Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-06 08:31
Zonder de eeuwig durende discussie op te jagen Nikon versus Canon, Mac versus Windows etc. Toch een vraag hierover. Ik hoop in het goede forumdeel.

Mijn vriendin is net begonnen met een kunst en grafische academie. Zij wordt geacht een laptop aan te schaffen voor haar opdrachten. Een leraar heeft verklaard dat ze een Mac moest aanschaffen omdat het een veel betere beeldscherm heeft.

Een veel betere scherm? Dit betwijfel ik …zeker tegenwoordig.

Mac computers hebben een historische verbintenis met de grafische industrie. Veel grafische software was vroeger niet beschikbaar voor Windows en Mac heeft hierdoor zijn naam sterk verbonden aan de grafische sector. Ze maken mooie producten, dat zeker.

Laten we even vergeten dat een 15 inch MacbookPro meer dan 2 x de prijs is in vergelijking met bijv. de Asus N56VB-S4060H (15,6 inch). Dat goedkopere alternatieven (13 inch) wel heel klein wordt voor digital art en fotobewerking.

Apple maakt ook zijn beeldschermen niet zelf, dus vraag me af of het niet allemaal dezelfde zijn. De retina beeldschermen zijn IPS technologie, van hun gewone weet ik het niet. IPS heeft wel een theoretisch voordeel. Asus gebruikt, net als Apple, LED beeldschermen. Asus is Led: Edge-lit, van Apple weet ik het niet. Asus is 1920x1080 (Full HD 1080p) en Apple (15inch): 1440 x 900 (native)

Mijn vraag is: is het zo dat de MacBookPro beeldschermen in hun laptops veel beter zijn dan de beeldschermen van bijv. Asus N56VB-S4060H? Is het een significant verschil en moet zij inderdaad bij al haar vrienden geld gaan lenen om de Mac te kunnen kopen?

Ik heb gezocht, maar kon geen goede vergelijking vinden. Wie heeft ervaring?

Specs van pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:17
Ik vind het uitgangspunt raar: Windows is een besturingssysteem en dat vergelijk je met een hardware eigenschap van de Mac. De eerste vraag moet zijn: voor welk besturingssysteem ga ik? Wat vind ik lekker werken en welke programma's zijn er beschikbaar?

Als de keuze op Windows valt zijn er natuurlijk prima schermen te krijgen, ook op Windows. Om alleen maar een Mac te nemen voor het scherm lijkt me dan ook stompzinnig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
om de discussie hopelijk wat te temperen, zou ik je adviseren je vraagstelling te herzien :

wees analytisch in wat je vraagt, of beter gezegd wilt bereiken als antwoord.

er staan veel meningen in ( leraar, en van je zelf ) daarnaast gebruik je veel relatieve begrippen zoals beter, mooi, verbintenis hebben met, voordeel, en goedkoop.

als je alleen al naar het doel van je vraag kijkt : beeldkwaliteit, dan zou ik je zoektocht simpelweg daarmee beginnen, en daarop gaan zoeken, niet al beginnen met merken of meningen. Dus de techniek e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 05-06 15:28
Mijn vraag is: is het zo dat de MacBookPro beeldschermen in hun laptops veel beter zijn dan de beeldschermen van bijv. Asus N56VB-S4060H? Is het een significant verschil en moet zij inderdaad bij al haar vrienden geld gaan lenen om de Mac te kunnen kopen?
Om het lullig te zeggen kwaliteits verschil JA.
Praktijk ervaringen ?, Nee

De rede waarom ik JA zeg is omdat Apple altijd A+++ panelen eist van een fabrikant, terwijl Asus bij bepaalde modellen al genoegen neemt met A+.
Maar alsnog maken geen van beide zelf het paneel, en ligt de keus dus vooral bij heel veel verschillende merken.

Al zijn de retina schermen van Macbook Pro's geweldig, weet ik niet of de "eigenschappen kwa kleur / kijkhoek etc " beter zijn dan bij een Asus.
Wel kan ik zeggen dat alleen de Resolutie al een winst is op de Asus.
En dan nog niet te spreken over het uiterlijk van de Machine en Osx tegenover Windows.

Tenzij je voor een NON retina macbook pro gaat dan is die van Asus dus beter kwa resolutie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• v0LrAtH
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-12-2024
Ik denk dat het antwoord op deze vraag gemakkelijker is dan je denkt. Als je het enkel en alleen om het scherm zou doen, ga gewoon naar je lokale MediaMarkt of een andere shop waar ze beiden verkopen. Bekijk het verschil, en trek je conclusies.

Uit eigen ervaring weet ik dat er een wereld van verschil is tussen mijn laptop op het werk met een full HD TN display, en mijn MacBook Pro retina thuis. Echter heb ik geen ervaring met andere IPS schermen. Bovendien zou ik nooit geld uitgeven dat ik niet had aan hardware. Maar laat vooral je vriendin zelf beslissen hierover, nadat ze het zelf heeft gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-05 11:55
Alles wat hierboven staat.
Er is echter wel een aantal windows-gebaseerde laptops met IPS schermen. Daar zou ik primair naar kijken bij selectie van een laptop voor fotobewerking. Resolutie, grootte en verversingssnelheid zijn dan in mindere mate belangrijk.
Kijk bijvoorbeeld eens naar de Asus Zenbook UX52VS of U500VZ. Die hebben wel IPS panelen, als je die naast een standaard TN paneel ziet is het dar en nacht verschil.

Overigens is het 1440x900 scherm van apple (dus niet de retina) zoals die in de macbook pro 15 zit maar gewoon een TN paneel en helemaal niet zo geschikt voor fotobewerking. Daar doet een gemiddelde laptop niet voor onder.
Let er bij selectie ook op dat "er mooi uit zien", met felle kleuren en diepe zwarttinten niets te maken hoeft te hebben met kleurechtheid of dynamisch bereik en dus bruikbaarheid voor fotobewerking.

[ Voor 27% gewijzigd door TweakMDS op 30-08-2013 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Dus eigenlijk is voor de Mac keuze alleen de Retina een keus want de rest is allemaal TN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Mektheb schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 08:29:
[...]

Om het lullig te zeggen kwaliteits verschil JA.
Praktijk ervaringen ?, Nee

De rede waarom ik JA zeg is omdat Apple altijd A+++ panelen eist van een fabrikant, terwijl Asus bij bepaalde modellen al genoegen neemt met A+.
Maar alsnog maken geen van beide zelf het paneel, en ligt de keus dus vooral bij heel veel verschillende merken.

Al zijn de retina schermen van Macbook Pro's geweldig, weet ik niet of de "eigenschappen kwa kleur / kijkhoek etc " beter zijn dan bij een Asus.
Wel kan ik zeggen dat alleen de Resolutie al een winst is op de Asus.
En dan nog niet te spreken over het uiterlijk van de Machine en Osx tegenover Windows.

Tenzij je voor een NON retina macbook pro gaat dan is die van Asus dus beter kwa resolutie.
toon volledige bericht
De retinaschermen zijn qua kleurstelling helemaal niet zo goed. Ziet er mooi uit, maar wijkt teveel af van de werkelijkheid.

