SSD en OS X upgrade Macbook Pro (2010)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trezzahn
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12:09
Ik ben een ruime tijd geleden overgestapt van Windows naar Mac, iets wat ik al veel eerder had moeten doen. Naar volle tevredenheid 'werk' ik op een MacBook Pro 13", medio 2010 (standaard uitvoering met 250GB, zie voor verdere specs: http://support.apple.com/kb/SP583?viewlocale=nl_NL). Ik gebruik deze voor school(Office), surfen, films downloaden/kijken en incidenteel Call of Duty op Windows via Boot Camp(niet per se nodig).

Het laatste half jaar vind ik dat 'ie wat trager wordt. Ik zit er daarom aan te denken om er een SSD in te zetten en om alvast deels "future-proof" te maken. Aangezien dit voor een flinke snelheidsverhoging zou moeten zorgen. In de tijd dat ik 'm elke dag gebruik heb ik nog geen volledige clean install gedaan, ook niet na de update Snow Leopard naar Lion (mede door gebrek aan kennis/ervaring met Mac).

1.
Echt verstand heb ik niet van SSD en ik heb onlangs een korte benchmark bekeken waar de Samsung 840 serie goed scoorde. Echter als ik kijk op de Tweakers Pricewatch bij SSD heb ik onbegrensde mogelijkheden/oneindig veel keuze. Oftewel: waar zou ik voor moeten gaan?? Aan de momenteel HDD van 250GB heb ik ruim voldoende. Waar moet ik op letten (dat die bijvoorbeeld past)? Of zou de Samsung een overkill zijn qua performance(maar ook qua geld) aangezien ik niet aan bijvoorbeeld video-editing doe…

In DIT topic wordt gesproken over SATA II? Daar moet ik dus opletten lijkt me?
Ook heb ik SSD voor Macbook Pro. Samsung 840, 840 Pro of Crucial M500 gelezen..

2.
Om de aantal weken draai ik een Time Machine back-up. Omdat ik nog niet eerder bestanden kwijt ben geraakt heb ik ook nog niet eerder een back-up uit Time Machine hoeven te gebruiken en dus ook geen ervaring hiermee heb. Ik heb gelezen dat je als je een nieuwe, lege harde schijf in je Mac stopt je je gehele oude harde schijf terug kan zetten?! Is dit, gezien de lange gebruiksduur, verstandig om te doen of raden jullie mij aan om alleen die dingen terug te zetten die je echt nodig hebt? En kan dit ook als je wilt upgraden naar Mountain Lion? (zie hierna)

3. (minst belangrijke vraag)
Ik ben van plan om ook OS X een upgrade te geven. Momenteel draai ik op Lion maar ik zou graag de stap maken naar Mountain Lion. Is dit aan te bevelen gezien het feit dat OS X Mavericks deze herfst zal gaan komen? Met Lion installeren heb ik ook een erg ruime tijd gewacht zodat de kinderziektes eruit waren en dus volledig stabiel liep. Via een bekende, die Mountain Lion in de App Store heeft staan, kan ik deze installeren.

In DIT topic wordt gesproken over Mountain Lion vanaf USB installeren. Is dit nog steeds een goede/de beste optie?

Ik heb gezocht maar doordat ik door de bomen het bos niet meer zie, kom ik niet tot een duidelijk antwoord, ondanks dat dit redelijk persoonlijk is.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _AN
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07:49

_AN

Trezzahn schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 20:46:
Ik ben een ruime tijd geleden overgestapt van Windows naar Mac, iets wat ik al veel eerder had moeten doen. Naar volle tevredenheid 'werk' ik op een MacBook Pro 13", medio 2010 (standaard uitvoering met 250GB, zie voor verdere specs: http://support.apple.com/kb/SP583?viewlocale=nl_NL). Ik gebruik deze voor school(Office), surfen, films downloaden/kijken en incidenteel Call of Duty op Windows via Boot Camp(niet per se nodig).

Het laatste half jaar vind ik dat 'ie wat trager wordt. Ik zit er daarom aan te denken om er een SSD in te zetten en om alvast deels "future-proof" te maken. Aangezien dit voor een flinke snelheidsverhoging zou moeten zorgen. In de tijd dat ik 'm elke dag gebruik heb ik nog geen volledige clean install gedaan, ook niet na de update Snow Leopard naar Lion (mede door gebrek aan kennis/ervaring met Mac).

