nieuwe desktop +- 1500

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• ch85
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13-08-2024
hallo iedereen,

de tijd is gekomen om een nieuwe desktop aan te schaffen.
ik heb gewacht tot de september buy guide uitkwam, maar miste daar toch een high end systeem...
dit forum lijkt me de beste manier om wat tips en advies in te winnen wat betreft die aankoop.
hieronder zal ik proberen beschrijven wat ik liefst wil.

ik zal de desktop vooral gebruiken voor dagelijks gebruik, gaming, foto&video+(basis)bewerking, en andere taken.
het moet een desktop worden die goed presteert, en waar ik een tijdje mee verder kan(en als het nog kan zuinig is?)

het prijskaartje zou iets van een 1500/1600€ (ongeveer) mogen zijn.

randapparatuur heb ik niet. ik dacht zelf aan een 24" monitor, toetsenbord+muis hoeft niet te duur te zijn. speakersetje heb ik nog liggen.

ik wil absoluut wel een ssd schijf (256), goede videokaart(gtx 770/780?), goede processor(i5/i7?), hdd van +-2 of 3 tb. cardreader nuttig?
netwerkkaart en geluidskaart is standaard wel voldoende denk ik?
ik dacht persoonlijk aan een configuratie zoals de best buy van juli? wat denken jullie van die setup? eventuele verbeteringen?

heb niet echt merkvoorkeuren, maar wil wel kwaliteit zoals bv intel, nvidea, asus, corsair enz

zeer belangrijk is dat de desktop goed presteert en duurzaam is.
verder zou het leuk zijn als hij vrij stil is, en niet (overdreven) veel energie verbruikt. weet niet of het nodig is om nog extra koeling e.d. aan te schaffen?

weet niet goed wat ik verder nog nodig heb...kabels bv? :)

voor ik het vergeet, ben niet van plan te overclocken, maar wil misschien wel die optie openhouden voor de toekomst?

advies, tips, meningen= zeer welkom!

alvast heel erg bedankt!!

[ Voor 3% gewijzigd door ch85 op 01-09-2013 12:51 ]

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:20
Is de 1500-1600 incl randapparatuur?

• ch85
ongeveer wel ja. (veel)hoger dan 1600 zou ik toch niet willen gaan.

• Bluepenguin
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
ch85 schreef op zondag 01 september 2013 @ 12:49:

ik zal de desktop vooral gebruiken voor dagelijks gebruik, gaming, foto&video+(basis)bewerking, en andere taken.
het moet een desktop worden die goed presteert, en waar ik een tijdje mee verder kan(en als het nog kan zuinig is?)

het prijskaartje zou iets van een 1500/1600€ (ongeveer) mogen zijn.

randapparatuur heb ik niet. ik dacht zelf aan een 24" monitor, toetsenbord+muis hoeft niet te duur te zijn. speakersetje heb ik nog liggen.
Wilde je voor €1500-1600 ook een Windows-licentie inbegrepen hebben?
cardreader nuttig?
Dat hangt van jouw gebruik af. Mocht je er af en toe gebruik van willen maken, dan zou ik zeggen dat je beter een los exemplaar kunt aanschaffen dat je via usb kunt verbinden met de pc of het houden bij de camera aansluiten via usb.
netwerkkaart en geluidskaart is standaard wel voldoende denk ik?
ik dacht persoonlijk aan een configuratie zoals de best buy van juli? wat denken jullie van die setup? eventuele verbeteringen?
Als je geen specifieke wensen hebt verder, dan kun je rustig de BBG nemen.
heb niet echt merkvoorkeuren, maar wil wel kwaliteit zoals bv intel, nvidea, asus, corsair enz
Die merken/fabrikanten leveren mooie materialen, maar als je wat duurdere onderdelen neemt (in verhouding tot het totale aanschafbedrag) dan zul je praktisch bij geen enkel merk/fabrikant slecht materiaal krijgen. Zeker als je kijkt naar bijv. een videokaart, koop er een van zo'n 300 euro en je hebt van iedere fabrikant een prima kaart; er kunnen verschillen in de prijs-kwaliteit verhouding zitten, maar slecht is het praktisch nooit in die prijscategorie.
zeer belangrijk is dat de desktop goed presteert en duurzaam is.
verder zou het leuk zijn als hij vrij stil is, en niet (overdreven) veel energie verbruikt.
Bedoel je duurzaam als in milieu-vriendelijk of als in dat de computer lang mee kan gaan?
weet niet of het nodig is om nog extra koeling e.d. aan te schaffen?

weet niet goed wat ik verder nog nodig heb...kabels bv? :)

voor ik het vergeet, ben niet van plan te overclocken, maar wil misschien wel die optie openhouden voor de toekomst?
Een paar dingen schieten dan te binnen:
• koeling is afhankelijk van veel zaken, waaronder overklokken / de processor / gpu, en of je extra of andere fans nodig hebt hangt vooral van de gekozen kast af. In de regel ben je bij een goede kast redelijk af met 2 à 3 wat grotere fans en als je wilt overclocken of een minder goede kast hebt qua lucht-doorstroming, dan zou je kunnen denken 3 à 4 fans van bijv. 120mm. Kies liefst eerst de andere onderdelen en zorg voor een goede kast (zie BBG's).
• als je wilt overklokken, dan zul je bij AMD een goed en stabiel moederbord + ruime voeding (denk aan +50% tov zonder overclock) moeten nemen. Bij Intel kun je dan niet de B75 en B85 moederborden kiezen, die ondersteunen overclocken niet, verder zul je een zogeheten K-processor moeten kiezen (bijv. i5-3570K), die zijn daarvoor gemaakt. Voor een Intel proc setup geldt ook dat je de voeding ruim moet kiezen en liefst een Z77 of Z87 moederbord neemt (al kan een H bord ook).
• Als je bij duurzaam denkt aan energie-zuinig, dan kun je beter overklokken vergeten. Het verbruik stijgt vrijwel per definitie harder dan de prestaties.
• ik zou je adviseren pas na te gaan denken over bekabeling etc. zodra je weet welke onderdelen je in de computer wilt en je weet wat voor monitor en andere randapparatuur je gaat gebruiken.

[ Voor 0% gewijzigd door Bluepenguin op 01-09-2013 18:29 . Reden: typo gecorrigeerd ]

denk ik..... of zoiets. >> Het blijft maar een mening tenslotte ;)

• Robbedem
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-03-2025
Met een intel H bord kan je niet overklokken (tenzij je nog een oude Haswell krijgt, die kunnen soms wel overklok worden op een B85 of H87).

• Bluepenguin
  • Niet online
Robbedem schreef op zondag 01 september 2013 @ 18:16:
Met een intel H bord kan je niet overklokken (tenzij je nog een oude Haswell krijgt, die kunnen soms wel overklok worden op een B85 of H87).
heb t gecorrigeerd, dank je :)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670K Boxed€ 204,90€ 204,90
1Gigabyte GA-Z87X-D3H€ 122,50€ 122,50
2Gigabyte GV-N770OC-2GD€ 358,-€ 716,-
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 75,40€ 75,40
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 84,90€ 84,90
1Scythe Mugen 3 PC Games Hardware Edition€ 37,-€ 37,-
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 53,-€ 53,-
1Seasonic G-Serie 650Watt€ 105,-€ 105,-
1Plextor PX-256M5S 256GB€ 142,30€ 142,30
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.541,-

Met de ssd aangepast naar een 256GB variant van de Plextor uit de BBG, kom je in totaal op zo'n 1541 euro. Daar moeten nog een monitor + tobo/muis vanaf en mogelijk een Windows licentie.
Als je dat eenvoudig wilt oplossen, dan zou ik voorstellen de dubbele gpu setup terug te brengen naar een enkele GTX 770.

• ch85
-de cardreader zal ik maar zo laten, kan idd nog altijd via usb.
-windows hoeft er idd nog bij. al twijfel ik wel tussen 7 of 8? (kom van xp)
-met duurzaam bedoel ik de 'levensduur' van de pc. belangrijk is voor mij dat ik er lange tijd mee voort kan.
-wat het overclocken betreft, denk dat ik dat voorlopig gewoon aan me voorbij laat gaan. de pc zou zo al sterk genoeg moeten zijn toch?
-miss enkel hdd nog aanpassen, bv 3tb ipv2, verder hoef ik niet veel meer aan te passen..?

dus als ik nu bv. gewoon de best buy juli van tweakers bestel(mits enkele aanpassingen), en vervolgens laat assembleren, dan zou ik toch zeker een goede desktop hebben denk ik?
het is de bedoeling dat ik enkel nog op de power knop hoef te drukken bij wijze van spreken.

of zijn er nog belangrijke dingen die ik vergeet?

[ Voor 31% gewijzigd door ch85 op 01-09-2013 20:46 ]

• ch85
1 videokaart zal idd wel volstaan :)

ik heb ook al veel goeie dingen gelezen over samsung evo ssd?

• mitsumark
Als windows, assemblage en randapparatuur erbij moeten kun je beter voor het mainstream systeem van 1000 gaan, dan ga je al gauw richting 1500 incl alles.

reviews: Desktop Best Buy Guide: september 2013

http://www.sicomputers.nl...-buy-guide-september.html
systeem: 1035 (sicomputers)
windows: 85
assemblage: 60
scherm: 180 ?
speakerset: 110 ?
keyboard + muis: 130 ?
= 1600

• ch85
@mitsumark: speakerset heb ik nog liggen thuis.

zit er een groot (positief) verschil tussen de bbg van juli en die van september?

zoals blue penguin al zei, als je 1 videokaart neemt, gaat er meteen 358€ af...en zo komt het systeem van juli dan weer op 1183€ uit.

• Bluepenguin
  • Niet online
ch85 schreef op maandag 02 september 2013 @ 12:28:
zit er een groot (positief) verschil tussen de bbg van juli en die van september?
De videokaart van juli was een GTX 770, die van september is een OC (overklokkers) versie van de 7970. Zoals in de BBG van september er ook bij staat, de GTX 770 biedt bij veel games net een stapje meer performance & kost net een stapje meer.

Verder een andere cpukoeler, maar daar zit in de praktijk niet gek veel verschil tussen qua koeling. De CoolerMaster maakt gebruik van een 3pins aansluiting op het mobo, de Gelid is voorzien van een 4pins. 4Pins houdt in dat het toerental van de ventilator automatisch geregeld wordt, de 3pins gaat in principe altijd op volle kracht blazen. Het aardige van de CM is overigens wel dat je (bijv. als je altijd ruim voldoende koeling blijkt te hebben en liever iets minder toeren (en dus geluid) hebt) met hulp van een meegeleverd weerstandje het toerental iets naar beneden kunt bijstellen.

Laatste verschil is de ssd die voorgesteld wordt, de BBG van september heeft een Crucial van 240GB en die van juli een Plextor van 120GB. De Crucial is technisch gezien ietsje beter en net ietsje voordeliger. Het performance verschil is bij mijn weten verwaarloosbaar, maar daar hebben andere tweakers meer inzicht in.

Verder is de build gelijk.

Stel je neemt de BBG van juli voor de highend setup en neemt daarbij maar één GTX 770
#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GV-N770OC-2GD€ 358,-€ 358,-
1LG IPS237L Zwart€ 152,-€ 152,-
1Logitech K200 Media Keyboard€ 12,50€ 12,50
1Logitech LS1 Laser Mouse (Zwart)€ 11,95€ 11,95
1Steelseries Qck€ 7,87€ 7,87
1Crucial 2.5" M500 240GB€ 133,-€ 133,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.358,02
In bovenstaande zit alles wat je hebben wilt. Toetsenbord, muis, monitor en een snel systeem dat geschikt is lekker mee te gamen.
Het toetsenbord is een goede huis tuin en keuken exemplaar, niks mis mee, maar je hebt geen aparte gametoetsen of een mechanisch tobo. De muis lijkt een relatief goedkoop ding, maar kan uit ervaring met twee stuks zeggen dat het een verrassend goede muis is. Licht genoeg om comfortabel te zijn bij dagelijks Office gebruik, maar zwaar en nauwkeurig genoeg voor wat gamen.
De monitor is 23 inch, komt dicht in de buurt van 24 en heeft als voordeel dat de monitor een uitstekende prijs kwaliteit verhouding heeft. De meeste 24´ zijn toch wel een stap duurder.
Je zou die randapparatuur kunnen kiezen, als je niet per se daarvoor ´echte´ gamematerialen voor wilt. Dat betekent ook dat je een paar honderd euro overhoudt van het budget, wellicht dat je met een aantal maanden sparen daarmee een tweede GTX770 kunt kopen.

Mocht je liever alles meteen 100 procent hebben (op de dubbele GTX770 na), dan is daar ruimte voor in je budget. Bijvoorbeeld met het toetsenbord en de muis uit de BBG
#ProductPrijsSubtotaal
1Dell Ultrasharp U2412M Zwart€ 238,75€ 238,75
1Logitech G110 Gaming Keyboard (Qwerty)€ 68,-€ 68,-
1Logitech G500s Gaming Mouse€ 60,-€ 60,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.548,32

[ Voor 47% gewijzigd door Bluepenguin op 02-09-2013 15:27 ]

• ch85
bedankt, ziet er al zeer goed uit moet ik zeggen!

zit nog wel met een paar vraagjes.

-windows moet er ook nog bij. neem ik dan best 7 of 8? (ik kom van xp)
-wat zijn de voordelen van zo'n mechanisch toetsenbord tov een normaal?
-zag erges op het net een ssd schijf van bv 500gb, is zoeits aan te raden?

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Windows 8 + startknop programma = uitgebreide & verbeterde windows 7.
Het zal misschien een weekje ofzo wennen zijn, maar het is wel degelijk een verbetering op W7 (snelheid etc).

"Een mechanisch toetsenbord is een toetsenbord op basis van mechanische ''keyswitches''. Dit betekent dat elke toets een eigen, mechanische ''schakelaar'' heeft die elke aanslag registreert. Deze switches geven een unieke feel aan het toetsenbord, gaan erg lang mee en geven over het algemeen meer typecomfort dan voorgenoemde rubber dome switches."
~> Het grote mechanische toetsenborden topic

Je hebt al SSD's van een 1TB, maar ik zou daar nog geen geld aan geven.
240GB is gewoon heel mooi geprijsd en is meer dan groot genoeg normaal.

• Bluepenguin
  • Niet online
Met SmokingCrop, het optimum tussen snelheid-capaciteit enerzijds en de prijs anderzijds ligt voor ssd's rond de 250GB op het moment.
De reden dat ik kort mechanische toetsenborden noemde, is dat sommigen graag een mechanisch toetsenbord gebruiken voor gamen. En een deel van de speciaal voor games gemaakte toetsenborden is ook voorzien van mechanische toetsen.
Mocht je de grijs-witte IBM toetsenborden uit de jaren '80 of '90 gebruikt hebben, een groot deel daarvan is mechanisch. Het kenmerkt zich naar mijn mening vooral door de iets zwaardere aanslag die nodig is en het veel duidelijker inveren (je voelt echt wanneer een toetsaanslag geregistreerd wordt).
De meeste mensen geven daarentegen de voorkeur aan rubberdome toetsenborden, simpelweg omdat ze goed werken en een stuk betaalbaarder zijn.

Over Windows 7 versus 8 denk ik iets anders dan SmokingCrop. Vanaf XP zal je hoe dan ook aan allebei moeten wennen, wat dat betreft maakt het niet veel uit.
Alleen heeft de ordening van Windows 8 iets onnatuurlijks voor mijn gevoel, waar ik de stappen Windows 95 > 98SE > NT > XP > Vista > 7 zonder meer telkens verbeteringen vond. En dat zeg ik na ongeveer een half jaar de Release Candidat van Win8 te hebben gebruikt. Kortom: ik kon niet wennen aan 8, maar de nodige kennissen en vrienden van mij vinden het ideaal.
Wat ik vooral wil zeggen: Windows 8 kan hetzelfde (en meer) als de voorgaande Windows versies, maar sommigen kunnen er niet echt aan wennen.

Win8 is op zich dus gewoon een goed besturingssysteem. En je hebt simpelweg het grote voordeel dat je met de stap van XP naar Win8 in één keer helemaal bij de tijd bent.
Plus de al genoemde snelheidsboost.
Kijk anders eens naar de review van Tweakers: reviews: Windows 8.1: de terugkeer van de startknop

• SmokingCrop
  • Niet online
Hm, waarom vond je het zo vreemd om mee te werken? Ik heb die tiles al in geen weken/maanden gezien..
Startknop for the win ;)

Ik zie echt geen verschil tussen windows 8 met startknop en windows 7?
Oke, sommige instellingen kunnen wat anders zijn, maar het zijn geen instellingen die je elke maand ofzo moet instellen.. (zeer veel van die instellingen kun je zelf gewoon op de windows 7 manier doen)

Lag het misschien aan de buggy release candidat?

