Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 380139

Topicstarter
Goedendag,

Ik heb een beetje een stomme vraag maar wat is de beste manier om koelpasta aan te brengen?
Ik heb een CPU-koeler gekocht waar een tubetje bij zit maar ik lees op internet verschillende manieren:

- 1 druppeltje in het midden en dan gewoon de koeler erop zetten;
- 5 druppeltjes (in de vorm van een dobbelsteen) en dan de koeler erop plaatsen;
- 1 druppel in het midden en met een pasje uitsmeren en vervolgens de koeler plaatsen.

Wat is nu eigenlijk de beste manier zodat de CPU het best zijn warmte kwijt kan? En hoeveel koelpasta heb je nu precies nodig?

Ik heb wel al op internet gekeken maar je komt ontzettend veel verschillende technieken tegen.Hoe gebruiken jullie de koelpasta?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droid86
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-04 12:46
Ik heb altijd te horen gekregen dat je het zoals optie 1 moet doen: 1 druppeltje in het midden en dan gewoon de koeler erop zetten;

Teveel koelpasta werkt weer averechts en het wordt gewoon een mess.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:44

nelizmastr

Goed wies kapot

Ik gebruik methode 1. Een druppel ter grootte van een doperwt in het midden aanbrengen, en dan de koeler erop. Werkt prima!

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-02-2024

mukkel

Dus..... Zodoende

Ligt ook aan wat voor CPU je hebt.
Enkele / dubbele core, druppeltje in het midden.
Quad de lijntjes methode
AMD wat meer in de hoeken.

Puur omdat daar de cores zitten die je wilt koelen.

[ Voor 54% gewijzigd door mukkel op 06-08-2013 11:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beunhaasbaas
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-03 15:54
Gezien je TS blijkt dat je dus geen ervaring hebt in het plaatsen van koelers en het aanbrengen van koelpasta, daarom raad ik je aan om gewoon de simpelste, en handigste methode te gebruiken.

Breng in het midden een druppel aan, zo groot als een rijstkorrel en plaats de koeler. De druk van de koeler zal de pasta netjes verspreiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:22
Ik zeg: Search gebruiken!
Koelpasta topic

;)

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndsc
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18-04 15:43
Hier (Intel, AMD) geeft Arctic Silver aan wat zij zien als de beste methode per CPU type.

Zoals je bijvoorbeeld bij Haswell en Ivy Bridge kunt zien is de CPU onder de heatspreader een verticale lijn. Om die reden raadt Arctic Silver een verticale lijn koelpasta aan.

[ Voor 9% gewijzigd door ndsc op 06-08-2013 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDeeGee
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Ik doe er altijd een druppel van een millimeter of 5 op (hangt ervan af hoe groot de CPU/GPU is). Daarna druk ik de koeler erop en draai hem een beetje zodat de paste beter spreid. Daarna de koeler aandraaien.

Let wel op dat als je een koeler hebt met 4 aandraai punten je van Links Boven -> Rechts Onder -> Rechts Boven -> Links Onder gaat aandraaien, en doe dat elke keer met een hele slag.

[ Voor 37% gewijzigd door TheDeeGee op 06-08-2013 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 50Miles
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-11-2021
Ik ga altijd voor de pasjes methode. druppeltje in het midden en net zo lang strijken tot het egaal en dun verdeeld is. Dan de koeler erop.

Aan mijn posts kunnen geen rechten worden ontleend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel

mukkel

Dus..... Zodoende

@ 50Miles dan krijg je juist luchtbellen die warmte isoleren en dat is juist wat je niet wilt.
Zie filmpje eerder in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 50Miles
Aha, ik moet ook eerlijk bekennen dat ik sinds mijn laatste build twijfel aan deze methode. Mijn AMD A8 wordt 65 - 70 graden idle. Stressed gaat ie naar 45 graden. Jaja, echt in deze volgorde _/-\o_ . Ik vermoed dat mijn Scythe Shuriken bij stressed harder gaat draaien en het dan wel aan kan. Idle draait deze zachter en vermoed ik dat de koelpaste isolerend werkt.