Je statement over A+++ begrijp ik niet. Er zijn behoorlijk wat topics geweest over iMacs met een gele waas op het scherm en moeilijkheden om de panelen te laten vervangen onder de garantie.

Voordat het lijkt alsof ik Apple wil bashen: Dat wil ik niet. Andere merken hebben ook problemen, en dat neemt alleen maar het verschil weg tussen de verschillende devices.

Voor haar studie is kleurechtheid erg belangrijk. Focus je daar dan ook vooral op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• v0LrAtH
Mektheb schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 08:44:
Dus eigenlijk is voor de Mac keuze alleen de Retina een keus want de rest is allemaal TN.
Ik begrijp eigenlijk niet goed dat er nog mensen de non-retina versie kopen. Een MB Pro is sowieso al niet goedkoop, en op die prijs is 400 euro verschil (exclusief onderwijskorting) niet zo heel erg veel. Hiervoor krijg je dan niet alleen het retina scherm, maar meteen ook een snellere CPU, meer geheugen EN de SSD (die je anders ook al 400 euro extra kost).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

v0LrAtH schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 08:52:
[...]

Ik begrijp eigenlijk niet goed dat er nog mensen de non-retina versie kopen. Een MB Pro is sowieso al niet goedkoop, en op die prijs is 400 euro verschil (exclusief onderwijskorting) niet zo heel erg veel. Hiervoor krijg je dan niet alleen het retina scherm, maar meteen ook een snellere CPU, meer geheugen EN de SSD (die je anders ook al 400 euro extra kost).
Een SSD voor 400 euro? We zijn hier op tweakers toch? :) Ik weet dat het niet voor iedereen is, maar de eerste keer dat ik een macbook pro in mn handen kreeg heb ik meteen de HDD vervangen voor een SSD die je voor 9 tientjes koopt en de installatie is eenvoudig over te zetten.

ik krijg overigens ook jeuk van het woord retina. Dat is niets anders dan je netvlies. Dit is gewoon een scherm met een resolutie van X bij Y

[ Voor 9% gewijzigd door Hann1BaL op 30-08-2013 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Hann1BaL schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 08:49:
[...]

De retinaschermen zijn qua kleurstelling helemaal niet zo goed. Ziet er mooi uit, maar wijkt teveel af van de werkelijkheid.

Je statement over A+++ begrijp ik niet. Er zijn behoorlijk wat topics geweest over iMacs met een gele waas op het scherm en moeilijkheden om de panelen te laten vervangen onder de garantie.

Voordat het lijkt alsof ik Apple wil bashen: Dat wil ik niet. Andere merken hebben ook problemen, en dat neemt alleen maar het verschil weg tussen de verschillende devices.

Voor haar studie is kleurechtheid erg belangrijk. Focus je daar dan ook vooral op.
Was in het verleden iets wat ze altijd deden, zelfde als je naar het topic gaat met de Koreanse 27" IPS schermen, daar zitten afgekeurde panelen in die niet in een Dell of LG mogen volgens "hun normen" ( zo gaat het vaak, niet altijd maar ik verwacht in dit geval wel )

Gele waas was vooral een probleem door Hitte / Paneel / Glasplaat.
Er zijn er inderdaad genoeg met problemen ook met Retina.
Ook de iPads hebben er last van gehad, het is een combinatie van maar ze eisen wel minimale waardes aan een paneel. ( of ze ook allemaal getest worden is me een raadsel )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Mektheb schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 08:55:
[...]

Was in het verleden iets wat ze altijd deden, zelfde als je naar het topic gaat met de Koreanse 27" IPS schermen, daar zitten afgekeurde panelen in die niet in een Dell of LG mogen volgens "hun normen" ( zo gaat het vaak, niet altijd maar ik verwacht in dit geval wel )

Gele waas was vooral een probleem door Hitte / Paneel / Glasplaat.
Er zijn er inderdaad genoeg met problemen ook met Retina.
Ook de iPads hebben er last van gehad, het is een combinatie van maar ze eisen wel minimale waardes aan een paneel. ( of ze ook allemaal getest worden is me een raadsel )
Dat klopt inderdaad wel. Zoals je zelf al aangeeft doet Dell dat ook, maar ook andere merken. Vaak worden ook goedkopere laptops van Asus en Acer vergeleken met high end producten. Je moet een macbook eerder vergelijken met een latitude ultrabook oid. De duurdere laptops van Asus hebben ook kwalitatief goede schermen.

De TS moet online eens reviews lezen over de kwaliteit van de geleverde schermen en kleurechtheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:50
ik vind 400 euro veel geld.

daarnaast gaat iedereen voorbij aan het feit dat ze misschien een mac nodig heeft vanwege OSX, en het feit dat alle software die op school gebruikt en onderwezen wordt op OSX gebasseerd is.

Wat schermen betreft, Apple maakt de laatse jaren voornamelijk consumenten producten, ipv professioneel georienteerde apparatuur. Dat zegt genoeg over de kwaliteit. Ik heb nu twee iMacs gehad, en in die macs hebben totaal 5 verschillende schermen gezeten. Al deze schermen waren ondermaats qua kwaliteit en kleurechtheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Hann1BaL schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 08:58:
[...]

Dat klopt inderdaad wel. Zoals je zelf al aangeeft doet Dell dat ook, maar ook andere merken. Vaak worden ook goedkopere laptops van Asus en Acer vergeleken met high end producten. Je moet een macbook eerder vergelijken met een latitude ultrabook oid. De duurdere laptops van Asus hebben ook kwalitatief goede schermen.

De TS moet online eens reviews lezen over de kwaliteit van de geleverde schermen en kleurechtheid.
Kan ik alleen maar mee instemmen, en ook wat iemand anders zei al van ga langs winkels om te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:28

Chiron

Moderator Discord
Hann1BaL schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 08:49:
[...]

Er niks mis met een retina/ips scherm, of het nu een wintel laptop of een macbook is. Boeie dat ie af fabriek wat afwijkt, koop er een calibrator bij (i1, spyder etc.) en calibreer het scherm.

Zelfs met een goed TN paneel en een calibrator kom je al een heel eind, maar door de gare kijkhoeken van TN krijg je alsnog kleurverschillen afhankelijk van de hoek waaronder je het scherm bekijkt (bij een heel brak TN paneel zelfs verschil tussen je linker en rechter oog, wat ontzettend vermoeiend kijkt).

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 05-06 11:26
Ik meen mij te herinneren dat de Macbook's met Retina scherm displays van twee fabrikanten gebruiken. Hier was nog een rechtzaak over, omdat de schermen van Samsung veel beter waren dan die van LG. Overigens geven ze ook maar een beperkt deel van 't Adobe RGB spectrum weer (volgens deze bron ongeveer 72%, terwijl een los scherm zoals mijn Dell U2711W op 97% zit).

