Ha tweakers,
Mij is de nobele taak toegewezen om een workstation in elkaar te flansen om thuis Microsoft Dynamics AX te draaien met al haar benodigdheden. Nou is hardware meestal geen probleem, maar van VM's, servers en zandbakken heb ik weinig kaas gegeten. Vandaar dat ik jullie nodig heb!
1). Wat wil je gaan doen met het systeem?
Er moet standaard wat office/internet/muziek werk op gedaan worden. De hoofdzaak echter is het vlotjes draaien van Microsoft Dynamics AX en al haar benodigdheden in een thuis test omgeving. Wat ik zo gauw kan vinden en mij verteld is, blijkt nodig (vul dit gerust aan in de comments, dan edit ik het!):
- Microsoft Dynamics AX 2012 R2
- Sharepoint server
- Windows server
- SQL server
2). Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb geen budget gekregen maar ik denk dat €1000 wel een mooie grens is.
3). Wil je randapparatuur/componenten meenemen naar het nieuwe systeem?
Het gaat puur om de hardware in de kast en de kast zelf. Randapparatuur is allemaal aanwezig, eveneens de windows licenties. Aan de computer zal, naast een muis/toetsenbord/boxen, een simpel 23" 1080p schermpje hangen.
4). Zijn er nog bepaalde eisen/wensen?
Er zijn maar een paar eisen:
- Minimaal 24GB intern geheugen
- Minimaal 2TB hardeschijf ruimte
- Liever een kleine kast, dan een grote.
5). Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Aan de hand van de Workstation BBG van deze maand heb ik een lijstje samengesteld. Het geheugen, de behuizing, videokaart en de SSD zijn aangepast.
Voor het geheugen wil ik twee keuzes voorleggen, een met 32GB intern geheugen en een met 24GB intern geheugen.
of
Beide setjes geheugen staan in de QVL-list voor het genoemde moederbord.
Ik heb vernomen dat een i7 een must is i.v.m. hyperthreading, 8 cores in Windows en een zwikkie andere virtualisatie opties, dus dat zal wel snor zitten. Daarnaast is hier voor een 120GB ssd gegaan om het puur voor het OS is.
6). Wat zijn je vragen over het systeem?
Alle andere opmerkingen omtrent het systeem zijn ook van harte welkom! Maar ook over de opmaak, eisen Dynamics AX, of andere zaken hoor ik ook graag op of aanmerkingen.
Alvast bedankt voor de hulp!
Mij is de nobele taak toegewezen om een workstation in elkaar te flansen om thuis Microsoft Dynamics AX te draaien met al haar benodigdheden. Nou is hardware meestal geen probleem, maar van VM's, servers en zandbakken heb ik weinig kaas gegeten. Vandaar dat ik jullie nodig heb!
1). Wat wil je gaan doen met het systeem?
Er moet standaard wat office/internet/muziek werk op gedaan worden. De hoofdzaak echter is het vlotjes draaien van Microsoft Dynamics AX en al haar benodigdheden in een thuis test omgeving. Wat ik zo gauw kan vinden en mij verteld is, blijkt nodig (vul dit gerust aan in de comments, dan edit ik het!):
- Microsoft Dynamics AX 2012 R2
- Sharepoint server
- Windows server
- SQL server
2). Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb geen budget gekregen maar ik denk dat €1000 wel een mooie grens is.
3). Wil je randapparatuur/componenten meenemen naar het nieuwe systeem?
Het gaat puur om de hardware in de kast en de kast zelf. Randapparatuur is allemaal aanwezig, eveneens de windows licenties. Aan de computer zal, naast een muis/toetsenbord/boxen, een simpel 23" 1080p schermpje hangen.
4). Zijn er nog bepaalde eisen/wensen?
Er zijn maar een paar eisen:
- Minimaal 24GB intern geheugen
- Minimaal 2TB hardeschijf ruimte
- Liever een kleine kast, dan een grote.
5). Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Aan de hand van de Workstation BBG van deze maand heb ik een lijstje samengesteld. Het geheugen, de behuizing, videokaart en de SSD zijn aangepast.
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i7 4770 Boxed | € 265,90 | € 265,90 |
| 1 | ASRock Q87M vPro | € 99,- | € 99,- |
| 1 | Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB | € 74,85 | € 74,85 |
| 1 | Sharkoon MS140 | € 33,50 | € 33,50 |
| 1 | Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 | € 25,80 | € 25,80 |
| 1 | Seasonic G-Serie 360Watt | € 58,- | € 58,- |
| 1 | Samsung 840 EVO 120GB | € 86,99 | € 86,99 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 644,04 | |
Voor het geheugen wil ik twee keuzes voorleggen, een met 32GB intern geheugen en een met 24GB intern geheugen.
| 2 | Kingston HyperX KHX1600C10D3B1K2/16G | € 119,90 | € 239,80 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 239,80 | |
| 1 | Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU | € 65,50 | € 65,50 |
| 1 | Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU | € 118,90 | € 118,90 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 184,40 | |
Beide setjes geheugen staan in de QVL-list voor het genoemde moederbord.
Ik heb vernomen dat een i7 een must is i.v.m. hyperthreading, 8 cores in Windows en een zwikkie andere virtualisatie opties, dus dat zal wel snor zitten. Daarnaast is hier voor een 120GB ssd gegaan om het puur voor het OS is.
6). Wat zijn je vragen over het systeem?
- Gaat het lukken zonder dedicated grafische kaart?
Huidige IGP's zijn vrij krachtig, maar vergt het hele VM gebeuren ook wat van de GPU? Ik heb vernomen dat het voornamelijk CPU werk is tenzij CUDA in het spel is, maar daar is hier toch geen sprake van? - Gaat het problemen opleveren als er 2x8GB en 2x4GB ingeprikt wordt? Met name met betrekking tot het VM gebeuren.
- Zou je een andere kast aanraden?
Deze is al kleiner dan die van de BBG, tevens heb ik er prima ervaringen mee alszijnde kast voor een Office pc.
Alle andere opmerkingen omtrent het systeem zijn ook van harte welkom! Maar ook over de opmaak, eisen Dynamics AX, of andere zaken hoor ik ook graag op of aanmerkingen.
Alvast bedankt voor de hulp!