De Devschuur Coffee Corner - Iteratie 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 106 ... 137 Laatste
Acties:
  • 339.472 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Had niet anders verwacht van de inmiddels beruchte hoster van F.West 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2013 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Onze hostingpartij doet nu sinds zeer kort een beta (CUTTING EDGE) met PHP 5.4 waar je jezelf voor moet aanmelden. Met een beetje geluk hebben we binnen nu en 2 jaar hetzelfde als nu, namelijk dat we gestandaardiseerd hebben op een end-of-life PHP versie. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GateKeaper
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-08 21:46

GateKeaper

#1 Procastinator

Aaaarrgggh.... snap d'r weer helemaal niks van.

Zie vanmiddag tijdens een overleg bij een klant dat een 'uitklapmenu' niet werkt. Submenu kwam niet tevoorschijn bij het klikken op de parent. Goed, zoek het thuis wel even uit dacht ik. IE10 heb ik hier ook wel. Doet ie 't hier wel :/

En natuurlijk ook in elk mogelijke browser / document modus. Ben ik weer mooi klaar mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet een of andere gekke plugin bij de klant die roet in het eten gooide? Javascript-powered submenu die spontaan op z'n bek ging? CSS die scrambled bij de client aankwam? Verkeerde stand van de maan cq. demonstratie-effect? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GateKeaper schreef op woensdag 04 december 2013 @ 19:38:
Aaaarrgggh.... snap d'r weer helemaal niks van.

Zie vanmiddag tijdens een overleg bij een klant dat een 'uitklapmenu' niet werkt. Submenu kwam niet tevoorschijn bij het klikken op de parent. Goed, zoek het thuis wel even uit dacht ik. IE10 heb ik hier ook wel. Doet ie 't hier wel :/

En natuurlijk ook in elk mogelijke browser / document modus. Ben ik weer mooi klaar mee.
Simpel toch: "Works on my machine. Closing the defect."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GateKeaper
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-08 21:46

GateKeaper

#1 Procastinator

Verwijderd schreef op woensdag 04 december 2013 @ 19:39:
Niet een of andere gekke plugin bij de klant die roet in het eten gooide? Javascript-powered submenu die spontaan op z'n bek ging? CSS die scrambled bij de client aankwam? Verkeerde stand van de maan cq. demonstratie-effect? :P
Ja zeg 't maar. Hier helemaal geen js fouten / warnings of whatever. De rest van de JS dingen deed 't wel bij hem, en opmaak zag er prima uit. Dus had 't ook niet in die hoek verwacht. Dacht dat ik vergeten was om 't in IE te testen. Najah, werkt dus (in dit geval helaas :-()

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BikkelZ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-02 08:50

BikkelZ

CMD+Z

Vaak is het ook gewoon dat de IT in grote organisaties volledig vastgeroest zit. Als je een goed idee hebt maar je moet extra software installeren om het te realiseren dan wordt het afgeschoten. Vaak gaan mensen dan enorm complexe dingen in elkaar prutsen in Office applicaties omdat ze eenvoudigweg niks anders kunnen gebruiken om hun leven wat efficiënter te maken. Ik heb Excel sheets gezien waar een complete workflow voor een callcenter in geprogrammeerd was. Vervolgens wordt zo'n applicatie cruciaal binnen een afdeling omdat iedereen het gaat gebruiken en moet het onderhouden gaan worden.

iOS developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koesie10
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
F.West98 schreef op woensdag 04 december 2013 @ 18:43:
@app
Het draait allemaal op een (redelijk slechte) back-end, die met een cronjob alles ophaalt (elk kwartier) van de website. Duurt wel lang (5min) omdat hij voor elke klas en elke week een cURL doet. Hiermee heb ik heel veel data (30.000+ lesuren) en die wordt allemaal verwerkt (mooie leraarnaampjes en vaknamen) en overizhctelijk in een API gestopt. De app maakt daar gebruik van.

Is zeker inzetbaar voor andere scholen, zolang ze Infoweb gebruiken voor het rooster (best wel veel, according to Google). Verder wil ik met samenwerking met school uitbreiden met cijfers, huiswerk, aanwezigheid (pushmelding als je je moet melden!), en algemeen notificaties/widgets/dashclock widgets voor volgende uur, helemaal instelbaar.
Ik ga ook kijken naar de haalbaarheid van pushmeldingen bij een vervallen uur, en de mogelijkheid direct toegang te hebben tot de Infoweb-database, dat scheelt tijd.

BeefHazard is de eerste andere school die het wil :P

Maar het staat nog in de kinderschoenen. Eerst offline storage fixen :)
Aha, ik voer een cURL uit telkens als er data wordt opgevraagd. Dat is denk ik efficiënter omdat mensen niet elk kwartier hun rooster checken :) Ik ga mijn school niet DDOS'en. Mijn app heeft al wel pushmeldingen voor het begin van de les, en dat is dan ook de enige pushmelding. Ik werk niet samen met mijn school, dus ik weet ook niet of ik al die andere dingen kan implementeren. Magister is redelijk goed beveiligd en daar heb je Meta al voor (wat trouwens een erg slechte app is).

