nieuwe desktop +- 1500

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• ch85
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13-08-2024
ok, dan ga ik eens bestellen.

bedankt voor de hulp!

[ Voor 50% gewijzigd door ch85 op 02-11-2013 10:58 ]

• Bluepenguin
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
ch85 schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 10:53:
ok, dan ga ik eens bestellen.

nog wel 1 ding wat me is opgevallen, is dat de grafische kaart sterk gedaald is in prijs?
Nu je het zegt, het lijkt iets van de afgelopen week. Misschien heeft het van doen met de algemen prijsdaling van de AMD's en de introductie van de R modellen? Daarover gesproken, die zijn nu behoorlijk verkrijgbaar en concurrerend geprijst tov de N770 die je nu hebt staan in het winkelmandje.
Ik zou er zoals gezegd niet echt iets over durven te zeggen wat je beter gaat dienen in de toekomst: kiezen voor een NVidia chip of de AMD's. Misschien dat Robbedem daar nog e.e.a. meer over weet.

denk ik..... of zoiets. >> Het blijft maar een mening tenslotte ;)

• ch85
de onderdelen zijn inmiddels geleverd :)

normaal zouden we dit weekend de pc in mekaar gaan steken.
ik heb ook al wat research gedaan, en mits goede planning/voorbereiding zal het nog wel meevallen denk ik.

nu las ik ergens dat ze 1st een test doen naar 'dode componenten', alvorens in te bouwen in de case.
cpu+ram+gpu+power supply op het mobo aansluiten, en vervolgens op de monitor, en dit alles dan opstarten...

is dit de normale gang van zaken, of is dit eerder af te raden?

mvg

• Bluepenguin
  • Niet online
ch85 schreef op donderdag 07 november 2013 @ 18:49:
de onderdelen zijn inmiddels geleverd :)

normaal zouden we dit weekend de pc in mekaar gaan steken.
ik heb ook al wat research gedaan, en mits goede planning/voorbereiding zal het nog wel meevallen denk ik.

nu las ik ergens dat ze 1st een test doen naar 'dode componenten', alvorens in te bouwen in de case.
cpu+ram+gpu+power supply op het mobo aansluiten, en vervolgens op de monitor, en dit alles dan opstarten...

is dit de normale gang van zaken, of is dit eerder af te raden?

mvg
Op zich zou je dat kunnen doen als je het per se wilt, maar het is zogezegd niet de gemiddelde gang van zaken. Eerder voor professionals (computerzaken), en zij hebben meestal een testbank daarvoor, en voor degenen die erg zorgvuldig te werk willen gaan.
Daarnaast loont het vooral de moeite zodra je e.e.a. inbouwt in bijv. een krappe kast of wanneer om andere redenen je niet zomaar de pc weer uit elkaar kunt halen. Bij jouw setup niet het geval, dus ik zou zeggen dat het niet nodig is :)

Succes met bouwen!

• ch85
nog een klein vraagje/dubbelcheck:

ik heb de processor even bekeken, er staat op de doos 'includes thermal solution'.
voor zover ik kan zien is er geen koelpasta op/bij.
of bedoelen ze met thermal solution de bijgeleverde koeler?

(maar zoals eerder gezegd zou de pasta niet nodig zijn zolang ik niet overklok toch?)

mvg

• Bluepenguin
  • Niet online
ch85 schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 16:26:
nog een klein vraagje/dubbelcheck:

ik heb de processor even bekeken, er staat op de doos 'includes thermal solution'.
voor zover ik kan zien is er geen koelpasta op/bij.
of bedoelen ze met thermal solution de bijgeleverde koeler?

(maar zoals eerder gezegd zou de pasta niet nodig zijn zolang ik niet overklok toch?)

mvg
Twee dingen:
• je hebt áltijd pasta of een vergelijkbare oplossing nodig! Als je geen enkele koeling hebt, dan zal een proc binnen enkele minuten de oververhittingsbeveiliging in gaan. Heb je een halfbakken koeling, bijv. omdat je wel een koeler hebt, maar geen pasta oid gebruikt, dan zul je de cpu bij een beetje gamen ook vrij snel dezelfde beveiliging injagen.
• Intel levert dacht ik bij deze generatie procs een zogeheten 'thermal pad'. Functioneert vrijwel hetzelfde als pasta, alleen je hoeft slechts de pad tussen de koeler en de proc te doen ipv klooien om de pasta goed te verdelen. Misschien dat die al tussen de koeler en de cpu zelf is meegeleverd?

Succes!