Ik ga het filmpje maar eens bekijken en mijn koelpasta vernieuwen denk ik. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 50Miles
Heb inmiddels het filmpje bekeken, maar vraag me het volgende af.

Als je een rijstkorrel in het midden doet. Dan wordt de cpu op de hoeken niet voorzien van koelpasta. Is dit geen probleem bij een AMD CPU? Ik meende dat die altijd volledig van pasta moest worden voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel

mukkel

Dus..... Zodoende

Dan pak je de smiley methode :)
Of een klein kruisje werkt ook goed. Zo lang je maar geen lucht vangt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InfinityG35
  • Laatst online: 03-05 16:57
Ik zorg altijd dat de hele IHS contact maakt met de base van de koeler. Enige manier om dit te garanderen is druppel in het midden van CPU, uitsmeren met bankpasje tot een egale laag. Koeler mounten, en vervolgens weer losmaken om de contact te bekijken. Gebieden waar slecht contact is, doe ik extra pasta op. Koeler weer mounten en klaar is kees.

5800X3D - X570 Elite - 32Gb 3600C16 - 6700XT - 990PRO 2TB - RM750X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb nu best veel filmpjes gekeken op youtube etc. en het valt me op dat er geen enkele techniek is waarbij de koelpasta volledig over de CPU verspreid wordt d.m.v. de koeler erop drukken.
Dit is wel het geval als het met een bankpasje o.i.d. verspreid wordt.

In een ander filmpje zag ik iemand één druppel koelpasta in het midden aanbrengen door vervolgens zijn vinger in een plastic zakje te doen en dan uit te smeren. Het zat dan wel overal en dat lijkt mij vooralsnog een goede methode omdat je zo veel nauwkeuriger overal koelpasta kan aanbrengen. Heeft iemand van jullie dit al eens geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel

mukkel

Dus..... Zodoende

Koelpasta hoeft ook niet perse over heel het oppervlak te zitten. Als de cores er maar onder zitten.

[ Voor 21% gewijzigd door mukkel op 07-08-2013 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDeeGee
  • Niet online
Met een pasje uitsmeren heb je grote kans op luchtbellen, das nog slechter dan dat de koelpaste niet helemaal verspreid word.

Daarbij drukken ze in al die filmpjes met de hand aan. Een koeler drukt vele malen meer op de CPU en daarbij word de pasta warm en spreid nog wat verder uit.

Druppel van 4-5 MM erop, koeler erop zetten, lichtjes draaien en daarna vastzetten (kruismatig, hangt van koeler design af)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
En het blijft maar terugkomen, de smeermethode alsof je een boter op een boterham doet :| .

Volgens mij krijgen we dat er nooit uit.
Technisch gezien gewoon de slechtste methode, het zou me niet verwonderen dat een aantal pc's door de verkeerde toepassing van pasta juist slechter koelen (vergeleken met geen gebruik van koelpasta).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:50

Nemesizz

Untouchable

Reepje schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 10:22:
En het blijft maar terugkomen, de smeermethode alsof je een boter op een boterham doet :| .

Volgens mij krijgen we dat er nooit uit.
Technisch gezien gewoon de slechtste methode, het zou me niet verwonderen dat een aantal pc's door de verkeerde toepassing van pasta juist slechter koelen (vergeleken met geen gebruik van koelpasta).
Als je het goed doet maakt het ook geen bal uit. Heb meerdere methodes geprobeerd, drupje in de midden (speldenknop, geen rijstkorrel), uitsmeren (met spateltje, flinterdunne laag), verschil tussen beide methodes was hooguit (worst case) 2ºC.

Dat uitsmeren luchtbubbels veroorzaakt is ook een beetje overdreven, zijn ook zat filmpjes die het tegendeel bewijzen (als je het maar goed doet).

Bij instructiefilmpjes zoals van Zalman word aangeraden om het uit te smeren met een bankpas (zelf doe ik met een spateltje, kun je iets beter druk uitoefenen).