Mijn back-end is daarentegen wel weer wat beter (denk ik). Ik gebruik Symfony2 i.c.m. Doctrine2. Alles wordt door een normalizer gegooid en dan als JSON of XML gereturnt.
F.West98 schreef op woensdag 04 december 2013 @ 18:53:
[...]

True. Is ook zo veel mogelijk REST-API-achtig. Dat kan makkelijk.
Maar er zit ook een hele website achter (zelfde genoemd, maar dan uitgeschreven.nl), redelijk brakke HTML, CSS en PHP daarachter. Model is goed, maar heel veel legacy troep. Ik moet eens overstappen naar .NET maar dat kost veel tijd. Of goed in PHP doen :P

Maar veel dingen zijn nog wel schoolafhankelijk: aantal uur op een dag, vaknamen, leraarnamen, vakantieweken, periode-eindes, enz.
Bij mij waren heel veel dingen ook school afhankelijk, maar dat heb ik 2 weken geleden een beetje proberen weg te werken. Vaknamen denk ik niet dat er veel verschil tussen de scholen. zit. Aan leraarnamen heb ik gewoon een school gekoppeld. Vakantieweken heb ik niet geïmplementeerd, hij geeft dan gewoon een "geen rooster gevonden" terug. Wat bedoel je precies met periode-eindes? Als je lesuren bedoelt, kan je dit gewoon opvragen via de "digitale agenda". Gebruik jij de digitale agenda of scrape jij een andere view?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:55

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Juist dat on-demand requesten duurt mij te lang. Mijn server is erg snel (of, sneller dan de cURL-request + processen). En je hebt bij ons ook vakken in eigen beheer (facultatief), die niet worden opgenomen in het rooster. Ik kan dan een clusterklas bij je configuratie toevoegen (binnenkort ook zelf) en dan zie je die ook.

Ik scrape de gewone website, daar staat meer detail in (over uitval enzo). Verder periode-eindes bedoel ik mee: wanneer een periode (4 in een jaar, semester, kwartaal) eindigt. Rooster van daarna is meestal niet beschikbaar waarna bij cronjob crasht :P (moet ik fixen)

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koesie10
  • Niet online
Ik ben er net achter gekomen dat alle data ook gewoon in een parseable formaat beschikbaar is. Bijvoorbeeld voor mijn school http://217.63.76.230/~roo...tergegevens_1349_1349.txt en voor jouw school zijn alle bestanden te vinden op http://roosterpg.nl/data/Masterlist.txt. Ik kan je via PM nog wel meer URLs sturen, ik denk niet dat de mods hier er zo blij mee zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Ja zeg, moet ik zeker mijn hele parser opnieuw doen ofzo :'( :+

Bedankt, ik zal er naar kijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:45
Ik zie boven je klokje toch echt 334 staan. Sterker nog: 334 files met errors! Dus kunnen er nog veel meer zijn! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koesie10
  • Niet online
F.West98 schreef op woensdag 04 december 2013 @ 22:30:
Ja zeg, moet ik zeker mijn hele parser opnieuw doen ofzo :'( :+

Bedankt, ik zal er naar kijken!
Dat dacht ik dus ook, maar "more data is good!"
We kunnen eventueel samen een parser schrijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Nee, data verschilt te veel per school had ik al gemerkt. En roosterwijzigingen staan er niet duidelijk in, sorry. Ik blijf bij het huidige.

Die code van Infoweb is ook treurig zeg. NEDERLANDS!!!!
PHP:
1
2
3
4
5
6
$bestandsnamen = GetBestandsNamenVoorDezeWeek( $_SESSION["weeknummer"] );
$idVanHetElementDatIkMoetTonen = -1;
$elementRegels = ($typeRoosterDatIkMoetTonen >= 0 && $typeRoosterDatIkMoetTonen <= 2) 
      ? VindRoosterRegelsVoorNietLeerling( $idVanHetElementDatIkMoetTonen, $elementregels )
      : VindRoosterRegelsVoorNietLeerling( $idVanHetElementDatIkMoetTonen, $elementregels, "lesgroep");
$mijnrooster = getRoosterVoor( $idVanHetElementDatIkMoetTonen, $typeRoosterDatIkMoetTonen, FALSE  );

Je zal er maar moeten werken :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

code:
1
$idVanHetElementDatIkMoetTonen = 1
Is dat onversneden gecopy-plakt? Mijn hemel 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18-10 11:54

Firesphere

Yoshis before Hoshis

F.West98 schreef op woensdag 04 december 2013 @ 22:48:
Nee, data verschilt te veel per school had ik al gemerkt. En roosterwijzigingen staan er niet duidelijk in, sorry. Ik blijf bij het huidige.