Ik heb zelf ook een mac, maar gebruik deze in combinatie met een los scherm. Hier zit een groot verschil tussen, vooral in de 'hoeken' van 't RGB spectrum. Zo zijn de kleuren rood, groen en blauw veel dieper op mijn Dell scherm.

Ik zou dus niet teveel waarde hechten aan een scherm in de macbook. Beste optie: Koop de Asus en dan heb je nog wat geld over om later een goed scherm erbij te kopen :)

Een van de redenen waarom ik wel met een Mac werk; Windows had een tijd geleden de nare eigenschap om terug te gaan naar 't standaard kleurprofiel wanneer mijn laptop standby stond. Elke keer als ik foto's wilde bewerken, moest ik dus alles opnieuw opstarten.

Edit: ik zie net dat mijn laptop van de zaak (een Dell Precision M4700) een ips scherm heeft en volgens deze bron wordt dit model aangeraden voor mensen die een laptop met een goed scherm willen. Mijn ervaring; qua kijkhoek is 't scherm goed. Qua kleur en contrast een stuk slechter dan mijn MB en totaal niet te vergelijken met mijn Dell U2711 scherm ('t scherm van de laptop is niet gecalibreerd o.i.d.). De reviews op internet zijn dus ook niet altijd even betrouwbaar.

[ Voor 38% gewijzigd door tommyz op 30-08-2013 10:17 ]

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-05 06:45
Apple gurus zullen altijd apple aanprijzen ;)

Paar tips: de MacBook Pro heeft een retina scherm, een hele hoge resolutie maar niet per se extreem veel beter dan de rest qua kleuren etc. Vroegah, nu dus niet meer, kon je de MacBook Pro bestellen met een mat scherm, dat was heel erg goed werkbaar. Helaas is dat verleden tijd.

Anderzijds: alle andere laptops, niet Apple spullen, heb je ook zelden (nooit?) de keuze om voor mat te kiezen. Wat dan beter is in het enorme aanbod, is dus lastig aan te wijzen.

Kijk nooit naar historie van bijv. Windows & Mac. De tijd dat de grafische industrie alleen Apple gebruikte is echt veel meer dan 10 jaar geleden!

Voor mij zou het een prijskwestie zijn en daarom een Windows bak, maar vergeet een ding in haar keuze niet uit het oog: op die opleiding wordt hoogstwaarschijnlijk alleen Apple gebruikt. Het kan lastig zijn omdat Windows er wat anders uit ziet cq wat anders bedient dan Apple, om mee te komen met de rest. Wellicht is bepaalde tooling, bijv. Aperture of Final Cut Pro, ook alleen voor de Mac verkrijgbaar.

Bij het laatste heb ik het omgekeerde ooit gezien: een vriendin had zo'n nutteloze, peperdure MacBook en kon die fijn verkopen (met bijna 1000 euro verlies...) voor een Windows ding, omdat in haar opleiding alleen Windows tools beschikbaar waren. Geen grafische opleiding overigens ;)

Ik ben zelf een Apple "hater", dat geef ik toe, maar Apple kan wel displays bouwen, dat hebben ze met de Apple Cinema Displays laten zien. Ze kunnen ook echt extreem slechte displays maken, denk daarbij aan de iMac displays.

In jouw geval zou ik inventariseren welke tools er in de opleiding worden gebruikt. Indien die ook allemaal voor Windows beschikbaar zijn, kun je een Windows bak overwegen, anders zou ik hoe dan ook voor de MacBook Pro kiezen (en dat uit mijn mond...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:25

BCC

Op zich snap ik de docent wel: de "gemiddelde" apple display is een stuk fatsoenlijker dan een "gemiddelde" display van een andere fabrikant. Maar zoals al gezegd zijn er ook slechtere apple displays en betere displays van andere fabrikanten te vinden. Ik denk dat voor portable grafische vormgeving er op dit moment weinig kan tippen aan een MacbookPro met een Retina display. Eventueel met ontspiegeld glas als je dat beter vindt.

[ Voor 8% gewijzigd door BCC op 30-08-2013 11:57 . Reden: Rare zinsconstructie ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

PageFault schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 11:04:

Ik ben zelf een Apple "hater", dat geef ik toe, maar Apple kan wel displays bouwen, dat hebben ze met de Apple Cinema Displays laten zien. Ze kunnen ook echt extreem slechte displays maken, denk daarbij aan de iMac displays.
Weet je hoeveel Mac pro's en imacs er in omloop zijn waar een Dell monitor aanhangt? Er zijn zoveel fabrikanten die goede monitors bouwens. Het verschil is vooral: apple maakt geen gebruik van goedkope TN panelen in hun producten en anderen wel. Je moet bij andere fabrikanten dus wel opletten wat je koopt terwijll je bij Apple altijd een IPS paneel (of iets anders non-TN) krijgt.

Ze gebruiken dezelfde panelen als Dell en andere leveranciers. dus de schermen zijn niet beter. Er is bij Apple minder keuze om voor een slechter scherm te kiezen als de eisen lager liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
De MacBookPro met retina is prijsverschil van ong. 1200 euro, dan is erg veel geld, zeker voor een studente.

Bij mediamarkt vergelijken blijft moeilijk, omdat je geen goed beeld krijgt van de Color Gamut, kleurechtheid etc. (zoiets moet je meten).

Als ik dan kijk naar een review op notebookcheck.net van de Asus N56VB-S4050H Notebook (lijkt mij geheel vergelijkbaar met de eerder genoemde Asus N56VB-S4060H, dan blijkt er een matte surface beelscherm van LG Philips in te zitten: LG Philips LP156WF1 (MacBookPro heeft glare surface).
quote: url
”The manufacturer does not make any compromises with the screen. Although the N56VB cannot serve with an IPS screen, a high-quality TN screen is a rare thing. Thus, the LG Philips LP156WF1 excites with an outstanding brightness. While most laptop screens range between 200 and 300 cd/m², the N56VB achieves an average of 360 cd/m², which is an excellent rate. The 15-incher shines so intensely that the brightness should even be reduced a bit indoors.

A black value of 0.5 cd/m² is however only enough for the midfield. Darker screen content sometimes tends to look light gray. Otherwise, the N56VB scores quite well. An ordinary, run-of-the-mill screen cannot compete with a contrast of nearly 760:1. The color space coverage of the LG Philips LP156WF1 is also viable. The picture looks overall vivid and natural
Plaatjes: boven monitor vs sRGB; onder monitor vs AdobeRGB

Afbeeldingslocatie: http://www.notebookcheck.net/fileadmin/_migrated/pics/vs._srgb_53.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.notebookcheck.net/fileadmin/_migrated/pics/vs._adobergb_36.jpg

Zelf lijkt de Asus een mooie monitor te hebben, maar of het voldoende is voor grafisch werk, dat weet ik niet. Is gamut voldoende? Zijn de Macs veel beter? Als ik bovenstaande lees, dan twijvel ik daar steeds meer aan, zeker voor 1200 euro meer.