[ Voor 59% gewijzigd door SmokingCrop op 02-09-2013 22:46 ]

• Robbedem
Ik ben zelf 2 weken geleden van Windows XP naar Windows 8 gegaan en ik gebruik zelfs geen startknop. Wat ik nodig heb zet ik als snelkoppeling op het bureaublad (niet metro ;) ), eventueel in mapjes om plaats te besparen. Startknop is dus eigenlijk nergens voor nodig (voor mij).

Ik ben wel aan het twijfelen om windows automatisch ineens naar het bureaublad te laten gaan, zou mij bij opstarten telkens één muisklik besparen :).

Ahja, een paar belangrijke tips:
  • als je toch in metro terecht moest komen: je kan programma's sluiten door ze bovenaan vast te nemen en naar onder te slepen.
  • als je met de rechtermuisknop klikt met de muis helemaal links onderaan (je ziet dan een mini metro) kan je direct naar taakbeheer, computerbeheer, configuratiescherm,...
  • om de computer af te sluiten ga je naar rechtsonderaan met de muis en dan kan je via instellingen afsluiten.

• SmokingCrop
  • Niet online
Robbedem schreef op maandag 02 september 2013 @ 22:55:
Ik ben zelf 2 weken geleden van Windows XP naar Windows 8 gegaan en ik gebruik zelfs geen startknop. Wat ik nodig heb zet ik als snelkoppeling op het bureaublad (niet metro ;) ), eventueel in mapjes om plaats te besparen. Startknop is dus eigenlijk nergens voor nodig (voor mij).
als je bureaublad linksboven zet bij die tiles dan kan je ook gewoon op enter drukken :)
(Maar dat hoef ik niet te doen, omdat die feature bij m'n startknop programma zat ^.^, alsook die omweg om je pc af te sluiten & taakbeheer enzo..)

Je moet nu allemaal "vreemde" handelingen doen om aan die dingen te komen. Installeer gewoon een startknop programma en je hebt het allemaal op 1 plaats :+
-> daarom is het onlogisch van MS om die startknop weg te doen, alles stond gewoon dicht bij elkaar op eenzelfde plaats.

• mitsumark
Voor het afsluiten doe ik gewoon 'alt+F4' en dan 'enter', moeten wel eerst al je programma's afgesloten zijn.

De setup van pingu lijkt me netjes, alleen als je maar 1 videokaart neemt kan de voeding ook een heel stuk minder (of je moet de optie voor later willen open houden).

• ch85
ja, ik houd het voorlopig wel bij een gewoon toetsenbord en muis. zitten hier eig standaard de standby, mute en volumeknoppen enz.. op? vind ik altijd zeer handig om te hebben.

het overklokken ja, is dit echt de moeite? bovenstaande systeem is toch wel al krachtig genoeg denk ik?
zou het precies liever zo laten en zo wat geld besparen op processor en moederbord e.d.(indien mogelijk), en natuurlijk ook het energieverbruik :)

en zoals mitsumark zegt miss de voeding dan ook aanpassen?

• Bluepenguin
  • Niet online
SmokingCrop schreef op maandag 02 september 2013 @ 22:42:
Hm, waarom vond je het zo vreemd om mee te werken? Ik heb die tiles al in geen weken/maanden gezien..
Startknop for the win ;)
Ik probeer me bij een nieuw besturingssysteem altijd eerst de nieuwe beoogde wijze van werken eigen te maken, anders werk je 'tegen het OS in', wat tijd kost. En samengevat zijn me + Win8's wijze van werken geen match.
offtopic:
Het is weliswaar een vraag van de TS, maar dieper ingaan op Win8 versus 7 lijkt me deels offtopic, dus maar even zo:
Zeker valt er om een boel Windows8 eigenaardigheden heen te werken, maar e.e.a. staat wel standaard aan (en als je het niet bevalt, dan ben je eerst bezig allerlei instellingen te wijzigen). Plus, daarmee schakel je ook een deel van de vernieuwingen/voordelen van win8 uit, wat de overstap minder de moeite maakt.
Voor mij waren een aantal zaken nadelen:
• De Modern UI interface vanwege:
- de ribbon in verkenner is razend irritant
- de drukke en felle kleuren. Voor mij is een OS de basis voor het draaien van programmatuur, en heb dus liefst dat het op de achtergrond blijft (ook qua kleuren). En de classic interface is definitief met pensioen :(
- minder effectief gebruik van de ruimte op het scherm. 7 Heeft dit in mindere mate
- live tiles geven voortdurend informatie, wat mij betreft veel te onrustig als 'basisscherm'. Voor continue 'brokjes informatie' heb ik een smartphone, een pc gebruik ik om echt te werken. Schakel ze uit en je hebt veredelde snelkoppelingen, wat geen verschil/vooruitgang is t.o.v. win7.
- voortdurend op de positie van de muis moeten letten om die niet in een hoek terecht te laten komen (ja, het is een detail)
- muisbediening van het standaardscherm met tegels is iets trager geworden tov 7, omdat je regelmatig zult scrollen of mini-icoontjes hebt. Gelukkig deels op te vangen met het toetsenbord. Opnieuw: 7 is in dat opzicht even geschikt voor mijn gebruik
-alle interactie schermen van Windows zelf zijn minder snel herkenbaar door de platgeslagen iconen en het kleurgebruik.
- lang niet alles valt binnen de Modern UI interface, je switcht nog wel eens. Bij het veranderen van bijv. een instelling of switchen tussen een Win8 en een Win7 applicatie kom je het contrast tussen de oude WIndows UI en de nieuwe nogal eens tegen
- een deel van de applicaties die wel al voor Win8 aangepast waren, waren zo vrij om meteen het gehele scherm te vullen. Leuk voor het kleine scherm van een smartphone, niet nodig voor een computerbeeldscherm
- werken met veel openstaande vensters is duidelijk minder soepel
- Modern UI is op minder sterke hardware vaak trager

• Wat voor mij van geen toegevoegde waarde was:
- geef me gewoon een foutmelding of bsod, niet de "your pc run into a problem that it couldn't handle, and now it needs to restart" flauwekul. Noem me een zeikerd, maar als een bijv. een verkoper of een klantenservice een dergelijke quasi-grappige toon aan zou slaan, dan word je daar bij het oplossen van een probleem niet vrolijker van. Voor m'n OS vind ik het dus ook geen vooruitgang
- het synchroniseren op de achtergrond van gebruikersinstellingen, ik heb geen Live/Microsoft account en wens er ook geen te hebben
- Idem voor Skydrive integratie
- het nieuwe taakbeheer, meer info is leuk, maar het nieuwe taakbeheer is overvol

• Uiteraard waren er ook enkele positieve kanten:
- het kunnen pauzeren van kopieeracties
- betere multi-monitor ondersteuning
- betere touchscreen ondersteuning (heb t niet, maar het is een mogelijkheid)
- secure boot
- iets efficiënter geheugengebruik
- zoekfunctie werkt best goed en lijkt beter dan van Win7
Ik zie echt geen verschil tussen windows 8 met startknop en windows 7?
Oke, sommige instellingen kunnen wat anders zijn, maar het zijn geen instellingen die je elke maand ofzo moet instellen.. (zeer veel van die instellingen kun je zelf gewoon op de windows 7 manier doen)

Lag het misschien aan de buggy release candidat?
Dat is deels waar, in de RC werkten sommige zaken niet, anderzijds heb ik ook sinds de officiële release enkele malen met 8 gewerkt met grotendeels dezelfde ervaring.
offtopic:
Wat in bij de RC's niet werkte bij mij waren: (met daarachter de huidige status)
- webcam en bijbehorende software (gefixt, maar instabiel)
- printer kon wel printen, maar instellingen waren niet te veranderen (niet gefixt en gaat ook niet komen)
- scanner werd wel herkend als scanner, maar de bijbehorende software voor het scannen werkte niet (gefixt door fabrikant)
- videokaart werkte matig efficiënt, de bijbehorende software kon niet geïnstalleerd worden (gefixt door fabrikant)
- diverse software, een deel is inmiddels werkend en een deel niet.
- multi tasken met vensters naast elkaar. Nu een stuk verbeterd, maar nog steeds niet even flexibel te noemen als 7.
- software voor m'n muis (inmiddels gefixt, maar af en toe instabiel)

ch85 schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 17:18:
ja, ik houd het voorlopig wel bij een gewoon toetsenbord en muis. zitten hier eig standaard de standby, mute en volumeknoppen enz.. op? vind ik altijd zeer handig om te hebben.
Een antwoord daarop is eenvoudig te vinden via de lijst met onderdelen. Klik op de link van het toetsenbord > je komt in de PriceWatch (PW) terecht > tabblad specificaties > onderaan de pagina staat de link naar website van Logitech > klik > en je kunt gemakkelijk in de handleiding de functies van de toetsen boven de F1 t/m F12 knoppen vinden.
de functies zijn achtereenvolgens:
- pauzeren/afspelen
- mute
- volume lager
- volume hoger
- browser openen op het homescreen
- mailprogr. openen
- pc in de slaapstand zetten
- rekenmachine openen
Ter informatie: het is overigens een vraag die hier op het forum als erg eenvoudig wordt gezien. Je hebt net geregistreerd, dus je bent er misschien nog niet van op de hoogte, maar normaal gesproken wordt er echt van je verwacht dat je dat zelf op zoekt.
Lees anders ook eens plan: Tweakers introduceert wenslijsten en inventarissen door, het is een wat ouder item, maar legt de basis van wenslijsten maken perfect uit. Kun je ook zelf mooie onderdelen lijstjes maken :)
het overklokken ja, is dit echt de moeite? bovenstaande systeem is toch wel al krachtig genoeg denk ik?
Daar moet je zelf een keuze in maken. Ja, je kunt er prestatiewinst mee halen. Nee, het is in een setup met één enkele GTX 770 niet de moeite en geld waard, want zeer waarschijnlijk zal de gpu zal eerder de bottleneck vormen in games. Plus als je zeker er van bent dat je niet wilt overclocken, dan kun je behalve een non-overclock processor ook een ander moederbord kiezen; en je kunt met een ietsje minder zware voeding en koeling toe. En bij overclocken zou je in principe ook een tweetal extra fans moeten overwegen, al kun je er over discussiëren of het nodig is, mijn inschatting is van wel.
zou het precies liever zo laten en zo wat geld besparen op processor en moederbord e.d.(indien mogelijk), en natuurlijk ook het energieverbruik :)

en zoals mitsumark zegt miss de voeding dan ook aanpassen?
Uitgaande van het idee dat je naast niet overclocken ook niet een tweede gpu zult installeren:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670 Boxed€ 191,73€ 191,73
1ASRock B85M-HDS€ 57,60€ 57,60
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 88,33€ 88,33
1Logitech LS1 Laser Mouse (Zwart)€ 11,95€ 11,95
1XFX Pro 550W€ 53,20€ 53,20
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.231,58

Met een moederbord uit de BBG van juli en de voeding van het basisgamesysteem van deze maand.

[ Voor 0% gewijzigd door Bluepenguin op 03-09-2013 20:37 . Reden: typo gecorrigeerd ]

• Robbedem
Ik denk niet dat de TS problemen zal hebben met incompatibele randapparatuur aangezien hij die nieuw koopt. ;) Dat zou ik dus niet als een reden gebruiken om toch nog voor Windows 7 te gaan.

Nog 2 niet onbelangrijke voordelen voor Windows 8 tov 7:
  • volledige ondersteuning voor Directx 11.1
  • betere ondersteuning voor SSD's

• mitsumark
En betere scheduler voor multithreading, iets wat imo de belangrijkste verbetering is.

• ch85
@ bluepenguin, ja sorry, dat van dat toetsenbord had ik zelf kunnen opzoeken idd.

dat moederbord van de bbg van juli dat je zegt, is afkomstig van het budgetsysteem zie ik.
ik ken niets van moederborden maar 60€ voor een moederbord lijkt me wat weinig?
of ben ik hier weer totaal mis?

ik lees en hoor overal vrij veel negatieve dingen over windows 8.
zelf ben ik zeker niet de grootste fan van een bureaublad dat er uitziet als een smartphone.
apps enz interesseren me weinig. touchscreen boeit me ook niet echt.
het zou wel sneller zijn dan win7 en nog enkele andere voordelen, maar het belangrijkste is toch dat je er makkelijk mee kan werken vind ik persoonlijk. en dat is iets wat veel mensen bij 7 houd blijkbaar.
het zullen uiteindelijk wel beide goede keuzes zijn.

maar stel dat ik voor de 8 ga, kan ik beter ineens voor de 8.1 gaan toch?

• Bluepenguin
  • Niet online
ch85 schreef op woensdag 04 september 2013 @ 10:02:

dat moederbord van de bbg van juli dat je zegt, is afkomstig van het budgetsysteem zie ik.
ik ken niets van moederborden maar 60€ voor een moederbord lijkt me wat weinig?
of ben ik hier weer totaal mis?
Hangt er vanaf hoe je er tegenaan kijkt hoe goed het moederbord is. Op zich een prima bord, stabiel en doet wat je verwacht. Zelf zou ik persoonlijk de voorkeur geven aan een moederbord van het Z87 type (ipv de 57 euro kostende Asrock, die van het B85 type is) gezien de krachtige processor en videokaart. Neemt niet weg dat een eenvoudig mobo nog wel eens geadviseerd wordt op het forum hier, en de Asrock is daar een goed voorbeeld van.
Wat je er van merkt is dat bij een duurder bord je jarenlang de computer zeer intensief kunt gebruiken en je krijgt iets meer functionaliteit, een eenvoudiger moederbord gaat dergelijk gebruik duidelijk minder lang volhouden.
Bij enkele uren per dag gebruik kun je denk ik rustig van zo'n 5 à 6 jaar uitgaan met een moederbord van zo'n 60€. En mogelijk nog langer, maar ik ben benieuwd wat het inzicht van andere tweakers op dit punt is.
ik lees en hoor overal vrij veel negatieve dingen over windows 8.
zelf ben ik zeker niet de grootste fan van een bureaublad dat er uitziet als een smartphone.
apps enz interesseren me weinig. touchscreen boeit me ook niet echt.
het zou wel sneller zijn dan win7 en nog enkele andere voordelen, maar het belangrijkste is toch dat je er makkelijk mee kan werken vind ik persoonlijk. en dat is iets wat veel mensen bij 7 houd blijkbaar.
het zullen uiteindelijk wel beide goede keuzes zijn.
Voor mij geld dat het me na maanden intensief gebruik steeds duidelijker werd dat Windows 8 minder goed past bij mijn manier van werken dan Win7. Velen die 'negatief' over Win8 zijn hebben het maar heel beperkt gebruikt, en veel mensen zijn redelijk behoudend. Diverse computerbladen en gespecialiseerde sites schreven bij de introductie wat wisselend over Microsofts jongste pc OS, dat was bij 7 vooral positief.
Nou was voor een deel van de mensen Vista ook een soort 'nachtmerrie idee' geworden, terwijl het (met name na het Service Pack) eigenlijk niet eens zo'n slecht besturingssysteem was, daar zat ook een stukje gewenning aan het nieuwe bij in.
Neemt niet weg dat er aantal verbeteringen in 8 zitten en het op zich een prima besturingssysteem is.
maar stel dat ik voor de 8 ga, kan ik beter ineens voor de 8.1 gaan toch?
8.1 is verkrijgbaar vanaf 18 oktober, dus nu heb je nog de keuze tussen 7 met SP1 en win8 :)
En als je een disc wilt, dan duurt het na de introductie vaak nog even een voordat de installatiediscs met het Service Pack erbij in de winkels verschijnen.

• Vayra
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 26-11-2025
Ik heb niet alle walls of text gelezen, maar er zijn (nog steeds) enkele game releases, vooral indie games, die moeite hebben met Windows 8. Het zijn er niet veel, maar als je nu de keuze moet maken zou ik lekker op 7 blijven, zeker ook omdat je workarounds nodig hebt om 8 te laten werken zoals het hoort. Ik blijf er ook bij dat Win8 alleen dient om Microsoft een voorschot te geven in het inpalmen van jou in zijn ecosysteem, daar heb ik totaal geen behoefte aan.