Die code van Infoweb is ook treurig zeg. NEDERLANDS!!!!
PHP:
1
2
3
4
5
6
$bestandsnamen = GetBestandsNamenVoorDezeWeek( $_SESSION["weeknummer"] );
$idVanHetElementDatIkMoetTonen = -1;
$elementRegels = ($typeRoosterDatIkMoetTonen >= 0 && $typeRoosterDatIkMoetTonen <= 2) 
      ? VindRoosterRegelsVoorNietLeerling( $idVanHetElementDatIkMoetTonen, $elementregels )
      : VindRoosterRegelsVoorNietLeerling( $idVanHetElementDatIkMoetTonen, $elementregels, "lesgroep");
$mijnrooster = getRoosterVoor( $idVanHetElementDatIkMoetTonen, $typeRoosterDatIkMoetTonen, FALSE  );

Je zal er maar moeten werken :X
Die hele code ziet er uit als een grote faal. Maar wel heel Nedermantisch!

I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Dit is 1 - op - 1 gekopieplakt.

De broncode is ook gewoon online te downloaden, waarna je erachter komt dat het wachtwoorden-bestand open en bloot op internet staat (md5 encrypted wachtwoorden) en dat de complete code bagger is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Edit: ik moet leren lezen. :P

[ Voor 93% gewijzigd door CodeCaster op 04-12-2013 23:22 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Topicstarter
Kunnen jullie dat infowebgeneuzel niet ff in een DM doen ofzo? :P

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Hé, ik postte hier enkel de melding dat 'ie uit was :(

Maar ok, wie maakt de DM aan? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Topicstarter
Wil je het liever in een apart topic?

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swedish Clown
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10-04 22:41

Swedish Clown

Erlang <3

Goedemorgen! *Pleurt een bak koffie de kamer in*

Tijd om een rapport op te stelen voor een andere afdeling. Manager vraagt om een zéér specifieke rapportage en het wil er maar niet in dat die manier van rapporteren hem geen zak zal vertellen. Prima dan, u vraagt wij draaien. Krijg je netjes elke dinsdagochtend automatisch een rapport in je mail waar je niks mee kan. :P

Always looking for developers wanting to work with Erlang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-10 13:59
Brakkie41 schreef op donderdag 05 december 2013 @ 08:25:
Goeiemorgen!

*Kijkt chagrijnig om zich heen, ziet dat niemand zich aan de rotzooi stoort en gaat dan maar zelf een dweil halen*
BikkelZ schreef op woensdag 04 december 2013 @ 20:00:
Vaak is het ook gewoon dat de IT in grote organisaties volledig vastgeroest zit. Als je een goed idee hebt maar je moet extra software installeren om het te realiseren dan wordt het afgeschoten. Vaak gaan mensen dan enorm complexe dingen in elkaar prutsen in Office applicaties omdat ze eenvoudigweg niks anders kunnen gebruiken om hun leven wat efficiënter te maken. Ik heb Excel sheets gezien waar een complete workflow voor een callcenter in geprogrammeerd was. Vervolgens wordt zo'n applicatie cruciaal binnen een afdeling omdat iedereen het gaat gebruiken en moet het onderhouden gaan worden.
Yup. Da's standaard in veel organisaties, vooral binnen de overheid. Het grappige is dat de oorzaak hiervan het extreme risicomijdende gedrag van ambtenaren is.

- Organisatie heeft een brakke workflow die veel tijd kost
- Er wordt een oplossing aangedragen om dat in de software te verbeteren
- Oplossing wordt getorpedeerd omdat wijzigingen eng zijn
- Een slimme gast denkt "fuck it" en bouwt voor zichzelf iets in Excel
- De rest van de afdeling/het bedrijf denkt "Nice!" en gaat het ook gebruiken
- Het bedrijf heeft een productiekritieke workflowapplicatie gebouwd door een amateur in Excel

Soms heb je dan nog iemand die dan maar een quote gaat vragen bij de club die de softwareontwikkeling doet maar dat is dan vaak een Logica ofzo die een paar ton vraagt om die functionaliteit na te bouwen.

[ Voor 9% gewijzigd door Hydra op 05-12-2013 08:37 ]

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ealanrian
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 00:39
Brakkie41 schreef op donderdag 05 december 2013 @ 08:25:

Tijd om een rapport op te stelen voor een andere afdeling. Manager vraagt om een zéér specifieke rapportage en het wil er maar niet in dat die manier van rapporteren hem geen zak zal vertellen. Prima dan, u vraagt wij draaien. Krijg je netjes elke dinsdagochtend automatisch een rapport in je mail waar je niks mee kan. :P
Heb jij de memo niet gekregen waarin duidelijk word gesteld dat gooien met koffie op de vroege ochtend geen gewardeerd plan is? Gewoon netjes neerzetten binnen handbereik van mij...

En nee vandaag word luid goedemorgen schreeuwen ook niet gewardeerd. Slaap te kort en mensen die mij in de weg rijden zijn geen goede start van mijn dag :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heel fijn dit: Thuiskomen en er achter komen dat je muis nog bij een klant ligt... :N Nu maar even een USB-muis aangesloten, maar is niet zo fijn als m'n eigen magische Apple-muis. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Deze magic mouse?
Afbeeldingslocatie: http://km.support.apple.com/library/APPLE/APPLECARE_ALLGEOS/HT3917/HT3917-apple_magic_mouse--001-mul.jpg

Sorry dat ik het zeg, maar wat een onding. Als iets niet ergonomisch verantwoord is, is dit ding het wel. Collega van mij heeft er bij zijn iMac ook een, maar na enkele minuten ermee werken krijg ik al last van m'n handen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Magic Fail. Verschrikkelijk irritante muizen zijn het.

