Dit is een vraag die ik stel voor mijn vriendin. Zij gaat beginnen met de kunstacademie beeldende kunst en vormgeving, maar speelt ook graag spelletjes. Zelf heb ik totaal geen verstand van laptops, daarom graag jullie hulp:D
Wat ga je met je laptop doen (welke programma's wil je gebruiken)?
Zij heeft een laptop nodig voor de kunstacademie die ze gaat volgen. Grafische programma’s zoals PS moeten goed kunnen draaien. Een goed beeldscherm is daarom wel belangrijk.
Verder wil ze graag de volgende spellen kunnen spelen: Streetfighter X Tekken, Saints Row 3th, Final Fantasy XIV, Guild Wars 2 (zie onder voor specs). Dus een mooie spelervaring zou mooi zijn.
Wat mag je laptop gaan kosten?
Dit is afhankelijk hoeveel haar ouders kunnen bijdragen, maar zo weinig mogelijk. xD Een budget rond de 700-1000 euro is misschien een goede schatting.
Ben je van plan je laptop veel met je mee te slepen? (gewicht, accuduur, grootte etc)
Laptop wordt meegenomen in de tas, maar huidige laptop is ook zwaar, dus gewicht is niet het belangrijkst. Een redelijke accuduur is wel zo prettig. Huidig beeldscherm is 17 inch en vind ze te groot, dus het liefst een scherm van 15,6 inch. Ik denk voor PS en grafische dingen dat een full HD het beste is?
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Nee, geen merkvoorkeuren, maar betrouwbaarheid en goede bouw is natuurlijk wel belangrijk.
Eigen onderzoek
Als ik een beetje lees, worden de volgende laptops wel vaker genoemd:
Asus N56VJ-S4149H
of de duurdere (en veel betere?) Asus N56VB-S4062H
Lenovo Thinkpad Edge E531 (N4I29MH)
... of de Y500?
Deze zag ik ook nog, maar wel wat duur: Lenovo Y510p
Laptop met IPS scherm: Asus Zenbook UX52VS-CN021H maar niet alle IPS schermen zijn beter dan een TN scherm, dus hoe deze is? Ook wat boven budget misschien.
… maar eerlijk gezegd, zie ik door de bomen het bos niet meer en al die subtiele verschillen verwarren mij alleen maar-_- Vooral processor en grafische kaart zijn erg veel opties.
Misschien zijn er veel betere merken (Dell, Sony, ???) en laptops, maar weet ik niet hoe ik ze moet vinden.
Deze games wil ze graag kunnen spelen:
Edit: wat is een goed beeldscherm? Een goede kleurweergave, omdat er aan afbeeldingen en foto's wordt gewerkt. (ik kan voor haar het beeld callibreren). Verder zou het fijn zijn om met zijn tweeen een film te kunnen kijken, dus een redellijke kijkhoek is ook prettig.
Wat ga je met je laptop doen (welke programma's wil je gebruiken)?
Zij heeft een laptop nodig voor de kunstacademie die ze gaat volgen. Grafische programma’s zoals PS moeten goed kunnen draaien. Een goed beeldscherm is daarom wel belangrijk.
Verder wil ze graag de volgende spellen kunnen spelen: Streetfighter X Tekken, Saints Row 3th, Final Fantasy XIV, Guild Wars 2 (zie onder voor specs). Dus een mooie spelervaring zou mooi zijn.
Wat mag je laptop gaan kosten?
Dit is afhankelijk hoeveel haar ouders kunnen bijdragen, maar zo weinig mogelijk. xD Een budget rond de 700-1000 euro is misschien een goede schatting.
Ben je van plan je laptop veel met je mee te slepen? (gewicht, accuduur, grootte etc)
Laptop wordt meegenomen in de tas, maar huidige laptop is ook zwaar, dus gewicht is niet het belangrijkst. Een redelijke accuduur is wel zo prettig. Huidig beeldscherm is 17 inch en vind ze te groot, dus het liefst een scherm van 15,6 inch. Ik denk voor PS en grafische dingen dat een full HD het beste is?
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Nee, geen merkvoorkeuren, maar betrouwbaarheid en goede bouw is natuurlijk wel belangrijk.
Eigen onderzoek
Als ik een beetje lees, worden de volgende laptops wel vaker genoemd:
Asus N56VJ-S4149H
of de duurdere (en veel betere?) Asus N56VB-S4062H
Lenovo Thinkpad Edge E531 (N4I29MH)
... of de Y500?
Deze zag ik ook nog, maar wel wat duur: Lenovo Y510p
Laptop met IPS scherm: Asus Zenbook UX52VS-CN021H maar niet alle IPS schermen zijn beter dan een TN scherm, dus hoe deze is? Ook wat boven budget misschien.
… maar eerlijk gezegd, zie ik door de bomen het bos niet meer en al die subtiele verschillen verwarren mij alleen maar-_- Vooral processor en grafische kaart zijn erg veel opties.
Misschien zijn er veel betere merken (Dell, Sony, ???) en laptops, maar weet ik niet hoe ik ze moet vinden.
Deze games wil ze graag kunnen spelen:
| INTEL CPU AMD CPU Nvidia GPU AMD GPU RAM OS Direct X HDD Space |
| Streetfighter X Tekken Core 2 Duo E6750 2.66GHz Athlon 64 X2 Dual Core 5800+ GeForce 8800 GS Radeon HD 3850 2GB Win XP 32 DX 9 10 GB |
| Saints Row 3th Core 2 Duo E8400 3.0GHz Phenom 9600 Quad-Core GeForce GTS 450 Radeon HD 5750 1024MB 4GB Win 7 32 DX 11 10 GB |
| Final Fantasy XIV Core i7-920 Quad 2.67GHz Phenom II X6 1065T GeForce GTX 460 768MB Radeon HD 6790 4GB Win 7 32 DX 11 21 GB |
| Guild Wars 2 Core 2 Quad Q6400 2.13GHz Phenom 9650 Quad-Core GeForce GTS 450 2GB DDR3 Radeon HD 5670 1024MB 4GB Win 7 64 DX 10 25 GB |
Edit: wat is een goed beeldscherm? Een goede kleurweergave, omdat er aan afbeeldingen en foto's wordt gewerkt. (ik kan voor haar het beeld callibreren). Verder zou het fijn zijn om met zijn tweeen een film te kunnen kijken, dus een redellijke kijkhoek is ook prettig.
[ Voor 9% gewijzigd door honey op 30-08-2013 14:16 ]