Heb je touch dan zie ik wel voordelen in Win8. Maar daar gaat het hier niet over :)

[ Voor 49% gewijzigd door Vayra op 05-09-2013 12:59 ]

i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG

• ch85
@bluepenguin:
de pc ga ik dagelijks 2a3u gebruiken zoiets, dus dit moederbord zal wel goed zijn dan.
ik zie wel dat er (maar) 2x geheugenslots zijn? is dit nog te doen voor eventuele uitbreiding?

win7 of win8, het zal eerder een kwestie van wennen zijn waarschijnlijk. alhoewel ik persoonlijk toch wat meer pro-win7 ben. we zien wel.

wat betreft de aankoop van m'n nieuwe desktop ga ik me vooral baseren op het laatstgenoemde 'wenslijstje'

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock B85M-HDS€ 56,45€ 56,45
1Gigabyte GV-N770OC-2GD€ 361,-€ 361,-
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 74,85€ 74,85
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 89,-€ 89,-
1Scythe Mugen 3 PC Games Hardware Edition€ 36,75€ 36,75
1Logitech LS1 Laser Mouse (Zwart)€ 11,04€ 11,04
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 76,82€ 76,82
1XFX Pro 550W€ 52,70€ 52,70
1Crucial 2.5" M500 240GB€ 134,-€ 134,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.256,71

-> iemand nog eventuele opmerkingen en/of verbeteringen? (limiet is 1500/1600€, all in)

het enige waar ik nog wat over twijfel is welke ssd schijf, aangezien dit toch een belangrijke component is.
hoewel de voorgestelde ssd -crucial m500- goede reviews krijgt, de prestaties van de samsung 840 evo (pro) schijnen nog iets beter te zijn. of is dit verschil verwaarloosbaar in de praktijk?
als ik de reviews mag geloven zou de samsung zeer goed moeten zijn. (kreeg ook ergens een gold award)

heeft er iemand hier kennis van?

• Robbedem
Als je later meer geheugen nodig denkt te hebben kan je dit moederbord moet 4 RAM-slotjes nemen: ASRock B85M Pro4

De Samsung Pro is de snelste, dan de Samsung EVO en dan de Crucial M5, maar de laatste heeft een bescherming tegen datacorruptie voor als de stroom uitvalt tijdens het schrijven.

Om een idee te geven van snelheidsverschil:Het grootste verschil zit dus in de schrijfsnelheid, maar omdat de data dan meestal van een ander trager medium komt is de snelheidswinst in de praktijk meestal beperkt of onbestaand:
  • USB 3.1-stick: theoretisch: 1250MB/s, praktijk 400MB/s?
  • HDD: 300MB/s
  • USB 3.0-stick: theoretisch: 600MB/s, praktijk: 200MB/s (voorlopig)
  • DVD: 24x: 34MB/s

• Bluepenguin
  • Niet online
ch85 schreef op zaterdag 07 september 2013 @ 01:13:
@bluepenguin:
de pc ga ik dagelijks 2a3u gebruiken zoiets, dus dit moederbord zal wel goed zijn dan.
ik zie wel dat er (maar) 2x geheugenslots zijn? is dit nog te doen voor eventuele uitbreiding?
Robbedem stelt daar een mooi alternatief moederbord voor voor :)
win7 of win8, het zal eerder een kwestie van wennen zijn waarschijnlijk. alhoewel ik persoonlijk toch wat meer pro-win7 ben. we zien wel.
Als je nog dusdanig sterk twijfel, dan zou ik eens een blik werpen op de site van Microsoft Microsoft Products Support Lifecycle Policy ; dan zie je dat de algemene support (oftewel productverbeteringen/optimalisaties) doorloopt tot 2015 voor 7 en voor 8 tot 2018. De uitgebreide support (oftewel tot wanneer je essentiële beveiligingsupdates ontvangt) is 2020 versus 2023.
wat betreft de aankoop van m'n nieuwe desktop ga ik me vooral baseren op het laatstgenoemde 'wenslijstje'
... knip ...
-> iemand nog eventuele opmerkingen en/of verbeteringen? (limiet is 1500/1600€, all in)

het enige waar ik nog wat over twijfel is welke ssd schijf, aangezien dit toch een belangrijke component is.
hoewel de voorgestelde ssd -crucial m500- goede reviews krijgt, de prestaties van de samsung 840 evo (pro) schijnen nog iets beter te zijn. of is dit verschil verwaarloosbaar in de praktijk?
als ik de reviews mag geloven zou de samsung zeer goed moeten zijn. (kreeg ook ergens een gold award)

heeft er iemand hier kennis van?
Als je van een systeem komt met alleen een harddisk, dan zullen zowel de Crucial als de Samsung je zeer snel lijken. Zet twee verder identieke computers, de één met de Crucial en de ander met de Samsung, naast elkaar, dan zul je wel een verschil kunnen ontdekken. Het verschil dat je in de praktijk merkt is lang niet zo groot tussen de verschillende ssd's als het verschil is met een harddisk t.o.v. een ssd.
Al is inderdaad de Samsung 840 Pro wel één van de allersnelste ssd's.

• ch85
ik heb een wenslijstje gemaakt dat min of meer het eindresultaat zou moeten zijn.
een goeie vriend zou dit alles willen monteren, dus dat scheelt ook weer wat euros.
hij vond deze setup goed, maar zou de voeding van 650w (bbg) nemen ipv deze van 550w. meningen?

er moet ook nog wel een draadloos keyboard(met mediasneltoetsen) bij, en een draadloze muis, iemand advies hiervoor?
#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock B85M Pro4€ 66,30€ 66,30
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 53,50€ 53,50
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 77,-€ 77,-
1Iiyama E2473HDS-B1 Zwart€ 189,95€ 189,95
1Samsung SH-224BB Zwart€ 14,99€ 14,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.350,94

wat vinden jullie van deze setup?

voor de zekerheid, zou er iemand aub willen checken of dit allemaal wel compatibel is?

alvast bedankt!! _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door ch85 op 08-09-2013 14:21 ]

• Bluepenguin
  • Niet online
ch85 schreef op zondag 08 september 2013 @ 11:13:
ik heb een wenslijstje gemaakt dat min of meer het eindresultaat zou moeten zijn.
een goeie vriend zou dit alles willen monteren, dus dat scheelt ook weer wat euros.
hij vond deze setup goed, maar zou de voeding van 650w (bbg) nemen ipv deze van 550w. meningen?
Dat kan, de voeding upgraden biedt meer mogelijkheden om bijv. later een andere videokaart te nemen. Aan de andere kant, als je dat niet van plan bent of het als optie wilt houden, dan red je het wel met de huidige voeding.
er moet ook nog wel een draadloos keyboard(met mediasneltoetsen) bij, en een draadloze muis, iemand advies hiervoor?
Als je een prijsklasse in gedachten hebt, dan kunnen we daar beter bij helpen. Voor alledaags gebruik en wat gaming, dan kun je denken aan toetsenborden vanaf een euro of 25 en een muis vanaf zo'n 25 à 30 euro, omdat die kwalitatief goed genoeg zijn om jaren mee te gaan én in de regel geschikt zullen zijn voor gamen. Neemt niet weg dat hier ook een stuk voorkeur naar voren zal komen. De één speelt shooters, de ander liever games als SimCity plus dat niet ieder even hoge eisen stelt voor z'n randapparatuur vanuit de gedachte dat het later makkelijk te upgraden is naar behoefte.
#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock B85M Pro4€ 66,30€ 66,30
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 53,50€ 53,50
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 77,-€ 77,-
1Iiyama E2473HDS-B1 Zwart€ 189,95€ 189,95
1Samsung SH-224BB Zwart€ 14,99€ 14,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.350,94

wat vinden jullie van deze setup?
Wat me zo opvalt is:
• je hebt twee harde schijven in de setup staan nu, is dat de bedoeling?
• heb je een specifieke reden om voor Iiyama monitor te kiezen? Weinig mis mee, maar je zou nog eens een blik op de BBG aanraders kunnen werpen, die zijn ietsje goedkoper en ook goed.
• het inbouwen van de gpu zal lukken, de ruimte is er, maar het is wel precies aan. Als je samen met een vriend het kabelmanagement en de rest van de kastindeling gaat plannen, dan is het iets om rekening mee te houden. Als je de zogeheten top cage weghaalt, dan zal de gpu heel ruim passen, maar dat is uiteraard aan jullie.
• de FD R4 case is een uitstekende kast als basis :)
• let bij de installatie van de koeler op hoe je die plaatst, het is een forse koeler. Zeker in combinatie met een micro-ATX bord kan het even passen zijn.
• na het nieuws over de brand bij Hynix zijn de geheugen prijzen ophoog gesprongen, zoals de reviews: Desktop Best Buy Guide: september 2013 aangeeft, kan het de moeite zijn om het meer standaard geheugen van Crucial te nemen, zeker gezien dat je niet echt een overclock gepland hebt zal dat meer dan goed voldoen pricewatch: Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU

Redelijk wat punten, maar het zijn kleine dingen, overall een prima setup!
Veel plezier er van! :)

• ch85
muis + toetsenbord, samen max.100€. ze moeten beiden draadloos zijn, en het zou leuk zijn als het toetsenbord sneltoetsen heeft.(mail, volume, standby enz) verder niet direct specifieke eisen. zou niet meteen weten wat nog?

ik heb idd 2 harde schijven genomen. vooral toekomstgericht gekozen. bv. als de een kapot gaat heb ik de andere nog. of kan ik dat best anders aanpakken?

de monitor heb ik gekozen op aanraden van die vriend, die hem ook heeft. zou een goede prijs/kwaliteit zijn. ook omwille van de aansluitingen. (ben van plan de pc aan de tv e.a. te linken)

het ram geheugen kan ik idd nog aanpassen.(al is de review van het geheugen dat je voorstelt niet echt veelbelovend?)

de behuizing heb ik eig gewoon overgenomen van de bbg, zou een goede moeten zijn volgens de reviews die ik heb gelezen. belangrijk is vooral dat de kast stil is, goede verluchting heeft, front usb 3.0 & 2.0 heeft, en er niet als een ufo uitziet. en natuurlijk genoeg ruimte voor de componenten en eventuele upgrades.
ik dacht aan max.100€? -->een goed alternatief voor de fractal is altijd welkom!!

[ Voor 32% gewijzigd door ch85 op 09-09-2013 21:41 ]

• Bluepenguin
  • Niet online
ch85 schreef op zondag 08 september 2013 @ 21:03:
muis + toetsenbord, ik dacht samen aan +-100€? heb niet echt grote eisen op dit vlak.
draadloos is eig het enige(+het toetsenbord moet wel volume- en standbysneltoetsen enz hebben.)
heb altijd een standaard bord+muis gehad dus ben totaal niet meer mee.. :)
100€ is een ruim budget voor een muis + toetsenbord, daar kun je erg goede materialen mee kopen die ook speciaal ontwikkeld zijn voor gaming. De meest recente BBG vermeldt bijvoorbeeld de pricewatch: Logitech G110 Gaming Keyboard (Qwerty) en de pricewatch: Logitech G500s Gaming Mouse. Ze zijn wel allletwee voorzien van een kabel.
En dat laatste is iets dat je bij veel gaming materialen tegen komt; als je niet fanatiek gamet kun je vaak ook goed toe met de minder op games gerichte (maar nog steeds goede) 'media-keyboards' (voorzien van aparte toetsen voor volume, pauzeren etc. boven de F1-12 toetsen) die zijn duidelijk beter verkrijgbaar zonder kabeltje.

Denk bijvoorbeeld aan pricewatch: Microsoft Wireless Desktop 3000 en pricewatch: Logitech K360 Wireless Keyboard (Emea Gray) + pricewatch: Logitech Wireless Marathon Mouse M705 als voorbeelden van de muis-tobo combinaties die je zou kunnen kiezen.
Bedenk wel dat je veel goede gaming muizen/toetsenborden uitsluit door draadloos te willen.
ik heb idd 2 harde schijven genomen. vooral toekomstgericht gekozen. kan natuurlijk altijd die van 1tb er nog af laten. is het beter om daar nog mee te wachten denk je?
Hoef je niet mee te wachten, het was gewoon een vraag :) , gezien dat de 3TB harddisks inmiddels behoorlijk betaalbaar zijn geworden.
het ram geheugen kan ik idd nog aanpassen.(al is de review van het geheugen dat je voorstelt niet echt veelbelovend?)
Ben daarbij puur op het aanraden door de BBG af gegaan, de reviews zien er minder positief uit dan van de Ballistix Tactical. Crucial is een goede fabrikant en ik kan me niet voor stellen dat ze slecht materiaal leveren, maar voor het tientje verschil is de duurdere set misschien dan toch de moeite.
de behuizing heb ik eig gewoon overgenomen van de bbg, zou een goede moeten zijn volgens de reviews die ik heb gelezen. belangrijk is vooral dat de kast stil is, goede verluchting heeft, front usb 3.0 & 2.0 heeft, en er niet als een ufo uitziet. en natuurlijk genoeg ruimte voor de componenten en eventuele upgrades.
ik dacht aan max.100€?
OF een goed alternatief voor de fractal is altijd welkom!
Misschien heb ik e.e.a. niet geheel duidelijk beschreven in m'n vorige reactie, maar de Fractal is juist erg goed :Y . Andere tweakers hebben misschien nog een suggestie, maar mij schiet niet heel veel meer te binnen dan de pricewatch: Cooler Master CM 690 II Advanced (USB 3.0 version) als je iets minder clean uiterlijk en wat vertoon wilt.

• ch85
de grootste reden waarom ik draadloos zou kiezen is omdat ik dan de pc vanuit de zetel op de tv kan bedienen. tv en pc staan wel in dezelfde kamer dus op zich is bedraad wel mogelijk...moeilijke keuze... :?

de 2de hdd zou ik vooral doen als backup, voor in geval de andere het begeeft. of ben ik dan beter af met gewoon een externe hdd?

was eig vrij overtuigd van de fractal als behuizing, maar nu je zegt dat je moet opletten met de plaats van bv de gpu begin ik al wat te twijfelen...wat ik miss wel kan doen is een andere(kortere) videokaart kiezen?

iemand nog suggesties??

[ Voor 42% gewijzigd door ch85 op 16-09-2013 21:19 ]

• ch85
dit is ongeveer de uiteindelijke setup die ik zou willen bestellen:
#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock B85M Pro4€ 63,95€ 63,95
1Gigabyte GV-N770OC-2GD€ 355,50€ 355,50
1Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001, 3TB€ 104,40€ 104,40
1Iiyama E2473HDS-B1 Zwart€ 175,99€ 175,99
1Logitech Z906€ 240,-€ 240,-
1Steelseries Qck€ 7,56€ 7,56
1Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9€ 71,67€ 71,67
1LG GH24NS90 Zwart€ 16,29€ 16,29
1XFX Pro 550W€ 53,40€ 53,40
1Crucial 2.5" M500 240GB€ 136,62€ 136,62
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.542,86

ik heb het geheugen vervangen omwille van de stijgende prijs/levertijd van het crucial geheugen.
de hdd heb ik veranderd naar een 3tb versie.
speakers heb ik ook toegevoegd, heb ik ineens een goed setje voor pc & tv.
buiten de windows licentie en een tobo+muis heb ik dan alles denk ik..?

nog wel een paar twijfelpunten:
-moet ik nu best een andere(kortere)videokaart of behuizing kiezen? (zie bovenstaande posts)
-in de BBG van september word voor een andere koeling gekozen dan de scythe 3. zit hier veel verschil op? (maw is het de moeite om dit aan te passen)
-het moederbord: ik vind zeer weinig reviews en degene die ik vind zijn niet zo positief, eentje zegt zelf dat het niet compatibel is met de gtx770..?

wie weet raad?

dank!