• Robbedem
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-03-2025
Als je een intel processor koopt, is de pasta al aangebracht op de standaard koeler (drie grijze strookjes op het metalen oppervlak dat je op de CPU duwt).

• Bluepenguin
  • Niet online
Robbedem schreef op zaterdag 09 november 2013 @ 00:57:
Als je een intel processor koopt, is de pasta al aangebracht op de standaard koeler (drie grijze strookjes op het metalen oppervlak dat je op de CPU duwt).
Goed om te weten :)

• ch85
er zijn idd 3 grijze strookjes aangebracht. oef :)

• Bluepenguin
  • Niet online
ch85 schreef op zaterdag 09 november 2013 @ 11:39:
er zijn idd 3 grijze strookjes aangebracht. oef :)
Succes vandaag (en morgen) :)

• ch85
de computer is in mekaar gezet, voorlopig werkt hij goed :

nu had ik nog een vraagje.

zijn er testen die je moet of kan doen? of die interessant zijn?
sites of tools voor bv de temperatuur e.d., zoiets..

mvg

• Bluepenguin
  • Niet online
ch85 schreef op zaterdag 09 november 2013 @ 22:28:
de computer is in mekaar gezet, voorlopig werkt hij goed :

nu had ik nog een vraagje.

zijn er testen die je moet of kan doen? of die interessant zijn?
sites of tools voor bv de temperatuur e.d., zoiets..

mvg
in principe niet per sé echt uitgebreid. Ik zou wel even kijken hoe de temperatuur is die uit de ventilatie openingen komt zodra je een tijdje een game hebt gespeeld (of videobewerking). Met de hand voelende zou het een mild warme luchtstroom moeten zijn. Is het te heet om prettig te zijn voor de handen, dan is er iets niet op orde met de koeling.

In principe houdt Windows 7 zelf het werkgeheugen in de gaten, maar als je iets zou willen testen, dan is een RAM test nog wel de meest uitgevoerde controle bij een nieuwe pc.
http://windows.microsoft....problems-on-your-computer voor de Windows versie (de handmatige optie op bij volgende keer opstarten zetten & opnieuw opstarten, daarna uiteraard weer terug op automatisch!).
http://en.wikipedia.org/wiki/Memtest86 is een heel veel gebruikt programma om het RAM te testen, test grondig het werkgeheugen en je kunt instellen hoeveel keren het geheugen gecontroleerd moet worden of je laat m een tijdje lopen (denk aan een half uur max, maar met 10 min zit je in de regel ook wel goed).

Sommigen testen voor de volledige ingebruikname ook de harde schijf, vooral als je voor een groot deel de hdd in gebruik hebt is het handig e.e.a. regelmatig te testen. Waarom? >> als een behoorlijk deel (denk aan meer dan 2/3) van de hdd in gebruik is, dan zullen de bestanden die variëren regelmatig op hetzelfde stukje schijf geplaatst worden.
Denk aan eens in de maand als je erg voorzichtig er mee wilt omgaan of een volle hdd hebt, maar verder is dat eigenlijk niet nodig; eens in het kwartaal voldoet meestal prima voor huis-tuin-en-keuken gebruik.
Bij intensief gebruik kun je naar eens per maand. Of wanneer je af en toe de vakantie video in elkaar hebt gezet mbv een flink aantal gig aan materiaal. Voor de rest: zorg voor een goede back-up!

Als je verder de temperatuur in de gaten wilt houden, dan is soms bij het moederbord software daarvoor meegeleverd. Anders kun je een programma als Piriform's Speccy gebruiken. Niet heel nauwkeurig, maar het geeft je een goede indicatie.
Handig is verder om af en toe met een busje perslucht (niet met een stofzuiger oid!!! > statisch) de pc stofvrij te maken, de luchtfilters op te schonen en dat alles uiteraard met de pc van de stroom af gekoppeld ;)

Op zich, op de snelle temperatuur check met de hand na, hoef je een pc dus niet per se uitgebreid te testen.

En een nieuwe pc is overigens een goed moment om nog eens naar de wijze van backuppen te kijken. Norton Ghost/Acronis TrueImage kan daarbij helpen, Windows Backup, een stukje software van de externe hdd leverancier of wat dan ook maar jouw voorkeur heeft.
Uiteraard is het handig om te kijken of je bijv. met een familielid of vriend die dichtbij woont kunt afspreken een backup hdd uit te wisselen. Wordt bij de één ingebroken/brand/whatever dan is er op een andere locatie nog een kopie :)

Misschien dat Robbedem nog aanvullende zaken weet?!

En verder: vooral heel veel plezier van de nieuwe computer!

