Hier vandaag een x8-h in gebruik genomen. Een eerste indruk:
- Maakt een betere eerste indruk dan de x7 in gebruik
- Reageert soepeler dan de x7, ik gebruik beide op 1080p.
- Is standaard 720p, maar via de menu's in te stellen op een echte 1080p, ook volgens mijn TV, al vraag ik me af hoe 1080p de 1080p nu is. De verhouding bureaublad knoppenbalk blijft gelijk, verdacht. Hoe dan ook ziet het er netjes en strak uit.
- XBMC standaard geinstalleerd, werkt ook inderdaad, ook 1080p content op 1080p.
- Netflix is gewoon niet goed, dit wil je niemand aanbevelen.
De geinstalleerde (oude) Netflix software rommelt met de ondertitels en video start in een hele lage resolutie. Uiteindelijk wordt het wel toonbaar, maar geweldig is het allemaal niet. Geupdate naar de nieuwe Netflix software (met nieuwe logo, uit de play store) maakt het erger. De ondertitels blijven knullig , staat soms in de linkerbovenhoek en out of sync, geheel niet goed. Soms start de video stream in storing, of staat hij ineens stil, het beeld dat start is ook hier triest, beeld wordt gelukkig ook hier beter, ziet er uiteindelijk wel scherp uit, blijft echter licht haperen zo nu en dan. De geinstalleerde netflix kon je gebruiken door video te selecteren met de pijltjes, de nieuwe versie niet, die moet met de airmouse functie.
Ik heb geen idee welke firmware erop zit, diegene die default kwam.
Een OTA update geprobeerd, bugte eruit bij het controleren of er een nieuwe versie beschikbaaris. Het werkte duidelijk niet, ook bepaald niet gebruiksvriendelijk.
Mijn x8 kwam met extra m1. De afstandbediening heeft eindelijk een pauze knop! Dat is een heel verbetering t.o.v. de standaard afstandbediening die gewoon net niet handig is. De airmouse functie is niet geweldig en/of moet nog even beter wennen. Met mikken met de cursor is lastig, de OK knop reageert vreemd genoeg niet zo geweldig in airmouse mode, maar wel in de normale pijltjes mode. Vreemd genoeg werkt hij met een usb dongle maar zit er ook infra-rood op de m1...?
XBMC blijft bij mij wat onhandig in gebruiksvriendelijkheid. Je kan hem bijna, maar net niet helemaal met de m1 pijltjes functie gebruiken. Zo nu en dan moet je echter toch de airmouse functie gebruiken, echt gebruiksvriendelijk is het niet. Maar het werkt, en het is de XBMC die we allemaal kennen en liefhebben, en hij werkt gladjes. De zwarte knoppenbalk aan de onderkant van het scherm verdwijnt netjes als je video speelt in MXPlayer en Netflix. Hij verdwijnt ook bij het starten van XBMC, een truukje dat mij nog niet gelukt was op de X7. De pause knop in XBMC blijft wel wat knipperen als de play / pause, etc, knoppen in beeld staan.
De Metro launcher werkt prettig, maar ook wat vreemd. Er zijn drie vlakjes voor video. Elk vlakje is geen app maar een folder. In elke folder staat één app. Er is de 4k video app en vakje, het grote XBMC vak met XBMC starter, en een video vak waarin streaming audio zit. Stel dat je XBMC wil starten, moet je eerst het XBMC foldertje openen, en daarna nog de XBMC app starten. Een onnodige extra click. Netflix staat overigens nergens in de vakjes, maar is wel voorgeinstalleerd op de x8. Je kan de vlakjes ogenschijnlijk niet veranderen of anders indelen, de kleur keuze grijs/groen lijkt willekeurig gekozen. Hoe dan ook een oneindigheid beter dan de rotzooi die ze bij de X7 leverden.
NPO app streaming lijkt goed te werken. Zowel Live TV (zoals Ned 1 Voetbal) als uitzendinggemist. De zwarte knoppenbalk onderin verdwijnt ook netjes uit het beeld als je video speelt. Asphalt 7 van Gameloft speelt goed en zo te zien vloeiend, echter: de m1 remote is niet als wii-mote te gebruik om het autotje te besturen, sterker nog, ik heb geen idee hoe ik het autoje moet besturen. Iemand een idee?
Hij heeft soms het idee om uit te zoomen bij video kijken, dan staat er ineens een zwarte balk om het videobeeld heen. Gezien bij zowel NPO, een reboot en toen weer normaal. Als net ook bij Netflix. Eerder niet, dan ineens wel.
Het geheel doet dus significant beter aan dan de x7 destijds bij de lancering. Minix is zich hard aan het ontwikkelen op basis van de feedback van gebruikers. Hopelijk komt Netflix wel nog goed, die valt nu flink tegen. De netflix app op de x7 lijkt het bij mij beter te doen!? (al staat daar bij mij de ondertitels wel altijd links onder in de hoek op een hoopje, hij is te lezen, loopt in sync, en de video speelt daar wel goed.)
Een eerste ervaring. Nog niet daadwerkelijk uitgetest, maar hij is out of de box niet geslaagd voor de vriendin-test.
[
Voor 24% gewijzigd door
Anoniem: 333064 op 02-07-2014 22:27
]