• Bluepenguin
  • Niet online
ch85 schreef op zondag 15 september 2013 @ 15:24:
de grootste reden waarom ik draadloos zou kiezen is omdat ik dan de pc vanuit de zetel op de tv kan bedienen. tv en pc staan wel in dezelfde kamer dus op zich is bedraad wel mogelijk...moeilijke keuze... :?
is het dan niet handiger om een wat goedkopere set erbij te nemen voor alleen de tv? Bijv. de pricewatch: Logitech MK220 Wireless Combo set. Je hebt immers een aardig budget nog over dan voor een bedrade set (niet te vergeten dat een bedraadde muis/tobo in draadloze vorm duidelijk duurder is, dus je hebt uiteindelijk weinig verschil in kwaliteit voor bij het gamen/videobewerken etc.).
de 2de hdd zou ik vooral doen als backup, voor in geval de andere het begeeft. of ben ik dan beter af met gewoon een externe hdd?
Extern is dan per definitie beter. Gebeurd er iets met je pc, dan heb je de data nog. Plus je kunt eventueel met bijv. een vriend/familielid afspreken dat je van elkaar een externe hdd bewaard. Mocht er bij één van jullie bijv. ingebroken worden, dan weet je zeker dat je nog een backup hebt op een andere locatie.
Uiteraard is encryptie dan handig, maar veel externe schijven worden geleverd met zulke software of je kunt bijv. Bitlocker of Truecrypt gebruiken.
was eig vrij overtuigd van de fractal als behuizing, maar nu je zegt dat je moet opletten met de plaats van bv de gpu begin ik al wat te twijfelen...wat ik miss wel kan doen is een andere(kortere) videokaart kiezen?
Dat was vooral bedoeld als tip / aandachtspunt bij de installatie ;) Het zal allemaal best passen en de Fractal is een goede kast.

ch85 schreef op woensdag 18 september 2013 @ 21:25:
dit is ongeveer de uiteindelijke setup die ik zou willen bestellen:
#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock B85M Pro4€ 63,95€ 63,95
1Gigabyte GV-N770OC-2GD€ 355,50€ 355,50
1Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001, 3TB€ 104,40€ 104,40
1Iiyama E2473HDS-B1 Zwart€ 175,99€ 175,99
1Logitech Z906€ 240,-€ 240,-
1Steelseries Qck€ 7,56€ 7,56
1Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9€ 71,67€ 71,67
1LG GH24NS90 Zwart€ 16,29€ 16,29
1XFX Pro 550W€ 53,40€ 53,40
1Crucial 2.5" M500 240GB€ 136,62€ 136,62
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.542,86

ik heb het geheugen vervangen omwille van de stijgende prijs/levertijd van het crucial geheugen.
de hdd heb ik veranderd naar een 3tb versie.
speakers heb ik ook toegevoegd, heb ik ineens een goed setje voor pc & tv.
buiten de windows licentie en een tobo+muis heb ik dan alles denk ik..?
Als je de pc wilt laten monteren zou ik voor de volledigheid die kosten er in gedachte bij rekenen; als je zelf monteren gaat, dan kun je nog wat kleine dingetjes nodig hebben, zoals koelpasta of een kabeltje.
nog wel een paar twijfelpunten:
-moet ik nu best een andere(kortere)videokaart of behuizing kiezen? (zie bovenstaande posts)
Het kan, maar hoeft zeker niet. De gpu is goed en de kast is goed, en je kunt de gpu en de rest in de kast kwijt.
-in de BBG van september word voor een andere koeling gekozen dan de scythe 3. zit hier veel verschil op? (maw is het de moeite om dit aan te passen)
Alleen als je wilt gaan overklokken. Anders zijn de 3 koelers uit de 3 meest recente mainstream-game-pc BBG's eigenlijk even geschikt om te koelen. De Scythe zal alleen gemiddeld iets stiller zijn en de Cooler Master is ietsje minder groot, wat inbouwen makkelijker kan maken.
-het moederbord: ik vind zeer weinig reviews en degene die ik vind zijn niet zo positief, eentje zegt zelf dat het niet compatibel is met de gtx770..?
Heb je een linkje naar die review? In principe zou je geen enkel punt er mee moeten hebben. Het zou kunnen dat diegene een andere GTX770 heeft gebruikt (die bovengemiddelde eisen stelt) en misschien dat het PCI-e 2.0 x16 slot is gebruikt. Dat tweede slot heeft fysiek op zich de ruimte voor een x16 aansluiting, maar draait maximaal x4. Oftewel een GTX770 daar in doen zal geen beeld opleveren.
De laatste zinnen zijn een beetje een gok, maar het zou goed kunnen. Heb je wellicht de link naar die review?
Verder is het niet ongebruikelijk om niet veel reviews van B85 moederborden te vinden, het zijn relatief saaie mobo's en het overgrote deel wordt in huis-tuin-en-keuken machines geplaatst >> dat is niet het publiek dat snel een review zal maken, maar eerder een kant-en-klare pc koopt waar dan een B85 in zit. B85 is overigens een bepaald type chipset dat in een deel van de Intel-processor gerichtte moederborden zit.

• Robbedem
Ik heb een Palit GTX 760 Jetstream op het Asrock B85M Pro 4 bord, dus ik vermoed dat een GTX 770 ook wel zou moeten passen. ;)

Als je het zelf in elkaar gaat steken heb je wel een extra SATA kabeltje nodig voor de optische drive.
(neem een goedkoop in de winkel waar je de rest koopt, zou maximaal 5€ mogen zijn)

• ch85
-kabel is natuurlijk betrouwbaarder dan draadloos, dus miss is een 2de setje geen slecht plan.
(het setje dat je voorstelt zal gamen wel wat moeilijker maken als ik zo naar het tobo kijk, vrij compact :))
het is eig een kwestie van: of 1(goedkoop)draadloos +1bedraad setje, of 1(duurder)draadloos setje...
ik heb een lijstje gemaakt van setjes, zowel goedkoop als duurder. wat kunnen jullie hiervan aanraden?
#ProductPrijsSubtotaal
1Logitech MK270 (920-004509)€ 24,29€ 24,29
1Logitech MK520 Wireless Combo€ 33,04€ 33,04
1Logitech MK710€ 65,50€ 65,50
1Logitech Wireless Combo MK330€ 26,08€ 26,08
1Microsoft Wireless Comfort Desktop 5000€ 57,14€ 57,14
1Microsoft Wireless Desktop 800€ 20,45€ 20,45
1Microsoft Wireless Desktop 3000€ 53,02€ 53,02
1Microsoft Wireless Optical Desktop 2000€ 29,95€ 29,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 309,47
----
-goed om te horen dat de gpu zal passen in de fractal.
-ik heb hier nog wat externe schijven liggen dus dat is voorlopig ook opgelost.
-de bedoeling is dat ik alles bestel, en dan samen met een vriend(die er wel iets van kent) de pc in mekaar ga zetten. koelpasta..?
-en dit is de link naar de review: http://www.newegg.com/Pro...aspx?Item=N82E16813157388
(veel meer staat er wel niet bij..)

p.s. is het geheugen dat ik heb veranderd nog altijd compatibel met de rest?

[ Voor 200% gewijzigd door ch85 op 19-09-2013 22:33 ]

• ch85
iemand die me kan zeggen of dat de Gigabyte GV-N770OC-2GD wel degelijk compatibel is met de ASRock B85M Pro4 aub?

dank!!

• Robbedem
Ik zou niet weten waarom die niet compatibel zou zijn. ;)

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01:45

Thomg

Aww yiss

Waarom zou het niet werken? Die poorten zijn ervoor om universeel te kunnen werken...

• Bluepenguin
  • Niet online
ch85 schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 16:52:
iemand die me kan zeggen of dat de Gigabyte GV-N770OC-2GD wel degelijk compatibel is met de ASRock B85M Pro4 aub?

dank!!
Robbedem schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 16:57:
Ik zou niet weten waarom die niet compatibel zou zijn. ;)
Met Robbedem, het zou gewoon moeten werken. De review op Newegg mag dan door iemand met een '5-streepjes expert status' zijn gegeven, het is nogal een rant. Het zou alsnog kunnen dat hij/zij het 2e pci-e slot heeft gebruikt en dat heeft niet genoeg bandbreedte om een gtx770 aan te kunnen of dat er een andere reden is dat de gpu niet werkte.
Wat ik zou doen in jouw situatie:
• stuur een email naar de webshop waar je wilt bestellen met de vraag of zij kunnen kijken of de producten uit jouw winkelmandje onderling compatibel zijn. Bevestigen zij dit, dan sta je sterker op het moment dat de GTX tegen alle verwachtingen in niet blijkt te werken
• het is in het verleden inderdaad wel eens vaker voorgekomen dat fabrikanten meer claimen dan hun moederborden waar kunnen maken. Twijfel je, vervang dan simpelweg het mobo door een andere. pricewatch: Asus B85M-E bijvoorbeeld.
ch85 schreef op donderdag 19 september 2013 @ 17:09:
-kabel is natuurlijk betrouwbaarder dan draadloos, dus miss is een 2de setje geen slecht plan.
(het setje dat je voorstelt zal gamen wel wat moeilijker maken als ik zo naar het tobo kijk, vrij compact :))
het is eig een kwestie van: of 1(goedkoop)draadloos +1bedraad setje, of 1(duurder)draadloos setje...
ik heb een lijstje gemaakt van setjes, zowel goedkoop als duurder. wat kunnen jullie hiervan aanraden?
#ProductPrijsSubtotaal
1Logitech MK270 (920-004509)€ 24,29€ 24,29
1Logitech MK520 Wireless Combo€ 33,04€ 33,04
1Logitech MK710€ 65,50€ 65,50
1Logitech Wireless Combo MK330€ 26,08€ 26,08
1Microsoft Wireless Comfort Desktop 5000€ 57,14€ 57,14
1Microsoft Wireless Desktop 800€ 20,45€ 20,45
1Microsoft Wireless Desktop 3000€ 53,02€ 53,02
1Microsoft Wireless Optical Desktop 2000€ 29,95€ 29,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 309,47
de MK270, de MK330, de WD 800 en 2000 zou ik je überhaupt niet aanraden voor dagelijks gebruik en gaming. Niks mis mee, maar meer budget dan kwaliteit gericht.
De MK520 is ietsje beter dan dat, de MK710 is een goede allrounder (niet per se een gaming bord, maar goed bruikbaar daarvoor) net als de WD3000. Als je wilt kiezen tussen de 3000 en de MK710, dan zou ik in de winkel (bij o.a. Mediamarkt kan dit goed) even testen welke toetsaanslag je prettiger vindt, het iets dat enigszins verschilt tussen Microsoft en Logitech.
Van de Comfort Desktop 5000 zou ik je de muis niet direct aanraden (hoewel prima voor o.a. officegebruik, waarschijnlijk iets minder voor gamen), het toetsenbord van de 5000 is erg goed. Je moet alleen wel die 'golvende' ergonomie gerichte vorm prettig vinden werken, veel mensen wennen er wel redelijk snel aan overigens.

Houd overigens in gedachten dat je één keer (WD3000) het Belgische toetsenbord hebt gekozen (azerty ipv het Nederlandse qwerty) ;) Tenzij je Vlaming/NL-talige Brusselaar bent, zul je waarschijnlijk liever qwerty bestellen.
Je hebt volgens mij vooral gezocht op sets van muis + toetsenbord. Je kunt tegenwoordig bij een deel van de Microsoft tobo's en muizen dezelfde reciever gebruiken en voor Logitech bij veel muis-tobo combinaties (Unifying reciever). Oftewel, je kunt ook een losse muis en los toetsenbord nemen met één ontvanger voor beide. Ligt waarschijnlijk niet direct voor de hand, maar mocht je willen dan kun je op die manier ook een toetsenbord of muis zowel bij de tv als bij de computer gebruiken (staan ze dicht bij elkaar, dan bedien je overigens wel beide tegelijk :+ ), als je Logitech kiest kun je namelijk ook een losse ontvanger kopen voor 10euro in hun eigen webshop. Bij Microsoft kan een ontvanger niet los besteld worden bij mijn weten.
koelpasta..?
jep, fijn spul** om een koeler mee op de processor te plakken. Zorgt ervoor dat de warmte-overdracht tussen cpu en de buisjes van de koeler zo goed als mogelijk is.
p.s. is het geheugen dat ik heb veranderd nog altijd compatibel met de rest?
Als je het hebt over de pricewatch: Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9, dan ja. Leuk spul :)

**voor de duidelijkheid, fijn materiaal voor het doeleinde, maar houd in gedachten dat vrijwel alle pasta's zeer giftig zijn. "Handle with care" en andere waarschuwingen staan er zeker niet voor niks op!

• ch85
eerst en vooral bedankt voor de uitgebreide reactie!

best idd eerst een mailtje sturen zoals je zegt.

ik had thuis al een lijstje gemaakt om een dezer te gaan testen in de lokale saturn, met daarop:
de setjes: mk330, mk520, mk710.
de muizen: mx perf. mouse, m705, m510. (de mx schijnt zeer goed te zijn)
en ook het losse toestsenbord k270.
+ de bovengenoemde microsoft combos.

(ik ben azerty gewend dus dat krijgt wel de voorkeur, maar qwerty kan zeker ook wel)

die koelpasta, is dat eenmalig of moet je dat vaker doen?
zijn er verder nog zo dingen waar je rekening moet mee houden?

alvast bedankt.

• Bluepenguin
  • Niet online
ch85 schreef op woensdag 25 september 2013 @ 17:39:
MX is zeker goed, je betaalt er overigens ook een premium voor, dus dat lijkt me aan jou om te zien wat je het geld waard vindt. Vaak krijg je wel een redelijk idee van een muis als die uitprobeert (zoals je zelf al aangaf: Saturn of Mediamarkt zijn daar zeer geschikte winkels voor).
als ik iets over de k270 kan zeggen (wel, bij deze doe ik het in ieder geval toch ;) ) De K270 is een prima tobo op zich, maar mocht je elke dag meerdere uren achter de pc bezig zijn, dan vinden veel mensen een iets beter toetsenbord (zoals bijv. de K360 (met kabel) of een Arc Wireless) prettiger werken.

(ik ben azerty gewend dus dat krijgt wel de voorkeur, maar qwerty kan zeker ook wel)
de PriceWatch werkt uitstekend voor Nederlandse webshops, maar mocht je liever een azerty bord willen, dan zijn Belgische webshops handiger. En die staan niet echt goed in de PW, misschien dat er een goede Belgische pc-hardware-site of prijsvergelijkingssite is, die je daar beter mee op weg kan helpen.
in principe eenmalig, alleen wanneer je de koeler wilt losmaken of vervangen dan zul je de pasta los moeten halen (geen handig karweitje), geheel moeten verwijderen en nieuwe aan moeten brengen. Het idee is dat er altijd hele kleine onregelmatigheden in elk oppervlak (zowel cpu als bij de koeler) zitten, als je er dan een heel dun laagje pasta op doet en de koeler er op duwt, dan is door de pasta er een zo goed mogelijke aansluiting van de koeler op de cpu.
Bij de meeste pasta's heb je zo'n 5 à 10 minuten om de pasta zelf aan te brengen en de koeler te plaatsen. Vaak wordt er een plastic kaartje (zoals een oude bankpas of oude creditcard) gebruikt om de pasta te verdelen. Het is vooral een handigheid om het netjes aan te brengen en de koeler snel goed te plaatsen en vast te zetten op het moederbord. Het klinkt lastiger dan het is, zolang je je maar goed voorbereid door de handleiding bij de pasta en wat instructies te lezen (er zijn goede en minder goede instructies op o.a. Youtube te vinden per koeler en per pasta). De voorbereiding maakt samen met geduld en wat tijd het (ook voor iemand die het nog nooit eerder heeft gedaan) goed mogelijk om te doen.
En alsjeblieft, begin NIET aan het lappen van de processor, het nut is meestal beperkt (of er geheel niet), de kansen op schade en garantie-issues zijn veel groter. Sommigen zijn er helemaal enthousiast over, maar ik zou het je sterk willen afraden. Lappen is in feite het polijsten van de bovenzijde van de processor, waardoor je meestal het serienummer etc. verliest en daarmee garantie; plus het nut is erg beperkt.
Al je gaat kijken naar een koelpasta, bijv. Arctic Silver is een veel gebruikte, goede pasta. En zo zijn er nog heel wat pasta's die prima werken, vaak goed te vinden met een Google-search.
Je vermeldde dat je samen met een vriend de pc gaat monteren, dus hij zal je de belangrijkste dingen laten zien of voor je doen en de details vertellen. Maar in het algemeen zijn er, zodra je alle materialen in huis hebt, eigenlijk maar twee dingen essentieel:
• bereid je goed voor. Oftewel, maak een plan voor de volgorde van de montage, kijk of de kabels die meegeleverd worden lang genoeg zijn om de juiste onderdelen te bereiken en controleer of je bijv. schroevendraaiers en andere hulpmiddelen nodig hebt. Het kabelmanagement is daarbij één van de belangrijker zaken, een kwalitatief goede set onderdelen en kast helpen je daar enorm bij. Die laatste twee heb je ;)

Verder redelijk standaard dingen: kijk na of de bij de geleverde onderdelen alle benodigde accessoires in het doosje meegeleverd zijn voordat je begint, zorg voor een schone werkruimte, neem het liefst een grote tafel of de vloer om te werken en doe er een kleed (NIET van kunstvezels ivm statische energie!) onder, bewaar de verpakkingen in ieder geval de eerste maanden, houd je drinken een eindje uit de buurt, zorg er voor dat je geen kleding draagt die makkelijk statisch wordt en ontlaad jezelf tussendoor regelmatig aan bijv. een geaarde verwarmingsbuis en sommige dingen hebben inderdaad een beetje kracht nodig om te worden geplaatst, maar echt kracht zetten is nooit nodig: dan gaan er in de regel dingen namelijk kapot ;)

• neem ruim de tijd. Sommigen hebben geluk en met een paar uur hun eerste pc in elkaar, maar meestal moet je denken aan alles bij elkaar een behoorlijk deel van een dag. Dat je hulp hebt scheelt je waarschijnlijk een hoop tijd.

En last, but not least: geniet er een beetje van! :)

• dylanvana
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-11-2021
Voor 1500 euro zou ik een i7 nemen als ik overal telkens lees dat meer cores voor gaming steeds belangrijker gaat worden.

• Bluepenguin
  • Niet online
dylanvana schreef op woensdag 25 september 2013 @ 20:02:
Voor 1500 euro zou ik een i7 nemen als ik overal telkens lees dat meer cores voor gaming steeds belangrijker gaat worden.
Je hebt misschien nog de hexa-cores van de Sandy Bridge generatie in gedachten, Intel gaat bij de Haswell generatie niet verder dan quadcores, op de i7-4900 reeks na.
Ik zie om die reden niet waarom je een i7 boven een i5 zou verkiezen. Alleen de top i7's worden immers voorzien van meer cores dan de i5's. En die i7's zijn nog niet verkrijgbaar op het moment. Mochten de 4900's enigszins in de buurt komen van hun voorgangers qua prijs, dan zit je op een godsvermogen. Denk aan 400 euro extra voor misschien (met flink overclocken erbij inbegrepen) anderhalf keer de snelheid.

