Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Netwerksnelheid optimaliseren

Pagina: 1
Acties:

• ScooBY_DoO
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-11 22:54
Geachte lezer,

Ik zou graag willen weten hoe ik de doorvoersnelheid kan optimaliseren in mijn netwerk.

Achter mijn modem/router hangt een gigabitswitch welke mijn pc's voorziet van internet, beide pc's hebben een gigabit LAN aansluiting en geven ook aan 1Gbit/sec.

Er gaat ook 1 kabel naar de benedenverdieping alwaar nog een gigabitswitch staat waaraan al mijn audio/video apparatuur hangt.
1 van die apparaten is een LG Nas welke ook gigabit LAN heeft (staat in configuratie op 1000Mbps) en nu gaat het mij om de snelheid tussen die NAS en mijn PC.

Ik pomp daar grote hoeveelheden data doorheen maar op een of andere manier kom ik niet hoger dan gemiddeld 20MB/s.

Ik maak gebruik van Cat5 bekabeling en de langste lengte is schat ik zo'n 10mtr.
Alle apparatuur is dus gigabit geschikt en staat als zodanig ingesteld.
Switches zijn unmanaged.

Zijn er tooltjes, of enigerwijs andere oplossingen/trucjes/suggesties waar ik wat mee zou kunnen?

Elke vorm van hulp wordt zeer op prijs gesteld ;)

• basdej
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14:15

basdej

OutSystems Consultant

ScooBY_DoO schreef op zaterdag 10 augustus 2013 @ 15:10:
Geachte lezer,

Ik zou graag willen weten hoe ik de doorvoersnelheid kan optimaliseren in mijn netwerk.

Achter mijn modem/router hangt een gigabitswitch welke mijn pc's voorziet van internet, beide pc's hebben een gigabit LAN aansluiting en geven ook aan 1Gbit/sec.

Er gaat ook 1 kabel naar de benedenverdieping alwaar nog een gigabitswitch staat waaraan al mijn audio/video apparatuur hangt.
1 van die apparaten is een LG Nas welke ook gigabit LAN heeft (staat in configuratie op 1000Mbps) en nu gaat het mij om de snelheid tussen die NAS en mijn PC.

Ik pomp daar grote hoeveelheden data doorheen maar op een of andere manier kom ik niet hoger dan gemiddeld 20MB/s.

Ik maak gebruik van Cat5 bekabeling en de langste lengte is schat ik zo'n 10mtr.
Alle apparatuur is dus gigabit geschikt en staat als zodanig ingesteld.
Switches zijn unmanaged.

Zijn er tooltjes, of enigerwijs andere oplossingen/trucjes/suggesties waar ik wat mee zou kunnen?

Elke vorm van hulp wordt zeer op prijs gesteld ;)
cat 5e of hoger ondersteunt pas gigabit.

Hoi.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

sommige (goedkope) nassen zijn ook gewoon traag

meet eerst een met iperf als je nas dat snapt. dan kunnen we file systems elimineren

Iperf

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-11 21:29

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Het kan ook over cat5 als het een goede kabel is.

Je kan met tooltjes als Iperf de maximale snelheid testen. Maar je NAS zal waarschijnlijk gewoon niet zo snel zijn.

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

Ik zou beginnen met de CAT5 kabels te vervangen door CAT5e of CAT6...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Idd. Cat5 KAN Gbit snelheden hebben, maar dat is lang niet gegarandeerd. Met Cat 5e of Cat 6 kan het sowieso.
Zeker als je gaat prutsen in je netwerkinstellingen, wil je zeker weten dat je fysieke netwerk (switches, bekabeling, devices) allemaal Gbit aankunnen - en dat weet je nu niet.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-11 19:51
Je zou het kabeltje kunnen vervangen.
Maar ik denk eerder dat het aan de snelheid van je NAS ligt.

TheS4ndm4n#1919

• ScooBY_DoO
Iperf krijg ik niet aan de gang, heb netio geprobeerd maar krijg inderdaad geen respons van de NAS.
Wel van een andere pc in het netwerk dus de NAS zal het wel niet begrijpen denk ik.

Bekabeling vervangen is niet even 1,2,3 geregeld, dan moet ik o.a. onder m'n huis gaan kruipen en allerlei kabelgoten gaan opentrekken.

Is 20MB/s dan een praktisch redelijke snelheid voor een NAS?
Ik heb een N2B1 van LG, zal ongetwijfeld een el cheapo apparaat zijn maar ik ben er, op de snelheid na, dik tevreden mee.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-11 19:51
ScooBY_DoO schreef op zaterdag 10 augustus 2013 @ 16:43:
Iperf krijg ik niet aan de gang, heb netio geprobeerd maar krijg inderdaad geen respons van de NAS.
Wel van een andere pc in het netwerk dus de NAS zal het wel niet begrijpen denk ik.

Bekabeling vervangen is niet even 1,2,3 geregeld, dan moet ik o.a. onder m'n huis gaan kruipen en allerlei kabelgoten gaan opentrekken.

Is 20MB/s dan een praktisch redelijke snelheid voor een NAS?
Ik heb een N2B1 van LG, zal ongetwijfeld een el cheapo apparaat zijn maar ik ben er, op de snelheid na, dik tevreden mee.
De specs van je NAS zijn een 800Mhz single core processor en 1GB DDR2
Die gaat gewoon niet sneller.

Een NAS die dat wel kan kost je (exclusief HDD) minstens 2x zoveel. Ik zou het dus lekker zo laten.

TheS4ndm4n#1919

• ScooBY_DoO
RocketKoen schreef op zaterdag 10 augustus 2013 @ 17:32:
[...]

De specs van je NAS zijn een 800Mhz single core processor en 1GB DDR2
Die gaat gewoon niet sneller.

Een NAS die dat wel kan kost je (exclusief HDD) minstens 2x zoveel. Ik zou het dus lekker zo laten.
Duidelijk.... Jammer.

Bedankt

• ScooBY_DoO
Zou hier toch nog even op terug willen komen.

Bovenstaand is me allemaal duidelijk maar wat is dan het wezenlijke verschil tussen mijn N2B1 en bijvoorbeeld de instapper van Synology, de DS214se?
Ook dat is een single core cpu met 800Mhz, de 256MB ram zal ongetwijfeld DDR3 (vs de 1GB DDR2 van LG) zijn maar dit beestje schijnt toch 3 tot 4 zo snel data te kunnen overpompen dan mijn LG.

En dat is voor mij ook eigenlijk het enige interessante, sneller data overzetten van pc naar nas.

Graag jullie ideeën hierover.

Cheers

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:19
Je kan toch rechtstreeks testen op je NAS?!
Cat5e (!) kabel tussen PC en NAS en een flink bestand overzetten. Dan weet je de maximaal haalbare snelheid.

• ScooBY_DoO
En wat wordt ik daar wijzer van?

De beperking is me wel bekend, ik vraag wat het verschil is in specs tussen mijn lg en de synology die ik aangaf dat een snelheidsverschil van 300-400% zou verklaren daar de specs van mijn lg als bottleneck worden aangegeven.

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:46

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

ScooBY_DoO schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 21:36:
En wat wordt ik daar wijzer van?
Dan heb je uitgesloten dat er (extra) vertraging in de transfer zit door oude/slechte kabels/connectoren of switch en kun je met grotere zekerheid zeggen dat het aan de NAS zou moet liggen.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

• ScooBY_DoO
Benchmarks in reviews bevestigen de snelheid die ik ervaar, 20-25MB/s is normaal.
Pagina: 1