Specs van pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• v0LrAtH
Zet die van de MBPro retina (15") er anders even naast. Dat maakt het vergelijken ook zo makkelijk ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.notebookcheck.net/fileadmin/_migrated/pics/Apple_MBPR12_ICC_sRGB_01.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.notebookcheck.net/fileadmin/_migrated/pics/Apple_MBPR12_ICC_adobeRGB_01.jpg

Op het eerste zicht wel iets beter, de vraag blijft natuurlijk: is het 1200 euro beter?

[ Voor 24% gewijzigd door v0LrAtH op 30-08-2013 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:25

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

En de optie: 'gewone' laptop met een goed extern scherm? Dit werkt uiteraard alleen voor thuis, niet wanneer ze dus niet thuis is.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• v0LrAtH
Wat me wel opvalt is dat de 13" retina het nog beduidend beter doet in de bovengenoemde tests.

Misschien is dat nog een optie voor je vriendin. Hoewel 13" aanzienlijk kleiner lijkt, maakt die hoge resolutie veel goed. Ikzelf heb de 13" retina (eind 2012), en merk er eigenlijk weinig van dat deze kleiner is dan mijn 15" full HD Dell op mijn job. Door de hogere resolutie, heb ik de neiging dichter op mijn scherm te zitten. En ik heb dit vooral tijdens grafisch werk, omdat ik de kleine details wil zien.

De vraag is echter of dit verhaal voor haar ook opgaat. En natuurlijk of de hardware krachtig genoeg is voor zwaar grafisch werk. Want qua pure power blijft de 13" toch wel serieus achter op de 15".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 132566

Raad sowieso af om te gaan lenen voor een laptop.

Koop dan cheaper, simpel as that. Hoe goed zijn de ogen van jouw vriendin? Ga kijken in de winkel naar kwaliteitsverschil en maak dan pas je keuze, nooit op papier alleen- vooral in de praktijk.

Kies je voor IPS, dan zit je in de goede hoek. Vaak mag je (net als bij hi-fi) voor een heel klein beetje extra performance, een hele sloot extra geld neerleggen, dus blijf onder dat omslagpunt- dan zit je goed qua prijs-prestatieverhouding. Je machine is toch na 2-3-4 jaar 'obsolete' en de software na deze periode, stelt toch weer hogere eisen aan je hardware, dus: nieuwe laptop. Zeker als het voor werk/professioneel gebruik is (ook studie dus.) Tegen die tijd zijn er wellicht ook weer fiscale voordelen (looptijd computers is ca. 3 jaar voor afschrijving) dus loont het ook weer de moeite om iets nieuws aan te schaffen, zeker als de praktijk dit vereist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toewan
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 25-05 14:19
Anoniem: 132566 schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 13:07:
Raad sowieso af om te gaan lenen voor een laptop.

Koop dan cheaper, simpel as that. Hoe goed zijn de ogen van jouw vriendin? Ga kijken in de winkel naar kwaliteitsverschil en maak dan pas je keuze, nooit op papier alleen- vooral in de praktijk.

Kies je voor IPS, dan zit je in de goede hoek. Vaak mag je (net als bij hi-fi) voor een heel klein beetje extra performance, een hele sloot extra geld neerleggen, dus blijf onder dat omslagpunt- dan zit je goed qua prijs-prestatieverhouding. Je machine is toch na 2-3-4 jaar 'obsolete' en de software na deze periode, stelt toch weer hogere eisen aan je hardware, dus: nieuwe laptop. Zeker als het voor werk/professioneel gebruik is (ook studie dus.) Tegen die tijd zijn er wellicht ook weer fiscale voordelen (looptijd computers is ca. 3 jaar voor afschrijving) dus loont het ook weer de moeite om iets nieuws aan te schaffen, zeker als de praktijk dit vereist.
Ben het eens met bovenstaande. Kijk bijvoorbeeld ook eens naar een Dell laptop (of desktop?) met eventueel een extern scherm. In het aanbiedingen forum loopt een topic met kortingscodes voor Dell.

Mijn Dell XPS L702x (3D versie) heeft een erg mooi scherm dat naar wat ik lees goed kleurecht te krijgen is. Of je kan kiezen voor een laptop met een minder mooi en duur scherm en er een 24 of 27" naast zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:28

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Zoals gezegd geld lenen voor een computer zou ik zelf niet gaan doen. Is het niet waard ?

Zelf had ik altijd een beeldscherm staan om MBP of MBA aan te hangen, nooit gebruik van gemaakt. Op gegeven moment het beeldscherm vervangen voor een iMac, maar deze heeft recentelijk ook pand verlaten. Ik zat er gewoon weg te weinig achter. (eigenlijk nooit) ik doe alles op de MBA 13, Deze gaat binnen kort de deur uit, aangezien ik wens over te stappen op de nieuwe retina. MBA 13 is niet slecht, maar ik wens toch graag beter scherm. En voor mij persoonlijk is het scherm van de huidige retina toch al mooi scherm om de foto's op te bewerken. En zelf kijk ik eigenlijk nooit naar windows machines, maar dit komt waarschijnlijk ook dat ik geen windows gebruiker ben en ook niet zo snel zal worden. Dus over dit soort machines doe ik maar geen uitspraken ;-)

Maar geld lenen voor een laptop ? Voor mij not done !

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 03:02

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Ondanks dat in een standaard MacBook Pro (en Air) een TN-paneel zit net als in de meeste andere laptops zit er wel 1 groot voordeel aan. Panelen van Apple zijn over het algemeen genomen vanuit de fabriek veel beter gekalibreerd. Zeker als je het gaat vergelijken met laptops van ~€500 is het verschil zeker duidelijk in die zin dat sommige panelen uit dat soort laptops wel een aardig kleurbereik hebben, maar zo waardeloos zijn gekalibreerd, dat kleuren gewoon totaal niet overeen komen met de realiteit. (Bijvoorbeeld drukwerk, of met goede schermen.)

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303530

De macbook pro heeft geen significant beter scherm dan het exemplaar in de asus N56. De color gamut is beter, maar de resolutie minder. Ik denk dat de resolutie belangrijker is.

De rMBP heeft een beter scherm. Ten eerste omdat het IPS is, ten tweede omdat de resolutie veel hoger is. Je betaalt echter wel meer dan het dubbele. Voor €1500 kan je ook een thinkpad T530 aanschaffen met 95% aRGB gamut TN. Voor €1000-1200 kan je ook een asus zenbook of vaio pro aanschaffen met vergelijkbaar scherm als in de rMBP (lagere resolutie, hogere color gamut).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC

BCC

Anoniem: 303530 schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 15:29:
De color gamut is beter, maar de resolutie minder. Ik denk dat de resolutie belangrijker is.
Daar ben ik het niet mee eens. Zeker voor grafische vormgeving is kwaliteit een stuk belangrijker dan kwantiteit. Verder goed verhaal :)

Andere optie is een tweedehands MacbookPro. Zet hier een SSD in en hij gaat als de brandweer, perfect scherm en weinig geld.

[ Voor 15% gewijzigd door BCC op 30-08-2013 16:07 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01:07

SomerenV

It's something!

Wat ik niet snap is dat iedereen in de grafische wereld zo gebrand is op Mac. De meeste software is verkrijgbaar voor Windows, beide systemen zijn tegenwoordig zo goed als even stabiel en snel.