1.
Echt verstand heb ik niet van SSD en ik heb onlangs een korte benchmark bekeken waar de Samsung 840 serie goed scoorde. Echter als ik kijk op de Tweakers Pricewatch bij SSD heb ik onbegrensde mogelijkheden/oneindig veel keuze. Oftewel: waar zou ik voor moeten gaan?? Aan de momenteel HDD van 250GB heb ik ruim voldoende. Waar moet ik op letten (dat die bijvoorbeeld past)? Of zou de Samsung een overkill zijn qua performance(maar ook qua geld) aangezien ik niet aan bijvoorbeeld video-editing doe…

In DIT topic wordt gesproken over SATA II? Daar moet ik dus opletten lijkt me?
Ook heb ik SSD voor Macbook Pro. Samsung 840, 840 Pro of Crucial M500 gelezen..

2.
Om de aantal weken draai ik een Time Machine back-up. Omdat ik nog niet eerder bestanden kwijt ben geraakt heb ik ook nog niet eerder een back-up uit Time Machine hoeven te gebruiken en dus ook geen ervaring hiermee heb. Ik heb gelezen dat je als je een nieuwe, lege harde schijf in je Mac stopt je je gehele oude harde schijf terug kan zetten?! Is dit, gezien de lange gebruiksduur, verstandig om te doen of raden jullie mij aan om alleen die dingen terug te zetten die je echt nodig hebt? En kan dit ook als je wilt upgraden naar Mountain Lion? (zie hierna)

3. (minst belangrijke vraag)
Ik ben van plan om ook OS X een upgrade te geven. Momenteel draai ik op Lion maar ik zou graag de stap maken naar Mountain Lion. Is dit aan te bevelen gezien het feit dat OS X Mavericks deze herfst zal gaan komen? Met Lion installeren heb ik ook een erg ruime tijd gewacht zodat de kinderziektes eruit waren en dus volledig stabiel liep. Via een bekende, die Mountain Lion in de App Store heeft staan, kan ik deze installeren.

In DIT topic wordt gesproken over Mountain Lion vanaf USB installeren. Is dit nog steeds een goede/de beste optie?

Ik heb gezocht maar doordat ik door de bomen het bos niet meer zie, kom ik niet tot een duidelijk antwoord, ondanks dat dit redelijk persoonlijk is.

Alvast bedankt!
1. Ik ben nu ook aan het kijken voor een SSD-upgrade voor mijn Mac Mini (Late 2009). In mijn Macbook Pro (2011) heb ik een Samsung 840 Pro geinstalleerd. Hier ben ik zeer tevreden over. Echter ben ik wel van mening dat dit overkill is voor mijn Mac Mini en denk ook voor jouw Macbook. Zeker gezien het feit er nog gebruik gemaakt wordt van SATAII. Dit kan dus zeker goedkoper.

2. Hier heb ik niet heel veel ervaring mee. Maar volgens mij kun je, nadat je OSX heb geinstalleerd, alles weer terugzetten waar het stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trezzahn
1.
Oke, dus naar jouw mening kan ik beter een minder goede SSD halen omdat bijvoorbeeld de Samsung overkill zal zijn omdat je daar toch niet het maximale uit kan halen(wegens de aansluiting SATA II)?
Ik zal eens verder kijken naar goedkopere SSD's. Daarbij moet ik dus kijken dat deze een SATA II aansluiting heeft?!

2.
Oke bedankt. Maar is dit ook aan te raden? Aangezien back-ups en overige data misschien wel vervuild zijn na 2,5 jaar gebruik. Niet dat dan de nieuwe SSD oudere en onnodige data bevat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lackaday
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 05-09 21:09
1. Bij het kiezen van een SSD zou ik niet letten op SATA2 vs SATA3. Alle moderne SSD's hebben nou eenmaal SATA3, daar ga je niet duurder door uitkomen. De Samsung 840 van 250GB is een goede en betaalbare oplossing.

2. Ik zou hier kiezen voor een schone installatie van ML (middels USB-stick) waarna je bij de eerste boot (op het moment dat je Mac om je backup vraagt) de hele backup terugzet. Tenzij je nu last hebt van dingen, is er geen reden om niet je volledige backup terug te zetten. Lekker alles terugzetten zonder enige configuratie is juist het voordeel van Time Machine.