Anyway, voor de liefhebber, zoek maar even naar de koffie, ik hoef even niet.

.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ealanrian
Firesphere schreef op donderdag 05 december 2013 @ 09:14:

Damm jij bent dus echt ziek...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 00:34
pdebie schreef op donderdag 05 december 2013 @ 09:10:
Deze magic mouse?
[afbeelding]

Sorry dat ik het zeg, maar wat een onding. Als iets niet ergonomisch verantwoord is, is dit ding het wel. Collega van mij heeft er bij zijn iMac ook een, maar na enkele minuten ermee werken krijg ik al last van m'n handen.
Och ik vind hem wel lekker werken. Ik gebruik enorm veel gestures (als ik al de muis gebruik ;)).
Ik wil heel erg graag op werk een DASKeyboard (wat ik thuis heb), maar mijn baas (en kamergenoot) vind die echt veelste luidruchtig :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Deze magic mouse?
[afbeelding]

Ja, die ja. Werkt voor mij prima. Je zou zeggen dat je al bijna RSI krijgt door er naar te kijken, maar gebruik hem al tijden, nergens last van! Het scrollen en swipen op dat ding is gewoon geniaal, naar mijn mening natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Moe_
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04-08 14:45
Daarboven ook nog eens zo een energievreter!
Gevonden!

* _Moe_ zet hem in de coffee corner neer

RTFM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ealanrian
Ryur schreef op donderdag 05 december 2013 @ 09:15:
[...]

Och ik vind hem wel lekker werken. Ik gebruik enorm veel gestures (als ik al de muis gebruik ;)).
Ik wil heel erg graag op werk een DASKeyboard (wat ik thuis heb), maar mijn baas (en kamergenoot) vind die echt veelste luidruchtig :(
Kan je niet van die dempers er tussen gooien? Of hem gewoon laten wennen aan het geluid en gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_Moe_ schreef op donderdag 05 december 2013 @ 09:18:
[...]

Daarboven ook nog eens zo een energievreter!
Moet zeggen dat het me nog meevalt. Maar ondanks dat, heb ik daar het volgende voor:
productreview: Mobee The Magic Charger for Apple Magic Mouse review door Mektheb

Eind van de dag gewoon op de lader zetten, nooit last van lege batterijen. Want ondanks dat ze redelijk lang meegaan, zit je er alsnog mee dat ze altijd leeg zijn op een moment dat het níet uitkomt... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
Ealanrian schreef op donderdag 05 december 2013 @ 09:18:
[...]

Kan je niet van die dempers er tussen gooien? Of hem gewoon laten wennen aan het geluid en gevoel.
Van die dempers? daar heb ik nog nooit over gehoord?
Maar ik heb het een dag geprobeerd (eigen toetsenbord mee naar werk), en hij vroeg mij om hem voortaan thuis te laten ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ealanrian
Ryur schreef op donderdag 05 december 2013 @ 09:26:
[...]

Van die dempers? daar heb ik nog nooit over gehoord?
Maar ik heb het een dag geprobeerd (eigen toetsenbord mee naar werk), en hij vroeg mij om hem voortaan thuis te laten ^^
In het topic over mechanische toetsenborden word er wel over gepraat. Volgens mij zijn het een soort rubber ringetjes die wat geluid dempen. Anders kan je altijd nog kijken voor een versie die stil is maar wel het gevoel geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Ealanrian schreef op donderdag 05 december 2013 @ 09:14:
[...]

Damm jij bent dus echt ziek...
Ik heb al 3 dagen geen slok koffie gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ealanrian
Firesphere schreef op donderdag 05 december 2013 @ 09:29:
[...]

In wat voor staat ben je? Zombie? Of ben je niet ziek maar aan het afkikken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

In dat geval...
Afbeeldingslocatie: http://cloud.h-dev.nl/image/3J1h31453b3w/tshirt-m-gtfo-Green-art-280.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
[...]

Is dat juist niet het probleem? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ealanrian
Een zieke oude man stuur je niet zomaar weg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Laatst online: 21-08 11:20
Doe mij maar een touchpad zoals dat op mijn MacBook zit O+

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Nope, gewoon thee. Iets zachter op de maag.
pdebie schreef op donderdag 05 december 2013 @ 09:34:
[...]

Is dat juist niet het probleem? :P
Heh, nee, gewoon geen behoefte aan koffie zodra ik me niet helemaal lekker voel.

In other news...
http://nutech.nl/games/36...erderij-in-farmville.html
_O- _O-

[ Voor 10% gewijzigd door Firesphere op 05-12-2013 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-02 21:20

.Gertjan.

Owl!

