Verwijderd
Gewoon de rente die je moet betalen in de VT lager zetten. Dus stel dat je 10.000 rente per jaar betaald en daardoor 4200 euro terugkrijgt per jaar (= +/- 341 pm). Als je dus maar 100 wil terugkrijgen vul je in je VT een rente in van zeg 3000 euro, dan zou je per jaar 1280 terugkrijgen wat dus neerkomt op rond de 100 per maand. Bij je definitieve aangifte trek je dat recht door het juiste rentebedrag in te geven.Blik1984 schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 13:35:
[...]
Goeie vraag, ben ik ook benieuwd naar.
Ik vind dat VT-programma sowieso erg ingewikkeld, er zit ook nergens een mogelijkheid in om het bedrag vervolgens makkelijk te verlagen. Ik zou namelijk ook liever wat minder krijgen per maand zodat ik bij de eindafrekening een wat groter bedrag krijg als extraatje
Overigens is het VT programma toch duidelijk? Althans, zo ervaar ik het
Wat een dom advies.Cliffie schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 13:40:
Gewoon minder salaris invullen bij je VT, krijg je vanzelf minder terug
17x DMEGC DM300-M156-60BK @ Enphase | 3300Wp Oost & 1800Wp West (Gouda)
Ik vind het een goed advies. Ik weet niet hoeveel ik dit jaar precies ga verdienen, dus kan ik beter te weinig salaris opgeven. Weet ik in ieder geval zeker dat ik niet teveel terugkrijg
Tenzij je ook zorgtoeslag en kinderopvangtoeslag ontvangt... Dan is het een heel dom advies.monkel schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 14:42:
Ik vind het een goed advies. Ik weet niet hoeveel ik dit jaar precies ga verdienen, dus kan ik beter te weinig salaris opgeven. Weet ik in ieder geval zeker dat ik niet teveel terugkrijg
De rente verlagen vind ik een veel beter advies, omdat deze enkel van invloed is op je HRA.
Sterker nog, door de rente te verlagen krijg je minder HRA terug, maar stijgt je verzamel inkomen wegens minder aftrekposten (rente). De consequentie voor zaken als zorgtoeslag en kinderopvangtoeslag is dat je daar ook nog een extraatje terugkrijgt aan het einde van het jaar...
Verwijderd
Simpel, in het VT programma regel je niet enkel de HRA.Cliffie schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 14:25:
In principe hetzelfde advies als jij geeft. Is dat niet zo, graag wat onderbouwing
Het VT programma is opgebouwd uit verschillende modules (net als de belasting zelf dus) en je geeft per module aan of je er gebruik van maakt. Aan het eind van de rit kom je dan op een totaalbedrag. Als je minder HRA wil ontvangen vul je dus in dat je minder rente betaald, daar is de HRA namelijk op gebaseerd. Het is niet logisch om je inkomen naar beneden te zetten om het effect te verkrijgen.
In het VT programma geef je bijvoorbeeld ook aftrekposten op als specifieke ziektekosten, studiekosten, ouderschapsverlof, inkomensafhankelijke combinatiekorting, etc. etc. Ook al gebruik je dat nu niet, misschien over 2 jaar wel en dan zoek je je de blubber waarom het niet gaat zoals je verwacht.
Zodra ik het bedrag had aangepast naar het juiste salaris per 2013 (waar de bd z'n inschatting vandaan had snap ik echt niet, waarschijnlijk obv de def.aangifte van 2-3 jaar geleden oid) ging mijn vt omlaag hoor.
Verwijderd
Teruggaaf van wat?dcl! schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 15:15:
Mijn teruggaaf was juist hoger bij minder salaris
Zodra ik het bedrag had aangepast naar het juiste salaris per 2013 (waar de bd z'n inschatting vandaan had snap ik echt niet, waarschijnlijk obv de def.aangifte van 2-3 jaar geleden oid) ging mijn vt omlaag hoor.
Als je alleen over de HRA praat dan is dat, mijn inziens, onmogelijk. Een lager salaris zou kunnen zorgen voor een lagere belastingschijf, en in dat geval gaat de HRA naar beneden. Je mag tenslotte de hypotheekrente aftrekken tegen het hoogst geldende percentage.
De belastingschijven:
(1) 0 - 19.645 -> 37%
(2) 19.646 - €33.363 -> 42%
€(3) 33.364 - €55.991 -> 42%
€(4) 56.491 - oneindig -> 52%
Dus stel dat je hypotheekrente 10.000 euro is en je inkomen is 19.647 dan mag je aftrekken tegen 42%, ofwel een aftrekpost van € 4200 euro.
Stel dat je het volgende jaar 2 euro minder verdiend, 19.645 om precies te zijn. Dan mag je nog maar aftrekken tegen 37%. Dat levert dus een aftrekpost op van € 3700.