Daarnaast zou ik voor resolutie gaan en de mindere kleurechtheid voor lief nemen. Je wilt toch echt wel wat meer oppervlakte hebben als je bezig bent met Illustrator/Photoshop/InDesign/etc.

Gewoon kiezen wat je het fijnste vindt werken en jezelf niet blindstarten op specificaties en getalletjes.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fox
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Fox

Mektheb schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 08:29:
Dat is niet waar: zie matige low-res TN panelen in macbook air, Samsung vs LG display fiasco en de zwaar overpriced cinema displays. Die laatste kost bij Apple zo'n €1000, terwijl exact hetzelfde display wordt aangeboden onder diverse koreaanse fabrikanten op ebay voor €300. Dat Apple zo'n kwalitatieve hoogstand waarborgd is een fabeltje dat enkel gedragen wordt door hun imago.

Als je geld over hebt heeft de retina macbook een zeer mooi scherm, wil je wat minder dan €2000 uitgeven ( imo is de 13" met retina resolutie zonder dedicated gpu onwerkbaar voor serieuze grafische doeleinden ) voor een laptop of wil je voor de helft van de prijs betere performance dan kan je beter naar een Asus of een Dell kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Ach persoonlijk gebruik ik wat ik prettig vind werken. Belangrijkste is dan ook dat ieder gebruikt wat hij/zij prettig vind werken.

Dan mag een Dell dan wel de helft goedkoper zijn, maar design vind ik persoonlijk tien keer niks en het besturingssysteem Windows is niet aan mij besteed. Dan kom ik zelf al snel uit op een MBA of (r)MBP. Heb zelf geen probleem met de prijs. En ben zelf erg content met MBA 13. En de prijs mag wel hoger zijn maar afschrijving vind ik persoonlijk ook best mee valen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:15
Je moet bovendien bij Apple (en wellicht andere grote fabrikanten ook) even nakijken welk paneel er in jouw specifieke macbook zit. Fabrikanten gebruiken vaak panelen met gelijkaardige specs van verschillende fabrikanten in één type model. Het scherm in een macbook pro die op maandag werd geproduceerd kan een heel ander paneel hebben dan een macbook pro met dezelfde specs dat op dinsdag werd geproduceerd.

Vroeger hadden macs inderdaad een vrij groot voordeel tegenover 95% van de windowslaptops. Dat verschil is al heel veel minder geworden. Veel andere fabrikanten gebruiken nu ook veel betere panelen. De retinaschermen van Apple zijn nu wel heel veel scherper dan quasi alle schermen van de andere fabrikanten. De resolutie zegt niet zoveel over de beeldkwaliteit in het algeheeel, maar als ik nu een nieuwe laptop zou willen kopen, het zou een macbook zijn, denk ik. Of daar dan een windowsinstallatie opkomt of niet, dat zou ik niet meteen kunnen beslissen.

Mijn huidige laptop, een Dell Vostro 1320, heeft echt een heel erg slecht paneel. Als ik foto's daarop bewerk, dan eindigen die altijd overgesatureerd en veel te paars. Zolang je geen echt slecht paneel hebt, hoef je denk ik voor een grafische studie ook niet het allerbeste te kopen wat er beschikbaar is. Er is ergens een 'good enough'. Panelen zijn de laatste jaren erg in kwaliteit gestegen heb ik de indruk. Wat betere laptops hebben al lang geen TN-paneel meer.

[ Voor 18% gewijzigd door Teun_2 op 30-08-2013 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Teun_2 schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 20:26:
Vroeger hadden macs inderdaad een vrij groot voordeel tegenover 95% van de windowslaptops.
Tegenover 95% van de windows laptops :P. Dat is nu nog steeds zo. Je moet gewoon goed zoeken. Vandaag de dag kan je een laptop kopen met een beter paneel dan in de beste macbook. Maar dat kon 3 jaar geleden ook al. En nog 3 jaar daarvoor ook.

Wat tegenwoordig wel beter is is dat er nauwelijks meer fabrikanten zijn die het aandurven voor meer dan €1000 baggerpanelen te gebruiken. Dat zie je eigenlijk alleen nog HP doen. Het laatste jaar zie je fabrikanten zowaar panelen in hun budgetlaptops stoppen die op 3 van de 4 specificaties waardeloos zijn in plaats van allemaal :P
Wat betere laptops hebben al lang geen TN-paneel meer.
Er zijn nauwelijks laptops met een IPS paneel groter dan 13.3". Ik ken er maar 1 welke daadwerkelijk leverbaar is geweest, voor minder dan €2000 over de toonbank gaat, en fatsoenlijk rood kan weergeven: de vaio S15.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jefrey Lijffijt
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06-06 19:58
Veel fact-free geneuzel hier. De rMBP heeft een goed scherm, en een uitzondering daargelaten zijn alle IPS/PLS-panelen in laptops redelijk goed qua kleur, enkele TN-panelen zijn ook goed. De MacBook Air heeft echt een verschrikkelijk slecht scherm in vergelijking met ultrabooks in die prijsklasse, en de non-retina MBP's zijn ook niet heel best. De rMBP 13" is qua hardware vs. prijs niet bijzonder, de 15" rMBP is echter nog altijd uniek in zijn soort (en daarom durven ze er ook een sloot euro's voor te vragen): er is geen andere laptop zo klein en licht die zo krachtig is, hij heeft fatsoenlijke discrete graphics en een quad-core intel proc. Afgezien van het scherm zijn er nogal grote verschillen met de eerder genoemde Asus 15": de 15" rMBP is 2.1 cm smaller, 0.8 cm korter, 1.4 cm minder dik en 700 g lichter, de Asus is dus 35% zwaarder en heeft letterlijk twee keer zo veel volume.

Verder is op dit moment OS X wellicht prettiger in gebruik met een hoog-resolutie scherm, doordat de schaling een stuk beter werkt dan op windows of linux (mits de applicatie retina-schermen ondersteund). Bijvoorbeeld in Aperture zijn alle menu's normaal qua grootte, terwijl je foto's en de interface wel 4x zoveel detail hebben, en op het web is tekst scherper terwijl plaatjes niet kleiner worden. Dit heeft niets met de hardware te maken, maar gewoon puur falen van Microsoft dat zij nog niet iets fatsoenlijks bedacht hebben, het ziet er niet naar uit dat er iets dergelijks in Windows 8.1 is opgenomen. Verder is OS X een unix werkt het gewoon (net zo stabiel als Linux zou ik zeggen), terwijl Windows nog altijd onderhoud vraagt.

Als laatste wil ik nog even speculeren: het lijkt mij erg waarschijnlijk dat de MacBook Pro lijn (incl. retina's, of daarna uitsluitend retina's?) binnenkort naar Haswell over gaat. Hoewel het weinig met elkaar te maken heeft zou het goed kunnen dat zowel de nieuwe versie van OS X (Mavericks) en een hardware-update van de MBP's op 20 september (het iPhone event) worden aangekondigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jefrey Lijffijt schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 22:56:
(mits de applicatie retina-schermen ondersteund).

