Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

t_captain schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 07:44:
Ik schrik een beetje van dit soort bedragen. 33k 30k voor een studie zonder diploma, bovenop de gemiste werkjaren...haal je die investering nog eruit?
Investering? Als je gewoon wel studeert (en dus kosten maakt) en daarnaast gewoon je eten en wonen betaalt zit je al heel snel op een dergelijk bedrag na gemiddeld 5 jaar. Dat noem ik geen investering, maar noodzaak om te leven in combinatie met naïviteit van een jonge student in bepaalde gevallen.

Betere begeleiding en voorlichting kan dan volgens mij helpen, maar zelfs met zulke bedragen betaal je gewoon 15 jaar naar draagkracht dus dat is altijd eerlijk lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:18

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 08:05:
[...]

Investering? Als je gewoon wel studeert (en dus kosten maakt) en daarnaast gewoon je eten en wonen betaalt zit je al heel snel op een dergelijk bedrag na gemiddeld 5 jaar. Dat noem ik geen investering, maar noodzaak om te leven in combinatie met naïviteit van een jonge student in bepaalde gevallen.

Betere begeleiding en voorlichting kan dan volgens mij helpen, maar zelfs met zulke bedragen betaal je gewoon 15 jaar naar draagkracht dus dat is altijd eerlijk lijkt mij.
Hij zegt dan ook 'zonder diploma'. In dat geval kun je wat mij betreft niet van een investering spreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:37
thewizard2006 schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 08:13:
Hoe doe je dat? Een schuld van 33k? Ben gewoon erg benieuwd hoe je uberhaupt in zo'n situatie terecht komt.
In mijn geval door maximaal bij te lenen met als bedoeling een beetje te spelen met aandelen / het te sparen, want IBGroep / DUO had lage rentes.

Dat toen de ICT-bubbel knapte, ik 7k aan aandelen zag verdwijnen en de rest heb opgemaakt aan een auto, een motor, serverhardware en lanparties is helemaal mijn eigen schuld :P Ik zit zelf op de blaren en ik heb mijns inziens een geweldige tijd gehad, dus mij hoor je niet klagen :) Dat ik het achteraf 'misschien' (lees: waarschijnlijk) anders had aangepakt is een heel ander verhaal :+
MikeyMan schreef op zondag 03 november 2013 @ 10:27:
Nou, ik moet nog twee jaar wachten op een nieuwe rente :P
Ben intussen wel begonnen met extra aflossen. Daar krijg je netjes een brief over. Maar eens zien of de verhouding aflossing/rente nu ook wijzigt met het gelijkblijvende maandbedrag.
Uiteraard wijzigt dat, de hoofdsom wordt lager dus betaal je er (absoluut gezien) ook minder rente over.

Het is ook een klein beetje een misvatting dat je 'rente' eerst terugbetaalt: Door de rente wordt het verschuldigde bedrag hoger, en je moet uiteindelijk het hele bedrag, inclusief de rente terugbetalen. Of je nu iedere maand 300 euro betaalt en dat gaat van je originele hoofdsom af, of je betaalt iedere maand 300 euro waarvan 250 van de opgebouwde rente af gaat en 50 van de originele hoofdsom maakt niet uit, je betaalt over de openstaande rente evenveel rente als over de hoofdsom.

[ Voor 40% gewijzigd door Paul op 08-11-2013 09:33 ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:47

XanderDrake

Build the future!

Ik heb zat vrienden die 35-45k geleend hebben. Dit deden ze met de gedachte dat ze later toch alles op de hypotheek konden gooien, zoals pappie z'n financieel adviseur destijds (eind jaren 90) vertelde. In wat voor waan mensen in die tijd leefde en dat de economen, banken en adviseurs gewoon vrolijk mee deden.

Ik geloof ze iig nooit meer, immorele graaiers.