Komt bij dat de cpu's bijna nooit meer de bottleneck zijn bij gamen. Videobewerkingssoftware kan er wel baat bij hebben, then again, een beetje winst kost je honderden euro's extra.

Verder is het denk ik zowel ja als nee, er komt steeds meer ondersteuning bij games en andere software voor multicore, dat is zo. Andere kant van het verhaal is dat op dit moment in veel games en bij veel software een i5 gelijk of marginaal minder goed performt dan een i7; en een i7 biedt een veel mindere prijs-kwaliteitsverhouding dan de i5 als je kijkt naar hoe de prestaties en de verschillen daarin zijn in de praktijk.

i5 - vs - i7
Ja, de i7 wint regelmatig benchmarks van de i5 serie, maar bij gaming merk je daar alleen bij een enkele shooter wat van. Idem voor videobewerking in veel gevallen. Er is niet veel video en fotobewerkingssoftware die echt een verschil weet te maken met een i7 t.o.v. een i5.
De cpu waar we het nu over hebben, de Intel i5-4670, heeft vrachtwagenladingen meer rekenpower dan de gemiddelde game-pc nu en die in het relevante deel van de toekomst.

in het algemeen over multicore
Kijk je vervolgens hoe over de afgelopen jaren de adoptie van multi-core is verlopen, dan is dat zeker niet snel gegaan. Hexacores bijv. zijn allesbehalve nieuw, maar het aandeel software dat er daadwerkelijk gebruik van maakt is bijzonder laag. Octocore is ietsje beter, maar ook niet om te juichen.
Op het moment maakt een behoorlijk deel van de software voor videobewerking en games goed gebruik van quadcores, en voor heel wat software is dat nog echt niet zo lang. Voordat bijna alle software daar op zit zijn we even verder, en mijn verwachting zou zijn dat quadcores gewoon uitstekend zullen zijn voor nog heel wat jaren. Ook simpelweg omdat de Intel en AMD dualcores en quadcores een heel erg groot marktaandeel hebben.

Oftewel, als je nu een i5 of i7 neemt met 4 cores (+HT) dan zit je zowel nu als de komende jaren uitstekend. Op de cpu-markt heeft Intel nu simpelweg een fors marktaandeel en Intel gaat met Haswell niet verder dan quadcores (de server-chips even buiten beschouwing gelaten).
Dus ja, je zult af en toe een klein verschil tussen de betere i5's en de normale i7's hebben, maar je betaalt er redelijk meer voor. Dat verschil in aanschafprijs kan je veel beter besteden aan een videokaart.

[ Voor 9% gewijzigd door Bluepenguin op 25-09-2013 21:48 ]

• ch85
ben even gaan testen in de lokale saturn,
ik weet niet goed waarom, maar ben meer fan van logitech dan microsoft.
voorlopig is de mk710 de winnaar, alhoewel de andere setjes ook niet slecht zijn, word nog moeilijk :)

naast de k270 of de k750 wel niet echt veel keuze voor losse tobos...
de k750 is duur, maar het miss wel waard?(zonne/lichtenergie..)
waar ik dit ga kopen valt idd nog te bekijken.

vraagje: is het mogelijk om een microsoft tobo + een logitech muis te gebruiken?

-de processor polijsten ga ik zeker niet doen ;)

-verder nog iets nodig van kabels, ..., andere onderdelen?

• Bluepenguin
  • Niet online
ch85 schreef op woensdag 25 september 2013 @ 21:38:
ben even gaan testen in de lokale saturn,
ik weet niet goed waarom, maar ben meer fan van logitech dan microsoft.
voorlopig is de mk710 de winnaar, alhoewel de andere setjes ook niet slecht zijn, word nog moeilijk :)

naast de k270 of de k750 wel niet echt veel keuze voor losse tobos...
online is er gelukkig meer te kiezen :)
de k750 is duur, maar het miss wel waard?(zonne/lichtenergie..)
waar ik dit ga kopen valt idd nog te bekijken.
nee, is ie niet helemaal waard, wel grotendeels (fijn toetsenbord). Verder zijn diverse winkels waarschijnlijk goedkoper. Het zonne-paneel idee is grappig, je betaalt er behoorlijk voor, en voor het milieu is het niet zinvol. Je zult heel waarschijnlijk heel wat jaren langer dan het tobo meegaat moeten besparen op stroom om de milieu-schade die de accuproductie en zonne-paneel productie extra meebrengt (tov niet-zonne paneel tobo's) te compenseren.
Als je iets voor het milieu wilt doen, neem dan ipv de XFX voeding die je nu hebt een efficiënter exemplaar. De XFX is een 80 plus bronze certificering waard, neem een voeding met zilver/goud/platinum cert. en je hebt wat je met een zonnepaneeltje bespaart per jaar in een paar uur tot een dag 'terugverdient' oOo
pricewatch: Seasonic G-Serie 550Watt bijvoorbeeld

Als je het gewoon voor het gadget-gehalte doet, vooral doen! Het is gewoon een erg leuke gimmick, en dat is net zoveel geld waard als dat je er voor over hebt. Op zich voegt het geen real-world functionaliteit toe en betaal je misschien een tientje extra t.o.v. vergelijkbare tobo's. Beide kanten op een prima deal :)
vraagje: is het mogelijk om een microsoft tobo + een logitech muis te gebruiken?
uiteraard geen enkel probleem, je gebruikt alleen twee usb-recievers en daarmee 2 usb-poorten. Misschien het handigst om daarvoor de twee usb2.0 poorten aan de voorzijde te gebruiken. Dan houd je de usb3 poorten vrij.
-de processor polijsten ga ik zeker niet doen ;)

-verder nog iets nodig van kabels, ..., andere onderdelen?
uitgaande hiervan, met misschien wat ander geheugen en een andere muis + toetsenbord, zou je misschien nog een dvd-brander willen?
Niet iedereen gebruikt die nog, maar het kan misschien handig zijn voor een enkele game of andere software op z'n tijd.
Misschien dat Robbedem nog wat meer weet. :)

• Robbedem
Bij de gewone moederborden levert Asrock standaard maar 2 SATA kabeltjes, als je een HDD, SSD en OD hebt, zal je dus een kabeltje moeten bijbestellen.
Zie eerst in welke winkel je het goedkoopste afbent, en betstel daar een extra kabeltje (zou niet meer dan 5€ mogen zijn)
om een idee te hebben van hoe het er uit ziet: Sharkoon SATA Kabel

• ch85
-het tobo 750 zou ik dan vooral doen omwille van opladen enz.
miss koop ik wel gewoon een combo setje.
ik ga het allemaal nog eens goed bekijken en zal er dan wel uitraken.

-de dvdspeler/brander had ik al toegevoegd(dacht ik toch), de LG GH24NS90 Zwart.
altijd wel handig om dat nog te hebben, ik gebruik dit toch nog wel soms.

-dus nog 1x een sata kabeltje.

-dan nog een vraagje, ik ben van plan bij azerty te bestellen, goed plan?
(vrij goed prijsverschil tov belgië)

alvast bedankt.

• Robbedem
Zou goed moeten zijn, krijgt toch goede ratings.
Ik heb zelf (woon ook in België) een anderhalve maand geleden bij afuture besteld omdat dat voor mij toen het goedkoopste was.

• ch85
nog een vraag :) : is er een (eenvoudige)manier om je wenslijstje om te vormen naar een winkelmandje ofzo?

• Robbedem
Niet dat ik weet. Ik heb het voor mijzelf één voor één overgezet door op het item in de wenslijst te klikken en dan de gewenste winkel te selecteren. Dan zou je meteen op het juiste item moeten uitkomen. (sommige winkelsites zijn niet zo handig ;) )

• ch85
ok, ik had een mail gestuurd naar azerty om te vragen of alles compatibel is, ze zeggen dat ze het er goed uit ziet, maar ook natuurlijk niet 100% kunnen garanderen.
daarnaast stellen ze versch. types assemblage voor.(ook een optie)

het enige waar ik nog (grote) twijfels over heb is het mobo i.c.m de gpu(grotendeels dan door die ene review die ik gelezen heb..)

dus eig zoek ik iemand die hetzelfde mobo+gpu heeft, en dus kan bevestigen dat dit werkt :)

of

een voorstel voor een ander mobo dat wel zeker gaat met de gpu? (moet wel minstens dezelfde aansluitingen hebben als op de b85m pro4!)

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Ach gut, dit zou gewoon moeten werken. Als hij het niet kan je het altijd nog in de andere poort duwen.
Ik vermoed gewoon dat die persoon gewoon bijzonder veel pech had dat ze allebei een klein mankementje hadden die "resoneerden".

• Bluepenguin
  • Niet online
ch85 schreef op donderdag 26 september 2013 @ 09:38:
-dan nog een vraagje, ik ben van plan bij azerty te bestellen, goed plan?
Vrij beperkt ervaring met Azerty, maar die was goed + wat Robbedem zegt, de T.net beoordeling is ook prima.
Zou alleen wel kijken naar de kosten van verzending.
ch85 schreef op donderdag 26 september 2013 @ 21:04:
nog een vraag :) : is er een (eenvoudige)manier om je wenslijstje om te vormen naar een winkelmandje ofzo?
de wenslijsten zijn een t.net ding, de webshops hebben daar niet meer mee te maken anders dan dat ze de prijzen en producten leveren. Makkelijkst is wellicht de wenslijst in het ene tabblad openen en voor elk onderdeel vanuit de PW doorklikken en toevoegen aan winkelmandje klikken op de pagina's van de webshop. Verdient tweakers er ook nog iets aan ook :+ (iedere 'klik' via de PW levert t.net een klein beetje op)

ch85 schreef op zaterdag 28 september 2013 @ 11:36:
ok, ik had een mail gestuurd naar azerty om te vragen of alles compatibel is, ze zeggen dat ze het er goed uit ziet, maar ook natuurlijk niet 100% kunnen garanderen.
daarnaast stellen ze versch. types assemblage voor.(ook een optie)
Het is jammer dat Azerty er geen uitsluitsel over kan geven, maar ook zij geven aan dat e.e.a. er goed uitziet. :)
het enige waar ik nog (grote) twijfels over heb is het mobo i.c.m de gpu(grotendeels dan door die ene review die ik gelezen heb..)

dus eig zoek ik iemand die hetzelfde mobo+gpu heeft, en dus kan bevestigen dat dit werkt :)
je zou dat geluk kunnen hebben, maar précies dat mobo + précies die gpu + diegene is lid van tweakers & hij/zij leest dit topic, wel dan heb je een leuk stukje kansberekening. Weinig kans dus.
of

een voorstel voor een ander mobo dat wel zeker gaat met de gpu? (moet wel minstens dezelfde aansluitingen hebben als op de b85m pro4!)
Om weer terug te komen op dit onderwerp: Robbedem heeft het bevestigd, ondergetekende en ook thomg denk dat er een goede kans is dat e.e.a. werken gaat.
Nogmaals, de klacht die je hebt gelezen is nogal een rant. Hij/zij heeft geen onderbouwing in die klagende review, het is onbekend onder welke omstandigheden die videokaart niet werkte plus onbekend welke variant van de GTX770 niet werkte. Robbedem heeft een redelijk goed vergelijkbare gpu werkend in zijn pc, de Asrock mobo's staan in het algemeen als prima bekend op t.net, kortom: vrijwel alle kansen staan in het voordeel van het wél functioneren van deze combinatie.

En anders kun je kijken naar de eerder genoemde Asus of een alleskunner zoals de pricewatch: Gigabyte GA-Z87X-D3H . Je betaalt ongeveer 60 euro meer, en dan heb je een moederbord dat vrijwel alles aankan qua gpu's, overclocken, raid, noem t maar op.
De keuze is: de Asrock en Asus kosten je de helft en zullen je waarschijnlijk prima dienen, de genoemde Gigabyte is een voorbeeld van een moederbord waarbij (praktisch) iedereen je zal durven garanderen dat bijna alle denkbare gpu opstellingen zullen werken.

Tot slot: ik of wie hier ook kunnen je nooit 100% garanderen dat alles 100% zal werken in 100% van de situaties, het is alleen zo dat we op basis van algemeen geldende standaarden en onze eigen kennis+ervaringen proberen jou een zo goed mogelijk advies te geven.
Er zijn altijd kleine variaties mogelijk, omdat de genoemde standaarden (zoals pci-e) op ieder mobo nét even anders worden geïmplementeerd. Datzelfde geldt voor gpu's: iedere videokaart gaat uit van een bepaalde 'omgeving', en die eisen zijn per kaart nét even anders. 99% van de tijd gaat het door standaardisatie gewoon goed, in de uitzonderlijke situatie heb je óf met veel pech te maken óf met dat er iets in het ontwerp/productieproces fout is gegaan.
Dat is ook de reden dat webshops zelden durven garanderen dat iets werkt, het is een minimale kans dat e.e.a. niet werkt, de kans dat mensen bij zelf monteren de boel verprutsen is veel groter. En als zij aangeven dat het moet werken, dan wordt ook 'verprutsen' hún bedrijfsrisico. Het was het proberen waard om het na te vragen.
De Asrock B85M pro4 is al weer een kwartaal op de markt, en er is (zover te controleren met een snelle Google-search) maar heel weinig te vinden aan problemen. Normaalgesproken wordt iets wel bekend binnen een aantal maanden, dus hoogstwaarschijnlijk is bijna ieder B85m pro4 bord rustig en tevreden aan het draaien :)

• ch85
bestellen word ofwel bij azerty of afuture denk ik.

wat het mobo betreft, dit zou idd zeer veel pech moeten zijn dat dit juist niet werkt.
ik ga het eens goed bekijken met de vriend in kwestie van zodra hij tijd heeft, en dan eventueel nog wat aanpassingen maken.

verder denk ik toch gewoon om voor windows 7 te gaan. ben win8 even gaan uitproberen in de saturn en ik vind het maar niks om eerlijk te zijn. lijkt op een vergrote smarthpone. apps boeien me totaal niet op een desktop, integendeel, ga me hier snel aan storen denk ik.
nadeel van win7 is wel de kortere einddatum van de updates (zoals hierboven vermeld)

ondanks dat win8 meer snelheid, veiligheid, e.d. zou bieden ben ik toch nog altijd niet echt overtuigd.
win7 zal ook wel meer compatibel zijn met oudere software&hardware neem ik aan.
opvallend is ook dat (veel) mensen liever win8 aan de kant schuiven dan win7.

ik las ook iets over win8.1, dat binnekort zou moeten arriveren.
is er iemand die hier wat meer over weet? (bv. is 8.1 het wachten waard?)

alvast bedankt!

Verwijderd

ch85 schreef op woensdag 25 september 2013 @ 17:39:
eerst en vooral bedankt voor de uitgebreide reactie!

best idd eerst een mailtje sturen zoals je zegt.

ik had thuis al een lijstje gemaakt om een dezer te gaan testen in de lokale saturn, met daarop:

alvast bedankt.
Logitecht mx preformance is erg fijn, gebruik hem zelf al 3 jaar, en doet het nog steeds goed!
Gaming gaat er ook mee, maar blijft een draadloze muis met een batterij (dus wat zwaarder).

• ch85
kleine update:

dit is momenteel ongeveer wat ik ga bestellen:
http://azerty.nl/winkelma...D=1&product%5B629110%5D=1

de vriend die mee pc in mekaar gaat steken zegt dat de scythe koeler overbodig is aangezien ik niet ga overklokken. (de koelpasta ook wsl dan?)

kan iemand dit bevestigen?

• Matthijs89
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21-10-2023
Je hoeft hem er niet perse te nemen. De stocked cooler maakt wel meer lawaai en je cpu is dan warmer.

Mijn vraag is alleen wel of het slim is hem je GPU nu net voor de launch van de nieuwe AMD kaarten te kopen. Veel mensen verwachten dat nVidia zijn prijzen zal gaan aanscherpen. Als ik jou was zou ik nog week wachten met de aanschaf van je GPU. Kan zomaar zijn dat hij 30-40 goedkoper is volgende week.

