Mijn ervaringen: Hier ook een Minix neo X7, via sos solutions. Firmware versie 003 kwam geinstalleerd als ik het goed zag. Taal was ingesteld engels, kwam met een stekker die hier in europa in de muur past, hdmi kabel, micro-usb, mini handleiding. Afstandbediening lief, wat kleiner dan je denkt. X7 netjes afgewerkt, gevoelig voor vingerafdrukken, hij is wat lichter dan hij lijkt. Pas op: Spoilers volgen vanaf hier!
Hij wordt geleverd als mediaspeler. De standaard explorer (file manager) is een eigen maaksel, vermoed ik. Werkt ook op SMB ethernet en USB hdd goed. USB 2inch externe HDD aangesloten zonder extra voeding. Werkt goed, geen idee hoe je moet unmounten. Bestanden worden allemaal netjes getoond, niet alleen video overigens. Bestanden staan ook willekeurige geordend, is zoeken. Mooi is het allemaal niet, het werkt wel ok. Videospeler met de naam 'Videoplayer' lijkt ook een eigen creatie. Werkt goed, speelt netjes af. Speelt geen iso af, of video_ts folders. Geen ondertitels, geen audio-track keuze. Andere android videospelers wel met subs, maar die werken minder goed met afstandbediening.
Een aantal 1080p video's geprobeerd en die gingen goed, hangt wel een beetje af van bitrates zo te zien. Ik ben geen purist, maar dit is zeker niet slecht. Valt alles mee. Ook niet bijzonder goed overigens, mijn goedkopere mediaspeler doet het beter. Maar zeer zeker toonbaar. Apparaatje is volledig stil, geen bewegende onderdelen zoals harddisk of ventilator, geen piepende electronica componenten. Erg prettig.
De firmware is 720p. Lijkt me niet zo'n probleem voor TV-kijken, beeldkwaliteit van video is prima. Maar als je hem als desktop computer gebruikt is het lelijk, i.e. groot en onhandig. Ook instellen op 1080p in de instellingenschermpjes geeft niet een beter resultaat. De X7 wil daarnaast ook graag aan staan. Standby mag nog, uit niet. Nadat hij uit is, start hij opnieuw op. Er is geen officiele 1080p firmware van minix voor de X7 die ik kan vinden.
De finless 1.4a 1080p rom van freaktab.com erop. Uitleg in het rom/firmware zipje is prima. Wel een Windows PC nodig. Had nog een oude XP laptop, firmware erop precies zoals beschreven in de readme.txt. Alles ok, inclusief root.
Opstarten van 1080p is bijzonder uhm, lelijk. Finless Bob heeft z'n eigen animatie erop gezet, een soort HAL impressie boven gifgroene wolken en wat blauw/grijs tinten en knipperde lichtjes. Niet mijn smaak, zeker niet professioneel, eigenlijk gewoon ook niet toonbaar. Maar goed, smaak is over te twisten. Ik heb de minix op mijn monitor aangesloten. Alles gaat behoorlijk smooth. 1080p ziet er verder prachtig uit. Met videospelers met de juiste H/W ondersteuning speelt 1080p ook nu goed. Muiscursor in de 1080p is gelukkig ook wat kleiner, blijft wel dat moderne ding van Minix en niet een simpele normale standaard muiscursor.
Dan: browsers... De browser zijn alleen niet geweldig, een understatement. Tablet browsers zoomen graag in, en veel ook. Roundcube mail, Tweakers.net en Nu.nl zijn bijv. volledig ingezoomd en erg groot, niet zoals normaal - leest dus niet prettig. Uitzoomen kan niet. Dit geldt voor alle bekende android browsers. Goede oude Opera Mobile Classic toont veel sites wel normaal, maar die is niet al te snel. Daarnaast werken de bekende plugins niet in android browsers, dus de advertenties trekken weer over je scherm. Adblock en Ghostery wel in Firefox, maar dat is verder nog geen echt prettige browser. Scrollen werkt bijv omgekeerd. Ghostery configuratie start elke keer als je Firefox start. De Chrome browser op Android haalt het niet bij zijn grote broer op Windows, Linux of Chrome OS. Er is bijv geen scrollbar, dus alles moet op z'n tablets of met de muis scroll-wheel. Muiscursor verandert niet boven link. Mijn reclame/tracking blokkerende http-proxy is niet te gebruiken, autoproxy gevonden die het lijkt te doen. Maar die toont de webpagina's nu als tekst in je browser...