[ Voor 4% gewijzigd door Bluepenguin op 10-11-2013 10:44 ]

• Robbedem
Als je geïnteresseerd bent in details:
http://www.hwinfo.com/ (cpu en temperatuur monitoring)
http://www.cpuid.com/softwares/cpu-z.html (CPU monitoring)
http://www.techpowerup.com/realtemp/ (temperatuur monitoring voor intel systemen)

Ikzelf gebruik de twee onderste, maar ik vermoed dat de bovenste even goed is.

• ch85
ok daar kan ik mee voort :)

nog iets, is de standaard windows firewall voldoende dat jullie weten?
of beter voor comodo of zonealarm of .. kiezen?

mvg

• Bluepenguin
  • Niet online
ch85 schreef op maandag 11 november 2013 @ 13:15:
ok daar kan ik mee voort :)

nog iets, is de standaard windows firewall voldoende dat jullie weten?
of beter voor comodo of zonealarm of .. kiezen?

mvg
Je wilt gratis anti-virus?
Neem dan Avast Free aangevuld met Super antispyware (ja dat is een bestaande anti-malware oplossing, al heeft t een gekke naam) of Malwarebytes.
De Windows firewall is oké, maar gewoon voldoende. Avast Free is in dat geval een stuk beter & één van de andere programma's zou ik eens per twee weken een scan laten doen. Aangevuld met Microsofts online scanner (via een beveiligde verbinding wordt door een server dan jouw pc gescand), want tegen rootkits is Avast noch een ander gratis programma erg goed, behalve dus de Microsoft scanner.
Geloof overigens dat we een beetje offtopic beginnen te raken voor "Desktop Aankoopadvies" ;)

Hoe draait je pc nu? Lekker koel? En heb je er al een keertje op kunnen gamen?

• ch85
ik heb het programma van robbedem gedownload, en dat geeft rond de 30 graden aan.
weet wel niet wat zoal de normale waarden zijn?
maar als ik ga voelen zoals je zegt voelt het vrij normaal aan vind ik.

avast had ik al geinstalleerd. op men oude pc had ik altijd avast+comodo firewall, en eig nooit problemen gehad. wel is comodo iets 'strenger' dan windows firewall lijkt me.

ik heb ook al wat gegamed, en dat verloopt zeer vlotjes ;)

nog een allerlaatste vraagje :) bestaat er ook een programma dat het (totaal)verbruik van de pc kan meten of monitoren?
zou wel interessant zijn..

• Robbedem
Verbruik van de PC, kan je voor zover ik weet niet betrouwbaar meten met software.
Je gebruikt hier best een multimeter voor. ;)

• Bluepenguin
  • Niet online
ch85 schreef op maandag 11 november 2013 @ 16:06:
ik heb het programma van robbedem gedownload, en dat geeft rond de 30 graden aan.
weet wel niet wat zoal de normale waarden zijn?
maar als ik ga voelen zoals je zegt voelt het vrij normaal aan vind ik.
30 is uitstekend :) Voor als je kort voor het nakijken van de waarden hebt gegamed, dan kan het overigens ook rustig 40-50 graden zijn.
avast had ik al geinstalleerd. op men oude pc had ik altijd avast+comodo firewall, en eig nooit problemen gehad. wel is comodo iets 'strenger' dan windows firewall lijkt me.

ik heb ook al wat gegamed, en dat verloopt zeer vlotjes ;)

nog een allerlaatste vraagje :) bestaat er ook een programma dat het (totaal)verbruik van de pc kan meten of monitoren?
zou wel interessant zijn..
Wat Robbedem zegt, een energiemeter/vermogensmeter is daarvoor het meest geschikt. Kijk daarvoor eens in het Energiemeters... deel hier je ervaringen topic. O.a. de Voltcraft meters zijn redelijk populair op het forum, aardige apparaten en bij de duurdere versies kun je verbruiksgegevens ook nog eens leuk uitlezen met software :)
Maar zelfs de Hema verkoopt tegenwoordig dergelijke meters, dus je kunt eenvoudig beginnen om een idee te krijgen van wat je verbruikt.
Houd wel als je wilt in gedachten dat de eenvoudigere/goedkopere modellen niet altijd even nauwkeurig zijn bij lagere vermogen (bijv. sluipverbruik van een standby staande tv oid wordt gemist) of een beperkte range hebben waarbinnen ze kunnen meten. Let op de range bij aankoop, als je bijv. van de lader van je mobiel het verbruik wilt meten heb je waarschijnlijk een andere meter nodig dan wanneer je de wasdroger wilt gaan meten.

Pagina: 1 2 Laatste