incaz schreef op donderdag 19 september 2013 @ 14:28:
[...]
Van de andere kant...
a. Word je (algemeen je) wel echt voor die verantwoordelijkheid betaald? Als het deel uitmaakt van je functie om die verantwoordelijkheid ook echt te dragen, vooruit. Maar dat is natuurlijk lang niet altijd het geval. In de IT ben ik minder op de hoogte trouwens, in winkels worden simpele verkopers met grote regelmaat opgezadeld met vestigingsmanagersverantwoordelijkheden - maar zonder bijbehorend salaris.
Hangt inderdaad van je functie en bedrijf af. Zit je in een groot softwarehuis, dan zal dat minder van je verwacht worden dan wanneer je in een kleine club werkt. Bij een kleine club heb je vaak meer verantwoordelijkheden. Het zit absoluut niet alleen in het salaris wat mij betreft (waarschijnlijk bedoel je het niet zo zwart/wit).
b. moet je dan al die omstandigheden uitleggen? En dan een inschaling krijgen van wat 'geldige' omstandigheden zijn, ziek kind ja, zieke goudvis nee, maar zieke overbuurvrouw? Is een hobby aanvaardbaar? Mag je zeggen 'ik denk dat ik het niet trek' of moet dat eerst schriftelijk bevestigd worden door een arts? Krijg je een puntenschaal om de klachten van je partner dat je te weinig thuis bent mee te beoordelen op serieuzigheid?
Nee, je hoeft dat niet uit te leggen wat mij betreft, ik ga er daar vanuit dat mensen hun eigen verantwoordelijkheidsbesef aan het werk zetten. Als zij vinden dat ze die crunch niet hoeven te doen omdat ze zich in de kroeg vol willen gieten, prima, maar ga dan niet lopen liegen. Wat collega's van die reden vinden moeten ze zelf weten. Als die persoon een indruk wekt dat hij zijn verantwoordelijkheden niet neemt, maar gewoon het team voor zijn karretje spant, rekent het team vanzelf met zo iemand af.
Er is natuurlijk wel een middenweg, dat snap ik best. Maar de risico's zijn groot, dus wat mij betreft wordt er niet te licht over gedacht. Het is best wel iets om te vragen dat mensen onbetaald hun vrijetijd opgeven en er alleen maar voor terugkrijgen dat ze niet negatiever beoordeeld worden dan anders.
Er zit een verschil tussen straffen of gewoon niet aanvullend belonen. Als iemand mij zou laten vallen bij een crunch (en dan bedoel ik echt vallen) ben ik minder geneigd hem deel te maken van het succes van dat project. Stel dat er op dat project ineens een dikke omzet binnenloopt, dan deel ik dat graag met mensen, maar mensen die lak hebben aan hun verantwoordelijkheid en een ander laten stikken kunnen natuurlijk verwachten dat de bal teruggekaatst wordt.
Ik heb het hier echt over laten stikken, als iemand een keer niet mee cruncht is dat niet laten stikken. Laat iemand keer op keer de rest zitten of stelt hij zich als een absolute hork op, waarom zou ik mij dan nog erg vrijgevig naar hem opstellen? Ik zal hem echt niet slecht beoordelen, maar kansen op extraatjes en bonussen worden wel beperkt door dat soort gedrag, dat is geen straf naar hem, maar is een beloning naar de rest. In mijn ogen zou ik namelijk de rest van het team (dat zich wel inspant) beledigen door de snor-drukker gelijkwaardig mee te laten profiteren en heb je kans dat die tendens zich voortzet en dat straks niemand meer de verantwoordelijkheid neemt (want dat levert toch geen moer op).
Die grapjassen had ik ook bij een van mijn vorige opdrachten... "Goh je gaat al vroeg naar huis"... Mijn reactie was dan vaak: "Goh, waar was jij vanochtend toen ik hier de lampen aan deed om 7:00? Jij lag nog op je bed... Sterker nog, toen mijn wekker om 5:00 ging dacht je waarschijnlijk niet eens aan opstaan..." :W