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zak
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22-09 13:19

Zak

Ik schrik een beetje van dit soort bedragen. 33k 30k voor een studie zonder diploma, bovenop de gemiste werkjaren...haal je die investering nog eruit?
Nou komt het niet behalen van mijn studie gedeeltelijk omdat ik werken gewoon leuker vond toen. Over gemiste werkervaringsjaren kan ik dus niet spreken.

En tsja het was ook een leuke tijd. Heb bewust toen besloten te stoppen omdat de studie niet interessant was en niks ging bijdragen. Ben nou ZZP'er en maak een zeer mooie omzet/winst. Ben nou gevraagd om in loondienst te komen bij een klant dus ik heb hun aanbod vergeleken met een aantal vrienden die wel hun (zelfde) opleiding hebben afgemaakt. Over het algemeen was het aanbod wat ik heb ontvangen een stuk beter dan hun situatie.

Dus achteraf gezien maakt het voor mijn ontwikkeling niet uit. Ben nou wel bezig met een deeltijd studie die ik WEL leuk vind en toegevoegde waarde heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De vraag is of studeren sowieso nog een investering is die zich financieel loont, enkele beroepen in de medische sector en advocatuur nagelaten. Enorme studieschulden voor minimale salarissen voor hoogopgeleiden in Nederland als je überhaupt al werk krijgt. Dat geldt ook voor de IT sector. Je moet in Nederland gaan studeren omdat je iets leuk vindt, en niet voor financieel gewin.

Bijzonder schrijnend is de situatie voor piloten, die hebben studieschulden van 100 duizenden euro's maar kunnen geen werk meer vinden door concurrentie van Oost Europese en Aziatische piloten. Daar lopen inmiddels ook rechtzaken over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-09 11:31

ATS

Verwijderd schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 10:32:
[...]

De vraag is of studeren sowieso nog een investering is die zich financieel loont, enkele beroepen in de medische sector en advocatuur nagelaten. Enorme studieschulden voor minimale salarissen voor hoogopgeleiden in Nederland als je überhaupt al werk krijgt. Dat geldt ook voor de IT sector. Je moet in Nederland gaan studeren omdat je iets leuk vindt, en niet voor financieel gewin.
Grappig, dat is precies tegen de huidige trend in, die zegt dat je iets moet gaan studeren waar ook daadwerkelijk behoefte aan is. En dat zijn momenteel juist niet medicijnen of rechten. <nostalgie>Studeren omdat je iets interessant vindt lijkt iets van vroeger tijden.</nostalgie>
Bijzonder schrijnend is de situatie voor piloten, die hebben studieschulden van 100 duizenden euro's maar kunnen geen werk meer vinden door concurrentie van Oost Europese en Aziatische piloten. Daar lopen inmiddels ook rechtzaken over.
Zeker weten? Zijn er niet gewoon veel te veel piloten opgeleid door de luchtvaartscholoen, die allemaal dachten dat ze captain zouden gaan worden op een 747 en grote scheppen geld zouden gaan verdienen? En dat tegelijk de economie en daarmee ook de luchtvaart behoorlijk is ingezakt qua groei? Wat ik er van gelezen heb, zijn het juist de hier opgeleide piloten die gaan vliegen in Indonesië, China of India om tenminste nog hun rating te houden en ervaring op te doen (en daar soms zelfs voor betalen in plaats van ermee te verdienen!), in plaats van andersom.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ATS schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 12:07:
[...]

Grappig, dat is precies tegen de huidige trend in, die zegt dat je iets moet gaan studeren waar ook daadwerkelijk behoefte aan is. En dat zijn momenteel juist niet medicijnen of rechten. <nostalgie>Studeren omdat je iets interessant vindt lijkt iets van vroeger tijden.</nostalgie>
Dat is het probleem, welke studie is nog behoefte aan. En kom dan niet met IT aanzetten, die 1800 - 2100 die je als starter krijgt bij een salarisgroei die al jaren 0 is ligt ongeveer op minimum loon + toeslagen . En daar moet je je 30k+ studieschuld dan van af betalen.

