Workstation Dynamics AX (€1000)

Pagina: 1
Acties:

• Eparox
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21-04 14:06
Ha tweakers,

Mij is de nobele taak toegewezen om een workstation in elkaar te flansen om thuis Microsoft Dynamics AX te draaien met al haar benodigdheden. Nou is hardware meestal geen probleem, maar van VM's, servers en zandbakken heb ik weinig kaas gegeten. Vandaar dat ik jullie nodig heb!

1). Wat wil je gaan doen met het systeem?
Er moet standaard wat office/internet/muziek werk op gedaan worden. De hoofdzaak echter is het vlotjes draaien van Microsoft Dynamics AX en al haar benodigdheden in een thuis test omgeving. Wat ik zo gauw kan vinden en mij verteld is, blijkt nodig (vul dit gerust aan in de comments, dan edit ik het!):
- Microsoft Dynamics AX 2012 R2
- Sharepoint server
- Windows server
- SQL server

2). Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb geen budget gekregen maar ik denk dat €1000 wel een mooie grens is.

3). Wil je randapparatuur/componenten meenemen naar het nieuwe systeem?
Het gaat puur om de hardware in de kast en de kast zelf. Randapparatuur is allemaal aanwezig, eveneens de windows licenties. Aan de computer zal, naast een muis/toetsenbord/boxen, een simpel 23" 1080p schermpje hangen.

4). Zijn er nog bepaalde eisen/wensen?
Er zijn maar een paar eisen:
- Minimaal 24GB intern geheugen
- Minimaal 2TB hardeschijf ruimte
- Liever een kleine kast, dan een grote.

5). Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Aan de hand van de Workstation BBG van deze maand heb ik een lijstje samengesteld. Het geheugen, de behuizing, videokaart en de SSD zijn aangepast.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 4770 Boxed€ 265,90€ 265,90
1ASRock Q87M vPro€ 99,-€ 99,-
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 74,85€ 74,85
1Sharkoon MS140€ 33,50€ 33,50
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 25,80€ 25,80
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 58,-€ 58,-
1Samsung 840 EVO 120GB€ 86,99€ 86,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 644,04

Voor het geheugen wil ik twee keuzes voorleggen, een met 32GB intern geheugen en een met 24GB intern geheugen.
#ProductPrijsSubtotaal
2Kingston HyperX KHX1600C10D3B1K2/16G€ 119,90€ 239,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 239,80
of
#ProductPrijsSubtotaal
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 65,50€ 65,50
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 118,90€ 118,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 184,40

Beide setjes geheugen staan in de QVL-list voor het genoemde moederbord.
Ik heb vernomen dat een i7 een must is i.v.m. hyperthreading, 8 cores in Windows en een zwikkie andere virtualisatie opties, dus dat zal wel snor zitten. Daarnaast is hier voor een 120GB ssd gegaan om het puur voor het OS is.

6). Wat zijn je vragen over het systeem?
  1. Gaat het lukken zonder dedicated grafische kaart?
    Huidige IGP's zijn vrij krachtig, maar vergt het hele VM gebeuren ook wat van de GPU? Ik heb vernomen dat het voornamelijk CPU werk is tenzij CUDA in het spel is, maar daar is hier toch geen sprake van?
  2. Gaat het problemen opleveren als er 2x8GB en 2x4GB ingeprikt wordt? Met name met betrekking tot het VM gebeuren.
  3. Zou je een andere kast aanraden?
    Deze is al kleiner dan die van de BBG, tevens heb ik er prima ervaringen mee alszijnde kast voor een Office pc.

Alle andere opmerkingen omtrent het systeem zijn ook van harte welkom! Maar ook over de opmaak, eisen Dynamics AX, of andere zaken hoor ik ook graag op of aanmerkingen.
Alvast bedankt voor de hulp!

• mirp
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 31-07-2022
1. Volgens mij kun je prima voorruit met de igpu van de intel. Je doet geen grafish zware dingen.
2. Je ziet vaak dat ram fabrikanten indentieke setjes ram aanbieden die of per twee of per vier zijn. Ik denk dat er een goede reden achter zit om verschillende ram niet met elkaar te mixen, maar ik kan het mis hebben. Je kan ook even naar de site van kingston of crucial gaan en kijken wat zij aanraden.
3. Misschien heb je hier wat aan:
ZEER stil nieuw systeem
Desktop fotobewerking: zuinig, stil en futureproof

• Eparox
Bedankt voor je input mirp! Helaas hebben je linkjes alleen betrekking op fotobewerking en niet op VM's.
Het geheugen is wel van dezelfde serie, alleen de module grootte is anders, de vraag is of dat problemen kan veroorzaken?

• mirp
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 31-07-2022
Linkjes die ik je had gegeven hadden te maken met de kast, omdat je een kast zocht. Ik had je de linkjes gegeven zodat je voor jezelf kon uitzoeken wat je wilt.