• Bluepenguin
  • Niet online
Vielen me net nog wel twee dingen op:
• de monitor: de iiyama is een prima monitor, maar heb je m ook een keertje in het echt gezien? Mocht je bijv. van een oude Philips TFT/LCD komen dan zijn de kleuren redelijk vergelijkbaar te noemen, maar om een ander voorbeeld te nemen: als je van een Samsung monitor komt dan misschien niet. Samsungs en een deel van de LG's en diverse andere merken hebben in het algemeen een oververzadigd beeld qua kleuren.
Zeker niet om iiyama of het model af te raden (er staat er hier ook één ;) ), maar het kleurenbeeld kan verschillen van wat je gewend bent en van wat je mooi vindt. Kortom: het is altijd de moeite om een monitor in het echt te zien voordat je m bestelt ;)
• je bestelt er een stevige audioset bij, met de onboard Realtek ALC892 chip heb je een heel redelijke aansturing er van, maar je zult er een stap meer uit kunnen halen met een losse audiokaart erbij.
bijv. pricewatch: Asus Xonar DGX en pricewatch: Creative Soundblaster Audigy SE zijn aardige upgrades. Iets duurder en beter is bijv. de pricewatch: Asus Xonar D1 is een wat steviger upgrade.
Mocht je een losse audiokaart overwegen, dan zou ik je aanraden bij Creative en Asus te kijken.
de vriend die mee pc in mekaar gaat steken zegt dat de scythe koeler overbodig is aangezien ik niet ga overklokken. (de koelpasta ook wsl dan?)
Wat Mattijs zegt, het is een stukje stiller>> comfort dus. Het hoeft zeker niet, de stock koeler zal de cpu meer dan koel genoeg houden zolang je niet gaat overclocken. En zelfs met overclock komt de standaard koeler nog wel een eindje.
Wat je vooral met het aanschaffen van een betere koeler doet is dat je voor 3 tientjes jarenlang een aardige stukje meer rust hebt. Plus je houdt meteen rekening met het mogelijk overclocken in de toekomst, vandaar dat het hier op het forum min of meer standaard is dat er een andere koeler wordt aangeraden.
Als je geen losse koeler neemt, dan zou je even moeten zien wat er bij de boxed versie van de proc. wordt meegeleverd aan pasta/al aangebracht is tussen koeler en proc. Dacht dat de pasta bij deze generatie cpu's niet al te slecht is, dus je hoeft niet per se een andere aanvullende tube te kopen. Kan wel, een goede pasta scheelt weer wat graden :)

• ch85
-ik kom van een oude kleine acer (lcd) monitor, dus het kan alleen maar beter worden :)
verder weet ik enkel dat ik een 24" wil die vga,hdmi en dvi-d heeft, goede responstijd, en maximum +-180€. (en mooi beeld natuurlijk) vraag me niet welk merk :)
de kleuren e.d van de samsung syncmaster bij mn vader thuis vind wel goed.
er is zoveel keuze op azerty dat ik er niet meer aan uitkan.. 8)7

-met die losse geluidskaart er een stap meer uit halen, wat bedoel je hier juist mee?
voor welke toepassingen bv?

ik ga toch zeker nog even wachten met te bestellen moest de gpu toch nog dalen zoals mathijs zegt..

• Bluepenguin
  • Niet online
ch85 schreef op zondag 06 oktober 2013 @ 12:13:
-ik kom van een oude kleine acer (lcd) monitor, dus het kan alleen maar beter worden :)
verder weet ik enkel dat ik een 24" wil die vga,hdmi en dvi-d heeft, goede responstijd, en maximum +-180€. (en mooi beeld natuurlijk) vraag me niet welk merk :)
de kleuren e.d van de samsung syncmaster bij mn vader thuis vind wel goed.
precies wat ik bedoel ;)
Een redelijk deel van de Samsung Syncmasters geven kleuren oververzadigd weer, de Iiyama nauwelijks. Het is een rustig beeld daardoor en zelf vind ik het heel prettig, maar iemand die gewend is aan sterk verzadigde kleuren kan het saai en tegenvallend vinden ogen.
De Iiyama die je noemt is prima (zeker voor het geld niet verkeerd) en laat je dus vooral niet weerhouden door bovenstaande van de aanschaf er van. :)
er is zoveel keuze op azerty dat ik er niet meer aan uitkan.. 8)7
Je weet dat je, als je het zou willen, daar een topic voor kunt openen in het deel van het forum dat er speciaal is voor beeldschermen?
-met die losse geluidskaart er een stap meer uit halen, wat bedoel je hier juist mee?
voor welke toepassingen bv?
In het algemeen qua toepassing, je haalt namelijk een beter geluid uit de boxen met een betere geluidskaart.
De ALC892 die op het moederbord zit is in z'n soort niet verkeerd, maar om het beste uit wat duurdere boxen sets zoals de Z906 te halen is het nodig om een wat betere input te hebben. Niet alleen een wat betere kwaliteit mp3'tjes dus, maar ook een wat betere geluidskaart. Je zult overigens het verschil minder snel merken met veel top 40 en elektronische muziek dan bij films met goed geregistreerd geluid of bijv. klassieke muziek en jazz. Hoe dan ook zul je een "wall of sound" hebben met de Z906 ;)

Tip: voor de Z serie van Logitech zijn wandmontage sets beschikbaar, mocht je die willen, dan zou je ze achteraf / gelijk mee kunnen bestellen.

• ch85
-voor 30€ kan er nog wel een geluidskaart bij denk ik, de asus dgx die je voorstelt bv. zal dan wel voldoende zijn neem ik aan? (films, gaming, muziek..)

-de wandmontageset voor de z906, heb je toevallig een link? kan niet meteen iets vinden..?

-de monitor ja, best eerst nog eens langs de saturn dan :)

• Bluepenguin
  • Niet online
ch85 schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 16:51:
-voor 30€ kan er nog wel een geluidskaart bij denk ik, de asus dgx die je voorstelt bv. zal dan wel voldoende zijn neem ik aan? (films, gaming, muziek..)

-de wandmontageset voor de z906, heb je toevallig een link? kan niet meteen iets vinden..?
http://www.logitech.com/nl-nl/promotions/4872 in de webshop van Logitech zelf en in de PW staat ie ongetwijfeld ook, maar dan in het ongesorteerde gedeelte (dus nauwelijks vindbaar/heb net gezocht maar niet zo snel kunnen vinden).
De meeste winkels die een wat ruimer assortiment speakers hebben, hebben vaak ook divers montagemateriaal.

• Bluepenguin
  • Niet online
ch85 schreef op zondag 06 oktober 2013 @ 12:13:

ik ga toch zeker nog even wachten met te bestellen moest de gpu toch nog dalen zoals mathijs zegt..
En het nieuws over de 'ahum' nieuwe AMD's is er: reviews: AMD Volcanic Islands: R9 280X en 270X getest.
Op zich zeker geen on-interessante update van de gpu's, vooral voor de toekomst zit er nog aardig wat leuks in het vat :Y)
Voor nu, als in: het doen dalen van de huidige gpu prijzen, zou mijn inschatting zijn dat er maar een beperkt effect is van de R-serie op de HD7000-prijzen. Misschien dat ik me vergis en anderen hier verschillend over denken, maar als je een HD7000 kaart wilt kopen, dan hoef je niet per se nog een paar weken te wachten met bestellen.

• Matthijs89
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21-10-2023
Bluepenguin schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 15:00:
[...]

En het nieuws over de 'ahum' nieuwe AMD's is er: reviews: AMD Volcanic Islands: R9 280X en 270X getest.
Op zich zeker geen on-interessante update van de gpu's, vooral voor de toekomst zit er nog aardig wat leuks in het vat :Y)
Voor nu, als in: het doen dalen van de huidige gpu prijzen, zou mijn inschatting zijn dat er maar een beperkt effect is van de R-serie op de HD7000-prijzen. Misschien dat ik me vergis en anderen hier verschillend over denken, maar als je een HD7000 kaart wilt kopen, dan hoef je niet per se nog een paar weken te wachten met bestellen.
Klopt helemaal de AMD kant is niet heel interessant. Daarentegen is het wel goed om te wachten om te zien wat nVidia zijn reactie is op de R9. Gaan ze de prijzen aanscherpen, komt de 770ti GTX er toch?

• ch85
had nog een vraagje ivm de hdd:

mijn plan was 1 hdd te nemen, de pricewatch: Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001, 3TB (goede keuze?)
belangrijk is vooral betrouwbaarheid/stabiliteit en algemene prestaties/snelheid, in die volgorde.
maar nu ben ik al veel de WD serie tegengekomen waarvan black de snelste/beste zou zijn, blauw de 'normale', en groen trager en zuiniger.
dus het zal wsl gaan tussen de bovengenoemde seagate of de wd black/blue.
welke zouden jullie aanraden?

bijkomend 'vraagje':
de vriend die mee de pc in mekaar gaat zetten geeft zelf de voorkeur aan 1x2tb + 1x1tb ipv 1x3tb.
zal wel 'veiliger' zijn voor de gegevens, maar brengt toch ook extra stroomverbruik (en warmte?) met zich mee dacht ik? of is dit eerder minimaal?

bedankt!

• Robbedem
Een HDD verbruikt niet veel; maximaal 15 Watt. De extra hitte en stroomverbruik zou dus echt geen probleem mogen zijn. ;)

Als je veel belang hecht aan veilige opslag kan je ook 3 HDD's van 1TB nemen en deze in RAID 5 zetten.
Dan heb je wel maar 2TB aan opslag, maar de leessnelheid is hoger en als er één HDD faalt kan je nog steeds aan al je gegevens.
(Wikipedia: RAID)

• Bluepenguin
  • Niet online
ch85 schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 19:24:
had nog een vraagje ivm de hdd:

mijn plan was 1 hdd te nemen, de pricewatch: Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001, 3TB (goede keuze?)
belangrijk is vooral betrouwbaarheid/stabiliteit en algemene prestaties/snelheid, in die volgorde.
maar nu ben ik al veel de WD serie tegengekomen waarvan black de snelste/beste zou zijn, blauw de 'normale', en groen trager en zuiniger.
dus het zal wsl gaan tussen de bovengenoemde seagate of de wd black/blue.
welke zouden jullie aanraden?
Zowel de Seagate Barracuda serie als de Western Digitals Green/Blue/Red/Black zijn allemaal prima schijven. De "normale modellen" van de Black serie (met 7200rpm) zijn nauwelijks sneller dan de Barracuda's, alleen de 10.000 rpm modellen uit dezelfde serie zijn echt sneller. Dan kom je alleen wel op het prijspunt dat je voor het prijsverschil met een normale Black of Barracuda een losse kleine ssd kunt krijgen. En dat laatste is de hoofdreden dat je in de BBG's geen WD Black zult tegenkomen.
Alleen de Green's en Red's zou ik je afraden, de Green omdat je hogere eisen stelt aan een dagelijks gebruik/game systeem dan waar de Green serie voor ontworpen is. De Red's zijn redelijk specifiek voor nas/thuisserver gebruik bedoeld, en de meerprijs tov de Blue/Barracuda's niet echt waard.
Qua snelheid zal je nauwelijks verschil hebben tussen de Blue's en de Barracuda's in de praktijk, al zal het meestal lichtjes in het voordeel van de Seagate's uitvallen. Alles bij elkaar zul je zowel qua betrouwbaarheid, snelheid als prijs-kwaliteit niet veel verschil hebben tussen de 7200rpm Black's, de Barracuda's en de Blue serie.

Als ik mag adviseren: kijk vooral wat de webshop waar de rest van het systeem wilt aanschaffen, aan assortiment heeft en tegen welke prijzen. Enige andere dat kan verschillen is het aantal jaren garantie, tussen de 3 jaar en één enkel jaar zit toch een aardig verschil.
bijkomend 'vraagje':
de vriend die mee de pc in mekaar gaat zetten geeft zelf de voorkeur aan 1x2tb + 1x1tb ipv 1x3tb.
zal wel 'veiliger' zijn voor de gegevens, maar brengt toch ook extra stroomverbruik (en warmte?) met zich mee dacht ik? of is dit eerder minimaal?
volledig met Robbedem!

en laat je niet afschrikken door de "max. 15Watt", want dat is écht het maximum, de gemiddelde alledaagse consumptie ligt veel lager :)

• ch85
er zit toch wel een prijsverschil tussen de seagate en wd -> seagate is goedkoper.
(wd zou betrouwbaarder zijn als ik het internet mag geloven)
ik kan natuurlijk ook 1 wd en 1 seagate nemen.

wat is er nu (buiten de prijs) nog verschillend aan 1-2 of 3tb schijven?
is 1-2tb bv minder geneigd om sneller te crashen dan 3tb of is dit enkel een kwestie van pech hebben..?

ook ben ik even gaan kijken naar monitors in de saturn, daar hadden ze geen iiyama, dus kon ik niet echt vergelijken. philips moet ik al zeker niet :) lg zag er niet onaardig uit.
samsung bevalt ook goed maar hebben meestal enkel hdmi+vga, en ik heb zeker hdmi+dvi+.. nodig.

wat paneeltype betreft, ik denk dat ik best af ben met een ips paneeltype, of is tn voldoende?
(aangezien ik ook wat foto en videobewerking ga doen moet de kleur wel goed zitten)

bedankt!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Zou gewoon voor 1x 3TB gaan. Enigste voordeel die ik me kan bedenken is dat als je met een schijf bezig bent ( idk, iets installeren? ) je nog steeds bezig kan zijn met een andere schijf.
Dit argument is nogal moot aangezien je een SSD hebt.

Nog een andere "optie" die ik me kan bedenken is die mirror raid, extra veilig, maar dan heb je wel minder opslag en moet je wel dezelfde formaat schijven hebben.

In het kort? Nee. Gewoon 1x 3TB is prima.

• Bluepenguin
  • Niet online
Hm, niet geheel eens met Thomg, wel grotendeels:
ch85 schreef op zaterdag 12 oktober 2013 @ 14:00:
er zit toch wel een prijsverschil tussen de seagate en wd -> seagate is goedkoper.
prijs zegt niet altijd iets over kwaliteit. De Seagate's die relatief goedkoop zijn als model vaak wat langer in productie, dus dat scheelt iets in de ontwerp kosten/energie zuinigheid etc. (als is het verschil niet echt interessant te noemen voor dagelijks gebruik). Verder heeft WD altijd al meer de naam gehad dan Seagate een A-merk te zijn, dat zie je ook in de prijzen.
(wd zou betrouwbaarder zijn als ik het internet mag geloven)
Het internet is nogal een ruim begrip, je hebt websites met zeer goed geïnformeerde redacteurs (anandtech en diverse specialistische sites) en je hebt fora à la ComputerTotaal, waar geheel niks mis mee is, maar het tech-niveau kent wel z'n beperkingen. Ik claim zeker niet alles te weten, maar het is waarschijnlijk wel bovengemiddeld:
Er zijn nogal wat misverstanden en aan de andere kant zaken waar je wel iets voor over de constructie van hdd's moet weten:
misverstanden
• wie ook claimt dat er bepaalde merken voor de consumenten markt betrouwbaarder hdd's maakt, wel die kletst gemiddeld gezien uit z'n nek: het in namelijk praktisch onmogelijk dat onderbouwd te zeggen. De hdd fabrikanten produceren een type hdd namelijk maar korte tijd (meestal zo'n half jaar) en dan komt de opvolger in de winkel. Tegen de tijd dat er iets te zeggen valt over de betrouwbaarheid van één type, is die dus al lang niet meer te koop. De opvolger is dan vaak weer net iets anders qua constructie/firmware/meegeleverde software, dus daarover zegt de betrouwbaarheid van z'n voorloper ook niks.
Er is wel een keer onderzocht door Google hoe e.e.a. in hun serverpark verloopt (zij gebruiken veel consumenten componenten), het enige wat daarover naar buiten is gekomen is dat temperatuur minder uitmaakt dan lange tijd algemeen gedacht werd en dat voor bepaalde servers met een bepaald gebruik men liever Hitachi schijven in zet. Welk gebruik is niet bekend, dus dat zegt ook niks over de bruikbaarheid in een alledaags consumenten systeem.

Komt er in het algemeen een merk naar boven dat bijna altijd bovengemiddelde schijven maakt of juist ondergemiddeld? Nee, niet echt, WD/Seagate/Hitachi zijn behoorlijk aan elkaar gewaagd. Als er één schijf altijd zeer betrouwbaar was, dan was dat allang bekend en de rest van de fabrikanten failliet. Het zijn bedrijven, dus ze kunnen zich geen rotzooi veroorloven, omdat het hun merkwaarde schaadt en een hoop geld kost aan geretourneerde schijven.

• misverstand 2 is dat er op "het internet" nogal veel wordt gedacht in eigen ervaring. Ik heb veel schijven gehad, één maal een Seagate ten onder zien gaan, heel wat WD's kaduuk zien gaan en nooit een Hitachi of een Samsung. En ik gebruik altijd een redelijk gelijke mix van merken, dus WD is in mijn geval ahum "minder betrouwbaar". Desondanks raad ik je ze gerust aan, WD maakt prima schijven en ik heb gewoon pech gehad is mijn conclusie.

• ander ding is dat in het verleden WD inderdaad de (iets) betere fabrikant is geweest voor een lange tijd (en Seagate ook wel). Dan hebben we het wel over de jaren '90 en begin jaren '00 en met concurrenten die af en toe nogal matige producten verkochten. De grootste concurrent van WD, Seagate, is een bedrijf dat praktisch gelijk is aan WD, alleen qua 'premium' status heeft het het om voor mij onduidelijke redenen nooit gehaald bij WD. Zoiets als dat mensen aan DE en Nescaffé denken bij koffie, Seagate heeft een wat minder duidelijk profiel dan WD misschien.
En mensen denken in 'status' en velen op de fora hebben nog de jaren '90 meegemaakt, en 'hebben altijd WD gehad" >> dus promoot men die min of meer.