Het probleem bestaat al langer in de VS: higher education bubble en zoals alle slechte dingen uit de VS waait dit ook naar ons over:
while college tuition payments are rising, the rate of return of a college degree is decreasing ... College students who fail to find employment at the level needed to pay back their loans in a reasonable amount of time have been compared to the debtors under sub-prime mortgages whose homes are worth less than what is owed to the bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Dit loopt intussen redelijk uit de pas met het originele onderwerp, maar ik kan me ook voorstellen dat er gewoon teveel mensen afstuderen omdat het niveau daalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

MikeyMan schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 13:06:
Dit loopt intussen redelijk uit de pas met het originele onderwerp, maar ik kan me ook voorstellen dat er gewoon teveel mensen afstuderen omdat het niveau daalt.
Die discussie woedt momenteel op de opiniepagina's van de Volkskrant...
http://www.volkskrant.nl/...er-van-de-opleiding.dhtml
http://www.volkskrant.nl/...veel-te-weinig-voor.dhtml
http://www.volkskrant.nl/...aan-de-student-zelf.dhtml
http://www.volkskrant.nl/...l-te-veel-studenten.dhtml

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Verwijderd schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 13:04:
En daar moet je je 30k+ studieschuld dan van af betalen.
Nou ja, je zou er ook voor kunnen kiezen om naast je studie te werken... Daar zitten inderdaad een aantal haken en ogen aan (beschikbaarheid van een baan, flexibiliteit werkgever, daadwerkelijke persoonlijke studiedruk van je opleiding etc) maar dat maakt je studieschuld potentieel direct een heel stuk lager :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:25
Ik ben dit jaar afgestudeerd. Bij DUO nagevraagd of ik misschien beter direct af kon lossen, ±7k. DUO was dara heel gretig in, maar toen ik zag dat de rente op dit moment op 1,39 of 0,6%% stond, en het vanaf komend jaar opnieuw berekend moest worden voor mij heb ik alles op een spaarrekening van 1,95% gezet.

Ik dacht: Ik zie het wel, mocht de rente toch hoger uitkomen dan betaal ik in januari of februari in 1x terug.

Nu ik lees dat het waarschijnlijk 0,9% wordt laat ik de schulden staan, terwijl ik zelf dat geld gewoon op de spaarrekening laat.

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Ik had "vroegah" ook nog een studieschuld bij de toenmalige IB-Groep. Aangezien ik ondertussen een tijdje aan het werk was en het niet zo'n enorm bedrag was, had ik ze gebeld nadat ik een overzicht vanuit Groningen had ontvangen om te bespreken of ik het in één keer kon betalen. Dat was geen probleem.
De bewust medewerker ging me er toen op attenderen dat het bedrag dat op het overzicht stond niet voldoende zou zijn omdat er ondertussen weer wat rente bijgekomen zou zijn. Dat werd vriendelijk voor me doorgerekend en er werd me telefonisch doorgegeven hoeveel ik moest overmaken. Zo gezegd, zo gedaan en vervolgens een hele tijd niets gehoord. Uiteindelijk een brief gekregen dat ik een bepaald bedrag te veel betaald had maar dat dit onder de terugbetalingsgrens lag. Naar dat geld kon ik dus fluiten. Nu was het niet een bedrag om echt wakker van te liggen maar ik voelde me toch belazerd door de IB-groep. Let dus op wat je overmaakt naar deze boeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Zoiets soortgelijks heb je ook met het afbetalen van je hypotheek, de hypotheekverstrekker rekent (uiteraard) met de datum waarop zij het geld binnen hebben en dus geven ze aan dat je beter een dag of 3 aan dagrente extra over kan maken. Zij storten het echter wel terug...