Firesphere schreef op donderdag 05 december 2013 @ 09:43:
[...]
Nope, gewoon thee. Iets zachter op de maag.
Daar gaat het al mis... Het moet in je maag! :+

The #1 programmer excuse for legitimately slacking off: "My code's compiling"
Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
grrrrrr..... bug in ons orderformulier in IE11.

Type een deel van een plaatsnaam in het daarvoor bestemde veld en selecteer in de (jQuery UI) AutoComplete de plaats door op <enter> te drukken.
Klik met de muis op een willekeurig ander textveld en begin te typen. Bug! Je kan typen wat je wilt, er komt niets in het veld te staan. 8)7

Vervolgens naast het veld klikken en weer in het veld en je kan weer vrolijk typen.

Why!!!!!! :'( :'( :'( :'( :'(

Geen idee waar ik het moet zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

.Gertjan. schreef op donderdag 05 december 2013 @ 09:46:
[...]

Daar gaat het al mis... Het moet in je maag! :+
Neem jij nou maar gewoon een biertje :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
pdebie schreef op donderdag 05 december 2013 @ 09:49:
grrrrrr..... bug in ons orderformulier in IE11.

Type een deel van een plaatsnaam in het daarvoor bestemde veld en selecteer in de (jQuery UI) AutoComplete de plaats door op <enter> te drukken.
Klik met de muis op een willekeurig ander textveld en begin te typen. Bug! Je kan typen wat je wilt, er komt niets in het veld te staan. 8)7

Vervolgens naast het veld klikken en weer in het veld en je kan weer vrolijk typen.

Why!!!!!! :'( :'( :'( :'( :'(

Geen idee waar ik het moet zoeken.
En zonder dat gekke autocomplete-ding van jQuery doet hij het wel goed? Dan zou ik eens kijken of er een nieuwere versie beschikbaar is...

Misschien kun je ook wel met datalist uit de voeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

Firesphere schreef op donderdag 05 december 2013 @ 09:50:
[...]

Neem jij nou maar gewoon een biertje :+
Liever een glaasje wijn, is wat meer elitair :+
Bier is voor het plebs ;)

Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbarie
  • Laatst online: 04-08-2021
Zometeen functioneringsgesprek, eens kijken wat eruit te halen valt :).

Storyteller @ soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Alex) schreef op donderdag 05 december 2013 @ 09:53:
[...]
En zonder dat gekke autocomplete-ding van jQuery doet hij het wel goed? Dan zou ik eens kijken of er een nieuwere versie beschikbaar is...

Misschien kun je ook wel met datalist uit de voeten?
Yup, zonder wel. Dan kan je alles netjes vullen.
Gekke is, is dat het op de testomgeving wel goed werkt en op productie gaat het mis. Verschillen bekeken die hier betrekking op kunnen hebben: 0,0.

Works on my (testing) machine! :+

Leuke puzzel voor vandaag. Ben benieuwd of ik eruit kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Dan zou het nog wel eens een of ander raar probleem kunnen zijn dat wordt veroorzaakt door compatability mode-settings, misschien getriggered door een group policy of andere ellende zoals de X-UA-Compatible HTTP-header.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ealanrian
.Gertjan. schreef op donderdag 05 december 2013 @ 09:53:
[...]

Liever een glaasje wijn, is wat meer elitair :+
Bier is voor het plebs ;)
Wijn is voor vrouwen, neem Whisky.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

Ealanrian schreef op donderdag 05 december 2013 @ 09:58:
[...]

Wijn is voor vrouwen, neem Whisky.
Enkel zoete witte wijn is voor vrouwen.
Een goede droge witte of een mooi rood wijntje is weinig vrouwelijks aan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
.Gertjan. schreef op donderdag 05 december 2013 @ 10:02:
Enkel zoete witte wijn is voor vrouwen.
Correctie: zoete witte wijn is voor vrouwen van rond de 16, als ze gaan studeren gaat dat er meestal vrij snel uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ealanrian
Hydra schreef op donderdag 05 december 2013 @ 10:09:
[...]

Correctie: zoete witte wijn is voor vrouwen van rond de 16, als ze gaan studeren gaat dat er meestal vrij snel uit :)
Dan gaan ze weer over op bier. Of mixjes :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Ealanrian schreef op donderdag 05 december 2013 @ 10:10:
[...]

Dan gaan ze weer over op bier. Of mixjes :X
Meeste studentes drinken bier. Heb niks met vrouwen die geen bier lusten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ealanrian
Hydra schreef op donderdag 05 december 2013 @ 10:12:
[...]

Meeste studentes drinken bier. Heb niks met vrouwen die geen bier lusten.
Een beetje vrouw zuipt bier als een man :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

Ealanrian schreef op donderdag 05 december 2013 @ 10:13:
[...]

Een beetje vrouw zuipt bier als een man :P
Charmant... zeker wanneer grotendeels van het bier lang het gezicht druipt :/
Niet echt mijn type vrouw :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
.Gertjan. schreef op donderdag 05 december 2013 @ 10:15:
Charmant... zeker wanneer grotendeels van het bier lang het gezicht druipt :/
Niet echt mijn type vrouw :+
Damn, hoe drinken jouw vrienden hun bier zeg :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Hydra schreef op donderdag 05 december 2013 @ 10:22:
[...]