Het is niet mogelijk om meer terug te krijgen bij minder salaris.
Waarschijnlijk zijn er meerdere factoren gewijzigd die ervoor gezorgd hebben dat dit zo is. Zoals combinatiekorting voor kinderen. Maar als het puur om inkomsten gaat en HRA dan is dat niet mogelijk.
Tenzij ik het mis heb, maar dan hoor ik het graag
Toeslagen regel je niet in het VR programma maar op www.toeslagen.nldfrenner schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 14:56:
[...]
Tenzij je ook zorgtoeslag en kinderopvangtoeslag ontvangt... Dan is het een heel dom advies.
De rente verlagen vind ik een veel beter advies, omdat deze enkel van invloed is op je HRA.
Sterker nog, door de rente te verlagen krijg je minder HRA terug, maar stijgt je verzamel inkomen wegens minder aftrekposten (rente). De consequentie voor zaken als zorgtoeslag en kinderopvangtoeslag is dat je daar ook nog een extraatje terugkrijgt aan het einde van het jaar...
[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2013 15:58 ]
We hebben onlangs een brief gekregen waarin vermeld dat welk bedrag mijn partner terug krijgt en welk bedrag ik zou terug krijgen.
Dit bedrag is behoorlijk hoog, waarschijnlijk omdat we al ruim 4 a 5 maanden in de woning zitten. En de brief pas net ontvangen hebben.
Het bedrag wat vermeld zou staan, is dat voor 2013, of zal dit doorlopen naar 2014?
Gebeld met de belastingdienst, echter konden ze mij weinig vertellen hierover. Moest het maar afwachten.
Het eerste jaar krijg je waarschijnlijk iets meer terug aangezien je ook eenmalige kosten kunt aftrekken. Tevens zal het maandbedrag wat hoger zijn omdat het in een of twee maanden uitgekeerd word, waar het normaal over 12 maanden verdeeld word.
Sowieso is het goed om te beseffen dat het om een voorlopige teruggave gaat die berekend is aan de hand van de getallen die je ingevuld hebt. Achteraf word het reeds uitgekeerde bedrag verrekend met je daadwerkelijke aangifte.
Heel kort door de bocht kan je volgend jaar rekenen op ( Rente - EWF ( 0,55% WOZ ) ) * Belastingpercentage / 12.
Stel je hebt een huis met een WOZ waarde van 200k en een hypotheek van 5% die ook 200K is, en je het volledige bedrag in de 42% kan aftrekken.
(10.000 - 1100)*0,42 / 12 = € 311,50 per maand
Als je dit jaar bijvoorbeeld 6 maanden het huis bezit en nog € 1000,- extra kosten eenmalig af kan trekken word het (5.000 - 1100 + 1000)*0,42 = € 2142,-. Dit word over de resterende maanden uitgekeerd, dus bijvoorbeeld € 1071,- in zowel november als december.
[ Voor 13% gewijzigd door Woy op 07-11-2013 13:09 ]
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Laten we zeggen 1-7 hebben wij de sleutel gekregen. Woning waarde 200k. In oktober een brief ontvangen ik ongeveer 3000euro en mijn vrouw iets minder. Rond de 4000euro totaal.Woy schreef op donderdag 07 november 2013 @ 13:03:
Je hebt het over je voorlopige teruggaaf? Wat staat er precies in de brief vermeld?
Het eerste jaar krijg je waarschijnlijk iets meer terug aangezien je ook eenmalige kosten kunt aftrekken. Tevens zal het maandbedrag wat hoger zijn omdat het in een of twee maanden uitgekeerd word, waar het normaal over 12 maanden verdeeld word.
Sowieso is het goed om te beseffen dat het om een voorlopige teruggave gaat die berekend is aan de hand van de getallen die je ingevuld hebt. Achteraf word het reeds uitgekeerde bedrag verrekend met je daadwerkelijke aangifte.
Heel kort door de bocht kan je volgend jaar rekenen op ( Rente - EWF ( 0,55% WOZ ) ) * Belastingpercentage / 12.
Stel je hebt een huis met een WOZ waarde van 200k en een hypotheek van 5% die ook 200K is, en je het volledige bedrag in de 42% kan aftrekken.
(10.000 - 1100)*0,42 / 12 = € 311,50 per maand
Als je dit jaar bijvoorbeeld 6 maanden het huis bezit en nog € 1000,- extra kosten eenmalig af kan trekken word het (5.000 - 1100 + 1000)*0,42 = € 2142,-. Dit word over de resterende maanden uitgekeerd, dus bijvoorbeeld € 1071,- in zowel november als december.