Als je daar niet zeker van bent kun je het beste vlak nadat ze zelf hun maandelijkse afschrijving hebben gedaan gaan controleren op Mijn Duo of ze het binnen hebben en dan het restant aflossen; dan kan het nooit veel meer zijn, hooguit een paar dagen rente :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Waar behoefte aan is zijn vakmensen. Of dat je verstand hebt van zaken die tijdens studie(s) niet besproken worden. Genoeg IT studies waar je niks buiten Microsoft spul krijgt, terwijl daar op de arbeidsmarkt bv helemaal niet naar gevraagd wordt. Of dat de inhoud van de lessen al 3 jaar achterloopt op de werkelijkheid, terwijl je nog 2 jaar moet studeren.
Bovendien als je de certificaten wilt ben je per stuk ook wel 1000euro verder, terwijl net-afgestudeerden dat geld soms helemaal niet hebben. Ik denk dat studies beter moeten gaan aansluiten op het bedrijfsleven en wat minder theoretisch moeten worden, zeker op het hbo. Meer aanbieden wat bedrijven willen..

Eigenlijk moet je je als student zelf gaan ontplooien buiten de studie om. Dat papiertje is de toegang tot een baan, maar boeit verder weinig, want daarnaast heb je specifieke kennis nodig. Juist tijdens de studie moet je die vlakken zélf op gaan zoeken en jezelf daarin onderscheiden van de rest, zodat JIJ die ene baan wel krijgt, terwijl de rest geen kennis heeft van dat onderdeel.
Enig probleem is dan nog dat bedrijven vaak zoeken naar mensen met minstens 5 jaar ervaring.. :F Hierdoor kom je als starter niet snel aan de bak en ontbreekt de mogelijkheid ook om die ervaring op te bouwen.

[ Voor 32% gewijzigd door GAIAjohan op 08-11-2013 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:25
S1NN3D schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 14:14:
Uiteindelijk een brief gekregen dat ik een bepaald bedrag te veel betaald had maar dat dit onder de terugbetalingsgrens lag. Naar dat geld kon ik dus fluiten. Nu was het niet een bedrag om echt wakker van te liggen maar ik voelde me toch belazerd door de IB-groep. Let dus op wat je overmaakt naar deze boeven
Haha, maar de kosten van de postzegel konden er nog wel vanaf. Maar goed, de moraal van het verhaal is dus dat je iets te weinig moet terugbetalen. En als ze dan komen zeuren dan meld je dat het onder je terugbetalingsdrempel ligt en dat ze kunnen fluiten naar de rest 8)

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• majetta
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 03-07 00:41
Als ik op duo inlogt dan zie ik onder schuld 2 regels.

1. studiefinanciering. (groot bedrag)
2. studieschuld. (6k)

Ik had nog 3 jaar recht op stufi en heb dan mijn niv.3 diploma behaald. het was een prestatiebeurs dus wat ik van begrijp is dat ik de stufi niet terug hoeft te betalen.

hierna heb ik vervolgens direct een versneld niv.4 gedaan en de diploma niet behaald. voor niv.4 had ik dus geen recht of stufi maar wel op reisproduct en een lening aangevraagd. heb nog een kans over 2 weken om mijn niv4 diploma alsnog te behalen.

maar wat ik nu wilt weten is welk bedrag moet ik straks terugbetalen ? 1 of 2 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rempi
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23-09 11:49
thewizard2006 schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 08:13:
Wellicht wat offtopic maar hoe doe je dat? Een schuld van 33k? Ben gewoon erg benieuwd hoe je uberhaupt in zo'n situatie terecht komt.
Ik zal het voorreken ik heb hetzelfde :P

Je woont niet bij je ouder(s) krijg je een aanvullende beurs. Oftewel basisbeurs + aanvullend komt neer op (in mijn geval) €510 (afgerond) per maand geeft na 4 jaar: 510x48= €24.480
OV wordt 80 euro per maand gerekend uit het hoofd geeft: 80*48= € 3.840
Niks geks gedaan zit je al op €28.320

Zeg dat je het anders niet redde en neemt een lening van 100 euro per maand extra = €4800 en je zit op je 33.120.