Wat wel echt slecht is is teveel pasta aanbrengen. Het moet een dun laagje zijn, maar je ziet soms dat mensen een hele tube leeg knijpen onder het motto 'meer is vast beter' |:( .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
InfinityG35 schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 09:06:
Ik zorg altijd dat de hele IHS contact maakt met de base van de koeler. Enige manier om dit te garanderen is druppel in het midden van CPU, uitsmeren met bankpasje tot een egale laag. Koeler mounten, en vervolgens weer losmaken om de contact te bekijken. Gebieden waar slecht contact is, doe ik extra pasta op. Koeler weer mounten en klaar is kees.
Dat is juiste niet de bedoeling. Door een ingesmeerde koeler te demounten en vervolgens weer vast te zetten krijg je juist luchtbellen. In de praktijk zal dat niet heel veel uitmaken, maar he! We zijn Tweakers en willen elke graad winst wel meepakken! :P

Overigens is de beste manier gewoon lappen van je IHS en koelblok. Heb je helemaal geen pasta meer nodig. ;)

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel

mukkel

Dus..... Zodoende

Heel de IHS vol smeren heeft toch geen nut, dus waarom zou je dat doen?
Het is alleen maar een afdekplaatje. De chip zit in het midden.

Een druppeltje of lijntje is meer als genoeg. Je wilt de warmte weghalen bij de core, niet in een hoekje waar het er niet tot doet.

Afbeeldingslocatie: http://www.abload.de/img/dsc001719pek.jpg

[ Voor 19% gewijzigd door mukkel op 07-08-2013 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:15
De IHS is zoals de naam al doet vermoeden een heatspreader, je wilt dus juist wel zoveel mogelijk contact met de koeler, ook aan de randen/hoeken.

Ik smeer dan liever ook een flinter dun laagje uit met een pasje zodat het koeloppervlak met 'goed' contact zo groot mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel

mukkel

Dus..... Zodoende

Ja maar de kern zit in het midden.
Natuurlijk maakt het koelblok "overal" contact met de IHS.
Maar het is geen must om de uiterste hoeken vol te smeren met koelpasta..

De HS is alleen een doorgeefluik van warmte van de chip naar de koeler en zorgt voor bescherming.
Warmte wordt voor het grootste gedeelte gelijk doorgegeven aan de koeler. In het midden dus
Dat beetje warmte in de punten is verwaarloosbaar.

Sommige tweakers monteren de koeler rechtstreeks op de chip / zonder IHS.
Al het extra wat tussen de koeler en de chip zit, zorgt alleen voor een slechtere overdracht.

[ Voor 4% gewijzigd door mukkel op 07-08-2013 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 50Miles
Dit is even nieuw voor mij. Is het serieus waar dat die grote vierkante metalen "plaat" op een AMD cpu een afdekplaatje is? Zit daaronder gewoon zo'n chip zoals bij de klassieke Athlon XP CPU's? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocdaan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-05 16:13

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Ik dacht altijd dat je pasta gebruikt om de oneffenheden van het metaal mee op te vullen. Ideaal wil je dus 100% metaal op metaal.

Even terzijde, ik breng ook altijd een super dun uitgestreken laagje aan op het volledige oppervlak. Dit heeft altijd prima gewerkt dus dat gelul over dat het slecht zou zijn is naar mijn mening onzin.

50Miles.... yep, zo is dat met alle processors, niet alleen amd. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
ocdaan schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 17:05:
Ik dacht altijd dat je pasta gebruikt om de oneffenheden van het metaal mee op te vullen. Ideaal wil je dus 100% metaal op metaal.
Yup! Vandaar dat lappen ook zo populair is:
Lappen: het hoe en wat topic

Op de Socket 370 hebben ze de IHS weggelaten. Maar dat was niet zo'n succes. Bij verkeerde montage van de koeler brak de chip af. 8)7

Afbeeldingslocatie: http://xiertekusa.com/images/19-114-137-03.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 50Miles

Even terzijde, ik breng ook altijd een super dun uitgestreken laagje aan op het volledige oppervlak. Dit heeft altijd prima gewerkt dus dat gelul over dat het slecht zou zijn is naar mijn mening onzin.

Ah, dus theoretisch zou je die kunnen verwijderen en de koeler rechtstreeks op de chip monteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDeeGee
  • Niet online
50Miles schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 18:59:
[...]