[...]
Dit heeft niets met de hardware te maken, maar gewoon puur falen van Microsoft dat zij nog niet iets fatsoenlijks bedacht hebben,
Je spreekt jezelf tegen. Dat applicaties slecht schalen is niet microsoft's fout, maar de fout van applicatiemakers. Ook in OS X kan een slecht geschreven applicatie slecht omgaan met retina panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Laatst online: 00:36
Jefrey Lijffijt schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 22:56:
Verder is op dit moment OS X wellicht prettiger in gebruik met een hoog-resolutie scherm, doordat de schaling een stuk beter werkt dan op windows of linux (mits de applicatie retina-schermen ondersteund).
Hetzelfde geldt voor Windows: Scaling werkt prima mits de applicatie HiDPI schermen ondersteunt. Dus dat is geen argument. Met Windows 8.1 kan je daarnaast per scherm een andere scaling instellen. Dus je 24" 1920*1200 krijgt 100% en je 10,6" 1920*1080 krijgt 150%.
Bijvoorbeeld in Aperture zijn alle menu's normaal qua grootte, terwijl je foto's en de interface wel 4x zoveel detail hebben, en op het web is tekst scherper terwijl plaatjes niet kleiner worden.
Alsof dat zo bijzonder is?
Dit heeft niets met de hardware te maken, maar gewoon puur falen van Microsoft dat zij nog niet iets fatsoenlijks bedacht hebben, het ziet er niet naar uit dat er iets dergelijks in Windows 8.1 is opgenomen.
Scaling zit al decennia lang in Windows. Het wordt iedere release verbeterd en met Windows 8 en 8.1 werkt het prima.
Verder is OS X een unix werkt het gewoon (net zo stabiel als Linux zou ik zeggen), terwijl Windows nog altijd onderhoud vraagt.
Onzin natuurlijk. En waarom je dat in dit topic erbij haalt is me een raadsel.

Over fact-free geneuzel gesproken.....

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
In de winkel van BCC zijden ze dat deze N550LF-CN061H een IPS scherm heeft. Weet alleen niet of het goed is. De N56 zou niet meer leverbaar zijn.

Specs van pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-05 11:55
honey schreef op zondag 01 september 2013 @ 12:18:
In de winkel van BCC zijden ze dat deze N550LF-CN061H een IPS scherm heeft. Weet alleen niet of het goed is. De N56 zou niet meer leverbaar zijn.
Die heeft inderdaad een IPS paneel. Blijf het vreemd vinden dat veel fabrikanten en/of winkels zo'n belangrijke eigenschap diep in de specs verbergen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

honey schreef op zondag 01 september 2013 @ 12:18:
Die heeft een IPS scherm welke aan mijn eerdere beschrijving voldoet: kan niet fatsoenlijk rood weergeven. Dit is het beruchte orangegate paneel.

Je kan beter de N56 nemen. En je kan veel beter iets nemen wat een processor heeft welke niet op U eindigt. Die zijn namelijk 2x zo traag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 176826

D-e-n schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 08:24:
Als de keuze op Windows valt zijn er natuurlijk prima schermen te krijgen, ook op Windows. Om alleen maar een Mac te nemen voor het scherm lijkt me dan ook stompzinnig.
Er zijn best windows laptops die schermen hebben die vergelijkbaar zijn met de schermen die in Apple macbook's zitten. Echter dan moet je wellicht niet voor ASUS of een ander "budget" merk gaan. Dan moet je toch wel gaan denken aan iets als de Vaio serie van Sony. Tja, dan wordt het verschil in prijs tussen een mac oplossing en een windows oplossing wel een stuk kleiner.

Wellicht dat er ook minder dure alternatieven zijn met goede schermen, maar alleen van Sony kan ik zeggen dat ik er ervaring mee heb en dat het scherm niet alleen qua spec's, maar ook in de praktijk, vergelijkbaar is met de mac's die ik gezien heb (en gebruik).
Ik heb wel eens foto's zitten kijken op een Asus met een resolutie die hoger was dan de resolutie van mijn macbook. Toch betekent dat niet dat de foto er op de asus beter uitzag. Denk bijvoorbeeld aan dingen als kleurtemperatuur, contrast en zo verder.

Hoewel ik het niet eens ben met de genoemde leraar (die beweert dat je alleen met een Mac uit de voeten kan), snap ik de uitspraak wel. Zoals gezegd, mijn ervaring zegt dat Windows ook kan, maar dan kom je toch in dezelfde prijsklasse uit.

Als ik kijk naar software die ik gebruik, zie ik verder nog dat (bij min of meer gelijke specificaties als HD, CPU etc) de software op een mac een stuk efficiënter lijkt te werken. Bijvoorbeeld het importeren van foto's in lightroom of fotosoep lijkt op mijn mac soepeler te gaan dan op een vergelijkbare windows machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shark.Bait
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-04 11:53

Shark.Bait

deze zin geen werkwoord.

SomerenV schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 16:25:
Wat ik niet snap is dat iedereen in de grafische wereld zo gebrand is op Mac. De meeste software is verkrijgbaar voor Windows, beide systemen zijn tegenwoordig zo goed als even stabiel en snel.
Op de mac is alles makkelijker te doen. Naar windows overstappen zou hetzelfde zijn als windows gebruikers naar Linux (athans, dat is mijn ervaring); het is een grote stap naar een moeilijker OS, met andere filosofie. En ze willen hun werk doen, niet stoeien met hun gereedschap. Vaak hebben grafische bedrijven ook geen uitgebreidde ICT, dus de kennis ontbreekt ze om het goed te doen, en met alleen OS X is het makkelijker om spullen samen te laten werken, geen gezeik met drivers, bloatware, trial crap en virussen. EN het OS upgraden kost een schijntje.

Nikon, Fujifilm en Apple zooi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amrit
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
honey schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 12:39:
De MacBookPro met retina is prijsverschil van ong. 1200 euro, dan is erg veel geld, zeker voor een studente.
....
lieve hemel,1200 euro verschil? 8)7 Voor 1200 Euro koop je een 27 inch Eizo CX scherm, dát is professionele kwaliteit. Lijkt me dan een makkelijke keuze.

En je kunt er jaren mee doen, in ieder geval meerdere computer/laptop generaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:17
@DickCAH
Als er geen prijsverschil is en geen kwaliteitsverschil tussen de Mac en de door jouw genoemde Sony moet je dus naar het besturingssysteem en de te gebruiken software kijken. En dan zou het kunnen dat iemand met de een fotografie-opleiding bij een Apple terecht komt en iemand die veel met CAD software moet werken bij een Windows machine uitkomt.