3. Gewoon doen. Al zou ik dat OS persoonlijk zelf even aanschaffen ( € 18,- is nou niet echt een astronomisch bedrag voor een OS), al was het maar om te voorkomen dat je elkaars wachtwoorden moet gaan delen om je Mac te kunnen updaten.

edit: Als je OS X zelf aan gaat schaffen kan het natuurlijk wél lonen om even op Mavericks te wachten ;)

[ Voor 6% gewijzigd door lackaday op 02-08-2013 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trezzahn
1. Maar als ik het goed begrijp heeft sata puur te maken met de soort aansluiting, en is eigenlijk universeel? Het type SATA zegt slechts iets over de bepaalde doorvoersnelheid. Dan hoef je daar bij aanschaf dus niet op te letten?! En qua afmetingen zal deze ook passen? Niet dat 'ie er niet inpast...

2. Momenteel nergens last van nee. Vind gewoon dat het laatste tijd allemaal wat trager/langzamer reageert. Van fouten e.d. dus geen last. Dacht dat back-ups misschien vervuild waren, maar dat komt misschien omdat ik voorheen altijd op/met Windows werkte :p

3. Ja bij nader inzien is dat misschien ook wel praktischer! Of ik dit meteen doe omdat Mavericks al bijna komt weet ik nog niet. Waarschijnlijk wel, omdat Mavericks vast nog wel enkele kinderziektes heeft bij de release.
USB blijft dan de juiste oplossing. Ik zal vast eens opzoeken hoe en wat.. Ter voorbereiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
1: SSD's zijn in de meeste gevallen zo gemaakt dat ze in alle laptops passen. Daar hoef je je geen drukte om te maken. En SATA is alleen maar de aansluitvorm, de snelheid wordt aangeduid met het cijfer wat er achter staat. Deze vorm van verbinding is backwards compatible, dit houdt in dat je een nieuwe schijf op een oude aansluiting kunt zetten én dat je een oude schijf op een nieuwe aansluiting kunt zetten. Enkel zal de doorvoersnelheid misschien niet tot z'n volledige snelheid komen.

2: Ik zou in de toekomst wel iets vaker back-ups draaien, zeker met schoolwerk. Gelukkig lost Mountain Lion een en ander op en kan die tijdelijke back-ups op de eigen schijf maken en die naar de externe schijf zetten op het moment dat je die aan je Mac hangt. Zelf heb ik een netwerkschijf die netjes gemount wordt en zodoende altijd beschikbaar is via de wifi hier in huis.

3: ik zou zorgen dat je een verse installatie doet vanaf een USB-stick. Je kun dan meteen allerlei zooi, zoals printerdrivers en dergelijke meteen overboord kieperen, scheelt je weer gewicht in de tas (ook bitjes en bytes hebben gewicht).

Als opmerking hierbij: bij het installeren van de SSD heb je een lege schijf, een verse installatie vanaf een USB-stick is dan het handigst. Een complete back-up heb je in de vorm van de schijf die uit je Mac komt. Bewaar deze schijf nog even zoals je die uit je Mac hebt gehaald. Je kunt er namelijk vanaf opstarten als je'm in een externe USB-behuizing zou doen. Altijd handig als nood-systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trezzahn
1. Bedankt, dat was eigenlijk nog het antwoord wat ik zocht..

2. Ja eigenlijk wel he.. Maar heb nog zo'n 'ouderwetse' externe harde schijf met externe voeding. Deze maakt, naar mijn mening nog teveel geluid als die idle is, maar ook als die een back-up gaat schrijven. Oftewel: deze staat amper aan en daarom maak ik handmatig een back-up.

3. Oke, ook dit zal ik overwegen.. Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaemonAngel
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-02 14:42
Trezzahn schreef op zaterdag 03 augustus 2013 @ 09:28:
1. Bedankt, dat was eigenlijk nog het antwoord wat ik zocht..

2. Ja eigenlijk wel he.. Maar heb nog zo'n 'ouderwetse' externe harde schijf met externe voeding. Deze maakt, naar mijn mening nog teveel geluid als die idle is, maar ook als die een back-up gaat schrijven. Oftewel: deze staat amper aan en daarom maak ik handmatig een back-up.