BTW, haal je het in 4 jaar is die €28.320 je kwijtgescholden. Alles wat je boven de 4 jaar LEENT > terugbetalen incl. rente (1,5% oid) (Je hebt 4 jaar recht op studiefinanciering alles daarbuiten leen je)

Studie langer dan 10 jaar > Bedrag terugbetalen ALLES

EDIT: Zat weer op de verkeerde pagina te quoten :F

[ Voor 5% gewijzigd door Rempi op 15-11-2013 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Het rentepercentage voor 2014 is bekend: 0,81% *O* Dat is een mooie daling van de 3,58% die ik nu mag lappen.

No way dat ik dus nog mijn studieschuld versneld ga aflossen, zelfs een bankrekening brengt meer op momenteel, en dat is al niet veel.

[ Voor 12% gewijzigd door ATS op 11-12-2013 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driedees
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:11
Die rente is echt heel laag, zit zelf op 3,58% nu en 1 jan 2014 gaat m'n nieuwe periode in! Twijfelde nog of ik ineens moest aflossen. Ik heb het restbedrag van schuld al op bij elkaar gespaard, maar dat blijft mooi in een (nieuw) deposito. Ook m'n extra maandelijkse automatische incasso richting de IB-Groep eens annuleren per jan 2014!

It's always funny until someone gets hurt and then it's just hilarious. FNM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:00
Verwijderd schreef op donderdag 05 september 2013 @ 07:15:
Dan ben ik het met jou niet eens.

Punt 2 zegt meneer boven je ook al, maar niet BKR geregistreerd dus niet melden is geen impact op je hypotheek.

Je lost wel af, namelijk annuitair, extra aflossen zet dus in veel gevallen weinig zoden aan de dijk.
<rant modus aan!>

Wat kan ik mij ergeren aan deze instelling: Je hebt een schuld. je hebt een verplichting. NATUURLIJK gaat het bedrag dat jij verantwoord per maand kan betalen omlaag. Het maakt toch geen fuck uit of het wel of niet bij de het BKR geregistreerd staat..

Die limieten zijn er met een reden, namelijk, voorkomen dat je te veel leent en geen brood meer kan kopen aan het eind van de maand.

Pfff... Zo, einde rant modus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Die theorie is erg leuk (en klopt ook wel voor een groot deel) maar met name bij een hypotheek gaat het hard.

Huizenprijzen zijn ondertussen iets lager maar de banken zijn ook minder scheutig dus onder de streep zal het nog wel net zoveel uitmaken als toen ik vier jaar geleden een huis kocht: Het bedrag dat er aan hypotheek mogelijk is met of zonder het vermelden van je studieschuld is tevens het verschil tussen überhaupt een huis kunnen kopen of niet. Ik heb het, mede op aanraden van mijn hypotheekverstrekker (!), niet vermeld, kon daardoor wel een huis kopen en kon toch iedere maand een paar honderd euro sparen en leuk op vakantie.

Het is zeker ooit andersom geweest maar de laatste paar jaar zijn banken gewoon erg (te?) strict waardoor een heleboel mensen worden uitgesloten van de huizenmarkt. Inclusief een groep aan mensen die nu meer betalen aan huur dan dat ze aan hypotheek kwijt zouden zijn maar waarvan de bank zegt dat ze de hypotheek niet op zouden kunnen brengen 8)7

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haribold
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Een negatiever beeld van je eigen kredietwaardigheid (dus door de studieschuld mee te tellen) kan ook alleen maar een negatief effect hebben op de voorwaarden waaronder je kunt lenen. Je hebt er dus helemaal geen voordeel aan, tenzij je in bescherming moet worden genomen. De beoordeling of je een bepaalde hypothecaire lening wel kunt dragen, kun je heel goed zelf doen. Daar heb je geen partijen voor nodig die het liefst een wat hogere rente vragen (immers: hoger risico), het liefst nog wat verzekeringen slijten (met hoge premies, immers: hoger risico) en jouw risico vergelijken met groepen mensen die niet met geld kunnen omgaan (die zich steeds weer afvragen waarom ze zo weinig overhouden).

