ZEER stil nieuw systeem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Luky
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11:55
ZEER STIL, STABIEL en snel zijn mijn eisen voor een nieuw systeem dat gebruikt zal worden voor , programmatie, kantoor toepassingen en dbase beheer (Maak zeer veel gebruik van DDE links naar excel toe) en realtime technische analyse.
Ik wil met dit systeem weer probleemloos enkele jaren verder kunnen.
Gamen en overklokken is absoluut niets voor mij vandaar dat ik er van uitga dat ik geen videokaart nodig heb voor het aansturen van 2 x 27 inch schermen

Dit is wat ik uitzocht maar advies is welkom

Case > Fractal Design Define XL R2 Black
Voeding > Sea Sonic Platinum Series P-520
CPU > Intel Haswell Core i7 4770 3.50GHz 8MB
Geheugen > Vengeance CML16GX3M2A1600C9 > 16GB > CL9 > 2x8
MB > Asrock Z87 Extreme 6
Koeler > be quit dark rock Pro 2
SSD > Samsung 840 Pro 128GB
SSD > Samsung 840 Pro 256GB
HD > Seagate Barracuda ST3000DM001 > 3TB
DVD > LG GH24NS95
TV Kaart > Hauppauge Win TV HVR 2200
Toetsenbord/Muis > Logitech Wireless Desktop MK710
Monitors > 2 x LG 27EA73LM-P Zwart

Kostprijs +- 2140 €

Hierbij komen nog een 4 tal HDs die ik nog heb liggen
Graag had ik voor de case iets anders omdat deze eigenlijk te groot is en ik eigenlijk liever een strakke case had die bovenkant geheel dicht is maar er moet genoeg plaats zijn voor de CPU koeler (16.6 cm) en ze moet stil zijn.

Als alternatief vind ik de CooIermaster Silencio 650 Pure ( Koeler kan max maar 16.2 cm)
Als ik deze zou nemen zit ze wel bomvol en zit alles op elkaar geprakt en moet ik een ander koeler

Ik heb dit moederbord gekozen omdat ik over minstens 1 PCI slot moet kunnen beschikken
1 SSD moet dienen voor mijn OS en programma’s de andere voor databanken.
Er komen nog 2 x 1 TB HDs in die ik mirror wil lopen. 3TB moet dienen als extra backup ( Maak extern de eigenlijke backup)

De schermen zijn eigenlijk een gok want ik kan hier nergens in de buurt deze gaan bekijken

Mijn vragen zijn dan ook de volgende
Is de voeding zwaar genoeg
Weet iemand een andere case
Een zeer stille en goede koeler die in de Silencio 650 past
Een betere TV / Radio kaart > Moet gewoon dienen om analoge TV te kijken in een klein scherm
Iemand ervaring met deze schermen
Andere opmerkingen zijn steeds welkom

Grtz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Waarom kies je voor deze i7 en niet voor bijvoorbeeld een i5-4450? Als je geen gebruik van hyperthreading gaat maken, schiet je namelijk niet zo gek veel ermee op. Dit is uiteraard software-afhankelijk, dus ik zou toch eerst maar eens nagaan of je software überhaupt met hyperthreading overweg kan voordat je in hardware gaat investeren dat vervolgens niet supported is.
De gekozen voeding is veel zwaarder dan dat je nodig hebt. Je gaat in geen velden of wegen ook maar in de buurt komen van de max 520W dat deze voeding aan kan. Een pricewatch: Silverstone Nightjar 400W volstaat hier ook prima, en is ook volledig passief.
De SSD's die je gekozen hebt zijn prima SSD's, maar gaan verdomde weinig meerwaarde voor je bieden t.o.v. de meerprijs. Voor je OS kan je prima af met een gewone 840. Voor je databases zou je eventueel een 840 EVO kunnen nemen ivm de hogere IOPS, maar een Pro zie ik niet echt de meerwaarde van in bij deze build.
Wat betreft de TV-kaart snap ik eigenlijk niet zo goed dat je dan weer voor een analoge kaart kiest en niet voor digitaal. Je zou eventueel ook een hybride kaartje kunnen nemen zoals de pricewatch: Asus My Cinema P7131 Hybrid SE voor analoog en DVB-T of de pricewatch: Hauppauge WinTV HVR-930C die DVB-T, DVB-C en analoog kan doen. Zit je alleen nog met decoderen, maar dat is weer afhankelijk van je aanbieder uiteraard.
Voor de koeling kan je als je m zo stil mogelijk wil hebben het beste kijken naar een zo groot mogelijke koeler. Hoe groter deze is, hoe minde rje actief hoeft te koelen en dus hoe stiller. De pricewatch: Zalman CNPS 14X zou daarmee mogelijk een optie kunnen zijn.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisderoo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:15
De fractal design define xl is wel erg groot, denk niet dat je die ruimte nodig gaat hebben. Je kunt denk ik beter kijken naar de pricewatch: Fractal Design Define R4 Pearl Black of zelfs de pricewatch: Fractal Design Define Mini . Deze zijn eigenlijk hetzelfde als de xl maar dan minder hoog. Let er wel op dat als je de define mini kiest je een micro atx moederbord nodig hebt en de define r4 kan gewoon atx moederborden aan.
Ik zou zelf dan toch wel voor de define mini gaan met micro atx moederbord met deze configuratie. Opnieuw de xl is echt een bakbeest, heb zelf de define r4 en vind die al groot :)

