Toon posts:

Tweedehands server kopen te vervanging van Synology NAS 2008

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal, ik zit met een vraag 8)7

Ik ben al een tijdje aan het zoeken om mijn oude DS107 te vervangen door een server rack unit bijv.

Dit omdat ik de synology eigenlijk te simpel vind, en ik heel veel wil met mijn server eigenlijk.
De DS107 haalt ook niet eens 100 MB per seconde maar rond de 30... dus ik wil echt een andere omdat ik veel grote bestanden uitwissel.

Maar nu zit ik te denken aan een tweedehands rack unit, met Xeon processor.

Maar nu heb ik een paar hardware vragen over zo'n ding...

De belangrijkste vraag:
- Gebruikt deze server een hoop meer stroom dan een Synology? Of valt dat wel mee, zeker als de load redelijk leeg blijft en vaak idle zal zijn?

- Maakt zo'n rack server een hoop lawaai? Of valt dat wel mee? Ik denk er namelijk over om hem op zolder te leggen, daar heb ik een mooie plek.
- Wat voor Xeon is nu het beste geschikt voor mij? En waar kan ik nu het beste een tweedehands server kopen, ik heb al in de vraag & aanbod sectie gekeken, en kwam dit tegen.
V&A aangeboden: HP ProLiant DL140 1U 19" Rackserver

Wat doe ik met de server:

- Files server, van grote bestanden, Office, en andere installatie bestanden..
- Webserver voor thuis (apache) en phpmyadmin en verder niets. (intern)
- VPN server met OpenVPN.
- Backups erop i.p.v. Synology
- Heel misschien een keer een Minecraft server met 4-5 man tegelijk omdat ik dit handig vind als box. (gaat nu ook prima op een Atom)

De vraag is, is deze server daar voldoende krachtig voor? Of kan ik beter voor een ander model kijken? Maar ik kom van een Synology af met 64 mb ram, of minder zelfs.. en een processor van niks, dus misschien is dit wel wat?

Graag reactie!

bedankt alvast voor het meedenekn

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2013 14:28 ]

• Farg0
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:18
Ik heb toch enkele vragen bij je motivatie voor een rackserver:

- Heb je wel een xeon cpu nodig ? Zoals ik het begrijp kom je nu ook al uit de voeten met een atom maar is de uitwisseling van bestanden te traag?
- Waarom een rackserver ? Heb je een rack op zolder ?Een rackserver maakt toch net wat meer lawaai dan een synology. De componenten zitten allemaal net iets dichter op mekaar / zijn krachtiger / vereisen meer koeling waardoor het beter gekoelt moet worden.

Verwijderd

Topicstarter
Nou ;) Dat weet ik niet, ik denk het eigenlijk van niet, maar ja... misschien ga ik nog wel wat geks er mee doen in de toekomst ofzo.. Ik koop hem vooral omdat de uitwisseling van de bestanden te traag is en de synology niets ondersteund (oud model) bijv. geen VPN.

De rackserver past heel goed op een plekje bij mij dat in de grond zit en daar past die mooi in ;)

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:51
Ik denk dat een Rack server met een Xeon veel te krachtig is voor wat jij wilt gaan doen. Het zal ook wat meer stroom knagen al dat een synology doet. Nou is die server die jij hebt gezien wel wat goedkoper dan een nieuw pctje bouwen maar kijk eens bijvoorbeeld bij mux op zijn blog mux' blog: BBG Zuinige Server (Maart 2013) Die heeft een BBG voor zuinige servers, al kosten die wel wat meer maar dat zul je waarschijnlijk terugverdienen aan stroomverbruik.

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

• Farg0
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:18
of natuurlijk gewoon een HP microserver :)
zie vooral dit topic voor ervaringen. Het grote HP Proliant Microserver topic

Verwijderd

Topicstarter
Ja ;) Snap ik. :) Maar die Xeon is goedkoper dan een nieuwe :) En het is een oude Xeons toch van een paar jaar terug? Of zie ik dat verkeerd? :) Ik ga wel eens die synology opmeten

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:51
Nou ja, ga er vanuit dat de Xeon van een van de vorige generaties is en dus minder zuinig

[ Voor 11% gewijzigd door chickpoint op 23-08-2013 14:54 ]

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

• ItsValium
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-11 15:52
die dl140 doet vlotjes 1 amp (220 watt) volcontinu ... ik denk echt dat je beter naar moderner zuiniger materiaal overstapt voor thuisgebruik

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:05

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Waarom niet gewoon een nieuwere, krachtigere Synology? Makkelijker beheren, minder groot, minder herrie, minder verbruik...

En volgens mij doet ie alles wat in je lijstje met eisen staat (er zijn zelfs packages voor minecraft server volgens mij).

[ Voor 37% gewijzigd door Orion84 op 23-08-2013 15:05 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• vistu
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01-12 21:37
Ik volg Orion hierin; ga eens kijken voor een nieuwere Synology. Heb zelf een 713+ staan met 2GB ram erin en die doet toch alles wat jij nu aangeeft zonder problemen. Als je een switch hebt die het ondersteund kan je zelfs gebruik maken van LACP (Link Aggregation) waarmee je 2x 1Gbit kunt trekken.

Staat bij mij nu te downloaden met 6 MB/s en het verplaatsen van een bestand van 1,5 GB doet ie in minder dan 10 seconden.

Verwijderd

Topicstarter
Mhm die HP dingen vind ik leuk ja! die Synology ben ik op uit gekeken ;) Draai liever een Linux OS

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:05

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Synology DSM is onder water ook gewoon linux en je kan er ook via ssh op inloggen om via de commandline naar hartelust alles te verkloten :P

Maar dat is natuurlijk een valide punt, een server die je helemaal zelf kan inrichten qua software (en hardware) heeft natuurlijk wel een wat grotere hobby factor.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Verwijderd

Topicstarter
Ja weet ik, maar ik ga deze halen ;) wist niet dat die bestaande..

N54L

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:45

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Verwijderd schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 14:27:

Maar nu heb ik een paar hardware vragen over zo'n ding...

De belangrijkste vraag:
- Gebruikt deze server een hoop meer stroom dan een Synology? Of valt dat wel mee, zeker als de load redelijk leeg blijft en vaak idle zal zijn?
't stroomgebruik zal hoger zijn. Zonder details durf ik niet te zeggen of het 2x of 10x meer wordt.
- Maakt zo'n rack server een hoop lawaai? Of valt dat wel mee? Ik denk er namelijk over om hem op zolder te leggen, daar heb ik een mooie plek.
Zet eens een stofzuigerslang tegen je oor....
Let er bij het testen op wat er voor en achter je server ligt. Je zal niet de eerste zijn die z'n hele adminstratie door de kamer blaast.
- Wat voor Xeon is nu het beste geschikt voor mij? En waar kan ik nu het beste een tweedehands server kopen, ik heb al in de vraag & aanbod sectie gekeken, en kwam dit tegen.
Eerlijk gezegd vind ik Xeon's niet geschikt voor thuis. Dat is zoiets als boodschappen doen met een vrachtwagen. Ja, er past lekker veel in, maar zoveel boodschappen heb je toch niet nodig.
De vraag is, is deze server daar voldoende krachtig voor? Of kan ik beter voor een ander model kijken? Maar ik kom van een Synology af met 64 mb ram, of minder zelfs.. en een processor van niks, dus misschien is dit wel wat?
Je gaat een beetje van het ene naar het andere uiterste. Kijk eens naar een tussenstap. Zie bv Het grote zuinige server topic voor een heel topic met mensen die ongeveer hetzelfde willen.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Pagina: 1