De separatisten, de pand- en hypotheekhouders laten normaal eerst van zich horen. Die oefenen hun rechten uit alsof er geen eens een faillissement is. Uiteraard alleen over dat deel waarover ze pand- of hypotheekhouder zijn. Als de curator te vroeg aan hun rechten komt pleegt hij zelfs een onrechtmatige daad ten opzichte van hen en kunnen ze de curator persoonlijk aansprakelijk stellen.
Vervelende is dat banken als een bedrijf in nare tijden verkeerd gewoon een stil pand vestigen op het door ons betaalde geld en zo hopen dat een bedrijf als Zercom het toch redt (en zij hun ongedekte leningen niet verloren zien gaan). Als een bedrijf dan failliet gaat zetten ze snel dat stille pand om in een openbaar pand en trekken ze al het geld van ons Tweakertjes naar zich toe.
Anyway, ik dacht dat daarna de superboedelschuldeisers kwamen, dat zijn bijvoorbeeld mensen die per ongeluk geld hebben overgemaakt naar een bankrekening die toevallig van de failliet was, nu Zercom.
Dan komt de curator, die wordt geloof ik geen preferente schuldeiser genoemd, en daarna de preferente schuldeisers (bijzondere voorrechten, algemene voorrechten). Dan de concurrente vorderingen, dat zijn de meesten van ons

en gelukkig zijn wij niet de laatste, want de postconcurrente eisers zijn er soms ook nog,
Als ik mij alles nog goed herinner van insolventierecht.
Schuldeisers die gelijk in rang staan krijgen trouwens wel degelijk altijd in gelijke proporties uitbetaald. Dus als er voor de concurrente schuldeisers 2% over is, dan krijgt iemand met een vordering van 200 euro 2% daarvan (dus 4 euro, al denk ik dat 4 euro onder de ondergrens is) en iemand met een vordering van 20.000 euro ook 2% (dus 400 euro). Dat is zover ik weet nooit anders geweest.
[
Voor 27% gewijzigd door
Malarky op 12-10-2013 02:52
]