Ah, dus theoretisch zou je die kunnen verwijderen en de koeler rechtstreeks op de chip monteren?
Jah, maar ie een week later kapot gaat heb je geen garantie meer.

Gewoon een goeie Noctua Koeler kopen, hoef je niks te klooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Gisteren een tubetje Arctic Silver 5 gekocht en geplaatst op mijn oude Pentium 4 CPU. Deze PC was altijd aan het blazen als een malle terwijl ik de PC toch altijd stofvrij hield. De laatste keer heb ik de koelpasta met de pasjes-methode uitgesmeerd. Bovendien had ik destijds een of andere goedkope koelpasta gebruikt.

Gisteren alles schoon gemaakt en 1 druppeltje Arctic Silver 5 geplaatst. Sindsdien is de PC weer helemaal stil! Echt super!

Voor m'n nieuwe PC heb ik een Be Quiet Dark Rock Advanced besteld voor op een i7. Ik ga even kijken of ik hiervoor dit tubetje Arctic Silver 5 ga gebruiker of de bijgeleverde be Quiet! koelpasta. Wat raden jullie aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-05 10:07
De AS5 definitely ;)

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel

mukkel

Dus..... Zodoende

Omdat???

Je kunt gewoon de pasta gebruiken die erbij zit hoor.
Vergelijkbaar met de Notua NT-H1
http://www.vortez.net/art...rock_pro_2_review,11.html

Die op zijn manier weer iets beter is dan de AS5
http://www.overclockersclub.com/reviews/noctua_nt_h1/5.htm

Dus de AS5 en de meegeleverde tube zijn gelijk.
Zo "Definitely" is dat niet. Tegenwoordig wordt er goede pasta bij de (de betere) koelers geleverd.
Niet meer die bocht van vruuuger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-05 10:07
Omdat je bij de Be Quiet Shin-Etsu X-23-7762 pasta krijgt. Die is redelijk vergelijkbaar met AS5.
Scheelt +- 1 graden in het voordeel van AS5.
En voor die ene graad zou ik wel de AS5 gebruiken , vooral als je moet kiezen tussen 2 prutjes die je toch al hebt liggen.
De AS5 verspreid wat beter dan de X-23-7762, omdat die wat dunner/minder stroperig is.

edit
Blijkbaar leveren ze bij de Dark Rock 2 de shin-etsu pasta niet meer. (bij de Dark Rock 1 nog wel)
Ze zijn overgestapt op Corning TC-5121 welke wel beter presteerd dan AS5 bron
:/

[ Voor 20% gewijzigd door Meekoh op 08-08-2013 11:59 ]

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel

mukkel

Dus..... Zodoende

Die ene graad is verwaarloosbaar.
Als je een keer een slechtere mount hebt, dan kan het ook snel 2-3 graden schelen.
Beetje stof op de koeler, raampje open ect. hebben veel meer invloed.

Het is dat de TS al een tubetje (vrij verouderde) AS5 open heeft liggen, zodat die van de noctua dicht kan blijven. Waren ze beide open, dan zou ik geen enkele reden zien om de AS5 een voorkeur te geven aan de andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-05 16:15
mitsumark schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 13:18:
De IHS is zoals de naam al doet vermoeden een heatspreader, je wilt dus juist wel zoveel mogelijk contact met de koeler, ook aan de randen/hoeken.

Ik smeer dan liever ook een flinter dun laagje uit met een pasje zodat het koeloppervlak met 'goed' contact zo groot mogelijk is.
Dat dacht ik dus ook altijd. Maar deze methode gebruikje heb grote kans op lucht bellen tussen koeler en CPU.

Je smeert inderdaad eerst uit, maar daarna doe je alsnog een druppel in het midden en plaatst de koeler.
YouTube: How Thermal Compound Spreads OMG AIR BUBBLES? LoL NO ! By:NS©

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
Misschien een idee om de gesprekken hier verder voort te zetten?
Koelpasta topic

O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDeeGee
  • Niet online
AS5 is al zo achterhaald, dat ze dat nog mogen verkopen.
Pagina: 1