In mijn geval door maximaal bij te lenen met als bedoeling een beetje te spelen met aandelen / het te sparen, want IBGroep / DUO had lage rentes.
Dat toen de ICT-bubbel knapte, ik 7k aan aandelen zag verdwijnen en de rest heb opgemaakt aan een auto, een motor, serverhardware en lanparties is helemaal mijn eigen schuld

Ik zit zelf op de blaren en ik heb mijns inziens een geweldige tijd gehad, dus mij hoor je niet klagen

Dat ik het achteraf 'misschien' (lees: waarschijnlijk) anders had aangepakt is een heel ander verhaal

MikeyMan schreef op zondag 03 november 2013 @ 10:27:
Nou, ik moet nog twee jaar wachten op een nieuwe rente

Ben intussen wel begonnen met extra aflossen. Daar krijg je netjes een brief over. Maar eens zien of de verhouding aflossing/rente nu ook wijzigt met het gelijkblijvende maandbedrag.
Uiteraard wijzigt dat, de hoofdsom wordt lager dus betaal je er (absoluut gezien) ook minder rente over.
Het is ook een klein beetje een misvatting dat je 'rente' eerst terugbetaalt: Door de rente wordt het verschuldigde bedrag hoger, en je moet
uiteindelijk het hele bedrag, inclusief de rente terugbetalen. Of je nu iedere maand 300 euro betaalt en dat gaat van je originele hoofdsom af, of je betaalt iedere maand 300 euro waarvan 250 van de opgebouwde rente af gaat en 50 van de originele hoofdsom maakt niet uit, je betaalt over de openstaande rente evenveel rente als over de hoofdsom.
[
Voor 40% gewijzigd door
Paul op 08-11-2013 09:33
]