De muiscursor, om die te veranderen is wat 'lelijk' hackwerk benodigd, daarvoor is ook root toegang tot je android box nodig. Idealiter doe je een aantal handelingen gemakkelijker met adb.exe, waarmee je ook je x7 geroot hebt. Ik heb niet normaal mijn windows machine (oude laptop) aan staan, dus ik deed het met een omweg met mijn linux machine. Wat bewerkelijk.
Het android framework werkt uiteraard met een resourcepack. Hierin staan alle plaatjes en afbeeldingen die gebruikt worden door het android framework. Dit framework ligt zoals je weet bovenop linux, en is een Google ding. Goed, in de /system/framework/framework-res.apk staan dus alle (nou ja, veel) plaatjes die gebruikt worden - waaronder je muiscursor afbeelding.
!!! Door hiermee te klooien, riskeer je dat je de boel sloopt en e.e.a. niet meer start. Maak dus Backups, heb je firmware image bij de hand! Ik geef geen enkele garanties, dit is geheel op eigen risico mensen. !!!
De route is beschreven voor, en door mijzelf getest op, de pre-006b firmware.
Lees eerst het hele verhaal goed door, en de link onderaan, en begrijp de individuele stappen, en voer het dan pas uit.
In tegenstelling tot normaal is er slechts één muiscursor afbeelding. Het is een deels transparante png afbeelding. Nu heeft Minix de standaard afbeelding vervangen door een grotere, zodat je die op een afstandje op tv of beamer goed kan zien, waar een kleine normale muiscursor dat niet is.
Nu heb ik niet de standaard android muispointer (met lelijke blauwe shadow) teruggeplaatst, dus heb ik er zelf een opgezocht, de cursor die ik ook gebruik op mijn normale desktop:
Shere Khan X cursors
http://gnome-look.org/content/show.php/?content=57588
Download bijv deze tar.gz (een zipje), en zoek daarin de left_ptr op.
Open die in je favoriete image editor (paint.net, pinta, gimp, etc) en sla die op als "pointer_arrow.png". Zorg dat de transparantie om de muiscursor heen goed transparant blijft bij het opslaan als png. Er zit een doorzichtig bordertje om de cursor heen, dat is ok. De 'normale' android cursors (met die blauw schaduw) heeft vanaf de linkerkant en bovenkant ongeveer 5 pixels transparante border als ruimte voor de blauwe 'gloed' in de zwarte cursor heen, dat mag hier dus ook. (de eerste zwarte pixel van de standaard zwarte cursor is overigens op 6,6 - als je wilt pietlutten) De standaard afbeelding voldeed voor mij goed genoeg zoals hij was, niet helemaal 100% correct dus maar een stuk beter dan dat ding van minix.
Nu heb je dus je framework-res.apk nodig. In dit voorbeeld gebruik ik de root-explorer.
Open root explorer, en ga naar /systeem/framework
Zorg dat je schrijfrechten hebt in de folder, dus click op de 'Mount R/W' knop.
(normaliter zou je zoiets doen met 'adb remount', maar goed, ik deed het dus anders)
Maak een backup-kopie van je huidige framework-res.apk door lang erop te links-clicken en kiezen copy.
Kies een goede backup-plek (bijv dezelfde folder) en druk op de Paste-knop onderin het scherm. Hij plakt nu dezelfde file als "framework-res - Copy.apk" rename deze vervolgens (lange muisknop) naar framework-res.apk.backup bijvoorbeeld, dan heeft hij dus niet meer de extension apk, maar de extension .backup
Nu nog de framework-res.apk naar je normale computer. Ik deed dat d.m.v. een netwerk share, je zou eventueel ook usb kunnen gebruiken. Ik heb de framework-res.apk op dezelfde manier naar een /mnt/sdcard folder gekopieerd. En daarna met Ghost Commander naar een smb/netwerk share op mijn synology. En vandaar gekopieerd naar de desktop computer voor bewerken. Normaliter doe je bovenstaande dus met één "adb pull" commando en ben je in één keer klaar, maar goed, dat ter kennisgeving.
Je hebt je apk, dat is gewoon een zipje. Nu moeten we de muiscursor daarin vervangen. Als het goed is heb je de nieuwe pointer_arrow.png reeds klaar staan (zie boven). Nu moet je met je zip-programma deze png plaatsen (dus overschrijven wat er in zit, maak backups!) hier: /res/drawable-mdpi/pointer_arrow.png De locatie van deze afbeelding wisselt bij verschillende versies en firmwares. Voor minix pre-006b dus hier.
Dit is even een secuur klusje. Controleer inderdaad of de pointer_arrow.png daar zit, en vervang hem dan met de nieuwe afbeelding. Ik heb dat uiteindelijk gedaan met de midnight commander (mc) op mijn linux bak, de standaard KDE archiver (ark) zette toegevoegde bestanden alleen in de hoofdfolder, onhandig. MC doet de truuk een stuk handiger.
Nu moet de framework-res.apk terug naar de minix x7, zet hem eerst nog even op een tijdelijke locatie (bijvoorbeeld /mnt/sdcard). Dat kan eventueel met één "adb push" commando, of d.m.v. de smb route zoals boven beschreven. Heb je de nieuwe framework-res.apk nu ergens op je x7? Door de route via windows staan die bestandsrechten nog niet correct. Tijd dus om de bestandrechten goed te zetten. Dat kan met adb shell chown / adb shell chmod, maar in mijn geval lui met de muis, lang-click op de framework-res.apk en dan:
Change Owner -> zet owner op 0 - root en group op 0 - root.
Permissions -> Read voor owner, group en other. Write voor owner
(Net zoals de andere bestanden in de /system/framework folder.)
Dan gaa we nu de oude/huidige framework-res.apk vervangen door de nieuwe gewijzigde. Verwijder *niet* eerst de oude om daarna de nieuwe te plaatsen. Dat gaat verkeerd. Overschrijf de oude met de nieuwe terwijl de oude/huidige er dus nog staat. Kopieer de nieuwe en overschrijf daarmee dus de bestaande /system/framework/framework-res.apk. Na het overschrijven crasht uiteraard je minix even, je kan natuurlijk niet centrale framework resources vervangen zonder dat android dat merkt. Even geduld, en het apparaatje start automatisch opnieuw op, dat ziet er de eerste keer in het begin iets anders uit, dat is alleen de eerste keer zo.
En voila, je muis cursor is veranderd. Bij mij althans, was het toen voila. Wellicht bij jou niet, wellicht doet hij het niet. Dan moet je een backup firmware terugzetten.
Lees ook even de informatie die ik gebruikte als input voor bovenstaande procedure:
http://forum.linuxonandroid.org/index.php?topic=187.0
(Als je trouwens de daar voorgestelde png gebruikt, vermoed ik zomaar eens dat het niet goed gaat werken, die border is wel heel groot.)
Ik heb e.e.a. dus gedaan met muis cursor en point/click. De adb commando hints zijn niet getest, maar ter indicatie als je verder wilt zoeken en het professioneler uitvoeren.
[
Voor 24% gewijzigd door
Anoniem: 333064 op 11-10-2013 10:55
. Reden: correcties, toelichtingen, correctie in volgordelijkheid van permissies en owners. ]