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:45
S1NN3D schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 14:14:
Ik had "vroegah" ook nog een studieschuld bij de toenmalige IB-Groep. Aangezien ik ondertussen een tijdje aan het werk was en het niet zo'n enorm bedrag was, had ik ze gebeld nadat ik een overzicht vanuit Groningen had ontvangen om te bespreken of ik het in één keer kon betalen. Dat was geen probleem.
De bewust medewerker ging me er toen op attenderen dat het bedrag dat op het overzicht stond niet voldoende zou zijn omdat er ondertussen weer wat rente bijgekomen zou zijn. Dat werd vriendelijk voor me doorgerekend en er werd me telefonisch doorgegeven hoeveel ik moest overmaken. Zo gezegd, zo gedaan en vervolgens een hele tijd niets gehoord. Uiteindelijk een brief gekregen dat ik een bepaald bedrag te veel betaald had maar dat dit onder de terugbetalingsgrens lag. Naar dat geld kon ik dus fluiten. Nu was het niet een bedrag om echt wakker van te liggen maar ik voelde me toch belazerd door de IB-groep. Let dus op wat je overmaakt naar deze boeven.
Waarom zou je uberhaupt zo moeilijk doen om het op de cent af precies terug te betalen als je automatisch aflost? Ik heb gewoon gekeken hoeveel schuld ik nog had (6400), heb daar mijn maandelijkse aflosbedrag vanaf gehaald (50). Dat bedrag heb ik extra gestort (6350). Daarnaast werd mijn maandelijkse aflossing ook betaald en had ik dus 6400 afgelost. Hier kwam dan nog rente bij, en de laatste maand werd er netjes 12 euro van mijn rekening afgehaald en was mijn studieschuld afbetaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbierzz
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 26-09 10:00
Paul schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 17:53:
Die theorie is erg leuk (en klopt ook wel voor een groot deel) maar met name bij een hypotheek gaat het hard.

Huizenprijzen zijn ondertussen iets lager maar de banken zijn ook minder scheutig dus onder de streep zal het nog wel net zoveel uitmaken als toen ik vier jaar geleden een huis kocht: Het bedrag dat er aan hypotheek mogelijk is met of zonder het vermelden van je studieschuld is tevens het verschil tussen überhaupt een huis kunnen kopen of niet. Ik heb het, mede op aanraden van mijn hypotheekverstrekker (!), niet vermeld, kon daardoor wel een huis kopen en kon toch iedere maand een paar honderd euro sparen en leuk op vakantie.

Het is zeker ooit andersom geweest maar de laatste paar jaar zijn banken gewoon erg (te?) strict waardoor een heleboel mensen worden uitgesloten van de huizenmarkt. Inclusief een groep aan mensen die nu meer betalen aan huur dan dat ze aan hypotheek kwijt zouden zijn maar waarvan de bank zegt dat ze de hypotheek niet op zouden kunnen brengen 8)7
'Vroegâh' rekende de bank ook voor een studieschuld met een theoretisch rentepercentage van 2% van de hoofdsom. In bijna geen enkel geval kwam deze rekenregel in de buurt van de werkelijke last, terwijl dit bij andere kredieten vrij normale tarieven zijn. Sinds enkele jaren is er een nieuw advies om te rekenen met 0,75% van de hoofdsom, wat een veel beter en realistischer beeld geeft van de werkelijke maandlast. Hierdoor zakt je te lenen bedrag uiteraard, maar wel naar hetgeen je ook daadwerkelijk kan dragen :) .

Dance with the stars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

robbierzz schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 09:06:
[...]