:D

Vanaf het balkon naar beneden gieten denk ik. Gezien .Gertjan.'s status.... VV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

Hydra schreef op donderdag 05 december 2013 @ 10:22:
[...]
Naar mate er meer bier naar binnen is gegooid gaat er steeds meer langs ;) Iets met motoriek die afneemt als je er maar genoeg alcohol in dondert :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ealanrian
.Gertjan. schreef op donderdag 05 december 2013 @ 10:24:
[...]

Naar mate er meer bier naar binnen is gegooid gaat er steeds meer langs ;) Iets met motoriek die afneemt als je er maar genoeg alcohol in dondert :+
Aangezien je dan zelf waarschijnlijk ook mee gooid merk je er toch niks meer af :p en wijn kan ook heel goed langs je gezicht stromen en dan de combinatie met rode wijnen en witte kleding levert leuke dingen op :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
kan je er wel meteen een miss wet t-shirt contest aan koppelen op het moment dat ze zat genoeg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Deze magic mouse?
[afbeelding]

Ik heb ook een Magic Mouse maar heb hem al in tijden niet meer gebruikt. Ik vind het een leuke muis maar ze zit inderdaad niet zo lekker en de batterijen gaan gewoon veel te snel leeg. Misschien moet ik gewoon eens investeren in nieuwe oplaadbare batterijen (de mijne zijn al redelijk oud). Ik heb de Magic Mouse ook gewoon gekocht omwille van die handige gestures al zijn die op de Magic Mouse ook lastiger uit te voeren dan op een touchpad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18-10 13:34
Ik kon er wel aardig mee werken in OSX echter toen ik weer met windows ging draaien vond ik het maar een onding. Nu een performance MX van logitech, laatst ook voor op het werk gehaald O+

[ Voor 3% gewijzigd door jip_86 op 05-12-2013 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alex) schreef op donderdag 05 december 2013 @ 09:34:
Doe mij maar een touchpad zoals dat op mijn MacBook zit O+
Die hebben ze inderdaad ook extern, weet alleen niet of ik dat erg fijn ga vinden... :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 05 december 2013 @ 10:36:
[...]

Die hebben ze inderdaad ook extern, weet alleen niet of ik dat erg fijn ga vinden... :9
Ik vind het maar niets zo extern. In een laptop werkt het erg fijn maar ik kan er maar niet aan wennen als het een extern apparaat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 05 december 2013 @ 10:42:
[...]

Ik vind het maar niets zo extern. In een laptop werkt het erg fijn maar ik kan er maar niet aan wennen als het een extern apparaat is.
Ik hoor er elke keer andere verhalen over. Zal er gewoon eens eentje uitproberen, ze hebben er 2 op kantoor liggen die niet gebruikt worden... Misschien zegt dat al wel genoeg. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Verwijderd schreef op donderdag 05 december 2013 @ 10:36:
[...]

Ik denk dat een combinatie van touchpad (voor gewoon werk) en een muis (voor precisiewerk) nog het beste gaat werken in dat geval. Photoshoppen of Minecraften wil je niet met een touchpad :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:17
pdebie schreef op woensdag 04 december 2013 @ 22:35:
[...]

Ik zie boven je klokje toch echt 334 staan. Sterker nog: 334 files met errors! Dus kunnen er nog veel meer zijn! :+
Ja weet ik, verkeerde smiley gebruikt denk ik..

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ealanrian
Alex) schreef op donderdag 05 december 2013 @ 10:45:
[...]

Ik denk dat een combinatie van touchpad (voor gewoon werk) en een muis (voor precisiewerk) nog het beste gaat werken in dat geval. Photoshoppen of Minecraften wil je niet met een touchpad :+
Touchpads vind ik echt ondingen.... Doe mij maar een trackball precisie wanneer nodig en snelheid wanneer nodig, gewoon een zwiep geven aan die bal en je cursor kant over 3 schermen naar links of rechts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Ealanrian schreef op donderdag 05 december 2013 @ 11:15:
[...]

Touchpads vind ik echt ondingen.... Doe mij maar een trackball precisie wanneer nodig en snelheid wanneer nodig, gewoon een zwiep geven aan die bal en je cursor kant over 3 schermen naar links of rechts.
Amen! _/-\o_

Zowel op kantoor als prive in het bezit van:
pricewatch: Logitech Wireless Trackball M570

Geweldig apparaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steffex
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-08 00:24
Product owner opent pull-request 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
Moet je dus gewoon weigeren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
vechten tegen de bierkaai. Staan hier buiten blad te blazen om de stoep en ons terrein schoon te maken.

Zojuist een weeralarm aangekondigd. Dus die kunnen morgen opnieuw beginnen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ealanrian schreef op donderdag 05 december 2013 @ 11:15:
[...]

Dat kan met een fatsoenlijk touchpad dus ook.