Wat wel (deels) met drive-failure van doen heeft:
• het aantal rpm, bij een hoger toerental zal het loopwerk, de behuizing en leeskop van een hogere kwaliteit moeten zijn dan bij lagere toerentallen, anders zal de kans op schade aan het schijfoppervlak toenemen. Met name de stappen vanaf 7200 toeren omhoog naar bijv. 10k zijn steeds duurder. 5400rpm > 7200rpm scheelt relatief weinig. Als je dus een 10k schijf wilt kopen, dan zul je in gedachten moeten houden dat er redelijk extra op tafel moet worden gelegd, in andere woorden: weet wat je koopt en alle-waar-naar-z'n-geld :)
• hoe duurder de schijf, hoe groter de kans op een kwalitatief goed exemplaar. Gaat op voor heel veel zaken, maar de ene 7200rpm schijf van hetzelfde aantal GB is de andere dus niet.
• firmware en software: veel harde schijven worden geleverd als 'milieu' lief, vaak betekent dit dat de schijf zichzelf vrij snel in een ruststand zet: oftewel een 'spindown'. De controller is dan uiteraard nog aan, maar het loopwerk staat stil wat een relatief grote hoeveelheid stroom scheelt.
Alleen zorgt dat soort firmware/software er voor dat de hdd (als in: het loopwerk en leeskop) veel vaker opstart en daarmee veel sneller slijt. Op korte termijn leuk voor het milieu, maar op de langere termijn zeker niet geschikt voor alle pc's met een huis-tuin-en-keuken gebruik. Gebruik je de pc intensief en is de firmware nogal 'aggressief' ingesteld, dan kan de levensduur van een hdd door die milieu-liefde gerust halveren.
• waar je ook al min of meer naar verwijst met de vraag of "is 1-2tb bv minder geneigd om sneller te crashen dan 3tb", en dat is de data-dichtheid. De data-dichtheid zegt op zichzelf helemaal niets over de betrouwbaarheid, wat het wel zegt is hoe de mogelijke schade is zodra er iets fout gaat. Bij een hogere data-dichtheid zul je in de regel een stuk meer data per incident hebben die verloren kan gaan, bijv. in het geval dat er een keer een 'kras' wordt gemaakt door een 'stuiterende' lees-schrijfkop.
Ga je uit van het idee dat data-dichtheid in zekere mate 'iets' te maken heeft met betrouwbaarheid (en performance) dan kom je op het ontwerp van een hdd. De data wordt opgeslagen op één of meerdere zogeheten platters, wat zeer dunne schijfjes zijn. Er zijn dus ook één of meerdere lees-schrijfkoppen in dezelfde hdd te vinden. In de basis heb je het dus over bijv. 4 platters van 500 GB die één 2TB hdd vormen, of een tweetal platters van 1TB. In de praktijk wordt daarbij door de fabrikant gekozen voor de meest economisch te produceren plattergrootte, zolang het tussen de 1 en 4 plaater blijft, past het met de huidige technieken binnen een 3,5 inch schijf.
Kortom de data-dichtheid van een 2TB schijf hoeft zeker niet hoger te zijn dan van een 1TB schijf, het hangt er maar vanaf hoe de schijf ontworpen is.
Kijk je naar hoe het uitpakt in de snelheid waarmee gelezen kan worden, dan zul je zien dat bij gelijkblijvend toerental en toenemende data-dichtheid een toename van de leessnelheid kan en zal plaats hebben. En zo is een 5400rpm schijf van 2,5 inch op twee wijzen trager dan een 7200rpm schijf van 3,5 inch ;)
Het loopwerk en de schrijf-leeskop hoeft dus dan ook bij de 5400rpm 2,5" hdd aan minder hoge eisen te voldoen en zal dus zogezegd een per GB opslag goedkopere hdd zijn.
• een goede voeding (en de hier aangeraden Seasonic of XFX zijn echt prima) is essentieel, hoe stabieler en 'schoner' de stroomlevering is, hoe langer een hdd meegaat. Dat geldt ook voor het moederbord (inclusief een kwalitatief goede storage controller, die zitten bij betere moederborden) en een kwalitatief acceptabele sata-kabel, zolang die niet 50ct kost ;) zit je prima.

En dan nog, met alles hierboven 'in check', kan een hdd de mist in draaien. Maak je nog gebruik van XP? >> dan is het bij een failure aan te raden om m.b.v. een Linux Live disc (Ubuntu bijv.) de hdd te benaderen. De wijze van een hdd uit lezen verschilt namelijk tussen Windows en Linux, wat je in de regel een betere kans geeft met Linux. Bij een Live cd doe je geen installatie (er komt NIKS van Linux op je hdd, puur in het werkgeheugen) maar je kunt wel goed bestanden lezen en kopiëren naar een externe hdd of usb-stick.
Simpelweg een tip zeg maar :)
Al kun je het beste bij serieuze problemen contact opnemen met een echt goede computerzaak (veel winkels zijn halfbakken, houd dat in de gaten als je wilt) of een data recovery service.
ik kan natuurlijk ook 1 wd en 1 seagate nemen.
Het zal in principe op de kansen dat er een hdd het opgeeft geen invloed hebben, maar doe wat goed voelt :)
wat is er nu (buiten de prijs) nog verschillend aan 1-2 of 3tb schijven?
is 1-2tb bv minder geneigd om sneller te crashen dan 3tb of is dit enkel een kwestie van pech hebben..?
Zoals hierboven op wat hoofdlijnen beschreven staat, is het grotendeels een kwestie van er voor zorgen dat je het zo goed mogelijk organiseert en de goede materialen koopt. De rest is aan het toeval en goden van het lot. Zorg dus altijd voor een backup en liefst een tweede off-site backup.
ook ben ik even gaan kijken naar monitors in de saturn, daar hadden ze geen iiyama, dus kon ik niet echt vergelijken. philips moet ik al zeker niet :) lg zag er niet onaardig uit.
samsung bevalt ook goed maar hebben meestal enkel hdmi+vga, en ik heb zeker hdmi+dvi+.. nodig.
De Iiyama monitor van jouw keuze gebruikt een LG paneel en het beeld is daarmee vrijwel volledig te vergelijken met een gelijkwaardige LG monitor.
wat paneeltype betreft, ik denk dat ik best af ben met een ips paneeltype, of is tn voldoende?
(aangezien ik ook wat foto en videobewerking ga doen moet de kleur wel goed zitten)
Een goede TN zal je prima dienen, maar een ips is in principe in het voordeel. En rond de 200-250€ heb je dan eigenlijk maar één 'keuze': pricewatch: Dell Ultrasharp U2312HM Zwart en z'n grotere broertjes. Dell levert simpelweg erg goede prestaties voor het geld, er komen maar heel weinig panelen in de buurt voor dat geld.
Eén vriendelijk verzoek overigens van een TN paneel gebruiker: mocht je professioneel willen werken met dit ips paneel, test bij oplevering als je wilt ook alsjeblieft even op een wat minder scherm. De kleuren van Tweakers design 7 waren voor ips scherm gebruikers erg prettig (rustige zacht-grijze achtergrond van de pagina's op t.net), maar voor alle TN gebruikers was het een onprettig fel wit.

• ch85
ik begin al uit te kijken naar je reacties, altijd goed om bij te leren :)

natuurlijk weet ik dat op het internet veel zelfverklaarde kenners zitten, en ik ga alles ook niet meteen geloven. ik probeer daar ook wel wat op te letten.
het is idd een beetje een kwestie van geluk/pech. geregeld backups nemen is de enige zekerheid.
de hdd zal ook vooral dienen voor opslag (denk ik), aangezien ik toch een ssd ga nemen, waarop dan windows+programmas... komen.
wat ik wel interessanter vind bij wd is de langere garantieperiode, dan heb je toch nog iets, moest hij falen.

ja ips of tn, alles is beter dan men oude scherm, dus eig is het gewoon een luxeprobleem :)
ips behoort (momenteel) idd nog bij de 'duurdere' monitors.
de dell die je voorstelt heeft wel een displayport ipv hdmi. ik weet niet of ik hierbij met iets rekening moet houden?

• Bluepenguin
  • Niet online
pricewatch: LG IPS237L Zwart is close met de Dell qua scherm en heeft HDMI. Veel mensen lijken de voorkeur te geven aan Dell, maar ook deze serie van LG staat goed aangeschreven.
Misschien overdreef ik in de vorige reactie wat, er zijn naast de Dell nog wel andere modellen en merken te overwegen, al is en blijft de Ultrasharp serie waarschijnlijk toch het meest interessant voor foto bewerking etc. Als ik me niet vergis hebben programma's zoals Photoshop de optie om het beeld te laten calibreren qua kleurweergave voor bepaalde beeldschermen. Hoewel de LG's ook behoorlijk goed verkocht worden, is de Dell serie denk ik op het moment populairder > zal waarschijnlijk dus ook eerder support voor zijn vanuit de foto-bewerkingssoftware.

Anders kun je ook een adapter kopen om HDMI >> Displayport te krijgen, dat werkt ook prima. De beeldkwaliteit van displayport zit dicht op HDMI. In het algemeen gesteld is het overigens zo dat mocht je ook het geluid via de HDMI > Displayport willen laten lopen, bijvoorbeeld bij speakers in de monitor zelf, dan zal dat lang niet altijd goed werken. Althans dat ben ik wel eens tegen gekomen op fora, maar zoals de Britten zeggen: Your Mileage May Vary (YMMV) :)

[ Voor 3% gewijzigd door Bluepenguin op 13-10-2013 12:54 ]

• ch85
ok, de meeste twijfelgevallen zijn nu van de baan.

nog een vraagje over windows.
ik ben nog altijd van zin om win7 te nemen, maar stel dat ik toch voor win8 zou kiezen, kan ik dan best wachten op de 8.1 versie? of is dit niet zo verstandig?

• Beroemdheid
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Maakt helemaal niet uit, je kan gewoon updaten als je al Windows 8 hebt ;) Het is geen totaal nieuwe versie van Windows, meer een service pack. Daar hoefde je ook nooit voor te betalen. Maar 8.1 komt al over 4 dagen, heb je binnen die tijd je computer al binnen?

Fractal Design Core 1100 review

• ch85
@beroemdheid: nee, moet hem nog bestellen.

@bluepenguin: ik wou nog even terugkomen op de monitor.
-de dell zou 8ms reactietijd hebben. tov andere monitors is dit wat trager, maar nu weet ik niet of dit (veel) negatieve impact gaat hebben op games? goed beeld is uiteraard wel belangrijker dan reactiesnelheid.
-speakers op de monitor ga ik niet direct gebruiken, zou wat stom zijn om dan een set van 260€te kopen :)

weet je toevallig ook of de dell qua kleurweergave meer op samsung/lg gelijkt, of meer op iiyama?
wat ik veel tegenkom bij reviews is 'bleeding' bij de dell monitor..

bedankt.

[ Voor 6% gewijzigd door ch85 op 14-10-2013 21:34 ]

• Bluepenguin
  • Niet online
ch85 schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 21:01:
@beroemdheid: nee, moet hem nog bestellen.

@bluepenguin: ik wou nog even terugkomen op de monitor.
-de dell zou 8ms reactietijd hebben. tov andere monitors is dit wat trager, maar nu weet ik niet of dit (veel) negatieve impact gaat hebben op games? goed beeld is uiteraard wel belangrijker dan reactiesnelheid.
-speakers op de monitor ga ik niet direct gebruiken, zou wat stom zijn om dan een set van 260€te kopen :)
8ms zul je alleen kunnen merken als je een geoefende gamer bent, alleen bij een deel van de shooters en alleen als je een tiener, twintiger of fitte dertiger bent. Alles van 5 à 6 ms en lager is praktisch niet te merken. Dus ja, er zit een klein verschil tussen.
weet je toevallig ook of de dell qua kleurweergave meer op samsung/lg gelijkt, of meer op iiyama?
Van Iiyama en Samsung zijn er praktisch geen ips monitoren te krijgen op de Nederlandse markt, ik zie zo gauw in de PW allen een tweetal Iiyama's van zo 450-500 euro met ips.
Een monitor van 450 euro is gemaakt voor een heel andere doelgroep en gebruik, dus dat laat zich niet goed vergelijken met een monitor van 140-180 euro. Ten tweede is het vergelijken niet handig, omdat het gaat om led/tn panelen tegenover ips panelen. Het grootste verschil dat je gaat merken zit in de kleurweergave, ips geeft veel meer gradaties van kleuren weer, wat een groot voordeel kan zijn bij video- en fotobewerking.
Als je daar dieper op in wilt gaan, vraag maar raak, maar er is ook het Videokaarten & Beeldschermen subforum. Daar komen ook mensen die dagelijks professioneel bezig zijn met beeldbewerking, dus zij kunnen je alle ins en outs van monitoren kunnen vertellen, ook veel details die ik niet weet :)
wat ik veel tegenkom bij reviews is 'bleeding' bij de dell monitor..
Dat kan inderdaad een issue zijn, al lijken sommige batches daar duidelijk meer last van te hebben dan anderen. Voor de helderheid: ips is een relatief duurdere technologie, dus voor 180 euro zal je een compromis voor lief moeten nemen. Het verschil tussen ips en tn/led is zeker zichtbaar, dus wat dat betreft loont het naar mijn inschatting alles bij elkaar wel om een Dell of LG ips te verkiezen boven een tn/led scherm uit dezelfde prijsklasse. Ook al heb je dan wat backlight bleeding en een iets mindere reactietijd.

• ch85
ik heb ondertussen vele reviews gelezen over de dell, en het is zoals je zegt ongeveer, in die prijsklasse moet je tevreden zijn met wat je krijgt, en de dell word overal toch wel hoog aangeprezen.
het is ook niet dat ik op hoog niveau game, dus ik vermoed dat dit geen probleem gaat zijn. in de reviews word ook vermeld dat je er wel degelijk mee kan gamen, dus ik ben vrij overtuigd.

wat betreft de glow/bleeding, dit zal fingers crossed zijn en hopen dat je een goede krijgt..
->is deze 'bleeding' eig constant aanwezig, of enkel bij donkere beelden?

• Bluepenguin
  • Niet online
ch85 schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 20:53:
ik heb ondertussen vele reviews gelezen over de dell, en het is zoals je zegt ongeveer, in die prijsklasse moet je tevreden zijn met wat je krijgt, en de dell word overal toch wel hoog aangeprezen.
het is ook niet dat ik op hoog niveau game, dus ik vermoed dat dit geen probleem gaat zijn. in de reviews word ook vermeld dat je er wel degelijk mee kan gamen, dus ik ben vrij overtuigd.

wat betreft de glow/bleeding, dit zal fingers crossed zijn en hopen dat je een goede krijgt..
->is deze 'bleeding' eig constant aanwezig, of enkel bij donkere beelden?
Doordat het ontwerp/constructie (en gebruikte onderdelen) niet perfect is, zal een monitor altijd "bleeding" hebben. Punt is alleen, dat je het meestal nauwelijks merkt, alleen bij een deel van de kleuren valt het licht tot wat sterker op. Zwart en grijs zijn inderdaad een goed voorbeeld, maar je zult het (als je er op gaat letten) ook bij heel wat andere kleuren kunnen merken. Heel af en toe is het wat onhandig/jammer, neemt niet weg dat je nog steeds een ips monitor voor led/tn geld koopt. Dus ja, wat je zelf zegt :)

• ch85
ok, dit zou de eindsetup moeten worden die ik ga bestellen.
http://azerty.nl/winkelma...D=1&product%5B451284%5D=1

de scythe koeler gaat er waarschijnlijk nog af, en ook het scherm is nog niet 100% zeker.
ik heb er de xonar dsx bijgezet, op aanraden van bluepenguin.
nu twijfel ik enkel nog om de huidige ssd te wisselen met de samsung concurrent, maar zoals eerder besproken zal dit wsl niet veel verschil maken?

ik denk dat ik verder alles heb van componenten?
nog opmerkingen/verbeteringen..?

ik hoor het graag.

• Robbedem
Neem dit geheugen: Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU
Het is 2€ goedkoper bij Azerty en ook nog eens een beetje sneller.

Je kan idd voor de Samsung 840 EVO 250GB gaan (7€ meer bij azerty).
Die heeft als voordeel dat hij sneller is in lezen en schrijven en je hebt 10GB meer opslag.
Het nadeel is dat hij geen capacitators heeft die de data beschermt bij onverwachte stroomuitval tijdens een schrijfoperatie.

De Club3D Radeon HD 7970 royalAce Tahiti XT2 is bijna even goed als de Gigabyte GV-N770OC-2GD, maar is 80€ goedkoper (ook bij Azerty)!

