Hulp met gigabit netwerk < 2MB/s

Pagina: 1
Acties:

• styxz
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12 21:52
Okee, misschien even beginnen met een situatieschets:

Ziggo modem ---> TP-Link 1043ND ---cat6 kabel--->D-link DGS-1008D switch ----> HTPC
........................................... |......................................................................-----> Laptop
..........................................cat6
............................................|
..........................NAS Conceptronic CH3MNAS

Connectie geeft op alle apparaten Gigabit verbinding aan, maar netwerk snelheiden die ik haal liggen ruim onder de 2MB/s (van bv: :Laptop -> NAS of HTPC-> NAS). Van laptop naar HTPC (dus alleen via de switch) haal ik wel 60-100 MB/s.

Ik heb al een aantal zaken geprobeerd:
- In/uitschakelen jumboframes
- Firmware upgrades van alle devices
- Direct inpluggen op router
- Wijzigingen volgens deze post Lip in "Synology overdracht tergend langzaam"

Maar allemaal zonder effect. Wat mis ik hier? Dat de CH3MNAS geen snelheidsmonster is weet ik, maar 20 MB/s zou ie zoiezo moeten halen.
Het lijkt me eerder een router probleem (TP-link) aangezien dat de enige constante is die hier altijd tussenin zit. Zijn er bepaalde settings die ik nog zou kunnen proberen?

Het leven is hard...een stoeprand ook.

Verwijderd

Kabels al gecheckt?

• ScooBY_DoO
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:41
Toevallig met hetzelfde bezig geweest... zie: Netwerksnelheid optimaliseren

Misschien kun je er wat mee

[ Voor 13% gewijzigd door ScooBY_DoO op 17-08-2013 15:03 ]

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:33
de tp-link lijkt het probleem te zijn, nog wat testjes die je kan doen:
laptop met kabel aan tp-link (snelheid htpc-laptop, en nas-laptop meten)
nas aan d-link
D-link en tp-link wisselen.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• styxz
ScooBY_DoO schreef op zaterdag 17 augustus 2013 @ 15:03:
Toevallig met hetzelfde bezig geweest... zie: Netwerksnelheid optimaliseren

Misschien kun je er wat mee
Met 20 MB/s zou ik al heel tevreden zijn :)
Ga er even mee aan de slag.

Kabels heb ik gecheckt (gewisseld) en lijken het probleem niet.

@Tens: hoe bedoel je switch en router wisselen? Zo'n opstelling ervan maken?
Ziggo modem ---> Switch ---> Router?

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
styxz schreef op zaterdag 17 augustus 2013 @ 16:07:
[...]

@Tens: hoe bedoel je switch en router wisselen? Zo'n opstelling ervan maken?
Ziggo modem ---> Switch ---> Router?
ik denk dat een valide test zou zijn om de NAS direct aan de switch te koppelen, ik neem aan dat Tens dat ook bedoelt...

• styxz
Als ik de NAS aan de switch hang, dan zit de Router er alsnog tussen. In feite voeg ik alleen netwerk devices toe....dat gaat niet veel opleveren denk ik (ga het ook niet zomaar proberen, aangezien de NAS redelijk zit weggewerkt in de meterkast..). Switch staat in de woonkamer.

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Als ik de NAS aan de switch hang, dan zit de Router er alsnog tussen.
Als je je NAS rechtstreeks aan de switch hangt, en je kopieert van/naar je HTPC (die volgens je schema op dezelfde switch hangt), dan gaat er geen verkeer over de router hoor.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:55

lier

MikroTik nerd

Heb je al eens nagekeken welke snelheden je NAS haalt? Dat is nou echt een recent model...

Ook eens met iperf testen, dan test je alleen netwerk snelheid.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02-12 17:45

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

In de categorie onwaarschijnlijk maar simpel: andere netwerkkabel proberen

Hoe is je internetsnelheid? Ziggo kan die 2MB/s makkelijk overtreffen.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
Kabels checken inderdaad. En dan niet alleen checken of er CAT5E/CAT6 op gedrukt staat, maar controleren of ze volledig koper zijn: Pas op voor slechte/inferieure Cat5e/6 netwerkkabels

Tegenwoordig wordt iedere dropveter zowat als gigabit de markt in geprijsd, maar met brakke kabels ga je er nooit gigabit overheen kunnen pompen.

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08-11 23:36
Om de kabels uit te sluiten zou je ook de link snelheid van je adapters kunnen bekijken.
Als 1 van de Gigabit nics geen 1000Mbps link heeft dan weet je ongeveer waar je het euvel moet zoeken.