Jouw gekozen ram sticks (2x8 en 2x4) hebben verschillende voltages,nl 1,5 volt en 1,65 volt en verschillende cas latency, nl cas 10 en cas 9 en dan kijkt het mij niet slim om deze met elkaar te mixen. Dus bespaar jezelf kopzorgen en koop ram van hetzelfde type.

Mail ook even naar asrock, kingston of crucial en kijk wat zij zeggen als je nog steeds twijfelt. Of internet er even op: bv ''mixing ram with different voltages'' om zelf een antwoord op je vraag te krijgen.

• hidde212
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-04 13:37

hidde212

Free your mind...

Een discrete GPU is met virtualizatie niet bepaald nodig nee, hiermee kun je ook meteen de voeding een tandje naar beneden bijstellen: pricewatch: Seasonic G-Serie 360Watt

Op zich kun je RAM wel met elkaar mixen (zo heb ik zelf bijvoorbeeld 2x 2GB Crucial en 2x 4GB Corsair), echter moeten deze wel op dezelfde snelheid en latency kunnen lopen; hetzelfde voltage is zeker ook belangrijk.
Bijvoorbeeld: pricewatch: Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU
en pricewatch: Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU

...and your ass will follow

• Eparox
Bedankt mirp en hidde.

Ik had niet gezien dat de linkjes gingen over de kasten, dus daar ga ik nog even een kijkje nemen.
Ook bedankt voor het opmerken van het voltage verschil, dit is mij niet opgevallen. In het geval van 2x8 en 2x4gb is de crucial combinatie dan beter. De voeding zal ik ook aanpassen.

Wellicht dat er iemand nog een opmerking heeft specifiek over (Dynamics AX) virtualisatie i.c.m. dit systeem?

• Jerome!
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-02 22:38
Onlangs heb ik een eigen test setup gemaakt van Dynamics AX op mijn HP Elitebook 8560P met 7200RPM HDD. Windows Server 2012, SQL en AX2012R2. Hierbij moet ik wel zeggen dat ik geen SharePoint geinstalleerd heb, dat zou te dol worden. Dat gaat best qua performance, maar de voornaamste snelheidswinst zit in SSD. Mijn notebook, een I7, haalt het bij lange na niet bij een ouder HP model met I5 + SSD qua prestaties in AX. Hoe groot zijn je AX databases? Deze simpele setup was al 60GB. Als je daar nog Sharepoint + enkele grote databases tegenoverzet dan zit je misschien als snel aan je 120GB SSD capaciteit.

Als er onder thuis test ook development werk verstaan wordt, heeft de processor wel weer impact, het compileren van de applicatie vergt wat rekenkracht. Zie ook http://blogs.msdn.com/b/a...proves-compile-speed.aspx

Van de grafische kaart eist AX niet zo gek veel. Wil je in combinatie met de SQL SSAS cubes bijvoorbeeld PowerMap gaan lopen uitvogelen is een van de weinige taken (BI) die wel grafische power vergt.

De setup heb ik op mijn laptop vrij eenvoudig gehouden, een Windows 8.1 Preview als host, maar Windows 8 gaat ook prima, waarbij een ingebouwde Hyper-V client in zit, is voor simpele taken als het maken van snapshots en restoren van de guests prima geschikt. Je hebt daarnaast een gewone Windows omgeving voor Office taken.

Als guest heb ik ervoor gekozen om vanaf scratch de set op te bouwen. Voor een andere demo omgeving heb ik de demo virtuele machine gebruikt die Microsoft levert. http://blogs.technet.com/...-package-v3-released.aspx Als AX klant lijk je die ook te kunnen downloaden via customersource. Dat scheelt je misschien het hele boeltje vanaf 0 optuigen. Of dient de omgeving echt een afspiegeling van je productie omgeving te zijn?

De eis van 24GB lijkt veel, maar als je het hele demo circus wilt draaien op 1 machine, dan is RAM handig. De demo image heb ik in het interne netwerk 20GB toegewezen en komt tekort. Zeker als je naast het deel wat je virtueel gebruikt (guest) nog wat voor je host over wilt houden.

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Als je toch 4 reepjes geheugen er in zet, lijkt me 4x8 wel zo handig (1 merk, gegarandeerd zelfde times, settings).

En SSD misschien een 240/250Gb exemplaar. Share point is erg groot. SQL server hangt het er van af hoe groot je databases zijn.

Op de een of andere manier vind ik een Sharkoon kast niet helemaal passen (is ook en kwestie van smaak). Corsair N200 heeft een lage prijs en goede koeling. Mooiere kasten zijn snel duurder dan de prijs van de Sharkoon (bijv. Corsair Obsidian 350D, Bitfenix Prodigy M, of Phenom M, Silverstone TJ08-E)
Pagina: 1