Kies ook een B85 of H87 moederbord ipv een z87. Z87 is voor overklokken dus niet nodig in jouw geval. Bijvoorbeeld zoiets, pricewatch: ASRock H87M Pro4 is micro atx dus eens stuk kleiner en heeft 2 reguliere PCI sloten.

[ Voor 14% gewijzigd door jorisderoo op 21-08-2013 11:59 ]

Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Luky
Alle alvast bedankt voor de reakties.

Even sommige keuze verduidelijken
MD met Z87 chipset > Wegens het nieuwste
MB > Wegens vele mogelijkheden qua aansluitingen en beter geluid
CPU > Wegens de beter ingebakken GPU > Ik wil immers 2 x 27 inch aansturen
Case > Moet veel ruimte voor inbouw 5 x HD en 2 x SSD + 1 x DVD maar vind hem eigenlijk te groot

Blijkt uit de reakties dat ik een te zware voeding voorzie
Kom ik met +- 400 dan toe om alles zonder problemen van stroom te voorzien
dus 5x HD , 2x SSD, DVD, MB, CPU, TV kaart enz...

Moet ik in mijn geval op de Zalman CNPS 14X nog een fan zetten?
of koelt deze denkelijk zo al genoeg.
Indien er een fan opmoet welke neem ik dat best

TV kaart
Ik heb hier een gewone kabelaansluiting, als ik digitaal beeld wil moet ik weer een decoder huren bij mijn provider. Wil gewoon tussendoor wat sport en nieuws kijken en eventueel eens iets kunnen opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisderoo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:15
Mr Luky schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 11:44:

Case > Moet veel ruimte voor inbouw 5 x HD en 2 x SSD + 1 x DVD maar vind hem eigenlijk te groot

TV kaart
Ik heb hier een gewone kabelaansluiting, als ik digitaal beeld wil moet ik weer een decoder huren bij mijn provider. Wil gewoon tussendoor wat sport en nieuws kijken en eventueel eens iets kunnen opnemen.
Moederbord: Neem dan een H87 moederbord, deze is technisch hetzelfde als een Z87 moederbord op het overklokken na. H87 is ook net nieuw hoor :).
Case: de define mini heeft alsnog 6 HDD bays hoor en 2 dvd bays. En die 2 SSD's die plak je met wat dubbelzijdig plakband aan de achterkant van de moederbord tray, er is daar toch 2,6 cm ruimte. En bijvoorbeeld de define r4 heeft 8 HDD bays, 2 dvd bays en 2 mount punten voor SSD. Meer dan genoeg voor wat jij nodig hebt.

Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Nu online
Mr Luky schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 11:44:

Het nieuwste is alleen interessant als het ook meerwaarde biedt voor wat je wilt. Niet alles is automatisch ook de beste keuze omdat het 't nieuwste is...
Ga je het gebruiken dan? Daarbij, als je de boel digitaal aansluit en dus niet de DAC van je MB gebruikt, hoef je het voor het geluid niet te doen.
De door me eerder genoemde i5 heeft de zelfde iGPU, dus daar zit geen verschil in. Des noods pak je er een HD6570 Passive oid bij voor een paar tientjes en weet je zeker dat je over genoeg grafische kracht beschikt (alhoewel de GPU in je CPU al zat zou moeten zijn)
5x HDD in een ZEER stil systeem is eigenlijk al geen beste keuze. Kunnen je HDD's niet in een NAS? scheelt een hoop geluid, en kan je een discretere case nemen.
400Watt is meer dan genoeg hiervoor inderdaad. Een zware voeding heb je in bijna geen enkel geval écht nodig. Alleen bij zware GPU's speelt het eigenlijk echt pas een rol (of wanneer je naar exotische builds gaat met serieuze HDD's, meerdere CPU's etc, maar dat is niet van toepassing hier).
Waarschijnlijk kan je zonder fan af, en als je er toch een nodig hebt, kan je een lownoise fan nemen. Neem de maximale grootte die erin past; dan kan het toerental zo laag mogelijk en dus is je machine stiller.
TV kaart
Voor digitaal beeld wordt je pc dan dus de decoder, maar dat gaat niet zomaar op bij elke aanbieder.
Maar wie heb je als aanbieder (ook voor wat betreft internet). Je kan bij een hoop providers namelijk de boel gewoon streaming kijken en dan is het nut voor een tuner nog kleiner geworden, behalve voor opnames. Dan kan je je afvragen hoe nuttig dat nog is met uitzending gemist-achtige oplossingen (kijk eens naar XBMC icm XOT-Uzg)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Luky
Naar aanleiding van de tips die ik hier en elders kreeg ben ik de gehele samenstelling aan het herbekijken.
Zo zal ik het aantal HDs zeker tot max 3 herleiden

Dit zou moeten voldoen aan mijn noden

Fractal Design Define R4
SeaSonic Platinum Series P-400 Fanless> Moet genoeg zijn
Intel Core i5 4570 / 3.2 GHz - 6 MB cache
Crucial Ballistix Sport 16GB > 2x8GB
Gigabyte Z87-D3HP
Be quiet! Dark Rock Advanced C1 of Zalman CNPS 14x of Cooler Master TCP800
Samsung 840 EVO Basic 120GB
Samsung 840 EVO Basic 250GB
Seagate Barracuda ST3000DM001 . 3TB
LG GH24NS95

2 xLG 27EA73LM-P Zwart of 2 x LG IPS 277L-BN
Logitech Wireless Desktop MK710

De Tv kaart laat ik tijdelijk vallen en zal eens kijken wat ik via Yelo van Telenet hier kan volgen

Stel dat ik toch een passief gekoelde GPU wil plaatsen kom ik dan met deze voeding nog toe of wat neem ik dan best een 460 of 520 ?
Ik heb steeds goede ervaringen met Seasonic vandaar dat ik daar steeds op terugval

Grtz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Nu online
Zowel SeaSonic als SilverStone maken prima voedingen; met alle2 zal je je geen breuk vallen.
Er zijn maar bar weinig écht krachtige passief gekoelde GPU's. Je komt dan al snel uit bij een HD7750 wat volgens mij de beste passief gekoelde prestaties kan leveren (zoals bijvoorbeeld de pricewatch: Club3D Radeon HD 7750 royalQueen) en heeft volgens de specs een max power consumption onder load van 61Watt, en idle kan dat terug lopen tot nog geen 3W... Amper noemenswaardig dus. Zelfs als je het ding 24/7 zijn maximale vermogen laat opnemen, dan nog heeft je voeding daar geen omkijken naar.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Luky
maw ik kom toe met de SeaSonic Platinum Series P-400 Fanless

Aangezien ik zo weinig mogelijk draaiden delen wil ga ik voor een towerkoeler in de hoop dat dit voldoende is, indien niet kan ik er nog steeds een fan opzetten.

Ik ga dit eens even zo laten en het is laten bezinken tot na mijn verlof.
Opmerkingen of tips zal ik steeds overwegen.

Alvast heel hartelijk dank aan ieder die reageerde.
Pagina: 1