Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Denon X1000 en (goedkopere) speakers...?

Pagina: 1
Acties:

• Thrace Grumble
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-11 13:32

Thrace Grumble

XB: Thrace Grumble

Topicstarter
Waarschijnlijk een domme vraag, maar ik zie ff door de bomen het bos niet mee ;)
Zit op thuis op het moment met een standaard Harmon/Kardon set met een JBL speakers. De volledige set is aan vervanging toe: geen HDMI, geen CEC, geen ARC, etc: het wordt tijd voor een flinke upgrade, maar ik heb een beperkt budget.

Mijn oog is nu gevallen op een Denon X1000: voornamelijk vanwege de 5 HDMI ingangen (1 front, 4 achter), Airplay en Audyssey MultEQ XT. Daarnaast komt de AVR ook gewoon ontzettend goed uit de tests.
Ik ben totaal geen echte audiofiel, maar zou toch graag een makkelijke setup willen met liefst meer dan 4 HDMI ingangen en Airplay. Audyssey is dus zeker een mooie extra!

Nu is de grote hamvraag uiteraard: wat doe ik met speakers? Zelf kwam ik op whathifi de Jamo A101HCS5 tegen. Komt daar zeer goed uit de test, maar op de een of andere manier (gezien de prijs) heb ik het vermoeden dat de AVR een flinke overkill zal zijn voor deze speakers qua kwaliteit en opties. Aan de andere kant, de Jamos komen daar wel heel goed uit de bus en het kost ook totaal niet veel.

Is een dergelijke combinatie verstandig om aan te schaffen? Of kan ik beter een stapje hoger gaan, zoals de Boston Acoustics Soundware XS5.1SE? Losse speakers zitten er voor mij qua budget helaas niet in, dus ik ben gebonden aan een kant-en-klare speaker combinatie...
De setup zal voornamelijk gebruikt worden voor films. Muziek heb ik zelf niet in echt goede kwaliteit, maar Airplay zal zeker wel gebruikt gaan worden.

Edit: mocht dit topic hier niet horen, maar ik het specifieke Denon topic (Het Denon ervaringen/discussie Topic - Deel 4), graag voor me verplaatsen :)

[ Voor 5% gewijzigd door Thrace Grumble op 09-08-2013 21:35 ]

XB: Thrace Grumble | FFXIV: Riku Neneh @ Moogle (SnR) | Switch (o.a. MHGU): SW-1221-6759-0029 | Steam: thracegrumble

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:08

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Persoonlijk denk ik dat je als je je JBL speakers op die Denon aansluit, je al een heel verschil gaat horen. H/K is nou niet echt wat je noemt kwaliteit. Dat was het ooit wel, maar helaas niet meer :)

Als je budget beperkt isen je wilt al die functionaliteiten, zou ik eerst de receiver kopen, al dan niet een model eentje hoger (X2000) en daar je JBL's op hangen. Zal ongetwijfeld prima klinken, en je bent klaar voro de toekomst. Later kun je dan altijd nog een paar mooie vloerstaanders als fronts met bijpassende center en rears en sub bijkopen als je wilt :)

Noot dat je voor een beetje hifi 5.1 speakerset al gauw rond de 1000 euro uitkomt. Denk dat dat niet het budget was wat je in gedachten had ;)
Dus dan liever een maatje hogere receiver en de rest er bij sparen, ben je voorlopig wel klaar. Tip: als het even kan ondersteunt je nieuwe receiver ook 4k HDMI :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-11 17:49
Ik weet niet of het wat voor je is; maar Marktplaats staat natuurlijk vol met zeer goede speakers van een paar jaar oud, voor een nette prijs :). Zeker de moeite waard, en je krijgt sowieso meer "bang for buck" dan wanneer je nieuw koopt!

gewoon nee.

• Thrace Grumble

Thrace Grumble

Topicstarter
Zit zeker iets in :) Misschien blijf ik inderdaad wel bij de JBL speakers eerst. Op Internet kom ik wel tegenstrijdige verhalen tegen over de Denon AVR X-1000: Op veel plekken lees je dat de X1000 wel over 4K passthrough beschikt, maar op de officiele website van Denon kan ik niets vinden hierover... Iemand die dit kan bevestigen?