Ik heb nu ruim 900euro in oktober gekregen. Mijn vrouw nog niks. Dus die 4000euro, is dat alleen voor 2013 of zal dit doorlopen tot 1-7 2014? Waarom krijgen we trouwens beide een bedrag en kunnen we niet zeggen start elke maand de terug gave op de rekening van mijn vrouw.
Dat lijkt me veel te veel. Weet je zeker dat je de bedragen niet dubbel terug gevraagd hebt ( Zowel voor jou als voor je vrouw de volledige bedragen ingevuld) ? Als je € 7000,- terug krijgt zou je zo'n € 17.000,- aan rente en aftrekbare kosten betaald moeten hebben. Voor 6 maanden met een huis van 200k kan dat niet kloppen.G.Scholtens schreef op donderdag 07 november 2013 @ 13:27:
[...]
Laten we zeggen 1-7 hebben wij de sleutel gekregen. Woning waarde 200k. In oktober een brief ontvangen ik ongeveer 3000euro en mijn vrouw iets minder. Rond de 4000euro totaal.
De belastingdienst werkt altijd met kalenderjaren. Het bedrag dat genoemd is gaat dus puur over 2013.Ik heb nu ruim 900euro in oktober gekregen. Mijn vrouw nog niks. Dus die 4000euro, is dat alleen voor 2013 of zal dit doorlopen tot 1-7 2014?
Dat is puur afhankelijk van hoe je de voorlopige teruggaaf invult. Probeer dit wel zo veel mogelijk in lijn te houden met je uiteindelijke opgave anders kan dat tot verrassingen bij de uiteindelijke aanslag leiden.Waarom krijgen we trouwens beide een bedrag en kunnen we niet zeggen start elke maand de terug gave op de rekening van mijn vrouw.
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Stel, jullie betaalde rente is over 'n heel jaar € 9.600. Jij zit voor € 8.000 in het 42%-belastingvak, en je vriendin zit voor € 3.000 in het 42%-belastingvak. Dan kun je een paar dingen doen:
* Je trekt alles af bij jou. Dan krijg je over € 8.000 42% terug, en over € 1.600 32% terug (oid).
* Je trekt alles bij haar af. Dan krijg je over € 3.000 42% terug, en over € 6.600 32%.
Of, en dat is dus de beste oplossing:
* Je trekt bij jou € 8.000 af en trekt bij haar € 1.600 af. Dan krijg je over 't volledige bedrag van € 9.600 42% terug.
Gevolg daarvan is dus wel dat zowel jij, als zij een belastingteruggave krijgen.
Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!
Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'
7000euro dat klopt niet, ik zei toch max 4000. bijna 3000 voor mij en mijn vrouw nog een beetje. Dus klopt die 4000euro voor een half jaar?Woy schreef op donderdag 07 november 2013 @ 13:36:
[...]
Dat lijkt me veel te veel. Weet je zeker dat je de bedragen niet dubbel terug gevraagd hebt ( Zowel voor jou als voor je vrouw de volledige bedragen ingevuld) ? Als je € 7000,- terug krijgt zou je zo'n € 17.000,- aan rente en aftrekbare kosten betaald moeten hebben. Voor 6 maanden met een huis van 200k kan dat niet kloppen.
[...]
De belastingdienst werkt altijd met kalenderjaren. Het bedrag dat genoemd is gaat dus puur over 2013.
[...]
Dat is puur afhankelijk van hoe je de voorlopige teruggaaf invult. Probeer dit wel zo veel mogelijk in lijn te houden met je uiteindelijke opgave anders kan dat tot verrassingen bij de uiteindelijke aanslag leiden.
Ik vind dit zelf namelijk een groot bedrag en denk daarom dat dit doorloopt tot 2014.
€ 4.000 belastingteruggave betekent dat je +/- € 10.000 aan rente en/of aftrekposten en/of heffingskortingen hebt had. Je kunt zelf nagaan of dat een beetje klopt. Het eerste jaar is dat niet heel vreemd, met alle kosten die bij de aanschaf meekomen.
Let er dus wel op dat je bij je voorlopige aangifte 2014 andere bedragen opgeeft, want dan is je aftrek waarschijnlijk lager.
Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'
Even ervanuit gaan dat je +- 4,5% rente betaald op die lening van 200.000 = 9000 EURO per jaar.
Ik ga er vanuit dat je 42% LB betaald dus krijg je +- 3780 per jaar terug.
Voor een half jaar zou dit dus gedeeld door 2 moeten zijn, dus ik vermoed dat die +- 3780 per jaar is, en niet per half jaar.
Ik weet dat ik van alles vergeet (eigen woningforfait etc.) maar ik zit er geen 500 EURO naast met mijn berekening.
Ik vermoed dan ook dat de calculator welke jij gebruikt hebt de teruggave voor 1 jaar berekend heeft.
[ Voor 9% gewijzigd door Grolsch op 07-11-2013 17:41 ]