EDIT: Als je nog even kan wachten is de Gigabyte GV-R928XOC-3GD zeker aan te raden. Nog een beetje sneller en goedkoper. :) (262,9€ bij Azerty)

[ Voor 11% gewijzigd door Robbedem op 16-10-2013 22:03 ]

• ch85
mag ik vragen waarom je die andere kaarten voorstelt? of is dit puur om kosten te besparen?

• ch85
bluepenguin, jij nog iets van opmerkingen..?

mvg

• Bluepenguin
  • Niet online
ch85 schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 14:04:
bluepenguin, jij nog iets van opmerkingen..?

mvg
Nee niet echt, de stilte van mijn kant is toch goed? :+ De R928X is in ieder geval niet meer te bestellen bij Azerty, dus die zou je los ergens anders moeten bestellen of kijken naar één van de andere twee kaarten.
De N770 en Club3d verschillen op het moment zo'n 50 tientjes in prijs bij Azerty, de Club3d lijkt een beetje in prijs te zijn gestegen.
Ik vind het op het moment erg lastig om bij vrijwel gelijk presterende gpu's van AMD en NVidia er één aan te raden. AMD is in staat gebleken in het afgelopen jaar regelmatig met driver updates te kunnen komen die eigenlijk best bizarre performance winst geven, keer op keer kwam er bij een grote driverupdate weer een konijn uit hun hoed. De NVidia is qua ontwerp wat nieuwer, wat de mogelijke winst die je nog kunt verwachten uit driver updates groter maakt.
Anderzijds heeft NVidia niet de naam nog erg veel aan de drivers te verbeteren, de drivers zijn meestal al prima en echt veel sneller wordt het meestal niet.

Kijk je naar gaming, dan zie je dat AMD met heel veel studio's samenwerkt om hun gpu-prestaties te optimaliseren. NVidia doet dat ook wel, maar in duidelijk mindere mate. Mocht bij één van de twee een aantal van jouw favoriete games zitten, dan zou ik daar voor gaan. Of als je graag bepaalde toepassingen wilt draaien, die kunnen profiteren van bijv. Cuda (zoals sommige videobewerkingsprogramma's en sommige rendering progs), dan zou dat de doorslag kunnen geven.
Of kies op de euro's :)

Over de nieuwe R9 serie gpu's lijkt me niet veel te zeggen, in de basis een ietsje sneller. Verder is er erg weinig bekend qua reviews van de non-AMD-reference ontwerpen, zoals bijv. AMD/Gigabyte/MSI/etc. die een andere kloksnelheid en andere koelers geven. Ik zou in jouw geval kijken naar wat er nu te koop is als je nu de pc in elkaar wilt gaan zetten.

Voor wat betreft het geheugen ben ik het eens met Robbedem, de set die hij voorstelt heeft een iets lagere latency en is een euro minder. Prima :)
De ssd zou ik gewoon laten wat het is. Het verschil is niet groot, de capacitors zijn een functionele extra van de Crucial, ik zie geen reden verder om de ssd nog te veranderen.

P.S. enige wat misschien nog te zeggen is, is dat ik vermoed dat de Gigabyte een heel klein beetje stiller is. En een klein beetje sneller overall waarschijnlijk. Maar dan nog: deze gpu's zitten dicht op elkaar.

• ch85
wat de gpu betreft dacht ik gewoon bij de gtx 770 te blijven.
weten jullie miss hoe het zit met stroomverbruik? ik heb wat proberen opzoeken en als ik juist ben zou de gtx 770 minder verbruiken dan de 7970?

ik heb de setup nog eens laten zien aan die vriend die gaat helpen, en nu is hij aangepast naar dit: http://azerty.nl/winkelma...d=1&product%5b568285%5d=1

ik had ook een topic geopend ivm monitor, maar helaas niet veel succes daar :)
dacht gewoon de dell u2312hm te nemen, en hopen op het beste..?
lg heeft er ook enkele, maar daar zou de poot van slechte kwaliteit zijn, en ook geen fysieke instelknoppen hebben. de iiyamas vind ik weinig tot niets over..
de samsungs vind ik wel goed, maar die hebben enkel hdmi+vga, en geen dvi, en ik wou wel minstens dvi+hdmi/displayport..

• Robbedem
De GTX 770 verbruikt wat minder dan de 7970 GHz edition (of de R9 280X), ongeveer 50W.
Maar de laatste heeft wel 3GB aan geheugen en is goedkoper.

• Bluepenguin
  • Niet online
ch85 schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 19:18:
wat de gpu betreft dacht ik gewoon bij de gtx 770 te blijven.
weten jullie miss hoe het zit met stroomverbruik? ik heb wat proberen opzoeken en als ik juist ben zou de gtx 770 minder verbruiken dan de 7970?
Wat Robbedem zegt :)
Al zal in de basis de werkelijke stroomconsuptie bepaald worden door jouw gebruik.
ik heb de setup nog eens laten zien aan die vriend die gaat helpen, en nu is hij aangepast naar dit: http://azerty.nl/winkelma...d=1&product%5b568285%5d=1
Als ik het goed zie, zijn er de volgende verschillen:
• losse sata kabel er uit
• geluidskaart er uit (je kent mijn advies daarover)
• ander RAM
• Scythe Mugen er uit (de stock koeler is best, maar de Scythe stiller)
De rest is hetzelfde gebleven, is het niet?
En m'n advies over het toetsenbord+muis gebeuren ken je.
ik had ook een topic geopend ivm monitor, maar helaas niet veel succes daar :)
dacht gewoon de dell u2312hm te nemen, en hopen op het beste..?
lg heeft er ook enkele, maar daar zou de poot van slechte kwaliteit zijn, en ook geen fysieke instelknoppen hebben. de iiyamas vind ik weinig tot niets over..
Over de Iiyama's: er is ook weinig noemenswaardigs. Het zijn gewoon prima dingen, die nergens slecht in zijn of in uitblinken. Het enige wat je nog af en toe tegen komt als klacht is dat ze wat traag aangaan, als in: je mist welke knop je hebben moeten voor het bios / uefi menu. Ik heb zelf een recente Iiyama, en het bevalt goed. Prima kleuren, prima prijs en een redelijke garantie. Waar voor het geld :)
de samsungs vind ik wel goed, maar die hebben enkel hdmi+vga, en geen dvi, en ik wou wel minstens dvi+hdmi/displayport..
Dan vallen ze af, niet waar?

Iets anders, het valt me op dat de laatste pagina in dit topic vooral om kleinere dingen/verschillen gaat en met een zekere herhaling. Is het niet een idee om dit een weekje te laten rusten & over een week met een frisse blik er naar te kijken?

• ch85
-kabeltje is er idd uit (kameraad heeft er nog)
-geluidskaart er ook uit (kan later nog) of zeg je toch van dit moet je écht doen?
-ram heb ik veranderd op advies van robbedem
-koeler is er idd ook uit (dacht dat de fractal het toch iets stiller 'dan normaal' houd?)
-toets en muis (voorlopig zo doen, indien nodig later nog een bedraad setje)

waar wat je zegt, ben idd wel wat in herhaling aan het vallen :)
wou gewoon nog de laatste twijfelpunten wegwerken alvorens te bestellen(in de zeer nabije toekomst)
het is een flinke som(voor mij toch :)), dus beter wat in herhaling vallen dan overhaastig te zijn vind ik.

• Robbedem
Check voordat je besteld de prijzen gewoon nog even. Het zou kunnen dat ze opeens veranderd zijn. ;)

• hydrargyrum
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-04 09:47
Zo zit het goed, ik zou alleen voor een ander invoersetje gaan, ik ben zelf erg te spreken over de prijs-kwaliteitsverhouding van de logitech G-series. Ik zou zelf gaan voor de combo g105+g300, want dit is nog engisinds betaalbaar. Je hebt met gamen altijd de lag (ondanks dat ik vaak wel ingemaakt wordt door een vriend van mij die met wireless speelt) en je baterijen gaan altijd op het rotste moment leeg. Verder zou ik kijken of je af kunt gaan halen. Ik weet niet waar je woont, maar als je in de buurt van azerty woont kan je daar op gaan halen. Woon je in brabant, dan is 4launch een goede oplossing. Dit adviseer ik namelijk omdat je 6.75 goedkoper uit bent(we blijven nederlanders...) en mocht er een geval zoals bij zercom(computerzaak die failliet gegaan is, iemand die ik ken is hier voor 900 euro gedupeerd) zijn, dan ben je niet al je geld kwijt.

• Bluepenguin
  • Niet online
ch85 schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 20:26:
-kabeltje is er idd uit (kameraad heeft er nog)
-geluidskaart er ook uit (kan later nog) of zeg je toch van dit moet je écht doen?
-ram heb ik veranderd op advies van robbedem
-koeler is er idd ook uit (dacht dat de fractal het toch iets stiller 'dan normaal' houd?)
-toets en muis (voorlopig zo doen, indien nodig later nog een bedraad setje)
zoals gezegd biedt de geluidskaart meerwaarde, je kunt er wat meer mee uit de boxenset halen (met name detail, maar ook de balans tussen laag/midden/hoog etc. laat zich makkelijker sturen). Met het toetsenbord is weinig mis, het enige is dat het iets meer op waar voor het geld gebouwd is dan echt kwaliteit. Niks mis mee, maar enigszins uit balans met een voor de rest behoorlijk high-end systeem en met dat je eerder zelf aan gaf tot zo'n 100 euro er aan te willen uitgeven. Meer een check ;)
waar wat je zegt, ben idd wel wat in herhaling aan het vallen :)
wou gewoon nog de laatste twijfelpunten wegwerken alvorens te bestellen(in de zeer nabije toekomst)
het is een flinke som(voor mij toch :)), dus beter wat in herhaling vallen dan overhaastig te zijn vind ik.
Zeker, daarom ook het vermelden van die week in m'n reactie, na een paar dagen er tussen uit heb je toch vaak meer overzicht :)
Succes!

• ch85
tobo+muis is idd wat 'magertjes' ivm de rest, groot gelijk.
maar als ik bv naar de mk510 of mk710 kijk, is dit nog altijd vrij simpel vind ik.
bij microsoft is het ook maar zo zo :)
ik ben zowizo niet de grootste fan van draadloos, dus dacht ik het voorlopig met dit setje te proberen.
(met het oog op een bedrade set in de toekomst)

• Bluepenguin
  • Niet online
ch85 schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 09:29:
tobo+muis is idd wat 'magertjes' ivm de rest, groot gelijk.
maar als ik bv naar de mk510 of mk710 kijk, is dit nog altijd vrij simpel vind ik.
bij microsoft is het ook maar zo zo :)
ik ben zowizo niet de grootste fan van draadloos, dus dacht ik het voorlopig met dit setje te proberen.
(met het oog op een bedrade set in de toekomst)
dat is zeker wel zo ja, als je nog een tip wilt voor waar voor het geld: Logitech LS1 muis + een Logitech K310 of K360 tobo. De muis heeft een kabeltje en biedt (want het is een oud model inmiddels) behoorlijk goede game prestaties en is uitstekend waar voor het geld. De toetsenborden verschillen niet veel van elkaar, de K310 is bekabeld en de K360 draadloos, en zijn voorzien van behoorlijk goed werkende chicklet toetsen. Niet het beste voor gaming, maar wel comfortabel om mee te typen en een goede all-rounder.
Het is voor 10 à 15 euro meer een upgrade tov de MK330 naar mijn idee. Aan de andere kant is de MK330 prima waar voor het geld, dus wat dat betreft hoeft een LS1 + K310/60 zeker niet, maar misschien is het een leuk (iets duurder) alternatief :)

• ch85
bedankt voor de tip.

de k360 lijkt wel een goede allrounder, maar nogal compact precies als ik zo naar de toetsenindeling kijk.
ook helaas weinig/geen mediasneltoetsen. de muis is ook wat aan de kleine kant vind ik.
ik heb vrij grote handen dus miss is dit niet zon goed plan..

de mk520 vind ik ook wel ok, wel spijtig van die basic muis.

andere optie die ik in gedachten had is de k270+m510.
de k270 lijkt wel wat (te)goedkoop, maar is voor de rest een goed std bord vind ik. beetje zoals de mk330.
voordeel is dat je hierbij zelf een muis kan kiezen, zoals bv de m510.

ik heb thuis nog een bedraad hp bord dat ik wsl ga gebruiken als ik niet voor de tv zit.
nog tips voor een bijpassende all-around muis? (max.50€, bedraad, liefst met wat zijknoppen)

alvast bedankt!

• ch85
ok, dit word de uiteindelijke setup.
http://azerty.nl/winkelma...D=1&product%5B278816%5D=1

op aanraden van een vriend heb ik toch ervoor gekozen om de optie overklok open te houden.
processor, mobo en voeding zijn veranderd.
(koeler kan ik later nog toevoegen zee hij)

moet ik nog iets aanpassen of is het goed zo?

ik hoor het graag!

• Robbedem
De 3,5" -> 2,5" bracket is niet nodig. De Fractal Design Define R4 Pearl Black heeft al 2,5" brackets.

Waarom twee verschillende harde schijven? Neem dan ofwel twee dezelfde om ze in RAID te zetten, of neem één grote.

Waarom windows 7 professional? Gebruik je een van die functies? Waarschijnlijk heb je met home edition voldoende. Ook zou ik voor een nieuwe computer windows 8.1 nemen.
(Wikipedia: Windows 8-edities)

• Bluepenguin
  • Niet online
ch85 schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 13:02:
ok, dit word de uiteindelijke setup.
http://azerty.nl/winkelmandje/

op aanraden van een vriend heb ik toch ervoor gekozen om de optie overklok open te houden.
processor, mobo en voeding zijn veranderd.
(koeler kan ik later nog toevoegen zee hij)

moet ik nog iets aanpassen of is het goed zo?
Neem aan dat je realiseert dat als je de 330 combo set en de Sharkoon muis bestelt, er twee muizen binnen komen? Misschien het overwegen waard om een los toetsenbord te nemen, waarbij je iets bespaart of voor hetzelfde geld als de 330 set een beter toetsenbord te kopen.

Wanneer je gaat overklokken, dan is extra koeling van de kast ook aan te raden. Als ik me niet vergis worden er twee of drie fans meegeleverd. Je zou (als je die ook bij azerty wilt bestellen) bijvoorbeeld de http://azerty.nl/8-1088-622606/fractal-design-silent-r2.html kunnen overwegen als je fans van dezelfde serie als de bij de kast meegeleverde wilt hebben. Of anders bijvoorbeeld deze Noctua http://azerty.nl/8-1088-477819/noctua-nf-p12-pwm.html (Noctua is één van de beste merken op het gebied van fans).

Voor deze rest ziet het er zeker niet verkeerd uit.
Robbedem schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 17:20:
Waarom windows 7 professional? Gebruik je een van die functies? Waarschijnlijk heb je met home edition voldoende. Ook zou ik voor een nieuwe computer windows 8.1 nemen.
Dat kan ik me opzich nog wel goed voorstellen. De Professional versie van 7 wordt full ondersteunt tot 2020, tot die tijd met één OS kunnen werken (als je dat wilt tenminste) is niet verkeerd. De meeste andere versies van 7 zullen een paar jaar eerder hun volledige Microsoft support verliezen. En de uitgebreidere mogelijkheden voor oudere randapparatuur en software onder 7 is ook niet verkeerd (ja, weet dat het meeste perfect onder 8 werkt, alleen sommigen hebben exotische software of wat oudere randapparatuur zonder geschikte driverupdates, wat wel onder de compatibilieitsmodus van 7 werkt, maar niet altijd in 8 of 8 Pro)

@ch85 Verder misschien ook voor 7 gekozen vanwege de enigszins negatieve beeld dat sommigen van Win8 hebben denk ik, of om andere redenen? Want als je 7 niet nodig hebt voor bepaalde functionaliteit, dan is 8 zoals Robbedem zegt simpelweg een stapje moderner.

• ch85
@bluepenguin

de mk330 zou ik gebruiken als ik voor de tv ga zitten. thuis heb ik nog een bedraad tobo+ dan die nieuwe bedrade muis, voor aan de bureau te werken/gamen.
het zou een goede prijs/kwaliteit muis moeten zijn. ik lees er weinig slechts over.

windows ja, 8 zal wel wat beter en of sneller zijn, maar win7 ben ik al wat gewoon, en de interface bevalt me ook veel beter dan bij 8. upgraden kan altijd nog. en zoals je zegt ook voor de wat oudere soft/hardware.

• Bluepenguin
  • Niet online
ch85 schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 10:40:
@bluepenguin

de mk330 zou ik gebruiken als ik voor de tv ga zitten. thuis heb ik nog een bedraad tobo+ dan die nieuwe bedrade muis, voor aan de bureau te werken/gamen.
het zou een goede prijs/kwaliteit muis moeten zijn. ik lees er weinig slechts over.
zelfde verhaal als bij de Iiyama monitoren eigenlijk, er is maar weinig bijzonders over te vertellen. Doet gewoon hetgeen wat je er van verwacht :)

Pagina: 1 2 Laatste