Daarnaast: voor het weergeven van SD/HD content op een 4K TV dient de TV zelf toch ook al over een upscaler te beschikken? Dan heb je in theorie toch voldoende aan een AVR met 4K passthrough en is een upscaler in de AVR toch niet per-se nodig?

XB: Thrace Grumble | FFXIV: Riku Neneh @ Moogle (SnR) | Switch (o.a. MHGU): SW-1221-6759-0029 | Steam: thracegrumble

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-11 19:49
Tegen de tijd dat 4K gangbaar is zitten we toch alweer op HDMI 2.0 en wil je weer wat nieuws. Je kunt er ook van uit gaan dat de upscaler in een 4K tv beter is dan die van een receiver. Ik heb een redelijk simpele Marantz, vergelijkbaar met Denon (al dan niet precies hetzelfde), en het upscalen van SD ziet er vrij beroerd uit vergeleken met de tv zelf.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17-11 07:37

FeaR

In GoT we trust

Ik zou ook gewoon de receiver kopen die je wilt en dan de JBL eens aansluiten, zeker als je geen groot budget hebt moet je geen geld uit geven aan dingen die niet extreem veel meerwaarde hebben. En dat laatste is naar mijn mening het geval als je in de setjes blijft bestaande uit melkpakjes. Al die setjes voldoen al snel voor films en niet voor muziek, en aangezien muziek toch niet gespeeld wordt... Als je echt wilt upgraden qua speakers zou ik dat in een later stadium doen met een hoger budget.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

DjVe

Hatsaflats!

Welke JBL set heb je eigenlijk?

• Thrace Grumble

Thrace Grumble

Topicstarter
DjVe schreef op zaterdag 10 augustus 2013 @ 18:51:
Welke JBL set heb je eigenlijk?
SCS200.5

Specificaties JBL SCS200.5 Satellieten
•Maximaal aanbevolen versterkervermogen: 100 watt
•Belastbaarheid (Continu/Piek): 50 watt/160 watt

Specificaties JBL SCS200.5 Center
•Maximaal aanbevolen verst erkervermogen: 100 watt
•Belastbaarheid (Continu/Piek) 50 watt/200 watt

Specificaties JBL Subwoofer
•Versterker: 100 watt RMS
•Behuizing: Basreflex
•Frequentiebereik: 35 Hz - 160 Hz (-6 dB)

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

DjVe

Hatsaflats!

Dat zou ik lekker de X1000 halen en de speakers zo laten! Als je in hetzelfde budget weer wat kleinere speakers terug gaat kopen, ga je weinig verschil merken. Sterker nog, je hebt kans dat het zelfs minder klinkt. Als jij tevreden bent met de sound van de JBL's dan is het toch goed?

• Thrace Grumble

Thrace Grumble

Topicstarter
Denk dat ik inderdaad eerst maar bij de JBLs blijf, mss een kleine upgrade naar zuilen voor, zoals tweedehandse Jamo S 426 HCS 3. Kan dan altijd nog verder sparen. Nu nog ff beslissen als ik per se een 4k passtrough avr ;) Energieverbruik is mss ook nog een punt.

Als ik m'n tv en settopbox aan de tv hang, is het dan überhaupt mogelijk om de avr in standby mode te hebben en toch tv te kunnen kijken met geluid uit de tv zelf? Of moet ik dan altijd de avr aan hebben? Klinkt als de optie 'hdmi passtrough in standby mode', of is dat iets anders?

[ Voor 5% gewijzigd door Thrace Grumble op 13-08-2013 08:20 ]

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17-11 07:37

FeaR

In GoT we trust

HDMI Paasstrough in Standby is inderdaad de optie die je dan moet hebben. Let wel dat er nog steeds behoorlijk wat issues zijn met Digitale Decoders die via HDMI naar de receiver lopen. Het gaat veelal fout met de handshake of tijdens het zappen doordat de ene zender Dolby Digital meestuurt en de andere weer een ander formaat. Ik ben voor een CI+ module gegaan in de TV, zappen met de remote van de TV en geluid uit de speakers van de TV zonder de receiver aan te hebben.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1