'Vroegâh' rekende de bank ook voor een studieschuld met een theoretisch rentepercentage van 2% van de hoofdsom. In bijna geen enkel geval kwam deze rekenregel in de buurt van de werkelijke last, terwijl dit bij andere kredieten vrij normale tarieven zijn. Sinds enkele jaren is er een nieuw advies om te rekenen met 0,75% van de hoofdsom, wat een veel beter en realistischer beeld geeft van de werkelijke maandlast. Hierdoor zakt je te lenen bedrag uiteraard, maar wel naar hetgeen je ook daadwerkelijk kan dragen :) .
Even voor de duidelijkheid: die 2% of 0,75% is en was niet het rentepercentage, maar een vuistregel voor hoeveel die schuld je per maand totaal kost, dus voor rente én aflossing over de hele looptijd. Het gaat dan ook over het oorspronkelijke leenbedrag, niet over wat op het moment dat je je hypotheek wil gaan afsluiten nog van over is. In mijn geval met mijn studieschuld klopt dat op een enkele euro na. Overigens ligt het nieuwe rentepercentage met ingang van 2014 wel vrij dicht bij die 0,75%, namelijk op 0,81%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
ATS schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 10:04:
Overigens ligt het nieuwe rentepercentage met ingang van 2014 wel vrij dicht bij die 0,75%, namelijk op 0,81%.
...voor jou... De diverse pagina's van Duo spreken elkaar een beetje tegen over welk jaar je precies moet gebruiken (de ene pagina zegt 'het jaar volgend op de allerlaatste keer dat je stufi hebt ontvangen' en de andere pagina zegt 'het jaar waarin je de allerlaatste keer stufi hebt ontvangen') maar voor mij is dat komend jaar dus 1,5% of 1,39% :)

http://www.duo.nl/particu...ontvangen-na-1-1-1992.asp

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Paul schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 10:26:
[...]
...voor jou... De diverse pagina's van Duo spreken elkaar een beetje tegen over welk jaar je precies moet gebruiken (de ene pagina zegt 'het jaar volgend op de allerlaatste keer dat je stufi hebt ontvangen' en de andere pagina zegt 'het jaar waarin je de allerlaatste keer stufi hebt ontvangen') maar voor mij is dat komend jaar dus 1,5% of 1,39% :)

http://www.duo.nl/particu...ontvangen-na-1-1-1992.asp
Zeker, voor mij. Ik ben toe aan een renteherziening :*) Heb de afgelopen jaren een beetje knarsentandend moeten aanzien dat ik 3,58% betaalde terwijl de actuele rente op 0,6 stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Zo, bijna tijd voor een nieuw rentepercentage. Blijkt toch per 1 januari te gaan gelden voor mij.
Betaal nu 223 euro in de maand, schat dat dit toch een 40 euro lager wordt.

Ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rikkie8
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:41
En al iemand uitgerekend wat nieuwe rentepercentage gaat worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuttel
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 01-10 15:06
Even brutaal ergens anders vandaan geplukt, berekend eind september:

3 jarige rente staat op 0,027% en de 5 jarige rente op 0,205%.

In 2012 was dit 0,207 / 0,717 en werd de DUO rente vastgesteld op 0,6% (de laagste rente ooit), als ik dit extrapoleer met de huidige rentestanden, kom ik voor volgend jaar op een rentestand van 0,15%

Als het aan Bussemaker ligt gaat hier over 2 jaar verandering in komen, in 2017 wordt de rente stand gebaseerd op 5 tot 6 jarige staatsleningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:47

XanderDrake

Build the future!

Heb begrepen dat de Staat niet zomaar een paar keer leningen kreeg met negatieve rente. Lijkt me mooi als Bussemaker dat effe voor ons zou regelen ;)

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

XanderDrake schreef op maandag 03 november 2014 @ 19:27:
Heb begrepen dat de Staat niet zomaar een paar keer leningen kreeg met negatieve rente. Lijkt me mooi als Bussemaker dat effe voor ons zou regelen ;)
Die leningen hadden een andere looptijd.

• GAIAjohan
Rente voor mensen die dit jaar afstudeerden is 0,12% geworden... Historisch!

Pagina: 1 2 Laatste