bspt-clack/

Ja dat is normaal. O-ring dicht hem af.
De moer handvast is genoeg.
Top!
Dan ga ik hem nu meteen in dienst (proberen) nemen!

• wouter.N
Geen matches
AQMOS schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 11:21:
[...]

De communicatiepoort wordt gebruikt om 2 regelventielen aan elkaar aan te sluiten.
Handig voor Duplex systemen.

***members only***
Die interconnect poort lijkt ook gebruikt te worden door de Clack System Controller, zo te lezen wordt de besturing dan overgenomen. Ik denk dat er wel wat mogelijk is, maar jammer dat Clack het protocol niet openbaar gemaakt heeft. Helaas heeft mijn LESS-15 deze poort niet, anders had ik mij er nog wel wat meer in willen verdiepen dmv logic analyzer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c2Oqr3KHLCSYG7sCqes_om0RGCs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MC8ZmUAihYS7zjnKRKPIlPnh.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 129 130 Laatste

Let op:
Aan alle behulpzame nieuwe users-met-dubbele-agenda:
https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ en dan vooral 4.8.