In mijn ervaring is een Mac vaak wel niet iets duurder in verhouding tot wat je er qua specs voor krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Shark.Bait schreef op maandag 02 september 2013 @ 19:44:
Op de mac is alles makkelijker te doen.
Ehh.. wat een onzin. jij vind alles makkelijker werken. Ik vind windows makkelijk werken, klasgenoten van mij vinden linux makkelijk werken.
Naar windows overstappen zou hetzelfde zijn als windows gebruikers naar Linux (athans, dat is mijn ervaring); het is een grote stap naar een moeilijker OS, met andere filosofie.
Goh. Een moeilijker OS. Hoezo is linux een moeilijker OS? Ubuntu software center en apt-get werken nog altijd beter dan handmatig applicaties installeren in windows. Linux is juist een OS wat makkelijk onderhoudbaar is vanwege fatsoenlijk package management en dergelijke.
Vaak hebben grafische bedrijven ook geen uitgebreidde ICT, dus de kennis ontbreekt ze om het goed te doen, en met alleen OS X is het makkelijker om spullen samen te laten werken,
Ik zou zeggen dat je juist meer kennis nodig hebt voor OS X dan voor windows. Omdat randapparatuur nu eenmaal minder vaak drivers voor OS X heeft.
geen gezeik met drivers, bloatware, trial crap en virussen.
Want een windows laptop in hetzelfde prijssegment heeft gezeik met bloatbare? Natuurlijk niet. Want met OS X heb je nooit last van drivers en virussen? Natuurlijk niet.
EN het OS upgraden kost een schijntje.
De windows 8 upgrade kon je halen voor €20, het OS gaat naar verwachting minimaal 2 jaar mee. OS X upgrades kosten €25/19, en worden elk jaar vernieuwd. Wat is er nu goedkoper?

TS had de simpele vraag wat de kwaliteit van het beeldscherm is van macbooks versus windows laptops. Maar ondertussen schuiven mensen hun voorkeur voor het OS naar voren. Daar heeft hij helemaal niets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-06 17:26
[...]

Op de mac is alles makkelijker te doen. Naar windows overstappen zou hetzelfde zijn als windows gebruikers naar Linux (athans, dat is mijn ervaring); het is een grote stap naar een moeilijker OS, met andere filosofie. En ze willen hun werk doen, niet stoeien met hun gereedschap. Vaak hebben grafische bedrijven ook geen uitgebreidde ICT, dus de kennis ontbreekt ze om het goed te doen, en met alleen OS X is het makkelijker om spullen samen te laten werken, geen gezeik met drivers, bloatware, trial crap en virussen. EN het OS upgraden kost een schijntje.
En toch is dit ook weer een verouderde mentaliteit. Zelf ben ik een primair Windows gebruiker en heb ik eens tien weken met OS X gewerkt voor mijn opleiding. Er zijn zeker dingen beter in OS X, maar hetzelfde kan ook over Windows gezegd worden. Sterker nog, ik had ontzettend veel moeite met de overstap naar OS X.

Ook je argument over een bedrijfsomgeving is met de juiste materialen net zo goed en makkelijk op Windows. Gezeik met drivers is ook al een tijdje (in erg veel gevallen) geen issue meer met Windows 7 of 8. Trial crap zit er soms nog weleens op, maar is in zowat alle gevallen makkelijk te verwijderen en virussen is soms net zo erg op OS X.

Dat gezegd te hebben en terug te komen op de vraag van de TS. Natuurlijk z'n notebooks met IPS schermen, of het nu van Apple is of niet, veel beter dan TN panelen. Alhoewel er soms ook TN uitschieters bij zijn, zoals de Samsung NP900X3A (Ultrabook serie-9) wat echt een goed scherm is. Maar ook die laptop was destijds zo'n 1000 euro. Zo zijn er nog wel wat meer uitschieters, zoals de Lenovo ThinkPad X1 Carbon Touch en Asus Zenbook Prime UX31A Touch. Welke ook gewoon een goed scherm hebben. Dit zijn dan wel 13" schermen, maar op 15" zijn die vast ook wel te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De samsung NP900X3A heeft een naar windows begrippen vrij gemiddeld scherm. Vorig jaar acceptabel, dit jaar niet meer voor rond de €1000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amrit
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Geneuzel over OS'en :O

De oorspronkelijke vraag:
honey schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 08:15:
Zonder de eeuwig durende discussie op te jagen Nikon versus Canon, Mac versus Windows etc. Toch een vraag hierover. Ik hoop in het goede forumdeel.

........

Ik heb gezocht, maar kon geen goede vergelijking vinden. Wie heeft ervaring?
Lijkt me gewoon niet verstandig om zoveel te lenen, laat staan voor een laptop. Maar goed, wellicht zijn er andere opties om de kleuren te controleren voordat het naar de printer wordt gestuurd, de school zal toch ook wel een EIZO of NEC schermpje hebben staan? En anders dus een standaard laptopje, loop je ook niet de hele tijd rond met dure apparatuur. En als de geldbuidel het toelaat een goed los scherm aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 32279

Amrit schreef op maandag 02 september 2013 @ 20:46:
Lijkt me gewoon niet verstandig om zoveel te lenen, laat staan voor een laptop.
Die dingen kosten toch maar 1200 euro? Het is nu ook weer niet een heel hoog bedrag. Maar volgens mij hebben veel scholen een regeling dat je hem in termijnen betaald. Lijkt me in iedergeval handiger dan van vrienden lenen. En anders een lening bij de bank, ok zit je met rente op 9,x procent per jaar, maar als je pakweg elke maand 150 a 200 euro aflost heb je hem ook binnen een jaar afbetaald.

Ik zou in iedergeval afgaan op het advies van de docenten / school. Je wilt het in iedergeval niet als vriend op je geweten hebben dat jij een verkeerd advies geeft, ook al heb je wellicht gelijk met dat scherm, je vriendin zal je dat niet in dank afnemen.

Dus hup, leen jij je vriendin het geld of koop haar zo'n laptop en klaar.

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 32279 op 02-09-2013 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
[...]

Misschien moet je eens bij een bedrijf kijken.... Ik zie alleen maar ellende, vooral met drivers en netwerk integratie (of liever: gebrek aan integratie). Jammer, want vroeger hadden ze dat vrij goed in de vingers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC

BCC

PageFault schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 07:43:
[...]
Misschien moet je eens bij een bedrijf kijken.... Ik zie alleen maar ellende, vooral met drivers en netwerk integratie (of liever: gebrek aan integratie). Jammer, want vroeger hadden ze dat vrij goed in de vingers.
Dat ligt dan puur aan het kennisniveau van de IT afdeling. Bedrijf waar ik werkte had circa 700 werkplekken, waarvan 40% macs. Werkte perfect.. maar dit gaat wel erg offtopic .

[ Voor 3% gewijzigd door BCC op 03-09-2013 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
BCC schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 10:10:
[...]

Dat ligt dan puur aan het kennisniveau van de IT afdeling. Bedrijf waar ik werkte had circa 700 werkplekken, waarvan 40% macs. Werkte perfect.. maar dit gaat wel erg offtopic .
Ligt eraan wat je doet wellicht, maar het heeft niks met kennisniveau te maken, maar met beperkingen in Mac OS X.

PS: er was iemand bij betrokken die al sinds Mac OS 6 in de grafische industrie zit.... Maar als je het beter weet, kom gerust langs :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01:30

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

PageFault schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 12:37:
[...]