Kritische noot: mijn laptop bevat niet zo'n fatsoenlijk touchpad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoogie2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18:46

Hoogie2004

Whohooooo

My iRacing profile | Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoogie2004

Hoogie2004

Whohooooo

Ow lol, gemist, omdat ie tussen de koffiediscussie stond. Excuus voor de dubbelpost :D

Hij is wel echt briljant, en dan ook vrolijk bezwaar aantekenen tegen de terugvordering van het geld, vanwege dat er nergens in de regels staat dat het fysieke koeien moet betreffen :P

[ Voor 8% gewijzigd door Hoogie2004 op 05-12-2013 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoogie2004 schreef op donderdag 05 december 2013 @ 11:42:
Ow lol, gemist, omdat ie tussen de koffiediscussie stond. Excuus voor de dubbelpost :D

Hij is wel echt briljant, en dan ook vrolijk bezwaar aantekenen tegen de terugvordering van het geld, vanwege dat er nergens in de regels staat dat het fysieke koeien moet betreffen :P
Ik vraag me toch af hoe zo'n dingen mogelijk zijn? Is er dan helemaal niets van controle?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoogie2004

Hoogie2004

Whohooooo

Tja, dit toont weer aan hoe eenvoudig de subsidie te misbruiken is, als ze dit hadden gedaan voor een jaar / 2 jaar, was er misschien nooit iemand achter gekomen. Controle kost geld, en daar is weer geen geld voor, want dat wordt uitgegeven aan de subsidies lijkt mij.

Ik vraag me wel af, hoeveel van dit soort dingen er nu zijn in alle mogelijke subsidieregelingen van de EU....

[ Voor 17% gewijzigd door Hoogie2004 op 05-12-2013 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
kan je nagaan hoe lek dat systeem is. Ik zie zeker wel voordelen aan één Europa. Ben absoluut niet tegen. Maar met dit soort grappen ga je toch nadenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

pdebie schreef op donderdag 05 december 2013 @ 11:56:
kan je nagaan hoe lek dat systeem is. Ik zie zeker wel voordelen aan één Europa. Ben absoluut niet tegen. Maar met dit soort grappen ga je toch nadenken.
Ik kan er alleen maar om lachen, het is wel iets waar op gelet moet worden, maar de enorme rompslomp die Europa heet zorgt voor dit soort belachelijke situaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

pdebie schreef op donderdag 05 december 2013 @ 11:56:
Meh, de individuele regeringen hebben hun zaken ook niet altijd even goed op orde. Hoeveel wordt er in Nederland niet gefraudeerd met subsidies, toeslagen, etc. Zelfs groepen waar je het niet van verwacht (medici) frauderen er vrolijk op los...

Voordeel van 1 Europa is dat je meer "mankracht" hebt om eventueel dingen aan te pakken en voor te bereiden. Als meer mensen naar een regeling kijken (of deze uitvoeren) worden de stomme fouten er meestal wel uitgehaald. Een dergelijke regeling als die in dat voorbeeld is misbruikt zou in Nederland waarschijnlijk ook zo lek als wat zijn en was er vast ook een briljante geest die die regeling zou misbruiken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Was in de buurt, dus "even snel" langs autogarage... Ruim een uur later stond ik weer buiten. :+ Lampen moeten gefixt zijn, maar mag waarschijnlijk nog (meerdere keren?) terugkomen voor het schakelen... Pfffff. :N

Nu weer verder prutsen aan iOS-app, maar eerst… Koffie! :)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2013 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:23

orf

.Gertjan. schreef op donderdag 05 december 2013 @ 12:16:
[...]
Voordeel van 1 Europa is dat je meer "mankracht" hebt om eventueel dingen aan te pakken en voor te bereiden. Als meer mensen naar een regeling kijken (of deze uitvoeren) worden de stomme fouten er meestal wel uitgehaald. Een dergelijke regeling als die in dat voorbeeld is misbruikt zou in Nederland waarschijnlijk ook zo lek als wat zijn en was er vast ook een briljante geest die die regeling zou misbruiken :+
Daar ben ik het niet mee eens. Hoe verder iets van je af staat, des te meer geneigd ben je om te frauderen of creatief om te gaan met regels. Je benadeelt het grote boze Europa en dat is veel meer geaccepteerd dan dat je je buurt, gemeente, provincie of land benadeelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steffex
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-08 00:24
\o/ volgende week eindelijk de release waar ik al 3jaar op wacht. Oude applicatie uit het jaar 0 omgezet naar twitter bootstrap.

om even aan te geven hoe erg het was (dit is een knop):

HTML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
<TABLE CELLPADDING="0" CELLSPACING="0" WIDTH="100%" BORDER="0">
<TR>
    <TD WIDTH="100">
        <TABLE CELLPADDING="0" CELLSPACING="0" WIDTH="100%">
        <TR>
            <TD class="tab" ID="tab1" ALIGN="CENTER" WIDTH="100" HEIGHT="25" BGCOLOR="#E3E3E3"><A HREF="#" CLASS="kleinwit"><FONT COLOR="white">Add</FONT></A></TD>
        </TR>
        </TABLE>
    </TD>
    <TD ALIGN="RIGHT">
        <BR>
    </TD>
</TR>
</TABLE>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

orf schreef op donderdag 05 december 2013 @ 12:47:
[...]
Je benadeelt het grote boze Europa en dat is veel meer geaccepteerd dan dat je je buurt, gemeente, provincie of land benadeelt.
Gedeeltelijk heb je wel een punt, maar de echte fraudeurs lichten zelfs hun eigen klant op, die zijn toch redelijk in de buurt :) Een echte fraudeur zal zelfs zijn eigen moeder nog oplichten ;)