3. Oke, ook dit zal ik overwegen.. Thanks
1. Ik ben momenteel zelf aan het wachten op de Samsung 840 EVO 250 gb.
Ik was eerst aan het twijfelen tussen de goedkope 840 en de prestaties van de 840 pro. Nu zit ik met de perfecte combinatie. Mogelijks voor jouw ook interessant als je nog even wilt wachten tot ze leverbaar zijn. (170 euro zoiets voor 250 gb).

2. Dit hangt een beetje van de harde schijf af. Mijn recente nieuwe WD 2TB maakt ook echt lawaai als die bezig is. Maar gaat dan weer snel in sluimer als die niet gebruikt wordt. Mijn nu 3 jaar oude Toshiba's 1,5tb maken nooit lawaai. Ze blijven langer actief maar als ze actief zijn hoor je ze amper. Mijn Lacie is zo lawaaiierig en gaat niet op idle dat die losgekoppeld is. Dus beetje afhankelijk van het merk. Jammer genoeg vind je in België bijna nergens een toshiba nog.

3. Ja installeer maar gewoon. Als je graag wacht tot de kinderziektes eruit zijn ga je toch ook nog een tijdje wachten om naar Mavericks te upgraden. En gelukkig normaal niet al te kostelijk anyway

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trezzahn
Ja maar in de 2e post wordt gesproken dat dit wellicht een overkill is voor de MacBook Pro aangezien ik nog gebruik maak van SATA2. Hierdoor haal je toch niet het maximale uit die SSD wat dus jammer is en zonde geld. Maar de Crucial M500 of M4 verschilt eigenlijk helemaal niet veel in euro's.

De 840 basis/normale moet je sowieso niet hebben toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Daar zou ik me geen zorgen om gaan maken. Als je nu een nieuwe ssd koopt is dat op de Intel 320 na geen SATA2 maar een SATA3 ssd of eentje die je in een PCIe slot moet drukken. Die snelheid van je SATA bus is ook niet het meest belangrijke. Van hdd naar ssd is gewoon een merkbaar verschil in snelheid bij diverse toepassingen ongeacht of je nu SATA2, SATA3 of PCIe gebruikt. Wat echter verder veel belangrijker is, is de betrouwbaarheid van de schijf zelf. Daar blinken ssd's van Samsung en Crucial wel in uit vergeleken met de concurrentie. Je zou natuurlijk ook voor de Intel 320 gaan, die is hier helemaal op gericht en dus een stapje hoger op de ladder dan de eerder genoemde ssd's.

Kijk dus liever naar hoe goed de ssd z'n werk doet en ook blijft doen. Dat is wat telt, niet of ie op SATA2 of 3 draait want snel is ie in beide gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trezzahn
Oke. Bedankt! Ook na het lezen van SSD in je Apple topic kwam ik tot de conclusie dat de 840 serie van Samsung een goede keuze is. Echter werd gemeld dat je als gewone consument/gebruiker(en dat ben ik gezien het feit welke activiteiten ik er mee verricht) weinig c.q. vrijwel niets merkt van de Basic uitvoering ten opzichte van de Pro/EVO uitvoering.

Mijn keuze is daarom ook de 840 basic waarschijnlijk die ik na de vakantie ga bestellen.

Ik vraag me alleen nog af of....
Het mogelijk is om een clean install te doen op je nieuwe SSD en vanaf daar op te gaan werken en dat je daarna, bijvoorbeeld na een week,je je back-up vanaf Time Machine terug te zetten?!
Of misschien deels? Bijvoorbeeld alleen je map met programma's?

Omdat ik misschien toch wel af wil van 'allerlei zooi' zoals printdrivers.. (zie onder)
sypie schreef op zaterdag 03 augustus 2013 @ 08:33:
3: ik zou zorgen dat je een verse installatie doet vanaf een USB-stick. Je kun dan meteen allerlei zooi, zoals printerdrivers en dergelijke meteen overboord kieperen, scheelt je weer gewicht in de tas (ook bitjes en bytes hebben gewicht).

Als opmerking hierbij: bij het installeren van de SSD heb je een lege schijf, een verse installatie vanaf een USB-stick is dan het handigst. Een complete back-up heb je in de vorm van de schijf die uit je Mac komt. Bewaar deze schijf nog even zoals je die uit je Mac hebt gehaald. Je kunt er namelijk vanaf opstarten als je'm in een externe USB-behuizing zou doen. Altijd handig als nood-systeem.
Pagina: 1