Ligt eraan wat je doet wellicht, maar het heeft niks met kennisniveau te maken, maar met beperkingen in Mac OS X.

PS: er was iemand bij betrokken die al sinds Mac OS 6 in de grafische industrie zit.... Maar als je het beter weet, kom gerust langs :+
Hoezo de beperkingen aan Mac OSX? Ik snap je reactie wel maar ik denk eerder dat het aan de IT afdeling (of hogerop) ligt die niet van te voren goed uit hebben gezocht wat ze nodig hebben en of dat wat ze willen met die apparatuur wel haalbaar is.

Het kan ook zijn dat je je infrastructuur moet herzien maar om nou meteen het OS de schuld te geven vind ik ook zo wat.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

PageFault schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 12:37:
[...]

Als je ergens lang mee werkt zegt niks over het kennis niveau. Volgens mi heeft het ook niet te maken met beter weten, maar discussie heb je al erg snel als men gaat roepen dit is beter of slechter. Belangrijkste bij een computer, laptop, besturingssysteem etc is dat jij het prettig werken vind.

Voor OS x hadden we nog te maken met Apple Talk. Het zogenaamde schreeuw protocol. Dit kon men uitzetten en door software te draaien als Dave kon men TCP/IP implementeren. Het bleef beperkt als je op een windows domain aanmeldde. Verder had men nog te maken met een Data Fork en Resource Fork. Dit wat uitwisselen van bestanden lastig maakte. Ook hier waren werkbare oplossingen voor. Met de komst van OS X is de intergratie met Windows Netwerken enorm verbeterd even als de bestandsuitwisseling. Vanaf OS X vond ik het ook prettiger in beheer in een windows Domain.

Zelf doe ik al jaren niks meer met Beheer, maar loop bij mijn huidige werkgever nog steeds vaak rond met mijn MBA13. Gebruik deze voor geven presentaties, trainingen. workshops etc. En bestandsuitwisseling ook geen enkel probleem. Ik gebruik dus gewoon wat ik prettig vind werken. De keuze van bring your own device ;-)

Zelf twijfel ik nog of ik voor de rMBP ga of een MBA 13. Waarschijnlijk kies ik zelf voor de rMBP.

Er is niks goed of slecht, maar meer ik vind het prettig werken of niet. Alleen zou ik er zelf geen geld voor gaan lenen. Heb in mijn omgeving dit al iets te vaak mis zien gaan. Dat mensen in de problemen kwamen door lenen voor luxe artikelen. ;-)

[ Voor 4% gewijzigd door Daan_ op 03-09-2013 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
Ventieldopje schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 12:56:
[...]

Hoezo de beperkingen aan Mac OSX? Ik snap je reactie wel maar ik denk eerder dat het aan de IT afdeling (of hogerop) ligt die niet van te voren goed uit hebben gezocht wat ze nodig hebben en of dat wat ze willen met die apparatuur wel haalbaar is.

Het kan ook zijn dat je je infrastructuur moet herzien maar om nou meteen het OS de schuld te geven vind ik ook zo wat.
Niet echt een probleem van de IT afdeling. Mac OS X en bijv. print server gaan heel slecht samen. Het werkt uiteindelijk wel via omwegen, maar je moet de gebruikers heel veel zelf laten doen. Wijzigingen op de print server werken (uiteraard) niet door, dus driver upgrade paths zijn onmogelijk. Ook basale settings zoals dubbelzijdig (keuze van Apple zelf: stel je voor dat je wat dikker papier hebt, dan kan de printer wellicht niet dubbelzijdig aan. Correct, maar meer mensen in kantoor gebruiken dubbelzijdig dan dik papier.....) zijn al lastig aan te passen. Met een dikke handleiding om zelf profielen te maken (wel een handige feature overigens) tackle je dat.

Maar default settings, nieuwe driver en iets doms als het meesturen van een username is gewoon slecht geregeld.

Met komst van 10.6.8 is de gehele print architectuur op de schop gegooid, wat zelfs onze Apple evangelist nachtmerries bezorgd :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
Superdaantje schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 13:36:
[...]

Als je ergens lang mee werkt zegt niks over het kennis niveau. Volgens mi heeft het ook niet te maken met beter weten, maar discussie heb je al erg snel als men gaat roepen dit is beter of slechter. Belangrijkste bij een computer, laptop, besturingssysteem etc is dat jij het prettig werken vind.

Voor OS x hadden we nog te maken met Apple Talk. Het zogenaamde schreeuw protocol. Dit kon men uitzetten en door software te draaien als Dave kon men TCP/IP implementeren. Het bleef beperkt als je op een windows domain aanmeldde. Verder had men nog te maken met een Data Fork en Resource Fork. Dit wat uitwisselen van bestanden lastig maakte. Ook hier waren werkbare oplossingen voor. Met de komst van OS X is de intergratie met Windows Netwerken enorm verbeterd even als de bestandsuitwisseling. Vanaf OS X vond ik het ook prettiger in beheer in een windows Domain.

Zelf doe ik al jaren niks meer met Beheer, maar loop bij mijn huidige werkgever nog steeds vaak rond met mijn MBA13. Gebruik deze voor geven presentaties, trainingen. workshops etc. En bestandsuitwisseling ook geen enkel probleem. Ik gebruik dus gewoon wat ik prettig vind werken. De keuze van bring your own device ;-)

Zelf twijfel ik nog of ik voor de rMBP ga of een MBA 13. Waarschijnlijk kies ik zelf voor de rMBP.

Er is niks goed of slecht, maar meer ik vind het prettig werken of niet. Alleen zou ik er zelf geen geld voor gaan lenen. Heb in mijn omgeving dit al iets te vaak mis zien gaan. Dat mensen in de problemen kwamen door lenen voor luxe artikelen. ;-)
toon volledige bericht
Klopt, maar deze gast heeft heel lang applicaties en workflows ontwikkeld voor de Mac, dus die weet wel waar hij het over heeft. Ik zeg niet dat Mac OS X (of Classic) niet fijn werkt: er is prima mee te werken. Tot je vaak ergens in wil integreren, dan houdt het op, zeker bij een willekeurig IT infrastructuur. Ik heb het niet over internetten, dat gaat met elk device en OS. Denk meer aan print server, software distributie, policies etcetera. Apple Talk was ooit mooi, net zoals Bonjour, maar wordt overal geblokt tegenwoordig.

Als je kiest voor een laptop van Apple zou ik zelf voor de retina versie gaan, als je het geld kunt ophoesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-06 22:28
Modbreak:Graag de discussie vanaf nu beperken tot de vragen van de TS. Het is hier nog altijd een Fotografie en Video subforum, dus gelieve je tot F&V-gerelateerde zaken beperken. Dit was in eerste instantie de keuze voor een bepaald scherm (al dan niet ingebouwd in een laptop) en later fotografie-software op beide OS'en. Dit lijkt mij genoeg voor het vullen van dit topic en het helpen van de TS.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Pagina: 1