Nadat ik mijn eigen (intra)sites had aangepast tegen inzoomen, werkt Chrome best wel aardig. (maar met advertenties en tracking!) Firefox beschermt met AdBlock je privacy nog een beetje.
Wat werkt wel goed? Chrome werkt (m.u.v. bovenstaande punten) best ok. Archos Video Player geinstalleerd (free met reclame, of zonder voor €5.) Installeer en start ook de All Codecs. Video speelt netjes, ook met ondertitels, je kan nu ook audio tracks kiezen, veel configuratie mogelijk. Helaas lijkt die hardware decoding niet geweldig te ondersteuning. Geweldige software, maar niet voor 1080p. Ook blijft de android taskbar in beeld. Die kan je hiden met het knopje, maar dan ben je hem kwijt ook. Lastig om hem terug te krijgen weer. Ik niet snap. Auto-hide werkt beter, maar dan ben je links en rechts wel wat broodnodige functies kwijt in sommige apps. Lastig.
Tune-In radio is ook geweldig, helemaal goed. K9 mail met split-screen werkt ook goed. Lettertypes niet zo mooi als op Windows trouwens. ES File Explorer lijkt de meest toonbare (desktop) file manager te zijn die ik zo zag. Werkt goed. Ghost Commander is trouwens ook geweldig. Zeker in combinatie met MX Video en de remote. Now we're talking! Youtube app mooi toonbaar. GuitarPro goed. Solitaire van Brainium weer geweldig. Kingsoft Office gaat ook netjes, m.u.v. de grijze balk waar de android taskbar kan staan in de Word-app en scrollen in zeer kleine stapjes, daar moet je wat geduld hebben voor grote docs.
Logitech k400 toetsenbordje werkte goed! Inclusief home-knop, music-knop (start eigen muziekspeler), volume knoppen, pauze-knop, twee-vinger scroll en power-off knop. Escape en rechtermuisknop zijn Android's back. Als je een toetsenbordje aansluit blijft de onscreen toetsenbord wel komen. Installeer null keyboard uit de Play Store. Die laat je onscreen-toetsenbord verdwijnen, werkte meteen een stuk beter.
Heel wat crashes en vastlopers gehad ondertussen, vooral tijdens stoeien met browsers maar ook elders. De Power-knop doet geen reset als je hem lang ingedrukt houdt. Dus stekker moet er uit bij een vastloper. Standby en poweroff is wisselend, soms komt ie niet meer uit slaap. In slaapstand blijft lampje op muis en harddisk branden. Niet echt slaapstand dus. Maar gebruik van 1 watt in slaapstand is uiteraard te overleven, normaal gebruik volgens Youtube's
SomeCoolTech is 4 watt. Zonder wifi-antenne doet bluetooth het zo'n 30 cm, met antenne veel verder uiteraard. Kon hem niet aan een Wiiremote koppelen
'no route to host'.
Conclusie? Leuk speelgoed! Dat ding is flink sneller dan mijn vorige computer.

Goed te gebruiken om een video'tje mee te kijken, ook 1080p. Simpel desktop-werk kan ook maar browsen niet geweldig. Spelletjes verder niet echt geprobeerd, lastig te besturen uiteraard - maar het is duidelijk geen nvidia chip.
[
Voor 11% gewijzigd door
Anoniem: 333064 op 26-08-2013 08:29
. Reden: aanvullingen, voortschrijdend inzicht ]