GateKeaper schreef op maandag 23 december 2013 @ 13:28:
[...]
Wel... jouw situatie nu, heeft er bij mij voor gezorgd dat ik geen overuren meer draai.
Ook ik maakte veel overuren, die allen onbetaald waren. Weken van 60 tot 80 uur, waarvan 40 uur betaald werd. Ik had precies dezelfde houding als jij. "Ik ben nog jong, moet niks, maar wil dit zelf, want carrière".
Toen ik echter ruim van te voren verlof aanvroeg, werd dit geweigerd. Ik ging door met wat ik altijd deed alleen iets minder happy, tot het een tweede keer werd geweigerd. Ik had toen wederom netjes verlof aangevraagd, dit werd gegeven, maar een paar dagen van te voren toch ingetrokken, want werk.
Toen was ik er wel klaar mee. Veel overuren draaien, je maximaal inzetten, maar niks terug krijgen? Dan heb je een kut-leidinggevende.
Niemand is onmisbaar, een ander kan jou werk ook doen. Als jij om een of andere reden niet meer op het werk komt opdagen (andere baan, ziekenhuis, vermist, ontvoerd, overleden) dan vinden ze ook een oplossing. En reken maar dat er dan iemand binnen het bedrijf is die jouw klusjes overnemen. En als het niet een persoon is die jou 1:1 kan vervangen, dan worden je werkzaamheden wel opgesplitst. Daarom werkt men in teams.
Bij mijn huidige werkgever hebben ze dat geprobeerd te doen, vakantie was al maanden gepland, deadline viel een maand na mijn vakantie, maar tijdens het project hebben ze de deadline toen verschoven naar direct (de eerste week) na mijn vakantie.
Anderen mensen dan ik ontwikkelden dat project, maar ik moest ze aansturen. Toen tijdens een teamoverleg (niet alleen de ontwikkelaars die het uitvoeren en ik, maar met alle ontwikkelaars van het bedrijf (factor *3) aan tafel werd mij toen medegedeeld dat ze maar hadden besloten dat ik niet op vakantie mocht.
Daar heb ik toen een stokje voor gestoken, ik vind veel goed en in overleg kan (bijna) alles, als het echter niet meer vanuit overleg gebeurt en je voor het blok wordt gezet, dan ga ik hoe dan ook niet akkoord.
In elk geval moet je voor jezelf bepalen hoever je wilt gaan, als er standaard verwacht wordt dat je overwerkt, maar je wel voor een laag/ vast loon per maand moet werken (als in: daar staat niets tegenover), dan zou ik daar voor mezelf niet mee akkoord gaan. Bij een extra hoog loon of een compensatie voor overwerk, is dat wel anders.
Overigens Rubinski, Hoe zit jij dan in je privésituatie, bij mij is het wezenlijk anders geworden nu ik samen ben gaan wonen. Je stemt vrije dagen/ vakanties dan ook op elkaar af en dan is het toch vervelender als e.e.a. niet door gaat, dan wanneer je "alleen van jezelf afhankelijk bent".