Buurt en gemeente zal men niet zo snel benadelen, maar aangezien je steeds vaker hoort dat mensen zich niet kunnen identificeren met de huidige regering en provincies denk ik dat ze daar redelijk snel de boel proberen te flessen. Hoeveel mensen plegen er geen fraude met belastingen of met bijvoorbeeld toeslagen (niet bestaande kinderen opgeven aan de kinderbijslag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

steffex schreef op donderdag 05 december 2013 @ 12:54:
\o/ volgende week eindelijk de release waar ik al 3jaar op wacht. Oude applicatie uit het jaar 0 omgezet naar twitter bootstrap.

om even aan te geven hoe erg het was (dit is een knop):

HTML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
<TABLE CELLPADDING="0" CELLSPACING="0" WIDTH="100%" BORDER="0">
<TR>
    <TD WIDTH="100">
        <TABLE CELLPADDING="0" CELLSPACING="0" WIDTH="100%">
        <TR>
            <TD class="tab" ID="tab1" ALIGN="CENTER" WIDTH="100" HEIGHT="25" BGCOLOR="#E3E3E3"><A HREF="#" CLASS="kleinwit"><FONT COLOR="white">Add</FONT></A></TD>
        </TR>
        </TABLE>
    </TD>
    <TD ALIGN="RIGHT">
        <BR>
    </TD>
</TR>
</TABLE>
Ik stopte met lezen na <table>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ealanrian
Blijkbaar is het best stormachtig in het Noorden. De hanze heeft besloten alles dicht te gooien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperSjoerd
  • Laatst online: 12-10 15:53
Ealanrian schreef op donderdag 05 december 2013 @ 13:47:
Blijkbaar is het best stormachtig in het Noorden. De hanze heeft besloten alles dicht te gooien
Hier in het oosten waait het een beetje, maar niet echt stormachtig

Intel Core I7 3770 | 16GB DDR3 | Asus P8P67 | 16TB Random HDD's | 265GB Samsung 830 | HD7970

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StM
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16-10 18:09

StM

Het ergste moet nog komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:06
Hier in zuid-Limburg is het de hele ochtend windstil geweest. Sinds een halfuur is er nu een licht/matig briesje maar meer ook niet. Ben benieuwd wat t nog gaat worden, in het noorden sluiten ze al scholen en stoppen de treinen met rijden :o

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18-10 13:34
Waait gezellig hier in Hoogeveen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ealanrian
SuperSjoerd schreef op donderdag 05 december 2013 @ 13:48:
[...]

Hier in het oosten waait het een beetje, maar niet echt stormachtig
Ik zit ook in het oosten, ik had een telefonische afspraak met mijn begeleider maar die is maar verzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid_Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-10 13:34

Acid_Burn

uhuh

Windkracht 8 hier ondertussen .

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eens kijken op wikipedia wie er allemaal uit Babberich komt, als dat überhaupt er op staat... :9 En ja hoor: Femme Taken. Of all places, komt de oprichter van T.net uit dit gat. _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kips
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06-10 15:44
Verwijderd schreef op donderdag 05 december 2013 @ 14:13:
Eens kijken op wikipedia wie er allemaal uit Babberich komt, als dat überhaupt er op staat... :9 En ja hoor: Femme Taken. Of all places, komt de oprichter van T.net uit dit gat. _O-
dat is hier om de hoek :)

waait hier de hele dag al trouwens, begint nu langzaam wat harder te waaien en te regenen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BikkelZ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-02 08:50

BikkelZ

CMD+Z

steffex schreef op donderdag 05 december 2013 @ 12:54:

HTML:
1
<A HREF="#" CLASS="kleinwit"><FONT COLOR="white">Add</FONT></A>
Goud, puur goud dit :')

[ Voor 3% gewijzigd door BikkelZ op 05-12-2013 14:36 ]

iOS developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrisonerOfPain
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-05 17:08
Kips schreef op donderdag 05 december 2013 @ 14:15:
[...]

waait hier de hele dag al trouwens, begint nu langzaam wat harder te waaien en te regenen...
Hier is het vandaag voor het eerst gaan sneeuwen maar het meeste is inmiddels al weer verdwenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kips schreef op donderdag 05 december 2013 @ 14:15:
[...]

Ah uit Zevenaar, da's inderdaad om de hoek! :Y Moet zeggen dat ik hier nog niet veel van een "storm" merk, maar het waait inderdaad al wel een beetje. :9
Pagina: 1 ... 106 ... 137 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep voor iedereen in de Devschuur® en niet als vraagbaak.