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
styxz schreef op zaterdag 17 augustus 2013 @ 14:44:
[..]
Connectie geeft op alle apparaten Gigabit verbinding aan, maar netwerk snelheiden die ik haal liggen ruim onder de 2MB/s
[..]
;)

Verwijderd

misschien ook even kijken of je een windows share kan starten vanaf een snelle pc en die verbinding snelheid kan checken, synology is niet de snelste soms, als je pech hebt die kan ook de oorzaak zijn.

• lier
  • Registratie: Januari 2004

lier

MikroTik nerd

Verwijderd schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 01:59:
misschien ook even kijken of je een windows share kan starten vanaf een snelle pc en die verbinding snelheid kan checken, synology is niet de snelste soms, als je pech hebt die kan ook de oorzaak zijn.
Lezen is ook een vak...hè ;) !?
Ziggo modem ---> TP-Link 1043ND ---cat6 kabel--->D-link DGS-1008D switch ----> HTPC
........................................... |......................................................................-----> Laptop
..........................................cat6
............................................|
..........................NAS Conceptronic CH3MNAS
Connectie geeft op alle apparaten Gigabit verbinding aan, maar netwerk snelheiden die ik haal liggen ruim onder de 2MB/s (van bv: :Laptop -> NAS of HTPC-> NAS). Van laptop naar HTPC (dus alleen via de switch) haal ik wel 60-100 MB/s.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08-11 23:36
Ik heb al een paar keer meegemaakt dat een verbinding onbelast Gigabit aangaf, echter bij een file transfer klapte de link snelheid in naar 100, 10Mbps of zelfs dropouts.
Transfer snelheid laag toen ook heel erg laag (20Mbps - 2,5MB/s)

Dit probleem deed zich voor op onboard intel nics, deze hebben standaard de groene functies aanstaan (energie besparing).

Na het uitzetten van de green functies op de nics >> 965Mbps file transfer

Daarnaast kan het ook zijn dat een device met slechte nic de router (gedeeltelijk) onderuit trekt waardoor alles instort, dit heb ik zelf meegemaakt met een Xtreamer mediaspeler.
De Xtreamer trok de Asus RT-N66U onderuit, heb er toen een extra switch tussen moeten plaatsen als power buffer.

Soms kunnen hele gekke dingen dit soort problemen veroorzaken, het is dus niet altijd de bekabeling.

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

• styxz
ThinkPadd schreef op zondag 18 augustus 2013 @ 20:24:
Kabels checken inderdaad. En dan niet alleen checken of er CAT5E/CAT6 op gedrukt staat, maar controleren of ze volledig koper zijn: Pas op voor slechte/inferieure Cat5e/6 netwerkkabels

Tegenwoordig wordt iedere dropveter zowat als gigabit de markt in geprijsd, maar met brakke kabels ga je er nooit gigabit overheen kunnen pompen.
Tja, er staat overal CAT6 op, maar imho is dat niet het euvel nu. Ik zit nu op 16 Mbit/sec, dus zelfs als het brakke kabels zijn dan zou ik op zn minst toch 100Mbit snelheden moeten halen.

Enfin, nog wat gemorreld en nog wat interessants ontdekt: als ik direct van de HTPC naar de NAS kopieer (en vv) dan haal ik 14-20 MB/s. Ff overzichtje:

HTPC -> NAS (via switch en router): 14-20 MB/s
Laptop -> NAS (via switch en router): 2 MB/s
Laptop -> HTPC (via switch): 60 MB/s

Nu ben ik het dus even kwijt: 1 van de bottlenecks is duidelijk de NAS, maar dat wist ik al (CH3MNAS is met zn 500MHZ cpu nou eenmaal niet de snelste). Gezien de kopieer snelheden van laptop naar HTPC is de switch ook uitgesloten.
Waarom is de snelheid van Laptop-NAS zo laag dan als kopieren van de laptop naar HTPC wel met Gb snelheden gaat?

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
styxz schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 12:09:
[...]

Tja, er staat overal CAT6 op, maar imho is dat niet het euvel nu. Ik zit nu op 16 Mbit/sec, dus zelfs als het brakke kabels zijn dan zou ik op zn minst toch 100Mbit snelheden moeten halen.
100% aanname!
Het verhaal boven je post kan ik onderschrijven, brakke netwerkkabels zijn nooit gegarandeerd 100mbit; voor hetzelfde geld heb je CRC errors, en de vraag is wat er dan voor flarden data wel doorkomen...

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:05

Compizfox

Bait for wenchmarks

Wat test je nou? File transfer performance? Dat kan aan veel meer dingen liggen dan het netwerk, namelijk de I/O-performance van je NAS, de performance van de disks in je NAS, en ga zo maar door.

Als je 'eerlijk' de snelheid van je netwerk wilt meten, gebruik je daarvoor iperf.

[ Voor 4% gewijzigd door Compizfox op 19-08-2013 17:29 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Pagina: 1